Er is onderzoek gedaan naar de continuïteit van cruciale zorg ten tijde van de coronacrisis om te kijken welke effect de coronamaatregelen hebben op de reguliere zorg onder andere ter attentie van dagbesteding en respijtzorg. Vanuit WMO individuele begeleiding is de inzet op een alternatieve manier gerealiseerd, onder andere door gesprekken online te voeren in plaats van op huisbezoek te gaan.

Karaat Mantelzorg heeft in mei 2020 een enquête uitgezet onder de bij hen bekende mantelzorgers. Het doel was het peilen welke invloed de coronacrisis had op het welzijn van de mantelzorger en het achterhalen welke behoefte aan ondersteuning mantelzorgers hadden en hoe daarop het best kon worden ingespeeld.

De ondersteuning en het activiteiten aanbod van Karaat Mantelzorg is aangepast vanwege corona. Op afstand werd de ondersteuning aan mantelzorgers zoveel mogelijk voortgezet. De mantelzorgers zijn geïnformeerd over de maatregelen, hebben tips en ontspanningsfilmpjes ontvangen. Tevens is een Facebookpagina opgezet als extra communicatiemiddel en is er veel contact via WhatsApp met mantelzorgers geweest. Daarnaast hebben de consulenten proactief contact gezocht met mantelzorgers waarvan ze wisten dat de situatie onder druk staat.

Er zijn alternatieve cursussen georganiseerd voor senioren om hun zelfredzaamheid te vergroten en hun mantelzorgers te ontlasten.

Er is een cursus gespreksvaardigheden ontwikkeld voor de vrijwilligers van de stichting Facet Ridderkerk om hen beter toe te rusten in hun contacten met senioren.

Senioren die een beroep deden op de ouderenadviseur van Stichting Facet Ridderkerk, hebben een op maat gesneden ondersteuningsaanbod gekregen.