Kinderen moeten zich kunnen ontwikkelen en ontplooien in een vertrouwde en veilige omgeving, zodat ze een goede toekomst tegemoet kunnen zien. Wij willen actief bijdragen aan een brede doorgaande ontwikkelingslijn voor alle kinderen en jongeren van 0-23 jaar.
Er wordt flink ingezet op bevordering van basisvaardigheden en bestrijding van laaggeletterdheid bij volwassenen. We gaan door met ons onderwijsachterstandenbeleid. De leerplichtambtenaren zijn actief op het tegengaan van schoolverzuim en we zetten in op goede contacten met de scholen. We bevorderen actief de samenwerking tussen gemeente, onderwijs en ondernemers. Jongeren zitten op school, zijn aan het werk of nemen deel aan een traject dat naar werk leidt.
Het in 2020 vastgestelde Onderwijsachterstanden-beleid beoogt om dit beleid niet te zien als een op zichzelf staand beleidsdomein, maar mee te wegen dat het andere beleidsterreinen raakt zoals bijvoorbeeld de aansluiting onderwijs-jeugdzorg, IKC-beleid, armoedebeleid, onderwijshuisvesting of het kinderopvangbeleid. In 2021 willen wij de integraliteit van ons beleid verder uitwerken en uitdiepen, ook in de uitvoering. Wij nemen de verantwoordelijkheid en de regie waar het gaat om het voorschools aanbod voor peuters en doen dit in overleg met onze partners. Belangrijk onderdeel hierbij is het bereiken én betrekken van ouders bij onze nieuwe voorzieningen.
Onze doelstellingen zijn:
- Alle kinderen die dat nodig hebben, nemen deel aan ontwikkelingsstimulerende activiteiten.
- De kwaliteit van VVE (voor- en vroegschoolse educatie) is goed, we hebben zicht op waar verbeteringen mogelijk zijn.
- Alle deelnemers aan ontwikkelingsstimulerende activiteiten maken een substantiële groei door.