Programma 7 Sociaal domein
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)Uitkeringsgerechtigden en een baan.
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Uitkeringsgerechtigden en een baan.In de komende jaren willen we inzetten om zoveel mogelijk uitkeringsgerechtigden te helpen aan een baan. Dit door maximaal gebruik te maken van de wettelijke mogelijkheden. We vinden het passend dat ontvangers van een uitkering een tegenprestatie leveren. We willen alleenstaande ouders met jonge kinderen of mensen met een zieke partner onder voorwaarden vrijstellen van de plicht om te solliciteren.
Een sociale (wijk)werkplaats.
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Een sociale (wijk)werkplaats.We onderzoeken of een moderne vorm van een sociale (wijk)werkplaats een optie is om mensen die al langere tijd een uitkering krijgen weer aan het werk te krijgen of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt onderdeel te laten zijn van onze maatschappij. We zetten daarbij in op intensieve begeleiding en een laagdrempelige aanpak.
Landelijke Hervormingsagenda Jeugd.
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Landelijke Hervormingsagenda Jeugd.Samen met het Rijk en zorgaanbieders werken we aan de totstandkoming van een landelijke Hervormingsagenda Jeugd. We zetten in op het versterken van de lokale infrastructuur en geven uitwerking aan de landelijke maatregelen. Daarnaast ondersteunen we continu de lobby richting het Rijk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) om de jeugdzorg betaalbaar te houden en de wachtlijsten te verkorten.
De weg naar goede zorgvoorzieningen.
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - De weg naar goede zorgvoorzieningen.We vinden het belangrijk dat inwoners goed de weg weten te vinden naar zorgvoorzieningen. We maken de Wijkteams voor onze inwoners makkelijker benaderbaar. Oudere inwoners willen we bedienen met jaarlijkse huisbezoeken, om tijdig een goed beeld te krijgen van de ondersteuningsbehoefte van deze groep. Daarnaast willen we ze enthousiasmeren voor vrijwilligerswerk.
Zorgwekkend en verward gedrag.
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Zorgwekkend en verward gedrag.Extra aandacht geven we aan inwoners met zorgwekkend/verward gedrag. Eenzaamheid onder onze inwoners is een steeds groter wordende zorg. We pakken eenzaamheid samen met maatschappelijke partners aan.
Vroegtijdig signaleren van problemen.
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Vroegtijdig signaleren van problemen.Om zwaardere zorgvraag in de toekomst te voorkomen willen we vroegtijdig problemen signaleren. Dit doen we samen met maatschappelijke partners zoals Stichting Facet Ridderkerk, Voedselbank Ridderkerk, scholen, kerken, verenigingen en vele anderen. Zij ontlasten de professionele zorg enorm. We staan open voor innovatieve ideeën.
Vroegtijdig signaleren van armoede- en schuldenproblematiek.
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Vroegtijdig signaleren van armoede- en schuldenproblematiek.- We hechten grote waarde aan het vroegtijdig signaleren van armoede- en schuldenproblematiek.
- We bevorderen het geven van voorlichting over omgaan met geld en digitaal welzijn.
-
We gaan jongeren met financiële problemen helpen, zodat zij een financieel gezonde toekomst tegemoet gaan. We zetten een pilot op om jongeren schuldhulpverlening te bieden die buiten het reguliere minnelijke schuldhulpverleningstraject vallen.
Eenzaamheid.
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Eenzaamheid.De eenzaamheid onder alle lagen van de bevolking neemt de laatste jaren toe.
We proberen inwoners uit hun isolement te halen met een aanbod van voldoende en passende activiteiten en goede openbare voorzieningen.
Vrijwilligers en mantelzorgers.
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Vrijwilligers en mantelzorgers.Vrijwilligers en mantelzorgers dragen bij aan het welzijn van heel veel inwoners. Zonder vrijwilligers zouden vele activiteiten niet plaats kunnen vinden. We vinden het van belang het vrijwilligerswerk en de mantelzorgers te ondersteunen, te waarderen en onder de aandacht te brengen.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Wat heeft het gekost?Exploitatie |
Primitieve begroting 2024 |
Begroting 2024 na wijziging |
Realisatie 2024 |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie |
-5.503.900 |
-8.509.400 |
-7.485.014 |
1.024.386 |
|
6.2:Toegang en eerstelijnvoorzieningen |
-4.316.100 |
-6.150.200 |
-5.609.846 |
540.354 |
|
6.3:Inkomensregelingen |
-18.383.800 |
-21.606.000 |
-22.264.133 |
-658.133 |
|
6.4:WSW en Beschut werk |
-375.800 |
-419.800 |
-404.048 |
15.752 |
|
6.5:Arbeidsparticipatie |
-1.878.100 |
-1.682.000 |
-1.484.859 |
197.141 |
|
6.6:Maatwerkvoorzieningen (WMO) |
-3.892.600 |
-2.861.600 |
-2.925.527 |
-63.927 |
|
6.71A:Huishoudelijke hulp (WMO) |
-6.378.200 |
-6.908.400 |
-6.902.445 |
5.955 |
|
6.71B:Begeleiding (WMO) |
-2.287.800 |
-2.497.700 |
-2.545.571 |
-47.871 |
|
6.71C:Dagbesteding (WMO) |
-934.800 |
-1.084.700 |
-939.946 |
144.754 |
|
6.71D:Overige maatwerkarrangementen (WMO) |
-379.800 |
-609.100 |
-578.283 |
30.817 |
|
6.72A:Jeugdzorg begeleiding |
-1.216.000 |
-1.535.200 |
-1.646.770 |
-111.570 |
|
6.72B:Jeugdzorg behandeling |
-3.668.400 |
-4.453.300 |
-4.704.083 |
-250.783 |
|
6.72C:Jeugdhulp dagbesteding |
-1.463.600 |
-2.488.200 |
-2.234.054 |
254.146 |
|
6.72D:Jeugdhulp zonder verblijf overig |
-675.800 |
-500.900 |
-600.411 |
-99.511 |
|
6.73A:Pleegzorg |
-1.313.700 |
-539.600 |
-605.696 |
-66.096 |
|
6.73B:Gezinsgericht |
-17.100 |
0 |
0 |
0 |
|
6.73C:Jeugdhulp met verblijf overig |
-2.792.700 |
-3.436.800 |
-3.426.431 |
10.369 |
|
6.74A:Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf |
-17.100 |
0 |
0 |
0 |
|
6.74B:Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf |
-965.600 |
-1.226.800 |
-624.745 |
602.055 |
|
6.74C:Gesloten plaatsing |
-17.100 |
0 |
0 |
0 |
|
6.81A:Beschermd wonen (WMO) |
-2.600 |
-33.800 |
-33.407 |
393 |
|
6.81B:Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) |
-82.600 |
-113.800 |
-51.131 |
62.669 |
|
6.82A:Jeugdbescherming |
-1.571.600 |
-2.115.000 |
-2.060.879 |
54.121 |
|
6.82B:Jeugdreclassering |
-268.900 |
0 |
-41.413 |
-41.413 |
|
Totaal Lasten |
-58.403.700 |
-68.772.300 |
-67.168.693 |
1.603.607 |
|
Baten |
|||||
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie |
0 |
4.254.900 |
4.689.223 |
434.323 |
|
6.2:Toegang en eerstelijnvoorzieningen |
0 |
1.250.300 |
3.022.762 |
1.772.462 |
|
6.3:Inkomensregelingen |
13.991.800 |
17.029.200 |
17.139.827 |
110.627 |
|
6.5:Arbeidsparticipatie |
0 |
0 |
54.035 |
54.035 |
|
6.6:Maatwerkvoorzieningen (WMO) |
554.000 |
554.000 |
584.931 |
30.931 |
|
6.71A:Huishoudelijke hulp (WMO) |
31.300 |
0 |
107.350 |
107.350 |
|
6.72B:Jeugdzorg behandeling |
0 |
0 |
44.800 |
44.800 |
|
6.72C:Jeugdhulp dagbesteding |
0 |
0 |
8.600 |
8.600 |
|
6.73A:Pleegzorg |
0 |
0 |
8.800 |
8.800 |
|
6.73C:Jeugdhulp met verblijf overig |
0 |
0 |
63.600 |
63.600 |
|
6.74B:Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf |
0 |
0 |
15.300 |
15.300 |
|
6.81B:Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) |
37.200 |
37.200 |
37.200 |
0 |
|
6.82A:Jeugdbescherming |
0 |
0 |
288.025 |
288.025 |
|
Totaal Baten |
14.614.300 |
23.125.600 |
26.064.453 |
2.938.853 |
|
Saldo - Lasten en baten |
-43.789.400 |
-45.646.700 |
-41.104.240 |
4.542.460 |
|
Stortingen |
|||||
0.10:Mutaties reserves |
0 |
-6.719.000 |
-6.719.000 |
0 |
|
Totaal Stortingen |
0 |
-6.719.000 |
-6.719.000 |
0 |
|
Onttrekkingen |
|||||
0.10:Mutaties reserves |
418.500 |
1.180.000 |
192.210 |
-987.790 |
|
Totaal Onttrekkingen |
418.500 |
1.180.000 |
192.210 |
-987.790 |
|
Saldo - Reserves |
418.500 |
-5.539.000 |
-6.526.790 |
-987.790 |
|
Saldo Sociaal domein |
-43.370.900 |
-51.185.700 |
-47.631.030 |
3.554.670 |
|
Toelichting 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.1 Samenkracht en burgerparticipatieOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie |
||
Lasten |
1.024.386 |
|
Baten |
434.323 |
|
Totaal 6.1:Samenkracht en burgerparticipatie |
1.458.709 |
|
Opvang Oekraïners (voordeel € 175.260)/Opvang Oekraïne locatie Wooncompas (voordeel € 217.815)
De raming is gebaseerd op het voorgaande jaar. In 2024 zijn er minder kosten gemaakt voor het gereedmaken van de opvangplekken.
Ouderenwerk (voordeel € 201.978)
Vanuit de specifieke uitkering Integraal Zorgakkoord (IZA) 2024 zijn incidenteel de Toch Thuis subsidie voor Aafje (€ 130.000) en de subsidie Geheugenpaleis (€ 57.570) betaald, aangezien de IZA middelen niet naar 2025 meegenomen konden worden. Normaliter worden deze subsidies uit het budget Ouderenwerk betaald. Daarnaast zijn kleinere subsidies op dit budget in 2024 niet aangevraagd (€ 4.500). Voor de overige circa € 10.000 was in 2024 geen bestemming.
Wmo algemene voorzieningen (voordeel € 485.650)
In 2024 is er enkel voor € 150.000 innovatiesubsidie verleend aan Stichting Bram. Het overschot is het gevolg van het beperkte aantal subsidieaanvragen voor innovatie. De beschikbare innovatiegelden lopen tot 2026.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 378.006)
Toelichting 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningenOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.2:Toegang en eerstelijnvoorzieningen |
||
Lasten |
540.354 |
|
Baten |
1.772.462 |
|
Totaal 6.2:Toegang en eerstelijnvoorzieningen |
2.312.816 |
|
Toeslagenaffaire ondersteuning gedupeerden SPUK (voordeel € 1.212.764)
Wij ontvangen van het Rijk naast vergoedingen voor werkelijke uitgaven ook normbedragen. Hier staan geen directe uitgaven tegenover. Het restant van de normbedragen over de afgelopen jaren valt vrij en zorgt voor het voordeel.
Inzet in Wijkteams (voordeel € 447.850)
Het voordeel is deels afkomstig van fors verzuim door ziekte en zwangerschapsverloven en door verloop van medewerkers van de verschillende moederorganisaties (externe partners) binnen het wijkteam. Zeker binnen deze beroepsgroep merken we de gevolgen van de krapte op de arbeidsmarkt, wat tevens een landelijk probleem is. Hierdoor is lang niet altijd mogelijk een zieke medewerker te vervangen. Verder zien we dat het een tijd duurt voordat de plek van een vertrokken medewerker wordt opgevuld. Dit zorgt voor een overschot op dit onderdeel.
Daarnaast is er voor 2024 een bedrag van € 267.000 toegevoegd aan dit budget voor het wegwerken van de wachtlijsten op de toegang Jeugd. Hier is in 2024 slechts deels op ingezet, maar heeft nog niet geleid tot een forse daling op de wachtlijst. Voorgesteld wordt dan ook om dit bedrag door te schuiven naar 2025, zodat de wachtlijsten toegang jeugd in 2025 omlaag gaan.
Tenslotte zijn er ook incidentele DUVO-middelen beschikbaar gesteld van € 124.000 voor de versterking van Veilig Thuis, die in dit budget zijn opgenomen.
Opdracht J - Uitvoeringskosten (voordeel € 321.654)
Zie toelichting bij Jeugdhulp lokaal en regionaal ingekocht.
Toerekening personeelslasten naar programma's (voordeel € 247.247)
Dit is een wettelijke en budgettair neutrale verdeling van de personeelskosten naar de verschillende taakvelden, zodat per taakveld de totale kosten zichtbaar zijn.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 83.301)
Toelichting 6.3 Inkomensregelingen
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.3 InkomensregelingenOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.3:Inkomensregelingen |
||
Lasten |
-658.133 |
|
Baten |
110.627 |
|
Totaal 6.3:Inkomensregelingen |
-547.506 |
|
Wet BUIG uitkeringen (nadeel € 445.278)
De gemeente Ridderkerk kampt al jaren met een structureel tekort op het BUIG-budget, met uitzondering van het jaar 2020. In 2022 en 2023 voldeed Ridderkerk aan de voorwaarden om gebruik te maken van de Vangnetregeling, waarvan wij dan ook gebruik hebben gemaakt. In 2024 heeft de gemeente Ridderkerk echter geen recht op de Vangnetregeling, omdat het tekort onder de 7,5% ligt.
De financiering van het Rijk aan de gemeente Ridderkerk is gebaseerd op het objectieve verdeelmodel. Hierbij wordt rekening gehouden met de bevolkingssamenstelling en specifieke kenmerken van de inwoners, in combinatie met de economische situatie (zoals de kans op werk) binnen de arbeidsmarktregio. De gemeente Ridderkerk is een nadeelgemeente binnen de verdeling van het BUIG-budget. Dit komt doordat het objectieve verdeelmodel onvoldoende rekening houdt met de specifieke lokale omstandigheden. Ridderkerk kent namelijk een relatief groot aandeel inwoners met multi-problematiek (zie RIB: Uitkeringsbestand team Participatie, 2024-097116) en een groeiend aantal gehuisveste statushouders wat leidt tot hogere uitkeringslasten. Door hun inburgeringsverplichtingen zijn de statushouders niet direct bemiddelbaar naar werk. Daarnaast zien wij een toename van inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt die zich in Ridderkerk vestigen.
De verhoging van het wettelijk minimumloon in 2024 heeft geen directe financiële impact gehad op het BUIG-budget. De gemeenten zijn hiervoor door het Rijk gecompenseerd.
Minimabeleid (nadeel € 230.811)
Het tekort op het minimabudget komt grotendeels door de sterk gestegen uitgaven op de individuele bijzondere bijstand. Deze uitgaven zijn gestegen door het aantal statushouders dat in Ridderkerk is komen wonen. Ook zijn er meer maatwerkbesluiten toegepast ten laste van de bijzondere bijstand (wordt niet geregistreerd). Verder worden huishoudens gecompenseerd die te maken hebben met de 'Alleenverdienersproblematiek'. Deze laatste tekorten worden gedekt door de algemene uitkering, maar konden door het late verschijnen van de september- en decembercirculaire niet meer begroot worden in de 2e Tussenrapportage 2024.
Schuldhulpverlening (voordeel € 171.721)
Voor de pilot 'Opkopen schulden jongeren' is een overschot van ongeveer € 70.700. Het project is van start gegaan in het tweede deel van 2023 en loopt door tot 1 januari 2026. Het overschot dat bedoeld is voor de pilot schuiven we door naar het volgende jaar. Vanuit het Rijk is er extra geld beschikbaar gesteld om de uitvoering en preventie steviger in te zetten. Dit bedrag is structureel aan het preventiebudget toegevoegd. Sinds 2024 is structureel extra capaciteit ingezet op de uitvoering van schuldhulpverlening en preventie (24 uur per week). In 2024 is dit ten laste gegaan van het budget pilot 'Opkopen schulden jongeren'. In 2024 lag de prioriteit bij de individuele schuldhulpverleningstrajecten. Er zijn geen andere preventieprojecten in 2024 uitgevoerd (€ 100.300).
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 43.138)
Toelichting 6.4 WSW en Beschut werk
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.4 WSW en Beschut werkOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.4:WSW en Beschut werk |
||
Lasten |
15.752 |
|
Totaal 6.4:WSW en Beschut werk |
15.752 |
|
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 15.752)
Toelichting 6.5 Arbeidsparticipatie
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.5 ArbeidsparticipatieOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.5:Arbeidsparticipatie |
||
Lasten |
197.141 |
|
Baten |
54.035 |
|
Totaal 6.5:Arbeidsparticipatie |
251.176 |
|
Re-integratieprojecten (voordeel € 127.548)
Het voordeel ontstaat doordat de eerste helft van het jaar 2024 vooral in het teken stond van het analyseren van het bestand en het in kaart brengen van passende trajecten (zie RIB: Uitkeringsbestand team Participatie, 2024-097116). In de tweede helft van het jaar 2024 is gestart met het gericht inkopen van re-integratieactiviteiten, waardoor er minder budget nodig was dan oorspronkelijk begroot.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 123.628)
Toelichting 6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)Omschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.6:Maatwerkvoorzieningen (WMO) |
||
Lasten |
-63.927 |
|
Baten |
30.931 |
|
Totaal 6.6:Maatwerkvoorzieningen (WMO) |
-32.996 |
|
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 32.996)
Toelichting 6.71A Huishoudelijke hulp (WMO)
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.71A Huishoudelijke hulp (WMO)Omschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.71A:Huishoudelijke hulp (WMO) |
||
Lasten |
5.955 |
|
Baten |
107.350 |
|
Totaal 6.71A:Huishoudelijke hulp (WMO) |
113.305 |
|
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 113.305)
Toelichting 6.71B Begeleiding (WMO)
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.71B Begeleiding (WMO)Omschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.71B:Begeleiding (WMO) |
||
Lasten |
-47.871 |
|
Totaal 6.71B:Begeleiding (WMO) |
-47.871 |
|
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 47.871)
Toelichting 6.71C Dagbesteding (WMO)
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.71C Dagbesteding (WMO)Omschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.71C:Dagbesteding (WMO) |
||
Lasten |
144.754 |
|
Totaal 6.71C:Dagbesteding (WMO) |
144.754 |
|
WMO Dagbesteding (voordeel € 126.354)
Bij het vaststellen van de begroting 2024 is rekening gehouden met een grotere impact van de tariefwijziging per 1 oktober 2023. De indexatie was fors, maar deze is te hoog ingeschat. Daarnaast is er een afname in cliënten waar te nemen.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 18.400)
Toelichting 6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO)
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO)Omschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.71D:Overige maatwerkarrangementen (WMO) |
||
Lasten |
30.817 |
|
Totaal 6.71D:Overige maatwerkarrangementen (WMO) |
30.817 |
|
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 30.817)
Jeugdhulp lokaal en regionaal ingekocht
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Jeugdhulp lokaal en regionaal ingekochtWe maken een onderscheid in jeugdhulp. Zo kennen we lokale en regionale ingekochte jeugdhulp. De lokale jeugdhulp is ingedeeld in percelen en regionale jeugdhulp in opdrachten. Daarnaast wordt jeugdhulp ingekocht via maatwerkovereenkomsten en gefinancierd via PGB.
De lokale jeugdhulp is verdeeld in percelen toegekend aan de volgende taakvelden:
- 6.72A Jeugdzorg begeleiding
- 6.72B Jeugdhulp behandeling
- 6.72C Jeugdhulp dagbesteding
De regionale jeugdhulp is verdeeld in opdrachten toegekend aan de volgende taakvelden:
- 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
- 6.72B Jeugdhulp behandeling
- 6.72C Jeugdhulp dagbesteding
- 6.73A Pleegzorg
- 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig
- 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf
- 6.82A Jeugdbescherming
- 6.82B Jeugdreclassering
Voor de leesbaarheid worden de toelichtingen voor lokale jeugdhulp en regionale jeugdhulp hieronder gebundeld weergegeven. De lokale jeugdhulp PGB en lokale jeugdhulp maatwerkovereenkomsten zijn aparte onderdelen van lokale jeugdhulp.
Lokale Jeugdhulp (nadeel € 418.330)
Het nadeel voor de lokale jeugdhulp is onder andere het gevolg van het grote aantal indicaties dat in 2023 is afgegeven met een doorlooptijd in 2024.
Het aantal zorgaanvragen voor jeugdhulp met GGZ-behandeling is eveneens toegenomen. Het tekort is vooral zichtbaar in het budget voor diagnose. Door huisartsen wordt frequent doorverwezen. Om dit beter te kunnen monitoren en beheersen, is in Ridderkerk een POH GGZ (Praktijkondersteuner Huisarts GGZ) aangesteld in de drie grootste huisartsenpraktijken. Deze POH GGZ biedt zelf GGZ-hulp, zodat jongeren niet direct naar ingekochte specialistische jeugdhulp doorverwezen worden. Ook zorgt deze POH GGZ dat er passender verwezen wordt wanneer sprake is van een doorverwijzing. De toenemende zorgvraag is een landelijke trend. Steeds meer jongeren hebben te maken met psychische klachten.
Bij de begeleiding in de ambulante zorg is een trend zichtbaar dat de aantallen afnemen. De precieze oorzaak van deze afname is nog niet duidelijk. Verschillende factoren kunnen een rol spelen. Gezien de stijging in het aantal zorgvragen voor jeugdhulp met GGZ-behandeling is het mogelijk dat een verschuiving plaatsvindt in zorgbehoeften van jongeren naar een intensievere vorm van zorg.
Regionale Jeugdhulp (voordeel € 1.619.938)
Op basis van het advies en de prognose van de GRJR is in 2024 twee keer naar boven bijgesteld (in totaal € 2.497.100), namelijk in eerste en tweede tussenrapportage. De kosten (€ 10.114.000) zijn lager uitgevallen dan deze prognose. Vooral binnen de regionaal ingekochte daghulp (opdracht D) en bij Opname (opdracht B) was de toename lager dan geprognotiseerd. Ondanks dat de kosten lager liggen dan de bijgestelde begroting zijn de kosten voor regionale jeugdhulp ten opzichte van 2023 (€ 9.241.000) met ongeveer één miljoen euro gestegen.
Toelichting 6.72A Jeugdzorg begeleiding
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.72A Jeugdzorg begeleidingOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.72A:Jeugdzorg begeleiding |
||
Lasten |
-111.570 |
|
Totaal 6.72A:Jeugdzorg begeleiding |
-111.570 |
|
Perceel 1: Jeugdhulp begeleiding (nadeel € 120.716)
Zie toelichting bij Jeugdhulp lokaal en regionaal ingekocht.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 9.146)
Toelichting 6.72B Jeugdzorg behandeling
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.72B Jeugdzorg behandelingOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.72B:Jeugdzorg behandeling |
||
Lasten |
-250.783 |
|
Baten |
44.800 |
|
Totaal 6.72B:Jeugdzorg behandeling |
-205.983 |
|
Perceel 4: Jeugdhulp behandeling (nadeel € 130.003)
Zie toelichting bij Jeugdhulp lokaal en regionaal ingekocht.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 75.980)
Toelichting 6.72C Jeugdhulp dagbesteding
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.72C Jeugdhulp dagbestedingOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.72C:Jeugdhulp dagbesteding |
||
Lasten |
254.146 |
|
Baten |
8.600 |
|
Totaal 6.72C:Jeugdhulp dagbesteding |
262.746 |
|
Perceel 2: Jeugdhulp dagbesteding (nadeel € 138.286)/Opdracht D - Steun, Hulp, Behandeling overdag (daghulp) (voordeel € 401.032)
Zie toelichting bij Jeugdhulp lokaal en regionaal ingekocht.
Toelichting 6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overigOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.72D:Jeugdhulp zonder verblijf overig |
||
Lasten |
-99.511 |
|
Totaal 6.72D:Jeugdhulp zonder verblijf overig |
-99.511 |
|
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 99.511)
Toelichting 6.73A Pleegzorg
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.73A PleegzorgOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.73A:Pleegzorg |
||
Lasten |
-66.096 |
|
Baten |
8.800 |
|
Totaal 6.73A:Pleegzorg |
-57.296 |
|
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 57.296)
Toelichting 6.73C Jeugdhulp met verblijf overig
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.73C Jeugdhulp met verblijf overigOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.73C:Jeugdhulp met verblijf overig |
||
Lasten |
10.369 |
|
Baten |
63.600 |
|
Totaal 6.73C:Jeugdhulp met verblijf overig |
73.969 |
|
Opdracht B-Weer naar huis(opname)-JH met verblijf (voordeel € 487.169)/Opdracht I-Overige-Buiten regionale plaatsingen (nadeel € 339.786)
Zie toelichting bij Jeugdhulp lokaal en regionaal ingekocht.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 73.414)
Toelichting 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijfOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.74B:Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf |
||
Lasten |
602.055 |
|
Baten |
15.300 |
|
Totaal 6.74B:Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf |
617.355 |
|
Opdracht I-Overige-Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf (voordeel € 590.045)
Zie toelichting bij Jeugdhulp lokaal en regionaal ingekocht.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 27.310)
Toelichting 6.81A Beschermd wonen (WMO)
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.81A Beschermd wonen (WMO)Omschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.81A:Beschermd wonen (WMO) |
||
Lasten |
393 |
|
Totaal 6.81A:Beschermd wonen (WMO) |
393 |
|
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 393)
Toelichting 6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)Omschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.81B:Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) |
||
Lasten |
62.669 |
|
Baten |
0 |
|
Totaal 6.81B:Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) |
62.669 |
|
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 62.669)
Toelichting 6.82A Jeugdbescherming
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.82A JeugdbeschermingOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.82A:Jeugdbescherming |
||
Lasten |
54.121 |
|
Baten |
288.025 |
|
Totaal 6.82A:Jeugdbescherming |
342.146 |
|
Opdracht H-Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond Jeugdbescherming (voordeel € 261.356)
Zie toelichting bij Jeugdhulp lokaal en regionaal ingekocht.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 80.790)
Toelichting 6.82B Jeugdreclassering
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 6.82B JeugdreclasseringOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
6.82B:Jeugdreclassering |
||
Lasten |
-41.413 |
|
Totaal 6.82B:Jeugdreclassering |
-41.413 |
|
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 41.413)
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - Toelichting 0.10 Mutaties reservesOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
|---|---|---|
0.10:Mutaties reserves |
||
Stortingen |
0 |
|
Onttrekkingen |
-987.790 |
|
Totaal 0.10:Mutaties reserves |
-987.790 |
|
Algemene reserve (nadeel € 307.890)
- Het budget voor het wegwerken van wachtlijsten en uitvoeringsmaatregelen inzake Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) is niet uitgegeven in 2024 en schuift door naar 2025. Hiermee schuift ook de dekking uit de algemene reserve hiervoor door naar 2025 (nadeel € 267.100).
- De uitgaven voor het project Jong Vermogen, waaronder kosten voor huisvesting, inrichting, automatisering, verbouw en projectleiding van het Leerwerkbedrijf, zijn lager dan oorspronkelijk geraamd. Hierdoor is de benodigde dekking vanuit de algemene reserve ook lager dan voorzien (nadeel € 40.790).
Reserve innovatiefonds sociaal domein (nadeel € 679.900)
- Voor dekking van de pilot opkopen schulden jongeren is in 2024 minder uit de reserve nodig dan geraamd (nadeel € 70.700).
- Omdat er verder geen innovatie-uitgaven zijn geweest, hoeft er voor dekking hiervan ook niet aan de reserve innovatiefonds sociaal domein te worden onttrokken (nadeel € 609.200).
Indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 7 Sociaal domein - IndicatorenOmschrijving |
Bron |
Eenheid |
Waarde |
|---|---|---|---|
Banen |
Waarstaatjegemeente.nl |
Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar
Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar. |
795,2 (2023) |
Jongeren met een delict voor de rechter |
Waarstaatjegemeente.nl |
% jongeren van 12 t/m 21 jaar
Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. |
2,0% (2023) |
Kinderen in uitkeringsgezinnen |
Waarstaatjegemeente.nl |
% kinderen tot 18 jaar
Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) verstaan. |
7,0% (2023) |
Netto arbeidsparticipatie |
Waarstaatjegemeente.nl |
% werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking
Het aandeel van de werkzame beroepsbevolking in de bevolking (beroeps- en niet-beroepsbevolking). Deze definitie heeft betrekking op personen die in Nederland wonen (exclusief de institutionele bevolking). |
73,0% |
Werkloze jongeren |
Waarstaatjegemeente.nl |
% in de leeftijd van 16 t/m 22 jaar
Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie. |
1,0% (2023) |
Personen met een bijstandsuitkering |
Waarstaatjegemeente.nl |
Aantal per 10.000 inwoners
Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen. |
318,4 |
Lopende re-integratietraject |
Waarstaatjegemeente.nl |
Aantal per 10.000 inwoners van 15-64 jaar
Het aantal reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. |
221,1 |
Jongeren met jeugdhulp |
Waarstaatjegemeente.nl |
% van alle jongeren tot 18 jaar
Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014), en in natura door de zorgaanbieder is geleverd. PGB gefinancierde hulp en zorg valt hier dus buiten. Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders.
Zorg in Natura wordt direct vergoed aan de zorgverlener zonder tussenkomst van de zorggebruiker. In het kader van de jeugdzorg betekent dit dat de hulp rechtstreeks door de gemeente wordt vergoed.
Persoonsgebonden budget (PGB)is een geldbedrag waarmee de zorggebruiker zelf zorg, begeleiding, hulp, hulpmiddelen of voorzieningen in kan kopen. Deze wordt verstrekt via de Sociale verzekeringsbank (SVB) maar is ook afkomstig van de gemeente. |
10,2% |
Jongeren met jeugdbescherming |
Waarstaatjegemeente.nl |
% van alle jongeren tot 18 jaar
Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan 'onder toezicht gesteld' of ‘onder voogdij geplaatst’. |
0,9% |
Jongeren met jeugdreclassering |
Waarstaatjegemeente.nl |
% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar
Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie of leerplichtambtenaar in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder de overtreding of het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 22 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. |
0,5% |
Cliënten met maatwerkarrangementen Wmo |
Monitor Sociaal Domein Wmo |
Aantal per 10.000 inwoners
Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkvoorziening is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeenten. |
770 |