Programma 2 Veiligheid

Programmavisie

Terug naar navigatie - Programmavisie

Onze inzet is om iedereen een veilige woon-, leef- en werkomgeving te bieden. Dat doen we samen met brandweer, politie, Openbaar Ministerie, maatschappelijke organisaties, ondernemers en inwoners. We zetten ons in om de veiligheid in openbare gelegenheden, zoals zwembad de Fakkel, te verhogen. We ondersteunen de werving van extra vrijwilligers bij brandweer en politie.
We blijven buurtinitiatieven en veiligheidsinitiatieven van inwoners (zoals buurtpreventie) faciliteren en ondersteunen, laten de buitengewoon opsporingsambtenaren gerichter de straat op gaan en blijven het drugsgebruik en -handel effectief aanpakken. Evenementen zijn belangrijk, het organiseren ervan moet niet nodeloos ingewikkeld en omslachtig zijn. De veiligheid van evenementen en ook in de horeca moet gewaarborgd zijn.
De overlast van vuurwerk wordt teruggedrongen.
We hebben verordeningen en regels nodig. Deze zijn helder en niet in strijd met elkaar. De gemeente controleert en handhaaft de geldende regels.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Crisisbeheersing en brandweer

Er is een start gemaakt met de uitvoering van het projectplan Bevolkingszorg ‘basis op orde’ van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR). Hierbij is er gekeken naar verbetering op onderwerpen als verbinding, vertrouwen, samenhang, efficiency en continuïteit. De wens is meer samenwerking met oog voor lokale omstandigheden. We werken toe naar meer regionale afstemming en samenwerking ook op het gebied van Opleiden, Trainen en Oefenen.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Openbare orde en veiligheid

Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (wet Bibob)
Op grond van de Wet bevordering integriteitbeoordelingen openbaar bestuur (Wet Bibob) wordt op dit moment een Bibob-toets uitgevoerd op aanvragen voor nieuwe drank- en horecavergunningen en exploitatievergunningen. Het Ridderkerkse Bibob-beleid en de Wet Bibob heeft echter een breder toepassingsgebied, zoals integriteitsbeoordelingen bij vastgoedtransacties, WABO-vergunningen en subsidies voor investeringen vanaf € 500.000. Er is een Bibob-coördinator aangesteld die, in samenwerking met diverse vak afdelingen, integriteitsbeoordelingen begeleidt. Hiervoor stuurt de Bibob-coördinator samen met de programmamanager ondermijning bij de vak afdelingen op bewustzijn en opleidingen.

Jeugd en excessief geweld
Samen met onderwijs, welzijn, hulpverlening en veiligheidspartners, hebben we uitvoering gegeven aan de acties uit het actieplan jeugd en excessief geweld. Daarnaast hebben we intensief contact met de VO-scholen, zodat we vroegtijdig kunnen inspelen op probleemgedrag om dit vervolgens gezamenlijk aan te pakken.

Evenementen
Er konden in 2021 geen (grootschalige) evenementen gehouden worden. Samen met organisatoren, vergunningverlening, toezicht en handhaving en hulpdiensten hebben we de ontwikkelingen gevolgd en hierop ingespeeld.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Wonen en bouwen

Uitstel Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
Zowel de Omgevingswet als Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) zijn uitgesteld van 1 januari 2021 naar 1 januari 2023. Voorbereiding op beide wetten heeft ook in 2021 plaatsgevonden.
Vanwege het uitstel zijn de reguliere werkzaamheden in het kader van de VTH-taken (taken in het kader van vergunningverlening, toezicht en handhaving) in 2021 niet gewijzigd.

Toename aantal aanvragen Omgevingsvergunningen
Het aantal aanvragen voor Omgevingsvergunningen nam de afgelopen jaren flink toe. In 2020 was de toename maar liefst 24% ten opzichte van 2019. De toename van het aantal aanvragen is in 2021 geconsolideerd op het niveau van 2020. In de jaren voor 2019 was ook al een jaarlijkse toename te zien. Cumulatief zorgt dit voor een netto toename van ongeveer 50% van het aantal aanvragen ten opzichte van 2017.

Crisisbeheersing en brandweer

Terug naar navigatie - Crisisbeheersing en brandweer

Wat hebben we bereikt?

Ondanks de coronamaatregelen is er door middel van onlinetrainingen en e-learning voor gezorgd dat de crisisorganisatie geoefend en opgeleid is.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

De crisisorganisatie is getraind en beoefend, vooral op basis van de specifieke behoefte van crisisteams en bestuurders zelf. Er is meer dan voorheen de regionale samenwerking gezocht.

Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Openbare orde en veiligheid

Wat hebben we bereikt?

Jeugdoverlast
Een intensieve samenwerking met de ketenpartners is gecontinueerd in 2021. Door inzet van ons en onze ketenpartners was het niet nodig om een groepsaanpak op te starten. Jongeren die individueel in beeld zijn, werden door de politie in de gaten gehouden en gemonitord door de regisseur Jeugd en Veiligheid. De samenwerking met de VO-scholen is gecontinueerd en de samenwerking tussen de scholen en de Regisseur Jeugd en Veiligheid is geïntensiveerd. De acties uit het Actieplan Jeugd en Excessief geweld zijn opgepakt en uitgevoerd. Het aantal geweldsincidenten onder jongeren is gedaald. Tijdens de wapen inleveracties zijn er (steek)wapens ingeleverd.

Drugsgerelateerde zaken
Op basis van het Damoclesbeleid zijn twee panden gesloten. Er zijn vier hennepkwekerijen bestuurlijk ontmanteld en één strafrechtelijk.

Ondermijning
In 2021 is de integrale aanpak van ondermijning verder geïntensiveerd. Samen met onze veiligheidspartners, zoals de politie, het Openbaar Ministerie (OM) en het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) hebben wij ons ingespannen om ondermijnende criminaliteit te signaleren, te voorkomen en aan te pakken. Hiermee hebben we voorkomen dat de “onderwereld” wordt vermengd met de “bovenwereld”.

Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob)
Begin 2021 is de Bibob-coördinator begonnen. Hiermee hebben we een bijdrage geleverd aan een gezond en veilig ondernemersklimaat, omdat het voor malafide ondernemers minder aantrekkelijk is geworden om zich in Ridderkerk te vestigen. Daarnaast voorkomen we dat we als gemeente onbedoeld criminele activiteiten faciliteren (zoals witwassen). Met het aantrekken van een Bibob-coördinator hebben we voor criminelen een extra barrière opgeworpen om in onze gemeente activiteiten te ontplooien.

Evenementen
Initiatieven voor evenementen worden gemeld en aangevraagd bij de evenementencoördinator en vergunningverlener. Bij zowel kleinschalige als grotere initiatieven wordt integraal gekeken naar de mogelijkheden. Bij grotere (B-evenementen), volgt een dienstenoverleg tussen organisator, interne (verkeer, constructie adviestenten, vergunningverlening, evenementencoördinator, groen/beheer, boa) en externe partners (politie, VRR en DCMR).
Wij willen een schoon, heel en veilig evenement. Tijdens een dienstenoverleg wordt de organisator hierin begeleid. Voor de start van grotere evenementen vindt een schouw op locatie plaats. Ook hier zijn de genoemde toezichthoudende instanties aanwezig. Wanneer een evenement plaatsvindt, controleren boa’s, politie en soms ook de DCMR of aan de vergunningsvoorwaarden wordt voldaan.

Senioren en veiligheid
Er zijn bewustwordingsacties gehouden onder ouderen om te voorkomen dat ze slachtoffer worden van een babbeltruc. Er zijn diverse aanvragen binnengekomen (door VvE’s) bij de afdeling Brandveilig Leven voor het geven van voorlichting aan senioren. Vanwege corona konden er geen bijeenkomsten georganiseerd worden. Wel zijn bij mensen thuis individuele (brand)veiligheidsadviezen gegeven.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Jeugdoverlast
Wij hebben samen met de politie en Facet Jongerenwerk deelgenomen aan de landelijke wapeninleveractie. Via de sociale media van de gemeente en het jongerenwerk zijn jongeren opgeroepen om hun (steek)wapens in te leveren.
We hebben IPAO-trajecten (Integraal Persoonsgerichte Aanpak Onderwijs) ingekocht bij de Jonge Krijger. VO-scholen kunnen jongeren die ongewenst en verontrustend gedrag vertonen aanmelden voor dit traject.

Voor het onderwerp jeugd en excessief geweld is er in samenwerking met onze ketenpartners een actieplan opgesteld dat meegroeit met de ontwikkeling van de aanpak.

Drugsgerelateerde zaken
Signalen van bewoners over drugsgerelateerde zaken hebben we doorgezet naar de politie en/of het Hennepteam Rotterdam. Daarnaast dringen wij er in de contacten met bewoners op aan om in dergelijke gevallen de politie te bellen, zodat zij hier gericht op in kunnen zetten. Er is nauwe samenwerking met ketenpartners om naast strafrechtelijk ook bestuurlijk op te kunnen treden.

Ondermijning
In 2021 hebben we prioriteit gegeven aan de integrale aanpak van ondermijning. In de werkgroep ondermijning is casuïstiek behandeld naar aanleiding van binnengekomen signalen van ondermijning. Zo hebben wij vijf keer een integrale controle uitgevoerd bij verschillende bedrijven. Samen met het RIEC en de politie zijn deze signalen onderzocht en waar mogelijk aangepakt. Enkele bedrijfspanden zijn tijdelijk gesloten na het aantreffen van drugs.

Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob)
De Bibob-coördinator heeft uitvoering geven aan het Bibob-beleid. Zo is de Bibob-toets toegepast op onder andere vergunningen uit de horecabranche, vastgoedtransacties en Wabo-vergunningen.

Evenementen
Vanwege corona konden in 2021 veel evenementen niet doorgaan. (Kleinschalige) initiatieven voor evenementen in coronatijd zijn in nauwe samenwerking met boa’s, politie en de VRR/Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) beoordeeld.

Senioren en veiligheid
Vanwege de coronacrisis konden in 2021 veel activiteiten niet plaatsgevonden. Zo hebben de gezamenlijke voorlichtingsbijeenkomsten door Brandveilig Leven niet plaatsgevonden (zodra de mogelijkheid er weer is, wordt dit alsnog opgepakt). Daar waar mogelijk is Brandveilig Leven bij mensen thuis geweest om veiligheidsadviezen te geven.

Wonen en bouwen

Terug naar navigatie - Wonen en bouwen

Wat hebben we bereikt?

Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
De werkzaamheden op VTH-gebied zullen na inwerkingtreding van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) structureel wijzigen. In de loop van 2021 zijn de Omgevingswet en de Wkb uitgesteld van 1 januari 2022 tot 1 juli 2022. Ondanks het uitstel hebben onze medewerkers in 2021 op tal van vlakken voorbereid op de nieuwe wetten. Er is onder meer gewerkt aan het Omgevingswet-proof maken van de VTH-software, verordeningen en het Omgevingsplan en er is in de praktijk geoefend door middel van proefprojecten op de bouwplaats.

Huidige VTH-taken
De VTH-taken zijn in 2021 voortgezet conform de huidige werkwijze en beleid. Op die manier hebben we ervoor gezorgd dat de wettelijke regels en overige voorschriften op het gebied van de Wet ruimtelijke ordening, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Woningwet, Bouwverordening, Bouwbesluit en overige AMvB’s (algemene maatregelen van bestuur) worden nageleefd, zodat de gewenste ruimtelijke kwaliteit en kwaliteitseisen aan bouwwerken en gebouwen gerealiseerd en in stand gehouden worden.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
De nieuwe kostenonderbouwing voor de legesverordening is in 2021 opgesteld. De effecten van de privatisering van het bouwtoezicht en de extra wettelijke taken vanuit de Omgevingswet zijn meegenomen in de nieuwe kostenonderbouwing. Vanwege het uitstel van de wetten vindt het vaststellen van de nieuwe legesverordening en de beleidsplannen voor de VTH-taken in 2022 plaats.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil
Lasten
1.1:Crisisbeheersing en brandweer -2.385.100 -2.400.400 -2.327.433 72.967
1.2:Openbare orde en veiligheid -1.115.300 -1.256.800 -487.314 769.486
8.3:Wonen en bouwen -40.800 -266.700 -250.873 15.827
Totaal Lasten -3.541.200 -3.923.900 -3.065.621 858.279
Baten
1.1:Crisisbeheersing en brandweer 0 0 47.840 47.840
1.2:Openbare orde en veiligheid 40.200 40.200 29.028 -11.172
8.3:Wonen en bouwen 937.200 1.192.200 1.147.811 -44.389
Totaal Baten 977.400 1.232.400 1.224.679 -7.721
Saldo - Lasten en baten -2.563.800 -2.691.500 -1.840.942 850.558

Toelichting 1.1 Crisisbeheersing en brandweer

Terug naar navigatie - Toelichting 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Omschrijving Bedrag afwijking
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Lasten 72.967
Baten 47.840
Voordelig saldo 120.806

Brandbestrijding (voordeel 53.983)
Na een herrekening zijn de FLO-lasten van 2021 € 54.444 lager dan eerder werd verwacht.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 68.347)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 1.524)

Toelichting 1.2 Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Toelichting 1.2 Openbare orde en veiligheid
Omschrijving Bedrag afwijking
1.2 Openbare orde en veiligheid
Lasten 769.486
Baten -11.172
Voordelig saldo 758.314

Integraal Veiligheidsbeleid (nadeel 30.128)
Vanwege een snelle stijging van het aantal woninginbraken begin 2021 is er door het bestuur besloten om de bewustwording te verhogen. Dit is gedaan door een mobiele tekstwagen in te zetten in de wijk Slikkerveer.
Om de overlast van het illegaal parkeren van vrachtwagens binnen de gemeentegrenzen aan te pakken, zijn er extra verkeersregelaars ingezet. De hydrauliek van de Mobiele Camera Unit (MCU) was defect. Dit is gerepareerd. Deze drie kostenposten hebben tot een stijging van de uitgaven geleid.

Overige maatregelen (voordeel 25.247)
Het overschot op het budget is veroorzaakt doordat er niet genoeg goede boa’s waren om ingehuurd te worden. Het team heeft minder boa’s ingehuurd dan de bedoeling was.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 789.383)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 26.189)

Toelichting 8.3 Wonen en bouwen

Terug naar navigatie - Toelichting 8.3 Wonen en bouwen
Omschrijving Bedrag afwijking
8.3 Wonen en bouwen
Lasten 15.827
Baten -44.389
Nadelig saldo -28.562

WABO-vergunningen (baten) (nadeel 37.489)
De uiteindelijk gerealiseerde legesinkomsten zijn € 37.489 lager dan het oorspronkelijk geraamde bedrag van € 1.185.300. Dit is een verschil van 3%. De legesinkomsten zijn vraag-gestuurd. De uiteindelijk gerealiseerde inkomsten wijken daardoor altijd iets af van de raming.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 8.927)

Prestatie-indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie-indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
11 Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte). Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 1.000 inwoners. 4,9 (2020)
12 Veiligheidsgevoel van inwoners. Burgerpeiling % inwoners dat zich meestal of altijd veilig voelt in de buurt. 77,0%
13 Verwijzingen Halt. Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 10.000 inwoners in de leeftijd van 12-18 jaar. 40,0 (2020)
14 Winkeldiefstallen. Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 1.000 inwoners. 1,2
15 Geweldsmisdrijven. Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 1.000 inwoners. 4,6
16 Diefstallen uit woning. Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 1.000 inwoners. 1,8
17 Mate van overlast van buurtbewoners. Burgerpeiling % inwoners dat veel of heel veel overlast ervaart van buurtbewoners. 8,0%
18 Mate van overlast van hangjongeren. Burgerpeiling % inwoners dat veel of heel veel overlast ervaart van hangjongeren. 12,0%
19 Aandeel dat zich wel eens onveilig voelt in de buurt. Burgerpeiling % inwoners dat zich soms wel, soms niet veilig voelt in de buurt. 20,0%