Openbaar basisonderwijs
Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)
Gemeenten krijgen geoormerkt geld voor het bestrijden van onderwijsachterstanden. Er zijn nieuwe indicatoren vastgesteld voor de verdeling van het budget. Dit betekent voor ons een verhoging van de budgetten. Met een overgangstermijn van drie jaar wordt de herverdeling van het budget geleidelijk doorgevoerd. Gemeenten moeten in 2020 het aanbod van voorschoolse educatie vergroten van 10 naar 16 uur per week. De kwaliteit van voorschoolse educatie moeten gemeenten stimuleren door de inzet van meer hbo-geschoold personeel. Pas in 2022 ontvangen gemeenten het volledige bedrag waar zij volgens de nieuwe systematiek recht op hebben.
Integraal kindcentrum en Brede school
In 2019 wordt samen met de LEA-partners (de LEA-partners zijn partners op het gebied van onder andere onderwijs, kinderopvang en Brede school) een visie op integrale kindcentra (IKC) ontwikkeld. In 2020 zal deze visie uitgewerkt worden in een uitvoeringsprogramma. De Brede school is een van de partners die onderdeel is van de sociale kaart rondom een IKC, zodat de punten uit de Brede school evaluatie verder uitgewerkt kunnen worden.
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Volwasseneneducatie (bevordering basisvaardigheden en bestrijding laaggeletterdheid)
De komende jaren blijft de contactgemeente van de arbeidsmarktregio (Rotterdam) de Web-middelen ontvangen (Wet educatie beroepsonderwijs). Samen met de regiogemeenten is gekozen om de regionale middelen in een grote aanbesteding (looptijd vanaf 2020 tot 2022) in te zetten.
Ook in 2020 worden de lokale middelen bij de Bibliotheek AanZet ingezet. De bibliotheek gaat samen met het Da Vinci College de trajecten uitvoeren. Welke trajecten er lokaal uitgevoerd gaan worden, hangt af van de vraag. De coördinator basisvaardigheden heeft onder andere als taak om de vraag te inventariseren.
Het kabinet wil ook de moeilijk bereikbare groepen bereiken (onder andere NT1-ers, laaggeletterden met Nederlands als moedertaal). Hiervoor komen er in 2020 waarschijnlijk extra middelen beschikbaar voor communicatie en werving. Welk bedrag er exact beschikbaar komt en of deze middelen lokaal of regionaal beschikbaar komen, is nu nog niet bekend.
Passend onderwijs
Met de ingang van het passend onderwijs zijn thuiszitters beter in beeld gekomen (geregistreerd), hierdoor lijkt het aantal thuiszitters te zijn toegenomen. Bij thuiszitters die voor langere tijd thuiszitten (langer dan drie maanden) spelen vaak complexe problemen, die het onderwijs samen met leerplicht, jeugdgezondheidszorg en jeugdhulp en de samenwerkingsverbanden oppakt. Vanwege de complexe problematiek is het moeilijk om deze jongeren weer naar school te krijgen. In de regio wordt er gekeken welke (passende) mogelijkheden er zijn en ontwikkeld kunnen worden om deze jongeren toch enige vorm van onderwijs te kunnen bieden.