Bestuur
In 2019 is het besluit genomen om een kinderburgemeester te installeren. In 2020 wordt hier uitvoering aan gegeven.
In de tweede helft van 2019 hebben we de participatie-instrumenten geëvalueerd die worden ingezet door wijkregie. Er zijn interviews gehouden met de voorzitters van de wijkoverleggen, actieve wijkbewoners en medewerkers van de partners in de wijken. Het rapport is besproken met de voorzitters van de wijkoverleggen.
Belangrijke conclusie van het rapport is dat er meer maatwerk per wijk geleverd moet worden. Hierover zullen per wijk afspraken gemaakt worden.
In samenwerking met onze partners (Wooncompas, Facet Ridderkerk, politie) is een Leefbaarheidsmonitor ontwikkeld. In de Leefbaarheidsmonitor wordt een beeld per wijk geschetst op de onderwerpen: leven, wonen, openbare orde en veiligheid, sociaal. Het beeld is opgebouwd uit cijfers die vanuit verschillende organisaties beschikbaar worden gesteld. Het cijfermatige beeld wordt aangevuld met het beeld dat bewoners en werkers in de wijk van een wijk hebben.
Met onze partners in de wijken zijn de samenwerkingsafspraken uit 2012 geëvalueerd. Daaruit zijn aanbevelingen gekomen voor het maken van nieuwe afspraken. Deze nieuwe afspraken zijn vastgelegd in het convenant “Samenwerking Leefbaarheid in de wijken Ridderkerk 2020 – 2023”. In het nieuwe convenant is de samenwerking bestuurlijk steviger verankerd door het instellen van een stuurgroep en zijn de wijkoverleggen nadrukkelijk als adviespartner benoemd.
De Leefbaarheidsmonitor is de basis voor het gezamenlijk opstellen van wijkprogramma’s en jaarplannen per wijk.
Burgerzaken
Wij hebben onze capaciteit afgestemd op de verwachte aantallen klanten aan onze balies. Interne procedures hebben wij waar mogelijk aangescherpt. Zodoende kan de beschikbare capaciteit zo goed mogelijk in gezet worden op de toename van complexe dossiers.
Dienstverlening
Online dienstverlening
De structuur, webpagina’s en online formulieren voor het sociaal domein worden met hulp van onze inwoners verbeterd. Ook zijn de webpagina’s en formulieren voor Burgerzaken herijkt. Waar mogelijk zijn producten gedigitaliseerd.
Digitale toegankelijkheid
Er is hard gewerkt om onze gemeentelijke website toegankelijk te maken voor alle inwoners, ook de inwoners met een (functie)beperking. Inmiddels is onze website in hoge mate toegankelijk. Winst valt nog te behalen op de formulieren en de pdf-documenten. Hiervoor is een plan van aanpak gemaakt.
Digitaliseren APV-proces Vergunningverlening
In 2019 zijn zo goed als alle APV-vergunningsprocessen gedigitaliseerd en worden alle vergunningaanvragen digitaal in behandeling genomen. In 2020 worden hier nog verdere verbeterslagen in gemaakt. Zo wordt de dienstverlening voor de inwoner vergroot en de efficiëntie verbeterd.
Informatieveiligheid
Informatieveiligheid heeft tot doel de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van onze informatie en informatiesystemen te waarborgen. Dit is een doorlopend proces, omdat de cyberdreigingen continu veranderen. Op het gebied van informatieveiligheid zijn we in 2019 gestart met de implementatie van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Daarnaast gaven we uitvoering aan de projecten vermeld in de roadmap informatieveiligheid en privacy. Zoals het uitvoeren van circa twintig Data Protection Impact Analyses (DPIA’s).
• De BIO betreft het verplichte normenkader voor de informatieveiligheid binnen gemeenten.
• Een DPIA is een instrument om vooraf de risico’s van een gegevensverwerking in kaart te brengen en om daarna maatregelen te kunnen nemen om de risico’s te verkleinen.
Opheffen anoniem bellen
Waar er voorheen door ons ‘anoniem’ werd gebeld, ziet een inwoner nu het nummer 0180-451751 op zijn scherm als een medewerker via de telefooncentrale belt. Als de inwoner bij een gemiste oproep terugbelt komt de inwoner bij het Klant Contact Centrum (KCC) uit. KCC kan de beller doorverbinden naar de vakafdeling.
Meldingen Openbare Ruimte (MOR)
Het aantal meldingen buitenruimte is in 2019 toegenomen ten opzichte van 2018: in heel 2018 ging het nog om 4.692 meldingen, terwijl dit in 2019 is opgelopen naar 5.376 meldingen. Dit betekent voor 2019 een stijging van ruim 14% ten opzichte van 2018.
Om het stijgend aantal meldingen buitenruimte goed te kunnen verwerken en daarnaast een betere terugkoppeling te geven aan de melders, is de capaciteit bij het meldpunt openbare ruimte in de loop van 2019 uitgebreid met 1fte. Deze uitbreiding heeft ervoor gezorgd dat het toegenomen aantal meldingen geen negatief effect heeft gehad op de gemiddelde afhandeltermijn daarvan: het percentage meldingen dat binnen de streeftermijn
(3 werkdagen) is afgehandeld ligt in 2019 op 62%. Dit is vergelijkbaar met 2018.
Daarnaast is in 2019 het traject “Verbetering meldingsprocessen openbare ruimte, overlast en afval” uitgevoerd. Dit omvat onder andere een sterk versimpeld meldingsformulier op de website, tussentijdse statusupdates voor de melder, een verbeterde inrichting van het zaaksysteem, nieuwe managementdashboards om de actuele status van meldingen inzichtelijk te maken en een advies voor evaluatie en verdere doorontwikkeling in 2020. Deze verbeteringen dragen bij aan een betrouwbare en voorspelbare afhandeling en terugkoppeling van meldingen door het meldpunt openbare ruimte.