Paragraaf 1 Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - - Inleiding

In deze paragraaf staat informatie over het gevoerde beleid en de opbrengsten van de gemeentelijke belastingen en heffingen. Lokale heffingen zijn te verdelen in heffingen waarvan de besteding gebonden of ongebonden is. De gebonden heffingen worden besteed aan een aanwijsbare taak zoals de afvalstoffenheffing, rioolbelasting, leges, begraafrechten, markt- en kadegelden. Deze heffingen worden daarom niet tot de algemene dekkingsmiddelen gerekend. Ongebonden lokale heffingen zoals de onroerendezaakbelastingen (OZB) en parkeerbelasting worden wel tot de algemene dekkingsmiddelen gerekend. De besteding van deze heffingen is niet gebonden aan een bepaalde taak.

Uitgangspunten begroting 2024

Terug naar navigatie - Inleiding - Uitgangspunten begroting 2024

Zoals opgenomen in het collegeprogramma 2022-2026 is ten aanzien van de woonlasten de insteek om deze, in verhouding tot de omliggende gemeenten, laag te houden.

Het beleid dat de onroerendezaakbelastingen met niet meer dan de inflatiecorrectie worden verhoogd, is gecontinueerd. Dit zogenoemde indexeringspercentage voor 2024 ten opzichte van 2023 is 3,2%. De geraamde baten voor gebonden heffingen (Afvalstoffenheffing, Rioolheffing, Lijkbezorgingsrechten, Marktgelden en Leges) mogen wettelijk maximaal 100% kostendekkend zijn, inclusief toe te rekenen compensabele btw, mutaties in voorzieningen en reserves en toe te rekenen kosten voor overhead.

De kosten voor de kwijtschelding van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing zijn buiten de tarievenberekening gehouden. Het beleid ten aanzien van de doorberekening van de kosten van oninbare vorderingen en de perceptiekosten in de tarieven is ongewijzigd gebleven.

Verder in deze paragraaf onder het hoofdstuk Lokale lastendruk wordt de ontwikkeling van de woonlasten en de tarieven in 2024 ten opzichte van 2023 weergegeven en beschreven.

Overzicht geraamde en gerealiseerde opbrengsten belastingen en lokale heffingen

Terug naar navigatie - - Overzicht geraamde en gerealiseerde opbrengsten belastingen en lokale heffingen

Ongebonden heffingen

Terug naar navigatie - Overzicht geraamde en gerealiseerde opbrengsten belastingen en lokale heffingen - Ongebonden heffingen

Ongebonden heffingen zijn inkomsten voor de gemeente waar geen bestedingsdoel aan gekoppeld is. De ontvangen belastinggelden worden toegevoegd aan de algemene middelen van de gemeente, waarna de raad kan beslissen waaraan het geld besteed wordt.

Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde opbrengsten van de ongebonden heffingen ziet er als volgt uit. Bij een onder- of overschrijding van meer dan € 100.000 wordt er een toelichting gegeven.

Omschrijving
Primitieve begroting 2024
Begroting 2024 na wijziging
Realisatie 2024
Verschil 2024
0.61:OZB woningen
6.748.700
6.773.700
6.770.010
-3.690
0.62:OZB niet-woningen
7.071.100
7.661.100
7.620.020
-41.080
0.63:Parkeerbelasting
407.200
357.200
322.492
-34.708
0.64:Belastingen overig
1.300
1.300
1.946
646

Gebonden heffingen

Terug naar navigatie - Overzicht geraamde en gerealiseerde opbrengsten belastingen en lokale heffingen - Gebonden heffingen

Gebonden heffingen zijn inkomsten voor een gemeente waar een besteding gerelateerd is aan een direct aanwijsbare tegenprestatie van de gemeente. Deze inkomsten worden dan ook niet toegerekend aan de algemene dekkingsmiddelen.

De geraamde en de gerealiseerde opbrengsten van de gebonden heffingen zien er als volgt uit. Een onder- of overschrijding van meer dan € 100.000 wordt toegelicht.

Omschrijving
Primitieve begroting 2024
Begroting 2024 na wijziging
Realisatie 2024
Verschil 2024
600400 Secretarieleges Burgerzaken
941.400
941.400
1.110.655
169.255
614015 Leges en vergunningen APV
16.700
16.700
35.468
18.768
682300 WABOvergunningen baten
847.700
386.000
631.740
245.740
631100 Baten marktgelden
34.600
41.100
45.880
4.780
672500 Baten reinigingsrecht en afvalstoffenh
7.322.100
7.322.100
7.325.089
2.989
672600 Baten rioolrecht
5.202.500
5.252.500
5.248.642
-3.858
673200 Baten begraafplaatsrechten
819.300
852.700
956.900
104.200

Toelichting Gebonden heffingen

Terug naar navigatie - Overzicht geraamde en gerealiseerde opbrengsten belastingen en lokale heffingen - Toelichting Gebonden heffingen

Secretarieleges Burgerzaken
In 2024 is het aantal aangevraagde reisdocumenten hoger dan oorspronkelijk begroot. Hierdoor zijn de rijksafdrachten leges hoger, maar ook de inkomsten op gemeenteleges. Met name voor 2024 zien we een hoger aantal aanvragen na de zomerperiode.
In 2024 zien we ook een toename van het aantal naturalisaties. Dat wordt veroorzaakt door de onrust rond het nieuwe beleid van de regering. Ook zijn er meer huwelijken voltrokken dan oorspronkelijk geprognosticeerd.

WABO-vergunningen
De ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard heeft geleid tot een additionele meeropbrengst aan bouwleges.

Baten begraafplaatsrechten
Er zijn meer nieuwe graven uitgegeven. Ook zijn er aanzienlijk meer verlengingen van het grafrecht met 10 jaar. Dit resulteert in hogere baten grafrecht en afkoopsommen onderhoud.

Kostendekkendheid

Terug naar navigatie - Overzicht geraamde en gerealiseerde opbrengsten belastingen en lokale heffingen - Kostendekkendheid
Omschrijving
Baten
Lasten
Dekking
Leges burgerzaken
1.110.655
-1.054.231
105%
Leges WABO-vergunningen/APV
667.207
-2.593.001
26%
Marktgelden
45.880
-69.417
66%
Afvalstoffenheffing
7.325.089
-7.325.089
100%
Rioolheffing
5.248.642
-5.248.642
100%
Lijkbezorgingsrechten
956.900
-1.380.593
69%

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - - Kwijtscheldingsbeleid

Kwijtschelding

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingsbeleid - Kwijtschelding

Het komt voor dat een belastingplichtige niet, of slechts deels, de aanslag kan betalen. Onder wettelijk vastgestelde voorwaarden kan deze belastingschuldige kwijtschelding krijgen voor de afvalstoffenheffing, de rioolheffing en de onroerendezaakbelastingen. Het indienen en de behandeling van kwijtscheldingen gaat via het Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW).

In het volgende overzicht is een vergelijking gemaakt tussen de geraamde en de daadwerkelijk toegekende kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.

Omschrijving
Primitieve begroting 2024
Begroting 2024 na wijziging
Realisatie 2024
Verschil 2024
U_422020
Kwijtschelding Afvalstoffenheffing
-259.800
-259.800
-251.429
8.371
U_422021
Kwijtschelding OZBE woningen
-2.700
-2.700
-1.111
1.589
U_422022
Kwijtschelding RIOG woningen
-81.700
-81.700
-87.254
-5.554

Aantallen

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingsbeleid - Aantallen
Jaar
Verzoeken
Toegewezen
Percentage
2019
1.120
866
77%
2020
1.218
966
79%
2021
1.421
1.001
70%
2022
1.425
991
70%
2023
1.597
1.269
79%
2024
1.455
1.150
79%

Lokale lastendruk

Terug naar navigatie - - Lokale lastendruk

Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (Coelo) van de Rijksuniversiteit van Groningen brengt jaarlijks het niveau en de ontwikkeling van de lokale lasten in beeld. Bij het vergelijken van de woonlasten wordt er onder andere gekeken naar de OZB, afvalstoffenheffing en rioolbelasting. Het Coelo brengt hierover jaarlijks de ‘Atlas van lokale lasten’ uit, met daarin informatie over alle gemeenten in Nederland.

Woonlasten Ridderkerk

Terug naar navigatie - Lokale lastendruk - Woonlasten Ridderkerk

De gemeentelijke woonlasten bestaan uit de onroerendezaakbelastingen, afvalstoffenheffing en rioolheffing. De tarief- en woonlastenontwikkeling van de verschillende huishoudens worden in de tabellen weergegeven.

Heffing eigenaar-bewoner
Tariefontwikkeling
Woonlasten
Woonlasten percentage t.o.v. vorig jaar
Onroerendezaakbelasting woningen
-0,4%
356
6,0%
Rioolheffing
4,4%
215
4,4%
Afvalstoffenheffing eenpersoons
0,0%
279
0,0%
Afvalstoffenheffing tweepersoons
0,0%
375
0,0%
Afvalstoffenheffing meerpersoons
-0,3%
386
-0,3%
Totale gemeentelijke lasten eenpersoonshuishouden
850
3,4%
Totale gemeentelijke lasten tweepersoonshuishouden
946
3,1%
Totale gemeentelijke lasten meerpersoonshuishouden
957
3,0%
Heffing huurder-bewoner
Tariefontwikkeling
Woonlasten
Woonlasten percentage t.o.v. vorig jaar
Rioolheffing
4,7%
108
4,7%
Afvalstoffenheffing eenpersoons
-0,2%
279
-0,2%
Afvalstoffenheffing tweepersoons
-0,1%
375
-0,1%
Afvalstoffenheffing meerpersoons
-0,1%
386
-0,1%
Totale gemeentelijke lasten eenpersoonshuishouden
387
1,1%
Totale gemeentelijke lasten tweepersoonshuishouden
483
1,0%
Totale gemeentelijke lasten meerpersoonshuishouden
494
0,9%

Woonlasten vergelijking met omliggende gemeenten en landelijk gemiddelde

Terug naar navigatie - Lokale lastendruk - Woonlasten vergelijking met omliggende gemeenten en landelijk gemiddelde

In deze jaarrekening is tevens een vergelijking gemaakt tussen de lokale lastendruk van onze gemeente met die van omliggende gemeenten en een vergelijking met gemeenten met de laagste en de hoogste woonlasten.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende situaties:

A. Woonlasten van huishoudens met een koopwoning (eigenaar-bewoner)

  • Eenpersoonshuishouden en meerpersoonshuishouden met een koopwoning

B. Woonlasten van huishoudens met een huurwoning (huurder-bewoner)

  • Eenpersoonshuishouden en meerpersoonshuishouden met een huurwoning

De geselecteerde gemeenten zijn bedoeld om een beeld te geven van:

  • Woonlasten van Ridderkerk in vergelijking met die van de aangrenzende gemeenten.
  • Vergelijking met woonlasten in de goedkoopste en duurste gemeenten in het land.

Grafiek A. Woonlasten van huishoudens met een koopwoning (eigenaar-bewoner)

Grafiek Woonlasten eigenaar-bewoner vergelijking lokaal

Grafiek B. Woonlasten van huishoudens met een huurwoning (huurder-bewoner)

Grafiek Woonlasten huurder-bewoner vergelijking lokaal

Toelichting vergelijking woonlasten buurgemeenten

Terug naar navigatie - Lokale lastendruk - Toelichting vergelijking woonlasten buurgemeenten

Een vergelijking met de woonlasten van de omliggende gemeenten in 2024 laat in het Coelo-rapport het volgende beeld zien:

  • De woonlasten van woningeigenaren in Ridderkerk zijn lager dan het landelijk gemiddelde woonlasten. Eenpersoonshuishoudens betalen de laagste woonlasten in Barendrecht en meerpersoonshuishoudens kennen de laagste woonlasten in Dordrecht.
  • De woonlasten van huurders in Ridderkerk zijn hoger dan het landelijk gemiddelde woonlasten. Eenpersoonshuishoudens die huurder zijn, betalen de laagste woonlasten in Barendrecht. Meerpersoonshuishoudens kennen de laagste woonlasten in Rotterdam.

Woonlasten vergelijking met andere gemeenten

Terug naar navigatie - Lokale lastendruk - Woonlasten vergelijking met andere gemeenten

In de vergelijking die hierna volgt zijn de gemeenten Rijssen-Holten (bij eigenaar-bewoner) en Nijmegen (bij huurder-bewoner) opgenomen als de gemeenten met de laagste woonlasten en de gemeenten Bloemendaal en West Betuwe met de hoogste woonlasten voor de eigenaar-bewoner respectievelijk huurder-bewoner. Woningeigenaren hebben de laagste woonlasten in Rijssen-Holten. Huurders in Nijmegen hebben de laagste woonlasten. Hoogste woonlasten hebben huishoudens met eigen woning in de gemeente Bloemendaal en huurders in de gemeente West-Betuwe betalen de meeste woonlasten. De volgende grafieken laten dit zien.

Grafiek A. Woonlasten van huishoudens met een koopwoning (eigenaar-bewoner)

Grafiek Woonlasten eigenaar-bewoner vergelijking landelijk

Grafiek B. Woonlasten van huishoudens met een huurwoning (huurder-bewoner)

Grafiek Woonlasten huurder-bewoner vergelijking landelijk

 

Landelijke positie Ridderkerk

Terug naar navigatie - Lokale lastendruk - Landelijke positie Ridderkerk

Landelijk neemt Ridderkerk met woonlasten van € 957 een positie in van de 143e plaats (2023: 166e) als het gaat om een gezinshuishouden dat eigenaar-bewoner is. Ter vergelijking: Rijssen-Holten staat op de eerste plaats met de laagste woonlasten van € 675 en Bloemendaal op de 345e plek met € 1.988 aan woonlasten. Gaat het om een gezinshuishouden dat huurder-bewoner is, dan staat Ridderkerk met woonlasten van € 493 op plaats 205 (2023: 226). Ter vergelijking: Nijmegen staat op de eerste plaats met de laagste woonlasten van € 32 en West Betuwe op de 347e plek met de hoogste woonlasten van € 835.

Een huishouden met een huurwoning in Ridderkerk betaalt in 2024 aan woonlasten boven het landelijk gemiddelde aan woonlasten. Een huisouden met een koopwoning betaalt minder dan de landelijk gemiddelde woonlasten. Dit blijkt uit het volgende overzicht:

Algemene dekkingsmiddelen
Ridderkerk
Landelijk gemiddelde
Eénpersoonshuishouden met een huurwoning
386
362
Meerpersoonshuishouden met een huurwoning
493
457
Eénpersoonshuishouden met een koopwoning
850
911
Meerpersoonshuishouden met een koopwoning
957
994