Voorwoord

Voorliggende Jaarstukken 2021 zijn de laatste in de bestuursperiode 2018-2022. Een bestuurswisseling is bij het vaststellen van de jaarstukken door het college aanstaande. Een nieuw college zal deze jaarstukken later in 2022 behandelen met de Ridderkerkse raad.

Het jaar 2021 was opnieuw een bijzonder jaar. Corona bepaalde zo ongeveer het hele jaar de lokale en nationale realiteit. Het had grote impact,  ook op Ridderkerk. Op haar inwoners en ondernemers. Jong en oud. Ziekte of erger was aan de orde, lockdowns hadden plaats, onderwijs volgen was niet mogelijk of ingewikkeld, ondernemers moesten hun winkels gesloten houden. Ook nu nog denken we terug aan hen die het moeilijk hadden en nu nog hebben.

Daarnaast was er de landelijke Toeslagenaffaire. Mensen die klem en vermorzelt werden door ‘het systeem’. Ook Ridderkerkse gezinnen.

Als gemeente Ridderkerk hebben we in 2021 zo goed als mogelijk klaar gestaan voor onze inwoners en ondernemers die in de knel kwamen. Een huurcompensatieregeling werd succesvol geïntroduceerd voor Ridderkerkse ondernemers. We stonden en staan klaar voor gezinnen in de knel. Het verenigingsleven is actief ondersteund. En zoveel meer. Op deze manier was gemeente Ridderkerk een dichtnabije en betrokken overheid. Als gemeentebestuur zijn we onze medewerkers, maar ook alle Ridderkerkers die zich enorm hebben ingezet, ook vanuit dit voorwoord bij de jaarstukken zeer erkentelijk.

Ondanks alle ingewikkelde ontwikkelingen, hebben zich ook mooie situaties voorgedaan. Aan boord van een schip werd onderdak geboden aan vluchtelingen van ver. Hun verblijf in Ridderkerk was bijzonder, niet in de laatste plaats door de hartverwarmende steun en hulp vanuit de Ridderkerkse samenleving door jong en oud. Dat maakt ons allemaal terecht trots: dit is Ridderkerk!

Tegelijkertijd is in Ridderkerk enorm hard doorgewerkt en geïnvesteerd. Zo werd het Gemini  gebouwd, ontwikkelde het centrum zich, is de kwaliteit van de buitenruimte op hoger niveau gekomen, is adequate zorg verleend en zoveel meer: het jaarverslag geeft daar goed inzicht in. Ook werd nieuw beleid gemaakt op het vlak van onder het sociaal domein, klimaat en wonen: acties vloeien daar concreet uit voort. De beleidsvoornemens hebben in 2021 nauwelijks geleden onder de omstandigheden. Dat is een prestatie van formaat en laat zien dat de gemeentelijke organisatie veerkrachtig en betrokken is.

Het boekjaar 2021 sluit positief met een aanzienlijk saldo en de rechtmatigheids-tolerantiegrenzen worden niet overschreden. Voor het eerst is ook een rechtmatigheidsverantwoording door het college aan de jaarrekening toegevoegd, vooruitlopend op het verplicht worden daarvan bij de jaarrekening over 2022. De inspanning van de achterliggende jaren om de begroting toekomstbestendiger te maken werpt naar onze waarneming haar vruchten af. We hebben zicht op wat speelt en handelen daarnaar veelal pro-actief. Ridderkerk staat er aan het einde van de bestuursperiode 2018-2022 ook financieel meer dan prima voor.

We wensen de nieuwe raad en het nieuwe college alle goeds toe voor de nieuwe bestuursperiode.