In 2020 hebben we met de gemeenten in de BAR-organisatie een MKB deal binnengehaald. De organisatie hiervan is afgelopen jaar geprofessionaliseerd en verbreed. Er is gewerkt aan betere rolduiding en commitment van een kernteam van bedrijven, onderwijs en overheid. Hierdoor kunnen we in 2021 vanaf maart innovatie vraagstukken van Ridderkerkse bedrijven beter begeleiden. Eind 2020 is de subsidie van de MKB deal binnengekomen, dit betekent dat we in 2021 aanvragen kunnen goedkeuren en financieel kunnen ondersteunen.

MRDH
In 2020 zijn we doorgegaan om samen met de MRDH en andere regionale partijen de randvoorwaarden te creëren voor de groei van de ondernemersactiviteiten in Ridderkerk en met name het AGF-cluster Dutch Fresh Port. Tevens hebben we meegedacht met de MRDH om een agritech innovatie programma te ontwikkelen, die in 2021 door Ridderkerkse AGF-bedrijven (AGF staat voor  aardappelen, groente en fruit) kan worden benut.

Dutch Fresh Port
De samenwerking binnen Dutch Fresh Port is in 2020 verder geïntensiveerd. De ambities zijn vertaald ineen uitvoeringsprogramma, die in 2021 van start gaat. De profilering van Dutch Fresh Port maakt hier deel vanuit en hierdoor kunnen we Dutch Fresh Port samen met de partners stevig agenderen bij regionale partijen, zoals Greenport West-Holland, MRDH etc. Ook zijn we op Europees niveau aan het verkennen of een subsidie op het thema verslogistiek binnen de mogelijkheden behoort.

Greenport West-Holland
Eind 2020 is Ridderkerk toegetreden tot het triple-helix samenwerkingsverband Greenport West-Holland: overheden, onderwijs en bedrijfsleven werken hierin samen om de positie van tuinbouw en agro-vers-logistiek te versterken.