Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
15 gemeenten uit het Rijnmond gebied nemen deel aan de VRR |
Stemverhouding |
5% |
Openbaar belang |
(Brand)veiligheid, vervoer van zieken en ongeval slachtoffers, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing met inbegrip van de multidisciplinaire samenwerking en de Gemeenschappelijke meldkamer. De vorming van veiligheidsregio’s heeft als doelstelling de versterking van de bestuurlijke aansturing van de rampenbestrijding en crisisbeheersing op regionaal en nationaal niveau, alsmede de versterking van de geneeskundige hulpverlening en het regionale beheer van de brandweer. |
Bestuurlijk belang |
Burgemeester is lid van dagelijks bestuur en algemeen bestuur. Bij het nemen van besluiten door het algemeen bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. |
Actuele ontwikkelingen |
Verschuiving van de klassieke branden, hulpverleningen en ander onheil, naar 'nieuwe crises'. Nieuwe crises vragen om een andere aanpak. Een aanpak vanuit meerdere disciplines, die met spoed samen aan de slag moeten. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2021 |
31-12-2021 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
13.067.221 |
5.085.215 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
70.887.141 |
96.224.925 |
Bijdrage gemeente 2021 |
2.270.217 |
Resultaat 2021 |
-195.699 |
|
Risico’s |
* Vrijwaring van gemeenten voor aansprakelijkheid van niet verzekerbare risico's. Het gaat hier om juridische gevolgrisico's, zoals claims.
* Personele capaciteit brandweervrijwilligers.
* Deeltijdregeling brandweervrijwilligers.
* Spreiding en beschikbaarheid ambulancezorg.
* Financiële gevolgen van schade die niet meer of beperkt verzekerbaar is.
* Alarmering bevolking.
* Vertraagd tempo en of onvoldoende aanpassing bijdragen van stakeholders van de VRR t.b.v. kostenontwikkeling.
* Effecten en kosten als gevolg van grote crises.
* Contract ambulance zorgverzekeraars 2021. |
|
DCMR milieudienst Rijnmond |
Vestigingsplaats Schiedam |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
15 Rijnmondgemeenten en de provincie Zuid-Holland |
Stemverhouding |
1,8% |
Openbaar belang |
Advisering en ondersteuning van gemeentelijke milieutaken. De DCMR heeft een algemene adviestaak met betrekking tot milieu, adviseert ten aanzien van vergunningverlening en handhaving in het kader van de wettelijke taken als gevolg van de Wet Milieubeheer en ondersteunt de gemeente bij de uitvoering van het Besluit Bodemkwaliteit. |
Bestuurlijk belang |
De wethouder Milieu is lid van het algemeen bestuur en oefent in die functie invloed uit op de besluitvorming. |
Actuele ontwikkelingen |
De invoering van de Omgevingswet stond op 1 januari 2021 nog gepland per 1 juli 2022. Dit is in 2021 weer doorgeschoven naar 1 januari 2023. Dit vraagt steeds om nadenken en anticiperen op kosten, voorbereiding en uitvoering. Samen met alle participanten bereidde DCMR zich voor op de naderende wetswijziging, onder andere door inzicht te krijgen in de (milieu)kwaliteit van het gebied op basis van toegankelijke data. De DCMR ontwikkeld zich steeds meer tot een datagedreven organisatie. Het toezicht wordt weer gebiedsgericht georganiseerd, met behulp van steeds meer innovatie rond meldkamer en toezichtinstrumenten. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2021 |
31-12-2021 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
6.038.000 |
4.866.000 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
0 |
0 |
Bijdrage gemeente 2021 |
946.542 |
Resultaat 2021 |
-954.000 |
|
Risico’s |
Controle over en sturing op het financieel resultaat. De komst van de Omgevingswet zorgt voor wat onzekerheid in deze. Ook corona heeft hier aan bijgedragen in 2021. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Natuur- en recreatieschap IJsselmonde (NRIJ) |
Vestigingsplaats Schiedam |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Ridderkerk, Rotterdam, Zwijndrecht en provincie Zuid-Holland |
Stemverhouding |
14% |
Openbaar belang |
Ontwikkelen en in stand houden van intergemeentelijke buitenstedelijke recreatie en bescherming van natuur en landschap. Beheer, ontwikkeling en onderhoud van recreatieve groengebieden op IJsselmonde en specifiek voor Ridderkerk (Donckse Velden, Oosterpark, Wevershoek, Waalbocht) |
Bestuurlijk belang |
De wethouder Beheer openbare ruimte en een raadslid zijn lid van het algemeen bestuur/dagelijks bestuur. Op deze wijze wordt invloed uitgeoefend op de besluitvorming. |
Actuele ontwikkelingen |
Bezuinigingen vormgegeven in verband met verwachte afname budget. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2021 |
31-12-2021 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
4.330.503 |
4.398.368 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
0 |
0 |
Bijdrage gemeente 2021 |
337.390 |
Resultaat 2021 |
235.334 |
|
Risico’s |
Structurele tekorten op middellange termijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD-RR) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
15 gemeenten, regio Rijnmond |
Stemverhouding |
6,7% |
Openbaar belang |
Gezamenlijke uitvoering wettelijke verplichtingen van gemeenten in het kader van de Wet Publieke Gezondheid. De doelstelling: een evenwichtig productenaanbod zoveel mogelijk gericht op lokale problematiek. In zijn algemeenheid het verbeteren van de volksgezondheid van de bevolking. |
Bestuurlijk belang |
De wethouder Volksgezondheid is lid van het algemeen bestuur en oefent op deze wijze invloed uit op de besluitvorming. |
Actuele ontwikkelingen |
De coronacrisis zal ook op langere termijn gevolgen hebben voor de GGD-organisatie. Nog los van landelijke maatregelen om de afdelingen infectieziekten van GGD-en verplicht te verstevigen denken we dat de huidige crisis heeft aangetoond dat het waakvlamniveau en de daarbij horende normen waarop de meeste GGD-en hun bezetting hebben gebaseerd, te kwetsbaar is om zo door te gaan. Daarom is de GGD-RR in 2022 gestart met het traject van GGD 3.0 waarin we tot een visie over de GGD van de toekomst zijn gekomen die we samen met bestuurders en ambtenaren hebben opgesteld en die is vastgesteld in het algemeen bestuur. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2021 |
31-12-2021 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
|
|
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
|
|
Bijdrage gemeente 2021 |
305.184 |
Resultaat 2021 |
0 |
|
Risico’s |
In tegenstelling tot andere gemeenschappelijke regelingen zijn op dit moment niet de deelnemende gemeenten risicodragend voor de GGD-RR, maar is dit de gemeente Rotterdam. De GGD-RR is onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Rotterdam en legt verantwoording af aan het college van de gemeente Rotterdam. Hoewel op dit punt momenteel geen veranderingen verwacht worden blijven wij hier alert op. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeugdhulp Rijnmond |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
Gemeenten: Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westvoorne. |
Stemverhouding |
3% |
Openbaar belang |
De GR heeft tot taak de gemeenschappelijke inkoop van jeugdhulp zodanig vorm te geven dat lokale ambities kunnen worden gerealiseerd. De visie en doelen van de GR zijn daarmee een optelsom van de beleidsvoornemens van de deelnemende gemeenten. |
Doel: |
· Het beschikbaar houden van specialistische zorg en van 24/7 crisisopvang. |
· Het realiseren van schaalvoordelen. |
· Het delen van kennis en expertise. |
Bestuurlijk belang |
De wethouder Jeugd is lid van het algemeen bestuur en oefent op die wijze invloed uit op de besluitvorming. |
Actuele ontwikkelingen |
Er is sprake van een hoog beroep op de ambulante specialistische jeugdhulp, waardoor sprake is van lange wachttijden voor met name specialistische GGZ. In 2021 is samen met VWS een plan van aanpak opgesteld om de wachtlijsten eind 2022 terug te brengen tot de treeknorm. Aanbesteding jeugdhulp loopt. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2021 |
31-12-2021 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
2.249.090 |
0 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
36.107.264 |
0 |
Bijdrage gemeente 2021 |
-7.733.252 |
Resultaat 2021 |
0 |
|
Risico’s |
Alle deelnemende gemeenten zijn volledig risicocragend. Het zorgverbruik wordt echter per gemeente afgewikkeld. In 2021 zijn stappen gezet om de managementinformatie over het zorgverbruik en wachttijden te verbeteren waardoor gedurende het jaar steeds beter inzicht is in het zorgverbruik. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuw Reijerwaard (GRNR) |
Vestigingsplaats Ridderkerk |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam |
Stemverhouding |
33,3% |
Openbaar belang |
De gemeenten Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam hebben gezamenlijk de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard op zich genomen. Hiertoe hebben zij per 1 januari 2012 de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) opgericht. |
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur bestaat uit tien leden, de voorzitter inbegrepen. De raden van Ridderkerk en Barendrecht wijzen, uit hun midden en uit wethouders, elk vier leden en twee plaatsvervangend leden aan. De raad van Rotterdam wijst twee leden en twee plaatsvervangende leden aan. Van deze vier leden respectievelijk twee plaatsvervangend leden dienen ten minste twee leden respectievelijk één plaatsvervangend lid deel uit te maken van het college van burgemeester en wethouders. De raad van Rotterdam wijst uit de voorzitter van de raad en uit de wethouders, twee leden en twee plaatsvervangende leden aan. Het voorzitterschap rouleert jaarlijks. |
Actuele ontwikkelingen |
Positief. Aantal (voor)reserveringen, verkopen zijn gestegen ten opzichte van 2020. Verder blijft de interesse voor een kavel onverminderd groot. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2021 |
31-12-2021 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
0 |
0 |
Leningen/garantstellingen |
33% van verlies |
Vreemd vermogen |
71.200.000 |
98.700.000 |
Bijdrage gemeente 2021 |
0 |
Resultaat 2021 |
0 |
|
Risico’s |
Afnemende interesse in kavels door economische ontwikkelingen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
Vestigingsplaats Den Haag |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
23 gemeenten in Rotterdam Rijnmond en Haaglanden |
Stemverhouding |
3,47% |
Openbaar belang |
Verbetering van het economisch vestigingsklimaat en de bereikbaarheid van de regio. |
Bestuurlijk belang |
De burgemeester is lid van het algemeen bestuur. De wethouder Verkeer is lid van de bestuurscommissie Vervoersautoriteit en het Presidium en de wethouder Regionale economie is lid van de bestuurscommissie Economisch vestigingsklimaat. In die functies oefenen zij invloed uit op de besluitvorming. |
Actuele ontwikkelingen |
Een te kleine risicobuffer binnen een bepaald project, kan leiden tot vertraging of een lagere bijdrage voor andere projecten. Door corona is het aantal reizigers in het OV afgenomen, wat voor de vervoersondernemingen op termijn kan leiden tot minder opbrengsten, met indirecte gevolgen voor de MRDH. De MRDH financiert zowel investeringen in railvoertuigen en -infrastructuur als bussen, wat kan leiden tot een kredietrisico. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2021 |
31-12-2021 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
33.507.907 |
33.507.907 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
1.472.506.670 |
1.434.168.533 |
Bijdrage gemeente 2021 |
125.675 |
Resultaat 2021 |
1.459.857 |
|
Risico’s |
Door corona is het aantal reizigers in het OV afgenomen. Het Rijk heeft de vervoersondernemingen steun gegeven door hen een beschikbaarheidsvergoeding te betalen, terwijl zij voor corona opbrengstverantwoordelijk waren. Dit loopt af in september 2022. |
|
|
|
|
|
|
|
|
BAR-organisatie |
Vestigingsplaats Ridderkerk |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk |
Stemverhouding |
33,3% |
Openbaar belang |
Doel van de regeling is het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en een doelmatige uitvoering door het openbaar lichaam van de door de deelnemende gemeenten opgedragen taken.
· In samenwerking ten behoeve van de drie gemeenten het werkgeverschap en de inkoopfunctie uit te voeren;
· Het doel van de samenwerking is om door het samenvoegen van grote delen van de ambtelijke organisaties de burgers van de drie gemeenten kwalitatief hoogstaande dienstverlening te bieden;
· Er wordt invulling gegeven op de zeven inhoudelijk verbindende thema’s van de drie gemeenten. Deze thema’s zijn:
Duurzaamheid, Veiligheid, Economie, Maatschappij, Voorzieningen, Ruimte en Mobiliteit. |
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur van de BAR-organisatie bestaat uit de colleges van de drie gemeenten (Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk). Het Dagelijks bestuur bestaat uit zes leden (van het algemeen bestuur), twee van elke deelnemende gemeente, te weten één wethouder en de burgemeester, de voorzitter meegerekend. Op deze wijze oefent iedere deelnemende gemeente in gelijke mate invloed uit op de besluitvorming in de BAR-organisatie. |
Actuele ontwikkelingen |
Herstel na de corona, opvang van vluchtelingen uit Oekraïne en de organisatieontwikkeling (Variantenanalyse) |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2021 |
31-12-2021 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
0 |
0 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
424.800 |
403.200 |
Bijdrage gemeente 2021 |
32.823.701 |
Resultaat 2021 |
296.100 |
|
Risico’s |
Uitvoering/implementatie van nieuwe wet- en regelgeving, informatie beveiliging, ver(der)gaande digitalisering van de werkprocessen en dienstverlening. Voldoende en gekwalificeerd personeel om de opdrachten en (wettelijke) taken uit te voeren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Stedin Groep |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Naamloze vennootschap |
Deelnemende partijen |
44 gemeenten |
Stemverhouding |
1,13% |
Openbaar belang |
Stedin Groep (Netwerkbedrijf) draagt zorg voor de gas- en elektriciteitsnetten binnen haar voorzieningsgebied. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat dit maatschappelijk nut heeft. Daarnaast zorgt ze voor financiële opbrengsten (dividend). Door de splitsing van Eneco en Stedin per 31 januari 2017 is geen discussie ontstaan over een verkoop van Stedin. De gemeenten mogen uiteraard hun aandelen te koop aanbieden, maar uitsluitend aan publieke partijen en niet aan private partijen. |
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging/stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
Actuele ontwikkelingen |
Corona zorgde voor lagere afnames en daarmee lagere omzet binnen de categorie grootverbruik. Op totaal niveau is de impact van Corona, in lijn met 2020, beperkt. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2021 |
31-12-2021 |
Aandelenkapitaal |
3.394.450 |
Eigen vermogen |
2.390.000.000 |
2.764.000.000 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
4.073.000.000 |
4.040.000.000 |
Dividend |
232.859 |
Resultaat 2021 |
21.000.000 |
|
Risico’s |
Stedin heeft een laag risicoprofiel als gevolg van een gereguleerde markt. Er is echter sprake van dalende gereguleerde nettarieven waarin de gemaakte kosten niet direct of gedurende een langere periode aan de klant mogen worden doorgerekend. Door een combinatie van toename van het investeringsprogramma met name als gevolg van de energietransitie en de daarmee fors stijgende kosten (zoals die van TenneT) staat zowel de financiering als de dividenduitkering van Stedin onder forse druk. |
|
|
|
|
|
|
|
|
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) |
Vestigingsplaats Den Haag |
Naamloze vennootschap |
Deelnemende partijen |
355 gemeenten |
Stemverhouding |
0,16% |
Openbaar belang |
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Ze verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van de BNG vanwege dit maatschappelijke belang en dus niet primair uit een oogpunt van geldbelegging. |
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging/stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
Actuele ontwikkelingen |
BNG Bank heeft haar strategie aangescherpt om zich exclusief te richten op de publieke sector. Daarbij ligt de focus op vier Sustainable Development Goals (SDG’s). |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2021 |
31-12-2021 |
Aandelenkapitaal |
225.500 |
Eigen vermogen |
4.364.000.000 |
4.329.000.000 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
160.359.000.000 |
149.057.000.000 |
Dividend |
161.298 |
Resultaat 2021 |
236.000.000 |
|
Risico’s |
Er is sprake van onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten. Door de coronacrisis zijn op de financiële markten, waar BNG Bank het geld ophaalt, intussen verliezen geleden. De BNG heeft voldoende buffers en een AAA-rating om dit op te vangen. Voor verliesmakende klanten treft de BNG jaarlijks een (forse) voorziening, maar op het totale krediet is het percentage oninbare leningen erg laag. De kredietportefeuille blijft kwalitatief sterk. |
|
|
|
|
|
|
|
|
N.V. BAR-Afvalbeheer |
Vestigingsplaats Albrandswaard |
Naamloze vennootschap |
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk |
Stemverhouding |
33,3% |
Openbaar belang |
|
Inzameling van de huishoudelijke afvalstoffen op een duurzame manier tegen zo laag mogelijke tarieven. |
Bestuurlijk belang |
De NV BAR-Afvalbeheer is een zelfstandige uitvoeringsorganisatie die werkt binnen de kaders die de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk voor hun eigen gemeente stellen. Het lokale afvalbeleid is de verantwoordelijkheid van de gemeenten.
De colleges van burgemeester en wethouders van de drie gemeenten zijn aandeelhouder en worden vertegenwoordigd in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder milieu. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
Actuele ontwikkelingen |
De verwerkingskosten van afval en de opbrengsten van grondstoffen fluctueren. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2021 |
31-12-2021 |
Aandelenkapitaal |
100.000 |
Eigen vermogen |
300.000 |
300.000 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
0 |
0 |
Bijdrage gemeente 2021 |
3.421.611 |
Resultaat 2021 |
141.000 |
|
Risico’s |
Risico's zijn beperkt. Het eigendom van het afval en dus risico op verwerkingskosten ligt bij de gemeenten. De NV kent vooral bedrijfsvoeringactiviteiten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Oasen N.V. |
Vestigingsplaats Gouda |
Naamloze vennootschap |
Deelnemende partijen |
De gemeenten in het voorzieningsgebied |
Stemverhouding |
6,28% |
Openbaar belang |
Oasen draagt zorg voor de watervoorziening binnen het voorzieningsgebied. Oasen maakt drinkwater voor 750.000 mensen en 7.200 bedrijven, in 24 gemeenten waaronder Ridderkerk. Het gaat om totaal zo’n 45 miljard liter drinkwater. Hiervoor worden 7 zuiveringsstations, 9 pompstations en een watertoren gebruikt. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat het bedrijf nut heeft voor de inwoners van onze gemeente en dus niet uit een oogpunt van geldbelegging. |
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging/stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
Actuele ontwikkelingen |
Ondanks de stijging van energieprijzen in 2021, verwachte inflatie in 2021, toenemende materiaalkosten en noodzakelijke infrastructurele investeringen, slaagde Evides er in 2021 in het effect op de tarieven gering te houden. Het consumentendrinkwatertarief (kuubprijs) is gelijk gebleven en het vastrecht is iets gestegen ten opzichte van 2020. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2021 |
31-12-2021 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
116.741.000 |
|
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
134.464.000 |
|
Bijdrage gemeente 2021 |
|
Resultaat 2021 |
|
|
Risico’s |
Drinkwater en de tarieven worden steeds meer gereguleerd. Met name de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een grote invloed op de tariefstelling en daarmee ook op de financiële resultaten. Vervuiling van drinkwater kan zorgen voor hogere reinigingskosten. Oasen houdt de situatie rondom het coronavirus nauwlettend in de gaten. De drinkwatervoorziening is goed beschermd tegen het virus en de kans dat het virus wordt verspreid via kraanwater is nihil. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Sport Service Ridderkerk B.V. |
Vestigingsplaats Ridderkerk |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
Ridderkerk |
Stemverhouding |
100% |
Openbaar belang |
Het exploiteren en coördineren van het sport gerelateerd maatschappelijk vastgoed in Ridderkerk. |
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in het bestuur door twee wethouders: Sport en Maatschappelijk vastgoed en Financiën. |
Actuele ontwikkelingen |
|
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2021 |
31-12-2021 |
Aandelenkapitaal |
100 |
Eigen vermogen |
|
|
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
|
|
Bijdrage gemeente 2021 |
2.288.000 |
Resultaat 2021 |
|
|
Risico’s |
Dat accommodaties beperkt open gaan waardoor tekorten ontstaan. |
|
Centrum Jeugd & Gezin Rijnmond (CJG) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Stichting |
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westvoorne. |
Stemverhouding |
3,6% |
Openbaar belang |
CJG Rijnmond treedt op als uitvoerder van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg. Het CJG is de plek waar ouders en verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen voor ondersteuning en advies over opgroeien, opvoeden en gezondheid. |
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in de Raad voor het Publiek Belang |
Actuele ontwikkelingen |
Stabiel |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2021 |
31-12-2021 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
1.626.093 |
2.714.112 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
6.300.963 |
8.153.717 |
Bijdrage gemeente 2021 |
1.355.336 |
Resultaat 2021 |
1.088.019 |
|
Risico’s |
Onzekerheid impact coronavirus op dienstverlening/ onzekerheid omvang subsidie/onvoldoende informatiebeveiliging/onverwachte kostenstijgingen door overheidsmaatregelen of verhoging van premies/schaarste van (zorg)professionals op de arbeidsmarkt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Landschapstafel IJsselmonde |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Bestuursovereenkomst |
Deelnemende partijen |
Gemeenten Albrandswaard, Barendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Ridderkerk, Rotterdam en Zwijndrecht. |
Stemverhouding |
Alleen besluiten op basis van unanimiteit (consensus) |
Openbaar belang |
1. Komen tot afstemming van beleid, uitvoering en monitoring ten aanzien van de groen- en recreatiegebieden op IJsselmonde ten einde de kwaliteit van het landschap in stand te houden c.q. te verbeteren;
2. Samen werken aan het Uitvoeringsprogramma ‘Groen IJsselmonde’ om een stimulans te geven aan en te komen tot een recreatief aantrekkelijk, toegankelijk en bruikbaar groen landschap, waardoor ook kan worden bijgedragen aan de economische ontwikkeling van IJsselmonde;
3. Inzetten op afstemming van het beheer van de groen- en recreatiegebieden op IJsselmonde, het stellen van kaders voor het beheer en streven naar een verbetering van de efficiëntie in beheer in overleg met de terreinbeherende instanties. |
Bestuurlijk belang |
De wethouder Buitenruimte vertegenwoordigt de gemeente in de landschapstafel en oefent op deze wijze invloed uit op de besluitvorming. |
Actuele ontwikkelingen |
Weinig kans op nieuwe subsidies van provincie zuid Holland |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2021 |
31-12-2021 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
234.358 |
168.412 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
0 |
0 |
Bijdrage gemeente 2021 |
5.774 |
Resultaat 2021 |
-65.946 |
|
Risico’s |
- |