Programma 5 Onderwijs

Programmavisie

Terug naar navigatie - Programmavisie

Kinderen moeten zich kunnen ontwikkelen en ontplooien in een vertrouwde en veilige omgeving, zodat ze een goede toekomst tegemoet kunnen zien. Wij willen actief bijdragen aan een brede doorgaande ontwikkelingslijn voor alle kinderen en jongeren van 0-23 jaar.
Er wordt flink ingezet op bevordering van basisvaardigheden en bestrijding van laaggeletterdheid bij volwassenen. We gaan door met ons onderwijsachterstandenbeleid. De leerplichtambtenaren zijn actief op het tegengaan van schoolverzuim en we zetten in op goede contacten met de scholen. We bevorderen actief de samenwerking tussen gemeente, onderwijs en ondernemers. Jongeren zitten op school, zijn aan het werk of nemen deel aan een traject dat naar werk leidt.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)
Gemeenten krijgen geld voor het bestrijden van onderwijsachterstanden. Door een landelijke nieuwe verdeling van het geld heeft Ridderkerk vanaf 2019 meer budget gekregen. In samenwerking met scholen en kinderopvang zijn er afspraken opgesteld en vastgesteld in het Onderwijsachterstandenbeleid Ridderkerk 2020 - 2022. In 2021 zijn deze afspraken nogmaals gemaakt met daarbij een aangepaste verdeling van de budgetten. Op basis van dit beleid hebben scholen en kinderopvanginstellingen eigen plannen kunnen maken en om deze plannen te verwezenlijken, subsidies aan kunnen vragen bij de gemeente. In 2021 heeft de inzet van hbo-geschoold personeel in de kinderopvang meer vorm gekregen. Daarnaast is in 2021 een pilot gestart voor de inzet van de schoolcontactpersonen binnen de kinderopvang. De pilot is succesvol afgesloten, waardoor de schoolcontactpersonen een vast aanspreekpunt zijn gebleven voor de kinderopvangorganisaties.
De gevolgen van corona zien we ook terug in de afspraken rondom het onderwijsachterstandenbeleid. Zo was het bijvoorbeeld lastig om de ouderbetrokkenheid vorm te geven, voornamelijk omdat ouders niet de scholen binnen mochten.

Nationaal Programma Onderwijs (NPO)
Vanwege het coronavirus is 2021 wederom een hectisch jaar geweest voor het onderwijs en de kinderopvangorganisaties. Vanwege ziekte, personeelstekort en de lockdowns is er sprake geweest van sluitingen van klassen en scholen. In 2021 heeft het onderwijs extra geld gekregen vanuit het NPO. Ook de gemeente heeft van het rijk geld ontvangen hiervoor. In 2021 is een start gemaakt met de analyse van deze schoolplannen en is er gekeken waar we in gezamenlijkheid kunnen optrekken.

Integrale kindcentra (IKC) en Brede school
De Brede School is onderdeel van de sociale kaart rondom de IKC's. In 2021 is er verdere invulling gegeven aan het nieuwe Brede School Programma. Er is veel aandacht besteed aan het nieuwe inhoudelijk kader van de Brede School, gebaseerd op het thema Positieve Gezondheid. Uiteraard is de feitelijke uitvoering van de samenwerking op het gebied van IKC en Brede School in 2021 met regelmaat ingehaald door de maatschappelijke realiteit: op verschillende momenten moest overgeschakeld worden naar digitale afstemming. Niettemin is gebleken dat beide processen partijen dichter naar elkaar toe heeft gebracht; partijen geven aan dat zij elkaar makkelijker konden vinden en ondersteunen.

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Terug naar navigatie - Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Wat hebben we bereikt?

Kinderen met een risico op onderwijsachterstand zijn goed in beeld en via de uitvoering van de OAB-uitvoeringsagenda hebben wij bijgedragen aan een goede start op de basisschool.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

De grootste impact op het onderwijs was natuurlijk de sluiting van scholen door de lockdown en het wederom omschakelen naar onderwijs op afstand. Er is regelmatig overleg geweest met de scholen om vinger aan de pols te houden. Schoolbestuurders en directeuren konden via die weg melding maken van onverwachte vraagstukken die door de lockdown optraden.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil
Lasten
4.1:Openbaar basisonderwijs -236.600 -236.800 -188.278 48.522
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingenzaken -1.449.400 -2.884.300 -2.916.434 -32.134
Totaal Lasten -1.686.000 -3.121.100 -3.104.712 16.388
Baten
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 573.900 1.748.200 1.658.759 -89.441
Totaal Baten 573.900 1.748.200 1.658.759 -89.441
Saldo - Lasten en baten -1.112.100 -1.372.900 -1.445.953 -73.053

Toelichting 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Terug naar navigatie - Toelichting 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Omschrijving Bedrag afwijking
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Lasten -32.134
Baten -89.441
Nadelig saldo -121.575

Leerlingenvervoer (nadeel 43.785)
Het nadeel is te verklaren door een toename van het aantal leerlingen dat gebruik maakt van leerlingenvervoer. In de periode november 2020 – november 2021 is het aantal leerlingen met 23 toegenomen, dit is een stijging van 17%.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel 88.095)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 10.304)

Prestatie-indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie-indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
31 Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers). Waarstaatjegemeente.nl % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs. 1,3% (2020)
32 Absoluut verzuim Waarstaatjegemeente.nl Per 1.000 leerplichtige leerlingen. 1,2 (2020)
33 Relatief verzuim Waarstaatjegemeente.nl Per 1.000 leerplichtige leerlingen. 26,0 (2019)
34 Laaggeletterdheid. Geletterdheidinzicht % volwassenen. 12,0%