Programma 7 Sociaal domein

Programmavisie

Terug naar navigatie - Programmavisie

We staan voor de opgave de werelden van welzijn, ondersteuning en zorg verder bij elkaar te brengen. De bijbehorende maatregelen en voorzieningen willen we dicht bij onze inwoners – van jong tot oud – organiseren. Het gaat er niet zozeer om dat we allerlei nieuwe dingen ontwikkelen, maar dat wat we al doen nog beter doen. Dat vraagt om een kwalitatief hoogwaardige organisatie en uitstekende relaties en samenwerking met onze maatschappelijke partners.
Het vertrekpunt is, dat iedere inwoner volwaardig kan meedoen aan de Ridderkerkse samenleving. Daarin zien wij ook een rol weggelegd voor Ridderkerkse ondernemingen en instellingen. Met een integrale en samenhangende aanpak willen we knelpunten en problemen van onze inwoners in een zo vroeg mogelijk stadium signaleren en helpen op te lossen. In onze benadering van de klant zorgen we voor een juiste balans met de verplichtingen en randvoorwaarden vanuit de Participatiewet. Belangrijk is, dat onze inwoners en samenwerkingspartners gemotiveerd blijven om te helpen en niet overbelast raken.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Preventie en welzijn

Welzijn
In 2020 en 2021 is Nederland en dus ook onze gemeente getroffen door het coronavirus. De druk op de kwetsbare mensen en hun mantelzorgers is toegenomen als gevolg van het coronavirus.

Ongeveer 2 op de 10 inwoners geeft aan minder vrijwilligerswerk te doen als gevolg van de crisis (bron). Ook in 2021 zijn het vrijwilligerswerk en de welzijnsactiviteiten belemmerd als gevolg van het coronavirus.

Het percentage inwoners in de regio dat ernstig eenzaam is, is toegenomen onder zowel de jongvolwassenen als de 65-plussers. Ridderkerk lijkt eenzaamheid onder jongvolwassenen ook toe te nemen, maar het verschil tussen 2016 en 2020 is niet significant. Het coronavirus heeft in 2021 ook eenzaamheid en sociale isolement veroorzaakt.

Een extern risico voor de ontwikkeling van talenten is het coronavirus. In 2021 zijn veel trajecten voor de ontwikkeling van basisvaardigheden geannuleerd, omdat er een lockdown was. Het gevolg is dat inwoners afhaken en hun basisvaardigheden niet verder ontwikkelen.

Jeugdparticipatie
Om kinderen en jongeren te stimuleren om mee te denken en te doen in de lokale politiek en de samenleving is het een vereiste dat fysieke evenementen en activiteiten georganiseerd kunnen worden. Door het coronavirus en de lockdown was dit maar gedeeltelijk mogelijk in 2021.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Preventie en welzijn/Samenkracht en burgerparticipatie

Ontwikkelingssamenwerking (Fairtrade)
In 2021 is de gemeente Ridderkerk vijf jaar Fairtrade Gemeente. Dit is een mooie mijlpaal, waaraan samen met de werkgroep en afdeling Communicatie aandacht is gegeven.

De afgelopen jaren heeft de gemeente Ridderkerk verschillende omliggende gemeenten (Hendrik-Ido-Ambacht, Barendrecht en Krimpen aan den IJssel) geïnspireerd om ook het traject te starten om Fairtrade Gemeente te worden. Langzaamaan sluiten steeds meer gemeenten zich aan.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Preventie en welzijn/Volksgezondheid

Het programma CJG Next heeft als gevolg van de coronamaatregelen in 2021 grotendeels stilgelegen. De doelstelling van het programma om een meer klantgericht, flexibel basispakket te realiseren blijft echter onverminderd van kracht. Hierdoor sluit CJG Rijnmond optimaal aan bij de leefwereld van ouders en kinderen. Herstart van het programma vindt plaats in 2022.

De vaccinatiegraad uit het Rijksvaccinatieprogramma blijft een belangrijk aandachtspunt, waar op ingezet wordt middels een regionaal actieplan. We zien een lichte stijging van de vaccinatiegraad in Ridderkerk voor 2021.

In Ridderkerk signaleren professionals van CJG Rijnmond, de wijkteams, verloskundigen en kraamzorg een toename van het aantal kwetsbare zwangere vrouwen en kwetsbare gezinnen met jonge kinderen. Er is een toename in de vraag naar het aanbod, zoals prenatale huisbezoeken. Mogelijk is dit het gevolg van een betere samenwerking, waardoor kwetsbare zwangeren eerder in beeld zijn.

CJG Rijnmond heeft een top 5 van coronasignalen opgehaald met het kwalitatief onderzoek door hun medewerkers. Voor ons zijn dit: schermgebruik, psychosociale problemen jeugdigen, multiproblematiek, sociale contacten jeugdigen en (complexe) scheidingen. Deze signalen zijn besproken met het netwerk en er wordt momenteel onderzocht hoe we de middelen uit het Nationaal Programma Onderwijs hiervoor kunnen inzetten.

Alcohol-drugspreventie
Door het coronavirus en de lockdowns waren de scholen lange tijd gesloten en was het niet mogelijk om interventies uit te voeren. Ook tijdens versoepelingen was er weinig ruimte in het curriculum om interventies uit te voeren, omdat de scholen voorrang gaven om de onderwijsachterstanden weg te werken. Toch is het van belang om extra in te zetten op de uitvoer van interventies, omdat de problematiek rondom verslavingen onder jongeren is toegenomen tijdens de corona-pandemie.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Basishulp- en ondersteuning/Wijkteams

Sinds de uitbraak van corona is het beroep op de wijkteams gestegen en is sprake van een toename van casuïstiek waarbij sprake is van spoed en urgentie. En niet alleen de toename van het aantal casussen is een uitdaging, maar ook de kern (inhoud en complexiteit) van de casuïstiek is zorgwekkend. De zorgen om de (on)veiligheid van onze jongere inwoners is daarbij toegenomen. Het gaat hierbij om casuïstiek waarbij sprake is van huiselijk geweld, uithuisplaatsingen, complexe echtscheidingen en depressiviteit/suïcidaliteit.
Vanwege de toegenomen urgentie en het feit dat deze casuïstiek meer ureninzet vraagt dan de druk op de wijkteams ‘reguliere’ casuïstiek is extra capaciteit met bijbehorende expertise in de wijkteams ingezet. Deze inzet heeft ertoe geleid dat de inwoners met urgente vragen direct en adequaat geholpen konden worden.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Basishulp- en ondersteuning/Inkomensregelingen

Bestaanszekerheid bieden op het gebied van inkomen is een samenwerking tussen het Rijk en de gemeente. De rol van de gemeente is hierbij beperkt, maar niet onbelangrijk. De minimaregelingen vormen een belangrijke aanvulling op het inkomen. Hiermee wordt de inwoner in staat gesteld om mee te kunnen doen op school en in de maatschappij.
Het contact met de inwoner geeft daarbij de kans om hulp te bieden waar dat nodig is, op maat en laagdrempelig. Ook de andere leefgebieden worden integraal beoordeeld, als er meer hulp nodig is, zijn de lijntjes kort. De huidige landelijke inkomensregelingen zijn ingewikkeld en zorgen soms voor financiële onzekerheid en problemen. De inwoner krijgt hiervoor passende ondersteuning aangeboden.

Uitkeringen en Minimaregelingen
Uitkeringen en minimaregelingen vormen de basis voor de inkomensondersteuning van de inwoners. Bij de uitvoering van de diverse uitkeringswetten heeft de gemeente aandacht voor de persoonlijke omstandigheden en zal de ruimte van de wet toepassen in het voordeel van de klant als dat mogelijk en passend is.

De minimaregelingen geven aanvullende financiële ondersteuning voor kosten die een ieder kan krijgen en waarbij het inkomen weinig tot geen ruimte biedt.
Er is een Meedoenregeling voor volwassenen en kinderen om deel te kunnen nemen aan sociale activiteiten, sport en onderwijs en het behalen van een zwemdiploma.
Er is een toeslag voor inwoners die langdurig van een laag inkomen moeten rondkomen.
Er is bijzondere bijstand voor individuele noodzakelijke kosten die niet betaald kunnen worden uit het inkomen. De gemeente biedt een betaalbare op de behoefte afgestemde collectieve zorgverzekering met korting op de premie. Een actueel onderwerp is de energiearmoede, de gemeente onderzoekt de mogelijke ondersteuning op dit onderwerp.

Handhaving
Uitgangspunt was, is en blijft dat in de benadering van cliënten de menselijke maat de hoofdrol speelt. Coulance wordt toegepast, overigens zonder uit het oog te verliezen dat fraude een ondermijnende factor is voor ons sociaal stelsel.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Basishulp- en ondersteuning/Begeleide en arbeidsparticipatie

In 2021 zouden enkele wetswijzigingen in de participatiewet van kracht worden. Deze wijzigingen zijn uitgesteld en doorgeschoven naar 1 januari 2022. Wel zijn er in 2021 een aantal wijziging al in gang gezet. Er zijn maatregelen ingevoerd die het voor werkgevers eenvoudiger maken om mensen met een beperking in dienst te nemen, waaronder:

  • De vereenvoudiging van de loonkostensubsidie.
  • Het wegnemen van administratieve knelpunten bij de no-riskpolis.
  • De mogelijkheid om loonkostensubsidie aan te vragen binnen zes maanden na werkaanvaarding.

In 2021 is gestart met het opstellen van Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) om op deze manier beter te kunnen sturen op onze dienstverlening. Door bepaalde doelstellingen te formuleren kan er gerichter worden ingekocht en de re-integratie instrumenten efficiënter worden ingezet. Ook is er meer aandacht voor de behoeften van onze kandidaten in de verschillende segmenten. Waar liggen de competenties en talenten? In samenwerking met lokale organisaties zijn er bijvoorbeeld taaltrajecten ingekocht, zijn er meer lokale werkervaringsplekken gerealiseerd en hebben we ingezet op lokale beweegtrajecten.

Daarnaast is er in 2021 de samenwerkingsovereenkomst SUWI vastgesteld door de regiogemeenten in de arbeidsmarktregio. Inzet is meer regionale samenwerking om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. Het gaat hier bijvoorbeeld om betere samenwerking bij de werkgeversdienstverlening en de harmonisatie van instrumenten, om het voor werkgevers in de regio eenvoudiger te maken om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. We hebben ondanks de invloeden van corona een toename gezien van het aantal garantiebanen voor mensen met een arbeidsbeperking.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Basishulp- en ondersteuning/Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Door de invoering van het abonnementstarief in 2019 is de financiële drempelwerking van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage komen te vervallen. Dit is vooral terug te zien bij de vraag naar Hulp bij het Huishouden en de Woonvoorzieningen.

De doelgroep van de Wmo was ook in 2021 volop in ontwikkeling. De groep ouderen (65+) en oudere ouderen (85+) is groter geworden (dubbele) vergrijzing). Deze groep leeft langer dan voorheen, bovendien zijn zij de laatste levensjaren gezonder en zelfredzamer. Tegelijkertijd zien we dat kwetsbaarheden zich concentreren rond een deel van de doelgroep. De zorgvraag van het kwetsbare deel van de doelgroep wordt hierdoor complexer.

Deze ontwikkelingen vragen om een integrale aanpak. Aandacht voor de ketens binnen onze zorg- en dienstverlening en een helder zorgpad zijn essentieel om voldoende op- en afschaling mogelijk te maken. Dit betekent dat Wmo-dienstverlening moet aansluiten op de voorliggende voorzieningen, ook om preventie van zorgbehoefte mogelijk te maken.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Maat- en specialistisch werk/Maatwerkdienstverlening 18+

Per 1 januari 2021 is de gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) in werking getreden. De grootste en belangrijkste wijziging is dat vroegsignalering wordt verankerd in wetgeving. Wij acteren al op signalen over betalingsachterstanden van vaste lasten, de aanpak op het gebied van vroegsignalering is gewijzigd. Het aantal vroegsignalen kan in de toekomst gaan stijgen ten gevolge van de stijgende prijzen op het gebied van gas, olie en zorgverzekering.

Het Regionale beleidsplan maatschappelijke opvang en beschermd wonen 2022-2026 is voorbereid. Dit beleidsplan voorziet onder andere tot een gevarieerder aanbod aan woonzorgvoorzieningen voor beschermd wonen, de aanzet tot het verder uitwerken van het concept 'Beschermd thuis' samen met het transitiebureau van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en tot een passende regionale samenwerkingsvorm. Dit is het gevolg van de doordecentralisatie van Beschermd wonen. Maatschappelijke opvang wordt de komende jaren (nog) niet gedecentraliseerd.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Maat- en specialistisch werk/Maatwerkdienstverlening 18-

Vanwege corona was de verwachting dat het aantal meldingen voor jeugdzorg zou stijgen. Dit is inderdaad het geval gebleken en het beroep op jeugdzorg is gestegen. Vanwege de geldende RIVM-maatregelen en de daarbij behorende beperkingen liepen hulpverleningstrajecten langer door, waardoor er minder doorstroom heeft plaatsgevonden. Vanwege wachttijden bij de regionaal gecontracteerde GGZ partijen is een groter beroep gedaan op de inzet van lokaal gecontracteerde (GGZ) partijen.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Maat- en specialistisch werk/Geëscaleerde zorg 18+

Geëscaleerde zorg 18+
In 2021 is gestart met een evaluatie naar de hoorplicht binnen de Wet verplichte ggz. Daarnaast is ook gestart naar de evaluatie naar de implementatie en uitvoerbaarheid van de Wet verplichte ggz en de Wet zorg en dwang. Deze evaluatie wordt naar verwachting medio 2022 afgerond.

Beschermd wonen
Door de lange duur van de formatie van het nieuwe kabinet is het wetsvoorstel voor de invoering van het woonplaatsbeginsel uitgesteld. Inmiddels is duidelijk dat hierdoor de invoering ervan en van het hiermee samenhangend nieuw financieel verdeelmodel niet meer in 2023 ingevoerd kan worden.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Maat- en specialistisch werk/Geëscaleerde zorg 18-

De Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) heeft de afgelopen jaren een stijgende lijn laten zijn van uitgaven. Dit wordt veroorzaakt door de stijgende vraag naar de inzet van specialistische jeugdzorg. Mede door de gevolgen van corona is sprake van een toename van de spoedhulp in onze regio. Op de specialistische ambulante jeugdzorg waren reeds wachttijden, deze zijn toegenomen door de toename van de spoedhulp.

Preventie en welzijn

Terug naar navigatie - Preventie en welzijn

Wat hebben we bereikt?

Inwoners kunnen voor zichzelf en elkaar zorgen
We hebben goede stappen gezet om belangrijke vraagstukken samen met onze maatschappelijke partners aan te pakken. Uw gemeenteraad is op 17 december 2021 geïnformeerd over uitvoering Nota Integraal Beleid Sociaal Domein: Ridderkerkse Opgavetafels 1 en 3, respectievelijk 'Ridderkerks ontwikkelen zich optimaal' en 'Inwoners kunnen voor zichzelf en elkaar zorgen'.

Dementievriendelijk Ridderkerk
Inwoners en betrokkenen zijn beter op de hoogte van manieren om ondersteund te worden bij het omgaan met dementie. Medewerkers van enkele maatschappelijke organisaties zijn beter toegerust om dementie bij inwoners te herkennen en om daarmee om te gaan.

Inwoners kunnen hun talenten gebruiken op een manier die bij hen past door de uitbreiding van het lokale en regionale aanbod van trajecten rondom lees-, reken-, en digitale vaardigheden. Op deze manier hebben veel inwoners een passend WEB-traject (Wet Educatie en Beroepsonderwijs) kunnen volgen. Door het ontwikkelen van deze basisvaardigheden kunnen zij actiever participeren in de samenleving en worden zij begeleid naar passend werk.

Jeugdparticipatie
Kinderen en jongeren zijn betrokken bij de gemeente en lokale politiek door de organisatie van 'Jong Ridderkerk Denkt Mee'. De kinderen en jongeren worden gestimuleerd om mee te denken over het beleid en de uitvoer daarvan. Door de invoering van het Jeugdlintje worden jonge Ridderkerkers beloond voor hun heldendaden in de gemeente, waardoor zij nog meer gestimuleerd worden om actief te participeren in de samenleving.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Aanpak langer zelfstandig thuis wonen
Stichting Facet Ridderkerk levert een grote bijdrage aan de bevordering van het welbevinden van onze inwoners, leefbaarheid in de wijken en het vergroten van de eigenkracht van de inwoners. De aanpak omvat een diverse groep mensen waaronder mantelzorgers vrijwilligers, ouderen en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Dit doen ze bijvoorbeeld door mensen die ondersteuning nodig hebben te koppelen aan vrijwilligers, de ambulante inzet van het jongerenwerk, buurtbemiddeling, informeren en aanbieden van activiteiten voor jongeren en het ondersteunen van jongeren door wekelijkse contactmomenten in De Loods (een soos voor jongeren) allerlei ontmoetingsactiviteiten voor senioren, servicediensten, formulierenbrigade, preventieve huisbezoeken aan alle 75-plussers, Welkomstbezoeken 65-plussers, project Rouwbezoeken, maatjesproject, telefooncirkel, lief en leed straat, Senioren fittest etc.

Als gevolg van het coronavirus heeft de Stichting Facet Ridderkerk een groot deel van haar aandacht en energie besteed aan aangepaste dienstverlening. De aandacht ging naar (de meest) kwetsbare inwoners. Wanneer mogelijk zijn de activiteiten in aangepaste vorm georganiseerd. Begeleiding en ondersteuning heeft zoveel mogelijk op afstand plaatsgevonden. De jaarrekening 2021 Stichting Facet Ridderkerk wordt in 2022 aan de gemeenteraad voorgelegd ter kennisneming.

Verder hebben wij de jaarlijkse subsidies van onze maatschappelijke partners en vrijwilligersorganisaties gecontinueerd om de hulp en ondersteuning op peil te houden. Bijvoorbeeld subsidie voor Stichting Present Ridderkerk, stichting Slachtofferhulp etc.

Vrijwilligersbeleid
2021 is het Nationaal Jaar Vrijwillige Inzet geweest. Er is extra aandacht besteed aan het vrijwilligerswerk in Ridderkerk. Er zijn promotieacties georganiseerd door het Vrijwilligerssteunpunt Facet.
Verder is op 10 december 2021 een Vrijwilligersontbijt georganiseerd waarbij de gemeente, vertegenwoordigers van achttien vrijwilligersorganisaties en zeven politieke partijen met elkaar in gesprek gegaan over de ervaringen en actuele thema’s. De opbrengst van de bijeenkomst is gedeeld met de deelnemers. Wanneer mogelijk neemt het Vrijwilligerssteunpunt de suggesties en vragen mee in het ondersteuningsaanbod.

Verder is de reguliere dienstverlening gecontinueerd. Onderstaande is niet uitputtend:

  • Het Meldpunt Samen is opgericht in 2020 om mensen die ondersteuning nodig hadden aan vrijwilligers te koppelen. Gedurende het eerste halfjaar 2021 zijn er weinig meldingen gemaakt. Later in 2021 is door het oplopend aantal coronabesmettingen en de nieuwe maatregelen het Meldpunt weer actief gezet.
  • De Vrijwilligersacademie is in 2020 gelanceerd. In 2021 zijn trainingen en workshops in aangepaste vorm (online) georganiseerd.
  • Het Vrijwilligerssteunpunt Facet heeft de vrijwilligersorganisaties ondersteund met allerlei informatie en adviesvragen. Er zijn regelmatig nieuwsbrieven verstuurd naar ingeschreven vrijwilligers. Verder is vraag en aanbod vrijwilligerswerk is gematched via Vacaturebank.
  • De Jaap van der Graafprijs 2021 en de Groepsprijs 2021 zijn in de aangepaste vorm uitgereikt.

Sociaal beheer Ridderkerk
De Notitie Sociaal Beheer Ridderkerk 2019 is verder uitgevoerd. Momenteel zijn er in vier wijkvoorzieningencentra (WVC) drie wijkverenigingen actief te weten: Wijkvoorzieningencentrum Slikkerveer (Stichting Wijkactiviteiten Slikkerveer (SWS), Trefpunt oost (WAVO) en Wijkvoorzieningscentrum De Fuik (wijkvereniging Drievliet ’t Zand). In Wijkvoorzieningencentrum Bolnes en de Klinker is er nog geen wijkvereniging actief. In 2021 is het beheer in het Wijkvoorzieningencentrum Bolnes en de Klinker gecontinueerd door Stichting Facet Ridderkerk. Daarnaast is een onderzoek fase 1 Sociaal Beheer Bolnes gedaan.

Wij hebben de financiële en administratieve werkzaamheden voor de wijkverenigingen gefaciliteerd door middels van aanscherping Nadere Regels Sociaal Beheer Ridderkerk. Verder hebben wij compensatie voor coronakosten en voor kosten voor een accountantsverklaring voor de wijkverenigingen geregeld via de subsidie Sociaal Beheer Ridderkerk. Tijdens de coronapiek is inzet van beheerders vanuit Facet verhinderd door het ziekteverzuim. Wij hebben de Stichting Facet Ridderkerk verzocht om creatieve oplossingen te zoeken voor dit probleem.

Mantelzorg
In 2020 en 2021 hebben wij een nadere verkenning gedaan met onze maatschappelijke partners naar behoefte en mogelijkheden ter ondersteuning van mantelzorgers en respijtzorg.
Karaat Mantelzorg heeft weer een grote bijdrage gedaan aan de mantelzorgondersteuning. Denk aan advies en ondersteuning, workshops, cursussen, voorlichtingsbijeenkomsten, Alzheimer café etc. Verder hebben we in samenwerking met Karaat Mantelzorg ‘Mantelzorgkalender Ridderkerk’ verstuurd aan de mantelzorgers in Ridderkerk. Deze kalender hebben wij aan de mantelzorgers cadeau gegeven als blijk van waardering.

Aanpak eenzaamheid Ridderkerk
In Ridderkerk wordt veel gedaan om eenzaamheid te verkleinen. Het thema eenzaamheid wordt steeds meer geïntegreerd in beleidsplannen, productafspraken en subsidieafspraken met onze maatschappelijke partners.

Daarnaast werken we samen met onze partners om een gecoördineerde aanpak eenzaamheid te ontwikkelen. Binnen de geldende coronamaatregelen hebben we alles op elkaar gezet om de Coalitie eenzaamheid te versterken. Op 12 januari 2021 is een bijeenkomst voor alle leden van de Coalitie eenzaamheid Ridderkerk georganiseerd. Achttien deelnemers hebben de bijeenkomst bijgewoond. De wethouder heeft alle leden van de Coalitie gevraagd om de krachten te bundelen en zich te committeren aan de Coalitie. Alle Ridderkerkse organisaties en inwoners zijn mede-eigenaar van de Coalitie eenzaamheid Ridderkerk. Door de krachten te bundelen en gezamenlijk op te trekken, staat dit initiatief dichtbij de bewoners. Immers, de gemeente is een van de deelnemers aan deze Coalitie, maar niet de partij die beslist wat er nodig is en hoe dat moet. Er is aangegeven naar de Coalitie dat al veel hebben besproken over het thema eenzaamheid, nu is het tijd voor verdere actie. We willen nu concrete stappen zetten. We gaan ook in de komende tijd meer de media zoeken om inwoners te informeren en te betrekken.

Tijdens de bijeenkomst is een nieuwe onafhankelijke voorzitter geïntroduceerd. Verder heeft de Coalitie eenzaamheid besloten tot implementatie van een Signaalpunt eenzaamheid Ridderkerk.

Na de bijeenkomst van 12 januari 2021 heeft de Kerngroep eenzaamheid een nieuwe organisatiestructuur aan de Coalitie eenzaamheid voorgesteld.

We hebben samen met onze partners mooie stappen gezet in 2021. Denk aan meer inzicht in verschillende vormen van eenzaamheid, lancering van het Signaalpunt eenzaamheid Ridderkerk, meer inzet op communicatie en bewustwording over het thema eenzaamheid, Signaleringskaarten, de pilot beeldbellen voor de eenzame mensen, veel inventarisatie over het huidige aanbod, meer verbinding en samenwerking etc.

Maar het is een uitdaging om alle partners actief te betrekken bij de Coalitie eenzaamheid. Er zijn partijen die mee willen doen maar het coronavirus, uitval van de leden door gezondheidsproblemen en andere privéomstandigheden heeft voortgang van de Coalitie eenzaamheid hard geraakt. De Kerngroep en actieve deelnemers is kleiner en kwetsbaarder geworden.

Sociale kaart Ridderkerk
WieWatWaar Ridderkerk is een digitale sociale kaart. Deze kaart biedt een compleet overzicht van alle maatschappelijke organisaties binnen de gemeente op het gebied van welzijn, wonen, sport, zorg en andere maatschappelijke dienstverlening. Er wordt toegewerkt naar een platform waar iedereen elkaar kan vinden; een platform waar vraag en aanbod bij elkaar komen.

Dementievriendelijk Ridderkerk
In opdracht van de gemeente is Facet begin januari gestart met het project Dementievriendelijk Ridderkerk (DVR). Dit project is gestart vanuit de Keten Dementie BAR met als samenwerkingspartners de gemeente, Aafje, Internos, Riederborgh en Alzheimer Nederland. De projectopdracht omvat de onderdelen:

  • Publiekscampagne, inclusief het onder de aandacht brengen van het Steunpunt Mantelzorg.
  • Scholing dementie (en themabijeenkomsten).
  • Onderzoek naar maatwerk dagbesteding.

Innovatiesubsidies en verder
Het project sluit aan bij de landelijke campagne en maakt waar mogelijk gebruik van landelijk ontwikkeld materiaal.

Ontmoeting en talentontwikkeling zijn gevorderd door de instelling van het Taalpunt in het gemeentehuis en de versterking van de samenwerking tussen verschillende externe partners, professionals en andere taakvelden, zoals participatie.

Jeugdparticipatie
De organisatie van Jong Ridderkerk Denkt Mee en de uitreiking van het Jeugdlintje.

Preventie en welzijn/Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Terug naar navigatie - Preventie en welzijn/Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Wat hebben we bereikt?

  • Zoveel mogelijk jongeren hebben het onderwijs verlaten met een diploma. Hierdoor is hun kans op een baan toegenomen.
  • Onderwijs-/ontwikkelingsachterstanden zijn zo vroeg mogelijk gesignaleerd en hiermee zoveel mogelijk voorkomen.
  • Kinderen en jongeren zijn betrokken bij de gemeente en lokale politiek door hen mee te laten denken over het beleid. Door de installatie van de kinderburgemeester spelen kinderen en jongeren ook een rol in de uitvoer van verschillende gemeentelijke activiteiten.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
Kinderen met een ontwikkelingsachterstand hebben een VVE-indicatie gekregen. Zij hebben een passend aanbod ontvangen op een VVE-locatie. Hierin is nauw samengewerkt tussen CJG, kinderopvang, onderwijs waarbij er veel aandacht is voor de doorgaande leerlijn.

Jongeren hebben huiswerkbegeleiding ontvangen. Vanwege corona vond dit aan het begin van het jaar vooral een-op-een plaats in plaats van in groepsverband.

Over het algemeen zijn scholen tevreden over de inzet en de samenwerking met de schoolcontactpersonen. Door hun inzet kon eerder gesignaleerd worden, zodat vragen van leerkrachten en ouders sneller opgepakt konden worden en de kinderen (en hun ouders) passender geholpen konden worden.

  • Jong Ridderkerk Denkt Mee on tour is georganiseerd op twee verschillende basisscholen.
  • De kinderburgemeester is betrokken geweest bij verschillende activiteiten in de gemeente, zoals het uitreiken van het jeugdlintje.
  • Het jeugdlintje is uitgereikt aan een Ridderkerkse heldin om haar te belonen voor haar bijzondere maatschappelijke actie.

Door de coronapandemie waren de scholen lange tijd gesloten, waardoor het niet mogelijk was om Jong Ridderkerk Denkt Mee op de middelbare scholen te organiseren. Daarnaast deden maar twee verschillende basisscholen mee.

Ook voor de kinderburgemeester waren de werkzaamheden beperkt, omdat de meeste activiteiten geannuleerd waren door de pandemie.

Preventie en welzijn/Samenkracht en burgerparticipatie

Terug naar navigatie - Preventie en welzijn/Samenkracht en burgerparticipatie

Wat hebben we bereikt?

Ontwikkelingssamenwerking (Fairtrade)
Ook de komende jaren blijft de gemeente Ridderkerk Fairtrade-gemeente. In 2021 hebben wij de mijlpaal ‘vijf jaar Fairtrade-gemeente’ behaald.

Vergunninghouders
In 2021 hebben we voorgesorteerd op de nieuwe wet inburgering welke in is gegaan op 1 januari 2022. Dit houdt in dat er gewerkt is in de geest van de nieuwe wet en deze werkwijze verder is geïmplementeerd. Dit betekent een verdere doorontwikkeling van een integrale benadering in de ondersteuning van vergunninghouders. In 2021 heeft er een verdere samenwerking plaatsgevonden met de maatschappelijke partners. Vergunninghouders is een groep waarvoor corona grote gevolgen heeft, bijvoorbeeld op het gebied van taal en integratie. Ook de begeleiding van deze groep is in deze tijden extra lastig geweest. In 2021 is er inburgeringsaanbod ingekocht van hoge kwaliteit. Dit inburgeringsaanbod is integraal onderdeel van de begeleiding van vergunninghouders met andere maatschappelijke partners. De focus ligt hierbij op taal, integratie en meedoen in de samenleving (waarbij werk een grote rol speelt). De gemeente is regievoerder.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Ontwikkelingssamenwerking (Fairtrade)
Ook de komende jaren ondersteunt de gemeente Ridderkerk de werkgroep Fairtrade met een vaste ondersteuner, waardoor de ambitie om Fairtrade-gemeente te zijn en te blijven, behaald kan worden.

Vergunninghouders
De huisvestingstaakstelling vergunninghouders in 2021 was in totaal 65 vergunninghouders (1e half jaar 36, 2e half jaar 29). Dit betekende meer dan een verdubbeling van de taakstelling in vergelijking met 2020. Ondanks deze uitdaging zijn er in samenwerking met de corporatie en het COA 65 mensen gehuisvest. De voorsprong was per 1 januari 2021 en 1 december 2021, 4 mensen. Dat betekent dat de huisvestingstaakstelling is gerealiseerd.

Preventie en welzijn/Volksgezondheid

Terug naar navigatie - Preventie en welzijn/Volksgezondheid

Wat hebben we bereikt?

  • 'Inzetten op preventie' en 'positieve gezondheid en eigenkracht inwoners' zijn geïntegreerd in onze aanpak in de Nota Gezondheidsbeleid Ridderkerk 2021-2025.
  • Het programma CJG Next, en daarmee inzet op kwaliteitsverbetering en flexibilisering van het basispakket, heeft als gevolg van de coronamaatregelen grotendeels stilgelegen. Prioriteit lag bij het voor alle kinderen zo optimaal mogelijk voortzetten van de dienstverlening, gezien de geldende coronamaatregelen.
  • Voor CJG Rijnmond totaal komt de gemiddelde vaccinatiegraad vanuit het Rijksvaccinatieprogramma voor verslagjaar 2021 uit op 86,4%. Voor de gemeente Ridderkerk is dit 87,7%. Verslagjaar 2020 was dit 86,1%.
  • In maart 2021 vond de officiële startbijeenkomst van de lokale coalitie Kansrijke Start Ridderkerk plaats. Deelnemers zijn de verloskundigen, kraamzorgorganisaties, CJG Rijnmond, de Kledingbank en de wijkteams Ridderkerk. Aan de hand van een plan van aanpak en een uitvoeringsagenda werkt de lokale coalitie aan een kansrijke start voor alle kinderen in Ridderkerk.
  • Vanuit CJG Rijnmond wordt veel ingezet op preventief aanbod voor ouders en kinderen, bijvoorbeeld door inzet van een pedagoog, Home-Start en de organisatie van preventieve cursussen voor zowel ouders als kinderen. In 2021 hebben 32 inwoners van Ridderkerk een training gevolgd. Daarnaast heeft CJG Rijnmond speciaal in deze coronatijd verschillende webinars georganiseerd, onder andere over mentale gezondheid bij pubers. Deze webinars zijn goed bezocht.
  • Aanpak alcohol- en drugspreventie: speerpunten in de Nota Gezondheidsbeleid Ridderkerk 2021-2025 zijn interventies op het gebied van alcohol en drugs/sociale media en gaming en de inzet van de gezondheidscoach.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • We hebben de Nota Gezondheidsbeleid Ridderkerk 2021-2025 ontwikkeld. De Nota Gezondheidsbeleid Ridderkerk 2021-2025 en Regionaal Actieplan ‘Samenwerken aan Preventie” sluiten goed op elkaar aan.
  • Het programma CJG Next heeft in 2021, als gevolg van de coronamaatregelen, grotendeels stilgelegen. In 2022 wordt het programma herstart.
  • Naast bekrachtiging van de samenwerking tijdens een formele startbijeenkomst van de lokale coalitie Kansrijke Start in maart 2021, is vooral ingezet op ketensamenwerking door het inzetten van een contactpersoon geboortezorg. Deze contactpersoon legt verbindingen tussen zowel het medische als sociale domein. Ook is ingezet op het ontwikkelen van voorlichting en aanbod voor kwetsbare zwangeren en aanstaande ouders. De partners in het netwerk weten elkaar steeds beter te vinden.
  • CJG Rijnmond heeft een actieplan opgesteld en uitgevoerd voor het verhogen van de vaccinatiegraad. Er wordt daarbij onder andere ingezet op een planbelteam, cultuursensitief werken en specifieke inzet op kwetsbaren.
  • Aanpak alcohol en drugspreventie: Chris en Voorkom voert op verschillende middelbare scholen in Ridderkerk interventies uit op het gebied van alcohol en drugs/ sociale media en gaming. De gezondheidscoach op het Farel College begeleidt (probleem)jongeren en geeft voorlichting over verschillende thema’s.

Basishulp en -ondersteuning/Samenkracht en burgerparticipatie

Terug naar navigatie - Basishulp en -ondersteuning/Samenkracht en burgerparticipatie

Wat hebben we bereikt?

We zijn gestart met een nieuwe aanpak om inwoners die dak- en thuisloos dreigen te raken toe te leiden naar zelfstandig wonen met begeleiding, beschermd wonen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning of GGZ-wonen in het kader van de wet langdurige zorg. We hebben vijf inwoners in deze pilot met de naam 'Buut vrij' op kunnen nemen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In samenwerking met een maatschappelijke partner hebben we een traject ontwikkeld zodat mensen die om verschillende redenen niet goed geholpen kunnen worden en dak- en thuisloos dreigen te raken geholpen kunnen worden. Deze aanpak met de naam 'Buut vrij' wordt in 2022 geëvalueerd.

Basishulp en -ondersteuning/Wijkteams

Terug naar navigatie - Basishulp en -ondersteuning/Wijkteams

Wat hebben we bereikt?

Binnen de wijkteams wordt gewerkt met een voorbereidingsteam. Doel van het voorbereidingsteam is te bepalen wat de vraag is, wat er nodig is om de gezinnen te ondersteunen en welke partijen de vraag van de gezinnen kunnen oppakken. Hierdoor heeft meer sturing plaatsgevonden op de toeleiding naar (specialistische) jeugdhulp, maar ook in de doorgeleiding naar onze partners in het voorveld, zoals CJG Rijnmond en Stichting Facet Ridderkerk.
Met de lokaal gecontracteerde partijen zijn korte lijnen en vonden periodiek accountgesprekken plaats, waarbij aandacht is besteed aan de gevolgen van corona en de (alternatieve) mogelijkheden om jongeren en gezinnen te ondersteunen.
Om de samenwerking te optimaliseren en te verstevigen is samen met het onderwijs een ontwikkelagenda samenwerking onderwijs en jeugdhulp opgesteld. Een speerpunt hierin is samenwerking in de uitvoering. In 2021 zijn sessies georganiseerd met RiBA, CJG Rijnmond en de schoolcontactpersonen van de wijkteams om onder andere de werkprocessen rondom de schoolondersteuningsteams (SOT’s) te optimaliseren. In 2022 krijgt dit een vervolg.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • Jongeren hebben huiswerkbegeleiding ontvangen. Vanwege corona vond dit aan het begin van het jaar vooral een-op-een plaats in plaats van in groepsverband.
  • De samenwerking tussen de huisartsen, de wijkteams en de JGZ (het consultatiebureau voor kind en jeugd) wordt als zeer prettig ervaren. Er is sprake van korte lijnen en er wordt snel overlegd over casussen. Geconstateerd is dat er sneller passende hulp geboden is, er meer is ingezet op de preventie doordat eerder hulpverlening geboden kon worden en intensievere hulp minder vaak nodig was, maar ook doordat gerichter doorverwezen is naar specialistische jeugdhulp.
    Bovendien zijn verbindingen gelegd tussen het medisch en het sociaal domein, waarbij onder andere contacten zijn gelegd met Stichting Facet Ridderkerk en de werkgroep eenzaamheid jeugd.
    Op basis van de reeds behaalde resultaten wordt de pilot in 2022 voortgezet.
  • Scholen zijn tevreden over de inzet en de samenwerking met de schoolcontactpersonen. Door hun inzet kon eerder gesignaleerd worden, zodat vragen van leerkrachten en ouders sneller opgepakt konden worden en de kinderen (en hun ouders) passender geholpen konden worden.
  • Door de inzet van gedragsdeskundigen hebben we werkbegeleiding aan de professionals kunnen bieden en zijn vragen van cliënten verhelderd door het uitvoeren van pre-diagnostiek en hierdoor kon passende hulp worden ingezet.
  • Op basis van de uitgangspunten in de Nota Integraal Beleid Sociaal Domein “Met Ridderkerkers en voor Ridderkerkers” is de aanbesteding voor jeugdhulpverlening en maatschappelijke ondersteuning in de wijkteams uitgevoerd en hebben we in 2021 de overeenkomsten met onze partners ondertekend. Om de komende jaren de dienstverlening verder te verbeteren en samen met inwoners en maatschappelijke partners te focussen op de transformatie is het project “doorontwikkeling wijkteams” in 2021 gestart en zijn voor de verbinding tussen beleid en uitvoering en de coördinatie van meervoudig complexe problematiek expertteams geformeerd. Een expertteam bestaat uit medewerkers die beschikken over specifieke expertise bijvoorbeeld op het gebied van preventie en hulpverlenen/ondersteunen, indiceren (toegang tot de Jeugdwet) of bijvoorbeeld met betrekking tot de (on)veiligheid in een gezin of een huishouden.
    Gecontracteerde aanbieders lokale en specialistische jeugdhulp zijn eind 2021 geïnformeerd over de nieuwe werkwijze. Ook inwoners, die vanuit het wijkteam ondersteuning kregen, zijn persoonlijk en/of middels een brief geïnformeerd.
  • Binnen de wijkteams is door gedragsdeskundigen pre-diagnostiek uitgevoerd, met als doel de vraag van inwoners te verduidelijken, zodat gerichter hulp en ondersteuning geboden kon worden en/of een beschikking afgegeven kon worden bij een van de gecontracteerde aanbieders.
  • Casusregisseurs en gedragsdeskundigen namen vanuit de wijkteams deel aan het voorbereidingsteam, net als een jeugdverpleegkundige en een jongerenwerker of ouderenadviseur. Hiermee hebben we de samenwerking onderhouden. De wijkteams sluiten ook aan bij de lokale coalitie Kansrijke Start Ridderkerk, die tot doel heeft (aanstaande) kwetsbare ouders te ondersteunen, zodat hun kinderen zo goed mogelijk hun leven start. Daarbij is een nauwe samenwerking met de verloskundigen, kraamzorgorganisaties en CJG Rijnmond.
  • De samenwerking met Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond en Veilig Thuis hebben we voortgezet. De frequentie met betrekking tot de gesprekken, waarin de stand van zaken rond de samenwerking tussen de wijkteams en Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond is besproken, is geïntensiveerd en vonden maandelijks plaats. De samenwerkingsafspraken, onder andere over het gebruik van de meldcode, zijn uitgevoerd. De wijkteams zijn getraind in het samenwerken met ketenpartners rondom veiligheidsaspecten in casuïstiek.
  • In 2021 is de inzet van de schoolcontactpersonen voortgezet. Vanwege corona konden de schoolcontactpersonen vanwege de geldende maatregelen niet altijd op de scholen aanwezig zijn. Omdat de lijnen kort zijn, konden vragen van leerkrachten en leerlingen wel gesteld worden, zodat deze tijdig opgepakt konden worden en de kinderen (en hun ouders) passender geholpen konden worden.
    Om de samenwerking met de kinderopvang (integrale kindcentra) te optimaliseren is een pilot gestart, waarbij extra inzet van de schoolcontactpersonen bij de kinderopvang is gerealiseerd.
  • Huisartsen en jeugdartsen vervullen een belangrijke rol rond de hulp en ondersteuning van kinderen en gezinnen. In 2020 is de pilot POH GGZ-Jeugd gestart en deze is in 2021 voortgezet. Daarbij zijn afspraken gemaakt over taken en rollen. De PHO GGz-Jeugd fungeerde het afgelopen jaar als schakel tussen enerzijds de huisartsenpraktijk en anderzijds de wijkteams, de jeugdgezondheidszorg en het onderwijs en heeft jeugdigen met psychische-, psychosociale en psychosomatische klachten in de huisartspraktijk behandeld.
  • In partnerschap en in een lerende omgeving hebben we de eerste stappen gezet in het uitkomstgericht werken, oftewel het sturen op het maatschappelijk resultaat. In september en oktober 2021 zijn de eerste opgavetafels georganiseerd. Deze stonden in het teken van Maatschappelijke Effect 1 'Ridderkerkers ontwikkelen zich optimaal' en Maatschappelijk Effect 3 'Inwoners kunnen voor zichzelf en elkaar zorgen'. Voorafgaand aan de beide opgavetafels is per maatschappelijk effect data verzameld op basis van de in de Nota Integraal Beleid Sociaal Domein geformuleerde indicatoren. Samen met onze partners is aan iedere opgavetafel de data geduid en hebben we het gesprek gevoerd over mogelijke verklaringen, ontwikkelingen en aandachtspunten, zoals de gevolgen van de pandemie voor zowel jongeren als ouderen. Ook zijn positieve punten benoemd, zoals de samenwerking tussen de gemeente, de wijkteams en het onderwijs.

Basishulp en -ondersteuning/Inkomensregelingen

Terug naar navigatie - Basishulp en -ondersteuning/Inkomensregelingen

Wat hebben we bereikt?

Met de vaststelling van het Integraal Beleid Sociaal Domein is de basis gelegd van de toekomstige dienstverlening. Via de opgavetafels komen de verschillende doelstellingen tot uitvoering. Ook acties vanuit het minimabeleid en schuldhulpverlening hebben een plek binnen de opgavetafels.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

De verordening Meedoen en de uitvoeringsregels zijn aangepast per 2021. Een nieuwe regeling voor het zwemdiploma A is hierin opgenomen. Inwoners zijn en worden periodiek geïnformeerd via de website, de vernieuwde folder voor minima en de Nibud krant. Betalingsachterstanden van onder andere de zorgverzekeraar worden via de vroegsignalering opgepakt.

Basishulp en -ondersteuning/Begeleide en arbeidsparticipatie

Terug naar navigatie - Basishulp en -ondersteuning/Begeleide en arbeidsparticipatie

Wat hebben we bereikt?

Ook in 2021 hebben we te maken gehad met de invloed van corona op onze dienstverlening. Door het uitblijven van een flinke stijging in het klantenbestand is er een overschot op de begroting. Door de aantrekkende economie was het mogelijk om kandidaten uit het segment werk zo veel mogelijk naar werk te begeleiden. We hebben bij lokale ondernemers onze dienstverlening onder de aandacht gebracht en waar mogelijk onze kandidaten geplaatst. Ook is er meer aandacht voor de behoeften van onze kandidaten in de verschillende segmenten. Ten opzichte van 2020 is er bijna een verdubbeling van het aantal werkervaringsplekken en taaltrajecten te zien. Hiermee proberen we zoveel mogelijk kandidaten "jobready" te maken en belemmeringen weg te nemen, zodat de afstand tot de arbeidsmarkt kleiner wordt. Regionaal hebben we in 2021 een samenwerkingsovereenkomst met de arbeidsmarktregio vastgesteld om de werkgeverdienstverlening te harmoniseren. We hebben ondanks de invloeden van corona een toename gezien van het aantal garantiebanen voor mensen met een arbeidsbeperking.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In 2021 zijn de verschillende projecten om de verbinding tussen ondernemers, onderwijs, organisaties en overheid te versterken gecontinueerd. Voorbeelden hiervan zijn Dutch Fresh Port, bedrijfswerkbezoeken en HalloWerk. Het instrument Hallo Werk! wordt door het succes, in 2022 een regulier instrument voor de arbeidsmarktregio.
Daarnaast is er in 2021 de samenwerkingsovereenkomst SUWI vastgesteld door de regiogemeenten in de arbeidsmarktregio. Inzet is meer regionale samenwerking om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. Het gaat hier bijvoorbeeld om betere samenwerking bij de werkgeversdienstverlening en de harmonisatie van instrumenten, om het voor werkgevers in de regio eenvoudiger te maken om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. In 2021 is gestart met het opstellen van Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) om op deze manier beter te kunnen sturen op onze dienstverlening. Door bepaalde doelstellingen te formuleren kan er gerichter worden ingekocht en de re-integratie instrumenten efficiënter worden ingezet. Ook is er meer aandacht voor de behoeften van onze kandidaten in de verschillende segmenten. Waar liggen de competenties en talenten? In samenwerking met lokale organisaties zijn er bijvoorbeeld taaltrajecten ingekocht, zijn er meer lokale werkervaringsplekken gerealiseerd en hebben we ingezet op lokale beweegtrajecten.

Basishulp en -ondersteuning/Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Terug naar navigatie - Basishulp en -ondersteuning/Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Wat hebben we bereikt?

In 2021 zijn de diensten Wmo begeleiding, dagbesteding, kortdurend verblijf en Hulp bij het Huishouden opnieuw ingekocht en gepositioneerd. Onder andere betekent dit dat zorg die we inzetten is gebaseerd op een helder ondersteuningsplan, dat cliënten met perspectief op herstelhulp en ondersteuning ontvangen gericht op dit herstelpotentieel en dat op- en afschalen van zorg eenvoudiger is geworden.

Door middel van de innovatiecompetitie is een tweede locatie van het Geheugenpaleis geopend in Slikkerveer. Met preventieve inzet (Samen Ondernemend Leren) is ingezet op het voorkomen van eenzaamheid en het vertragen van geriatrische aandoeningen. Daarnaast is vanuit het innovatiebudget onder andere de samenwerking Buurtman/Buurtvrouw met Stichting De Overburen voortgezet. Inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt hebben werkervaring opgedaan door zorgtaken uit te voeren in en om het huis van kwetsbare inwoners.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In 2021 zijn twee 'open house' inkoop trajecten uitgevoerd: de inkoop van begeleiding, dagbesteding en kortdurend verblijf én de inkoop van Hulp bij het Huishouden. Binnen deze trajecten is onder andere ingezet op: een helder ondersteuningsplan, zodat de inwoner weet waar deze aan toe is; herstelgerichte zorg: zodat we inwoners ondersteunen zo zelfredzaam mogelijk te zijn; én, op- en af schalen: zodat we passende zorg bieden en escalatie voorkomen. Doel is dat alle cliënten in 2022 zorg ontvangen volgens deze nieuwe manier van werken.

Stichting de overburen heeft voor het uitvoeren van het project Buurtman/Buurtvrouw een innovatiesubsidie ontvangen. De innovatiecompetitie is gegund aan SWS (Stichting Wijkactiviteiten Slikkerveer) voor het uitvoeren van het Geheugenpaleis in Slikkerveer.

Maat- en specialistisch werk/Maatwerkdienstverlening 18+

Terug naar navigatie - Maat- en specialistisch werk/Maatwerkdienstverlening 18+

Wat hebben we bereikt?

  • Het plan Extra inzet ter voorkoming van problematische schulden gemeente Ridderkerk 2021 is vastgesteld. Dit plan richt zich op de vroegsignalering, curatieve schuldhulpverlening alsmede de communicatie richting de inwoner.
  • We bereiken inwoners in een vroeg stadium. We hebben ingezet op communicatie richting onze inwoners. Ook zijn we gestart met vroegsignalering. We hebben een meer compleet beeld van de problematiek op financieel vlak van de inwoners die te maken hebben met betalingsachterstanden. Dit betekent dat we onze dienstverlening meer kunnen afstemmen op de behoefte van de inwoner.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • De verwachting was dat er een groei van 30% zou zijn op het gebied van de vroegsignalering alsmede de curatieve schuldhulpverlening. Deze ontwikkeling vroeg om extra of andere inzet. Het plan Extra inzet ter voorkoming van problematische schulden gemeente Ridderkerk 2021 is vastgesteld. Dit plan richt zich op de vroegsignalering, curatieve schuldhulpverlening alsmede de communicatie richting de inwoner.
  • We bereiken inwoners in een vroeg stadium. We hebben ingezet op communicatie richting onze inwoners. Ook zijn we gestart met vroegsignalering. We hebben een meer compleet beeld van de problematiek op financieel vlak van de inwoners die te maken hebben met betalingsachterstanden. Dit betekent dat we onze dienstverlening meer kunnen afstemmen op de behoefte van de inwoner.

Maat- en specialistisch werk/Maatwerkdienstverlening 18-

Terug naar navigatie - Maat- en specialistisch werk/Maatwerkdienstverlening 18-

Wat hebben we bereikt?

De wachttijden bij de regionaal gecontracteerde GGZ partijen zijn sterk afgenomen.
Wachttijden bij de regionaal gecontracteerde GGZ partijen zijn een groot probleem. Voor de jeugdigen die moeten wachten, maar ook voor gemeenten en aanbieders omdat wachttijden extra zorg, werkdruk en kosten veroorzaken. Daarom hebben de samenwerkende gemeenten in de regio Rijnmond een plan van aanpak wachttijden opgesteld die aansluit bij de Regiovisie Nabij en passend en is hiervoor vanuit de Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) een projectleider aangesteld om de wachtlijsten terug te dringen. Naar aanleiding hiervan is het aantal jeugdigen op de wachtlijst ook voor onze gemeente sterk afgenomen. Tot slot is in 2021 inzet gepleegd om meer pleegouders te werven zodat meer kinderen opgevangen kunnen worden in pleegzorg. Dit heeft geleid tot een lichte toename van pleegouders voor onze Ridderkerkse kinderen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

De vijftien samenwerkende gemeenten hebben samen met gecontracteerde aanbieders, Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond, CJG Rijnmond en het onderwijs de Regiovisie 'Nabij en Passend' opgesteld. Het betreft een gezamenlijk visie die als doel heeft om de hulp aan kwetsbare kinderen en gezinnen verder te versterken, zodat alle kinderen in de regio kansrijk, gezond en veilig opgroeien. Uitgangspunten van de visie zijn het versterken van de lokale infrastructuur, een betere aansluiting van de lokale en de regionale infrastructuur en het vanuit partnerschap gezamenlijk leren en ontwikkelen.

In 2017 is een aanbesteding uitgevoerd met als doel aanbieders te contracteren voor de inkoop van lokale jeugdhulp, de toegang naar lokale jeugdhulp en voor regionale jeugdhulp. De overeenkomsten lopen op 31 december 2022 af. Ter voorbereiding op een nieuwe aanbesteding is door de samenwerkende gemeenten in de regio Rijnmond een regionale inkoopstrategie opgesteld.
Tevens is een inkoopstrategie lokale jeugdhulp opgesteld. De Nota Integraal Beleid Sociaal Domein en de Regiovisie 'Nabij en Passend' vormden het vertrekpunt voor deze inkoopstrategie. In 2022 worden de aanbestedingen voor regionale en lokale jeugdhulp uitgevoerd.

Wachttijden bij de regionaal gecontracteerde GGZ partijen zijn een groot probleem. Voor de jeugdigen die moeten wachten, maar ook voor gemeenten en aanbieders omdat wachttijden extra zorg, werkdruk en kosten veroorzaken. Daarom hebben de samenwerkende gemeenten in de regio Rijnmond een plan van aanpak wachttijden opgesteld die aansluit bij de Regiovisie 'Nabij en Passend' en is hiervoor vanuit de GRJR een projectleider aangesteld om de wachtlijsten terug te dringen.

Middels het product Gescheiden Opvoeden hebben we ouders handvatten en ondersteuning gegeven bij het opvoeden van hun kinderen.

Maat- en specialistisch werk/Geëscaleerde zorg 18+

Terug naar navigatie - Maat- en specialistisch werk/Geëscaleerde zorg 18+

Wat hebben we bereikt?

De samenwerking met ketenpartners en uitwisseling van gegevens is bevorderd. Het meldpunt voor verward gedrag is bekender bij inwoners en maatschappelijke partners. De samenwerking met maatschappelijke partners voor de inzet van Oggz-trajecten is gecontinueerd.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

We hebben afspraken met ketenpartners gemaakt voor de uitwisseling van gegevens. Het meldpunt voor verward gedrag is onder de aandacht van inwoners en maatschappelijke partners gebracht via een campagne. Tevens zijn er nadere afspraken gemaakt over de uitvoering van de Wet verplichte ggz (Wvggz).

Maat- en specialistisch werk/Geëscaleerde zorg 18-

Terug naar navigatie - Maat- en specialistisch werk/Geëscaleerde zorg 18-

Wat hebben we bereikt?

Wij hebben de taken, ten aanzien van vrijwillige jeugdhulpverlening, lokaal ingebed.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

De gezamenlijke inspecties hebben in 2019 geconstateerd dat de gecertificeerde instellingen voor jeugdbescherming en jeugdreclassering onvoldoende in staat bleken te zijn om hun wettelijke taken uit te voeren. Naar aanleiding hiervan hebben de samenwerkende gemeenten in de regio Rijnmond besloten dat de vrijwillige intensieve jeugdhulpverlening (voormalige drang-hulpverlening) per 1 januari 2022 van Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond wordt overgedragen naar de lokale wijkteams.
In 2021 zijn voorbereidingen getroffen om de lokale inbedding en de uitvoering van taken te realiseren, waaronder het werven van professionals en het opstellen van werkwijzen en –processen.
Tevens zijn de desbetreffende professionals (wijkteammedewerkers Zorg en Veilig) getraind in de nieuwe werkwijze en zijn in het laatste kwartaal de eerste casussen opgepakt.

Er is zowel regionaal als lokaal een campagne uitgevoerd voor het werven van meer pleegouders, zodat meer kinderen opgevangen konden worden in pleeggezinnen.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil
Lasten
7.1-Basishulp en -ondersteuning
2.5:Openbaar vervoer -416.300 -456.600 -94.893 361.707
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie -1.002.811 -990.711 -936.547 54.164
6.2:Wijkteams -4.608.600 -4.821.400 -3.846.745 974.655
6.3:Inkomensregelingen -14.840.800 -17.746.900 -20.487.226 -2.740.326
6.4:Begeleide participatie -250.600 -253.200 -53.329 199.871
6.5:Arbeidsparticipatie -2.991.500 -3.099.800 -2.568.764 531.036
6.6:Maatwerkvoorzieningen (WMO) -1.691.900 -2.034.900 -1.759.801 275.099
Totaal 7.1-Basishulp en -ondersteuning -25.802.511 -29.403.511 -29.747.305 -343.794
7.2-Preventie en welzijn
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingenzaken -446.700 -451.200 -435.577 15.623
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie -3.844.389 -4.005.789 -3.882.245 123.544
7.1:Volksgezondheid -1.203.200 -1.220.600 -1.214.422 6.178
Totaal 7.2-Preventie en welzijn -5.494.289 -5.677.589 -5.532.244 145.345
7.3-Maatwerk/ specialistisch
6.71:Maatwerkdienstverlening 18+ -10.221.600 -10.607.400 -10.778.320 -170.920
6.72:Maatwerkdienstverlening 18- -9.405.200 -9.529.900 -10.030.075 -500.175
6.81:Geëscaleerde zorg 18+ -93.400 -98.900 -139.211 -40.311
6.82:Geëscaleerde zorg 18- -1.793.500 -1.800.200 -2.221.111 -420.911
Totaal 7.3-Maatwerk/ specialistisch -21.513.700 -22.036.400 -23.168.716 -1.132.316
Totaal Lasten -52.810.500 -57.117.500 -58.448.265 -1.330.765
Baten
7.1-Basishulp en -ondersteuning
6.2:Wijkteams 0 34.800 129.496 94.696
6.3:Inkomensregelingen 12.797.400 14.064.800 16.507.088 2.442.288
6.5:Arbeidsparticipatie 0 0 478 478
6.6:Maatwerkvoorzieningen (WMO) 9.700 9.700 8.656 -1.044
Totaal 7.1-Basishulp en -ondersteuning 12.807.100 14.109.300 16.645.718 2.536.418
7.2-Preventie en welzijn
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie 0 0 47.207 47.207
Totaal 7.2-Preventie en welzijn 0 0 47.207 47.207
7.3-Maatwerk/ specialistisch
6.71:Maatwerkdienstverlening 18+ 411.900 452.600 475.493 22.893
6.72:Maatwerkdienstverlening 18- 0 0 206.277 206.277
6.81:Geëscaleerde zorg 18+ 35.000 35.000 35.000 0
Totaal 7.3-Maatwerk/ specialistisch 446.900 487.600 716.770 229.170
Totaal Baten 13.254.000 14.596.900 17.409.695 2.812.795
Saldo - Lasten en baten -39.556.500 -42.520.600 -41.038.570 1.482.030
Onttrekkingen
7.3-Maatwerk/ specialistisch
0.10:Mutaties reserves 1.350.000 124.600 99.100 -25.500
Totaal 7.3-Maatwerk/ specialistisch 1.350.000 124.600 99.100 -25.500
Totaal Onttrekkingen 1.350.000 124.600 99.100 -25.500
Saldo - Reserves 1.350.000 124.600 99.100 -25.500

Toelichting 2.5 Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - Toelichting 2.5 Openbaar vervoer
Omschrijving Bedrag afwijking
2.5 Openbaar vervoer
Lasten 361.707
Baten 0
Voordelig saldo 361.707

Openbaar vervoer voor pensioengerechtigden (voordeel 339.407)
De voornaamste oorzaak van het verschil is dat door corona in 2021 minder pensioengerechtigden dan verwacht gebruik hebben gemaakt van vrij reizen met openbaar vervoer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 22.300)

Toelichting 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Terug naar navigatie - Toelichting 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Omschrijving Bedrag afwijking
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Lasten 15.623
Baten 0
Voordelig saldo 15.623

Brede school impuls regeling (voordeel 63.000)
Vanwege de coronacrisis konden geplande motoriekactiviteiten voor peuters binnen de Brede School niet doorgaan.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel 41.335)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 6.042)

Toelichting 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Terug naar navigatie - Toelichting 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Omschrijving Bedrag afwijking
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten 177.708
Baten 47.207
Voordelig saldo 224.915

Dak- en thuisloosheid (voordeel 30.354)
Een belangrijk deel van de kosten zijn betaald uit programmamiddelen Wmo in plaats van dit incidentele budget. Tevens is een pilot om dak- en thuisloosheid te voorkomen enkele maanden later gestart dan gepland. Dit heeft geleid tot minder kosten in 2021 en het deels doorschuiven van incidentele kosten van de pilot naar 2022.
Na een evaluatie van de pilot in het tweede kwartaal van 2022 kan deze bij een voldoende resultaat worden verlengd. Voor de kosten van de pilot en het eventueel verlengen daarvan in 2022, willen we het overschot van 2021 in 2022 kunnen gebruiken.

Vluchtelingenwerk trajecten (voordeel 64.350)
De gemeente voorziet in de maatschappelijke begeleiding van gehuisveste vergunninghouders. De taakstelling in de tweede helft van 2021 was lager waardoor er minder vergunninghouders zijn gehuisvest dan in eerste instantie voorzien. Dit heeft mede geleid tot een te hoge bijraming bij de 2e Tussenrapportage 2021.

Mantelzorgwaardering o.a. Pluim (voordeel 66.894)
Er is in 2021 minder uitgegeven dan begroot. Daarnaast heeft de lockdown van de winkels ook invloed gehad op de bestedingen.

Ouderenwerk (voordeel 88.310)
De kosten ten behoeve van sociale alarmering zijn ten laste gekomen van het budget Leefbaarheid, welke een sterke band heeft met de post Ouderenwerk. Tevens zijn er vanwege corona enkele activiteiten niet uitgevoerd.
Door het toenemen van het aantal mensen met dementie in de komende jaren en toenemende inspanningen op preventie is dit overschot incidenteel van aard.

Opgave leefbaarheid (voordeel 36.414)
In 2021 zijn de gemaakte productafspraken met Stichting Facet Ridderkerk voor opgave Leefbaarheid binnen het bestaande budget uitgevoerd. Het restant budget van € 36.414 is tijdens de 2e Tussentijdsrapportage 2021 niet afgeraamd om mogelijke financiële consequenties met betrekking tot corona te dekken.

Mantelzorg en vrijwilligersbeleid (voordeel 42.341)
De gemeente Ridderkerk heeft het 4e steunpakket corona ontvangen in 2021. Uit dit budget is een werkbudget van € 40.000 voor 2021 en een werkbudget van € 50.000 voor 2022 gereserveerd ten behoeve van de Coalitie eenzaamheid Ridderkerk.
Uit het budget van 2021 zijn de eenmalige kosten van de implementatie Signaalpunt eenzaamheid en de kosten van de posters en signaalkaart Eenzaamheid betaald. Er blijft een restantbudget van € 32.700 onbenut voor het jaar 2021. Naar onze verwachting hebben wij ook in 2022 te maken met de gevolgen van corona. Daarom wordt dit budget doorgeschoven naar 2022 om de aanpak bestrijding eenzaamheid te versterken. Bijvoorbeeld voor de verkenningsfase 'Welzijn op recept'.

Wmo algemene voorzieningen (voordeel 60.564)
Voor innovatiesubsidies was een budget van € 240.000 beschikbaar. In totaal is circa € 280.000 besteed aan innovatieve projecten als Buurtman/Buurtvrouw, het Geheugenpaleis en de Buurtcirkel. Daarnaast is circa € 100.000 aan middelen teruggevorderd uit de afrekening van subsidies van voorgaande jaren.

Lokaal Preventief Jeugd (voordeel 54.078)
Stichting CJG Rijnmond kon in 2020 als gevolg van corona en de coronamaatregelen niet geheel voldoen aan de prestatieafspraken, maar heeft wel volledige inzet van medewerkers gehad door gedeeltelijke of aangepaste uitvoering van werkzaamheden. Conform afspraak is de subsidie voor 2020 vastgesteld op basis van de werkelijke kosten en inkomsten. Dit sloot aan op de afgesproken coulance in de Raad voor het Publiek Belang. Er is door CJG Rijnmond nadrukkelijk niet gevraagd om extra middelen. Ook mocht deze regeling niet leiden tot een toename van het Eigen Vermogen en betrof het een voorschot in afwachting van de declaratie bij het Rijk van deze gederfde inkomsten via de GGD Rotterdam Rijnmond.

September 2021 kregen wij bericht dat de gederfde inkomsten over 2020 door het Rijk vergoed werden en is het coulancebedrag over 2020 terugbetaald aan ons.
De onderschrijding van € 54.078 op het budget lokaal preventief jeugd is het gevolg van de terugbetaling van het coulancebedrag van CJG Rijnmond over 2020 op het aanvullend preventief pakket van € 35.073.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel 268.654)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 50.265)

Toelichting 6.2 Wijkteams

Terug naar navigatie - Toelichting 6.2 Wijkteams
Omschrijving Bedrag afwijking
6.2 Wijkteams
Lasten 974.655
Baten 94.696
Voordelig saldo 1.069.351

Toeslagenaffaire: Ondersteuning gedupeerden (SPUK) (nadeel 34.800)
Vanuit het Ministerie hebben we middelen als zijnde voorschot ontvangen op basis van de toen bekende aantallen. In 2021 is het aantal inwoners dat getroffen is door kinderopvangtoeslagaffaire gegroeid. We hebben meer kosten gemaakt om die reden.

Inzet in wijkteams (voordeel 129.494)
Er is sprake van een onderuitnutting op het budget. Dit heeft te maken met vertrek van wijkteamprofessionals en de niet naadloze opvolging van medewerkers vanuit de moederorganisaties. Met name de jeugdzorgaanbieders en de GGZ-aanbieders hebben moeite gekwalificeerde medewerkers te werven, gezien de krapte op de arbeidsmarkt. Dit is overigens een voor de jeugdzorg en GGZ een landelijk gesignaleerd probleem.
Om de vragen van onze inwoners te kunnen beantwoorden is naar alternatieven gezocht. Enerzijds hebben we dit gedaan door extra personeel in te zetten vanuit niet gecontracteerde aanbieders die wel tijdelijk personeel konden leveren en anderzijds door tweedelijns jeugdhulpverlening (lokale jeugdhulp ZIN) in te zetten (Toelichting 6.72 maatwerkdienstverlening 18-).
Daarnaast is ook de samenwerking gezocht met partners uit het voorveld, zoals CJG Rijnmond en Stichting Facet Ridderkerk om te kijken of zij vragen van inwoners konden oppakken.

Sinds de uitbraak van corona is het beroep op de wijkteams gestegen en is sprake van toename van casuïstiek. En niet alleen de toename van het aantal casussen is een uitdaging, maar de kern (inhoud en complexiteit) van de casuïstiek is zorgwekkend. De zorgen om de veiligheid van onze jongere inwoners is daarbij toegenomen. Het gaat hierbij om casuïstiek waarbij sprake is van huiselijk geweld, (dreigende) uit huisplaatsingen en depressiviteit/suïcidaliteit. Vanwege de toegenomen urgentie en het feit dat deze casuïstiek meer ureninzet vraagt dan de druk op de wijkteams "reguliere" casuïstiek is extra capaciteit met bijbehorende expertise in de wijkteams ingezet.

In 2022 wordt de gemeente verantwoordelijk voor de intensief vrijwillige hulpverlening. De gemeente heeft deze extra taak overgedragen gekregen van Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond. In 2021 zijn voorbereidende werkzaamheden op de uitvoering van deze taken verricht. De feitelijke uitvoering vindt vanaf 2022 plaats. In dit jaar van implementatie zal de gemeente intensiever contact onderhouden met Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond en betrokken zorgaanbieders om de goede overdracht van de taken te waarborgen. De implementatie brengt extra kosten met zich mee. Hiervoor willen we de DUVO-middelen bestemmen, hetgeen vraagt om doorschuiven van het budget (€ 67.295) van 2021 naar 2022.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 967.512)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 7.145)

Toelichting 6.3 Inkomensregelingen

Terug naar navigatie - Toelichting 6.3 Inkomensregelingen
Omschrijving Bedrag afwijking
6.3 Inkomensregelingen
Lasten -2.740.326
Baten 2.442.288
Nadelig saldo -298.038

Wet BUIG uitkeringen (voordeel 383.805)
Resultaat
Er is een overschot van € 383.805. Dit is opgebouwd uit de volgende 4 delen:
Het grootste deel (€ 253.319) wordt verklaard door de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers (TOZO). Het bedrag is het verschil tussen de reeds ontvangen TOZO-voorschotten en het nog te ontvangen bedrag dat betrekking heeft op de uitvoeringsmiddelen 2021 vanuit het Rijk. Wij ontvangen hierover nog een afrekening van het Rijk middels een SISA-verantwoording.
Ten tweede staat een deel van het budget ter dekking van de werkelijke corona inhuurkosten staat op posten Voorziening WMO Gehandicapten en Bijdrage BAR uren.
Ten derde is een deel te verklaren door het eerdere anticiperen op de gevolgen van corona op het uitkeringsbestand. De eerdere bijraming is achteraf te hoog gebleken.
Ten vierde is een deel te verklaren door de vrijval voorziening dubieuze debiteuren van € 110.345 (baten). Deze zijn vrijgevallen doordat de voorziening dubieuze debiteuren per 31 december 2021 hoger was dan de dubieuze waarde van de openstaande posten per dezelfde datum. Deze berekening wordt jaarlijks gemaakt en de hoogte van de voorziening wordt hierop aangepast.

Uitvoeringsmiddelen TOZO
Het is noodzakelijk om de overgebleven Uitvoeringsmiddelen TOZO (€ 254.250) door te schuiven naar 2022 en naar de BAR-organisatie omdat de uitvoering daar plaats vindt. De uitvoering van de regeling valt namelijk niet volledig in de periode waar de regeling voor geldt. In 2022 worden er nog uitvoeringskosten gemaakt door bijvoorbeeld de teams Uitkeringsadministratie, Inkomen, Poort en ‘Terugvordering en Verhaal’. Dit zijn bijvoorbeeld het maken van herberekeningen, verwerkingen en vragen over bijvoorbeeld belastingen alsmede de consequenties van de eerder genoemde werkzaamheden. Hierbij kan gedacht worden aan werkzaamheden voor de medewerkers Terugvordering en Verhaal.

TOZO Heroriëntatie (voordeel 286.039)
Vanuit het Rijk heeft de gemeente Ridderkerk middelen gekregen om de negatieve gevolgen van de coronamaatregelen tegen te gaan. Er is gebleken dat van de gelden ten behoeve van ‘aanvullend pakket re-integratie’ en ‘impuls re-integratie’ weinig gebruik is gemaakt. Het blijkt dat ondernemers zich liever richten op het behoud van de eigen onderneming waar vaak veel tijd en financiële middelen in zijn gestoken, dan zich te laten omscholen. Een ‘heroriëntatie’ is daarom niet vaak ingezet.
Met name de doelgroep re-integratie en vergunninghouders hebben de nadelen ondervonden van de coronamaatregelen. De trajecten voor deze doelgroepen hebben het afgelopen jaar veel stil gestaan. Veel van de werkervaringsplekken konden geen doorgang vinden en ook de Nederlandse les is in het afgelopen jaar vaak uitgevallen. Hierdoor is de afstand tot de arbeidsmarkt van deze beide groepen een stuk groter geworden. Om het budget in te zetten waarvoor het bedoeld is (tegengaan negatieve gevolgen coronamaatregelen) wordt het overschot van € 291.275 op het TOZO heroriëntatie budget doorgeschoven naar 2022.

Besluit Zelfstandigen (nadeel 73.247)
Er zijn aan zelfstandigen meer leningen verstrekt dan begroot. Door corona en de daarbij horende regelingen was de verwachting dat hier minder gebruik van zou worden gemaakt. Aangezien het leningen betreft worden deze in een later stadium teruggevorderd.

TONK (Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten) (nadeel 123.000)
Vanaf maart 2021 is de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) in werking getreden. Deze regeling biedt een tegemoetkoming voor noodzakelijke kosten voor huishoudens, die door de crisis te maken krijgen met terugval in inkomen en daardoor noodzakelijke kosten niet meer kunnen betalen. Noodzakelijke kosten zijn woonlasten als huur of hypotheek en kosten voor gas, water, licht en internet. Het betreft een eenmalige tegemoetkoming van € 1.500 of € 3.000, afhankelijk van de hoogte van noodzakelijke kosten van de aanvrager. De eerste versie van de beleidsregels TONK zijn op 2 maart 2021 aangenomen door het college. De herziene beleidsregels TONK zijn op 15 juni 2021 aangenomen door het college en daarna is de raad geïnformeerd middels een raadsinformatiebrief.
De regeling gold tot 1 oktober 2021. Voor deze periode heeft het Rijk € 260 miljoen beschikbaar gesteld en wordt in twee tranches vrijgegeven. In de meicirculaire is de eerste tranche (€ 65 miljoen) verdeeld over gemeenten. In de septembercirculaire is de overige € 195 miljoen verdeeld. Beiden op basis van de verdeelsleutel minima. De extra middelen zijn reeds ontvangen middels de septembercirculaire en er is dus wel financiële dekking. Deze mutatie kon echter niet meer worden verwerkt in de 2e Tussenrapportage 2021.

Minimabeleid (voordeel 53.921)
Op het onderdeel Ridderkerkpas/Meedoen is er een overschot van € 205.713. De uitgaven Meedoen op de Ridderkerkpas zijn de afgelopen twee jaar lager dan het begrote bedrag. De periodieke lockdowns de afgelopen twee jaar zijn hierop van invloed. Vanaf 2021 wordt er bij aanvragen Meedoen gecontroleerd op inkomen en vermogen. Dit heeft geresulteerd in een lager aantal toekenningen in 2021 (2020 waren er 2.927 toekenningen en in 2021 waren er 2.541 toekenningen). In 2021 is het niet uitgegeven bedrag van 2020 nog een jaar geldig en toegevoegd bij het budget van 2021 (€ 60.000). Bij de bijzondere bijstand is er meer uitgegeven dan begroot en zien we een tekort van € 78.760. Er zijn meer inrichtingskosten voor woningen verstrekt (vergunninghouders) en er is 40% minder ontvangen op de terugbetaling van leenbijstand. Door de invoering van de beslagvrije voet is er minder ruimte in het inkomen om leenbijstand terug te betalen.

Kwijtscheldingen (nadeel 31.226)
Stijging van het aantal kwijtscheldingen in 2021 ten opzichte van 2020 heeft geleid tot een overschrijding van de geraamde kosten voor kwijtschelding met een bedrag van € 31.200. Ten opzichte van vorig jaar (2020) is er een stijging van 17% van het aantal verzoeken ontvangen (van 1.218 naar 1.421). Het aantal toegewezen verzoeken stijgt daarmee met 4% van 966 naar 1.001 in 2021.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel 794.330)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Toelichting 6.4 Begeleide participatie

Terug naar navigatie - Toelichting 6.4 Begeleide participatie
Omschrijving Bedrag afwijking
6.4 Begeleide participatie
Lasten 199.871
Baten 0
Voordelig saldo 199.871

Sociale werkvoorziening (voordeel 26.671)
In 2021 heeft een verrekening plaatsgevonden met een externe partner over een factuur uit een voorgaand jaar.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 173.200)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Toelichting 6.5 Arbeidsparticipatie

Terug naar navigatie - Toelichting 6.5 Arbeidsparticipatie
Omschrijving Bedrag afwijking
6.5 Arbeidsparticipatie
Lasten 531.036
Baten 478
Voordelig saldo 531.514

Re-integratieprojecten (voordeel 45.084)
In 2021 zijn, door corona, minder instrumenten en minder trajecten ingezet dan vooraf begroot.
Wat er begin 2021 voorgenomen was om in te zetten, is in de loop van het jaar niet geheel tot uitvoering gebracht. Wel is er ten opzichte van 2020 aanzienlijk meer uitgegeven aan re-integratiemiddelen.
Zo zijn er waar mogelijk werkervaringsplekken, opleidingstrajecten en taaltrajecten ingezet.

Echter door corona konden ook een aantal instrumenten niet of minder ingezet worden. Hierbij kan gedacht worden aan:

  • Geen groepsbijeenkomsten.
  • Werkervaringsplekken zijn ‘on hold’ gezet op die momenten dat de coronamaatregelen dat vroegen.
  • Minder medische keuringen, mede omdat er minder trajecten mogelijk waren.
  • Uitstel van loonwaardemetingen. Hieraan zit een bedrijfsbezoek gekoppeld welke niet uitgevoerd kon worden.

Daarnaast is de inzet van een poortinstrument op een later moment gestart, waardoor de kosten voor 2021 lager zijn uitgevallen.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 486.430)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Toelichting 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Terug naar navigatie - Toelichting 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Omschrijving Bedrag afwijking
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Lasten 275.099
Baten -1.044
Voordelig saldo 274.055

Voorzieningen WMO/gehandicapten (voordeel 146.544)
In 2021 zijn geen grote woningaanpassingen uitgevoerd. In de periode december 2020 - december 2021 is het totaal aantal beschikte woonvoorzieningen gestegen met 12% (van 567 naar 635) Dit zijn voornamelijk kleinere minder kostbare woonvoorzieningen.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 131.511)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 4.000)

Toelichting 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

Terug naar navigatie - Toelichting 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Omschrijving Bedrag afwijking
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Lasten -170.920
Baten 22.893
Nadelig saldo -148.028

Schuldhulpverlening (voordeel 29.017)
In 2021 hebben meer inwoners hulp gevraagd in vergelijking met 2020. Een deel van de inwoners hebben we kunnen voorzien van advies en informatie en een deel is doorgeleid naar de minnelijke schuldhulpverlening. In vergelijking met 2020 zijn in 2021 minder inwoners gestart met een schuldregeling.
Op het gebied van preventie hebben we ten gevolge van de coronacrisis nog steeds geen bijeenkomsten kunnen organiseren voor onze inwoners in groepsverband. Dit heeft bijgedragen aan minder kosten en daarmee aan het positieve voordeel.

Wmo Huishoudelijke verzorging ZIN (nadeel 191.592)
Deze overschrijding is het gevolg van een toename van het cliëntenbestand. Het aantal cliënten is in 2021 gemiddeld 7% hoger dan in 2020. Het unieke aantal gebruikers is in 2021 toegenomen van 1.370 naar 1.563 cliënten. De toename is gedeeltelijk het gevolg van het wegwerken van de wachtlijst.

Wmo collectief vervoer (voordeel 213.511)
Het gebruik van het Wmo collectief vervoer wordt sterk beïnvloed door de coronamaatregelen. Ten opzichte van november 2019 (voor corona) is het aantal ritten zoals verwacht wel weer gestegen: van 42% (november 2020) tot circa 63% (november 2021). Dit lagere gebruik van het Wmo collectief vervoer verklaart de lagere vervoersuitgaven (circa € 253.000), maar ook de minder inkomsten uit de Eigen bijdrage (circa €40.000). De verwachting is dat het gebruik van het Wmo collectief vervoer in 2022 verder normaliseert, hiermee is het overschot 2021 een incidenteel voordeel.

Wmo Eigen bijdrage (voordeel 90.114)
In 2021 is het aantal inwoners dat een eigen bijdrage betaalt gestegen. Deze stijging komt voornamelijk door de stijging van het aantal inwoners dat Hulp bij het huishouden ontvangt.

Wmo Huishoudelijke verzorging PGB (voordeel 66.226)
Het overschot in PGB huishoudelijke hulp is een gevolg van een daling van het gemiddeld aantal PGB's met 18% ten opzichte van 2020. Voor een gedeelte is er sprake van een verschuiving naar zorg in natura.

Wmo Begeleiding en overige PGB (voordeel 41.306)

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel 383.050)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 13.560)

Toelichting 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

Terug naar navigatie - Toelichting 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Omschrijving Bedrag afwijking
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Lasten -500.175
Baten 206.277
Nadelig saldo -293.898

Lokale Jeugdhulp PGB (voordeel 31.421)
In 2021 zijn er minder PGB’s afgegeven dan het jaar ervoor. PGB’s worden onder andere ingezet als ZIN-aanbod niet voorhanden is of als cliënten een beroep doen op identiteitsgebonden zorg. De wijkteams hebben, vanuit het principe dat ZIN-voorliggend is, meer toegeleid naar ZIN-gecontracteerd aanbod. Het budget Lokale Jeugdhulp ZIN en Lokale Jeugdhulp PGB zijn communicerende vaten. Het betreft dezelfde vormen van jeugdhulp alleen wordt het op een andere manier verstrekt.

Lokale Jeugdhulp ZIN (nadeel 379.645)
Het aantal trajecten zorg in natura (ZIN) voor lokale jeugdhulp is in het afgelopen jaar toegenomen en zorgt voor een overschrijding op het budget. Dit geldt voor alle percelen.
De stijging van het zorggebruik in het perceel 'jeugdhulp voor jeugdigen met een beperking' is te verklaren vanwege het feit dat door het (deels) wegvallen van onderwijs en dat jeugdigen niet altijd in de thuissituatie konden worden opgevangen er naar alternatieven is gezocht. Lokaal gecontracteerde aanbieders hebben hierin kunnen voorzien.
Tevens is sprake van een stijging van het aan cliënten dat gebruik maakt van Basis GGZ. Door wachttijden bij de regionale specialistische jeugdhulp zijn cliënten doorgeleid naar basis-GGZ.
Daarnaast is onder andere via de inzet van de POH GGZ Jeugd gerichter doorverwezen en zijn niet alle cliënten doorgeleid naar de specialistische GGZ.
Door de coronacrisis was in 2020 sprake van uitgestelde dyslexiezorg. In 2021 is deze zorg ingelopen en dit verklaart de stijging van het aantal cliënten dat dyslexiezorg heeft ontvangen.
Vervoerskosten
In 2021 is het aantal vervoerde jeugdigen verder toegenomen.

Specialistische jeugdvoorzieningen in natura (voordeel 85.120)
De toelichting wordt gegeven op Zeer gespecialiseerde jeugdvoorzieningen, Toelichting 6.82 Geëscaleerde zorg 18-.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel 30.794)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Toelichting 6.81 Geëscaleerde zorg 18+

Terug naar navigatie - Toelichting 6.81 Geëscaleerde zorg 18+
Omschrijving Bedrag afwijking
6.81 Geëscaleerde zorg 18+
Lasten -40.311
Baten 0
Nadelig saldo -40.311

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel 64.933)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 24.622)

Toelichting 6.82 Geëscaleerde zorg 18-

Terug naar navigatie - Toelichting 6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Omschrijving Bedrag afwijking
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Lasten -420.911
Baten 0
Nadelig saldo -420.911

Zeer gespecialiseerde jeugdvoorzieningen (nadeel 359.546)
De Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) heeft de afgelopen jaren een stijgende lijn laten zien van uitgaven. Dit wordt veroorzaakt door de stijgende vraag naar de inzet van specialistische jeugdzorg. Het jaar 2021 heeft in het teken gestaan van het goed organiseren van de toename van de spoedhulp. Mede door de gevolgen van corona is sprake van een toename van de spoedhulp in onze regio. Op de specialistische ambulante jeugdzorg waren reeds wachttijden, deze zijn toegenomen door de toename van de spoedhulp. In 2021 is een aanpak ontwikkeld om de wachtlijsten terug te dringen. Ook voor onze gemeente is het aantal op de wachtlijst sterk afgenomen. Tot slot is in 2021 inzet gepleegd om meer pleegouders te werven, zodat meer kinderen opgevangen kunnen worden in pleegzorg. Dit heeft geleid tot een toename van dit perceel.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel 61.365)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Toelichting 7.1 Volksgezondheid

Terug naar navigatie - Toelichting 7.1 Volksgezondheid
Omschrijving Bedrag afwijking
7.1 Volksgezondheid
Lasten 6.178
Baten 0
Voordelig saldo 6.178

Jeugdgezondheidszorg (voordeel 70.090)
Stichting CJG Rijnmond kon in 2020 als gevolg van corona en de coronamaatregelen niet geheel voldoen aan de prestatieafspraken, maar heeft wel volledige inzet van medewerkers gehad door gedeeltelijke of aangepaste uitvoering van werkzaamheden. Conform afspraak is de subsidie voor 2020 vastgesteld op basis van de werkelijke kosten en opbrengsten. Dit sloot aan op de afgesproken coulance in de Raad voor het Publiek Belang. Er is door CJG Rijnmond nadrukkelijk niet gevraagd om extra middelen. Ook mocht deze regeling niet leiden tot een toename van het Eigen Vermogen en betrof het een voorschot in afwachting van de declaratie bij het Rijk van deze gederfde inkomsten via de GGD Rotterdam Rijnmond.

September 2021 kregen wij bericht dat de gederfde inkomsten over 2020 door het Rijk vergoed werden en is het coulancebedrag over 2020 terugbetaald aan ons.
De onderschrijding op het budget jeugdgezondheidszorg van € 70.090 is het gevolg van de terugbetaling van de coulance over 2020 op het basispakket en het Rijksvaccinatieprogramma van € 53.252 en de afrekening van de huisvestingkosten, die in 2020 lager uitvielen dan begroot, namelijk € 14.399.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel 63.912)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Toelichting 0.10 Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Omschrijving Bedrag afwijking
0.10 Mutaties reserves
Stortingen 0
Onttrekkingen -25.500
Nadelig saldo -25.500

Het verschil tussen de geraamde en werkelijke onttrekking aan de reserves kan grotendeels worden verklaard door:

  • Geen benodigde dekking uit de algemene reserve voor kosten in het kader van de Ridderkerkpas (nadeel € 25.300).

Prestatie-indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie-indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
40 Werkloze jongeren. Waarstaatjegemeente.nl % in de leeftijd van 16-22 jaar. 2,0% (2020)
Bron: Waarstaatjegemeente.nl
41 Kinderen in uitkeringsgezinnen. Waarstaatjegemeente.nl % kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. 7,0% (2020)
42 Jongeren met een delict voor de rechter. Waarstaatjegemeente.nl % jongeren van 12-21 jaar. 1,0% (2020)
43 Meldingen kindermishandeling in Ridderkerk. Waarstaatjegemeente.nl Aantal meldingen van mishandelde kinderen tot 18 jaar dat bij de bureaus Advies- en Meldpunt Kindermishandeling is gemeld. 150 (2020)
44 Jongeren met jeugdhulp. Waarstaatjegemeente.nl % jongeren met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. 8,8% (2020)
45 Jongeren met jeugdbescherming. Waarstaatjegemeente.nl % jongeren met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. 1,1% (2020)
46 Jongeren met jeugdreclassering. Waarstaatjegemeente.nl % van alle jongeren van 12-23 jaar. 0,7% (2020)
47 Alcohol en drugsmisbruik onder jongeren in Ridderkerk. Gezondheidsmonitor Jeugd Binge-drinken 25,0% (2020)
Dronken of aangeschoten 20,0% (2020)
Wietgebruik 2,5% (2020)
48 Tevredenheid Ridderkerkse cliënten. Cliëntervaringsonderzoek Wmo Score 1-10. 7,6
49 Schoon huis (huishoudelijke hulp). Tevredenheidsonderzoek + Schouwen In %. 91,4%
50 Wmo-cliënten met individuele maatwerkarrangementen Monitor Sociaal Domein Wmo Aantal per 10.000 inwoners. 810,0 (2020)
51 Mate waarin mantelzorgers zich door de gemeente Ridderkerk ondersteund en gewaardeerd voelen. Burgerpeiling In %. ***
52 Banen. Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar. 764,2 (2020)
53 Netto arbeidsparticipatie. Waarstaatjegemeente.nl % werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking. 68,3% (2020)
54 Personen met een bijstandsuitkering. Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 10.000 inwoners. 381,2
55 Personen met lopende re-integratietraject. Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 10.000 inwoners van 15-64 jaar. 248,3 (2020)
56 Aantal inwoners in Ridderkerk dat in armoede leeft. Gemeente (armoedemonitor) Huishoudens met een laag inkomen (tot 110% van de bijstandsnorm) 1501,0 (2020)
57 Ridderkerkse uitstroom naar werk. Bestuursrapportage Sociaal Domein In % van de behaalde uitstroom. 33,3%
58 Uitstroom naar werk. Bestuursrapportage Sociaal Domein In % van het klantenbestand. 7,1%
* Taken zijn per 2015 overgegaan van AMK naar Veilg Thuis. Tot op heden zijn de cijfers niet betrouwbaar genoeg om aan te leveren bij CBS.
** Meeting gedaan in klas 2 en klas 4; dronken is niet meer gemeten
*** De onderzoeksmethode moet aangepast worden om de uitkomst representatief te laten zijn. In het vervolg wordt de vraag gesteld aan de mantelzorgers in plaats van volledige populatie.