INCIDENTELE BATEN | |||||||||
Omschrijving | Toelichting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||
Programma 1 Bestuur en (overheids)participatie | |||||||||
Algemene reserve | Dekking BAR-bijdrage SPP | 225.500 | 225.500 | ||||||
Diverse kleine mutaties | 25.000 | ||||||||
Totaal Programma 1 | 250.500 | 225.500 | 0 | 0 | |||||
Programma 2 Veiligheid | |||||||||
Wonen en bouwen | Incidenteel hogere bouwleges door sneller verloop grondexploitaties dan verwacht. | 300.000 | |||||||
Totaal Programma 2 | 300.000 | 0 | 0 | 0 | |||||
Programma 3 Verkeer, vervoer en wegen | |||||||||
Planmatig onderhoud wegen | Gedeeltelijke dekking uit ISV3-budget geluid ten behoeve van aanleg geluidsreducerend asfalt | 66.500 | |||||||
Planmatig onderhoud wegen | Dekking uitgaven voor verhogen onderhoudsniveau wegen, fietspaden en trottoirs uit reserve onderhoud verhardingen. | 350.000 | 350.000 | 350.000 | 350.000 | ||||
Totaal Programma 3 | 416.500 | 350.000 | 350.000 | 350.000 | |||||
Programma 6 Cultuur, sport en groen | |||||||||
Algemene reserve | Dekking incidentele post college- programma, onderhoud openbaar groen. | 100.000 | |||||||
Totaal Programma 6 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | |||||
Programma 7 Sociaal domein | |||||||||
Algemene reserve | Dekking incidentele posten collegeprogramma, Opstellen plan van aanpak bewustwoording dementie en Beeld behoefte en mogelijkheden matelzorgrespijt. | 50.000 | 50.000 | ||||||
Totaal Programma 7 | 50.000 | 50.000 | 0 | 0 | |||||
Programma 8 Gezondheid en duurzaamheid | |||||||||
Afval | Dekking extra lasten voor communicatie en juridisch advies naar aanleiding van het afvalbeleidsplan uit algemene reserve. | 220.000 | |||||||
Algemene reserve | Dekking incidentele post collegeprogramma, Opstellen nota circulaire economie | 50.000 | |||||||
Totaal Programma 8 | 270.000 | 0 | 0 | 0 | |||||
Programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed | |||||||||
Reserve AIAP | Dekking extra afschrijving sportvelden RVVH en KCR | 147.700 | |||||||
Begraven | Aanwending van de voorziening beklemde middelen lijkbezorging. Deze vervalt vanaf 2021 omdat deze voorziening dan volledig is ingezet. | 85.600 | |||||||
Diverse kleine mutaties | 60.000 | 10.000 | |||||||
Totaal Programma 9 | 293.300 | 10.000 | 0 | 0 | |||||
Buiten de programma's | |||||||||
Reserve Vennootschapsbelasting uit grondexploitaties | Dekking Vpb-lasten uit grondexploitaties | 194.400 | |||||||
Totaal buiten de programma 's | 194.400 | 0 | 0 | 0 | |||||
TOTAAL INCIDENTELE BATEN | 1.874.700 | 635.500 | 350.000 | 350.000 | |||||
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
Terug naar navigatie - Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerdInvesteringen 2020-2023
Voor de begroting 2020 wordt volgens het beleid van de nota Activabeleid 2016 gemeente Ridderkerk een investeringslijst 2020-2023 opgesteld. Een realistische planning van deze investeringen moet leiden tot een evenwichtige spreiding over de planperiode. De onontkoombaarheid van een investering in een bepaald jaar moet worden aangetoond. De kapitaallasten zijn gerekend vanaf 1 januari van het jaar ná oplevering van de investering.
Prijsstijging op uitgaven
Uitgegaan wordt van een inflatie van 1,4% voor het begrotingsjaar 2020. Dit is gebaseerd op de prognoses van het Centraal Plan Bureau in het jaarlijks Centraal Economisch Plan 2019 uit maart 2019. De inflatie geldt voor de gehele begroting. Voor het meerjarenperspectief (2021-2023) wordt uitgegaan van constante prijzen (geen indexering).
Indexering tarieven
Belastingen en heffingen worden conform het tarievenbeleid met de inflatie gecorrigeerd.
Algemeen uitkering uit het Gemeentefonds
De algemene uitkering in de begroting 2020 wordt berekend op basis van de meicirculaire 2019.
Gemeenschappelijke regelingen – indexering begroting 2020
Op 8 januari 2019 hebben wij ingestemd met de door de Kring van gemeentesecretarissen voorgestelde financiële kaders voor de op te stellen begrotingen door gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR), Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR), Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD) en Samenwerkende Gemeenten Jeugdhulp Rotterdam-Rijnmond (GRJR). Dit houdt een inflatiecorrectie in van 3,4% (inclusief nacalculatie over de jaren 2017-2019).
Voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) geldt een afwijkend percentage. Regio Haaglanden coördineert de indexering van de inwonersbijdrage aan het programma Economisch Vestigingsklimaat. Deze indexering komt uit op 3,9% voor de salariscomponent en 3,6% voor de materiële kosten. De bijdrage per inwoner neemt per saldo toe met afgerond 3,9% van € 2,58 tot € 2,68.
Algemene reserve
In Nota Reserves en Voorzieningen Ridderkerk 2016 - 2019 is als ondergrens van de algemene reserve € 20 miljoen opgenomen.
Rente
Marktrente financieringstekort
De marktrente voor het te berekenen financieringstekort wordt gebaseerd op de rente per 20 maart 2019 van een 20-jarige lening met jaarlijkse aflossing: 1,5%.
Rente grondexploitaties
In de Meerjarenprognose grondexploitaties (MPG) van maart 2019 zijn de laatste voorschriften uit BBV toegepast. Op basis van berekening in de jaarrekening 2018 is in het MPG 2019 1,55% rente toegerekend aan de grondbedrijfcomplexen.
Rente investeringen (omslagrente)
Voor de berekening van de rentecomponent van de kapitaallasten over de investeringen wordt 1,4% gehanteerd.
Dividend
Voor de ramingen van dividend wordt uitgegaan van het gemiddelde van dividendopbrengsten van de voorgaande 3 jaar.
Voor- of nadelen van een eventuele verkoop van de aandelen Eneco zijn niet in de begroting verwerkt.
Financieel toezichtkader van de provincie
In maart 2019 hebben de provincies een Gemeenschappelijk Financieel Toetsingskader (GTK) 2020 voor de gemeenten gepubliceerd. Dit toetsingskader is in de plaats van het Gemeentelijke Toetsingskader 2014. De belangrijkste wijzigingen zijn:
· Meer uniformiteit in het toezicht en maatwerk per gemeente
· Risicogericht toezicht
· Proportioneel toezicht
· Transparantie.
De uitgangspunten voor repressief toezicht zijn echter ongewijzigd. Om voor repressief toezicht in aanmerking te komen moet:
1. De begroting 2020 structureel en reëel in evenwicht zijn of als de begroting niet structureel en reëel in evenwicht is, moet aannemelijk zijn dat dit evenwicht uiterlijk in 2023, het laatste jaar van de meerjarenraming, tot stand wordt gebracht.
2. De vastgestelde jaarrekening 2018 vóór 15 juli en de begroting 2020 vóór 15 november aan Gedeputeerde Staten te zijn toegezonden.
Naast deze uitgangspunten geldt ook dat de jaarrekening 2018 structureel en reëel in evenwicht moet zijn. De jaarrekening 2018 is in evenwicht. Als dit niet zo zou zijn, dan zou een structureel tekort moeten worden betrokken bij het onderzoek van de begroting 2020.
Met het ‘structureel en reëel evenwicht’ in bovenstaande punten wordt bedoeld dat in de begroting de structurele lasten zijn gedekt door structurele baten. Reëel houdt dit in dat sprake is van volledige, realistische en haalbare ramingen.