Zoveel mogelijk jongeren verlaten het onderwijs met een diploma. Met een diploma op zak heb je meer kansen op een baan. Om dat mogelijk te maken is investeren in de vroege ontwikkeling van het kind cruciaal. Onderwijs-/ontwikkelingsachterstanden willen wij daarom zo vroeg mogelijk signaleren en zoveel mogelijk voorkomen. Vandaar dat vanuit de VVE (kinderopvang, peuterspeelzaal en de groepen 1 en 2 van de basisschool), het consultatiebureau (Stichting Centrum Jeugd en Gezin Rijnmond) en het wijkteam signalen over onderwijsontwikkelingsachterstanden worden opgepakt.
Kinderen waarbij leer-en ontwikkelingsachterstanden worden gesignaleerd ontvangen een passend aanbod binnen de voor- of vroegschoolse educatie (VVE-aanbod).

Wij blijven hiervoor de komende periode bijvoorbeeld werken aan een goede ondersteuningsstructuur voor de voorschoolse periode, zodat peuters met een ondersteuningsvraag (die niet (alleen) taal gerelateerd is) de juiste en voldoende ondersteuning krijgen.

Om te bezien of onze partners en wij dit blijvend behalen, is een goede monitoring van belang. Met elkaar willen wij de kwaliteit, ontwikkeling maar ook het bereik van onze inspanningen beter inzichtelijk maken. De beschikbare informatie willen wij daarom in integraliteit vaker met elkaar bespreken.