• We volgen de richtlijnen van de Rijksoverheid en het RIVM om passende zorgondersteuning te bieden aan de inwoners zodat zij het kunnen volhouden en kwetsbare mensen zo lang en goed mogelijk thuis kunnen blijven.
  • We sluiten ons tijdens de coronacrisis aan bij landelijke afspraken en regelingen, bijvoorbeeld op het gebied van persoonlijk beschermingsmateriaal voor medewerkers van thuiszorg aanbieders, huisartsen enz. Daarnaast werken we samen met de GGD in de bestrijding van corona.
  • We stellen een nieuwe nota Gezondheidsbeleid Ridderkerk 2021-2025 op.
  • De gemeente biedt zo licht mogelijk ondersteuning gericht op een zo effectief mogelijk herstel zodat inwoners in staat worden gesteld om zo snel mogelijk weer volwaardig mee te kunnen doen aan de samenleving.
  • De gemeente zet binnen alle leeftijdsgroepen in op het verbeteren van de leefstijl, het terugdringen van overgewicht, het ontmoedigen van middelengebruik en het terugdringen van (ervaren) eenzaamheid.
  • De signalering, voorkomen en bestrijding van eenzaamheid zullen we in 2021 verder oppakken op basis van het plan van aanpak eenzaamheid Ridderkerk.
  • We brengen meer AED’s in de gemeente in beeld. Wij vragen bijvoorbeeld inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties hun AED’s aan te melden bij de gemeentelijke overzichtskaart AED en HartslagNu.