Programma 4 Economische zaken

Programmavisie

Terug naar navigatie - Programmavisie

Het ondernemersklimaat is belangrijk en dat dragen we uit. Waar mogelijk bevorderen we het behoud en de uitbreiding van werkgelegenheid. De samenwerking met ondernemers gebeurt op basis van vertrouwen. De aansluiting tussen overheid, onderwijs en arbeidsmarkt krijgt voortdurende aandacht.
Wij behartigen in regionale verbanden actief onze belangen en die van ondernemers.
Voor het centrum is ons doel een toekomstbestendig centrumgebied met een winkelcentrum dat qua omvang, levendigheid en winkelvoorzieningen past bij de gemeente Ridderkerk. Het lokale bedrijfsleven ligt ons na aan het hart en faciliteren wij binnen de geldende wet- en regelgeving op het gebied van bedrijfslocatie en -huisvesting. Onze trots op onze ondernemers dragen we uit, onder meer met bijeenkomsten voor ondernemers en een jaarlijks ondernemersevent. Ons inkoopbeleid is erop gericht om binnen de wettelijke mogelijkheden bij voorkeur lokaal in te kopen.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Economische ontwikkeling

Zoals verwacht zetten de economische gevolgen van het coronavirus zich door in 2021. Door verschillende steunmaatregelen van de landelijke overheid bleven de economische gevolgen over het algemeen beperkt en bleef ook een sterke toename van de werkloosheid uit. Zorgwekkend was wel de situatie van de ondernemers die tussen wal en schip dreigden te vallen. De gemeente Ridderkerk heeft zich daar ook publiekelijk over uitgesproken. Vooral ook voor die groep ondernemers is de lokale Subsidieregeling Huurcompensatie Corona Ridderkerk opgezet.

De winkelleegstand is in Ridderkerk in 2021 afgenomen in plaats van toegenomen. Dit is vooral te danken aan de vastgoedeigenaren die ondanks corona hun investeringen in lijn met het Ontwikkelperspectief hebben doorgezet. Gedurende de zomer werden de coronamaatregelen versoepeld en leek de economie op weg naar normaal. Des te groter was de teleurstelling toen aan het eind van het jaar het land andermaal in lockdown ging. Op korte termijn lijken ook hiervan de gevolgen beperkt door de steunmaatregelen, maar minder zichtbaar is de opbouw van schuldenlast door de getroffen ondernemers. Op lange termijn kan dit ondernemers beperken in de bedrijfsvoering.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Economische promotie

De gemeentelijke inzet op economie gaat langs de zeven thema’s waar we gericht actie op ondernemen. De uitvoering hiervan ligt bij het accountmanagement. In 2021 zijn langs alle thema’s activiteiten ontplooid en zijn de randvoorwaarden versterkt.

Economische ontwikkeling

Terug naar navigatie - Economische ontwikkeling

Wat hebben we bereikt?

In de notitie Economische Beleid staan zeven economische speerpunten benoemd voor Ridderkerk:

  1. Vitale en veilige bedrijventerreinen. Het doel is van Ridderkerk een aantrekkelijke vestigingsplaats te maken voor bedrijven.
  2. Vitale detailhandelsstructuur. Ridderkerk biedt de inwoners nu en in de toekomst een goed winkelvoorzieningenniveau.
  3. Startende bedrijven en ZZP-bedrijven. Ridderkerk werkt aan het stimuleren van en kansen bieden aan ondernemerschap.
  4. Lokaal netwerk. De ondernemers van Ridderkerk zijn betrokken bij de samenleving.
  5. Agro/Foodcluster. Agro Food is in Ridderkerk een topsector met potentie.
  6. Innovatie. Het Ridderkerks bedrijfsleven is vernieuwend en dynamisch en klaar voor de toekomst.
  7. Arbeidsmarkt/werk/onderwijs. Ridderkerkse bedrijven kunnen goed personeel vinden.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  1. Vitale en veilige bedrijventerreinen. In 2021 is het collectief Duurzame Energie op Donkersloot verder opgebouwd, naast duurzaamheid is ook veiligheid een speerpunt van het collectief. De gemeente ondersteunt dit collectief actief. Samen met de BIZ Cornelisland is gewerkt aan schoon, heel en veilig bedrijventerrein, waarbij verkeer en parkeren hoog op de agenda stonden. Mede daarom is in 2021 in samenwerking met de ondernemers van Cornelisland de buurtbusverbinding van NS Station Barendrecht naar Keizerswaard via Cornelisland tot stand gekomen. In 2021 is de 'Gebiedsvisie Rivieroevers Ridderkerk' opgesteld die moet zorgen voor een goede balans tussen wonen en werken aan het water. In het verlengde hiervan is in 2021 eveneens opdracht gegeven voor het opstellen van een compensatieplan. In samenwerking met MRDH is hiervoor een plan opgesteld om te zorgen dat ook toekomstige ontwikkelingen een plek kunnen krijgen in Ridderkerk. De bedrijfscontactfunctionarissen spelen ook een verbindende rol bij ondernemers op zoek naar een geschikte locatie. Dit onder andere in samenwerking met de GR Nieuw Reijerwaard en Rotterdam Partners.
  2. Vitale detailhandelsstructuur. Vanwege de in 2021 voortdurende coronapandemie en bijbehorende gedwongen sluitingen van winkels en horeca heeft Ridderkerk in 2021 de 'Subsidieregeling Huurcompensatie Corona' opgezet. Een unieke, pragmatische aanpak om de financiële gevolgen van de lockdown voor ondernemers te verzachten. Ook gaf de gemeente detailhandel en horeca coulance bij het betalen van de gemeentebelastingen en de BIZ-bijdragen. In 2021 is op verzoek van ondernemers het bedrag voor reclamebelasting opgenomen in het te betalen bedrag voor OZB Niet-woningen. Eveneens is in 2021 ruimte geboden voor het uitbreiden van terrassen om binnen de coronamaatregelen gedurende de zomer een terras te kunnen exploiteren. In 2021 is er vanuit de provincie opdracht gegeven voor het Koopstromenonderzoek. In Ridderkerk is daarbij gebruik gemaakt van de mogelijkheid ook de wijkwinkelcentra van het kernwinkelgebied (Vlietplein, De Werf en Dillenburgplein) te onderzoeken. De resultaten van dat onderzoek verschijnen begin 2022. Daarnaast is gewerkt aan de uitwerking van deelgebied 1 van het in 2020 vastgestelde Ontwikkelperspectief Centrum en de voorbereidingen van deelgebied 2. Ten behoeve van de branchering in het centrum is het advies ‘Naar een aantrekkelijke invulling voor Winkelhart Ridderkerk’ opgeleverd dat wij bespreken met de BIZ en de vastgoedeigenaren. In 2021 is ook de Centrumring als onderdeel van het Ontwikkelperspectief besproken met de verschillende stakeholders. Voor het ontwerp Dillenburgplein is in 2021 opdracht gegeven voor een akoestisch onderzoek en een verkeerskundig advies op het schetsontwerp.
  3. Startende bedrijven en ZZP-bedrijven. Ook in 2021 zijn de bedrijfscontactfunctionarissen het eerste aanspreekpunt geweest voor ondernemers. Daarbij waren veel vragen over de verschillende steunpakketten en de interpretatie van de coronaregels. Gedurende het gehele jaar zijn de bedrijfscontactfunctionarissen dan ook actief geweest in de voorlichting en advisering over de compensatieregelingen. Daarnaast hebben ook verschillende starters vragen gesteld aan de bedrijfscontactfunctionarissen ter voorbereiding op hun onderneming.
  4. Lokaal netwerk. De bedrijfscontactfunctionarissen waren het gehele jaar de vraagbaak voor ondernemers naar steunmaatregels en interpretatie van de coronaregels. Op basis van de signalen van de ondernemers heeft de gemeente Ridderkerk middels een brief aan de leden van VNG aandacht gevraagd voor ondernemers die 'tussen wal en schip' vielen bij het landelijke steunpakket. Vanwege de coronamaatregelen en de sluiting van winkels en horeca is er periodiek overleg geweest met een vertegenwoordiging van de lokale horeca. Het zijn mede deze gesprekken die een aanzet hebben gegeven voor de Subsidieregeling Huurcompensatie Corona. Daarnaast hebben de bedrijfscontactfunctionarissen een rol gespeeld in de voorlichting van en communicatie naar de ondernemers in het kader van de coronamaatregelen. Hiervoor was ook een projectteam Economie Corona opgesteld waarmee individuele vraagstukken in afstemming met Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond snel konden worden beantwoord. Gedurende het jaar is ook gesproken met het Ondernemersplatform, een adviesorgaan voor het economisch beleid van de gemeente. Op advies van het Ondernemersplatform heeft de gemeente afgezien van de voorgenomen reclamebelasting. In 2021 scoorde Ridderkerk ook hoog in het onderzoek 'MKB vriendelijkste gemeente van Nederland'. Ridderkerk scoorde vooral goed op 'tevredenheid' en 'lasten'. In september is de enige Ondernemerslunch georganiseerd tijdens een tijdelijke versoepeling van de maatregelen.
  5. Agro/Foodcluster. Het gebiedsperspectief DFP (Dutch Fresh Port) is op basis van een programmatische aanpak (uitvoeringsagenda) voor de komende drie jaren uitgewerkt. Daarnaast zijn er, met inachtneming van de coronamaatregelen, gerichte bedrijfsbezoeken aan de AGF-bedrijven op en rond Nieuw Reijerwaard gebracht. Ook is geparticipeerd in Green Port West Holland.
  6. Innovatie. In BAR-verband werken we mee aan de Innovation Board, een netwerk van innovatieve ondernemers. Vanuit de Innovation Board is een kerngroep opgericht die innovatieve starters verder kan helpen met kennis, netwerk en kapitaal. Het kapitaal om innovaties verder te helpen is beschikbaar gesteld via een MKB Deal van de landelijke overheid. In 2021 zijn vijftien hulpvragen bij de kerngroep binnengekomen, die op weg zijn geholpen met hun innovatievraag.
  7. Arbeidsmarkt/werk/onderwijs. In 2021 is door de samenwerkende partijen een projectleider SOB (samenwerking onderwijs en bedrijfsleven) aangesteld. Deze projectleider, dezelfde als voor SOB Barendrecht, zal het inhoudelijke programma tussen ondernemers en onderwijs opzetten en uitvoeren. Te denken valt daarbij aan gastlessen, bedrijfsbezoeken en opdrachten. Eind 2021 is via de gemeenteraad ook groen licht gegeven voor de formele oprichting van de stichting SOB.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil
Lasten
0.2:Burgerzaken -265.000 -343.300 -747.843 -404.543
0.3:Beheer overige gebouwen en gronden -1.012.200 -1.075.600 -1.053.277 22.323
0.8:Overige baten en lasten -80.100 0 0 0
3.1:Economische ontwikkeling -390.700 -908.100 -753.125 154.975
3.3:Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -80.000 -81.000 -23.337 57.663
3.4:Economische promotie -27.100 -27.500 0 27.500
8.1:Ruimtelijke ordening -2.000 -2.000 -2.019 -19
Totaal Lasten -1.857.100 -2.437.500 -2.579.602 -142.102
Baten
0.2:Burgerzaken 13.100 13.100 9.545 -3.555
0.3:Beheer overige gebouwen en gronden 741.100 795.100 761.985 -33.115
0.8:Overige baten en lasten 80.100 0 0 0
3.1:Economische ontwikkeling 200.000 200.000 202.930 2.930
3.3:Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 302.100 284.200 295.556 11.356
8.1:Ruimtelijke ordening 875.800 75.800 77.463 1.663
Totaal Baten 2.212.200 1.368.200 1.347.480 -20.720
Saldo - Lasten en baten 355.100 -1.069.300 -1.232.122 -162.822
Stortingen
0.10:Mutaties reserves 0 0 0 0
Totaal Stortingen 0 0 0 0
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves 0 160.900 250.614 89.714
Totaal Onttrekkingen 0 160.900 250.614 89.714
Saldo - Reserves 0 160.900 250.614 89.714

Toelichting 0.2 Burgerzaken

Terug naar navigatie - Toelichting 0.2 Burgerzaken
Omschrijving Bedrag afwijking
0.2 Burgerzaken
Lasten -404.543
Baten -3.555
Nadelig saldo -408.098

Doorbel. Gemeentehuis Koningsplein (voordeel 38.791)
Het gemeentehuis wordt toegelicht onder de samenvatting financiële uitkomst op hoofdlijnen.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel 446.890)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Toelichting 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Terug naar navigatie - Toelichting 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Omschrijving Bedrag afwijking
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Lasten 22.323
Baten -33.115
Nadelig saldo -10.792

Overige gebouwen (nadeel 185.970)
Van de overschrijding is € 150.000 toe te schrijven aan de storting in de voorziening Inrichting openbaar gebied Windmolen 110, zoals besloten bij de Jaarstukken 2020. In verband met corona is een bedrag van € 25.000 aan huurinkomsten kwijtgescholden. Dit betreft de wijkactiviteitenvereniging Oost, Stichting KI Zentrum en Bibliotheek AanZet.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 198.400)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 23.221)

Toelichting 3.1 Economische ontwikkeling

Terug naar navigatie - Toelichting 3.1 Economische ontwikkeling
Omschrijving Bedrag afwijking
3.1 Economische ontwikkeling
Lasten 154.975
Baten 2.930
Voordelig saldo 157.905

Economische advisering (voordeel 157.700)
In 2021 is Ridderkerk van start gegaan met de Subsidieregeling Huurcompensatie Corona Ridderkerk. Hiervoor was een budget gereserveerd van € 250.000. Uiteindelijk is hiervan bijna € 100.000 als subsidie gebruikt, dat vertaalt zich in minstens € 400.000 verleende huurkorting aan ondernemers. Aangezien er eind 2021 opnieuw een lockdown was, is besloten is het restant budget, ongeveer € 150.000 in te zetten voor een vergelijkbare regeling in 2022.

Parkmanagement (nadeel 39.710)
Nagekomen facturen uit voorgaande jaren zorgen voor een overschrijding op deze post.

Leegstandaanpak Leefstijlonderzoek Centrum (voordeel 34.100)
De kosten van het uitgevoerde onderzoek zijn lager uitgevallen dan de geraamde kosten.

Onderzoek ontmoetingsplekken Centrum (voordeel 60.000)
Het onderzoek heeft geen prioriteit gekregen in de drukke periode van het afgelopen jaar.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel 60.182)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 5.997)

Toelichting 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

Terug naar navigatie - Toelichting 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Omschrijving Bedrag afwijking
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Lasten 57.663
Baten 11.356
Voordelig saldo 69.019

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 68.300)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 719)

Toelichting 3.4 Economische promotie

Terug naar navigatie - Toelichting 3.4 Economische promotie
Omschrijving Bedrag afwijking
3.4 Economische promotie
Lasten 27.500
Baten 0
Voordelig saldo 27.500

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 27.500)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Toelichting 0.10 Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Omschrijving Bedrag afwijking
0.10 Mutaties reserves
Stortingen 0
Onttrekkingen 89.714
Voordelig saldo 89.714

Het verschil tussen de geraamde en werkelijke onttrekking aan de reserves kan grotendeels worden verklaard door:

  • Hogere onttrekking aan de reserve groot onderhoud gebouwen ter dekking van groot onderhoud (voordeel € 40.903).
  • Lagere onttrekking aan de algemene reserve ter dekking voor leegstandaanpak leefstijlonderzoek centrum (nadeel € 34.100).
  • Geen dekking uit de algemene reserve, omdat geen kosten zijn geboekt voor het onderzoek naar ontmoetingsplekken in het centrum (nadeel € 60.000).
  • Onttrekking aan de algemene reserve in verband met de storting in de voorziening Windmolen 110 (voordeel € 150.000).

Prestatie-indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie-indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
25 Waardering ondernemingsklimaat gemeente. Ondernemerspeiling Score 1-10. 6,7 (2019)
26 Functiemenging. Waarstaatjegemeente.nl De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen (in %). 50,3% (2020)
27 Vestigingen van bedrijven. Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. 129,2 (2020)
28 Leegstand winkels. MRDH-cijfers o.b.v. Locatus via afdeling Ruimte % van totale winkelvloeroppervlakte. 11,3%
29 Leegstand kantoren. Public Tableau % van totale verhuurbare kantoorvloeroppervlakte. 6,0%
30 Waardering vestigingsklimaat gemeente. Ondernemerspeiling Score 1-10. 6,4 (2019)
De mate waarin locatie en vestigingsfactoren op orde zijn.