
Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)Goed openbaar vervoer.
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Goed openbaar vervoer.Goed openbaar vervoer is voor veel inwoners van Ridderkerk, voor veel werknemers van Ridderkerkse bedrijven die buiten de gemeente wonen en voor veel bezoekers aan onze gemeente van groot belang.
We blijven inzetten op Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) per bus en bevorderen de inzet van buurtbussen. Daarmee willen we zo veel mogelijk plekken in de wijken kunnen bereiken.
-
Hiermee krijgt RK een snelle en comfortabele busverbinding met RD met ruime haltes, voldoende fietsparkeervoorz. en dir. fietsverbindingen. Zo stimuleren we de combinatie fiets-HOV en wordt R-net een écht alternatief voor mid.lange autoverplaatsingen
Deelmobiliteit en parkeeroverlast.
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Deelmobiliteit en parkeeroverlast.We bevorderen deelmobiliteit. Eventuele parkeeroverlast wordt aangepakt.
Verkeersveiligheid van wegen en straten.
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Verkeersveiligheid van wegen en straten.De verkeersveiligheid van wegen en straten krijgt onverminderd aandacht. Voet-, fiets- en wandelpaden worden ook goed onderhouden, waarmee ook de veiligheid voor de verkeersdeelnemers is gediend. Oversteekplaatsen moeten goed verlicht en veilig zijn. Ontbrekende schakels in het fiets- en wandelpadennetwerk worden zoveel als mogelijk aangelegd. We staan open voor de verkenning naar de mogelijkheid voor een Metropolitane fietsroute tussen Rotterdam-Ridderkerk- Dordrecht.
Snelheid van verkeer.
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Snelheid van verkeer.Sluiproutes pakken we aan. Met flitsacties en actief beboeten willen we het te hard rijden in woonwijken terugdringen. Het uitgangspunt is dat binnen de bebouwde kom van Ridderkerk een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt met uitzondering van ontsluitingswegen.
Herinrichting centrumring.
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Herinrichting centrumring.We onderzoeken de verschillende mogelijkheden voor herinrichting van de centrumring samen met ondernemers en omwonenden, waarbij een vrijliggend uitvoeren naar het verkeerskundig effect van alle ruimtelijke fietspad het uitgangspunt is.
-
Voor de herinr. van de centrumring onderzoeken we het effect van alle ruimtelijke ontw. in het centrum op het verkeersnetwerk van het centrum. O.b.v. het uitgangspunt ‘vrijliggend fietspad’ wordt een nwe. inrichting van de centrumring
Verkeersafwikkeling bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Verkeersafwikkeling bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.We willen de verkeersafwikkeling van het bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard verbeteren door dit gebied een directe oprit te geven op de A15/A16. We werken niet mee aan een doorgaande weg door de boomgaard tussen de Tuindersweg in Barendrecht en de Rijksstraatweg in Rijsoord.
Waterbusverbinding met Ridderkerk.
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord) - Waterbusverbinding met Ridderkerk.We hechten waarde aan de waterbusverbinding met Ridderkerk. Ook de veiligheid op het water krijgt de nodige aandacht. Dat betreft zowel voor beroepsvaart op de rivieren (Drierivierenpunt) rondom Ridderkerk als pleziervaart op De Waal.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat heeft het gekost?Exploitatie |
Primitieve begroting 2024 |
Begroting 2024 na wijziging |
Realisatie 2024 |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||
2.1:Verkeer en vervoer |
-10.334.400 |
-10.628.600 |
-7.437.193 |
3.191.407 |
|
2.2:Parkeren |
-249.000 |
-235.600 |
-213.145 |
22.455 |
|
2.3:Recreatieve havens |
-500 |
-41.100 |
-41.198 |
-98 |
|
2.4:Economische havens en waterwegen |
-636.600 |
-994.800 |
-694.533 |
300.267 |
|
2.5:Openbaar vervoer |
-886.900 |
-921.900 |
-687.785 |
234.115 |
|
Totaal Lasten |
-12.107.400 |
-12.822.000 |
-9.073.855 |
3.748.145 |
|
Baten |
|||||
2.1:Verkeer en vervoer |
764.800 |
1.314.500 |
1.367.271 |
52.771 |
|
2.2:Parkeren |
0 |
0 |
31.884 |
31.884 |
|
2.4:Economische havens en waterwegen |
167.800 |
204.800 |
201.204 |
-3.596 |
|
2.5:Openbaar vervoer |
138.700 |
168.700 |
153.571 |
-15.129 |
|
Totaal Baten |
1.071.300 |
1.688.000 |
1.753.929 |
65.929 |
|
Saldo - Lasten en baten |
-11.036.100 |
-11.134.000 |
-7.319.926 |
3.814.074 |
|
Stortingen |
|||||
0.10:Mutaties reserves |
-1.117.600 |
-7.089.000 |
-7.089.000 |
0 |
|
Totaal Stortingen |
-1.117.600 |
-7.089.000 |
-7.089.000 |
0 |
|
Onttrekkingen |
|||||
0.10:Mutaties reserves |
1.429.800 |
8.199.000 |
7.669.121 |
-529.879 |
|
Totaal Onttrekkingen |
1.429.800 |
8.199.000 |
7.669.121 |
-529.879 |
|
Saldo - Reserves |
312.200 |
1.110.000 |
580.121 |
-529.879 |
|
Saldo Verkeer, vervoer en waterstaat |
-10.723.900 |
-10.024.000 |
-6.739.805 |
3.284.195 |
Toelichting 2.1 Verkeer en vervoer
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting 2.1 Verkeer en vervoerOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
2.1:Verkeer en vervoer |
||
Lasten |
3.191.407 |
|
Baten |
52.771 |
|
Totaal 2.1:Verkeer en vervoer |
3.244.178 |
Planmatig onderhoud wegen (voordeel € 356.651)
De Rotterdamseweg is in beheer bij het Waterschap Hollandse Delta. In 2024 is geen groot onderhoud gepleegd aan het gedeelte Randweg-Rijnsingel. De bijdrage van de gemeente voor geluidreducerend asfalt van € 102.000 schuift hierdoor naar 2025.
In 2024 is de raamovereenkomst Groot onderhoud aanbesteed, deze heeft forse vertraging opgelopen. Aangezien de oude overeenkomst liep tot 30 juni 2024 mochten vanaf 1 juli maar zeer beperkt bestratingswerkzaamheden worden uitgevoerd. De kapitaallasten zijn lager dan begroot als gevolg van het doorschuiven van investeringen van 2023 naar 2024 (bijvoorbeeld voor ontwikkeling Dillenburgplein, investeringen Centrumplan en rehabilitaties wegen).
Dagelijks onderhoud wegen (voordeel € 1.364.077)
Zie Waardecreatie Nieuw Reijerwaard in paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen.
Daarnaast is in 2024 de raamovereenkomst Klein onderhoud aanbesteed; deze heeft forse vertraging opgelopen. Aangezien de oude overeenkomst liep tot 30 juni 2024 mochten er vanaf 1 juli maar zeer beperkt bestratingswerkzaamheden worden uitgevoerd.
Aanleg glasvezelnetwerk (nadeel € 135.972)
De aanleg van het glasvezelnetwerk heeft vertraging opgelopen. KPN moet nog een deel van het tracé aanleggen in en door de waterkeringen. Vergunningverlening door Waterschap Hollandse Delta en de afstemming hieromtrent veroorzaken vertraging. Delta verzorgt de aanleg van glasvezel op de bedrijventerreinen. Beleid van Delta is om aan de voorkant eerst te zorgen voor voldoende interesse alvorens de tracés aan te leggen. Bij onvoldoende interesse in een gebied wordt er niet aangelegd. Er was minder interesse bij bedrijven dan verwacht waardoor de uitvoering van de aanleg is vertraagd. Door scherpe aanbiedingen en een andere benadering loopt het verkrijgen van interesse/abonnementen beter en daarmee ook de voortgang van de aanleg. Door de vertraging vallen de inkomsten in 2024 lager uit, want de gemeente ontvangt een degeneratievergoeding pas na aanleg. In 2025 wordt nog € 140.000 aan inkomsten verwacht.
Gladheidsbestrijding (voordeel € 481.906)
Zie Waardecreatie Nieuw Reijerwaard in paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen.
Extra aanpak zwerfafval (voordeel € 130.631)
Het voordelig verschil wordt veroorzaakt door hogere subsidie-inkomsten en lagere lasten. De subsidie-inkomsten zijn ruim € 70.000 hoger dan verwacht. Er was onduidelijkheid over de in 2024 te ontvangen subsidie en wanneer deze zou worden uitgekeerd. Door deze onduidelijkheid zijn opdrachten vertraagd en/of niet verstrekt waardoor de uitgaven lager zijn. Om in 2025 alsnog de inventarisatie van alle afvalbakken uit te voeren en het opstellen van een basisplan afvalbakken inclusief uitvoering aanpassingen te realiseren wordt een bedrag van € 59.000 doorgeschoven naar 2025.
Civiele kunstwerken (voordeel € 124.372)
In 2024 is € 50.000 incidenteel budget begroot voor onderwaterinspectie van damwanden langs de Nieuwe Maas. Hiervan is € 11.600 uitgegeven. Om deze inspectie in 2025 uit te voeren wordt het restantbudget van € 38.400 doorgeschoven naar 2025. De onderhoudskosten zijn lager door minder onderhoudswerkzaamheden. Het project voor de vrachtwagenparkeerplaats aan de Gieterijstraat is in voorbereiding en wordt in het eerste kwartaal van 2025 uitgevoerd. Het incidentele budget van € 19.300 hiervoor schuift door naar 2025.
Dagelijks onderhoud openbare verlichting (voordeel € 190.477)
Zie Waardecreatie Nieuw Reijerwaard in paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen.
Verkeersplanologie en -veiligheid (voordeel € 163.667)
Bij de besluitvorming Mobiliteitsonderzoek Bolnes is er een onderzoekbudget van € 150.000 beschikbaar gesteld. De uitvoering vindt plaats in 2025, zodoende wordt het bedrag doorgeschoven naar 2025.
Mobiliteitsplan (voordeel € 104.978)
Dit budget is opgebouwd uit verschillende posten zoals leefstraten, gedragsbeïnvloeding, vervoer op maat en mobiliteitshubs. Een deel van de posten is opgenomen in andere projecten.
Oeverconstructies Park Maasdonck (voordeel € 189.025)
Onderzoeken en adviezen waren van elkaar afhankelijk voor opvolging waardoor de voortgang trager is verlopen dan verwacht. Inmiddels zijn er ontwerpkeuzes gemaakt en werken we toe naar realisatie in 2025. Het restantbudget schuift door naar 2025. Ook de dekking uit de reserve oeverconstructies Park Maasdonck schuift door naar 2025.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 274.367)
Toelichting 2.2 Parkeren
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting 2.2 ParkerenOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
2.2:Parkeren |
||
Lasten |
22.455 |
|
Baten |
31.884 |
|
Totaal 2.2:Parkeren |
54.338 |
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 54.338)
Toelichting 2.3 Recreatieve havens
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting 2.3 Recreatieve havensOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
2.3:Recreatieve havens |
||
Lasten |
-98 |
|
Totaal 2.3:Recreatieve havens |
-98 |
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 98)
Toelichting 2.4 Economische havens en waterwegen
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting 2.4 Economische havens en waterwegenOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
2.4:Economische havens en waterwegen |
||
Lasten |
300.267 |
|
Baten |
-3.596 |
|
Totaal 2.4:Economische havens en waterwegen |
296.671 |
Waterwegen dagelijks onderhoud (voordeel € 257.309)
Zie Waardecreatie Nieuw Reijerwaard in paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen.
Daarnaast is ook sprake van een nadeel op deze post. Door een bepaling in de integrale onderhoudscontracten heeft de aannemer recht op extra indexatie van loon- en brandstofkosten. De hoogte van dit bedrag wordt berekend op basis van kengetallen die in het najaar van 2024 bekend zijn geworden. Inmiddels zijn er nieuwe integrale onderhoudsbestekken aanbesteed. Eén contract start op 1 januari 2025 en de andere op 1 juni 2025. In de nieuwe contracten is deze bepaling niet meer opgenomen.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 39.361)
Toelichting 2.5 Openbaar vervoer
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting 2.5 Openbaar vervoerOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
2.5:Openbaar vervoer |
||
Lasten |
234.115 |
|
Baten |
-15.129 |
|
Totaal 2.5:Openbaar vervoer |
218.986 |
Openbaar vervoer voor pensioengerechtigden (voordeel € 163.674)
De kosten vallen jaarlijks lager uit dan de primitieve begroting, omdat het daadwerkelijke gebruik van gratis ov lager is dan verwacht. Voor 2025 en verder is dit verwerkt in de begroting.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 55.312)
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Terug naar navigatie - Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting 0.10 Mutaties reservesOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
0.10:Mutaties reserves |
||
Stortingen |
0 |
|
Onttrekkingen |
-529.879 |
|
Totaal 0.10:Mutaties reserves |
-529.879 |
Algemene reserve (nadeel € 244.676)
- Omdat de bijdrage aan Waterschap Hollandse Delta voor geluidreducerend asfalt doorschuift naar 2025 schuift ook de dekking uit de algemene reserve hiervoor door (nadeel € 102.000).
- Het herschrijven van de oude module parkeren is in 2024 niet uitgevoerd. Derhalve is dekking uit de algemene reserve hiervoor ook niet nodig (nadeel € 50.000).
- Voor maatregelen inzake mobiliteitsagenda Dutch Fresh Port (DFP) is van de geraamde dekking uit de algemene reserve, ad € 50.000, slechts € 4.800 nodig (nadeel € 45.200).
- Overige verschillen (nadeel € 47.476).
Reserve oeverconstructies Park Maasdonck (nadeel € 189.025)
Omdat de kosten voor acties uit de memo oeverconstructies Park Maasdonck lager zijn dan geraamd, is de dekking uit de reserve ook lager.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 96.178)