• Door de inzet van vrijwilligers en mantelzorgers kunnen mensen zo lang mogelijk thuis blijven wonen.
  • We waarderen onze mantelzorgers.
  • We vragen inwoners wat hen stimuleert of belemmert actief te zijn in de eigen buurt en zich in te zetten voor anderen.
  • We brengen het mooie werk van vrijwilligers onder de aandacht. Dit doen we door het organiseren van oriëntatieworkshops en promoactiviteiten.
  • Samen met partners zetten we een vrijwilligersacademie op.
  • We bieden de boodschappenservice, klussendienst (klusjes in huis en tuinklussen), vervoer en begeleiding naar het ziekenhuis, de maaltijdenservice Tafeltje Dekje en scootmobiellessen aan.
  • Inwoners die zich eenzaam voelen ondersteunen we bij hun financiële administratie, het vergroten van hun zelfredzaamheid en het realiseren van een sociaal netwerk en het aangaan en onderhouden van relaties.
  • We willen vroegtijdig in contact komen met onze inwoners, met name rond life events. Daarom brengen we een bezoek aan onze 75-plussers, aan inwoners die net in Ridderkerk zijn komen wonen en aan diegenen die net weduwe of weduwnaar zijn geworden.
  • Inwoners kunnen deelnemen aan activiteiten in de wijkvoorzieningencentra, waarbij ontmoeting, talentontwikkeling en meedoen mogelijk worden gemaakt.
  • Sociaal makelaars ondersteunen en faciliteren bewonersinitiatieven.
  • Jongeren kunnen elkaar ontmoeten in de sozen, maar ook bij activiteiten die in de wijken georganiseerd worden.
  • Via de Brede School zetten we in op ontmoeting, bewegen en talentontwikkeling voor basisschoolleerlingen.
  • We houden de digitale sociale kaart “Wie Wat Waar Ridderkerk” in stand.
  • We zetten in op verbinding en ontmoeting tussen de diverse groepen. Wie elkaars achtergrond kent heeft meer begrip voor elkaar.
  • We willen samen met onze partners komen tot een akkoord tegen eenzaamheid. We nodigen meer partijen uit om deel te nemen aan onze lokale coalitie. Verder wordt het plan van aanpak eenzaamheid uitgewerkt en uitgevoerd door de werkgroep ‘aanpak eenzaamheid Ridderkerk’. In 2021 wordt meer ingezet op het signaleren, voorkomen en tegengaan van eenzaamheid.
  • De Samenwerkingsovereenkomst Ketenzorg Dementie is de basis om samen met de ketenpartners de komen de jaren toe te werken naar zo een vriendelijk mogelijk samenleving in Ridderkerk. Het gaat daarbij om vroegtijdige signalering door medewerkers van onder meer maatschappelijke organisaties, woningcorporaties, vrijwilligersorganisaties, thuiszorgorganisaties, de eerstelijnszorg en bewustwording bij mensen met (beginnende) dementie en hun directe omgeving. De partners hebben hiervoor een Meerjarenplan Dementie opgesteld. Daarin zijn diverse thema’s opgenomen die de komende jaren zullen worden uitgewerkt zoals wachtlijstbeheer, dementievriendelijke samenwerking, zorgpad dementie, technologie bij mensen thuis en acute opvang. De kosten hiervan worden nog onderzocht. Hierbij wordt nagegaan of de zorgverzekeraar hieraan een bijdrage kan leveren.