
Programma 4 Economie
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
Terug naar navigatie - Programma 4 Economie - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)Aantrekkelijk vestigingsklimaat voor ondernemers.
Terug naar navigatie - Programma 4 Economie - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Aantrekkelijk vestigingsklimaat voor ondernemers.We vinden het belangrijk dat Ridderkerk een aantrekkelijk vestigingsklimaat heeft voor ondernemers. Daarnaast spannen we ons in om innovatieve bedrijven zich in Ridderkerk te laten vestigen en – eenmaal gevestigd – voor Ridderkerk te behouden. We stimuleren dat startende ondernemers gebruik kunnen maken van leegstaande (bedrijfs)gebouwen.
AGF en Dutch Fresh Port.
Terug naar navigatie - Programma 4 Economie - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - AGF en Dutch Fresh Port.In Ridderkerk zijn vele bedrijven uit de topsector AGF gevestigd. We voeren een actief beleid om deze belangrijke bedrijfstak te ondersteunen. Bij de invulling van Dutch Fresh Port (Nieuw Reijerwaard en Verenambacht in Ridderkerk, BT Oost in Barendrecht) en bij de herontwikkeling van bestaande bedrijfsterreinen zetten we in op circulaire bouw.
-
De focus ligt op het versterken van het AGF-cluster in samenhang met andere (maatschappelijke) opgaven. Om dit te bereiken sluiten we aan bij regionale en landelijke agenda’s om subsidie te krijgen.
Tegengaan van verloedering van bedrijventerreinen en (wijk)winkelcentra.
Terug naar navigatie - Programma 4 Economie - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Tegengaan van verloedering van bedrijventerreinen en (wijk)winkelcentra.Verloedering van bedrijventerreinen en (wijk)winkelcentra wordt tegengegaan. Vergroening en goede beveiligingsplannen horen bij deze aanpak.
Ondernemers en de Ridderkerkpas.
Terug naar navigatie - Programma 4 Economie - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Ondernemers en de Ridderkerkpas.Gemeentelijke regels voor ondernemers moeten eenduidig en gemakkelijk uitvoerbaar zijn. We stimuleren lokale inkoop, zowel door onze ambtelijke organisatie als door onze partners. Zoveel ondernemers als mogelijk worden aangesloten op de Ridderkerkpas om lokaal inkopen te stimuleren.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Programma 4 Economie - Wat heeft het gekost?Exploitatie |
Primitieve begroting 2024 |
Begroting 2024 na wijziging |
Realisatie 2024 |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||
3.1:Economische ontwikkeling |
-516.800 |
-612.700 |
-614.248 |
-1.548 |
|
3.2:Fysieke bedrijfsinfrastructuur |
-341.100 |
-1.705.600 |
-481.584 |
1.224.016 |
|
3.3:Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen |
-53.000 |
-50.200 |
-53.928 |
-3.728 |
|
3.4:Economische promotie |
0 |
-17.100 |
-17.823 |
-723 |
|
Totaal Lasten |
-910.900 |
-2.385.600 |
-1.167.582 |
1.218.018 |
|
Baten |
|||||
3.1:Economische ontwikkeling |
206.400 |
206.400 |
246.253 |
39.853 |
|
3.2:Fysieke bedrijfsinfrastructuur |
0 |
1.168.700 |
1.551.497 |
382.797 |
|
3.3:Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen |
275.400 |
191.900 |
190.896 |
-1.004 |
|
Totaal Baten |
481.800 |
1.567.000 |
1.988.645 |
421.645 |
|
Saldo - Lasten en baten |
-429.100 |
-818.600 |
821.063 |
1.639.663 |
|
Saldo Economie |
-429.100 |
-818.600 |
821.063 |
1.639.663 |
Toelichting 3.1 Economische ontwikkeling
Terug naar navigatie - Programma 4 Economie - Toelichting 3.1 Economische ontwikkelingOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
3.1:Economische ontwikkeling |
||
Lasten |
-1.548 |
|
Baten |
39.853 |
|
Totaal 3.1:Economische ontwikkeling |
38.304 |
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 38.304)
Toelichting 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Terug naar navigatie - Programma 4 Economie - Toelichting 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuurOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
3.2:Fysieke bedrijfsinfrastructuur |
||
Lasten |
1.224.016 |
|
Baten |
382.797 |
|
Totaal 3.2:Fysieke bedrijfsinfrastructuur |
1.606.813 |
Gemeenschappelijke regeling Nieuw Reijerwaard (voordeel € 1.469.385)
Zie Waardecreatie Nieuw Reijerwaard in paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen.
Grondexploitatie Cornelisland (voordeel € 137.956)
Het voordelig saldo betreft een tussentijdse winstneming.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 527)
Toelichting 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Terug naar navigatie - Programma 4 Economie - Toelichting 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingenOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
3.3:Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen |
||
Lasten |
-3.728 |
|
Baten |
-1.004 |
|
Totaal 3.3:Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen |
-4.732 |
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 4.732)
Toelichting 3.4 Economische promotie
Terug naar navigatie - Programma 4 Economie - Toelichting 3.4 Economische promotieOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
3.4:Economische promotie |
||
Lasten |
-723 |
|
Totaal 3.4:Economische promotie |
-723 |
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 723)
Indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 4 Economie - IndicatorenOmschrijving |
Bron |
Eenheid |
Waarde |
---|---|---|---|
Functiemenging |
Waarstaatjegemeente.nl |
In %
De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen. |
51,1% (2023) |
Vestigingen (van bedrijven) |
Waarstaatjegemeente.nl |
Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar
Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar. |
152,3 (2023) |