In 2020 hebben we een aantal concrete maatregelen genomen om meer ruimte te geven aan voetgangers:

• Op de looproutes richting het centrum zijn in 2020 extra bankjes geplaatst, zodat voetgangers een tussenstop kunnen maken;
  • Op de Populierenlaan (tussen De Fakkel en de Sportlaan) is een voetpad gerealiseerd;
  • In Slikkerveer vanaf de Kievietsweg/Benedenrijweg tot aan het tunneltje onder de Rotterdamseweg is het grindpad verhard tot volwaardig voetpad.

Daarnaast zijn we gestart met een kleinschalig onderzoek naar enkele voetgangersoversteekplaatsen in Ridderkerk (Jan Luijkenstraat) en Rijsoord. Dit om te kunnen beoordelen of deze verbeterd kunnen worden. Ook zijn we gestart met het verkennen van de mogelijkheden voor een voetpad langs de Donkerslootweg. Bij bijvoorbeeld de gebiedsontwikkeling van de P.C. Hooftstraat en omgeving verzochten we om ruimschoots aandacht te geven aan het bieden van veel ruimte voor fietsers en voetgangers (actieve mobiliteit - Mobiliteitsplan Ridderkerk).