Regionale actiepunten
Ridderkerk is vertegenwoordigd in de relevante regionale overleggen om de positie van Ridderkerk in de regio te versterken. Met Barendrecht en Albrandswaard onderzoeken we of we in 2020 krachtiger samen kunnen optreden om de economische vraagstukken waar we voor staan aan te pakken. Ook willen we onze potentie beter benutten om samen steviger te kunnen optreden in regionale en landelijke verbanden.

MRDH
Centraal in de pijler Economisch Vestigingsklimaat van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) staan het Regionaal Investeringsprogramma en de Roadmap Next Economy. Wij werken hierin samen met 22 andere gemeenten, kennisinstellingen en bedrijfsleven aan vernieuwing en verduurzaming van de economie, een betere bereikbaarheid en een aantrekkelijk vestigingsklimaat.

Dutch Fresh Port
De bedrijven in dit gebied vormen een sterk cluster door de concentratie van totaalassortiment op één plek en samenwerking op het gebied van logistiek en innovatie. Regionaal maakt de DFP een belangrijk onderdeel uit van Greenport West-Holland en van het Foodcluster waar Rotterdam actief aan bouwt. Gezamenlijk doel en inzet van betrokken regionale partijen als Greenport West-Holland, Rotterdam en MRDH, is het creëren van de randvoorwaarden voor groei van de aan vers gebonden ondernemersactiviteiten in Mainport Rotterdam en Greenport West-Holland. In samenwerking met de provincie, de gemeenten in de regio, kennisinstellingen en bedrijfsleven kunnen we de agro-vers-foodsector steviger op de kaart zetten.