• Alle vijftien gemeenten in Rotterdam-Rijnmond hebben samen met de GGD een ‘Actieplan Samenwerken aan preventie’ opgesteld. In de regio is ervoor gekozen om lokaal geen preventieakkoord op te stellen. Maar we nemen belangrijke speerpunten van het actieplan op in de nota gezondheidsbeleid Ridderkerk 2021-2025.
  • Ontwikkeling en uitvoering van het programma CJG Next door CJG Rijnmond, waaronder onder andere een nieuwe signalerings- en taxatiemethodiek, doorontwikkeling van een aanbod voor de doelgroep 4-12 jarigen en de doelgroep 12-18 jarigen, ontwikkeling van een app etc. Ambtelijk en bestuurlijk zijn wij betrokken bij de ontwikkelingen via het ambtelijk overleg en de Raad voor het Publiek Belang.
  • In 2020 is gestart met een lokale coalitie Kansrijke Start met daarin vertegenwoordigers van kraamzorg, verloskundigen, jeugdgezondheidszorg, de wijkteams en Pharos. In 2021 wordt de coalitie verder uitgebouwd en wordt ingezet op de versterking van ketensamenwerking en realiseren van voldoende aanbod rondom de eerste 1.000 dagen.
  • In 2020 wordt op regionaal niveau een plan van aanpak voor het verhogen van de vaccinatiegraad opgesteld door CJG Rijnmond en de regiogemeenten waaronder de gemeente Ridderkerk. In 2021 start de uitvoering van dit plan.
  • De activiteiten rondom alcohol- en drugspreventie worden voortgezet. Daarmee vergroten we het besef van de negatieve gevolgen van het gebruik van alcohol en drugs onder jongeren door middel van voorlichting.
  • Met voorlichtingsprogramma’s zorgen we ervoor dat jongeren toegang krijgen tot informatie die voor hen van belang is, zoals schulden, verantwoord omgaan met geld, sexting, gameverslaving, pesten, veilig sociaal media gebruik en voorbereiding op het voortgezet onderwijs.
  • We zorgen voor voldoende passend preventief aanbod.
  • We realiseren en optimaliseren de samenwerking tussen de jeugdgezondheidszorg, huisartsen, onderwijs, de wijkteams en de welzijnsorganisaties.