Niet in de programma's opgenomen lasten en baten

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil
Lasten
0.4:Overhead -14.204.000 -15.240.100 -15.030.836 209.264
0.5:Treasury -145.700 121.800 -206.704 -328.504
0.61:OZB woningen -283.500 -329.100 -271.100 58.000
0.62:OZB niet-woningen -142.600 -152.600 -132.989 19.611
0.63:Parkeerbelasting -15.100 -15.300 0 15.300
0.64:Belastingen overig -230.700 -232.800 -27.773 205.027
0.8:Overige baten en lasten -48.500 -135.200 -20.767 114.433
0.9:Vennootschapsbelasting (VpB) -252.500 -793.800 -414.874 378.926
Totaal Lasten -15.322.600 -16.777.100 -16.105.044 672.056
Baten
0.4:Overhead 517.200 517.200 805.901 288.701
0.5:Treasury 530.000 582.900 629.476 46.576
0.61:OZB woningen 6.015.000 6.128.100 6.153.827 25.727
0.62:OZB niet-woningen 5.627.600 5.980.600 5.951.457 -29.143
0.63:Parkeerbelasting 407.200 302.200 315.004 12.804
0.64:Belastingen overig 146.100 81.400 98.140 16.740
0.7:Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 68.995.000 74.416.000 75.170.630 754.630
0.8:Overige baten en lasten 3.800 3.800 49.318 45.518
Totaal Baten 82.241.900 88.012.200 89.173.753 1.161.553
Saldo - Lasten en baten 66.919.300 71.235.100 73.068.709 1.833.609
Stortingen
0.10:Mutaties reserves -29.440.100 -29.440.100 -29.440.059 41
Totaal Stortingen -29.440.100 -29.440.100 -29.440.059 41
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves 31.376.500 31.970.600 31.636.053 -334.547
Totaal Onttrekkingen 31.376.500 31.970.600 31.636.053 -334.547
Saldo - Reserves 1.936.400 2.530.500 2.195.994 -334.506

Toelichting 0.4 Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting 0.4 Overhead
Omschrijving Bedrag afwijking
0.4 Overhead
Lasten 209.264
Baten 288.701
Voordelig saldo 497.965

Overhead vanuit de BAR (voordeel 153.928)
De BAR-bijdrage inclusief overhead wordt toegelicht onder het hoofdstuk algemene toelichting.

Doorbel. Gemeentehuis Koningsplein (voordeel 310.232)
Het gemeentehuis wordt toegelicht onder de samenvatting financiële uitkomst op hoofdlijnen.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 33.805)

Toelichting 0.5 Treasury

Terug naar navigatie - Toelichting 0.5 Treasury
Omschrijving Bedrag afwijking
0.5 Treasury
Lasten -328.504
Baten 46.576
Nadelig saldo -281.928

Financiering (nadeel 35.843)
Voor de jaren 2016, 2017, 2018 is een naheffingsaanslag omzetbelasting betaald inzake een discussiepunt over afval (Nedvang). Vanwege deze naheffingen moest ook rente betaald worden. Hiervoor was geen bedrag opgenomen in de begroting. Een ander element van de overschrijding zijn de bankkosten.

Toerekening rente vanuit Activa (nadeel 306.061)
De, door het BBV verplichte, aan taakvelden toe te rekenen lasten van financiering zijn lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door lagere rentelasten op externe financiering en een lagere begrote boekwaarde van investeringen.
Het toerekenen van financieringslasten aan taakvelden kent geen effecten voor het exploitatieresultaat; het nadeel van € 306.000 wordt geneutraliseerd door de voordelen die ontstaan op de individuele taakvelden.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 61.300)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel 1.324)

Toelichting 0.61 OZB woningen

Terug naar navigatie - Toelichting 0.61 OZB woningen
Omschrijving Bedrag afwijking
0.61 OZB woningen
Lasten 58.000
Baten 25.727
Voordelig saldo 83.727

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 79.836)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 3.891)

Toelichting 0.62 OZB niet-woningen

Terug naar navigatie - Toelichting 0.62 OZB niet-woningen
Omschrijving Bedrag afwijking
0.62 OZB niet-woningen
Lasten 19.611
Baten -29.143
Nadelig saldo -9.533

OZB Niet-woningen (nadeel 29.143)
Na de behandeling van het bezwaarschriftentraject rondom de WOZ-waarde van een aantal niet-woningen, zijn correcties doorgevoerd. Per saldo leidt dit tot een financieel nadeel.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 19.611)

Toelichting 0.63 Parkeerbelasting

Terug naar navigatie - Toelichting 0.63 Parkeerbelasting
Omschrijving Bedrag afwijking
0.63 Parkeerbelasting
Lasten 15.300
Baten 12.804
Voordelig saldo 28.104

Baten betaald (straat)parkeren (voordeel 25.036)
De eerste vier maanden van 2021 waren de winkels dicht of kon er alleen gewinkeld worden op afspraak. Naar aanleiding daarvan viel te verwachten dat baten voor het betaalde straatparkeren lager zouden zijn dan begroot. Om deze reden is er via de 2e Tussenrapportage 2021 geld afgeraamd. Achteraf blijkt deze correctie te hoog.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 3.067)

Toelichting 0.64 Belastingen overig

Terug naar navigatie - Toelichting 0.64 Belastingen overig
Omschrijving Bedrag afwijking
0.64 Belastingen overig
Lasten 205.027
Baten 16.740
Voordelig saldo 221.767

Lasten heffing en invordering gemeentelijke belastingen (voordeel 81.821)
Er zijn in 2021 minder uitgaven geweest dan geraamd voor drukkosten, bank- en girokosten en overige algemene kosten van in totaal € 40.400. Er was daarnaast geen aanleiding om een storting te doen ten laste van de geraamde voorziening dubieuze debiteuren van € 25.300. Tenslotte is er sprake geweest van een incidentele extra opbrengst uit invorderingskosten van € 16.000. Het voorgaande heeft geresulteerd in een incidenteel positief resultaat van € 81.800.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 139.300)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 646)

Toelichting 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Terug naar navigatie - Toelichting 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Omschrijving Bedrag afwijking
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Lasten 0
Baten 754.630
Voordelig saldo 754.630

Algemene uitkering (voordeel 754.630)
Het voordelige verschil wordt met name veroorzaakt door de decembercirculaire 2021. Deze circulaire kent een voordeel van € 682.000 die gezien de (late) publicatiedatum niet meer in de begroting 2021 kon worden verwerkt. Het gaat daarbij om extra beschikbaar gestelde middelen voor verbetering van de gemeentelijke dienstverlening van € 270.000 in 2021 (en vanaf 2022 structureel tot en met 2027 € 200.000) naar aanleiding van het Rapport Ongekend Onrecht van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK). Daarnaast is aanvullende incidentele coronasteun ontvangen voor een bedrag van € 278.000 en tellen de overige incidentele voordelen op tot een bedrag van € 134.000. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de Raadsinformatiebrief decembercirculaire 2021 van 18 januari 2022.

Toelichting 0.8 Overige baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting 0.8 Overige baten en lasten
Omschrijving Bedrag afwijking
0.8 Overige baten en lasten
Lasten 114.433
Baten 45.518
Voordelig saldo 159.950

Onvoorzien (voordeel 25.000)
In 2021 is geen gebruik gemaakt van de post Onvoorzien.

Stelposten (voordeel 90.500)
Vanwege het uitstellen van de Wet kwaliteitsborging zijn geen extra kosten gemaakt in 2021.

Niet nader te specificeren baten/lasten (voordeel 25.797)
In 2021 zijn diverse btw correcties doorgevoerd over de periode 2016-2021. Dit vanwege jurisprudentie (zoals btw op re-integratie), een geconstateerde voordelige correctie op de sloopkosten Maaslaan 37 en btw-voordelen op een aantal kleine(re) posten.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 18.654)

Toelichting 0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

Terug naar navigatie - Toelichting 0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
Omschrijving Bedrag afwijking
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
Lasten 378.926
Baten 0
Voordelig saldo 378.926

Heffing Vennootschapsbelasting (Vpb) (nadeel 414.874)
Het verschil op deze post van circa € 379.000 houdt hoofdzakelijk verband met een uiteindelijk lager fiscaal resultaat bij grondexploitatie Cornelisland ten opzichte van de eerdere prognose (maart 2021). Gedurende het jaar 2021 zijn verder geen nieuwe grondexploitaties geopend en is één grondexploitatie afgesloten, namelijk grondexploitatie Anjerstraat. Dit zal worden verwerkt in onze nog op te stellen definitieve VPB-aangifte 2021.
Inmiddels is de aanslag vennootschapsbelasting over het boekjaar 2020 binnen. Deze is conform onze definitieve VPB-aangifte 2020.
We maken wel weer bezwaar tegen het onderwerp reclame-inkomsten (zoals we dat overigens doen vanaf 2016). Deze bezwaren worden door de Belastingdienst aangehouden totdat de procedures (die door andere gemeenten worden gevoerd) zijn afgerond. Deze uitspraken gelden dan ook voor ons. Dit ligt zo vast in een vaststellingsovereenkomst met de Belastingdienst.

Toelichting 0.10 Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Omschrijving Bedrag afwijking
0.10 Mutaties reserves
Stortingen 41
Onttrekkingen -334.547
Nadelig saldo -334.506

Het verschil tussen de geraamde en werkelijke onttrekking aan de reserves kan grotendeels worden verklaard door:

  • Lagere dekking uit de reserve groot onderhoud gebouwen grotendeels door lagere kosten van groot onderhoud aan het gemeentehuis (nadeel € 334.447).

Overige prestatie-indicatoren

Terug naar navigatie - Overige prestatie-indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
77 Demografische druk. Waarstaatjegemeente.nl In %. 82,6%
De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar.
78 Formatie. BAR-organisatie Fte per 1.000 inwoners. 6,9
79 Bezetting. BAR-organisatie Fte per 1.000 inwoners. 6,77
80 Apparaatskosten. BAR-organisatie In euro's per inwoner. 654
81 Externe inhuur. BAR-organisatie Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 12,4%
82 Overhead. BAR-organisatie % van totale lasten. 47,4%