Programma 1 Bestuur en (overheids)participatie

Programmavisie

Terug naar navigatie - Programmavisie

Voor onze inwoners willen we dichtbij en benaderbaar zijn. We stellen ons open en actief op en luisteren naar onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We stimuleren het ‘Ridderkerk-gevoel’. We betrekken de inwoners bij beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering en communiceren daar tijdig over met eigentijdse media en op een begrijpelijke manier. We geven inwoners en organisaties alle ruimte om ideeën en initiatieven te ontwikkelen.
In Ridderkerk kan de inwoner rekenen op dienstverlening die van goede kwaliteit en betrouwbaar is. Wij werken samen met de gemeenten Barendrecht en Albrandswaard in de ambtelijke BAR-organisatie. Zo bieden we de inwoners en ondernemers van Ridderkerk de dienstverlening waar zij recht op hebben, met behoud van Ridderkerk als zelfstandige, autonome gemeente.
We vinden samenwerking belangrijk. Met onze partners binnen Ridderkerk, en met de gemeenten en overheden om ons heen, zoals de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, maar ook daarbuiten. Dat doen we op een positieve, uitnodigende en deelnemende manier.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Bestuur

Wijkregie en Participatie
Wij betrekken onze inwoners bij wat er gebeurt in hun leefomgeving. In de wijkoverleggen hebben wij uitleg gegeven over ontwikkelingen die zich voordoen. De wijkoverleggen hebben daarbij gevraagd en ongevraagd advies gegeven over hoe wij zaken beter of anders kunnen doen.
We hebben een visie op e-participatie ontwikkeld en zijn - in samenspraak met diverse partners en platforms - een evaluatie gestart met betrekking tot participatie. Deze evaluatie wordt in 2022 afgerond.

Vluchtelingenopvang
In 2021 is er gehoor gegeven aan de oproep van het COA om noodopvang te realiseren. De aanleiding hiervoor was de overvolle asielzoekerscentra in Nederland. De vraag van het COA had betrekking op een periode van twee maanden. Vanaf 2 december 2021 heeft er voor deze periode een riviercruiseschip in de jachthaven van Ridderkerk gelegen dat dienst deed als noodopvang voor 63 asielzoekers. Door een beheercommissie waarin omwonenden, omliggende bedrijven, politie, Facet, COA en de gemeente zitting had, is er gezamenlijk gewerkt aan een prettig verblijf van de Syrische en Jemenitische gasten. Het prettige verblijf was met name te danken aan de vele vrijwilligersinitiatieven. In het kader van een betrouwbaar bestuur dat zijn afspraken nakomt aan alle partijen is na twee maanden het schip middels een warme overdracht uitgevaren naar Krimpen aan den IJssel.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Burgerzaken en dienstverlening

In 2021 is ingezet op uitbreiding en doorontwikkeling van online dienstverlening. Daarnaast was er nog steeds een zichtbare toename in complexe werkzaamheden bij Burgerzaken. Deze toename wordt veroorzaakt door landelijke ontwikkelingen (wetswijzingen), verhoogde aandacht voor de kwaliteit van de basisregistratie personen, het aanscherpen van procedures voor het tegengaan van adres- en identiteitsfraude en een toename van complexiteit van dossiers.

Met het programma Dienstverlening sluiten we aan bij de leefwereld, verwachtingen en behoeften van onze inwoners. Zowel als het gaat om de doorontwikkeling van online dienstverlening (zaken doen waar en wanneer je maar wilt) als in de klantgerichte houding die inwoners in het contact met ons verwachten.

Net als eerdere jaren werkten wij ook in 2021 samen met inwoners, bijvoorbeeld als het gaat om de doorontwikkeling van de gemeentelijke website en de GemeenteApp.

Bestuur

Terug naar navigatie - Bestuur

Wat hebben we bereikt?

Wijkregie

  • De wijkideeteams zijn vertegenwoordigd in de wijkoverleggen. Tijdens de wijkoverleggen worden de activiteiten besproken die door de wijkideeteams zijn georganiseerd of ondersteund.
  • Bij grote projecten en actuele ontwikkelingen besteden we nadrukkelijk aandacht aan de informatievoorziening aan de wijkoverleggen. Door werkgroepen te vormen zijn wijkoverleggen actief betrokken bij thema's en projecten die in hun wijk spelen.
  • De leefbaarheidsmonitor is in 2021 verder ontwikkeld. We hebben samen met onze partners en de wijkoverleggen een format ontwikkeld voor de jaarplannen en de wijkprogramma’s waarbij we de leefbaarheidsmonitor gebruiken bij het opstellen van wijkprogramma's en jaarplannen.

Participatie
In 2021 hebben we nieuwe vormen van participatie ingezet, zoals online vergaderingen en presentaties. Inwoners voor wie online participatie lastig bleek te zijn, hebben we zo goed mogelijk ondersteund.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wijkregie

  • Met de wijkoverleggen zijn we in gesprek over een verdere doorontwikkeling. Daarbij gaat het onder andere over de vraag hoe zij hun adviserende rol kunnen invullen. De opbrengst van de gesprekken wordt verwerkt in de evaluatie van de participatie en indien nodig in nieuwe convenanten.
  • Leefbaarheidsmonitor.
    In 2021 is verder gewerkt aan de ontwikkeling van de Leefbaarheidsmonitor. Van de domeinen wonen, leven, veiligheid en het sociaal domein zijn nu gegevens verwerkt in de Leefbaarheidsmonitor. De leefbaarheidsmonitor moet zich ontwikkelen tot een basis voor de wijkprogramma’s en wordt gebruikt om realistische doelen te stellen voor de leefbaarheid in een wijk.
  • De wijkregisseurs als vraagbaak.
    De wijkregisseurs zijn de vraagbaak voor de gemeentelijke organisatie en hebben onder andere een bijdrage geleverd aan de nota Integraal Beleid Sociaal Domein, de ontwikkeling van een visie op het Oosterpark, de Gebiedsvisie Rivieroevers, de Klimaatvisie, de Mobiliteitsvisie en de Woonvisie.
  • De wijkregisseurs en de uitvoeringsorganisatie.
    De wijkregisseurs hebben onder andere via de wijkoverleggen contact onderhouden met bewoners en hebben vragen en initiateven van bewoners afgestemd met de gemeentelijke organisatie.
  • De wijkregisseurs signaleren aandachtspunten.
    Door de samenwerking in de leefbaarheidsteams en contacten in de wijken hebben de wijkregisseurs de vinger aan de pols gehouden hoe de leefbaarheid zich ontwikkelde, ook in de coronasituatie. De wijkregisseurs hebben het college over belangrijke signalen geïnformeerd.
  • De wijkregisseurs vertalen wijkprogramma’s in jaarplannen.
    Samen met de partners en de wijkoverleggen is een nieuw format voor het jaarplan opgesteld om voor alle wijken een onderling vergelijkbaar jaarplan op te kunnen stellen. Samen met de wijken is in 2021 gewerkt aan het opstellen van deze jaarplannen.
  • Wijkprogramma’s opstellen.
    In 2021 is gestart met het opstellen van een nieuw wijkprogramma voor de wijk Bolnes.

Participatie

  • Onze participatie-instrumenten.
    Wij hebben in 2021 gewerkt aan de evaluatie van de participatie zoals die in Ridderkerk plaats vindt. Hierbij is de visie op participatie geëvalueerd, zijn de participatie-instrumenten geïnventariseerd, is een aantal participatieprocessen tegen het licht gehouden en is het werken met (beleids)platforms geëvalueerd.

Burgerzaken en dienstverlening

Terug naar navigatie - Burgerzaken en dienstverlening

Wat hebben we bereikt?

De koers voor de verdere ontwikkeling van dienstverlening is vastgesteld. Dit wordt opgepakt in het programma Dienstverlening met daarbinnen twee lijnen: ‘Online als voorkeurskanaal’ en 'Mens centraal – samen voor de inwoner'. De ambities uit het collegeprogramma op het gebied van online dienstverlening worden opgepakt binnen de lijn ‘Online als voorkeurskanaal’. Onze manier van werken wordt opgepakt in de lijn 'Mens centraal – samen voor de inwoner'. Dit vanuit de koers ‘werken vanuit de bedoeling’, waarbij de leefwereld van de inwoner centraal staat. In het programma maken we concreet wat werken vanuit de bedoeling betekent in ons dagelijks werk. Er is een uitvoeringsagenda opgesteld met de projecten die onder het programma vallen. Dit vormt de basis van de doorontwikkeling die ingezet wordt.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • De website wordt ingericht naar behoeften van onze inwoners. Wekelijks wordt de website aangepast op basis van het ‘surf-gedrag’ van onze websitebezoekers. Voor de Tweede Kamerverkiezingen zijn de e-diensten Vervangen stempas en Aanvragen volmacht stempas live gegaan. Daarnaast zijn verschillende webformulieren en webteksten herschreven om nog meer aan te sluiten bij onze inwoner. Ook is er een visie op e-participatie geschreven met als kern e-participatie meer en bewuster in te zetten in de participatiemiddelenmix en als aanvulling op offline participatie. Er is gestart met de implementatie van de Wet Mebv (modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer; wetgeving die erop gericht is dat inwoners online zaken met ons kunnen doen). De implementatie en borging van het besluit digitale toegankelijkheid gaat onverminderd voort.
  • De nieuwe GemeenteApp is in 2021 ontwikkeld en gelanceerd. Daar omheen is een communicatiecampagne gestart. De app voldoet aan de eisen die zijn gesteld voor inkoop, privacy, security, digitale toegankelijkheid en aan de wensen die inwoners vooraf hebben meegegeven qua functionaliteiten.
  • Het onderzoek naar de Persoonlijke InternetPagina (PIP) is opgenomen in de projectagenda Online als voorkeurskanaal van het programma Dienstverlening. De projecten op deze agenda zijn geprioriteerd: doorontwikkelen van de (digitale) basis heeft in 2022 de aandacht. In 2023 ligt de nadruk op doorontwikkeling van online dienstverlening, zoals bijvoorbeeld met een Persoonlijke InternetPagina en het online verlengen van het rijbewijs.
  • Webcare is geprofessionaliseerd om onze inwoners nog beter van dienst te kunnen zijn. Er zijn systemen ingericht, kaders vastgesteld en medewerkers zijn getraind. Er zijn afspraken gemaakt over verantwoordelijkheden en de beantwoording van vragen. Door een brede inzet van (online) kanalen zijn wij als gemeente goed bereikbaar voor inwoners. Op een laagdrempelige manier.
  • De meeste informatie op de gemeentewebsite is digitaal toegankelijk (met uitzondering van sommige pdf-bestanden). In het geval er iets echt niet toegankelijk gemaakt kan worden, bieden we een alternatief. Mochten inwoners problemen ervaren, dan geven we duidelijk de mogelijkheden aan om contact opnemen met de gemeente. Zo wordt iedere inwoner goed geholpen. Daarnaast zijn er verdere stappen gezet om alle websites van de gemeente te laten voldoen aan de eisen van het Besluit digitale toegankelijkheid. Binnen de organisatie is hard gewerkt aan het creëren van bewustwording op het gebied van Digitale Toegankelijkheid en inclusie.
  • Het nieuwe klachtenproces is geëvalueerd met input vanuit inwoners, medewerkers en op basis van data. Hieruit kwam naar voren dat er sinds implementatie van het nieuwe klachtenproces (2020) een mooie ontwikkeling is gemaakt in de professionalisering van onze klachtafhandeling. Inwoners en medewerkers voelen zich meer gehoord. Verbeterpunten zitten op duidelijkheid binnen het proces (wie doet wat wanneer?) en heldere informatie voor de inwoner. Deze verbeterpunten worden in 2022 opgepakt.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil
Lasten
0.1:Bestuur -3.249.400 -3.519.700 -3.422.963 96.737
0.2:Burgerzaken -966.700 -1.198.100 -1.557.917 -359.817
Totaal Lasten -4.216.100 -4.717.800 -4.980.879 -263.079
Baten
0.1:Bestuur 566.400 566.400 1.060.608 494.208
0.2:Burgerzaken 577.800 577.800 592.281 14.481
Totaal Baten 1.144.200 1.144.200 1.652.889 508.689
Saldo - Lasten en baten -3.071.900 -3.573.600 -3.327.990 245.610
Stortingen
0.10:Mutaties reserves -48.500 -48.500 -48.500 0
Totaal Stortingen -48.500 -48.500 -48.500 0
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves 0 895.400 748.986 -146.414
Totaal Onttrekkingen 0 895.400 748.986 -146.414
Saldo - Reserves -48.500 846.900 700.486 -146.414

Toelichting 0.1 Bestuur

Terug naar navigatie - Toelichting 0.1 Bestuur
Omschrijving Bedrag afwijking
0.1 Bestuur
Lasten 96.737
Baten 494.208
Voordelig saldo 590.945

Bestuur (voordeel 437.517)
De onderschrijding wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een verplichte jaarlijkse herrekening van de voorziening wethouderspensioenen. In plaats van storting in de voorziening, zoals de afgelopen jaren, is sprake van vrijval. Dit wordt veroorzaakt door pensioenmutaties en door renteherrekening van de voorziening.
En voor een klein deel als gevolg van lagere uitgaven met betrekking tot bijeenkomsten, bedrijfsbezoeken, etc.

Participatie besturen (voordeel 56.556)
Het overschot wordt veroorzaakt doordat de schaatsbaan en andere festiviteiten/activiteiten geen doorgang konden vinden in verband met corona. Voorgesteld wordt om een budget van € 25.000 door te schuiven naar 2022, om daarmee uitvoering te kunnen geven aan de aangenomen motie over de schaatsbaan.

Gemeenteraad (voordeel 39.495)
De uitkering van presentiegelden aan burgerleden was lager, aangezien er geen wisselingen tussen commissieleden en burgerleden kon plaatsvinden tijdens vergaderingen in verband met coronamaatregelen.
Raadsleden hebben vrijwel geen beroep gedaan op het budget voor individuele cursussen. Het budget voor fractieondersteuning is niet geheel benut.

Doorbel. Gemeentehuis Koningsplein (voordeel 38.692)
Het gemeentehuis wordt toegelicht onder de samenvatting financiële uitkomst op hoofdlijnen.

Rekenkamer
In 2021 is het budget voor de Rekenkamer volledig benut.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 18.685)

Toelichting 0.2 Burgerzaken

Terug naar navigatie - Toelichting 0.2 Burgerzaken
Omschrijving Bedrag afwijking
0.2 Burgerzaken
Lasten -359.817
Baten 14.481
Nadelig saldo -345.335

Verkiezingen (nadeel 32.727)
In verband met corona hebben we extra maatregelen moeten nemen bij de organisatie van de Tweede Kamerverkiezingen. Ter dekking van deze extra kosten is compensatie ontvangen op de post algemene uitkering.

Lasten Burgerlijke stand (voordeel 25.813)
Ten behoeve van de uitvoering van extra werkzaamheden als gevolg van corona is extra capaciteit ingehuurd. De daadwerkelijke kosten hiervan zijn iets lager uitgevallen dan we op voorhand hadden voorzien.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel 334.571)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 3.850)

Toelichting 0.10 Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Omschrijving Bedrag afwijking
0.10 Mutaties reserves
Stortingen 0
Onttrekkingen -146.414
Nadelig saldo -146.414

Het verschil tussen de geraamde en werkelijke onttrekking aan de reserves kan grotendeels als volgt worden verklaard:

  • Lagere benodigde dekking uit de algemene reserve voor het project GIDS (nadeel € 56.838)
  • Lagere benodigde dekking uit de algemene reserve voor implementatie Omgevingswet (nadeel € 6.076)
  • Geen benodigde dekking uit de algemene reserve voor digitalisering van bouwdossiers (nadeel € 58.500)
  • Geen benodigde dekking uit de algemene reserve voor de schaatsbaan (nadeel € 25.000)

Prestatie-indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie-indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
1 Burgers en organisaties krijgen voldoende ruimte om ideeën en initiatieven te realiseren. Burgerpeiling Gemiddelde score (1-5). 3
• Helemaal eens (%). 29,0%
2 % inwoners dat vertrouwen heeft in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd. Burgerpeiling • Heel veel. 25,0%
• Niet veel/niet weinig. 52,0%
• Nauwelijks tot geen. 23,0%
3 Waardering inwoners algehele gemeentelijke dienstverlening. Burgerpeiling Score 1-10. 6,6
4 Waardering van de inwoners voor de communicatie. Burgerpeiling Score 1-10. 6,7
5 Waardering door inwoners van het vernieuwde gemeentejournaal De Blauwkai. Burgerpeiling Score 1-10. 7,2
6 Tevredenheid over de dienstverlening via de digitale faciliteiten (website). Burgerpeiling Score 1-10. 6,7
7 Klanttevredenheid (balie)contact. Klanttevredenheidsonderzoek Score 1-10. 8,3
Totaal oordeel klantcontact. Burgerpeiling Score 1-10. 6,5
8 Klanttevredenheid telefonisch contact. Klanttevredenheidsonderzoek Score 1-10. 7,3
9 Waardering maatschappelijke organisatie en instellingen contact met de gemeente. Ondernemerspeiling Score 1-10.
• Mogelijkheden om met ambtenaren in contact te komen. 6,4 (2019)
• Mogelijkheden om met bestuurders, zoals burgemeester en wethouder in contact te komen. 7,0 (2019)
10 Waardering ondernemers algehele gemeentelijke dienstverlening. Ondernemerspeiling Score 1-10. 6,6 (2019)