We staan voor de opgave de werelden van welzijn, ondersteuning en zorg verder bij elkaar te brengen. De bijbehorende maatregelen en voorzieningen willen we dicht bij onze inwoners – van jong tot oud – organiseren. Het gaat er niet zozeer om dat we allerlei nieuwe dingen ontwikkelen, maar dat wat we al doen nog beter doen. Dat vraagt om een kwalitatief hoogwaardige organisatie en uitstekende relaties en samenwerking met onze maatschappelijke partners.
Het vertrekpunt is, dat iedere inwoner volwaardig kan meedoen aan de Ridderkerkse samenleving. Daarin zien wij ook een rol weggelegd voor Ridderkerkse ondernemingen en instellingen. Met een integrale en samenhangende aanpak willen we knelpunten en problemen van onze inwoners in een zo vroeg mogelijk stadium signaleren en helpen op te lossen. In onze benadering van de klant zorgen we voor een juiste balans met de verplichtingen en randvoorwaarden vanuit de Participatiewet. Belangrijk is, dat onze inwoners en samenwerkingspartners gemotiveerd blijven om te helpen en niet overbelast raken.
- Inwoners kunnen zo lang mogelijk in hun eigen, vertrouwde omgeving blijven wonen.
- Inwoners worden gestimuleerd om voor elkaar klaar te staan en elkaar een handje te helpen als dat nodig is.
- Inwoners worden ondersteund bij het verrichten van vrijwilligerswerk.
- Inwoners hoeven zich niet eenzaam te voelen of te zijn.
- (Jonge) mantelzorgers zijn in beeld en worden goed ondersteund.
- Inwoners gebruiken hun talenten op een manier die bij hen past.
- Iedereen - van jong tot oud en ongeacht de achtergrond - leeft prettig en veilig met elkaar samen.
- Inwoners weten de beschikbare voorzieningen in de gemeente eenvoudig te vinden.
- Inwoners zijn goed geïnformeerd.