Programmabegroting 2020 |
Blz. 1 |
Programma’s |
Blz. 2 |
Voorwoord |
Blz. 3 |
Voorwoord |
Blz. 4 |
Leeswijzer |
Blz. 5 |
Leeswijzer |
Blz. 6 |
Begroting in één oogopslag |
Blz. 7 |
Baten |
Blz. 8 |
Begroting 2020 ten opzichte van begroting 2019 |
Blz. 9 |
Lasten |
Blz. 10 |
Begroting 2020 ten opzichte van begroting 2019 |
Blz. 11 |
Infographic |
Blz. 12 |
Programma 1 Bestuur en (overheids)participatie |
Blz. 13 |
Programmavisie |
Blz. 14 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 15 |
Beleidsdocumenten |
Blz. 16 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 17 |
Bestuur |
Blz. 18 |
Wijkprogramma’s opstellen. |
Blz. 19 |
De wijkregisseurs vertalen wijkprogramma’s in jaarplannen. |
Blz. 20 |
De wijkregisseurs signaleren aandachtspunten. |
Blz. 21 |
De wijkregisseurs en de uitvoeringsorganisatie. |
Blz. 22 |
De wijkregisseurs als vraagbaak. |
Blz. 23 |
Samen de uitkomsten verder uitwerken. |
Blz. 24 |
De evenementenregisseur en de uitvoeringsorganisatie. |
Blz. 25 |
De evenementenregisseur als vraagbaak. |
Blz. 26 |
Evenementen organiseren. |
Blz. 27 |
Ideeëndag. |
Blz. 28 |
Bijeenkomst voor nieuwe inwoners. |
Blz. 29 |
Wekelijks spreekuur. |
Blz. 30 |
Bezoeken van wijken, bedrijven en organisaties. |
Blz. 31 |
Samenwerken met andere overheden. |
Blz. 32 |
Wijkregie |
Blz. 33 |
De convenanten worden herzien. |
Blz. 34 |
Leefbaarheidsmonitor. |
Blz. 35 |
Participatie |
Blz. 36 |
Onze participatie-instrumenten. |
Blz. 37 |
Burgerzaken |
Blz. 38 |
Dicht bij onze inwoners door persoonlijk contact en sociale netwerken. |
Blz. 39 |
Toegankelijk webpagina’s. |
Blz. 40 |
Businesscase participatie/gemeenteapp. |
Blz. 41 |
Ontwikkelen van een Newsroom. |
Blz. 42 |
Informatie op al onze kanalen sluit op elkaar aan. |
Blz. 43 |
Klantfeedback verwerken. |
Blz. 44 |
Volgen van landelijke ontwikkelingen. |
Blz. 45 |
Bestuursondersteuning |
Blz. 46 |
Benutten van sociale media. |
Blz. 47 |
Crossmediale aanpak gebruiken. |
Blz. 48 |
Uitnodigen om mee te denken bij gemeentelijk beleid. |
Blz. 49 |
Wij publiceren raadsbesluiten. |
Blz. 50 |
Wij publiceren de collegebesluiten op de website. |
Blz. 51 |
Verkennen van nieuwe communicatiekanalen. |
Blz. 52 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 53 |
Toelichting |
Blz. 54 |
Prestatie-indicatoren |
Blz. 55 |
Programma 2 Veiligheid |
Blz. 56 |
Programmavisie |
Blz. 57 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 58 |
Beleidsdocumenten |
Blz. 59 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 60 |
Crisisbeheersing en brandweer |
Blz. 61 |
Crisisbeheersing en brandweer |
Blz. 62 |
Openbare orde en veiligheid |
Blz. 63 |
Jeugd |
Blz. 64 |
Ondermijning |
Blz. 65 |
Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur |
Blz. 66 |
Aanpak drugsoverlast |
Blz. 67 |
Woning- en auto inbraken |
Blz. 68 |
Evenementen |
Blz. 69 |
Senioren en Veiligheid |
Blz. 70 |
Wonen en bouwen |
Blz. 71 |
Wet kwaliteitsborging |
Blz. 72 |
Omgevingswet |
Blz. 73 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 74 |
Toelichting |
Blz. 75 |
Prestatie-indicatoren |
Blz. 76 |
Programma 3 Verkeer, vervoer en wegen |
Blz. 77 |
Programmavisie |
Blz. 78 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 79 |
Beleidsdocumenten |
Blz. 80 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 81 |
Verkeer en vervoer |
Blz. 82 |
Uitvoering Mobiliteitsplan |
Blz. 83 |
Uitvoeren Mobiliteitsplan verminderen niet-noodzakelijke automobiliteit |
Blz. 84 |
Aansluiten op aanpak CO2-duurzame mobiliteit MRDH |
Blz. 85 |
Stimuleren gebruik (elektrische) fiets |
Blz. 86 |
Stimuleren voetgangers |
Blz. 87 |
Voldoende laadmogelijkheden voor elektr. voertuigen en fietsen |
Blz. 88 |
Controleren en handhaven op foutparkeren (vracht)verkeer |
Blz. 89 |
Verkeersvoorlichting en -educatie |
Blz. 90 |
Opstellen nota Parkeernormen |
Blz. 91 |
Uitwerken regionale/metropolitane fietsroutes |
Blz. 92 |
Uitvoeren programma fiets en voetganger |
Blz. 93 |
Openbaar vervoer |
Blz. 94 |
Invoering maatregelen uit Hoogwaardig Openbaar Vervoer Rotterdam-Ridderkerk Drechtsteden |
Blz. 95 |
Verbeteren kwaliteit haltes waterbus |
Blz. 96 |
Monitoring vervoerwaarde Driehoeksveer |
Blz. 97 |
Zoeken naar oplossing voor continuering buslijn 601 |
Blz. 98 |
Driehoeksveer |
Blz. 99 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 100 |
Toelichting |
Blz. 101 |
Prestatie-indicatoren |
Blz. 102 |
Programma 4 Economische zaken |
Blz. 103 |
Programmavisie |
Blz. 104 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 105 |
Beleidsdocumenten |
Blz. 106 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 107 |
Zeven economische speerpunten in de notitie Economisch Beleid |
Blz. 108 |
1. Vitale en veilige bedrijventerreinen |
Blz. 109 |
2. Vitale detailhandelsstructuur |
Blz. 110 |
3. Startende bedrijven en ZZP-bedrijven |
Blz. 111 |
4. Lokaal netwerk |
Blz. 112 |
5. Agro/Foodcluster |
Blz. 113 |
6. Innovatie |
Blz. 114 |
7. Arbeidsmarkt/werk/onderwijs |
Blz. 115 |
Regionale actiepunten |
Blz. 116 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 117 |
Toelichting |
Blz. 118 |
Prestatie-indicatoren |
Blz. 119 |
Programma 5 Onderwijs |
Blz. 120 |
Programmavisie |
Blz. 121 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 122 |
Beleidsdocumenten |
Blz. 123 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 124 |
Onderwijs |
Blz. 125 |
Openbaar basisonderwijs |
Blz. 126 |
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
Blz. 127 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 128 |
Prestatie-indicatoren |
Blz. 129 |
Programma 6 Cultuur, sport en groen |
Blz. 130 |
Programmavisie |
Blz. 131 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 132 |
Beleidsdocumenten |
Blz. 133 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 134 |
Sportbeleid en activering |
Blz. 135 |
Continueren implementatie Bewegend Verbinden |
Blz. 136 |
'Vet Gezond' |
Blz. 137 |
Onderzoek mogelijkheden sporten/bewegen in de buitenruimte |
Blz. 138 |
Minimaal zwemdiploma A |
Blz. 139 |
Mensen met een beperking aan het sporten. |
Blz. 140 |
Individuele ondersteuning van mensen die willen sporten en ondersteuning van sportverenigingen |
Blz. 141 |
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie |
Blz. 142 |
Uitwerken actie 'Uitbreiding partners Koningsplein' |
Blz. 143 |
Musea |
Blz. 144 |
Continuering subsidieafspraken |
Blz. 145 |
Cultureel erfgoed |
Blz. 146 |
Acties naar aanleiding van de vaststelling van Cultuur Historische Waardenkaarten. |
Blz. 147 |
Wij ontwikkelen initiatieven om de aandacht voor erfgoed te vergroten. |
Blz. 148 |
Gemeentelijke monument. |
Blz. 149 |
Aanwijzingsprocedure. |
Blz. 150 |
Inventariseren van wandkunst en kunst in de buitenruimte. |
Blz. 151 |
Mogelijkheden duurzame instandhouding van het Huys en het landgoed onderzoeken. |
Blz. 152 |
Opnemen van een cultuurhistorische en archeologische paragraaf. |
Blz. 153 |
Toesting ruimtelijke ontwikkelingen. |
Blz. 154 |
Uitvoeren van subsidieregeling. |
Blz. 155 |
Herzien Erfgoedbeleid 2013-2016. |
Blz. 156 |
Aanvragen van subsidie bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. |
Blz. 157 |
Media |
Blz. 158 |
Bibliotheek |
Blz. 159 |
RTV Ridderkerk |
Blz. 160 |
Openbaar groen en (openlucht)recreatie |
Blz. 161 |
Integrale visie per wijk. |
Blz. 162 |
Uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie. |
Blz. 163 |
Monitoren van de pilot |
Blz. 164 |
Aandacht biodiversiteit. |
Blz. 165 |
Ondersteunen burgerinitiatieven en bevorderen de participatie. |
Blz. 166 |
Traditioneel schoolplein omvormen tot een groen-blauw schoolplein. |
Blz. 167 |
Beter benutten, verbinden en ontsluiten van de groenstructuren. |
Blz. 168 |
Visie op de Voortuyn. |
Blz. 169 |
Uitvoering aan de Waalvisie. |
Blz. 170 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 171 |
Toelichting |
Blz. 172 |
Prestatie-indicatoren |
Blz. 173 |
Programma 7 Sociaal domein |
Blz. 174 |
Programmavisie |
Blz. 175 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 176 |
Beleidsdocumenten |
Blz. 177 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 178 |
Preventie en welzijn / Onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
Blz. 179 |
Passende aanpak om jongeren op passende opleiding te houden of te krijgen. |
Blz. 180 |
Signalen op onderwijs- ontwikkelingsachterstanden opgepakken. |
Blz. 181 |
Preventie en welzijn / Samenkracht en burgerparticipatie |
Blz. 182 |
Opstellen meerjarenplan jeugdparticipatie. |
Blz. 183 |
Organiseren van jeugdparticipatie-activiteiten. |
Blz. 184 |
Kinderburgemeester. |
Blz. 185 |
Jongerenraad. |
Blz. 186 |
Preventie en welzijn / Volksgezondheid |
Blz. 187 |
Gezondheid en preventie. Realiseren en optimaliseren van samenwerking. |
Blz. 188 |
Gezondheid en preventie. Realiseren lokale coalitie. |
Blz. 189 |
Gezondheid en preventie. Realiseren voldoende aanbod. |
Blz. 190 |
Gezondheid en preventie. Realiseren van voldoende passend preventief aanbod. |
Blz. 191 |
Gezondheid en preventie. Vergroten besef negatieve gevolgen alcohol, drugs en gamen. |
Blz. 192 |
Gezondheid en preventie. Home-Start ondersteunt. |
Blz. 193 |
Gezondheid en preventie. Versterken opvoed- en opgroeiondersteuning. |
Blz. 194 |
Gezondheid en preventie. Aanbieden verschillende preventieve cursussen. |
Blz. 195 |
Gezondheid en preventie. Sociale kaart online. |
Blz. 196 |
Welzijn. Inzet vrijwilligers en mantelzorgers. |
Blz. 197 |
Welzijn. Actief in eigen buurt. |
Blz. 198 |
Welzijn. Voorkomen en bestrijden eenzaamheid. |
Blz. 199 |
Welzijn. Samenwerkingsovereenkomst Ketenzorg Dementie. |
Blz. 200 |
Basishulp en -ondersteuning / Wijkteams |
Blz. 201 |
Optimaliseren samenwerking. |
Blz. 202 |
Aangaan en onderhouden relaties met zorgaanbieders. |
Blz. 203 |
Zorgen voor integratie van kennis en expertise. |
Blz. 204 |
Organiseren netwerkbijeenkomsten. |
Blz. 205 |
Basishulp en -ondersteuning / Inkomensregelingen |
Blz. 206 |
Financiële ondersteuning voor zwemles. |
Blz. 207 |
Doorontwikkeling Ridderkerkpas. |
Blz. 208 |
Basishulp en -ondersteuning / Begeleide- en arbeidsparticipatie |
Blz. 209 |
Begeleide en arbeidsparticipatie. Met structurele investeringen in fundament intensief en gericht begeleiden van inwoners. |
Blz. 210 |
Begeleide en arbeidsparticipatie. Versterken van de verbinding tussen ondernemers, onderwijs, organisaties en overheid. |
Blz. 211 |
Begeleide en arbeidsparticipatie. Statushouders |
Blz. 212 |
Basishulp en -ondersteuning / Maatwerkvoorzieningen (Wmo) |
Blz. 213 |
Maatwerkvoorzieningen (Wmo). Onderzoek naar de invloed van de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep (CRvB) op de beschikbare voorzieningen. |
Blz. 214 |
Maatwerkvoorzieningen (Wmo). Opnieuw stellen we middelen vanuit het innovatiefonds beschikbaar. |
Blz. 215 |
Maat- en specialistisch werk / Maatwerkdienstverlening 18+ |
Blz. 216 |
Schulddienstverlening. Kennisverbreding van de professionals in de wijkteams |
Blz. 217 |
Schulddienstverlening. Intensiveren van de samenwerking met partners betrokken bij vroegsignalering. |
Blz. 218 |
Schulddienstverlening. Meer aandacht geven aan het onderwerp schulddienstverlening. |
Blz. 219 |
Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang, afstemming en samenwerking in de regio. |
Blz. 220 |
Maat- en specialistisch werk / Maatwerkdienstverlening 18- |
Blz. 221 |
Onderhouden samenwerkingsrelatie met huis- en jeugdartsen. |
Blz. 222 |
Meer sturing vanuit de gemeente op de verwijzingen naar jeugdhulp. |
Blz. 223 |
Bieden van voldoende en passende jeugdhulp samen met gecontracteerde aanbieders. |
Blz. 224 |
Verbetering van de werkprocessen rondom op- en afschalen van hulp. |
Blz. 225 |
Aanpassen van de administratieve processen ten gevolge van het nieuwe woonplaatsbeginsel. |
Blz. 226 |
Onderzoeken van de (financiële) gevolgen van het nieuwe woonplaatsbeginsel. |
Blz. 227 |
Inzet op verbinding tussen wijkteams met pleegzorgmedewerkers. |
Blz. 228 |
Maat- en specialistisch werk / Geëscaleerde zorg 18+ |
Blz. 229 |
Werken aan de totstandkoming van een actieplan personen met verward gedrag. |
Blz. 230 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 231 |
Toelichting |
Blz. 232 |
Prestatie-indicatoren |
Blz. 233 |
Programma 8 Gezondheid en duurzaamheid |
Blz. 234 |
Programmavisie |
Blz. 235 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 236 |
Beleidsdocumenten |
Blz. 237 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 238 |
Volksgezondheid |
Blz. 239 |
Inzet voor de totstandkoming van een regionaal preventieakkoord. |
Blz. 240 |
Opstellen van een nieuwe nota gezondheidsbeleid voor vier jaar |
Blz. 241 |
Bestrijding eenzaamheid. |
Blz. 242 |
Riolering |
Blz. 243 |
Vervangingsopgave van riolering en klimaatadaptatie. |
Blz. 244 |
Communicatie om bewustwording te stimuleren. |
Blz. 245 |
Afval |
Blz. 246 |
Scheiden van grondstoffen. |
Blz. 247 |
Proef variabele tarief. |
Blz. 248 |
Starten positieve communicatiecampagne. |
Blz. 249 |
Milieubeheer |
Blz. 250 |
Verminderen van het aantal geluidgehinderden. |
Blz. 251 |
Verbeteren van luchtkwaliteit. |
Blz. 252 |
Verlagen risico’s gevaarlijke stoffen. |
Blz. 253 |
Beheersen gemeentelijke bodemproblematiek. |
Blz. 254 |
Bijdragen aan behoud goede drinkwaterkwaliteit. |
Blz. 255 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 256 |
Toelichting |
Blz. 257 |
Prestatie-indicatoren |
Blz. 258 |
Programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed |
Blz. 259 |
Programmavisie |
Blz. 260 |
Trends en ontwikkelingen |
Blz. 261 |
Beleidsdocumenten |
Blz. 262 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 263 |
Fysieke bedrijfsinfrastructuur |
Blz. 264 |
Verkoop bouwgrond Cornelisland. |
Blz. 265 |
Verkoop bouwgrond Nieuw-Reijerwaard. |
Blz. 266 |
Actualiseren en monitoren grondexploitatie Cornelisland. |
Blz. 267 |
Onderwijshuisvesting |
Blz. 268 |
Overleg met de schoolbesturen over de realisatie van toegekende huisvestingsvoorzieningen. |
Blz. 269 |
Afronden pilot ‘beheersbare onderwijshuisvesting Ridderkerk’. |
Blz. 270 |
Accommodaties (inclusief sport) |
Blz. 271 |
Huisvestingsmogelijkheden bibliotheek. |
Blz. 272 |
Gemeentelijke gebouwen geïnspecteerd met betrekking tot de duurzaamheid. |
Blz. 273 |
AIAP |
Blz. 274 |
Begraafplaatsen |
Blz. 275 |
Ruimen diverse algemene graven. |
Blz. 276 |
Geplande uitbreiding begraafplaats Vredehof. |
Blz. 277 |
Vrijwilligers begraafplaats Vredehof verrichten divers onderhoud. |
Blz. 278 |
Wijze van beheer en onderhoud van begraafplaatsen onderzoeken en vastleggen. |
Blz. 279 |
Ruimtelijke ordening |
Blz. 280 |
Start met strategisch langetermijnprogramma AIAP-RO. |
Blz. 281 |
Toewerken naar actuele thematische ruimtelijke bestemmingsplannen. |
Blz. 282 |
Kaart met beoogde grenzen bestemmingsplannen/omgevingsplannen. |
Blz. 283 |
Beschrijven van de gewenste transformatie van Centrum Oost in een gebiedsvisie. |
Blz. 284 |
Gebiedsvisie Rivieroevers, Oosterpark en Verenambacht. |
Blz. 285 |
Marktinitiatieven dragen bij aan gemeentelijke ambitie. |
Blz. 286 |
Grondexploitaties (niet bedrijventerrein) |
Blz. 287 |
Verkoop bouwgrond fase 6 Het Zand en Driehoek Het Zand en aanbesteden fase 7 Het Zand. |
Blz. 288 |
Voltooien project Lagendijk (Van Peltterrein). |
Blz. 289 |
Actualiseren en monitoren grondexploitatie Het Zand en afronden grondexploitatie Lagendijk. |
Blz. 290 |
Wonen en bouwen |
Blz. 291 |
Monitoren van sociale voorraad. |
Blz. 292 |
Uitvoering geven aan het Regioakkoord. |
Blz. 293 |
Bijdragen aan gewenste differentiatie en kwaliteit woningvoorraad. |
Blz. 294 |
Samen met Wooncompas onderzoek doen naar nieuwe vormen. |
Blz. 295 |
Uitwerken aanpak verbeteren woningvoorraad. |
Blz. 296 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 297 |
Toelichting |
Blz. 298 |
Prestatie-indicatoren |
Blz. 299 |
Niet in de programma 's opgenomen lasten en baten |
Blz. 300 |
Niet in de programma 's opgenomen lasten en baten |
Blz. 301 |
Toelichting |
Blz. 302 |
Overzicht van algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 303 |
Overzicht van de kosten van overhead |
Blz. 304 |
Paragraaf 1 Lokale heffingen |
Blz. 305 |
Inleiding |
Blz. 306 |
Algemene uitgangspunten lokale heffingen |
Blz. 307 |
Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingen |
Blz. 308 |
Algemene beleidsontwikkelingen |
Blz. 309 |
Tarieven 2020 |
Blz. 310 |
Kwijtscheldingenbeleid |
Blz. 311 |
Woonlasten (lokale lastendruk) Ridderkerk |
Blz. 312 |
Ridderkerk ten opzichte van buurgemeenten |
Blz. 313 |
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Blz. 314 |
Aanleiding en achtergrond |
Blz. 315 |
Risicoprofiel |
Blz. 316 |
Beschikbare weerstandscapaciteit |
Blz. 317 |
Ontwikkeling risicoprofiel Ridderkerk |
Blz. 318 |
Kengetallen |
Blz. 319 |
Conclusie over huidig risicoprofiel |
Blz. 320 |
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 321 |
Inleiding |
Blz. 322 |
Openbare verlichting |
Blz. 323 |
Civiele kunstwerken |
Blz. 324 |
Openbaar groen, inclusief recreatiegebieden |
Blz. 325 |
Speelterreinen |
Blz. 326 |
Wegen, fiets- en voetpaden (verhardingen) |
Blz. 327 |
Riolering |
Blz. 328 |
Waterhuishouding |
Blz. 329 |
Afvalinzameling |
Blz. 330 |
Haven |
Blz. 331 |
Gebouwen |
Blz. 332 |
Paragraaf 4 Financiering |
Blz. 333 |
Doel |
Blz. 334 |
Inleiding |
Blz. 335 |
Rentevisie en rentebeleid |
Blz. 336 |
Renterisicobeheer |
Blz. 337 |
De liquiditeitsplanning en de financieringsbehoefte |
Blz. 338 |
Uitzettingen |
Blz. 339 |
Renteomslag |
Blz. 340 |
Garantstelling |
Blz. 341 |
Relatiebeheer |
Blz. 342 |
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering |
Blz. 343 |
Bedrijfsvoering |
Blz. 344 |
Bedrijfsvoering |
Blz. 345 |
Paragraaf 6 Verbonden partijen |
Blz. 346 |
Inleiding |
Blz. 347 |
Visie verbonden partijen |
Blz. 348 |
Wijzigingen |
Blz. 349 |
Besteding op de raadsprogramma 's |
Blz. 350 |
Paragraaf 7 Grondbeleid |
Blz. 351 |
Doel |
Blz. 352 |
Inleiding |
Blz. 353 |
Visie op het grondbeleid in relatie tot de realisatie van de doelstellingen uit de programma’s |
Blz. 354 |
Financiële risico's |
Blz. 355 |
Prognose en analyse van de grondexploitaties |
Blz. 356 |
Mogelijke nieuwe grondexploitatie |
Blz. 357 |
Onderbouwing winstneming of verlies |
Blz. 358 |
Overzicht van baten en lasten |
Blz. 359 |
Totaal programma's |
Blz. 360 |
Buiten de programma's |
Blz. 361 |
Saldo - lasten en baten |
Blz. 362 |
Overzicht van reservemutaties |
Blz. 363 |
. |
Blz. 364 |
Toelichting op overzicht baten en lasten |
Blz. 365 |
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd |
Blz. 366 |
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd |
Blz. 367 |
Samenvatting en analyse op hoofdlijnen |
Blz. 368 |
Samenvatting en analyse op hoofdlijnen |
Blz. 369 |
Toelichting samenvatting en analyse op hoofdlijnen |
Blz. 370 |
Overzicht van incidentele lasten en baten en structurele reservemutaties |
Blz. 371 |
Overzicht van incidentele lasten en baten en structurele reservemutaties |
Blz. 372 |
Overzicht ramingen per taakveld |
Blz. 373 |
Overzicht ramingen per taakveld |
Blz. 374 |
Financiële positie |
Blz. 375 |
Meerjarenbalans |
Blz. 376 |
Meerjarenbalans |
Blz. 377 |
Stand en verloop van de reserves |
Blz. 378 |
Stand en verloop van de reserves |
Blz. 379 |
Mutaties in de algemene reserve (eigen vermogen) |
Blz. 380 |
Mutaties in de reserves per programma |
Blz. 381 |
Stand en verloop van de voorzieningen |
Blz. 382 |
Stand en verloop van de voorzieningen |
Blz. 383 |
Toelichting |
Blz. 384 |
Overzicht investeringen |
Blz. 385 |
Overzicht investeringen |
Blz. 386 |
Overzicht investeringen direct ten laste van de voorziening riolering |
Blz. 387 |
Bijlage 1 Was-wordt/lijst |
Blz. 388 |
Bijlage 1 Was-wordt/lijst |
Blz. 389 |
Oude programma 's Nieuwe programma 's |
Blz. 390 |
Bijlage 2 Overzicht te verstrekken subsidies |
Blz. 391 |
Bijlage 2 Overzicht te verstrekken subsidies |
Blz. 392 |
Bijlage 3 Specificatie verloop reserves |
Blz. 393 |
Specificatie verloop reserves |
Blz. 394 |
Bijlage 4 Lopende ontwikkelingen Ruimte |
Blz. 395 |
Bijlage 4 Lopende ontwikkelingen Ruimte |
Blz. 396 |
Bestemmingsplannen Thema |
Blz. 397 |
Overzicht bestemmingsplannen |
Blz. 398 |
Bijlage 5 Totale begroting incl. 2019 |
Blz. 399 |
Bijlage 5 Totale begroting incl. 2019 |
Blz. 400 |