Programma 8 Gezondheid en duurzaamheid

Programmavisie

Terug naar navigatie - Programmavisie

Wij zetten ons in voor een duurzame samenleving. Zo willen we bijdragen aan het minder belasten van onze kwetsbare aarde. Dat krijgt vorm in allerlei concrete projecten, zoals het beleid voor afvalinzameling en de energiestrategie. We streven naar een betaalbare, betrouwbare, schone en veilige energievoorziening voor iedereen in 2050. We ontwikkelen Ridderkerk in de richting van een circulaire economie. De volksgezondheid en het milieu dienen wij met concrete maatregelen, die bijdragen aan een duurzame leefwijze en gezonde leefomgeving.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Volksgezondheid

Gemeenten hebben verschillende wettelijke taken op het gebied van de volksgezondheid, zoals de bestrijding van infectieziekten, informatievoorziening, het (laten) doen van onderzoek naar de gezondheidssituatie van de inwoners, het bevorderen van psychosociale hulp bij rampen, het bevorderen van preventieprogramma's en het uitvoeren van de inspectie kindercentra. De GGD Rotterdam-Rijnmond (GGD-RR) verzorgt voor de gemeente Ridderkerk het basistakenpakket volksgezondheid, waarmee de gemeente voldoet aan de wettelijke taken conform de Wet publieke gezondheid.
De GGD speelt een belangrijke rol in de bestrijding van dit virus. De GGD-RR is in 2021 gestart met het visietraject GGD 3.0 ter voorbereiding op de meerjarenbegroting vanaf 2023. In dit traject wordt de koers van de GGD-RR voor de toekomst bepaald. De geleerde lessen uit de coronacrisis worden meegenomen in deze visie. Ook in de implementatie van de Omgevingswet vraagt om een adviserende rol van de GGD-RR op het gebied van volksgezondheid. Deze toename in advisering van de GGD-RR over omgevingsvraagstukken heeft invloed op de begroting van de GGD-RR.

In 2020 is Nederland en dus ook onze gemeente getroffen door het coronavirus hierdoor is er veel aandacht gekomen voor volksgezondheid en voor de impact die deze crisis heef op de gezondheid van mensen zoals:

  • De verslechterde mentale gezondheid (meer angst somberheid stress eenzaamheid).
  • Er bestaat risico voor toename van overgewicht door minder beweging.

Op 11 maart 2021 is een online bijeenkomst georganiseerd met de partners om van gedachten te wisselen over onder andere de gevolgen van het coronavirus op de publieke gezondheid. Deze input van de partners is verwerkt in de Nota Gezondheidsbeleid Ridderkerk 2021-2025.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Riolering

Het klimaat verandert en dat zorgt voor extremer weer, zoals piekbuien, hogere temperaturen en perioden van droogte. Het bevorderen van klimaatbestendigheid voorkomt bijvoorbeeld wateroverlast, overstroming, het afsterven van beplanting en vegetatie, en de afname van de waterkwaliteit als gevolg van de opwarming van de aarde. Daarnaast heeft hitte ook een effect op de gezondheid van mensen. De overlast ten gevolge van de forse regenbuien die we zo nu en dan te verwerken krijgen is niet alleen op te lossen door de aanleg van grotere rioolbuizen. Juist de relatie tussen verschillende beheerdisciplines wordt steeds belangrijker: klimaatbestendigheid vraagt om investeringen in water, riolering (GRP), groen en het terugdringen van verhardingen (Integrale Visie op Groen). Klimaatadaptie is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. De gemeente werkt samen met ondernemers, inwoners, woningcorporaties en het waterschap om klimaatadaptatie te bevorderen.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Afval

Begin 2021 is een aantal steekproeven gedaan in Ridderkerk en is onderzocht welke grondstoffen nog in het restafval te vinden zijn. Het aandeel gft dat nog aanwezig is in het restafval is hoog; dit aandeel daalde vanaf 2018, maar is in 2021 weer licht gestegen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het vele keukenafval dat bij het restafval wordt weggegooid. Ook is er nog winst te behalen met stromen als papier, glas en textiel, waarvan er de nodige kilogrammen in het restafval verdwijnen. Het zoveel en goed mogelijk scheiden aan de bron is daarom belangrijk. Dat vermindert niet alleen de hoeveelheid restafval, het verhoogt ook het hergebruik van materialen. De start van het variabel tarief op 1 januari 2022 zal een verdere daling van PMD+rest stimuleren om zo de afgesproken VANG-doelstellingen te realiseren.

Terug naar navigatie - Trends en ontwikkelingen Milieubeheer

Air Quality Challenge
Op zes locaties in Ridderkerk zijn minisensoren geplaatst om de luchtkwaliteit te meten. Daarnaast zijn er twee mobiele sensoren geplaatst op auto’s van de gemeente en worden de gegevens van de DCMR-meetstations aan de Hogeweg en op Nieuw Reijerwaard meegenomen. Al deze metingen kunnen door de burgers worden bekeken via een gratis te downloaden app: Caeli. Het voornaamste doel van het project is het creëren van bewustwording bij onze burgers. Daarom is de communicatie over dit project vooral gericht op het downloaden van de Caeli-app. Eind 2021 had de app al zo'n 450 gebruikers. De app geeft ook adviezen, bijvoorbeeld of de luchtkwaliteit goed genoeg is om buiten te sporten of het huis te luchten. Het project wordt in 2022 voortgezet.

Lokaal Antennebeleid
In 2021 is gewerkt aan lokaal antennebeleid om de uitrol van het 5G-netwerk op een goede manier te borgen. Met de definitieve vaststelling van het beleid wordt gewacht tot na de behandeling van de gewijzigde Telecommunicatiewet in de Eerste Kamer. De verwachting is dat deze wet in februari 2022 wordt vastgesteld.

Omgevingswet
In 2021 is geïnventariseerd wat nodig is om de milieuthema's op een goede manier te implementeren in de instrumenten van de Omgevingswet (als Omgevingsvisie, -plan of -programma). Daarnaast is een start gemaakt met de omzetting van het beleid, een aanpak voor de milieuleges, afspraken met DCMR, etc. De Omgevingswet is wederom uitgesteld. De tijd wordt gebruikt om de onderwerpen verder uit te werken en te oefenen met de nieuwe wet.

Klimaat
Nederland staat voor de grote opdracht om in 2050 nagenoeg klimaatneutraal te zijn. De reductieopgave voor CO2 is groot. Voor Zuid-Holland, de provincie met de meeste inwoners en de grote industriële en agrarische clusters, ligt dan ook een grote uitdaging klaar. Voor een groot deel van de uitvoering staan decentrale overheden aan de lat. Hierbij bestaan tussen de drie duurzaamheidstrends en opgaven (klimaatadaptatie, energietransitie en de transitie naar een circulaire samenleving) vele wisselwerkingen en samenhangen. Dit heeft effect op vrijwel alle geledingen van de samenleving en brengt onder andere opgaven met zich mee voor gezondheid, het stedelijk gebied, de infrastructuur, de industrie en de natuur.

In navolging van het Klimaatakkoord in 2030 moet een reductie worden bereikt van 49%. Dit doel is aangescherpt in het landelijke coalitieakkoord (december 2021), namelijk tenminste 55% CO2 reductie. Om deze reductie te bereiken zetten we in op de thema's uit de Klimaatvisie Ridderkerk.

Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Openbare orde en veiligheid

Wat hebben we bereikt?

De opvang gevonden gezelschapsdieren is gecontinueerd in 2021. De samenwerking met De Dierenbescherming verloopt voor beide partijen naar tevredenheid.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

De stand van zaken 'opvang gevonden gezelschapsdieren' is regelmatig met De Dierenbescherming besproken.

Volksgezondheid

Terug naar navigatie - Volksgezondheid

Wat hebben we bereikt?

Nota Gezondheidsbeleid Ridderkerk 2021-2025
In samenwerking met onze maatschappelijke partners is de Nota Gezondheidsbeleid Ridderkerk 2021-2025 ontwikkeld. De 'Aanpak verslavingen' in de Nota Gezondheidsbeleid 2021-2025 vervangt het huidige 'Actieplan voorkomen en bestrijden alcohol-/drugsgebruik 2016-2019'.

25 AED’s, buitenkasten en bewegwijzeringen
Uw gemeenteraad heeft besloten tot plaatsing van 25 AED’s, buitenkasten en bewegwijzering in de gemeente Ridderkerk.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Nota Gezondheidsbeleid Ridderkerk 2021-2025
Drie speerpunten in de Nota Gezondheidsbeleid Ridderkerk 2021-2025 zijn uitgewerkt:

  • Verkleinen gezondheidsachterstanden.
  • Vitaal & Gezond.
  • Gezondheid in de fysieke en sociale leefomgeving.

Verder is in de Nota Gezondheidsbeleid Ridderkerk 2021-2025 beschreven hoe de wettelijk basistaken van de Gemeente op het gebied van Publieke Gezondheid worden uitgevoerd.

25 AED’s, buitenkasten en bewegwijzeringen
De lijst van 25 geschikte AED locaties is definitief gemaakt. De meervoudig onderhandse aanbesteding 'Leveren, plaatsen en onderhouden 25 AED’s in de gemeente Ridderkerk' is afgerond. De opdracht wordt voor uiterlijk in het 1e kwartaal van 2022 uitgevoerd en afgerond.

Reanimatietrainingen
Met de EHBO-verenigingen is gesproken over de mogelijkheden die zij zien voor de scholing van de vrijwilligers en hoe zij ondersteuning kunnen bieden aan burgerhulpverleners. EHBO-vereniging Bolnes, EHBO-vereniging Ridderkerk en de EHBO-vereniging Rijsoord hebben subsidieaanvraag 2021 bij de gemeente ingediend. Deze subsidieaanvragen zijn toegekend.

Riolering

Terug naar navigatie - Riolering

Wat hebben we bereikt?

Op basis van de in 2020 uitgevoerde stresstest (wateroverlast) en het doorrekenen van het rioolstelsel is het inzicht in mogelijke wateroverlastlocaties vergroot. Dit inzicht wordt gebruikt om bij ruimtelijke initiatieven en rioolvervangingen een gedegen alternatief uit te werken om de risico’s op wateroverlast zoveel als mogelijk te beperken. We zetten in op een robuust systeem met behulp van een klimaat adaptief ontwerp en beheer.

In het afgelopen jaar zijn twee knelpunten in het functioneren van de riolering weggenomen. Het vervangen en vergroten van de riolering in de Klaas Katerstraat heeft het afvoeren van regenwater vanuit het bedrijventerrein achter de Ringdijk (Kerkepolder) verbeterd. Daarnaast is de hydraulische capaciteit van de riolering aan de achterzijde van de woningen aan de Westmolendijk vergroot, waardoor minder overlast (water op straat) ontstaat.

In Rijsoord is de riolering in een aantal straten vervangen. Naast het aanbrengen van gemengde- en vuilwaterriolering is een hemelwaterriool aangebracht. Het hemelwaterriool brengt het regenwater direct naar het oppervlaktewater. Dit zogenaamde "afkoppelen van verharding" levert een besparing in energiekosten, immers behoeft dit regenwater niet meer via rioolgemalen te worden getransporteerd naar de rioolwaterzuivering. Daarnaast is het zuiveren van het afvalwater efficiënter, omdat de zuivering minder schoon water te verwerken krijgt.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In het afwegingskader bij ieder ruimtelijk initiatief en iedere vervangingsopgave van riolering wordt klimaatadaptatie meegenomen. Overigens kunnen klimaat adaptieve maatregelen niet alleen binnen de riolering worden gevonden. Dit betekent een integrale aanpak van de gehele openbare ruimte. Daarnaast zijn ook de ondernemers, inwoners, de woningcorporatie en het waterschap belangrijk in dit vraagstuk. We zetten in op communicatie over bewustwording van (zichtbare) klimaatverandering en zoeken actief samenwerking met derden.

We zijn gestart met de voorbereiding van een aantal grote rioolwerken. Dit betreft de vervanging van riolering in de Bloemenbuurt in het centrum, de rivierenbuurt in Bolnes en het aanpassen van riolering in de Donckselaan. Verder wordt gewerkt aan de planvorming in het centrumgebied. Ten gevolge van ruimtelijke plannen in dit gebied wordt onderzocht waar en hoeveel verharding van het riool afgekoppeld kan worden. Op deze wijze wordt werk met werk gemaakt.

Afval

Terug naar navigatie - Afval

Wat hebben we bereikt?

In 2021 was het scheidingspercentage gemiddeld 68%.

Wat gaan we daarvoor doen?

In 2021 zijn meerdere maatregelen uitgevoerd om de hoeveelheid restafval nog verder terug te brengen:

  • Optimalisatie van de inzamelvoorzieningen
    In de voorbereiding om te komen tot een optimalisatie van de inzameIvoorzieningen zijn (beleids)richtlijnen vastgesteld voor de locatiebepaling van de verzamelcontainers. Hierna zijn betrokkenen geïnformeerd over de locaties in het conceptlocatieplan. Er is gekozen voor een participatieproces waarbij belanghebbenden zoveel mogelijk op een informele wijze hun mening kunnen geven over de plannen voorafgaand aan het formele traject. Uiteindelijk hebben meerdere informele zienswijzen plaatsgevonden en vervolgens hebben de bij de aanwijzingsbesluiten horende conceptlocatieplannen zes weken ter inzage gelegen. De verzamelcontainers uit de locatieplannen zijn (bij)geplaatst, zodat inwoners hun afval gemakkelijk gescheiden aan kunnen bieden. Door de invoering van het variabel tarief wordt namelijk een stijging van de hoeveelheid oud papier/karton verwacht, omdat inwoners hun afval beter gaan scheiden. Bij het uitbreiden van de hoeveelheid verzamelcontainers voor de hoogbouw is rekening gehouden met minicontainers voor de laagbouw.
  • Toegangssysteem verzamelcontainers voor PMD+rest, papier/karton en gft
    In 2021 zijn kaartlezers geïnstalleerd op de bestaande verzamelcontainers, om deze klaar te maken voor de invoering van het variabel tarief. De ondergrondse containers voor PMD+rest en papier/karton en de gft-cocons zijn alleen nog toegankelijk voor de bewoners van de hoogbouw. Overvolle ondergrondse containers als gevolg van vervuiling met andere afvalstromen en illegale stort van niet-Ridderkerkers willen we hiermee tegengaan. Ook houden we ook het aantal ritten met afvalinzamelwagens in de wijk beperkt.
  • Invoering van de Ja-sticker
    Om de totale hoeveelheid papier te verminderen is gekozen voor een opt-insysteem, waarbij reclamefolders niet bezorgd mogen worden bij huishoudens in Ridderkerk, tenzij via een Ja-sticker aan wordt gegeven dat zij deze wel willen ontvangen. BAR Afvalbeheer heeft contact opgenomen met brancheorganisaties en bezorgers van het ongeadresseerde reclamedrukwerk om hen te informeren over het geplande opt-insysteem. Eind september zijn inwoners hierover door middel van een brief geïnformeerd. De Ja-sticker is ingevoerd op 1 oktober 2021.
  • Aanpak bijplaatsingen
    Bij een aantal ondergrondse containers wordt met enige regelmaat afval bijgeplaatst in plaats van in de container gedaan en afval dat er niet in past (grofvuil) wordt ernaast gezet. Aanpak bij de bron door gedragsbeïnvloeding is daarbij het uitgangspunt, want bijplaatsingen komen vooral voort uit menselijk gedrag, zo blijkt ook uit onderzoek en ervaring.

De inzet op het gebied van beheer, handhaving, communicatie en participatie is geïntensiveerd. De hotspotlocaties worden minimaal wekelijks gemonitord. Bijplaatsingen worden in een centraal registratiesysteem bijgehouden. Het verwijderen van bijplaatsingen is afzonderlijk van de reguliere reiniging georganiseerd, zodat boa’s hun onderzoek kunnen doen voordat bijplaatsingen zijn weggehaald. Zichtbare handhaving is tevens een onmisbare component in de instrumentenmix om bijplaatsingen nu en in de toekomst te voorkomen.

Milieubeheer

Terug naar navigatie - Milieubeheer

Wat hebben we bereikt?

  • Het aantal geluidgehinderden is teruggebracht.
  • Er is een bijdrage geleverd aan verbetering van de luchtkwaliteit.
  • Er is een bijdrage geleverd aan verbetering van de bodemkwaliteit.

Klimaat

  • Op 3 juni 2021 heeft uw gemeenteraad de Klimaatvisie vastgesteld. De Klimaatvisie (en het bijbehorende Uitvoeringsprogramma) is de routekaart waarin is beschreven hoe de gemeente gaat bijdragen aan de doelstelling om in 2050 bijna geen CO2 meer uit te stoten en volledig circulair te zijn. Conform het Uitvoeringsprogramma is ingezet op de zeven thema's, namelijk energie (besparing, opwekking, opslag, warmte), mobiliteit, circulaire samenleving, klimaatadaptatie, milieu, communicatie en financieringsarrangementen.
  • Op 3 juni 2021 heeft uw gemeenteraad de Regionale Energie Strategie (RES) 1.0 vastgesteld, samen met 23 gemeenten, vier waterschappen, de provincie en de netbeheerder.
  • Een belangrijke consequentie van de energietransitie is het uit-faseren van fossiele brandstoffen, zoals aardgas. Het basisdocument over een aardgasvrij Bolnes wordt begin 2022 vastgesteld.
  • Andere belangrijke visies en uitvoeringsplannen die zijn vastgesteld en in uitvoering zijn: het uitvoeringsprogramma circulaire samenleving en de Laadvisie. En tot slot is de eerste voortgangsrapportage met een overzicht van alle activiteiten en mijlpalen in november 2021 aan de gemeenteraad verzonden.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • Verminderen van het aantal geluidgehinderden.
    • In de planperiode van dit Actieplan geluid is (tot en met 2021) inmiddels op negen van de elf geplande wegen stil asfalt gelegd.
    • 2021 is gebruikt om voorbereidingen te treffen voor de realisatie van het scherm bij Ridderkerk West, langs de A15/A16. De planning voor realisatie is afhankelijk van de afspraken met Rijkswaterstaat en het Waterschap.
    • 2021 is gebruikt om voorbereidingen te treffen voor de realisatie van het scherm bij Ridderkerk Oosterpark, langs de A15.
    • Het project sanering A-lijst is geheel afgerond. Zestien woningen kwamen in aanmerking voor gevelmaatregelen. Deze maatregelen zijn uitgevoerd. Bij vijf woningen bleken maatregelen niet noodzakelijk, omdat uit onderzoek duidelijk is geworden dat de binnenwaarden voldoen. De woningen zijn afgemeld.
    • Op dit moment staan er vier projecten op de lijst die onderdeel uitmaken van de sanering B-lijst. Van deze projecten is één project volledig afgerond. Drie andere projecten zijn uitgevoerd en moeten we enkel nog administratief afronden. Hiermee staan er nog twee projecten open die we nog volledig moeten uitvoeren.
  • Verbeteren van luchtkwaliteit.
    De volgende maatregelen uit het Actieplan Luchtkwaliteit 2018-2022 zijn uitgevoerd:
    • Een zomer- en wintercampagne over houtstook. In de zomer gericht op BBQ en vuurkorven en in de winter op openhaarden.
    • Uitvoeren van het project Air Quality Challenge (zie ook onder 'Trends en ontwikkelingen').
  • Verlagen van risico’s binnen de gemeente bij de productie, het vervoer, de opslag en het gebruik van gevaarlijke stoffen.
    De ruimtelijk ontwikkelingen zijn getoetst aan de Visie Externe Veiligheid en de daarin opgenomen uitgangspunten. Een aantal voorbeelden zijn de ontwikkeling van de Gebiedsvisie Rivieroevers Ridderkerk en de ontwikkelingen in het Oosterpark.
  • Beheersen van de gemeentelijke bodemproblematiek.
    In 2021 is de bodemkwaliteitskaart PFAS vastgesteld.
  • Bijdragen aan het behoud van een goede drinkwaterkwaliteit.
    We spraken regelmatig met de stakeholders die verantwoordelijk zijn voor onze drinkwaterkwaliteit. Dit zijn de provincie Zuid-Holland, Oasen, Omgevingsdiensten DCMR en Haaglanden en Rijkswaterstaat. De gesprekken waren bedoeld voor kennisoverdracht, lobby, uitdragen van raadsstandpunten en uitvoering van maatregelen.

Klimaat
We hebben ingezet op het voortzetten en opschalen van activiteiten, zoals:

  • Het continueren van de inzet van de WoonWijzerWinkel en energiecoaches. Woningeigenaren hebben advies gekregen om hun woningen duurzamer en transitie gereed te maken voor aardgasvrij wonen.
    Dit onder andere met de landelijke subsidie Regeling Reductie Energiegebruik voor inwoners en huurders. Met deze subsidie zijn acties, zoals de WoonWijzerBox, mogelijk gemaakt.
  • De inzet van een gebiedsmanager op het bedrijventerrein Donkersloot is gecontinueerd. Dit begint zijn vruchten af te werpen: de stichting Duurzaam Donkersloot is opgericht. Met een investeringssubsidie van de provincie hebben zij de aanleg van zonnepanelen op daken voorbereid. Geplande investering is € 1.200.000.
  • De middelen voor het beschikbaar stellen van een Duurzaamheidslening voor non-profitorganisaties, (sport)verenigingen, verenigingen van eigenaren (VvE’s), scholen en energiecoöperaties en inwoners is in 2021 goed gebruikt. De regeling is succesvol en maakt verduurzaming zichtbaar in de wijken. We hebben extra middelen beschikbaar gesteld, zodat het aanbieden van de Duurzaamheidslening mogelijk blijft.
  • De Duurzaamheidsweek is georganiseerd, met onder andere de uitreiking van een duurzaamheidsprijs en het organiseren van de Duurzaam Wonen Beurs met ondernemers.
  • De inzet op het realiseren van een reststromen hub Nieuw Reijerwaard/Dutch Fresh Port. Overduidelijk is dat ondernemers reststromen aan groente en fruit overhouden. Even helder is dat voldoende startups een gat in de markt hebben ontdekt. Zij zamelen één of meerdere soorten afgekeurde groente of fruit in en maken daarvan nieuwe producten die mensen of dieren kunnen eten of drinken. De reststromenhub kan vraag en aanbod van ondernemers gaan matchen om verspilling van groente en fruit tegen te gaan.
  • Het realiseren van meer oplaadpalen. In Ridderkerk zijn er tot februari 2021 in totaal 244 (semi)publieke laadpalen. De laadbehoefte in 2025 was 204 laadpalen (120%). De doelstelling voor 2025 is al reeds behaald. Voor de doelstelling van 2030 is de laadbehoefte 616 laadpalen (40%).
  • Het opstarten van het onderzoeksprogramma ‘Duurzaamheid als collectieve opgave’ met de Erasmus Universiteit. Dit middels het starten van een literatuurstudie naar wetenschappelijke onderzoeken over manieren om verschillende inwonersgroepen te bereiken en te stimuleren om duurzamere keuzes te maken in alledaagse activiteiten. Het doel daarbij is om routines te doorbreken en plaats te laten maken voor meer duurzamere keuzes.
  • We bouwen verder aan onder andere onze websites en projectstijl ‘Onze Toekomst is Duurzaam’ en ‘Hart voor Klimaatzaken’, het publiceren van rubrieken, sociael media berichten en e-nieuwsbrieven, het faciliteren van en communiceren over initiatieven uit de samenleving en we maken gebruik van (landelijke) campagnes. Onze overtuiging is dat de beweging naar een duurzamere leefstijl niet alleen kan worden bewerkstelligd door het zenden van informatie en geven van voorlichting vanuit de overheid. Peer-to-peercommunicatie waarbij de inwoners elkaar inspireren met verhalen en goede voorbeelden is een bewezen effectieve manier om de acceptatiegraad van de boodschap te verhogen. We hebben daarom ingezet op het vinden van koplopers, pioniers en sleutelfiguren uit de samenleving die we als ambassadeurs kunnen inzetten om onze boodschap verder te brengen.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil
Lasten
1.2:Openbare orde en veiligheid -172.400 -176.000 -54.945 121.055
3.2:Fysieke bedrijfsinfrastructuur 0 -65.000 -19.440 45.560
7.1:Volksgezondheid -402.400 -1.034.400 -1.029.977 4.423
7.2:Riolering -4.141.100 -4.564.500 -3.480.974 1.083.526
7.3:Afval -9.354.800 -7.102.900 -6.952.673 150.227
7.4:Milieubeheer -2.328.800 -2.699.400 -2.960.296 -260.896
8.1:Ruimtelijke ordening 0 0 0 0
Totaal Lasten -16.399.500 -15.642.200 -14.498.304 1.143.896
Baten
3.2:Fysieke bedrijfsinfrastructuur 0 0 14.000 14.000
7.1:Volksgezondheid 0 600.000 646.246 46.246
7.2:Riolering 5.151.700 5.554.300 4.992.069 -562.231
7.3:Afval 8.178.700 6.736.000 6.922.754 186.754
7.4:Milieubeheer 5.000 5.000 1.000.345 995.345
8.1:Ruimtelijke ordening 0 0 899 899
Totaal Baten 13.335.400 12.895.300 13.576.314 681.014
Saldo - Lasten en baten -3.064.100 -2.746.900 -921.991 1.824.909
Stortingen
0.10:Mutaties reserves -4.000.000 -6.700.000 -6.700.000 0
Totaal Stortingen -4.000.000 -6.700.000 -6.700.000 0
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves 7.710.600 9.626.600 8.655.513 -971.087
Totaal Onttrekkingen 7.710.600 9.626.600 8.655.513 -971.087
Saldo - Reserves 3.710.600 2.926.600 1.955.513 -971.087

Toelichting 1.2 Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Toelichting 1.2 Openbare orde en veiligheid
Omschrijving Bedrag afwijking
1.2 Openbare orde en veiligheid
Lasten 121.055
Baten 0
Voordelig saldo 121.055

Opvang zwerfdieren (voordeel 25.544)
Gezien de wettelijke verplichting is een overeenkomst met De Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren afgesloten. We hebben structureel € 37.000 gereserveerd voor opvang zwerfdieren. Dit budget is voorlopig genoeg voor de huidige overeenkomst “Opvang gevonden gezelschapsdieren”, dat tot en met 31 december 2023 verlengd is.
In 2021 is een bedrag van € 10.457 uitgegeven voor opvang zwerfdieren. Verder is een subsidie van € 1.000 verleend aan een vereniging die getroffen was door de coronamaatregelen.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 90.767)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 4.745)

Toelichting 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Terug naar navigatie - Toelichting 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Omschrijving Bedrag afwijking
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Lasten 45.560
Baten 14.000
Voordelig saldo 59.560

Subsidieproject: Verduurzaming BT Donkersloot (voordeel 59.560)
In januari is er een subsidie van € 35.000 ontvangen van PZH voor het ontwikkelen van de stichting duurzaam Donkersloot. Een uitgangspunt van de stichting is onder andere het initiëren van verduurzamingsprojecten op het bedrijventerrein. Dit project loopt tot en met 2022. Om deze reden schuiven we € 10.000 door naar 2022.

Toelichting 7.1 Volksgezondheid

Terug naar navigatie - Toelichting 7.1 Volksgezondheid
Omschrijving Bedrag afwijking
7.1 Volksgezondheid
Lasten 4.423
Baten 46.246
Voordelig saldo 50.669

Volksgezondheid (voordeel 61.007)
De kosten van de wettelijke taken GGD-RR, de Nota Gezondheidsbeleid 2021-2025 en het Actieplan verslavingen vallen onder dit budget.
Voor de Nota Gezondheidsbeleid 2021-2025 hebben we jaarlijks € 50.000 gereserveerd. De gemeenteraad heeft in de vergadering van 16 september 2021 de Nota Gezondheidsbeleid 2021-2025 vastgesteld. In afwachting van uw besluitvorming zijn deze middelen niet gebruikt, maar zijn alle reguliere interventies op het gebied van publieke gezondheid gecontinueerd.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel 31.437)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 21.100)

Toelichting 7.2 Riolering

Terug naar navigatie - Toelichting 7.2 Riolering
Omschrijving Bedrag afwijking
7.2 Riolering
Lasten 1.083.526
Baten -562.231
Voordelig saldo 521.295

Riolering planmatig onderhoud (voordeel 56.162)

Er is minder besteed aan de overeenkomst 'samenwerking in de afvalwaterketen', waardoor de advieskosten lager zijn uitgevallen. Daarnaast is er een voordeel in de opbrengst voor het doorvoeren van afvalwater uit de Beverwaard. In het onderhoud zijn meer uitgaven gedaan, omdat er extra inzet benodigd was om de reiniging en inspectie mogelijk te maken. Al met al ontstaat er een voordeel.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 455.815)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 9.318)

Toelichting 7.3 Afval

Terug naar navigatie - Toelichting 7.3 Afval
Omschrijving Bedrag afwijking
7.3 Afval
Lasten 150.227
Baten 186.754
Voordelig saldo 336.981

Inzameling huishoudelijk afval (voordeel 42.759)
In 2021 is er meer papier ingezameld dan begroot en is het tarief van de opbrengst van het papier hoger dan begroot. Dit levert een incidenteel voordeel op van € 158.000. Op de overige afvalfracties is een nadeel van € 46.000, vanwege het hogere aanbod dan verwacht. De oorzaak hiervan ligt in het feit dat ook dit jaar mensen meer thuis hebben moeten zitten in verband met corona. Doordat mensen meer thuis hebben gezeten, was er ook meer aanbod van grofvuil dat aan huis is opgehaald. Dit geeft een nadeel van € 70.000.

Afval-brengstation/Aanbiedstation (nadeel 60.141)
In 2021 was er meer aanvoer van afval op het afvalaanbiedstation. Dit komt doordat mensen nog steeds meer thuis zitten vanwege corona. De verwachting is dat de hogere aanbod van afval zal blijven, dit ook gelet op de invoer van diftar en de prognosebrief van HVC voor 2022. Dit geeft een structureel nadeel van € 60.000.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel 329.958)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 24.406)

Toelichting 7.4 Milieubeheer

Terug naar navigatie - Toelichting 7.4 Milieubeheer
Omschrijving Bedrag afwijking
7.4 Milieubeheer
Lasten -260.896
Baten 995.345
Voordelig saldo 734.449

Bodem (voordeel 102.337)
In 2020 is budget bijgeraamd (€ 111.000) om een declaratie van Wooncompas te kunnen dekken. De declaratie betreft de kosten van de bodemsanering van de locatie Ridderkerk Centrum, fase 1. Deze declaratie is nog niet ingediend in 2021, maar volgt in 2022. Het resterend budget van 2021 doorschuiven naar 2022.

Geluid (voordeel 90.796)
Het budget van € 40.000 voor het uitvoeren van verkeerstellingen is niet in 2021 besteed. Dit komt door corona en het vol zitten van de bedrijven die de tellingen uitvoeren. Het budget was beschikbaar gesteld bij de 2e Tussenrapportage 2021 bij de vaststelling van de Klimaatvisie. De verkeerstellingen worden in 2022 uitgevoerd voor het opstellen van de BasisGeluidEmissie (BGE) in kader van de Omgevingswet. Daarom het bedrag van € 40.000 doorschuiven naar 2022.
Het bedrag van € 49.433 doorschuiven naar 2022 voor het opstellen van de BasisGeluidEmissie (BGE) in kader van de Omgevingswet. In 2021 is hier mee gestart. De planning is om de BGE in 2022 te hebben opgesteld. Dit budget is afkomstig van de € 60.000 wat beschikbaar is gesteld bij de 1e Tussenrapportage 2021, zodat ander werk uitgevoerd kon worden. Dit is het opstellen van de BGE.

Energietransitie (voordeel 704.523)
De Klimaatvisie Ridderkerk is vastgesteld op 3 juni 2021. Uitvoering van de visie vraagt om opschaling en intensieve samenhang en werking met andere domeinen, zoals ruimtelijk ordening/stedenbouw, wonen, economie en beheer buitenruimte. Daarnaast zijn er koppelkansen. Zo zijn alle subthema's onder Energie (opwekking, besparen, warmte en opslag) sterk afhankelijk van elkaar en zullen in de uitvoering dan ook vaak samen worden genomen. Dit vroeg om een jaar (in 2021) waarin de BAR-organisatie opschaalt en taken en samenwerking intensiveert. Deze voorbereiding vroeg veel tijd en inzet. Dit heeft ertoe geleid dat in 2021 niet alle financiële middelen zijn besteed.

In 2021 zijn de voorbereidingen getroffen voor de aanbesteding van het energieloket. Dit energieloket stimuleert, faciliteert en adviseert ondernemers en maatschappelijke organisaties met het verduurzamen van hun pand. Op 2 februari 2022 is de aanbesteding gepubliceerd en vanaf mei wordt deze procedure afgerond. De uitvoering van de werkzaamheden zullen vanaf mei 2022 in gang worden gezet.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel 169.539)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel 6.333)

Toelichting 0.10 Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Omschrijving Bedrag afwijking
0.10 Mutaties reserves
Stortingen 0
Onttrekkingen -971.087
Nadelig saldo -971.087

Het verschil tussen de geraamde en werkelijke onttrekking aan de reserves kan grotendeels worden verklaard door:

  • Lagere onttrekking aan de algemene reserve ter dekking van projectkosten uit het afvalbeleidsplan (nadeel € 139.837).
  • Lagere onttrekking aan de reserve klimaatgelden ter dekking van kosten voor duurzaamheid (nadeel € 719.692).
  • Geen benodigde onttrekking aan de reserve bodemonderzoek Wooncompas ter dekking van kosten, omdat voor de locatie centrum fase 1 geen kosten zijn gemaakt (nadeel € 111.000).

Prestatie-indicatoren

Terug naar navigatie - Prestatie-indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
59 Hoeveelheid restafval uit Ridderkerk dat vanuit afval aanbiedstation in verbrandingsoven terechtkomt. NV BAR Afvalbeheer In kg. 936.000 (2020)
60 Vergroten van het afvalscheidingspercentage in Ridderkerk. NV BAR Afvalbeheer In %. 67,5% (2020)
61 Omvang huishoudelijk afval. Waarstaatjegemeente.nl Hoeveelheid restafval per inwoner. 158,2 (2020)
62 Waardering van de kwaliteit van de gemeentelijke begraafplaatsen en rouwcentra in Ridderkerk. Burgerpeiling In %. (helemaal) mee eens. 93,0%
(helemaal) oneens. 6,0%
63 Waardering algehele persoonlijke gezondheid in Ridderkerk. Burgerpeiling Score 1-10. 7,6
64 Hernieuwbare elektriciteit. Waarstaatjegemeente.nl In %. 4,4% (2019)
65 CO2-uitstoot* Waarstaatjegemeente.nl Kg per m2. Voorraad lucht op basis van de uitstoot van CO2, stikstofoxiden, fijnstof en vluchtige organische stoffen. 0 (zeer laag) en 100 (zeer hoog) 4,6
66 Aantal opgevangen zwerfdieren. Gemeente 28
* Voorheen Lucht, deze wordt niet meer getoond op waarstaatjegemeente.nl