Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds
Als Ridderkerk hebben we een brief aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties geschreven over onze wens tot onderzoek naar een stabieler gemeentefonds (tevens steun motie Culemborg). Als college hebben we aangegeven dat de sinds 2018 afgesproken bredere basis van de ‘trap op, trap af-systematiek’ tot op heden niet gezorgd heeft voor een stabieler fonds. Een tendens die zorgelijk is en waarvan de financiële effecten nadrukkelijk voelbaar zijn. Het is feitelijk ook niet uit te leggen dat doordat de rijksoverheid (door omstandigheden) minder investeert dit als gevolg van de normeringsmethodiek moet leiden tot extra financiële ingrepen bij ons. De incidentele tegemoetkoming aan gemeenten als gevolg van tekorten op het sociaal domein worden tenietgedaan door de neerwaartse bijstelling van het accres. Investeren in belangrijke maatschappelijke opgaven zoals zorg en klimaat wordt dan welhaast onmogelijk. Tot op heden hebben wij nog geen antwoord of oplossing vanuit het Rijk ontvangen.
Wij hebben we de herijkingsonderzoeken van het gemeentefonds nauwlettend gevolgd. Doel van het Rijk is om de verdeling rechtvaardiger te maken (kosten-georiënteerd), eenvoudiger en beter uitlegbaar. De VNG heeft het gehele proces bewaakt. Inmiddels is de herijkingsoperatie uitgesteld naar 2022. Vanuit zorgvuldigheid en het creëren van (meer) draagvlak onder gemeenten wordt in opdracht van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties het komende half jaar nader onderzoek verricht.
De in 2019 uitgebrachte gemeentefondscirculaires (mei, september en december) hebben wij steeds voorzien van een raadsinformatiebrief. De gevolgen uit de circulaire van september hebben wij dit jaar voor het eerst al structureel verwerkt in de 2e tussenrapportage 2019. Daarmee schetsten wij bij de begrotingsbehandeling 2020 een zo volledig mogelijk integraal beeld van de financiële positie.
OZB woningen
Er zijn incidenteel extra middelen beschikbaar gesteld om de transitie van het taxeren op basis van inhoud naar het taxeren op basis van de oppervlakte succesvol te kunnen laten verlopen. Deze middelen zijn nodig om het systeem opnieuw in te richten en om externe ondersteuning in te zetten.
OZB niet-woningen
Er is met andere gemeenten en de VNG contact gezocht en onderzocht wat de mogelijke gevolgen zijn van de nieuwe wet als gevolg van het ‘amendement Omtzigt’. Het standpunt van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) wordt landelijk breed gedeeld. Volgens de VNG is een wetswijziging noodzakelijk om toepassing van deze nieuwe wet mogelijk te maken. In de Belastingnota 2020 is daarom voorgesteld om het huidige beleid ongewijzigd te laten en nieuwe ontwikkelingen af te wachten.
Belastingen overig
Bij de vaststelling van de Verordening precariobelasting 2020 zijn bepalingen opgenomen die de vereenvoudiging van de precariobelasting met zich meebrengt.