• Acties naar aanleiding van de vaststelling van Cultuur Historische Waardenkaarten.
  • Wij ontwikkelen initiatieven om de aandacht voor erfgoed te vergroten. Bijvoorbeeld: de (her)uitgave van een cultuurhistorische route.
  • Wij gaan in gesprek over de organisatie van de Open Monumentendag.
  • We onderzoeken welke zeer hoog gewaardeerde panden op de Cultuurhistorische Waardenkaarten Centrum en Woongebieden en Overige gebieden Ridderkerk we willen aanwijzen als gemeentelijk monument.
  • Voor de geselecteerde panden zetten we vervolgens de aanwijzingsprocedure in gang.
  • Ruimtelijke ontwikkelingen toetsen we aan het erfgoedbeleid, de monumentenverordening en de archeologieverordening.
  • We voeren de subsidieregeling uit en ondersteunen daarmee instandhouding van gemeentelijke monumenten en initiatieven op het gebied van erfgoed.
  • We herzien het Erfgoedbeleid 2013-2016 in verband met het aansluiten op de Omgevingswet en onderzoeken welke bouwstenen we daarvoor nodig hebben.
  • We werken met alle betrokken partijen aan de Kerkenvisie.