
Programma 5 Onderwijs
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)Veiligheid van kinderen op weg naar en van school.
Terug naar navigatie - Veiligheid van kinderen op weg naar en van school.Kinderen moeten op een veilige manier op eigen gelegenheid van en naar school kunnen. Het inrichten van herkenbare schoolzones kunnen hieraan bijdragen.
Leerachterstanden.
Terug naar navigatie - Leerachterstanden.Door middel van vroegsignalering willen we leerachterstanden voorkomen. Eenmaal opgelopen leerachterstanden en laaggeletterdheid bestrijden we met een gerichte aanpak. Ook bevorderen we de leesvaardigheid van kinderen.
Voorlichtings- en buitenschoolse activiteiten voor kennismaking met verschillende beroepen.
Terug naar navigatie - Voorlichtings- en buitenschoolse activiteiten voor kennismaking met verschillende beroepen.We faciliteren met voorlichtings- en buitenschoolse activiteiten dat kinderen extra kennis kunnen vergaren. We stimuleren dat scholen hun leerlingen kennis laten maken met verschillende beroepen, bijvoorbeeld tijdens een beroependag voor kinderen en ouders. De onlangs opgerichte Stichting Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven Ridderkerk kan dit verzorgen. Stageplaatsen zijn voor leerlingen belangrijk voor een goede voorbereiding op hun latere loopbaan. Aan bedrijven en maatschappelijke instellingen vragen we om voldoende stagemogelijkheden aan te bieden.
-
Aan bedrijven en maatschappelijke instellingen vragen we om voldoende stagemogelijkheden aan te bieden. Ook binnen onze organisatie vragen we daar aandacht voor.
Integrale Kindcentra.
Terug naar navigatie - Integrale Kindcentra.We stimuleren de ontwikkeling van Integrale Kindcentra. Indien scholen en kinderopvangorganisaties op een locatie willen samenwerken denken we mee over huisvestingsvraagstukken.
Gelden Nationaal Programma Onderwijs.
Terug naar navigatie - Gelden Nationaal Programma Onderwijs.We blijven de ontwikkeling van IKC stimuleren en blijven het gesprek voeren met de partners over de doorgaande leerlijn en de mogelijke ontwikkelingen hierin.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie |
Primitieve begroting 2024 |
Begroting 2024 na wijziging |
Realisatie 2024 |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||
4.1:Openbaar basisonderwijs |
-569.300 |
-182.900 |
-188.854 |
-5.954 |
|
4.2:Onderwijshuisvesting |
-2.733.600 |
-3.725.500 |
-3.531.752 |
193.748 |
|
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
-2.527.200 |
-4.054.800 |
-4.174.394 |
-119.594 |
|
Totaal Lasten |
-5.830.100 |
-7.963.200 |
-7.895.000 |
68.200 |
|
Baten |
|||||
4.2:Onderwijshuisvesting |
10.300 |
75.300 |
64.102 |
-11.198 |
|
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
578.300 |
1.862.700 |
2.217.577 |
354.877 |
|
Totaal Baten |
588.600 |
1.938.000 |
2.281.680 |
343.680 |
|
Saldo - Lasten en baten |
-5.241.500 |
-6.025.200 |
-5.613.321 |
411.879 |
|
Stortingen |
|||||
0.10:Mutaties reserves |
0 |
-12.244.800 |
-12.244.800 |
0 |
|
Totaal Stortingen |
0 |
-12.244.800 |
-12.244.800 |
0 |
|
Onttrekkingen |
|||||
0.10:Mutaties reserves |
0 |
940.300 |
817.105 |
-123.195 |
|
Totaal Onttrekkingen |
0 |
940.300 |
817.105 |
-123.195 |
|
Saldo - Reserves |
0 |
-11.304.500 |
-11.427.695 |
-123.195 |
|
Saldo Onderwijs |
-5.241.500 |
-17.329.700 |
-17.041.015 |
288.685 |
Toelichting 4.1 Openbaar basisonderwijs
Terug naar navigatie - Toelichting 4.1 Openbaar basisonderwijsOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
4.1:Openbaar basisonderwijs |
||
Lasten |
-5.954 |
|
Totaal 4.1:Openbaar basisonderwijs |
-5.954 |
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 5.954)
Toelichting 4.2 Onderwijshuisvesting
Terug naar navigatie - Toelichting 4.2 OnderwijshuisvestingExploitatie |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
4.2:Onderwijshuisvesting |
||
Lasten |
193.748 |
|
Baten |
-11.198 |
|
Totaal 4.2:Onderwijshuisvesting |
182.550 |
Huisvestingskosten Openbaar Basisonderwijs (voordeel € 104.540)
Voor de verhuizing van de tijdelijke huisvesting naar de nieuwbouw IKC De Noord was een incidenteel budget van € 59.300 beschikbaar. Ter voorbereiding hiervan is momenteel afgerond € 23.000 uitgegeven. De verhuizing zal plaatsvinden in 2025, daarom schuiven we het restantbudget door naar 2025. Door latere verhuizing is er een lagere afwaardering van de boekwaarde van de oude school (€ 23.000), zijn er lagere vergoedingen aan onderwijsinstellingen (€ 22.000) en hogere huurinkomsten (€ 22.000).
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 78.010)
Toelichting 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Terug naar navigatie - Toelichting 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzakenOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
||
Lasten |
-119.594 |
|
Baten |
354.877 |
|
Totaal 4.3:Onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
235.283 |
Peuterwerk algemeen (voordeel € 104.783)
Er zijn minder basispeuterplaatsen benut dan vorig jaar.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 130.500)
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Terug naar navigatie - Toelichting 0.10 Mutaties reservesOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
0.10:Mutaties reserves |
||
Stortingen |
0 |
|
Onttrekkingen |
-123.195 |
|
Totaal 0.10:Mutaties reserves |
-123.195 |
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 123.195)
Indicatoren
Terug naar navigatie - IndicatorenOmschrijving |
Bron |
Eenheid |
Waarde |
---|---|---|---|
Absoluut verzuim |
Waarstaatjegemeente.nl |
Per 1.000 leerplichtige leerlingen
Het aantal leer- of kwalificatieplichtige jongeren dat absoluut verzuimer is (geweest) gedurende het schooljaar: de jongere is niet ingeschreven bij een onderwijsinstelling en beschikt niet over een vrijstelling. |
0,8 (2023) |
Relatief verzuim |
Waarstaatjegemeente.nl |
Per 1.000 leerplichtige leerlingen
Het aantal leer- of kwalificatieplichtige leerlingen (per 1.000 leerlingen) waarbij sprake is van meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuim gedurende 4 opeenvolgende lesweken. |
24 (2023) |
Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) |
Waarstaatjegemeente.nl |
% deelnemers aan het VO en MBO onderwijs
Vsv’ers zijn jongeren van 12 tot 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten. Een startkwalificatie is een havo of vwo diploma of minimaal een mbo-2 diploma. Het vsv-percentage staat voor het aantal vsv’ers als percentage van het aantal onderwijsdeelnemers die aan het begin van het schooljaar ingeschreven staan. |
2,2% (2023) |