
Programma 1 Bestuur en ondersteuning
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)Doorontwikkeling van de ambtelijke organisatie.
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Doorontwikkeling van de ambtelijke organisatie.Om de dienstverlening aan onze inwoners en ondernemers te verbeteren en de slagkracht te vergroten zetten we in op een doorontwikkeling van de ambtelijke organisatie met op Ridderkerk gerichte medewerkers. De BAR-organisatie richt zich primair op bedrijfsvoering (zoals inkoop en werkgeverschap). Hiermee krijgen we meer grip op de lokale invulling van ons beleid. Bij de doorontwikkeling dient rekening gehouden te worden met het belang van de medewerkers van de BAR-organisatie. Snelheid en duidelijkheid zijn daarbij belangrijk.
Samenwerking met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Samenwerking met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.We werken samen binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) op het gebied van verkeer en vervoer en economisch vestigingsklimaat. Deze samenwerking houden we beperkt tot deze twee pijlers.
Contact met omliggende gemeenten over regionale vraagstukken.
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Contact met omliggende gemeenten over regionale vraagstukken.Naast deze samenwerking onderhouden we goede contacten met de Drechtsteden, Hoeksche Waard, Alblasserwaard en het eiland IJsselmonde over regionale vraagstukken. We zetten hierbij in op een natuurlijke samenwerking dicht bij de behoefte van onze inwoners. We zijn kritisch op het aangaan van nieuwe bestuurlijke constructen.
Optimalisatie van de dienstverlening aan onze inwoners.
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Optimalisatie van de dienstverlening aan onze inwoners.Voor een optimale dienstverlening aan onze inwoners en ondernemers investeren we in de toegankelijkheid van nieuwe en bestaande communicatiekanalen. We willen dat onze dienstverlening bereikbaar is voor alle inwoners, zowel schriftelijk, digitaal, telefonisch als via de balie in het gemeentehuis. Daarbij communiceren we in begrijpelijk Nederlands. Inwoners en ondernemers zullen op (aan)vragen, meldingen en klachten binnen twee werkdagen een eerste reactie krijgen.
Digitale dienstverlening en de gemeentelijke website.
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Digitale dienstverlening en de gemeentelijke website.Voor de digitale dienstverlening en de website wordt voortdurend gewerkt aan gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid. Ook zetten we in op het zoveel mogelijk aanbieden van diensten en producten via digitale kanalen.
Coördinator 'vergunningen en subsidieaanvragen'.
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Coördinator 'vergunningen en subsidieaanvragen'.Het aanvragen van vergunningen moet zo makkelijk mogelijk zijn. Een aan te stellen coördinator 'vergunningen en subsidieaanvragen' kan hieraan bijdragen.
Participatiebeleid.
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Participatiebeleid.Om informatie uit de samenleving op te halen worden geschikte instrumenten ingezet, zoals enquêtes en fysieke bijeenkomsten. Innovatieve instrumenten worden ingezet als deze de kwaliteit van de participatie kunnen verbeteren. Voor participatie gelden heldere spelregels. Vooraf aan de participatietrajecten wordt helderheid verschaft over wat deelnemers van de participatie mogen verwachten.
Participatie-instrumenten.
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Participatie-instrumenten.We vinden het belangrijk een zo breed mogelijk geluid uit de wijken te horen. Op basis van onder andere de recente evaluatie van de participatie-instrumenten herzien we de huidige overlegstructuren binnen de wijken en oriënteren we ons op hedendaagse mogelijkheden. Waar mogelijk willen we jongeren actief betrekken bij participatietrajecten.
Wijkregie.
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Wijkregie.Wijkregie wordt doorontwikkeld met een takenpakket dat deels vergelijkbaar is met de stadsmariniers in Rotterdam.
Datagedreven werken.
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Datagedreven werken.Het datagedreven werken wordt bevorderd zonder dat dit ten koste gaat van de menselijke maat. Hiervoor worden een visie en strategie ontwikkeld. Goede data-analyses helpen uiteindelijk kosten te besparen en beleid effectiever te maken. Op veel terreinen neemt de urgentie hiervan toe.
Archivering.
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Archivering.We zorgen ervoor dat onze informatie op een goede manier bewaard wordt. Dit is voor ons eigen belang, maar ook voor publieke verantwoording en rechtsvinding.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Wat heeft het gekost?Exploitatie |
Primitieve begroting 2024 |
Begroting 2024 na wijziging |
Realisatie 2024 |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||
0.1:Bestuur |
-3.522.500 |
-3.470.100 |
-3.810.587 |
-340.487 |
|
0.2:Burgerzaken |
-2.087.000 |
-1.949.900 |
-2.058.853 |
-108.953 |
|
Totaal Lasten |
-5.609.500 |
-5.420.000 |
-5.869.440 |
-449.440 |
|
Baten |
|||||
0.1:Bestuur |
11.200 |
28.700 |
28.981 |
281 |
|
0.2:Burgerzaken |
952.600 |
970.100 |
1.139.595 |
169.495 |
|
Totaal Baten |
963.800 |
998.800 |
1.168.576 |
169.776 |
|
Saldo - Lasten en baten |
-4.645.700 |
-4.421.200 |
-4.700.865 |
-279.665 |
|
Stortingen |
|||||
0.10:Mutaties reserves |
-48.500 |
-48.500 |
-48.500 |
0 |
|
Totaal Stortingen |
-48.500 |
-48.500 |
-48.500 |
0 |
|
Saldo - Reserves |
-48.500 |
-48.500 |
-48.500 |
0 |
|
Saldo Bestuur en ondersteuning |
-4.694.200 |
-4.469.700 |
-4.749.365 |
-279.665 |
Toelichting 0.1 Bestuur
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Toelichting 0.1 BestuurOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
0.1:Bestuur |
||
Lasten |
-340.487 |
|
Baten |
281 |
|
Totaal 0.1:Bestuur |
-340.206 |
Bestuur (nadeel € 422.825)
De uitgaven voor wethouderspensioenen ten laste van de voorziening hebben betrekking op pensioenlasten van voormalig bestuurders. Deze zijn hoger dan geraamd. Voor 2024 is door de pensioenverzekeraar de actuariële berekening opgesteld van de pensioenverplichting die de gemeente per eind 2024 heeft jegens haar (gewezen) wethouders en/of gepensioneerden en hun nabestaanden. Uit de contante waardeberekening blijkt dat door de toegepaste rekenrente en door opgenomen indexatie in de waardeberekeningen extra in de voorziening moet worden gestort.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 82.619)
Toelichting 0.2 Burgerzaken
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - Toelichting 0.2 BurgerzakenOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
0.2:Burgerzaken |
||
Lasten |
-108.953 |
|
Baten |
169.495 |
|
Totaal 0.2:Burgerzaken |
60.542 |
Secretarieleges Burgerzaken (voordeel € 113.581)
In 2024 is het aantal aangevraagde reisdocumenten hoger dan oorspronkelijk begroot. Hierdoor zijn de rijksafdrachten voor leges hoger, maar ook de inkomsten op gemeenteleges.
Met name voor 2024 zien we een hoger aantal aanvragen na de zomerperiode. In 2024 zien we ook een toename van het aantal naturalisaties. Dat is veroorzaakt door de onrust rond het nieuwe beleid van de regering. Ook zijn er meer huwelijken voltrokken dan oorspronkelijk geprognosticeerd.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 53.039)
Indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en ondersteuning - IndicatorenOmschrijving |
Bron |
Eenheid |
Waarde |
---|---|---|---|
Formatie |
Gemeente |
Fte per 1.000 inwoners |
7,2 |
Bezetting |
Gemeente |
Fte per 1.000 inwoners |
7,0 |
Apparaatskosten |
Gemeente |
In euro's per inwoner |
718 |
Externe inhuur |
Gemeente |
Kosten als % van totale loonsom + totale kosten |
20% |
Overhead |
Gemeente |
% van totale lasten |
13% |