Programma 5 Onderwijs

Uitgaven
€ -20.139.800
10%
Inkomsten
€ 3.098.785
1%
Saldo
€ -17.041.015

Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Veiligheid van kinderen op weg naar en van school.

Terug naar navigatie - Veiligheid van kinderen op weg naar en van school.

Kinderen moeten op een veilige manier op eigen gelegenheid van en naar school kunnen. Het inrichten van herkenbare schoolzones kunnen hieraan bijdragen.

Leerachterstanden.

Terug naar navigatie - Leerachterstanden.

Door middel van vroegsignalering willen we leerachterstanden voorkomen. Eenmaal opgelopen leerachterstanden en laaggeletterdheid bestrijden we met een gerichte aanpak. Ook bevorderen we de leesvaardigheid van kinderen.

Voorlichtings- en buitenschoolse activiteiten voor kennismaking met verschillende beroepen.

Terug naar navigatie - Voorlichtings- en buitenschoolse activiteiten voor kennismaking met verschillende beroepen.

We faciliteren met voorlichtings- en buitenschoolse activiteiten dat kinderen extra kennis kunnen vergaren. We stimuleren dat scholen hun leerlingen kennis laten maken met verschillende beroepen, bijvoorbeeld tijdens een beroependag voor kinderen en ouders. De onlangs opgerichte Stichting Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven Ridderkerk kan dit verzorgen. Stageplaatsen zijn voor leerlingen belangrijk voor een goede voorbereiding op hun latere loopbaan. Aan bedrijven en maatschappelijke instellingen vragen we om voldoende stagemogelijkheden aan te bieden.

Integrale Kindcentra.

Terug naar navigatie - Integrale Kindcentra.

We stimuleren de ontwikkeling van Integrale Kindcentra. Indien scholen en kinderopvangorganisaties op een locatie willen samenwerken denken we mee over huisvestingsvraagstukken.

Gelden Nationaal Programma Onderwijs.

Terug naar navigatie - Gelden Nationaal Programma Onderwijs.

We blijven de ontwikkeling van IKC stimuleren en blijven het gesprek voeren met de partners over de doorgaande leerlijn en de mogelijke ontwikkelingen hierin.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie
Primitieve begroting 2024
Begroting 2024 na wijziging
Realisatie 2024
Verschil 2024
Lasten
4.1:Openbaar basisonderwijs
-569.300
-182.900
-188.854
-5.954
4.2:Onderwijshuisvesting
-2.733.600
-3.725.500
-3.531.752
193.748
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
-2.527.200
-4.054.800
-4.174.394
-119.594
Totaal Lasten
-5.830.100
-7.963.200
-7.895.000
68.200
Baten
4.2:Onderwijshuisvesting
10.300
75.300
64.102
-11.198
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
578.300
1.862.700
2.217.577
354.877
Totaal Baten
588.600
1.938.000
2.281.680
343.680
Saldo - Lasten en baten
-5.241.500
-6.025.200
-5.613.321
411.879
Stortingen
0.10:Mutaties reserves
0
-12.244.800
-12.244.800
0
Totaal Stortingen
0
-12.244.800
-12.244.800
0
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves
0
940.300
817.105
-123.195
Totaal Onttrekkingen
0
940.300
817.105
-123.195
Saldo - Reserves
0
-11.304.500
-11.427.695
-123.195

Toelichting 4.1 Openbaar basisonderwijs

Terug naar navigatie - Toelichting 4.1 Openbaar basisonderwijs
Omschrijving
Verschil 2024
4.1:Openbaar basisonderwijs
Lasten
-5.954
Totaal 4.1:Openbaar basisonderwijs
-5.954

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 5.954)

Toelichting 4.2 Onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - Toelichting 4.2 Onderwijshuisvesting
Exploitatie
Verschil 2024
4.2:Onderwijshuisvesting
Lasten
193.748
Baten
-11.198
Totaal 4.2:Onderwijshuisvesting
182.550

Huisvestingskosten Openbaar Basisonderwijs (voordeel € 104.540)
Voor de verhuizing van de tijdelijke huisvesting naar de nieuwbouw IKC De Noord was een incidenteel budget van € 59.300 beschikbaar. Ter voorbereiding hiervan is momenteel afgerond € 23.000 uitgegeven. De verhuizing zal plaatsvinden in 2025, daarom schuiven we het restantbudget door naar 2025. Door latere verhuizing is er een lagere afwaardering van de boekwaarde van de oude school (€ 23.000), zijn er lagere vergoedingen aan onderwijsinstellingen (€ 22.000) en hogere huurinkomsten (€ 22.000).

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 78.010)

Toelichting 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Terug naar navigatie - Toelichting 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Omschrijving
Verschil 2024
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Lasten
-119.594
Baten
354.877
Totaal 4.3:Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
235.283

Peuterwerk algemeen (voordeel € 104.783)
Er zijn minder basispeuterplaatsen benut dan vorig jaar.

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 130.500)

Toelichting 0.10 Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Omschrijving
Verschil 2024
0.10:Mutaties reserves
Stortingen
0
Onttrekkingen
-123.195
Totaal 0.10:Mutaties reserves
-123.195

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 123.195)

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Omschrijving
Bron
Eenheid
Waarde
Absoluut verzuim
Waarstaatjegemeente.nl
Per 1.000 leerplichtige leerlingen Het aantal leer- of kwalificatieplichtige jongeren dat absoluut verzuimer is (geweest) gedurende het schooljaar: de jongere is niet ingeschreven bij een onderwijsinstelling en beschikt niet over een vrijstelling.
0,8 (2023)
Relatief verzuim
Waarstaatjegemeente.nl
Per 1.000 leerplichtige leerlingen Het aantal leer- of kwalificatieplichtige leerlingen (per 1.000 leerlingen) waarbij sprake is van meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuim gedurende 4 opeenvolgende lesweken.
24 (2023)
Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers)
Waarstaatjegemeente.nl
% deelnemers aan het VO en MBO onderwijs Vsv’ers zijn jongeren van 12 tot 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten. Een startkwalificatie is een havo of vwo diploma of minimaal een mbo-2 diploma. Het vsv-percentage staat voor het aantal vsv’ers als percentage van het aantal onderwijsdeelnemers die aan het begin van het schooljaar ingeschreven staan.
2,2% (2023)