Programma 3 Verkeer, vervoer en wegen

Programmavisie

Terug naar navigatie - Programmavisie

Een goede bereikbaarheid, duurzame mobiliteit en verkeersveiligheid krijgen voortdurend aandacht. Mobiliteit en bereikbaarheid zijn belangrijke voorwaarden voor het economisch goed functioneren van winkelgebieden en bedrijventerreinen. Met het stimuleren van duurzame mobiliteit (onder meer door een duidelijk en herkenbaar fietspadennetwerk en ondersteunen van nieuwe mobiliteitsconcepten) en het werken aan verkeersveiligheid bevorderen wij de leefbaarheid en gezondheid van onze inwoners. Het gebruik van openbaar vervoer (ook over water) en de fiets wordt bevorderd. We zetten voor de korte, middellange en lange termijn in op hoogwaardig openbaar vervoer.
De veiligheid in en bereikbaarheid van de haven als gevolg van de toename van containerschepen vragen om bestuurlijke aandacht.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Verkeer en vervoer/Wegbehoud

Duurzame en gezonde mobiliteit: verminderen niet-noodzakelijk autoverkeer
De mobiliteit verandert snel. Er ontstaan nieuwe vormen van vervoer of deze zijn in ontwikkeling. Dit biedt kansen om het mobiliteitssysteem aantrekkelijker, slimmer en duurzamer te maken. We willen bereikbaar zijn, maar hebben ook voortdurend aandacht voor de kwaliteit van onze leefomgeving en onze gezondheid. Nu én in de toekomst. Het accent ligt daarbij op het beperken van niet-noodzakelijk autoverkeer. Dat zijn vaak korte autoritten die ook met de fiets, lopend, het openbaar vervoer of hele nieuwe wijze gedaan kunnen worden. Zo is afgelopen jaar kennis gemaakt met deelmobiliteit in de vorm van deelscooters. In 2022 evalueren we deze vorm om te zorgen dat dit een goede alternatieve vorm van mobiliteit is, maar de fysieke impact op de leefomgeving beheersbaar blijft. Daarnaast is in projecten steeds vaker zichtbaar geworden dat ingezet wordt op het creëren van meer ruimte voor fietsers, voetgangers en hoogwaardig openbaar vervoer.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Verkeer en vervoer/Verkeer en Mobiliteit

Fietser en voetganger centraal
De fiets in al haar tegenwoordige verschijningsvormen biedt kansen om actieve en gezonde mobiliteit te stimuleren. In diverse projecten of maatregelen krijgt de fiets dan ook meer ruimte. De voetganger krijgt steeds prominenter de aandacht. Met name in bezoekersaantrekkende gebieden als een centrumgebied. Vooral omdat je juist als voetganger het centrum echt beleeft. Dit is het uitgangspunt van het in 2020 vastgestelde Mobiliteitsplan Ridderkerk en komt nadrukkelijk tot uiting in de integrale benadering van ruimtelijke ontwikkelingen in bijvoorbeeld het centrum van Ridderkerk. Maar ook in andere gebiedsvisies geven we steeds meer aandacht aan het geven van ruimte voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer.

Hoogwaardig Openbaar Vervoer
De regio zet steeds meer in op hoogwaardige openbaar vervoerverbindingen (HOV) die snel, frequent en betrouwbaar zijn. Hier is binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) ook een specifiek programma voor opgezet. Afgelopen jaar heeft dit geleid tot het opstellen en vaststellen van HOV Verdiepingsstudie en Bestuursovereenkomst R-net Rotterdam-Ridderkerk.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Parkeren

Er is een trend waarneembaar dat in stedelijke regio’s alternatieve vervoerswijzen op orde worden gebracht. Hierdoor is het mogelijk om het aantal parkeerplaatsen bij nieuwe ontwikkelingen te verminderen. Het verlagen van parkeernormen blijft maatwerk en kan alleen als de alternatieve mogelijkheden voor autoverkeer zijn gerealiseerd. De aandacht voor mobiliteitseffecten bij (forse) ruimtelijke en maatschappelijk-economische ontwikkelingen komt steeds meer tot uiting in de samenwerking tussen initiatiefnemers/projectontwikkelaars en gemeente.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Openbaar vervoer

Op het gebied van openbaar vervoer is het belangrijk om de inmiddels versterkte regionale positie tussen Rotterdam en Drechtsteden verder uit te bouwen. Snelle en betrouwbare openbaar vervoer verbindingen spelen hierbij een belangrijke rol. En we zetten ook in op het versnellen van de openbaar vervoer verbindingen met Rotterdam (Hoogwaardig openbaar vervoer). Echter speelt momenteel ook de impact van corona op het openbaar vervoer in onze regio. In het programma Transitie OV & Corona van MRDH zijn bezuinigingen opgenomen, welke zijn doorvertaald naar de openbaar vervoerlijnen in de regio. Dit heeft ook Ridderkerk geraakt in de dienstregelingen van het openbaar vervoer. De ontwikkelingen rond corona en de effecten hiervan op het openbaar vervoer worden nauwlettend in de gaten gehouden. Of verdere bezuinigingen noodzakelijk zijn of dat bestaande bezuinigingen langzaam weer kunnen worden teruggedraaid is mede afhankelijk van de bijdrage vanuit het Rijk.

Verkeer en vervoer/Wegbehoud

Terug naar navigatie - Verkeer en vervoer/Wegbehoud

Wat hebben we bereikt?

In 2021 is de Uitvoeringsnota Verkeersveiligheid vastgesteld waarin is beschreven welke maatregelen komende jaren worden genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren (van aanpassingen in de weginfrastructuur tot het aanbrengen van markeringen op fietspaden. Komende jaren zullen deze maatregelen worden uitgevoerd. Ook is de HOV Verdiepingsstudie vastgesteld met bijbehorende bestuursovereenkomst. Hierin zijn doorstromingsmaatregelen opgenomen om te komen tot HOV (R-net) tussen Rotterdam en Ridderkerk. Komende jaren worden de ontwerpfasen samen met inwoners en belanghebbenden doorlopen om de beoogde maatregelen uit te kunnen voeren. Ook is in 2021 jaar de Laadvisie vastgesteld waarmee het aantal laadpalen wordt uitgebreid om duurzame mobiliteit verder te stimuleren. Hieraan wordt in 2022 gevolg gegeven.

Wegen
Door het incidenteel extra budget voor planmatig onderhoud tot en met 2023 is er meer verharding herstraat of voorzien van een nieuwe asfaltlaag. Hiermee is de inhaalslag om de verharding op het vastgestelde onderhoudsniveau te brengen in volle gang. In 2022 wordt een nieuw beheerplan opgesteld waarin de benodigde onderhoudskosten voor de komende vijf jaar én de langere termijn in beeld worden gebracht.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • We zijn betrokken geweest bij de ontwikkelingen rond de A16/Van Brienenoordbrug, de verkenning A15/Papendrecht-Gorinchem en regionale oeververbindingen. Hierin hebben we bijvoorbeeld aandacht gevraagd om meer multimodaal naar de vervoersontwikkeling op de A15 te kijken (in het kader van logistiek) en hebben we aandacht gevraagd voor de effecten op het onderliggend wegennet wanneer het aantal op- en afritten op de A16 tussen Ridderkerk en Rotterdam (lokaal verkeer) beperkt zou worden.
  • We hebben uitvoering gegeven aan de thema's verkeersveiligheid en barrièrewerking van het autoverkeer als onderdeel van het Mobiliteitsplan. Dit heeft geresulteerd in een vastgestelde Uitvoeringsnota verkeersveiligheid en een studie naar de verkeersstructuur op de centrumring (met integraal aandacht voor economie, leefbaarheid, ruimtelijke kwaliteit en meer ruimte voor langzaam verkeer).
  • We hebben uitvoering gegeven aan een laadvisie met plankaart als eerste concrete uitwerking van het thema duurzame mobiliteit. Het aantal laadpalen in 2021 is al fors uitgebreid en zal in 2022 verder uitbreiden als gevolg van deze laadvisie. Dit sluit ook aan op de regionale aanpak voor CO2-duurzame mobiliteit van de MRDH.
  • We zijn gestart met de invoering van deelscooters om invulling te geven aan het thema deelmobiliteit. Hierbij zijn we op praktische bezwaren gestuit in de openbare ruimte, waar we in 2022 nadere oplossingen voor gaan vinden met de betrokken aanbieder. Bij advisering rond nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen hebben we deelmobiliteit gestimuleerd om de individuele parkeervraag te kunnen verlagen.
  • Er zijn diverse lesprogramma's op scholen uitgevoerd in het kader van verkeersvoorlichting (zoals verkeerslessen uit School of Seef op diverse basisscholen, Streetwise Next Level op het Farel College, Fiets4safe en Nationaal Verkeerslab op het Gemini College en Studio Flits op het Maxima College). Hiermee wordt uitvoering gegeven aan het programma gedragsverandering uit het Mobiliteitsplan.
  • We zijn als regionale partner betrokken bij de ruimtelijke en mobiliteitsontwikkelingen op Dutch Fresh Port om uitvoering te geven aan de Mobiliteitsagenda.

Wegen
Op basis van inspecties, levensduur en uitstraling (kwaliteitsniveau) zijn de maatregelen bepaald die nodig zijn om de verharding op het vastgestelde onderhoudsniveau te brengen. Hierbij is gebruik gemaakt van de beheersystematiek van CROW. De maatregelen bestaan uit klein onderhoud, groot onderhoud (herstraten of nieuwe asfaltlaag) of een volledige rehabilitatie (vervanging van de weg inclusief fundering). In paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen staat vermeld op welke locaties onderhoud heeft plaatsgevonden.

Verkeer en vervoer/Verkeer en Mobiliteit

Terug naar navigatie - Verkeer en vervoer/Verkeer en Mobiliteit

Wat hebben we bereikt?

Fietsen
We hebben diverse onderzoeken in het centrum uitgevoerd binnen de kaders van het Mobiliteitsplan en het Ontwikkelperspectief Centrum. Zo hebben we onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de centrumring anders in te richten om zowel de beleving en daarmee de economie in het centrum te verstevigen als meer ruimte te geven voor fietsers en voetgangers. Dit vergroot de leefbaarheid in het centrum. Daarnaast is op regionaal niveau de verkenning gestart naar een Metropolitane Fietsroute Rotterdam-Ridderkerk-Dordrecht en hebben we bij nieuwe ruimtelijke planontwikkelingen meer aandacht voor fietsers, voetgangers, (H)OV en andere vormen van mobiliteit om de parkeervraag van dergelijke initiatieven te verminderen. Daarmee kan bijvoorbeeld het ruimtebeslag van parkeren in de openbare ruimte beperkt worden en is er meer ruimte om de kwaliteit van de leefomgeving te verbeteren.

Voetgangers
Voor de uitwerking van de verschillende deelgebieden kijken we vooral naar een aantrekkelijke openbare ruimte met veel fysiek ruimte voor voetgangers om te verplaatsen en te verblijven en goede stallingsvoorzieningen en servicevoorzieningen voor fietsers. Ook op de centrumring daarom heen is in de studie aandacht voor ruimte voor voetgangers en fietsers. Deze uitwerking liep al in 2021, maar zal ook komende jaren verder vorm krijgen. Ook in andere gebieden wordt aandacht gegeven voor verbetering van de ruimte voor fietsers en voetgangers. Zo is in 2021 en wordt in 2022 verder uitwerking gegeven aan een fietsvoetpad langs de Donkerslootweg.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Fietsen
Het programma Ontbrekende schakels fietsnetwerk is als zelfstandig programma nog niet gestart, maar kent al wel een koppeling met de uitwerking van het uitvoeringsplan verkeersveiligheid, first en last mile voor HOV ontwikkeling en aandacht binnen lopende ruimtelijke (gebieds)ontwikkelingen. Het gebruik van de (elektrische) fiets is in 2021 gestimuleerd door:

  • Te starten met de verkenning Metropolitane Fietsroute Rotterdam-Ridderkerk-Dordrecht (dit loopt door in 2022).
  • Verder uitvoering te geven aan de realisatie van de F15 (Rijksstraatweg-Pruimendijk).
  • Aandacht te geven aan stallingsvoorzieningen binnen de te ontwikkelen deelgebieden vanuit het ontwikkelperspectief centrum.
  • Het fietspad langs de Donkerslootweg uit te werken.
  • De fietsstraat op de Lagendijk te openen.
  • Het ontbrekende deel van het tweezijdig fietspad tussen de Verbindingsweg en de A16 aan te leggen.
  • De subsidieaanvraag en beschikking voor het aanbrengen van as- en kantmarkering op fietspaden vanuit de SPUK-regeling te organiseren.
  • Onnodige paaltjes in fietspaden en op fietsroutes te verwijderen.

Voetgangers
Het bieden van ruimte aan voetgangers is vormgegeven door:

  • Het maken van een voorstel om financiële middelen van de gemeenteraad beschikbaar te krijgen voor het voetpad aan de Donkerslootweg tussen Vondellaan en Rotterdamseweg. Dit krijgt vervolg in 2022.
  • Het realiseren van een voetpad en dijktrap op de Riederwerf.
  • Het realiseren van verhoogde voetgangersoversteekplaatsen aan de Benedenrijweg en de Ringdijk (2 locaties).
  • Het realiseren van een (tijdelijk verhoogde) voetgangersoversteekplaats op de Burgemeester de Zeeuwstraat inclusief ledverlichting.

Parkeren

Terug naar navigatie - Parkeren

Wat hebben we bereikt?

Het integraal benaderen van ruimtelijke ontwikkelingen komt steeds beter van de grond. We zien dat afgelopen jaar terug in mobiliteitsadviezen die door initiatiefnemers en projectontwikkelaars worden opgesteld en met de gemeente worden besproken. Als gemeente zijn we momenteel bezig met het herijken van parkeernormen bij ruimtelijke ontwikkelingen om initiatiefnemers/projectontwikkelaars actuele en toekomstbestendige kaders mee te geven waarin ruimtelijke vragen in relatie tot mobiliteitseffecten (maar ook andere leefbaarheidseffecten/wensen) beter in balans komen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

We zijn medio 2021 gestart met het opstellen van een Nota Parkeernormen, waarin ook nadrukkelijk aandacht is voor fietsparkeren, deelmobiliteit en het effect van alternatieve vervoerswijzen, zoals HOV op de hoogte van toe te passen parkeernormen. Dit leidt tot een verwachte lastige discussie tussen verschillende vakdisciplines om invulling te geven aan ruimtelijk-economische ontwikkelingen. We moeten hierbij echt goed kijken naar een integrale benadering van deze ontwikkelingen in plaats van een sectorale benadering. Deze constructieve discussies leiden ertoe dat het proces om te komen tot de nota parkeernormen voor Ridderkerk wat vertraging heeft opgelopen. In 2022 zal de Nota Parkeernormen worden afgerond.

Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - Openbaar vervoer

Wat hebben we bereikt?

Buurtbus
In 2021 is verder gewerkt aan uitbreiding en professionalisering van het maatwerkvervoer in Ridderkerk. Er wordt in 2021 gereden met lijn 608 (Ridderkerk-west - Barendrecht centrum) en lijn 609 (De Schans - Barendrecht NS-station). Ook hebben er in 2021 voorbereidingen plaatsgevonden voor een nieuwe lijn 610 via het Waterschap (WSHD) naar Cornelisland die met ingang van januari 2022 gaat rijden en het wegvallen van de reguliere bus naar WSHD compenseert. 

Nadat de buurtbussen in 2020 door corona een deel van de tijd niet hebben kunnen rijden, rijdt de buurtbus in 2021 met nieuwe bussen en aanpassingen in verband met corona. De reizigersaantallen zijn weer gestegen van 700 naar 1.800 reizigers per maand.

Hoogwaardig en regulier Openbaar Vervoer
Het lijnennet van de RET is met ingang van 30 augustus 2021 ingrijpend gewijzigd. Dit heeft deels te maken met een vooruitlopen op HOV waardoor lijn 145 langs de boogde HOV-route over de Vlietlaan en de Burgemeester de Zeeuwstraat rijdt. Maar ook zijn er wijzigingen doorgevoerd vanwege het transitieplan OV & Corona. Door de coronapandemie vervoert de RET minder reizigers en zijn er minder reizigersinkomsten. Ook is de vergoeding van het Rijk niet kostendekkend. In Ridderkerk zijn de routes en dienstregeling van buslijnen tussen Rotterdam en Ridderkerk-Slikkerveer en Rotterdam en Drievliet veranderd waardoor de lijnen efficiënter aan elkaar zijn gekoppeld. Daarnaast rijden er vooral in de daluren minder bussen en sommige verbindingen zijn in de daluren vervallen. De dienstregeling wordt in 2022 met de RET geëvalueerd en waar mogelijk gecorrigeerd/opgeschaald.
Met de vaststelling van de HOV-Verdiepingsstudie met bijbehorende Bestuursovereenkomst R-net Rotterdam-Ridderkerk is een volgende stap gezet op weg naar Hoogwaardig Openbaar Vervoer (R-net) in Ridderkerk.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Buurtbus

  • De beide buurtbuslijnen rijden in opdracht van de gemeente Ridderkerk. De gemeente Ridderkerk betaalt een bijdrage aan de RET die de bussen levert. Met ingang van 2021 bedraagt de subsidie die de MRDH verstrekt 50%, wat betekent dat gemeente Ridderkerk een groter deel zelf moet betalen.
  • Vanwege corona moesten de buurtbussen worden aangepast aan de nieuwe eisen van luchtverversing en konden daarom een periode niet rijden. Tijdens deze periode zijn vervangende bussen ingezet die betaald zijn uit coronagelden.

Hoogwaardig en regulier openbaar vervoer

  • Voor de wijzigingen in het lijnennet en de dienstregeling gaat de RET zoveel mogelijk uit van de bestaande haltevoorzieningen. Aan de Kievitsweg bij het Politiebureau is door de gemeente Ridderkerk op verzoek van de RET een nieuwe halte aangelegd om de nieuwe route door Slikkerveer mogelijk te maken.
  • In 2021 is de HOV-Verdiepingsstudie uitgevoerd in nauwe samenwerking met MRDH en RET. Dit heeft geresulteerd in een vastgestelde bestuursovereenkomst R-net Rotterdam-Ridderkerk met daarin de voorgenomen doorstromingsmaatregelen en haltevoorzieningen op de R-net route.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil
Lasten
2.1:Verkeer en vervoer -6.924.600 -7.779.800 -8.499.866 -720.066
2.2:Parkeren -271.800 -278.100 -217.452 60.648
2.3:Recreatieve havens -36.900 -37.500 0 37.500
2.4:Economische havens en waterwegen -520.100 -1.075.500 -611.030 464.470
2.5:Openbaar vervoer -207.100 -292.900 -215.596 77.304
Totaal Lasten -7.960.500 -9.463.800 -9.543.944 -80.144
Baten
2.1:Verkeer en vervoer 199.400 1.225.400 421.746 -803.654
2.2:Parkeren 0 0 27.837 27.837
2.4:Economische havens en waterwegen 168.200 168.200 179.752 11.552
2.5:Openbaar vervoer 107.700 107.700 101.190 -6.510
Totaal Baten 475.300 1.501.300 730.525 -770.775
Saldo - Lasten en baten -7.485.200 -7.962.500 -8.813.419 -850.919
Stortingen
0.10:Mutaties reserves -2.465.700 -2.061.700 -2.061.724 -24
Totaal Stortingen -2.465.700 -2.061.700 -2.061.724 -24
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves 3.264.400 3.477.700 2.707.263 -770.437
Totaal Onttrekkingen 3.264.400 3.477.700 2.707.263 -770.437
Saldo - Reserves 798.700 1.416.000 645.540 -770.460

Toelichting 2.1 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Toelichting 2.1 Verkeer en vervoer
Omschrijving Bedrag afwijking
2.1 Verkeer en vervoer
Lasten -720.066
Baten -803.654
Nadelig saldo -1.523.720

Planmatig onderhoud wegen (nadeel 551.048)
In de begroting 2021 is rekening gehouden met € 800.000 aan degeneratie-inkomsten voor de aanleg van een glasvezelnetwerk. Het project heeft echter vertraging opgelopen en is pas in november 2021 gestart. Voor het herstel van de verhardingen aan de Pruimendijk heeft de gemeente in 2021 een afkoopsom ontvangen van € 176.000. Dit bedrag is toegevoegd aan het onderhoudsbudget. In 2021 is opdracht gegeven voor het uitvoeren van de onderhoudswerkzaamheden voor het gedeelte dat geen fietsstraat wordt. De voorbereidingen zijn gestart in het vierde kwartaal van 2021 en de werkzaamheden worden in maart 2022 afgerond. Het budget van € 176.000 schuift daarom door naar 2022. In het 3e kwartaal van 2021 is opdracht gegeven voor het aanbrengen van stilasfalt op een gedeelte van de Burgemeester de Zeeuwstraat, de Geerlaan en de Sportlaan. De werkzaamheden worden echter pas in april 2022 uitgevoerd. Het benodigde budget van € 29.700 voor het aanbrengen van dit stilasfalt moet worden doorgeschoven naar 2022.

Dagelijks onderhoud wegen (nadeel 27.156)
Het nadeel wordt voor een deel veroorzaakt door minder ontvangen vergoedingen (van de veroorzaker of de verzekering) voor schades aan gemeentelijke eigendommen. Daarnaast zijn de kosten voor het oplossen van diverse kleine onderhoudspunten vanuit de weginspectie hoger uitgevallen.

Straatreiniging (nadeel 48.907)
Het contract voor de afvoer van groen-, blad- en veegvuil is vorig jaar opnieuw aanbesteed en duurder geworden. Deze aanbesteding is gedaan door NV BAR-Afval. Omdat we "meelopen" in dit contract, zijn we in de loop van het jaar geconfronteerd met hogere tarieven. Daarnaast is er extra inzet gepleegd op onkruidbestrijding tijdens de groeipiek. 

Civiele kunstwerken (voordeel 99.514)
In 2021 is er in de tweede tussenrapportage € 90.000 budget aangevraagd voor het definitief herstellen van de schade aan de damwand van de Werfkade/Ankerplaats. In de uitvoering bleek echter dat een definitieve oplossing meer onderzoek behoeft. Er is besloten om de schade aan de damwand tijdelijk te herstellen. Het tijdelijk herstellen heeft in het vierde kwartaal van 2021 vertraging opgelopen in verband met aanvullende eisen van de DCMR. Uitvoering vindt begin 2022 plaats na goedkeuring van de DCMR. Het budget van € 90.000 wordt doorgeschoven naar 2022.

Mobiliteitsplan (voordeel 32.098)
In 2021 zijn diverse voorbereidingen geweest in het kader van de uitvoering van de maatregelen in het Mobiliteitsplan. Het mobiliteitsplan kent een langere doorlooptijd en is ook in 2022 en verder het beleidskader. Van daaruit zal vanaf 2022 het budget verder worden ingezet en wordt dit bedrag doorgeschoven.

Straatmeubilair dagelijks onderhoud (niet verkeer gerelateerd) (nadeel 37.449)
Vanwege coronabesmettingen was het uitvalpercentage onder eigen personeel hoog. Een gedeelte van de werkzaamheden aan het straatmeubilair is daardoor noodgedwongen uitbesteed aan een aannemer. Het afgelopen jaar was er veel vandalisme aan straatmeubilair en dan met name afvalbakken. Vervanging heeft tot hogere kosten geleid. Verder zijn er extra kosten gemaakt voor afzetbeveiligingen van gemeentelijke eigendommen ter voorkoming van schades.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel 1.007.712)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 16.939)

Toelichting 2.2 Parkeren

Terug naar navigatie - Toelichting 2.2 Parkeren
Omschrijving Bedrag afwijking
2.2 Parkeren
Lasten 60.648
Baten 27.837
Voordelig saldo 88.485

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 64.368)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 24.116)

Toelichting 2.3 Recreatieve havens

Terug naar navigatie - Toelichting 2.3 Recreatieve havens
Omschrijving Bedrag afwijking
2.3 Recreatieve havens
Lasten 37.500
Baten 0
Voordelig saldo 37.500

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 37.500)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Toelichting 2.4 Economische havens en waterwegen

Terug naar navigatie - Toelichting 2.4 Economische havens en waterwegen
Omschrijving Bedrag afwijking
2.4 Economische havens en waterwegen
Lasten 464.470
Baten 11.552
Voordelig saldo 476.022

Haven Ridderkerk (voordeel 452.287)
De aanbesteding voor het baggeren is vertraagd. Reden was dat overeenstemming met de jachthavens over de verdeling van de kosten nog niet was bereikt. In 2022 wordt het baggeren wel uitgevoerd. Het budget van € 450.000 schuift door naar 2022 evenals de dekking uit de Reserve baggeren haven.

Waterwegen planmatig onderhoud (voordeel 48.255)
Door DCMR is nog geen goedkeuring gegeven voor het ontmantelen van het baggerdepot Oudelande, hiervoor was in 2021 € 50.000 gereserveerd. Hiervan is inmiddels € 30.300 uitgegeven aan onderzoekskosten. Het werk (de daadwerkelijke ontmanteling) moet na de toestemming van DCMR alsnog worden uitgevoerd. Voor verder onderzoek moet het restantbudget van € 19.700 beschikbaar blijven, dit bedrag wordt daarom doorgeschoven naar 2022.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 24.519)

Toelichting 2.5 Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - Toelichting 2.5 Openbaar vervoer
Omschrijving Bedrag afwijking
2.5 Openbaar vervoer
Lasten 77.304
Baten -6.510
Voordelig saldo 70.794

Openbaar vervoer (voordeel 50.175)
Het voordeel ontstaat voornamelijk doordat het bedrag van € 48.500 voor de post HOV niet besteed is. In 2022 wordt gestart met de voorbereidingen voor de doorstromingsmaatregelen en haltes voor de invoering van HOV in Ridderkerk. Dit budget wordt aangewend voor de participatie met inwoners en belanghebbenden en voor mogelijk onvoorziene extra onderzoeken uit zowel het inhoudelijk voorbereidingstraject als het participatietraject. Dit bedrag dient daarom doorgeschoven te worden naar 2022. 

Het restant bestaat verder uit minder uitgegeven kosten (€ 23.669) voor uitbesteed werk (vooral minder besteed aan busvoorzieningen, zoals bushaltes), meer uitgegeven kosten (€ 13.453) aan niet begrote coronakosten (voor de niet voorziene inhuur van RMC op de buurtbus) en de minder hoge ontvangen MRDH-subsidie (€ 8.542) voor de buurtbus (de MRDH keert niet meer dan 25% van de kosten uit).

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 20.619)

Toelichting 0.10 Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Omschrijving Bedrag afwijking
0.10 Mutaties reserves
Stortingen -24
Onttrekkingen -770.437
Nadelig saldo -770.460

Het verschil tussen de geraamde en werkelijke onttrekking aan de reserves kan grotendeels als volgt worden verklaard:

  • Lagere dekking uit de algemene reserve voor incidentele kosten voor het mobiliteitsplan (nadeel € 12.098).
  • Geen dekking uit de algemene reserve nodig voor inrichten gebouw fietsenstalling herinrichting deelgebied 1, omdat hiervoor geen kosten zijn gemaakt (nadeel € 10.000).
  • Lagere dekking uit de algemene reserve door lagere kosten voor de ontmanteling van het baggerdepot Oudelande (nadeel € 19.678).
  • Geen dekking uit de algemene reserve nodig voor het project hoogwaardig openbaar vervoer, omdat hiervoor geen kosten zijn gemaakt (nadeel € 48.500).
  • Geen dekking uit de reserve onderhoud baggeren haven, omdat het budget hiervoor doorschuift naar 2022 (nadeel € 450.000).
  • Lagere dekking uit de reserve onderhoud verhardingen ter dekking van planmatig onderhoud op verhardingen (nadeel € 234.259).

Prestatie-indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie-indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
20 Waardering bereikbaarheid bedrijfslocaties voor bevoorrading. Ondernemerspeiling Score 1-10. 7,2 (2019)
21 Mate waarin inwoners tevreden zijn over de bereikbaarheid. Burgerpeiling % inwoners dat tevreden of heel tevreden is. 84%
22 Bereikbaarheid met de auto. Burgerpeiling Score 1-10. 8,0
23 Bereikbaarheid met het openbaar vervoer. Burgerpeiling Score 1-10. 6,6
24 Hoe wordt de verkeersveiligheid ervaren/beleving aantal onveilige verkeerssituaties in de buurt. Burgerpeiling % inwoners die vaak onveilige verkeerssituaties ervaren. 23,0%