Paragraaf 5 Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering

De bedrijfsvoering wordt vanaf 1 januari 2014 door de GR BAR-organisatie uitgevoerd. Voor een toelichting op de bedrijfsvoering verwijzen wij u naar de jaarrekening 2021 van de GR BAR-organisatie.
De bijdrage aan onze organisatie voor de bedrijfsvoering ziet er, als gevolg van de jaarrekening 2021 van de GR BAR-organisatie, als volgt uit:

Bijdrage Begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil
Bijdrage GR BAR-organisatie -31.003.000 -32.869.600 -32.823.701 45.899

Verdeling van de BAR-bijdrage over de taakvelden:

Programma Taakveld Omschrijving taakveld Begroting Begroting na wijziging Realisatie
1 Bestuur en (overheids)participatie 0.1 Bestuur 17.431.100 18.776.800 18.331.772
0.2 Burgerzaken -614.500 -683.800 -1.018.371
2 Veiligheid 1.1 Crisisbeheersing en brandweer -74.600 -76.200 -7.853
1.2 Openbare orde en veiligheid -949.600 -975.100 -185.717
8.3 Wonen en bouwen 0 0 0
3 Verkeer, vervoer en wegen 2.1 Verkeer en vervoer -1.593.400 -1.781.900 -2.789.612
2.2 Parkeren -81.500 -84.000 -19.632
2.3 Recreatieve havens -36.900 -37.500 0
2.4 Economische havens en waterwegen -36.900 -39.800 -39.390
2.5 Openbaar vervoer -5.100 -5.200 0
4 Economische zaken 0.2 Burgerzaken -163.400 -204.200 -651.090
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -287.100 -297.300 -98.900
3.1 Economische ontwikkeling -146.700 -162.100 -222.282
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -67.300 -68.300 0
3.4 Economische promotie -27.100 -27.500 0
8.1 Ruimtelijke ordening 0 0 0
5 Onderwijs 4.1 Openbaar basisonderwijs -15.100 -15.300 0
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken -45.200 -54.300 -142.395
6 Cultuur, sport en groen 5.1 Sportbeleid en activering -28.100 -36.100 -129.823
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -15.100 -20.200 -82.580
5.4 Musea -15.100 -15.300 0
5.5 Cultureel erfgoed -72.600 -76.700 -50.663
5.6 Media -36.700 -37.300 0
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -1.698.600 -1.882.500 -2.684.234
7 Sociaal domein 2.5 Openbaar vervoer -22.000 -22.300 0
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken -24.300 -28.800 -70.135
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -36.900 -56.600 -325.254
6.2 Wijkteams -1.795.300 -1.876.400 -908.888
6.3 Inkomensregelingen -116.300 -175.100 -969.430
6.4 Begeleide participatie -170.600 -173.200 0
6.5 Arbeidsparticipatie -2.076.800 -2.210.100 -1.723.670
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -722.300 -771.000 -639.489
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ -55.100 -83.300 -466.350
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- -199.500 -217.200 -247.994
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ -18.100 -23.600 -88.533
6.82 Geëscaleerde zorg 18- -36.300 -43.000 -104.365
7.1 Volksgezondheid -30.000 -36.400 -100.312
8 Gezondheid en duurzaamheid 1.2 Openbare orde en veiligheid -117.400 -121.000 -30.233
7.1 Volksgezondheid 0 -2.000 -33.437
7.2 Riolering -625.000 -645.800 -189.985
7.3 Afval -377.600 -386.700 -56.742
7.4 Milieubeheer -237.900 -267.300 -436.839
8.1 Ruimtelijke ordening 0 0 0
9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -488.800 -515.700 -331.099
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -126.800 -131.000 -37.997
4.2 Onderwijshuisvesting -236.800 -240.400 0
5.2 Sportaccommodaties -341.700 -371.700 -421.007
7.5 Begraafplaatsen en crematoria -524.700 -562.600 -507.513
8.1 Ruimtelijke ordening -1.240.200 -1.338.700 -1.351.933
8.3 Wonen en bouwen -1.169.600 -1.236.800 -837.074
Niet in de programma's opgenomen lasten en baten 0.5 Treasury -60.400 -61.300 0
0.61 OZB woningen -262.200 -277.800 -197.964
0.62 OZB niet-woningen -142.600 -152.600 -132.989
0.63 Parkeerbelasting -15.100 -15.300 0
0.64 Belastingen overig -137.200 -139.300 0
0.8 Overige baten en lasten -13.000 -13.200 0
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) 0 0 0

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording
Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
 
De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door het college op 22 februari 2022 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.
 
Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 1% (maximaal 3%) van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 1.698.282.
 
Bevinding
Het college is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties niet rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens.
De geconstateerde afwijkingen betreffen:
  • Programma 1 Bestuur en (overheids)participatie (€ 263.079)
  • Programma 3 Verkeer, vervoer en wegen (€ 80.168)
  • Programma 4 Economische zaken (€ 142.102)
  • Programma 6 Cultuur, sport en groen (€ 661.053)
  • Programma 7 Sociaal domein (€ 1.330.765)
  • Investeringen (€ 203.598)
In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.

Toelichting op de geconstateerde afwijkingen
Op de lasten van de programma's Bestuur en (overheids)participatie, Verkeer, vervoer en wegen, Economische zaken, Cultuur, sport en groen en Sociaal domein zijn overschrijdingen geconstateerd. Er zijn ook overschrijdingen geconstateerd bij investeringen. De overschrijdingen worden getoetst aan de afspraken die gemaakt zijn met de raad.

In de paragraaf Bedrijfsvoering wordt een nadere toelichting gegeven op afwijkingen groter dan € 50.000, de rapportagegrens, die in de rechtmatigheidsverantwoording zijn vermeld.

Programma 1 Bestuur en (overheids)participatie
De lasten van dit programma zijn overschreden met € 263.079. De oorzaak hiervan is de verplichte verdeling van de BAR-bijdrage over de taakvelden. Deze verdeling heeft een neutraal effect binnen de jaarrekening en telt voor de rechtmatigheidsbeoordeling niet mee.

Programma 3 Verkeer, vervoer en wegen
De lasten van dit programma zijn overschreden met € 80.168. De oorzaak hiervan is een overschrijding op de posten Straatreiniging en Straatmeubilair dagelijks onderhoud (niet verkeer gerelateerd). Beide posten zijn niet groter dan de rapportagegrens van € 50.000.

Programma 4 Economische zaken
De lasten van dit programma zijn overschreden met € 142.102. De oorzaak hiervan is een overschrijding op de post Overige gebouwen (€ 157.542). Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een toevoeging aan de voorziening Inrichting openbaar gebied Windmolen 110, zoals besloten bij de Jaarstukken 2020. De overschrijding valt onder het geformuleerde beleid en telt volgens het controleprotocol voor de rechtmatigheidsbeoordeling niet mee.

Programma 6 Cultuur, sport en groen
De lasten van dit programma zijn overschreden met € 661.053. Naast een overschrijding op de verplichte verdeling van de BAR-bijdrage is er ook een overschrijding op de post Dagelijks onderhoud bomen (€ 103.447). 

Programma 7 Sociaal domein
De lasten van dit programma zijn overschreden met € 1.330.765. De oorzaken zijn terug te vinden in de verplichte verdeling van de BAR-bijdrage over de taakvelden en de posten Asielboot, Toeslagenaffaire, Wmo-gerelateerde zaken en jeugdhulp. Tegenover de kostenoverschrijding op de posten Asielboot, Toeslagenaffaire staan baten ter compensatie. De Wmo gerelateerde zaken en de jeugdhulp behoren tot de openeinderegelingen. De totale overschrijding op de lasten van dit programma kunnen volgens het controleprotocol als rechtmatig beschouwd worden.

Investeringen

Programma 3 Verkeer, vervoer en wegen
Het investeringskrediet Geluidsscherm A15 is overschreden (€ 81.175) door voorbereidende werkzaamheden. De kosten van de werkzaamheden vallen binnen het beschikbaar gestelde krediet. Hierdoor kan deze kostenoverschrijding als rechtmatig worden beschouwd.

Programma 8 Gezondheid en duurzaamheid
Investeringskredieten voor ondergrondse containers zijn overschreden (€ 174.183) door het plaatsen van extra ondergrondse containers en bovengrondse containers. De plaatsing is gedaan naar aanleiding van twee zienswijzen.

Te nemen beheersmaatregelen

In de paragraaf bedrijfsvoering beschrijft het college welke actie hij onderneemt om de afwijkingen uit de rechtmatigheidsverantwoording in de toekomst te voorkomen.

Niet-financiële onrechtmatigheden

Niet-financiële onrechtmatigheden in verband met het niet naleven van bepalingen in de wet Fido en bijbehorende Regelingen moeten worden opgenomen en toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.