Bijlage 4 Interbestuurlijk toezicht

Op basis van de Wet revitalisering generiek toezicht houdt de provincie Zuid-Holland interbestuurlijk toezicht (IBT) op de uitvoering van de medebewindstaken van de gemeente. De gemeente stelt daartoe jaarlijks een eigen IBT-rapportage op die onderdeel uitmaakt van de jaarstukken. De provincie toetst aan de hand van uw gemeentelijke rapportage en aanvullende informatie hoe het staat met de uitvoering van de wettelijke taakbehartiging door uw gemeente. Op basis van deze informatie bepaalt de provincie de intensiteit van het toezicht.

Financiën TOELICHTING
Er is structureel en reëel begrotingsevenwicht in de begroting 2022 en/of het laatste jaar van de meerjarenraming 2023-2025 De begroting 2022 laat voor het jaar 2022 een structureel en reëel resultaat zien, daarna een klein structureel tekort. Wanneer de gegevens van de 2e Tussenrapportage 2021 meegenomen worden, zijn alle jaren structureel en reëel sluitend.
Ruimtelijke ordening TOELICHTING
De gemeentelijke bestemmingsplannen zijn aangepast aan de Omgevingsverordening Zuid-Holland. Ridderkerk heeft geen bestemmingsplannen waarvoor tussentijdse aanpassing aan de Omgevingsverordening Zuid-Holland nodig is. Wel zijn een aantal bestemmingsplannen ouder dan de Omgevingsverordening. Bij actualisatie van die plannen nemen we vanzelfsprekend al het geldende beleid daar weer in mee.
Omgevingsrecht TOELICHTING
Voor zowel de milieutaken als de bouw- en woningtoezichtstaken beschikt uw gemeente over een actueele uitvoerings- en handhavingsstrategie. De raad is binnen trwee maanden na vaststelling ervan hierover geïnformeerd. Het uitvoeringsprogramma 2021 is voor 1 februari 2021 door het college van B&W vastgesteld en de raad is hierover voor 15 juli 2021 geïnformeerd. De evaluatierapportage 2020 is voor 15 juli 2021 door het college van B&W vastgesteld en de raad is hierover voor 1 oktober 2021 geínforemeerd. Vergunningenbeleidsplan Wabo 2017-2021 Vigerend/ geldend Er is met het oog op de Omgevingswet en de Wkb een nieuw beleidsplan in de maak. Het huidige plan wordt vigerend gemaakt tot inwerkingtreding van de Omgevingswet door middel van een collegevoorstel. Handhavingsbeleidsplan Wabo 2019-2023 Vigerend, Er is met het oog op de Omgevingswet en de Wkb een nieuw beleidsplan in de maak. Handhavingsuitvoeringsprogramma Wabo 2021 Vastgesteld door B&W 19-01-2021, Raad geïnformeerd 19-01-2021 Uitvoeringsprogramma Omgevingsvergunningen Wabo 2021 Vastgesteld door B&W 19-01-2021, Raad geïnformeerd 19-01-2021 Jaarverslag VTH-Wabo 2020 gemeente Ridderkerk (bevat zowel de jaarlijkse evaluatie voor handhaving als vergunningen) Vastgesteld door B&W 20-04-2021, Raad geïnformeerd 20-04-2021
Monumentenzorg TOELICHTING
De gemeente heeft een adviescommissie die adviseert over uit te voeren werken aan (rijks)monumenten op grond van de Monumentenwet en de samenstelling is deskundig. De gemeente heeft een adviescommissie die adviseert over uit te voeren werken aan (rijks)monumenten op grond van de Monumentenwet en de samenstelling is deskundig.
Archief- en informatiebeheer TOELICHTING
Het archief- en informatiebeheer van de gemeente zijn op orde. Ook in 2021 heeft het covid-19 virus voor vertragingen gezorgd m.b.t. de uitvoering van bepaalde projecten. Eind 2021 is het Handboek Vervanging archiefbescheiden goedgekeurd door de Directieraad en het Dagelijks Bestuur van de BAR-organisatie. Begin 2022 is het handboek naar het colege gestuurd ter goedkeuring. Het project digitaliseren van de bouwdossiers is inmiddels van start gegaan. De eerste 500 dozen zijn overgebracht naar het desbetreffende bedrijf. Het wegwerken van de fysieke achterstanden vordert gestaag. Ongeveer 48% is inmiddels weggewerkt. Gestart is met een kwaliteitssysteem informatiebeheer. Hierin zijn onder andere de archieverordeningen, handboek vervanging en het informatie-beveiligingsbeleid opgenomen. Voor het e-depot is een werkgroep actief bezig om de mogelijkheden te onderzoeken. De werkgroep heeft inmiddels al diverse gesprekken gevoerd met leveranciers en instellingen.
Huisvesting Vergunninghouders TOELICHTING
De gemeente heeft volledig en tijdig voldaan aan de halfjaartaakstelling en er is geen achterstand. Gevraagde informatie Stand van zaken
Voorsprong per 1 januari 2021 4
Fase interventieladder op 1 januari 2021 Taakstelling gerealiseerd