Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2020
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Voorwoord
        1. Blz. 4 Voorwoord
      2. Blz. 5 Leeswijzer
        1. Blz. 6 Leeswijzer
        2. Blz. 7 Begrotingsrechtmatigheid
      3. Blz. 8 Algemene toelichting
        1. Blz. 9 Samenvatting financiële uitkomst op hoofdlijnen
      4. Blz. 10 Programma 1 Bestuur en (overheids)participatie
        1. Blz. 11 Programmavisie
        2. Blz. 12 Trends en ontwikkelingen/Bestuur
        3. Blz. 13 Trends en ontwikkelingen/Burgerzaken
        4. Blz. 14 Wat hebben we bereikt?
          1. Blz. 15 Bestuur
            1. Blz. 16 Bezoeken van wijken, bedrijven en organisaties.
            2. Blz. 17 Bijeenkomst voor nieuwe inwoners.
            3. Blz. 18 De evenementenregisseur als vraagbaak.
            4. Blz. 19 De evenementenregisseur en de uitvoeringsorganisatie.
            5. Blz. 20 Evenementen organiseren.
            6. Blz. 21 Ideeëndag.
            7. Blz. 22 Samen de uitkomsten verder uitwerken.
            8. Blz. 23 Samenwerken met andere overheden.
            9. Blz. 24 Wekelijks spreekuur.
          2. Blz. 25 Wijkregie
            1. Blz. 26 De convenanten worden herzien.
            2. Blz. 27 Leefbaarheidsmonitor.
            3. Blz. 28 De wijkregisseurs als vraagbaak.
            4. Blz. 29 De wijkregisseurs en de uitvoeringsorganisatie.
            5. Blz. 30 De wijkregisseurs signaleren aandachtspunten.
            6. Blz. 31 De wijkregisseurs vertalen wijkprogramma’s in jaarplannen.
            7. Blz. 32 Wijkprogramma’s opstellen.
          3. Blz. 33 Participatie
            1. Blz. 34 Onze participatie-instrumenten.
          4. Blz. 35 Burgerzaken
            1. Blz. 36 Businesscase participatie/gemeenteapp.
            2. Blz. 37 Dichtbij onze inwoners door persoonlijk contact en sociale netwerken.
            3. Blz. 38 Informatie op al onze kanalen sluit op elkaar aan.
            4. Blz. 39 Klantfeedback verwerken.
            5. Blz. 40 Ontwikkelen van een Newsroom.
            6. Blz. 41 Toegankelijk webpagina’s.
            7. Blz. 42 Volgen van landelijke ontwikkelingen.
            8. Blz. 43 Online dienstverlening
          5. Blz. 44 Bestuursondersteuning
            1. Blz. 45 Benutten van sociale media.
            2. Blz. 46 Crossmediale aanpak gebruiken.
            3. Blz. 47 Uitnodigen om mee te denken bij gemeentelijk beleid.
        5. Blz. 48 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 49 Toelichting 0.1 Bestuur
        7. Blz. 50 Toelichting 0.2 Burgerzaken
        8. Blz. 51 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        9. Blz. 52 Prestatie-indicatoren
      5. Blz. 53 Programma 2 Veiligheid
        1. Blz. 54 Programmavisie
        2. Blz. 55 Trends en ontwikkelingen/Crisisbeheersing en brandweer
        3. Blz. 56 Trends en ontwikkelingen/Openbare orde en veiligheid
        4. Blz. 57 Trends en ontwikkelingen/Wonen en bouwen
        5. Blz. 58 Wat hebben we bereikt?
          1. Blz. 59 Crisisbeheersing en brandweer
            1. Blz. 60 Crisisbeheersing en brandweer
          2. Blz. 61 Openbare orde en veiligheid/Jeugd
            1. Blz. 62 Jeugd
          3. Blz. 63 Openbare orde en veiligheid/Ondermijning
            1. Blz. 64 Ondermijning
          4. Blz. 65 Openbare orde en veiligheid/Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob)
            1. Blz. 66 Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
          5. Blz. 67 Openbare orde en veiligheid/Aanpak drugsoverlast
            1. Blz. 68 Aanpak drugsoverlast
          6. Blz. 69 Openbare orde en veiligheid/Woning- en auto-inbraken
            1. Blz. 70 Woning- en auto inbraken
          7. Blz. 71 Openbare orde en veiligheid/Evenementen
            1. Blz. 72 Evenementen
          8. Blz. 73 Openbare orde en veiligheid/Senioren en Veiligheid
            1. Blz. 74 Senioren en Veiligheid
          9. Blz. 75 Wonen en bouwen
            1. Blz. 76 Omgevingswet
            2. Blz. 77 Wet kwaliteitsborging
        6. Blz. 78 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 79 Toelichting 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
        8. Blz. 80 Toelichting 1.2 Openbare orde en veiligheid
        9. Blz. 81 Toelichting 8.3 Wonen en bouwen
        10. Blz. 82 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        11. Blz. 83 Prestatie-indicatoren
      6. Blz. 84 Programma 3 Verkeer, vervoer en wegen
        1. Blz. 85 Programmavisie
        2. Blz. 86 Trends en ontwikkelingen/Verkeer en vervoer
        3. Blz. 87 Trends en ontwikkelingen/Openbaar vervoer
        4. Blz. 88 Wat hebben we bereikt?
          1. Blz. 89 Verkeer en vervoer
          2. Blz. 90 Verkeer en vervoer/Fiets
            1. Blz. 91 Stimuleren gebruik (elektrische) fiets
            2. Blz. 92 Voldoende laadmogelijkheden voor elektrische voertuigen en fietsen
            3. Blz. 93 Uitwerken regionale/metropolitane fietsroutes
            4. Blz. 94 Uitvoeren programma fiets en voetganger
          3. Blz. 95 Verkeer en vervoer/Voetganger
            1. Blz. 96 Stimuleren voetgangers
          4. Blz. 97 Verkeer en vervoer/Wegen
            1. Blz. 98 Aansluiten op aanpak CO2-duurzame mobiliteit MRDH
            2. Blz. 99 Controleren en handhaven op foutparkeren (vracht)verkeer
            3. Blz. 100 Opstellen nota Parkeernormen
            4. Blz. 101 Uitvoeren Mobiliteitsplan verminderen niet-noodzakelijke automobiliteit
            5. Blz. 102 Uitvoering Mobiliteitsplan
            6. Blz. 103 Verkeersvoorlichting en -educatie
          5. Blz. 104 Openbaar vervoer
            1. Blz. 105 Driehoeksveer
            2. Blz. 106 Invoering maatregelen uit Hoogwaardig Openbaar Vervoer Rotterdam-Ridderkerk Drechtsteden
            3. Blz. 107 Inzet buurtbus 601
            4. Blz. 108 Monitoring vervoerwaarde Driehoeksveer
            5. Blz. 109 Verbeteren kwaliteit haltes waterbus
        5. Blz. 110 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 111 Toelichting 2.1 Verkeer en vervoer
        7. Blz. 112 Toelichting 2.2 Parkeren
        8. Blz. 113 Toelichting 2.3 Recreatieve havens
        9. Blz. 114 Toelichting 2.4 Economische havens en waterwegen
        10. Blz. 115 Toelichting 2.5 Openbaar vervoer
        11. Blz. 116 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        12. Blz. 117 Prestatie-indicatoren
      7. Blz. 118 Programma 4 Economische zaken
        1. Blz. 119 Programmavisie
        2. Blz. 120 Trends en ontwikkelingen/Economische ontwikkelingen
        3. Blz. 121 Trends en ontwikkelingen/Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
        4. Blz. 122 Wat hebben we bereikt?
          1. Blz. 123 Zeven economische speerpunten in de notitie Economisch Beleid
            1. Blz. 124 1. Vitale en veilige bedrijventerreinen
            2. Blz. 125 2. Vitale detailhandelsstructuur
            3. Blz. 126 3. Startende bedrijven en ZZP-bedrijven
            4. Blz. 127 4. Lokaal netwerk
            5. Blz. 128 5. Agro/Foodcluster
            6. Blz. 129 6. Innovatie
            7. Blz. 130 7. Arbeidsmarkt/werk/onderwijs
            8. Blz. 131 Regionale actiepunten
        5. Blz. 132 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 133 Toelichting 0.2 Burgerzaken
        7. Blz. 134 Toelichting 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
        8. Blz. 135 Toelichting 3.1 Economische ontwikkeling
        9. Blz. 136 Toelichting 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
        10. Blz. 137 Toelichting 3.4 Economische promotie
        11. Blz. 138 Toelichting 8.1 Ruimtelijke ordening
        12. Blz. 139 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        13. Blz. 140 Prestatie-indicatoren
      8. Blz. 141 Programma 5 Onderwijs
        1. Blz. 142 Programmavisie
        2. Blz. 143 Trends en ontwikkelingen/Openbaar basisonderwijs
        3. Blz. 144 Trends en ontwikkelingen/Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
        4. Blz. 145 Wat hebben we bereikt?
          1. Blz. 146 Onderwijs/Openbaar basisonderwijs
            1. Blz. 147 Openbaar basisonderwijs
          2. Blz. 148 Onderwijs/Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
            1. Blz. 149 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
        5. Blz. 150 Wat heeft het gekost?
        6. Blz. 151 Toelichting 4.1 Openbaar basisonderwijs
        7. Blz. 152 Toelichting 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
        8. Blz. 153 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        9. Blz. 154 Prestatie-indicatoren
      9. Blz. 155 Programma 6 Cultuur, sport en groen
        1. Blz. 156 Programmavisie
        2. Blz. 157 Trends en ontwikkelingen/Sportbeleid en activering
        3. Blz. 158 Trends en ontwikkelingen/Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
        4. Blz. 159 Trends en ontwikkelingen/Cultureel erfgoed
        5. Blz. 160 Trends en ontwikkelingen/Media
        6. Blz. 161 Wat hebben we bereikt?
          1. Blz. 162 Sportbeleid en activering
            1. Blz. 163 Continueren implementatie Bewegend Verbinden
            2. Blz. 164 Individuele ondersteuning van mensen die willen sporten en ondersteuning van sportverenigingen
            3. Blz. 165 Mensen met een beperking aan het sporten.
            4. Blz. 166 Minimaal zwemdiploma A
            5. Blz. 167 Onderzoek mogelijkheden sporten/bewegen in de buitenruimte
            6. Blz. 168 'Vet Gezond'
          2. Blz. 169 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
            1. Blz. 170 Uitwerken actie 'Uitbreiding partners Koningsplein'
          3. Blz. 171 Musea
            1. Blz. 172 Continuering subsidieafspraken
          4. Blz. 173 Cultureel erfgoed
            1. Blz. 174 Aanvragen van subsidie bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.
            2. Blz. 175 Acties naar aanleiding van de vaststelling van Cultuur Historische Waardenkaarten.
            3. Blz. 176 Gemeentelijke monument.
            4. Blz. 177 Herzien Erfgoedbeleid 2013-2016.
            5. Blz. 178 Inventariseren van wandkunst en kunst in de buitenruimte.
            6. Blz. 179 Mogelijkheden duurzame instandhouding van het Huys en het landgoed onderzoeken.
            7. Blz. 180 Opnemen van een cultuurhistorische en archeologische paragraaf.
            8. Blz. 181 Toetsing ruimtelijke ontwikkelingen.
            9. Blz. 182 Uitvoeren van subsidieregeling.
            10. Blz. 183 Wij ontwikkelen initiatieven om de aandacht voor erfgoed te vergroten.
          5. Blz. 184 Media
            1. Blz. 185 Bibliotheek
            2. Blz. 186 RTV Ridderkerk
          6. Blz. 187 Openbaar groen en (openlucht)recreatie
            1. Blz. 188 Aandacht biodiversiteit.
            2. Blz. 189 Beter benutten, verbinden en ontsluiten van de groenstructuren.
            3. Blz. 190 Integrale visie per wijk.
            4. Blz. 191 Monitoren van de pilot ‘Wijziging uitvoering extern onderhoud’
            5. Blz. 192 Ondersteunen burgerinitiatieven en bevorderen de participatie.
            6. Blz. 193 Traditioneel schoolplein omvormen tot een groen-blauw schoolplein.
            7. Blz. 194 Uitvoering aan de Waalvisie.
            8. Blz. 195 Uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie.
            9. Blz. 196 Visie op de Voortuyn.
        7. Blz. 197 Wat heeft het gekost?
        8. Blz. 198 Toelichting 5.1 Sportbeleid en activering
        9. Blz. 199 Toelichting 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
        10. Blz. 200 Toelichting 5.4 Musea
        11. Blz. 201 Toelichting 5.5 Cultureel erfgoed
        12. Blz. 202 Toelichting 5.6 Media
        13. Blz. 203 Toelichting 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
        14. Blz. 204 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        15. Blz. 205 Prestatie-indicatoren
      10. Blz. 206 Programma 7 Sociaal domein
        1. Blz. 207 Programmavisie
        2. Blz. 208 Trends en ontwikkelingen/Preventie en welzijn/Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
        3. Blz. 209 Trends en ontwikkelingen/Preventie en welzijn/Samenkracht en burgerparticipatie
        4. Blz. 210 Trends en ontwikkelingen/Preventie en welzijn/Volksgezondheid
        5. Blz. 211 Trends en ontwikkelingen/Basishulp en -ondersteuning/Wijkteams
        6. Blz. 212 Trends en ontwikkelingen/Basishulp en -ondersteuning/Inkomensregelingen
        7. Blz. 213 Trends en ontwikkelingen/Basishulp en -ondersteuning/Begeleide participatie en arbeidsparticipatie
        8. Blz. 214 Trends en ontwikkelingen/Basishulp en -ondersteuning/Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
        9. Blz. 215 Trends en ontwikkelingen/Maat- en specialistisch werk/Maatwerkdienstverlening 18+
        10. Blz. 216 Trends en ontwikkelingen/Maat- en specialistisch werk/Maatwerkdienstverlening 18-
        11. Blz. 217 Trends en ontwikkelingen/Maat- en specialistisch werk/Geëscaleerde zorg 18+
        12. Blz. 218 Trends en ontwikkelingen/Maat- en specialistisch werk/Geëscaleerde zorg 18-
        13. Blz. 219 Wat hebben we bereikt?
          1. Blz. 220 Preventie en welzijn / Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
            1. Blz. 221 Passende aanpak om jongeren op passende opleiding te houden of te krijgen.
            2. Blz. 222 Signalen op onderwijs- ontwikkelingsachterstanden oppakken.
          2. Blz. 223 Preventie en welzijn / Samenkracht en burgerparticipatie
            1. Blz. 224 Jongerenraad.
            2. Blz. 225 Kinderburgemeester.
            3. Blz. 226 Opstellen meerjarenplan jeugdparticipatie.
            4. Blz. 227 Organiseren van jeugdparticipatie-activiteiten.
          3. Blz. 228 Preventie en welzijn / Volksgezondheid/Gezondheid en preventie
            1. Blz. 229 Gezondheid en preventie. Realiseren en optimaliseren van samenwerking.
            2. Blz. 230 Gezondheid en preventie. Aanbieden verschillende preventieve cursussen.
            3. Blz. 231 Gezondheid en preventie. Home-Start ondersteunt.
            4. Blz. 232 Gezondheid en preventie. Realiseren lokale coalitie.
            5. Blz. 233 Gezondheid en preventie. Realiseren van voldoende passend preventief aanbod.
            6. Blz. 234 Gezondheid en preventie. Realiseren voldoende aanbod.
            7. Blz. 235 Gezondheid en preventie. Sociale kaart online.
            8. Blz. 236 Gezondheid en preventie. Vergroten besef negatieve gevolgen alcohol, drugs en gamen.
            9. Blz. 237 Gezondheid en preventie. Versterken opvoed- en opgroeiondersteuning.
          4. Blz. 238 Preventie en welzijn/Volksgezondheid/Welzijn
            1. Blz. 239 Welzijn. Actief in eigen buurt.
            2. Blz. 240 Welzijn. Inzet vrijwilligers en mantelzorgers.
            3. Blz. 241 Welzijn. Samenwerkingsovereenkomst Ketenzorg Dementie.
            4. Blz. 242 Welzijn. Voorkomen en bestrijden eenzaamheid.
          5. Blz. 243 Basishulp en -ondersteuning / Wijkteams
            1. Blz. 244 Aangaan en onderhouden relaties met zorgaanbieders.
            2. Blz. 245 Optimaliseren samenwerking.
            3. Blz. 246 Organiseren netwerkbijeenkomsten.
            4. Blz. 247 Zorgen voor integratie van kennis en expertise.
          6. Blz. 248 Basishulp en -ondersteuning / Inkomensregelingen
            1. Blz. 249 Doorontwikkeling Ridderkerkpas.
            2. Blz. 250 Financiële ondersteuning voor zwemles.
          7. Blz. 251 Basishulp en -ondersteuning / Begeleide- en arbeidsparticipatie
            1. Blz. 252 Begeleide en arbeidsparticipatie. Met structurele investeringen in fundament intensief en gericht begeleiden van inwoners.
            2. Blz. 253 Begeleide en arbeidsparticipatie. Statushouders
            3. Blz. 254 Begeleide en arbeidsparticipatie. Versterken van de verbinding tussen ondernemers, onderwijs, organisaties en overheid.
          8. Blz. 255 Basishulp en -ondersteuning / Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
            1. Blz. 256 Maatwerkvoorzieningen (Wmo). Opnieuw stellen we middelen vanuit het innovatiefonds beschikbaar.
          9. Blz. 257 Maat- en specialistisch werk / Maatwerkdienstverlening 18+/Schulddienstverlening
            1. Blz. 258 Schulddienstverlening. Intensiveren van de samenwerking met partners betrokken bij vroegsignalering.
            2. Blz. 259 Schulddienstverlening. Kennisverbreding van de professionals in de wijkteams
            3. Blz. 260 Schulddienstverlening. Meer aandacht geven aan het onderwerp schulddienstverlening.
          10. Blz. 261 Maat- en specialistisch werk/Maatwerkdienstverlening 18+/Beschermd wonen en Maatschappelijk Opvang
            1. Blz. 262 Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang, afstemming en samenwerking in de regio.
          11. Blz. 263 Maat- en specialistisch werk / Maatwerkdienstverlening 18-
            1. Blz. 264 Aanpassen van de administratieve processen ten gevolge van het nieuwe woonplaatsbeginsel.
            2. Blz. 265 Bieden van voldoende en passende jeugdhulp samen met gecontracteerde aanbieders.
            3. Blz. 266 Inzet op verbinding tussen wijkteams met pleegzorgmedewerkers.
            4. Blz. 267 Meer sturing vanuit de gemeente op de verwijzingen naar jeugdhulp.
            5. Blz. 268 Onderhouden samenwerkingsrelatie met huis- en jeugdartsen.
            6. Blz. 269 Onderzoeken van de (financiële) gevolgen van het nieuwe woonplaatsbeginsel.
            7. Blz. 270 Verbetering van de werkprocessen rondom op- en afschalen van hulp.
          12. Blz. 271 Maat- en specialistisch werk / Geëscaleerde zorg 18+
            1. Blz. 272 Werken aan de totstandkoming van een actieplan personen met verward gedrag.
        14. Blz. 273 Wat heeft het gekost?
        15. Blz. 274 Toelichting 2.5 Openbaar vervoer
        16. Blz. 275 Toelichting 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
        17. Blz. 276 Toelichting 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
        18. Blz. 277 Toelichting 6.2 Wijkteams
        19. Blz. 278 Toelichting 6.3 Inkomensregelingen
        20. Blz. 279 Toelichting 6.4 Begeleide participatie
        21. Blz. 280 Toelichting 6.5 Arbeidsparticipatie
        22. Blz. 281 Toelichting 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
        23. Blz. 282 Toelichting 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
        24. Blz. 283 Toelichting 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
        25. Blz. 284 Toelichting 6.81 Geëscaleerde zorg 18+
        26. Blz. 285 Toelichting 6.82 Geëscaleerde zorg 18-
        27. Blz. 286 Toelichting 7.1 Volksgezondheid
        28. Blz. 287 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        29. Blz. 288 Prestatie-indicatoren
      11. Blz. 289 Programma 8 Gezondheid en duurzaamheid
        1. Blz. 290 Programmavisie
        2. Blz. 291 Trends en ontwikkelingen/Volksgezondheid
        3. Blz. 292 Trends en ontwikkelingen/Riolering
        4. Blz. 293 Trends en ontwikkelingen/Afval
        5. Blz. 294 Wat hebben we bereikt?
          1. Blz. 295 Volksgezondheid
            1. Blz. 296 Bestrijding eenzaamheid.
            2. Blz. 297 Inzet voor de totstandkoming van een regionaal preventieakkoord.
            3. Blz. 298 Opstellen van een nieuwe nota gezondheidsbeleid voor vier jaar
          2. Blz. 299 Riolering
            1. Blz. 300 Communicatie om bewustwording te stimuleren.
            2. Blz. 301 Vervangingsopgave van riolering en klimaatadaptatie.
          3. Blz. 302 Afval
            1. Blz. 303 Communicatie.
            2. Blz. 304 Restafval.
            3. Blz. 305 Scheiden van grondstoffen.
          4. Blz. 306 Milieubeheer
            1. Blz. 307 Beheersen gemeentelijke bodemproblematiek.
            2. Blz. 308 Bijdragen aan behoud goede drinkwaterkwaliteit.
            3. Blz. 309 Verbeteren van luchtkwaliteit.
            4. Blz. 310 Verlagen risico’s gevaarlijke stoffen.
            5. Blz. 311 Verminderen van het aantal geluidgehinderden.
          5. Blz. 312 Milieubeheer/Duurzaamheid
            1. Blz. 313 Milieubeheer/Duurzaamheid
        6. Blz. 314 Wat heeft het gekost?
        7. Blz. 315 Toelichting 1.2 Openbare orde en veiligheid
        8. Blz. 316 Toelichting 7.1 Volksgezondheid
        9. Blz. 317 Toelichting 7.2 Riolering
        10. Blz. 318 Toelichting 7.3 Afval
        11. Blz. 319 Toelichting 7.4 Milieubeheer
        12. Blz. 320 Toelichting 8.1 Ruimtelijke ordening
        13. Blz. 321 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        14. Blz. 322 Prestatie-indicatoren
      12. Blz. 323 Programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed
        1. Blz. 324 Programmavisie
        2. Blz. 325 Trends en ontwikkelingen/Fysieke bedrijfsinfrastructuur
        3. Blz. 326 Trends en ontwikkelingen/Onderwijshuisvesting
        4. Blz. 327 Trends en ontwikkelingen/Begraafplaatsen
        5. Blz. 328 Trends en ontwikkelingen/Ruimtelijke ordening
        6. Blz. 329 Trends en ontwikkelingen/Grondexploitaties (niet bedrijventerreinen)
        7. Blz. 330 Trends en ontwikkelingen/Wonen en bouwen
        8. Blz. 331 Wat hebben we bereikt?
          1. Blz. 332 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
            1. Blz. 333 Actualiseren en monitoren grondexploitatie Cornelisland.
            2. Blz. 334 Verkoop bouwgrond Cornelisland.
            3. Blz. 335 Verkoop bouwgrond Nieuw-Reijerwaard.
          2. Blz. 336 Onderwijshuisvesting
            1. Blz. 337 Afronden pilot ‘Beheersbare onderwijshuisvesting Ridderkerk’.
            2. Blz. 338 Overleg met de schoolbesturen over de realisatie van toegekende huisvestingsvoorzieningen.
          3. Blz. 339 Accommodaties (inclusief sport)
            1. Blz. 340 AIAP
            2. Blz. 341 Gemeentelijke gebouwen geïnspecteerd met betrekking tot de duurzaamheid.
            3. Blz. 342 Huisvestingsmogelijkheden bibliotheek.
          4. Blz. 343 Begraafplaatsen
            1. Blz. 344 Geplande uitbreiding begraafplaats Vredehof.
            2. Blz. 345 Ruimen diverse algemene graven.
            3. Blz. 346 Vrijwilligers begraafplaats Vredehof verrichten divers onderhoud.
            4. Blz. 347 Wijze van beheer en onderhoud van begraafplaatsen onderzoeken en vastleggen.
          5. Blz. 348 Ruimtelijke ordening
            1. Blz. 349 Beschrijven van de gewenste transformatie van Centrum Oost in een gebiedsvisie.
            2. Blz. 350 Gebiedsvisie Rivieroevers, Oosterpark en Verenambacht.
            3. Blz. 351 Kaart met beoogde grenzen bestemmingsplannen/omgevingsplannen.
            4. Blz. 352 Marktinitiatieven dragen bij aan gemeentelijke ambitie.
            5. Blz. 353 Start met strategisch langetermijnprogramma AIAP-RO.
            6. Blz. 354 Toewerken naar actuele thematische ruimtelijke bestemmingsplannen.
          6. Blz. 355 Grondexploitaties (niet bedrijventerrein)
            1. Blz. 356 Actualiseren en monitoren grondexploitatie Het Zand en afronden grondexploitatie Lagendijk.
            2. Blz. 357 Verkoop bouwgrond fase 6 Het Zand en Driehoek Het Zand en aanbesteden fase 7 Het Zand.
            3. Blz. 358 Voltooien project Lagendijk (Van Peltterrein).
          7. Blz. 359 Wonen en bouwen
            1. Blz. 360 Bijdragen aan gewenste differentiatie en kwaliteit woningvoorraad.
            2. Blz. 361 Monitoren van sociale voorraad.
            3. Blz. 362 Samen met Wooncompas onderzoek doen naar nieuwe vormen.
            4. Blz. 363 Uitvoering geven aan het Regioakkoord.
            5. Blz. 364 Uitwerken aanpak verbeteren woningvoorraad.
        9. Blz. 365 Wat heeft het gekost?
        10. Blz. 366 Toelichting 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
        11. Blz. 367 Toelichting 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
        12. Blz. 368 Toelichting 4.2 Onderwijshuisvesting
        13. Blz. 369 Toelichting 5.2 Sportaccommodaties
        14. Blz. 370 Toelichting 7.5 Begraafplaatsen
        15. Blz. 371 Toelichting 8.1 Ruimtelijke ordening
        16. Blz. 372 Toelichting 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
        17. Blz. 373 Toelichting 8.3 Wonen en bouwen
        18. Blz. 374 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
        19. Blz. 375 Prestatie-indicatoren
      13. Blz. 376 Niet in de programma's opgenomen lasten en baten
        1. Blz. 377 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 378 Toelichting 0.4 Overhead
        3. Blz. 379 Toelichting 0.5 Treasury
        4. Blz. 380 Toelichting 0.61 OZB woningen
        5. Blz. 381 Toelichting 0.62 OZB niet-woningen
        6. Blz. 382 Toelichting 0.63 Parkeerbelasting
        7. Blz. 383 Toelichting 0.64 Belastingen overig
        8. Blz. 384 Toelichting 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
        9. Blz. 385 Toelichting 0.8 Overige baten en lasten
        10. Blz. 386 Toelichting 0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
        11. Blz. 387 Toelichting 0.10 Mutaties reserves
      14. Blz. 388 Jaarrekening
        1. Blz. 389 Balans
          1. Blz. 390 Balanspositie
          2. Blz. 391 Balans
        2. Blz. 392 Overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 393 Programma's
          2. Blz. 394 Mutaties in reserves
          3. Blz. 395 Gerealiseerd resultaat
          4. Blz. 396 Overzicht van algemene dekkingsmiddelen
          5. Blz. 397 Overzicht overhead
          6. Blz. 398 Bedrag heffing vennootschapsbelasting
          7. Blz. 399 Onvoorzien
        3. Blz. 400 Toelichtingen
          1. Blz. 401 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
            1. Blz. 402 Inleiding
            2. Blz. 403 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
            3. Blz. 404 Balans
          2. Blz. 405 Toelichting op de balans per 31 december
            1. Blz. 406 Toelichting
            2. Blz. 407 Activa
            3. Blz. 408 Passiva
            4. Blz. 409 Overzicht mutaties in de algemene reserve
            5. Blz. 410 Toelichting op reserves en mutaties
            6. Blz. 411 Algemene reserves
            7. Blz. 412 Onderhoudsreserves
            8. Blz. 413 Bestemmingsreserves
            9. Blz. 414 Voorzieningen
            10. Blz. 415 Toelichting op voorzieningen en mutaties
            11. Blz. 416 Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico 's
            12. Blz. 417 Voorzieningen voor middelen derden met bestedingsverplichtingen
            13. Blz. 418 Vaste schulden
            14. Blz. 419 Vlottende passiva
            15. Blz. 420 Overige niet uit de balans blijkende verplichtingen met borgstellingen en garanties
          3. Blz. 421 Toelichting op het overzicht van lasten en baten
            1. Blz. 422 Toelichting op het overzicht van lasten en baten
            2. Blz. 423 Overzicht eenmalige lasten en baten
          4. Blz. 424 Gebeurtenissen na balansdatum
            1. Blz. 425 COVID-19 (Corona) virus
          5. Blz. 426 Analyse van begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid
            1. Blz. 427 Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid
            2. Blz. 428 Toelichtingen bij programma's
            3. Blz. 429 Toelichtingen bij investeringen
        4. Blz. 430 Informatie Wet normering topinkomens
          1. Blz. 431 Wet normering topinkomens
        5. Blz. 432 Staat van investeringen
          1. Blz. 433 Staat van investeringen
          2. Blz. 434 Toelichting op staat van investeringen
        6. Blz. 435 SiSa-bijlage bij de jaarrekening
          1. Blz. 436 Sisa bijlage bij de jaarrekening
        7. Blz. 437 Bijlage overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld
          1. Blz. 438 Bijlage taakvelden
          2. Blz. 439 Bijlage taakvelden
    2. Blz. 440 Paragrafen
      1. Blz. 441 Paragraaf 1 Lokale heffingen
        1. Blz. 442 Inleiding
        2. Blz. 443 Overzicht geraamde en gerealiseerde opbrengsten belastingen en lokale heffingen
        3. Blz. 444 Kwijtscheldingsbeleid
        4. Blz. 445 Lokale lastendruk
      2. Blz. 446 Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 447 Aanleiding en achtergrond
        2. Blz. 448 Risicoprofiel
        3. Blz. 449 Beschikbare weerstandscapaciteit
        4. Blz. 450 Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
        5. Blz. 451 Trends en ontwikkelingen risicoprofiel
        6. Blz. 452 Kengetallen
      3. Blz. 453 Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 454 Inleiding
        2. Blz. 455 Openbare verlichting
        3. Blz. 456 Civiele kunstwerken
        4. Blz. 457 Openbaar groen, inclusief recreatiegebieden
        5. Blz. 458 Speelterreinen
        6. Blz. 459 Wegen, fiets- en voetpaden (verhardingen)
        7. Blz. 460 Riolering
        8. Blz. 461 Waterhuishouding
        9. Blz. 462 Afvalinzameling
        10. Blz. 463 Haven
        11. Blz. 464 Gebouwen
      4. Blz. 465 Paragraaf 4 Financiering
        1. Blz. 466 Inleiding
        2. Blz. 467 Wettelijke kaders en treasurystatuut
        3. Blz. 468 Rentevisie en rentebeleid
        4. Blz. 469 Renterisicobeheer
        5. Blz. 470 De liquiditeitsplanning en de financieringsbehoefte
        6. Blz. 471 Renteomslag
        7. Blz. 472 Schatkistbankieren
        8. Blz. 473 Garantstelling
        9. Blz. 474 Kas- en relatiebeheer
      5. Blz. 475 Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 476 GR BAR-organisatie
        2. Blz. 477 Eenduidige Normatiek Single Information Audit
      6. Blz. 478 Paragraaf 6 Verbonden partijen
        1. Blz. 479 Inleiding
        2. Blz. 480 Visie verbonden partijen
        3. Blz. 481 Besteding op de raadsprogramma's
      7. Blz. 482 Paragraaf 7 Grondbeleid
        1. Blz. 483 Doel
        2. Blz. 484 Inleiding
        3. Blz. 485 Het Zand
        4. Blz. 486 Lagendijk (van Peltterrein)
        5. Blz. 487 Cornelisland
        6. Blz. 488 Anjerstraat
        7. Blz. 489 Actuele prognose uitkomst totale grondexploitatie
        8. Blz. 490 Gerealiseerde winstneming
      8. Blz. 491 Paragraaf 8 Corona
        1. Blz. 492 Coronarapportage
    3. Blz. 493 Bijlagen
      1. Blz. 494 Bijlage 1 Doorgeschoven prestaties van 2020 naar 2021
        1. Blz. 495 Exploitatie
      2. Blz. 496 Bijlage 2 Overzicht verstrekte subsidies
        1. Blz. 497 Bijlage 2 Overzicht verstrekte subsidies
      3. Blz. 498 Bijlage 3 Overzicht verwerving subsidies
        1. Blz. 499 Bijlage 3 Overzicht verwerving subsidies
      4. Blz. 500 Bijlage 4 Interbestuurlijk toezicht
        1. Blz. 501 Bijlage 4 Interbestuurlijk toezicht
      5. Blz. 502 Bijlage 5 Prestatie-indicatoren
        1. Blz. 503 Bijlage 5 Prestatie-indicatoren
      6. Blz. 504 Bijlage 6 Rechtmatigheidsverklaring
        1. Blz. 505 Inleiding
        2. Blz. 506 Rechtmatigheidsverantwoording
        3. Blz. 507 Toelichting op de geconstateerde afwijkingen en te nemen beheersmaatregelen
      7. Blz. 508 Bijlage 7 Bestuursrapportage Sociaal domein
    4. Overzicht
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap