Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Terug naar navigatie - Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening is opgesteld met inachtneming van de voorschriften zoals opgenomen in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de verordening ex artikel 212 Gemeentewet, waarin door de gemeenteraad op 15 februari 2024 de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie zijn vastgesteld.

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vindt plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, zijn de activa en passiva opgenomen tegen nominale waarde.

De baten en lasten zijn toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico’s die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij vóór het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.

Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als baat genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar wordt gesteld.

De algemene uitkering gemeentefonds is opgenomen conform de in het jaar 2024 laatst gepubliceerde accresmelding in de decembercirculaire van 2024.

De wetgever heeft bepaald dat het vaststellen van de eigen bijdragen in het Sociaal Domein de bevoegdheid is van Centraal Administratie Kantoor en niet die van de gemeente. De gemeente heeft voor deze opbrengst daardoor geen juistheid op persoonsniveau kunnen vaststellen. Over de hoogte en omvang van deze post in de jaarstukken is dan ook geen zekerheid verkregen.

Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Door het formele verbod op het opnemen van voorzieningen of schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt. Dit is bijvoorbeeld de ziektekostenpremie voor gepensioneerden en overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken. Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume worden geen voorzieningen getroffen of op een ander wijze een verplichting opgenomen.

Doordat de verplichtingen voor wethouderpensioenen wel sterk kunnen fluctueren en dit een periode langer dan vier jaar betreft is voor deze verplichtingen wel een voorziening gevormd.

Kosten van geldleningen worden rechtstreeks ten laste van de exploitatie gebracht.

Gebeurtenissen die na balansdatum bekend zijn geworden zijn in de jaarrekening verwerkt.

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

Het normenkader dat is gebruikt voor het voorwaardencriterium is op 15 mei 2025 door de raad vastgesteld. De overige bepalingen die ten grondslag liggen aan de totstandkoming van de rechtmatigheidsverantwoording zijn opgenomen in de kadernota rechtmatigheid 2024 van de commissie BBV van december 2024, de Financiële verordening gemeente Ridderkerk 2024 en de Controleverordening 2023.

Balans

Terug naar navigatie - Balans

Vaste activa

Algemeen
De raad heeft op 16 september 2021 de Nota activabeleid vastgesteld. Het beleid dat hierin beschreven is, is van toepassing op alle investeringen waarvoor vanaf 2021 voor het eerst uitgaven zijn gedaan.
Financiële vaste activa worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Overige vaste activa worden geactiveerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs, verminderd met de afschrijvingen en waardeverminderingen die naar verwachting duurzaam zijn. Er wordt geen rekening gehouden met een eventuele restwaarde.

Investeringen worden geactiveerd vanaf een bedrag van € 25.000 en een minimale gebruiksduur van drie jaar. Investeringen kleiner dan € 25.000 en met een kortere gebruiksduur dan drie jaar worden rechtstreeks ten laste van de exploitatie gebracht.

Bijdragen van derden die in directe relatie met een vast actief staan worden op de aanschafwaarde van dat actief in mindering gebracht; een eventueel restant wordt afgeschreven.
Voor de investeringen waarvoor in 2020 en voorgaande jaren uitgaven zijn gedaan blijft het beleid gelden van de nota van 26 mei 2016.

Afschrijvingen
De afschrijvingen zijn gebaseerd op de verwachte economische levensduur. Nieuwe vaste activa die in 2021 voor het eerst afschrijvingslasten geven, worden afgeschreven volgens de afschrijvingstabel van de Nota activabeleid 2021. De afschrijving van nieuwe vaste activa begint op 1 januari van het jaar volgend op het jaar waarin het actief in gebruik is genomen.

Alle vaste activa worden lineair afgeschreven, uitgezonderd de bouw van het gemeentehuis en de parkeergarage onder het gemeentehuis die annuïtair worden afgeschreven.

Op grond en waardepapieren wordt niet afgeschreven, behalve grond onder activa in de openbare ruimte met maatschappelijk nut die wordt afgeschreven overeenkomstig die activa.

Op vaste activa waarop in 2020 of eerdere jaren al is afgeschreven blijven de oude afschrijvingsregels van toepassing.

Samenvatting afschrijvingstermijnen

Activum
Termijn in jaren
Onderzoek- en ontwikkeling
5
Gronden en terreinen
0 - 20
Bedrijfsgebouwen
10 - 50
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken
10 - 60
Vervoermiddelen
5 - 8
Machines, apparaten en installaties
4 - 20
Overige materiële vaste activa
5 - 15

Immateriële vaste activa
De immateriële vaste activa zijn tegen nominale waarde op de balans opgenomen.

Materiële vaste activa met economisch nut
Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is.

Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen in bv’s of nv’s worden gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen.

Vlottende activa

Voorraden
De als onderhanden werken opgenomen bouwgronden zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs dan wel de lagere marktwaarde. Winsten uit grondexploitaties worden alleen genomen indien en voor zover die met voldoende mate van betrouwbaarheid als gerealiseerd aangemerkt kunnen worden. Zolang daar geen sprake van is worden verkregen verkoopopbrengsten op de vervaardigingskosten in mindering gebracht.

Producten die gereed zijn, worden gewaardeerd tegen de kostprijs of tegen de marktwaarde indien de marktwaarde lager is dan de kostprijs. Dat laatste doet zich vooral voor indien voorraden incourant worden.

Vorderingen
Vorderingen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor openstaande vorderingen wordt een voorziening in mindering gebracht op basis van de geschatte inningskansen.

Liquide middelen en overlopende activa
De liquide middelen en overlopende activa worden gewaardeerd tegen nominale waarde.

Vaste passiva

Eigen vermogen
De reserves zijn tegen nominale waarde op de balans opgenomen. De onderhoudsreserves zijn gebaseerd op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud.

Voorzieningen
De voorzieningen zijn tegen nominale waarde op de balans opgenomen. Wanneer voorzieningen tegen contante waarde zijn gewaardeerd is dit bij de toelichting op de desbetreffende voorziening vermeld.

Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen nominale waarde verminderd met gedane aflossingen.

Vlottende passiva

Vlottende schulden en overlopende passiva
Vlottende passiva zijn tegen nominale waarde op de balans vermeld.

Gewaarborgde geldleningen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de gewaarborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. De waardering vindt plaats tegen de nominale waarde onder verminderingen van de gedane aflossingen en voor het rentepercentage van de gewaarborgde lening.

Toelichting op de balans per 31 december

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans per 31 december

Activa

Terug naar navigatie - Activa

Vaste activa

Terug naar navigatie - Vaste activa

Hieronder een specificatie van de vaste activa, onderverdeeld naar immateriële vaste activa met een maatschappelijk nut, materiële vaste activa met een economisch nut en een maatschappelijk nut en financiële vaste activa.

In de kolom Bijdragen van derden zijn de bedragen van derden opgenomen die direct gerelateerd zijn aan de investering.

Omschrijving
Oorspronkelijk bedrag van de uitgaven begin 2024
Investeringen
Desinvesteringen
Bijdragen van derden
Oorspronkelijk bedrag van de uitgaven eind 2024
Totaal van afschrijvingen/aflossingen begin 2024
Afwaarderingen
Afschrijvingen
Aflossingen
Boekwaarde begin 2024
Boekwaarde eind 2024
Kosten onderzoek en ontwikkeling
1.065.966
552.936
1.618.902
35.687
52.516
1.030.279
1.530.699
Financieel: Bijdrage aan activa in eigendom van derden
68.067
0
68.067
58.425
567
9.642
9.075
Totaal: Immateriële vaste activa met maatschappelijk nut
1.134.033
552.936
0
0
1.686.969
94.112
0
53.083
0
1.039.921
1.539.774
Materieel economisch nut: Gronden en terreinen eigendom
15.066.997
58.222
9.168
15.116.051
3.857.643
445.066
11.209.354
10.813.342
Materieel economisch nut: Gronden en terreinen erfpacht
15.803.575
0
15.803.575
256.941
0
15.546.634
15.546.634
Materieel economisch nut: Woningen
220.120
0
220.120
107.205
6.273
112.915
106.642
Materieel economisch nut: Bedrijfsgebouwen
92.268.986
6.585.376
75.982
98.778.380
23.162.727
90.102
2.103.150
69.106.259
73.422.401
Materieel economisch nut: Machines, apparaten en installaties
14.765.145
1.154.229
1.194
15.918.180
6.685.990
39.669
1.104.815
8.079.155
8.087.706
Materieel economisch nut: Vervoersmiddelen
0
69.154
69.154
0
4.668
0
64.486
Materieel economisch nut: Grond-, weg- en waterbouwkundige werken
22.201.890
349.146
4.900
22.546.136
8.750.460
536.710
13.451.430
13.258.966
Materieel economisch nut: Overig materieel
7.374.148
306.142
5.194
7.675.096
2.589.452
468.206
4.784.696
4.617.438
Totaal: Materiële vaste activa met economisch nut
167.700.861
8.522.269
0
96.438
176.126.692
45.410.418
129.771
4.668.888
0
122.290.443
125.917.615
Materieel maatschappelijk nut: Gronden en terreinen eigendom
1.252.648
34.213
1.286.861
154.974
70.587
1.097.674
1.061.300
Materieel maatschappelijk nut: Machines, apparaten en installaties
1.808.517
556.516
2.365.033
122.683
110.234
1.685.834
2.132.116
Materieel maatschappelijk nut: Grond-, weg- en waterbouwkundige werken
15.862.891
3.274.382
264.425
18.872.848
3.350.657
622.582
12.512.234
14.899.609
Materieel maatschappelijk nut: Overig materieel
5.661.458
835.027
6.496.485
1.290.728
289.653
4.370.730
4.916.104
Totaal: Materiële vaste activa met maatschappelijk nut
24.585.514
4.700.138
0
264.425
29.021.227
4.919.042
0
1.093.056
0
19.666.472
23.009.129
Financieel: Effecten
2.259.724
0
2.259.724
0
2.259.724
2.259.724
Financieel: Kapitaalverstrekking aan deelnemingen
1.255.878
0
1.255.878
1
1.255.877
1.255.877
Financieel: Overige langlopende leningen
3.929.289
1.175.508
466.243
4.638.554
159.363
3.769.926
4.479.191
Totaal: Financiële vaste activa
7.444.891
1.175.508
466.243
0
8.154.156
159.364
0
0
0
7.285.527
7.994.792
Totaal
200.865.299
14.950.851
466.243
360.863
214.989.044
50.582.936
129.771
5.815.027
0
150.282.363
158.461.310
Materiële vaste activa economisch nut met/zonder tariefheffing
Terug naar navigatie - Materiële vaste activa economisch nut met/zonder tariefheffing
Omschrijving
Oorspronkelijk bedrag van de uitgaven begin 2024
Investeringen
Desinvesteringen
Bijdragen van derden
Oorspronkelijk bedrag van de uitgaven eind 2024
Totaal van afschrijvingen/aflossingen begin 2024
Afwaarderingen
Afschrijvingen
Aflossingen
Boekwaarde begin 2024
Boekwaarde eind 2024
Materieel economisch nut zonder tariefheffing
127.881.498
7.279.013
0
96.438
135.064.073
36.814.178
129.771
3.828.103
91.067.320
94.292.021
Materieel economisch nut met tariefheffing
39.819.363
1.243.256
0
41.062.619
8.596.240
0
840.785
31.223.123
31.625.594
Totaal: Materiële vaste activa met economisch nut
167.700.861
8.522.269
0
96.438
176.126.692
45.410.418
129.771
4.668.888
0
122.290.443
125.917.615
Materiële vaste activa maatschappelijk nut voor 2017/vanaf 2017
Terug naar navigatie - Materiële vaste activa maatschappelijk nut voor 2017/vanaf 2017
Omschrijving
Oorspronkelijk bedrag van de uitgaven begin 2024
Investeringen
Desinvesteringen
Bijdragen van derden
Oorspronkelijk bedrag van de uitgaven eind 2024
Totaal van afschrijvingen/aflossingen begin 2024
Afwaarderingen
Afschrijvingen
Aflossingen
Boekwaarde begin 2024
Boekwaarde eind 2024
Materieel maatschappelijk nut voor 2017
6.180.976
0
0
0
6.180.976
3.601.017
0
326.165
2.579.959
2.253.794
Materieel maatschappelijk nut vanaf 2017
18.404.538
4.700.138
264.425
22.840.252
1.318.025
0
766.891
17.086.513
20.755.335
Totaal: Materiële vaste activa met maatschappelijk nut
24.585.514
4.700.138
0
264.425
29.021.227
4.919.042
0
1.093.056
0
19.666.472
23.009.129

Vlottende activa

Terug naar navigatie - Vlottende activa
Voorraden - onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie
Terug naar navigatie - Voorraden - onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie

Dit betreft de boekwaarden van de grondexploitaties Cornelisland, Het Zand/Driehoek 't Zand en Prunuslaan. Voor de grondexploitatie Cornelisland is een winstneming geboekt van ongeveer € 138.000 en voor grondexploitatie Prunuslaan een winstneming van ongeveer € 156.700. Voor grondexploitatie Het Zand/Driehoek 't Zand moet de eerder gevormde verliesvoorziening worden verhoogd. De toevoeging aan de voorziening is ongeveer € 254.000. De voorziening is daarmee € 972.200.

Specificaties voorraden

Bouwgronden in exploitatie
Boekwaarde begin 2024
Investeringen 2024
Opbrengsten 2024
Winstuitname 2024
Boekwaarde eind 2024
Voorziening verlieslatende grexen
Balanswaarde eind 2024
Prognose afsluitingsjaar
Cornelisland
-1.321.836
-414.541
33.950
137.955
-803.289
-803.289
2025
Het Zand/Driehoek 't Zand
-1.712.067
-1.462.010
4.000
-254.057
-972.258
-1.226.315
2025
Prunuslaan
0
-199.072
910.000
156.706
-554.222
-554.222
2026
Totaal
-3.033.903
-2.075.624
947.950
294.661
-1.611.568
-972.258
-2.583.826
Prognoses
Boekwaarde eind 2024
Resterende kosten
Resterende opbrengsten
Geraamd eindresultaat
Cornelisland
-803.289
-1.816.888
2.392.050
-1.378.451
Het Zand/Driehoek 't Zand
-254.057
-1.229.815
3.500
972.258
Prunuslaan
-554.222
-327.432
41.000
-267.790
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
Terug naar navigatie - Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar

Op de nominale waarden van de vorderingen zijn de voorzieningen voor oninbare vorderingen in mindering gebracht. Hierbij is een onderscheid gemaakt tussen voorzieningen voor oninbaarheid inzake algemene vorderingen, vorderingen sociale zaken en vorderingen met betrekking tot belastingen, rioolheffing en afvalstoffenheffing. De omvang van deze voorzieningen is per balansdatum 31 december 2024 bepaald overeenkomstig de richtlijnen in artikel 17 van de Financiële verordening 2024 gemeente Ridderkerk.

Uitzettingen
Saldo eind 2024
Voorziening oninbaarheid
Gecorrigeerd saldo eind 2024
Gecorrigeerd saldo eind 2023
Vorderingen op openbare lichamen
13.321.092
13.321.092
18.894.547
Uitzettingen in 's Rijksschatkist
11.590.716
11.590.716
3.588.886
RC verhouding met niet financiële instellingen
1.133.102
1.133.102
811.951
Overige vorderingen
1.993.669
398.100
1.595.569
1.742.566
Overige uitzettingen
884.533
884.533
615.658
Totaal
28.923.112
398.100
28.525.012
25.653.608

Toelichting
De vorderingen op openbare lichamen betreffen nog te ontvangen compensabele btw 2024 en diverse vorderingen op ministeries en andere overheden. De BCF-declaratie bedraagt € 10,7 miljoen. Deze wordt op 30 juni 2025 uitgekeerd. Daarnaast is er een vordering op SVHW van € 2,2 miljoen en € 300.000 voor vennootschapsbelasting te ontvangen van de Belastingdienst.

Rekening courant verhoudingen
Terug naar navigatie - Rekening courant verhoudingen
Rekening courant verhouding met Stimuleringsfonds Volkshuisvesting
Saldo begin 2024
Verstrekken nieuwe leningen
Aflossingen
Afromen rekening courant
Rente baten
Beheer kosten
Saldo eind 2024
Startersleningen - oud
46.176
90.263
83.782
21.291
2.639
71.309
Startersleningen - nieuw
368.543
898.766
133.429
-1.083.782
17.797
11.875
692.910
Blijversleningen
0
0
Duurzaamheidregelingen
395.311
276.270
242.704
13.949
8.539
367.155
Stimuleringsfonds Verzilverlening
1.921
473
534
254
1.728
Totaal
811.951
1.175.509
466.396
-1.000.000
53.571
23.307
1.133.102
Liquide middelen
Terug naar navigatie - Liquide middelen

Liquide middelen is een verzamelnaam voor al het geld dat de gemeente heeft. Zowel in de kas als op de bankrekeningen van de gemeente.

Liquide middelen
Saldo begin 2024
Saldo eind 2024
Kassaldi
21.920
7.444
Banksaldi
412.225
402.795
Totaal
434.145
410.239
Schatkistbankieren
Terug naar navigatie - Schatkistbankieren

Schatkistbankieren houdt in dat de tegoeden van decentrale overheden worden aangehouden in de Nederlandse schatkist. Het drempelbedrag bepaalt tot welke bedrag de gemeente een positief banksaldo voor het betalingsverkeer op eigen bankrekening mogen aanhouden. Dat drempelbedrag bedraagt 2,0% van het begrotingstotaal (bij een begrotingstotaal tot € 500 miljoen).

Drempelbedrag schatkistbankieren Ridderkerk
kwartaal 1
kwartaal 2
kwartaal 3
kwartaal 4
Op dagbasis buiten de Rijks schatkist gehouden middelen
386.399
387.933
387.499
381.721
Drempelbedrag
3.126.100
3.126.100
3.126.100
3.126.100
Ruimte onder drempelbedrag
2.739.701
2.738.167
2.738.601
2.744.379
Overschrijding van het drempelbedrag
0
0
0
0
EMU-saldo
Terug naar navigatie - EMU-saldo

De commissie BBV heeft een gestandaardiseerde berekening opgesteld voor het berekenen van het EMU-saldo. De berekening van het EMU-saldo is geen telling van de bedragen uit onderstaande tabel. De formule voor de berekening is: 1-2+3-4-5.

Omschrijving
Volgens realisatie 2023
Volgens realisatie 2024
Volgens meerjarenraming in begroting 2025
1. Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c)
144.637
7.582.246
-1.858.000
2. Mutatie (im)materiële vaste activa
23.305.457
7.469.684
50.120.300
3. Mutatie voorzieningen
670.389
2.390.025
-6.813.500
4. Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie)
3.444.871
1.123.380
1.231.700
5. Verwachte boekwinst bij verkoop effecten en verwachte boekwinst bij verkoop (im)materiële vaste activa
0
0
0
Berekend EMU-saldo
-25.935.302
1.379.207
-60.023.500
Overlopende activa
Terug naar navigatie - Overlopende activa

Overlopende activa is de verzamelnaam voor vooruitbetaalde of nog te ontvangen bedragen.

Naar aanleiding van de accountantscontrole over het jaar 2023 is een correctie doorgevoerd op de beginbalans van de post 'Overige nog te ontvangen bedragen en de vooruitbetaalde bedragen.

Overlopende activa
Saldo eind 2023
Saldo begin 2024
Saldo eind 2024
Van Europese en Nederlandse overheden nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel ontvangen van
Het Rijk
0
0
2.155.820
Overige Nederlandse overheidslichamen
759.185
759.185
156.964
Overige nog te ontvangen bedragen en de vooruitbetaalde bedragen
8.951.037
8.625.595
6.335.956
Totaal
9.710.222
9.384.780
8.648.740
Nog te ontvangen bedragen met bestedingsverplichting
Terug naar navigatie - Nog te ontvangen bedragen met bestedingsverplichting
Van het Rijk nog te ontvangen bedragen met bestedingsverplichting
Saldo begin 2024
Lasten
Baten
Naar vooruitontvangen / correctie
Saldo eind 2024
SPUK BTW Compensatieregeling sport
1.494.127
1.245.497
248.630
Ministerie Fin, uitkering toeslagenproblematiek
3.946.007
1.667.477
476.623
1.801.907
Opvang Oekraïners
3.192.649
3.087.366
105.283
Totaal
0
8.632.783
6.000.340
476.623
2.155.820
Van Nederlandse overheidslichamen
Saldo begin 2024
Ontvangsten
Naar vooruit ontvangen
Nog te ontvangen
Saldo eind 2024
Metropool Regio, subsidie buurtbus lijn 601
83.874
83.874
0
Provincie ZH, bijdrage snelfietsroute F15
308.251
308.251
0
Gem. Nissewaard - SPUK IZA
236.024
-236.024
0
COA - Asielboot
30.619
30.619
24.915
24.915
MRDH subsidie bushaltes
100.417
-100.417
132.049
132.049
Totaal
759.185
322.327
-236.024
156.964
156.964
Overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen
Terug naar navigatie - Overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen

De overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Overige nog te ontvangen bedragen en de vooruitbetaalde bedragen
Saldo eind 2023
Saldo begin 2024
Saldo eind 2024
Vooruitbetaalde marktinitiatieven
93.171
93.171
210.300
GR Nieuw-Reijerward
3.723.512
Opvang vluchtelingen Oekraïne
3.882.275
4.386.265
0
Diverse WABO-leges
1.646.500
1.646.500
239.529
Nedvang
200.321
SPUK Sport
829.432
Toeslagenaffaire
1.213.335
1.213.335
GRJR - raming minder jeugdkosten
85.000
85.000
312.214
Gemeente Albrandswaard
464.913
Afrekening BAR-bijdrage 2023
481.572
481.572
Overige overlopende activa
719.752
719.752
1.185.167
Totaal
8.951.037
8.625.595
6.335.956

Passiva

Terug naar navigatie - Passiva

Vaste passiva

Terug naar navigatie - Vaste passiva
Eigen vermogen
Terug naar navigatie - Eigen vermogen
Opbouw eigen vermogen
Terug naar navigatie - Opbouw eigen vermogen

Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de algemene reserve en de bestemmingsreserves. De bestemmingsreserves zijn verbijzonderd in onderhoudsreserves, afschrijvingsreserves en overige bestemmingsreserves. Het verloop van deze reserves is in het onderstaande overzicht weergegeven.

Omschrijving
Saldo begin 2024
Stortingen
Onttrekkingen
Vrijval
Bestemming resultaat 2023
Saldo eind 2024
Algemene reserve
35.989.624
1.283.572
7.181.472
2.995.452
33.087.176
Totaal algemene reserve
35.989.624
1.283.572
7.181.472
0
2.995.452
33.087.176
Baggeren haven
945.613
32.700
50.000
928.313
Verhardingen
3.699.679
1.721.700
1.812.749
3.608.630
Groot onderhoud sportaccommodaties
1.357.930
250.000
122.989
1.484.941
Groot onderhoud gebouwen
3.983.663
512.100
574.709
3.921.054
Totaal onderhoudsreserves
9.986.884
2.516.500
2.560.447
0
0
9.942.937
Kapitaallasten (herwaardering)
330.676
37.189
293.487
Uitbreiding Vredehof
66.629
33.314
33.314
Bouw Voorn 10 - WAC Drievliet
101.175
11.242
89.933
Begraafplaats Vredehof
98.840
7.060
91.780
Rouwcentrum
45.983
15.327
30.655
Herbouw de Piramide
276.690
12.030
264.660
Ds. Kerstenschool gebouw
395.658
14.654
381.004
Kunstgrasveld Rijsoord
11.560
5.780
5.780
Parkeergarage gemeentehuis
2.166.459
59.026
2.107.433
Jongerencentrum PC Hooftstraat
385.069
71.526
313.543
Fietsroute Molensteeg, Benedenrijweg, St. Jorisstraat
20.133
2.876
17.257
Blok- en buurtspeelterreinen 2010, 2011
7.481
7.481
0
Uitbreiding Farelcollege
209.181
7.471
201.710
Snelfietsroute F15
98.800
4.940
93.860
Perm. Lucht-/geluidmeetpunt Nieuw Reijerwaard
53.261
10.652
42.608
Geluidswal Drievliet
255.033
15.002
240.031
Bereikbaarheid sportpark Reijerpark
328.119
19.301
308.818
Geluidsscherm West A15/A16
2.291.300
141.828
2.149.472
Incidentele en toekomstige investeringen
22.500.000
22.500.000
0
Overrente
3.947.572
776.700
3.170.872
Uitvoering Waalvisie
475.000
475.000
Nieuwbouw Gemini bouwkundig
3.844.800
98.585
3.746.215
Uitbreiding Gemini College
8.400.000
8.400.000
Muziekschool COM-gebouw bouwkundig
917.000
917.000
Muziekschool COM-gebouw installaties
417.000
417.000
Muziekschool COM-gebouw inrichting
50.000
50.000
Bouw Sportzaal Gemini bouwkundig
1.930.200
31.665
1.898.535
Bouw Sportzaal Gemini installaties
564.000
36.924
527.076
Bouw Sportzaal Gemini inrichting
162.000
9.665
152.335
Jongerencentrum De Loods/Gooth
4.815.000
4.815.000
Jongerencentr.De Loods/Gooth Buitenruimte
300.000
300.000
Jongerencentr.De Loods/Gooth Inrichting
100.000
100.000
Jongerencentr.De Loods/Gooth Installaties
1.000.000
1.000.000
Totaal afschrijvingsreserves
34.064.617
22.500.000
23.930.238
0
0
32.634.379
Beeldende kunst
14.763
5.000
19.763
Innovatiefonds Sociaal domein
1.533.965
49.100
1.484.865
Ondergronds brengen hoogspanningsleidingen
794.272
794.272
0
Actualisatie Integraal Accommodatieplan
1.335.915
185.521
1.150.395
Vpb grondexploitaties
281.500
62.500
344.000
Nieuw Reijerwaard
0
283.800
283.800
Groenvisie
371.926
8.700
228.004
152.623
Werken vanuit ecologie
727.659
115.234
612.425
Klimaatgelden
3.153.993
3.153.993
Bodemonderzoek Wooncompas
450.000
288.786
161.214
Afbouw dekking grondexploitaties
283.600
142.100
141.500
Oeverconstructies Park Maasdonck
0
1.490.000
360.975
1.129.025
Gebiedsfonds Rivieroevers
0
3.355.300
3.355.300
Sport Service Ridderkerk
0
900.000
2.700.000
1.800.000
Huisvesting Oekraïners
0
504.000
504.000
Bestemming afvalstoffenheffing
615.713
615.713
Totaal overige bestemmingsreserves
9.563.305
5.709.300
2.269.719
794.272
2.700.000
14.908.614
Totaal reserves
89.604.431
32.009.372
35.941.877
794.272
5.695.452
90.573.107
Toelichting op de reserves en mutaties Terug naar navigatie - Toelichting op de reserves en mutaties

Inleiding

Bestedingsoverzichten
De raad heeft als voorwaarde gesteld dat het (bestedings)doel van een bestemmingsreserve wordt vastgelegd bij de vorming van de reserve en de reserve wordt onderbouwd met een bestedingsplan dat naar zijn aard een incidenteel karakter heeft.

In de toelichting per reserve is informatie opgenomen over:

  • Het doel, aard en reden.
  • De mutaties in het jaar 2024.

Er is geen informatie gegeven over de meerjarenraming van de besteding van reserves. De begroting is hiervoor het aangewezen instrument.

Doorlichting reserves
Het doel van het doorlichten van reserves is om tijdig zicht te krijgen op stille overschotten of stille tekorten. In een aantal gevallen ligt de omvang van een reserve en de wijze waarop deze wordt ingezet vast en zullen er geen ontwikkelingen zijn die dat nog beïnvloeden. In die gevallen kan er geen stil tekort of een stille reserve ontstaan en is een doorlichting niet aan de orde. Ook als een reserve het karakter heeft van een algemeen dekkingsmiddel voor onvoorziene toekomstige gebeurtenissen is het onmogelijk om een doorlichting op te stellen. Waar een doorlichting om genoemde redenen niet aan de orde is, is geen uitgebreide toelichting gegeven.

Afschrijvingsreserves investeringen met economisch nut
In het verleden zijn investeringen met een langdurig en algemeen nut ineens afgeschreven ten laste van de reserves. Om bij de begroting het bestuur een beter inzicht in de lasten en baten van gemeentelijke activiteiten te geven, is in 1992 besloten tot een heractiveringsoperatie. Omdat extra afschrijvingen het inzicht verstoren, zijn extra afschrijvingen teruggedraaid en zijn daartegenover heractiveringsreserves gevormd, tegenwoordig afschrijvingsreserves genoemd.
Ook wanneer van nieuwe investeringen is besloten om deze ten laste van de reserves te brengen, wordt daartoe een afzonderlijke afschrijvingsreserve gevormd.
De onttrekkingen aan een afschrijvingsreserve volgen de afschrijving van het actief waarvoor de reserve is ingesteld.

Op te heffen en te vormen reserves

De volgende reserve wordt eind 2024 opgeheven en er is geen saldo  in de reserve.

  • Afschrijvingsreserve Blok- en buurtspeelruimtes 2010, 2011
Algemene reserve
Terug naar navigatie - Algemene reserve

Doel, aard en reden van deze reserve
De algemene reserve is voor het laatst herzien in de door de raad vastgestelde Nota reserves en voorzieningen 2021-2024.
Daarin staat dat de algemene reserve dient om middelen zonder bestemming achter de hand te hebben die als dekkingsmiddel kunnen worden ingezet. Dit kan gaan om onverwachte tekorten, ruimte voor nieuw beleid en het opvangen van risico’s die zijn beschreven in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

Mutaties algemene reserve Terug naar navigatie - Mutaties algemene reserve
Stortingen
Bestemmen jaarresultaat 2023
2.995.452
Degeneratievergoeding KPN/Delta glasvezel
489.300
Saldo reserve ondergronds brengen hoogspanningsleidingen
794.272
Totaal stortingen
4.279.024
Onttrekkingen
Vorming reserve Gebiedsfonds Rivieroevers
-3.355.300
Vorming reserve oeverconstructies Park Maasdonck
-1.490.000
Dekking Bedrijfsvoeringspartner frictiekostenbudget
-347.600
Dekking maatregelen Mobiliteitsagenda Dutch Fresh Port (DFP)
-4.800
Dekking maatregelen sluipverkeer Rijsoord
-19.024
Dekking onderzoek bestemming voormalig schoolgebouw Rijksstraatweg 102
-25.000
Dekking onderzoek 2e opstapplaats Waterbus Bolnes
-25.200
Dekking nota communicatie, nieuwe huisstijl
-17.000
Dekking uitagenda en inzet dorpsmarketing en evenementenkalender
-64.000
Dekking oeverconstructie park Maasdonck
-233.100
Dekking sanering grond gebiedsontwikkeling rivier de Noord
-190.845
Dekking herstel constructie schade viaduct Ringdijk
-75.000
Dekking dijkenvisie
-20.000
Dekking visie op agrarische gronden
-31.876
Dekking tijdelijke huisvesting en uitvoeringskosten school De Noord
-508.000
Dekking taallessen aan Oekraïners
-25.000
Dekking wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) huishoudelijke hulp ZIN stijging cliëntaantal en tarieven
-192.501
Dekking Moluks monument
-6.968
Dekking project Jong Vermogen (huisvesting, inrichting, ICT, verbouwkosten project leerwerkbedrijf)
-143.110
Dekking sensoren luchtkwaliteit en opstellen programma Geluid & Lucht
-26.100
Dekking gebiedsvisie Centrum-Oost, transferium, plan MER
-31.049
Dekking afbouw dividendinkomsten in 8 jaar
-350.000
Totaal onttrekkingen
-7.181.472
Saldo mutaties algemene reserve
-2.902.448
Onderhoudsreserves
Terug naar navigatie - Onderhoudsreserves
Reserve Onderhoud en baggeren haven Terug naar navigatie - Reserve Onderhoud en baggeren haven

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve is ingesteld in 2008. De reserve dient om periodiek de haven te kunnen baggeren. De reserve valt onder programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
De storting in de reserve bedraagt, conform de begroting 2024, € 32.700. De onttrekking ad € 50.000 betreft de dekking voor het baggeren rondom de passantensteiger.

Reserve Onderhoud verhardingen Terug naar navigatie - Reserve Onderhoud verhardingen

Doel, aard en reden van deze reserve
Ook deze reserve is ingesteld in 2008. De reserve dient ter egalisatie van de grilligheid van de uitgaven op het gebied van onderhoud en/of vervanging van elementen- en asfaltverhardingen van wegen, straten en pleinen. De omvang wordt berekend in het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP). De reserve valt onder programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
De storting in de reserve is, conform de begroting 2024 na wijziging, € 1.721.700. De onttrekking aan de reserve ter dekking van groot onderhoud aan verhardingen is € 1.812.749.

Reserve Groot onderhoud sportaccommodaties Terug naar navigatie - Reserve Groot onderhoud sportaccommodaties

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve heeft als doel fluctuaties op te vangen in de begroting groot onderhoud van de sportaccommodaties. De reserve valt onder programma 6 Sport, cultuur en recreatie.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Conform de raming is € 250.000 in de reserve gestort. Ter dekking van groot onderhoud aan sportaccommodaties wordt € 122.989 aan de reserve onttrokken.

Reserve Groot onderhoud gebouwen Terug naar navigatie - Reserve Groot onderhoud gebouwen

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve heeft als doel fluctuaties op te vangen in de begroting groot onderhoud van de gebouwen. De reserve valt onder Niet in de programma's opgenomen baten en lasten.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Op grond van de begroting 2024 wordt € 512.100 in de reserve gestort. Ter dekking van groot onderhoud aan diverse gebouwen wordt €574.709 aan de reserve onttrokken.

Bestemmingsreserves
Terug naar navigatie - Bestemmingsreserves
Reserve Beeldende kunst Terug naar navigatie - Reserve Beeldende kunst

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve dient voor dekking van de kosten van kunstopdrachten c.q. kunstaankopen. De reserve valt onder programma 6 Sport, cultuur en recreatie.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Conform het amendement jaarlijkse storting in de reserve voor aankopen beeldende kunst wordt € 5.000 in de reserve gestort.

Reserve Innovatiefonds Sociaal Domein Terug naar navigatie - Reserve Innovatiefonds Sociaal Domein

Doel, aard en reden van deze reserve
Om de leer- en experimenteerruimte te faciliteren is deze reserve bij de begroting 2020 ingesteld. Doordat de samenleving complex is geworden en ook steeds complexer wordt, vraagt ‘mee kunnen doen’ meer van eigen vaardigheden, zelfredzaamheid en regie van de mensen. Binnen het sociaal domein hebben we te maken met de uitdaging om met schaarse financiële middelen en meer burgerkracht sociale vraagstukken adequaat op te lossen. Dit lukt alleen als we een transformatie van het zorg-, ondersteunings- en welzijnssysteem weten te realiseren. De reserve valt onder programma 7 Sociaal domein.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Ter dekking van de pilot opkopen schulden jongeren is € 49.100 aan de reserve onttrokken.

Reserve ondergronds brengen hoogspanningsleidingen Terug naar navigatie - Reserve ondergronds brengen hoogspanningsleidingen

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve is ingesteld bij raadsbesluit van 10 september 2015. Doel is de dekking van het aandeel van de gemeente in het ondergronds brengen van een hoogspanningsleiding bij Oostendam. De reserve valt onder programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Conform het besluit bij de jaarrekening 2023 valt de reserve vrij (€ 794.272) . Het saldo wordt toegevoegd aan de algemene reserve.

Reserve Actualisatie integraal accommodatieplan Terug naar navigatie - Reserve Actualisatie integraal accommodatieplan

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve heeft als doel de kosten te dekken voor het optimaliseren van het maatschappelijk vastgoed van de gemeente Ridderkerk. De reserve valt onder programma 5 Onderwijs.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Ter dekking van sloopkosten en afwaardering van de boekwaarde van obs de Noord is € 185.521 aan de reserve onttrokken. 

Reserve Vpb grondexploitaties Terug naar navigatie - Reserve Vpb grondexploitaties

Doel, aard en reden van deze reserve
Deze reserve is ingesteld bij de 2e Tussenrapportage 2018 en heeft als doel om verwachte vennootschapsbelasting op grondexploitaties te kunnen dekken. De reserve valt binnen Niet in de programma's opgenomen baten en lasten.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Conform de begroting na wijziging wordt € 62.500 in de reserve gestort.

Reserve Nieuw Reijerwaard Terug naar navigatie - Reserve Nieuw Reijerwaard

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve dient ter dekking van komende investeringen die de ontwikkeling van het gebied ten goede komen, zodat in alle opzichten een goed functionerend bedrijventerrein wordt gerealiseerd. De reserve valt onder programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Conform de begroting na wijziging wordt € 283.800 in de reserve gestort.

Reserve Groenvisie Terug naar navigatie - Reserve Groenvisie

Doel, aard en reden van deze reserve
Doel is om het uitvoeringsprogramma Groenvisie uit te voeren dat leidend is in alle projecten en bij het dagelijks beheer en onderhoud van het groen. Jaarlijks worden de resultaten gemonitord door een ecoloog. De reserve valt onder programma 6 Sport, cultuur en recreatie.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Conform de begroting 2024 wordt € 8.700 aan de reserve toegevoegd. Ter dekking van kosten voor de Groenvisie wordt € 228.004 aan de reserve onttrokken. 

Reserve Werken vanuit ecologie Terug naar navigatie - Reserve Werken vanuit ecologie

Doel, aard en reden van deze reserve
Doel van de reserve is om de maatregelen en acties uit het rapport ‘Werken vanuit Ecologie’ uit te voeren. Het rapport is een uitwerking van de in 2020 vastgestelde Groenvisie. Het geeft invulling aan de ambitie “de grote variatie aan samenhangende natuur in onze gemeente zorgt voor een rijke biodiversiteit” dat leidend is in alle projecten en bij het dagelijks beheer en onderhoud van het groen. Eind 2024 en 2026 worden de voortgang en resultaten van de acties uit ‘Werken vanuit ecologie’ geëvalueerd. De reserve valt onder programma 6 Sport, cultuur en recreatie.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Onttrekking aan de reserve ter dekking van ecologie-initiatieven € 115.234.

Reserve Klimaatgelden (Warmtevisie) Terug naar navigatie - Reserve Klimaatgelden (Warmtevisie)

Doel, aard en reden van deze reserve
Doel van de reserve is om uitvoering te geven aan de opdrachten omtrent de klimaatvisie, zodra deze door de raad is vastgesteld. Thema’s daarbij zijn de warmtevisie, klimaatplannen, circulaire economie en voedsel. De reserve valt onder programma 8 Volksgezondheid en milieu.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
In 2024 is niet gestort in de reserve of aan de reserve onttrokken.

Reserve Bodemonderzoek Wooncompas Terug naar navigatie - Reserve Bodemonderzoek Wooncompas

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve heeft tot doel om de declaraties te kunnen dekken die voorvloeien uit de aanwezigheid van bodemverontreiniging bij woningen overgedragen aan Wooncompas. De reserve valt onder programma 8 Volksgezondheid en milieu.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Ter dekking van kosten van bodemsaneringen wordt € 288.786 aan de reserve onttrokken.

Reserve Afbouw dekking grondexploitaties Terug naar navigatie - Reserve Afbouw dekking grondexploitaties

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve heeft tot doel om de afbouw van de dekking van de kosten voor grondexploitaties te kunnen dekken. De reserve valt onder programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Conform de begroting 2024 wordt € 142.100 aan de reserve onttrokken.

Reserve Oeverconstructies Park Maasdonck Terug naar navigatie - Reserve Oeverconstructies Park Maasdonck

Doel, aard en reden van deze reserve
Het doel van deze reserve is om uitvoering te kunnen geven aan de acties uit de memo “Oeverconstructies Park Maasdonck”.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Conform de begroting na wijziging wordt € 1.490.000 in de reserve gestort.
Ter dekking van acties uit de memo "Oeverconstructies Park Maasdonck" wordt € 360.975 aan de reserve onttrokken.

Reserve Gebiedsfonds Rivieroevers Terug naar navigatie - Reserve Gebiedsfonds Rivieroevers

Doel, aard en reden van deze reserve
Een deel van de ontwikkeling binnen Rivieroevers betreft publieke functies. Het gaat dan met name om activiteiten gericht op de ontwikkeling van het Raamwerk Oeverpark en duurzame mobiliteit. Deze komen ook ten goede aan de nieuwe bewoners van de ontwikkellocaties. Door middel van een gebiedsfonds dragen de initiatiefnemers van ruimtelijke ontwikkelingen bij aan de publieke functies.
Het gebiedsfonds heet formeel de ‘Reserve gebiedsfonds Rivieroevers’. In een bestedingsplan bepalen we jaarlijks welke investeringen en lasten uit de reserve worden gedekt. Ook geven we aan wat we dat jaar aan inkomsten verwachten. Dat gebeurt binnen de gebruikelijke “planning en control cyclus” bij de begroting. De verantwoording vindt plaats bij de tussenrapportages en jaarrekening.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Voor de vorming van de reserve Gebiedsfonds Rivieroevers wordt, conform de 1e tussenrapportage 2024, € 3.355.300 gestort. Hiervoor wordt aan de algemene reserve onttrokken.

Reserve Sport Service Ridderkerk Terug naar navigatie - Reserve Sport Service Ridderkerk

Doel, aard en reden van deze reserve
Het doel van de reserve is om de komende jaren de exploitatietekorten van Sportservice Ridderkerk BV op te kunnen vangen. In de meerjarenbegroting van SSR is namelijk voor de komende jaren een fors structureel tekort opgenomen. Dit tekort wordt veroorzaakt door de sinds 2022 sterk gestegen energieprijzen en overige lasten. Met name de energielasten zijn zeer sterk gestegen doordat zwembad De Fakkel verouderd is en het energieverbruik zeer hoog is.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Bij de resultaatbestemming van de jaarrekening 2023 is besloten om € 2.700.000 aan de reserve toe te voegen.
Ter dekking van een bijdrage in het exploitatietekort van Sportservice Ridderkerk BV wordt conform begroting € 900.000 aan de reserve onttrokken.

Reserve Huisvesting Oekraïners Terug naar navigatie - Reserve Huisvesting Oekraïners

Doel, aard en reden van deze reserve
Het doel van de reserve is om de kosten te dekken van de toekomstige verhuizing van opgevangen Oekraïners naar nieuwe locaties.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Conform de 2e tussenrapportage 2024 wordt voor de opvang van vluchtelingen € 504.000 in de reserve gestort.

Reserve Afvalstoffenheffing Terug naar navigatie - Reserve Afvalstoffenheffing

Doel, aard en reden van deze reserve
Het doel van deze reserve is het gefaseerd invoeren van tariefstijgingen tot 2025 als gevolg van sterke kostenstijgingen. De reserve valt onder programma 8 Volksgezondheid en milieu.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Er zijn geen middelen onttrokken of toegevoegd aan deze reserve.

Voorzieningen
Terug naar navigatie - Voorzieningen
Opbouw voorzieningen
Terug naar navigatie - Opbouw voorzieningen
Inleiding Terug naar navigatie - Inleiding

Methode van waarderen
De voorzieningen zijn voor hun nominale waarde op de balans opgenomen. De in de voorziening onderhoud graven gestorte afkoopsommen zijn gebaseerd op een oneigenlijke annuïteit waarbij de jaarlijkse aanwending groeit met inflatie. De contante waarde hiervan is op de balans opgenomen.

Nota reserves en voorzieningen 2021-2024
De raad heeft op 11 februari 2021 de Nota reserves en voorzieningen 2021-2024 vastgesteld. Bij het opstellen van de balans per ultimo 2024 is het beleid van deze nota toegepast.

In de toelichting per voorziening is informatie opgenomen over:

  • Het doel, aard en reden.
  • De mutaties in het jaar 2024

Bestedingsoverzichten
Er is geen informatie gegeven over de meerjarenraming van de besteding van voorzieningen. De begroting is hiervoor het aangewezen instrument.

Doorlichten voorzieningen
Het doel van het doorlichten van voorzieningen is om tijdig zicht te krijgen op stille overschotten of stille tekorten. In een aantal gevallen ligt de omvang van een voorziening en de wijze waarop deze wordt ingezet vast en zullen er geen ontwikkelingen zijn die dat nog beïnvloeden. In die gevallen kan er geen stil tekort of een stille reserve ontstaan en is een doorlichting niet aan de orde. In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten is bepaald dat alle voorzieningen toereikend moeten zijn voor de achterliggende verplichtingen. Daarom moeten in principe alle voorzieningen bij de jaarrekening worden doorgelicht.

Op te heffen voorzieningen
De volgende voorziening wordt eind 2024 opgeheven en de werkzaamheden zijn uitgevoerd:

  • Voorziening Afwikkelkosten Centrumplan (saldo €32.600)
Omschrijving
Saldo begin 2024
Stortingen
Onttrekkingen
Vrijval
Bestemming resultaat 2023
Saldo eind 2024
Wethouderspensioenen
3.160.759
574.488
211.694
3.523.553
Wachtgelden vm wethouders
185.606
78.249
107.357
Afwikkelkosten Centrumplan
32.600
32.600
Voorziening Regeling Vervroegd Uittreden (RVU)
0
64.598
64.598
Voorziening verlofsparen
0
579.383
51.903
527.480
Totaal voorzieningen voor verplichtingen en risico 's
3.378.966
1.218.469
341.846
0
0
4.255.589
Onderhoud graven 10/20 jaar derden
4.131.826
665.676
695.482
4.102.020
Vervanging riolering
0
810.871
810.871
0
Beklemde middelen riolering
7.252.585
1.008.617
8.261.202
Beklemde middelen afvalstoffenheffing
0
534.591
534.591
Totaal voorzieningen middelen derden met bestedingsverplichting
11.384.412
3.019.755
1.506.353
0
0
12.897.814
Totaal voorzieningen
14.763.377
4.238.224
1.848.199
0
0
17.153.403

Overzicht investeringen direct ten laste van de voorziening Vervanging riolering

Omschrijving
Begroting 2024
Begroting 2024 na wijziging
Werkelijke uitgaven 2024
Verschil 2024
Riolering Bloemenbuurt
365.000
400.000
8.802
391.198
Riolering West-Centrum
1.500.000
1.300.000
98.628
1.201.372
Riolering Kerkepolder
175.000
0
3.605
-3.605
Riolering Bolnes
300.000
400.000
329.194
70.806
Riolering Slikkerveer
0
50.000
17.034
32.966
Riolering n.t.b. (wegbeheer/ruimtelijke ontwikkeling)
110.000
300.000
353.608
-53.608
Totaal
2.450.000
2.450.000
810.871
1.639.129

Toelichtingen

Riolering Bloemenbuurt
Fase 1 (Goudsbloemstraat-Oudelandseweg) is volledig uitgevoerd. De voorbereidende werkzaamheden voor fase 2 (Bloemenstraat) zijn in volle gang.

Riolering West-Centrum
In het project West-Centrum is vertraging in de voorbereiding ontstaan. Hier zijn extra onderzoeken uitgevoerd met betrekking tot bodemdaling en klimaatadaptatie. De uitkomsten van deze onderzoeken zijn bepalend voor het definitieve ontwerp. Daarnaast ontstaat er vertraging in de werkzaamheden door de afstemming met en uitvoering door de nutsbedrijven. Overleg met bewoners in verband met de parkeerdruk gaf aanleiding om het ontwerp en fasering aan te passen. Ook hierdoor is een grote vertraging ontstaan.

Riolering Kerkepolder
De uitvoering van de werkzaamheden (vergroting van verbinding tussen Kerkepolder en Klaas Katerstraat) aan het riool in de Kerkepolder vindt in 2025 plaats. In 2024 is gestart met de voorbereiding.

Riolering Bolnes
De herstructurering van Rivierenbuurt Zuid (Fase 1) is volledig afgerond. Met de voorbereiding van fase 2 is dit jaar gestart.

Riolering Slikkerveer
De voorbereidingen voor de rehabilitatie van Slikkerveer noord is van start gegaan. Uitvoering staat gepland voor 2026.

Riolering n.t.b. (ruimtelijke ontwikkeling/rioolrenovaties)
Hier vallen verschillende rioolvervangingsprojecten onder. Het project Donckselaan en Siloha zijn afgerond. De Markstraat-Dintelstraat is in uitvoering en wordt het 2e kwartaal 2025 afgerond. Op basis van rioolinspecties is geconcludeerd dat een grote rioolrenovatie niet nodig was. Wel zijn kleine reparaties uitgevoerd, maar deze zijn verantwoord op het dagelijks onderhoud.

Algemeen
Ten opzichte van de begroting 2024 (€ 2,45 miljoen) is slechts ongeveer € 810.000 besteed.
Naast de specifiek genoemde argumenten per project hebben het integreren van de ambities uit de groenvisie, klimaatadaptatie, duurzaamheid, bodemdalingsaspecten en ruimtelijke plannen van derden en de ontvlechting van de BAR-organisatie/De BedrijfsvoeringsPartner de voortgang in de ambitieuze rioolplanning vertraagd.

Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's
Terug naar navigatie - Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's
Voorziening wethouderspensioenen Terug naar navigatie - Voorziening wethouderspensioenen

Doel, aard en reden van deze voorziening
De voorziening is ingesteld bij de jaarrekening 2004 en dient om toekomstige pensioenuitkeringen (concrete verplichtingen) aan (voormalige) wethouders te verstrekken c.q. om opgebouwde rechten te kunnen betalen wanneer deze worden opgevraagd voordat de pensioengerechtigde leeftijd wordt bereikt. De voorziening valt onder programma 1 Bestuur en ondersteuning.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
De uitgaven voor wethouderspensioenen ad € 211.694 ten laste van de voorziening hebben betrekking op pensioenlasten van voormalig bestuurders.
Verder blijkt uit contante waarde berekening, dat door de toegepaste rekenrente en door opgenomen indexatie in de waarde-berekeningen extra in de voorziening moet worden gestort. De totale storting bedraagt € 574.488.

Voorziening wachtgelden vm. wethouders Terug naar navigatie - Voorziening wachtgelden vm. wethouders

Doel, aard en reden van deze voorziening
Voor het wachtgeld van de wethouders is op basis van het wettelijk kader zoals opgenomen in het BBV, de gemeente verplicht om een voorziening te vormen voor verplichtingen waarvan de omvang per 31 december redelijk in te schatten is. De gerelateerde kosten die in de volgende begrotingsjaren zullen worden gemaakt komen ten laste van deze voorziening. Om die reden is de gemeente verplicht om de kosten van het wachtgeld niet via de exploitatiekosten te nemen maar via een voorziening. De voorziening valt onder programma 1 Bestuur en organisatie.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
De uitgaven voor voormalig wethouders ten laste van de voorziening bedragen voor 2024 € 78.248.

Voorziening Afwikkelkosten Centrumplan Terug naar navigatie - Voorziening Afwikkelkosten Centrumplan

Doel, aard en reden van deze voorziening
Er zijn afrondende werkzaamheden in de grondexploitatie van het Centrumplan, waarvoor de benodigde budgetten middels deze voorziening beschikbaar zijn. De voorziening valt onder programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Er zijn geen middelen onttrokken of toegevoegd aan deze voorziening.

Voorziening Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) Terug naar navigatie - Voorziening Regeling Vervroegd Uittreden (RVU)

Doel, aard en reden van deze voorziening
Medewerkers van een gemeente hebben volgens de cao Gemeenten recht op deelname aan de RVU (Regeling Vervroegd Uittreden). Het is een wettelijke verplichting om voor deze regeling een voorziening in te stellen.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Voor medewerkers die hebben aangegeven gebruik te willen maken van de RVU-regeling wordt € 64.598 in de voorziening gestort.

Voorziening Verlofsparen Terug naar navigatie - Voorziening Verlofsparen

Doel, aard en reden van deze voorziening
Per 1 januari 2023 hebben medewerkers recht op verlofsparen, zoals afgesproken in de cao Gemeenten. Dat betekent dat medewerkers hun verlof mogen sparen voor bijvoorbeeld pensioenvervroeging. Het is een wettelijke verplichting om voor verlofsparen een voorziening in te stellen. De voorziening dient gevormd te worden over het totaal aantal verlof spaaruren.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
In 2024 is het saldo tot en met 2023 wat is overgekomen vanuit de voormalige BAR-organisatie en de mutaties in 2024 (samen € 579.383) toegevoegd aan de voorziening . De onttrekkingen aan de voorziening bedragen € 51.903.

Voorzieningen voor middelen derden waarvan de bestemming gebonden is
Terug naar navigatie - Voorzieningen voor middelen derden waarvan de bestemming gebonden is
Voorziening Onderhoud graven 10/20 jaar Terug naar navigatie - Voorziening Onderhoud graven 10/20 jaar

Doel, aard en reden van deze voorziening
De voorziening dient om toekomstige verplichtingen ten aanzien van onderhoud aan graven te kunnen blijven bekostigen. De voorziening valt onder programma 8 Volksgezondheid en milieu.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
De storting in de voorziening van € 665.676 bestaat met name uit in 2024 ontvangen afkoopsommen voor toekomstig onderhoud aan graven en de bespaarde rente over het saldo van de voorziening per 1 januari 2024 (contante waarde). De onttrekking aan de voorziening van € 695.482 is ter dekking van de onderhoudslasten van de begraafplaatsen.

Voorziening Vervanging riolering Terug naar navigatie - Voorziening Vervanging riolering

Doel, aard en reden van deze voorziening
De voorziening is ingesteld bij het GRP-V en dient ter dekking van de vervangingskosten van rioleringen. De dotatie aan de voorziening is afhankelijk van de werkelijke uitgaven. De voorziening valt onder programma 8 Volksgezondheid en milieu.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
De storting in de voorziening ad € 810.871 is ter dekking van de uitgaven voor rioolvervangingen.

Voorziening Beklemde middelen riolering Terug naar navigatie - Voorziening Beklemde middelen riolering

Doel, aard en reden van deze voorziening
Doel van deze voorziening is dat door de inzet ervan de tarieven zo laag mogelijk kunnen blijven. In 2023 is het Programma Stedelijk Water (PSW) vastgesteld. Daarbij is over een periode van 40 jaar een doorrekening gemaakt van de noodzakelijke onttrekkingen en stortingen aan deze voorziening. De voorziening valt onder programma 8 Volksgezondheid en milieu.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Het voordelig resultaat op riolering ad € 1.008.617 is aan de voorziening beklemde middelen riolering toegevoegd.

Voorziening Beklemde middelen Afvalstoffenheffing Terug naar navigatie - Voorziening Beklemde middelen Afvalstoffenheffing

Doel, aard en reden van deze voorziening 
De voorziening dient om voor- en nadelen op de inzameling van huishoudelijk afval (uitsluitend verkregen via middelen van derden en geen eigen middelen), via de afvalstoffenheffing te egaliseren, zodat volledige kostendekking wordt bereikt.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2024
Het voordelig resultaat op afval ad € 534.591 is aan de voorziening beklemde middelen afvalstoffenheffing toegevoegd.

Vaste schuld met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer
Terug naar navigatie - Vaste schuld met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer
Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen
Terug naar navigatie - Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen

Onze langlopende leningen vallen onder de noemer Onderhandse leningen.

Overzicht langlopende leningen
Saldo begin 2024
Nieuwe leningen
Reguliere aflossingen
Saldo eind 2024
Langlopende leningen
28.337.114
25.000.000
3.753.780
49.583.334
Waarborgsommen
Terug naar navigatie - Waarborgsommen
Overzicht langlopende leningen
Saldo begin 2024
Nieuwe leningen
Reguliere aflossingen
Saldo eind 2024
Ontvangen waarborgsommen
13.040
500.000
513.040

Vlottende passiva

Terug naar navigatie - Vlottende passiva
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
Terug naar navigatie - Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
Overige schulden
Terug naar navigatie - Overige schulden

De openstaande crediteuren ad. € 9.127.715 zijn eind februari 2025 volledig voldaan.

Overige schulden
Saldo begin 2024
Saldo eind 2024
Overige kasgeldleningen
22.000.000
Crediteuren (semi) overheid
7.063.129
9.127.715
Totaal
29.063.129
9.127.715
Overlopende passiva
Terug naar navigatie - Overlopende passiva

Overlopende passiva zijn verplichtingen die gedurende het jaar zijn opgebouwd en pas volgend jaar worden betaald. Dit kunnen ook vooruit ontvangen bedragen zijn.

Overlopende passiva
Saldo begin 2024
Saldo eind 2024
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen
6.827.234
6.613.201
Van het Rijk vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting
5.806.875
6.891.529
Van Europese en Nederlandse overheden vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting
870.771
593.337
Overige overlopende passiva
1.391.707
103.789
Totaal
14.896.587
14.201.856
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen
Terug naar navigatie - Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen

De verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, kunnen als volgt gespecificeerd worden.

Specificatie verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen
Saldo begin 2024
Saldo eind 2024
Diverse aanbieders - inzet in wijkteams
474.380
507.000
BNG - transitorische rente langlopende leningen
381.430
899.074
GR Jeugdhulp Rijnmond
1.052.021
Diverse aanbieders WMO, jeugd en mantelzorg
1.589.058
2.283.606
Vooruitontvangen marktinitiatieven
273.172
455.326
Onderhoud openbare ruimte
867.670
1.139.930
Sportservice Ridderkerk BV
511.100
507.944
BAR-organisatie
474.403
Overige nog te betalen
1.204.000
820.321
Totaal
6.827.234
6.613.201
Van het Rijk vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting
Terug naar navigatie - Van het Rijk vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting
Van het Rijk vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting
Saldo begin 2024
Lasten
Baten
Correctie/ terugbetalen
Saldo eind 2024
Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) vanaf 2019
1.996.093
-1.844.703
1.608.286
1.759.676
Inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijs-vertragingen (NPO)
409.509
-233.372
176.137
Ministerie BZK, specifieke uitkering RRE(W)
308.110
-56.367
251.743
Ministerie Fin, uitkering toeslagenproblematiek
476.623
-476.623
0
Ministerie SZW, SPUK onderwijsroute
87.416
-56.649
30.846
61.613
Ministerie OCW, Herstel bibliotheek
0
201.360
201.360
Ministerie VWS, Preventieakkoord
5.119
5.119
Ministerie VWS, Gezonde leefstijlinterventie
13.244
13.244
SPUK Inburgering (SiSa)
0
-298.865
302.463
3.598
SUVIS21 Rehobothschool Verl.Kerkweg
729.294
-652.316
870.826
947.804
Tijdelijke onderwijshuisvesting Oekraïners
91.732
91.732
SPUK energiearmoede
530.111
-308.443
221.668
SPUK Nationaal Isolatie Programma (NIP)
329.131
-265.641
1.907.344
1.970.834
SPUK BREED Hoofdthema G/SB
246.279
-611.015
600.170
235.434
SPUK BREED Hoofdthema S/B/C
28.717
-324.033
332.701
37.385
SPUK BREED Hoofdthema OO
27.868
-7.828
31.965
52.005
SPUK IDO
-48.333
48.333
0
SPUK CDOKE
25.682
-692.910
1.027.458
360.230
SPUK MEOZ
501.947
501.947
Totaal
5.806.875
-5.400.475
6.961.752
-476.623
6.891.529
Van Nederlandse overheden vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting
Terug naar navigatie - Van Nederlandse overheden vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting
Van Nederlandse overheden vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting
Saldo begin 2024
Lasten
Baten
Naar nog te ontvangen / correctie
Saldo eind 2024
Rotterdam - professionaliseren vastgoedmonitor
2.641
-2.641
0
Metropoolregio - verbeteren verkeersveiligheid
826.130
-232.793
593.337
Rotterdam - Project jong vermogen
42.000
-42.000
0
Totaal
870.771
-277.434
0
0
593.337
Overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen
Terug naar navigatie - Overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen
Overige vooruitontvangen bedragen die ten baten van volgende begrotingsjaren komen
Saldo begin 2024
Saldo eind 2024
Diverse debiteuren
383.077
96.907
Tussenrekening KBG
274
6
Publiekszaken pinbetalingen
2.842
Parkeerbelastingen
1.327
OZB 2019 - 2022 verrekening Ridderkerk - GR Nieuw Reijerwaard
999.000
Tussenrekening salarissen
5.187
6.876
Totaal
1.391.707
103.789

Overige niet uit de balans blijkende verplichtingen met borgstellingen en garanties

Terug naar navigatie - Overige niet uit de balans blijkende verplichtingen met borgstellingen en garanties

Staat van gewaarborgde geldleningen

Terug naar navigatie - Staat van gewaarborgde geldleningen
Oorspronkelijk bedrag van de geldlening
Doel van de geldlening
Naam van de geldnemer
Nummer raadsbesluit
Rentepercentage
Restant begin 2024
Totaalbedrag van de aflossing
Restant eind 2024 totaal
Leningvorm en einddatum
299.495
Bouw Sporthal Reijerpark
Stichting sporthal Reijerpark
24-02-1998, nr. 986
3,150%
79.400
-14.900
64.500
annuïtair tot 1-5-2028
10.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
b.en w. 17-12-2002
5,159%
2.794.200
-646.800
2.147.500
annuïtair tot 1-11-2027
10.000.000
Aankoop woningen, winkels en kantoorpand Vlietplein
Stichting Wooncompas
b.en w. 2-12-2003
4,880%
1.399.600
-683.100
716.500
annuïtair tot 12-3-2025
10.000.000
Aankoop woningen, winkels en kantoorpand Vlietplein
Stichting Wooncompas
b.en w. 2-12-2003
5,075%
5.047.700
-399.900
4.647.800
annuïtair tot 12-9-2033
10.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
b.en w. 10-5-2005
4,290%
10.000.000
0
10.000.000
fixe-lening tot 14-6-2030
10.000.000
Herfinanciering 3 leningen
Stichting Wooncompas
b.en w. 23-8-2005
3,985%
10.000.000
0
10.000.000
fixe-lening tot 2-1-2032
7.500.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
b.en w. 25-4-2006
4,364%
7.500.000
0
7.500.000
fixe-lening tot 28-4-2026
7.500.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
b.en w. 25-4-2006
4,414%
7.500.000
0
7.500.000
fixe-lening tot 28-4-2036
200.000
bouw clubhuis
Korfbal Combinatie Ridderkerk
coll.besluit dd 28-2-2017
1,750%
133.300
-13.300
120.000
lineair tot 2-1-2038
200.000
bouw clubhuis
Korfbal Combinatie Ridderkerk
coll.besluit dd 28-2-2017
2,300%
166.700
-6.700
160.000
lineair tot 2-1-2048
65.699.495
44.620.900
-1.764.700
42.856.300

Indirecte garantstellingen Waarborgfonds Sociale Woningbouw

Terug naar navigatie - Indirecte garantstellingen Waarborgfonds Sociale Woningbouw
Oorspronkelijk bedrag van de geldlening
Doel van de geldlening
Naam van de geldnemer
Datum ondertekening of storting
Rentepercentage
Restant begin 2024
Totaalbedrag van de aflossing
Restant eind 2024 totaal
Maximaal risico schade gemeente 25%
Leningvorm
6.155.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
13-11-1997
3,810%
2.422.300
-264.700
2.157.600
539.400
Annuïteit
10.797.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
13-11-1997
3,915%
4.049.300
-507.200
3.542.100
885.525
Annuïteit
7.504.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
13-11-1997
3,250%
3.074.100
-331.200
2.743.000
685.750
Annuïteit
3.170.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
13-11-1997
4,860%
1.833.700
-105.800
1.727.900
431.975
Annuïteit
4.495.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
8-10-2003
3,100%
3.021.900
-105.000
2.916.900
729.225
Annuïteit
5.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
1-10-2007
4,724%
5.000.000
0
5.000.000
1.250.000
fixe-lening
5.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
1-10-2007
4,708%
5.000.000
0
5.000.000
1.250.000
fixe-lening
5.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
1-7-2008
4,708%
5.000.000
0
5.000.000
1.250.000
fixe-lening
5.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
1-7-2008
4,724%
5.000.000
0
5.000.000
1.250.000
fixe-lening
10.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
22-1-2008
4,770%
10.000.000
0
10.000.000
2.500.000
fixe-lening
10.186.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
18-5-2010
3,770%
3.606.200
-459.800
3.146.500
786.625
Annuïteit
10.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
20-12-2010
3,320%
10.000.000
0
10.000.000
2.500.000
fixe-lening
10.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
15-8-2012
3,950%
10.000.000
0
10.000.000
2.500.000
fixe-lening
5.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
15-3-2013
3,750%
5.000.000
0
5.000.000
1.250.000
fixe-lening
7.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
15-3-2013
1,650%
7.000.000
0
7.000.000
1.750.000
fixe-lening
7.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
15-3-2013
1,650%
7.000.000
0
7.000.000
1.750.000
fixe-lening
4.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
15-5-2016
1,820%
4.000.000
0
4.000.000
1.000.000
fixe-lening
4.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
15-5-2015
1,840%
4.000.000
0
4.000.000
1.000.000
fixe-lening
4.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
15-5-2016
1,860%
4.000.000
0
4.000.000
1.000.000
fixe-lening
4.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
28-9-2016
1,470%
4.000.000
0
4.000.000
1.000.000
fixe-lening
5.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
27-9-2017
1,760%
5.000.000
0
5.000.000
1.250.000
fixe-lening
5.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
16-10-2017
1,790%
5.000.000
0
5.000.000
1.250.000
fixe-lening
2.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
15-5-2017
2,100%
2.000.000
0
2.000.000
500.000
fixe-lening
3.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
30-3-2017
2,040%
3.000.000
0
3.000.000
750.000
fixe-lening
5.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
13-4-2017
2,070%
5.000.000
0
5.000.000
1.250.000
fixe-lening
5.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
14-9-2018
1,798%
5.000.000
0
5.000.000
1.250.000
fixe-lening
8.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
25-6-2019
1,245%
8.000.000
0
8.000.000
2.000.000
fixe-lening
7.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
20-9-2019
0,437%
7.000.000
0
7.000.000
1.750.000
fixe-lening
5.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
28-12-2020
0,270%
5.000.000
0
5.000.000
1.250.000
fixe-lening
5.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
28-12-2020
0,260%
5.000.000
0
5.000.000
1.250.000
fixe-lening
7.512.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
> 01-08-2021
5.482.000
-44.000
5.438.000
1.359.500
fixe-lening
1.000.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Wooncompas
> 01-08-2021
0
7.795.000
7.795.000
1.948.750
37.618.000
Bedrijfsfinanciering
Stichting Hef Wonen
>01-08-2021
0
41.000
41.000
10.250
223.437.000
158.489.500
6.018.300
164.508.000
41.127.000

Overzicht van hypotheekgaranties inzake eigenwoningbezit

Terug naar navigatie - Overzicht van hypotheekgaranties inzake eigenwoningbezit
Naam van de geldgever
Restant begin 2024
Restant einde 2024
Bedrag opgebouwde waarden 2024
Gewaarborgd eind 2024
ING
189.330
149.863
149.863
Rabobank Eindhoven
2.878
0
0
Rabobank Ridderkerk
8.390
734
734
Stater
553.706
292.782
146.839
145.943
Totaal
754.304
443.379
146.839
296.540

Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Analyse afwijkingen tussen begroting en jaarstukken

Terug naar navigatie - Analyse afwijkingen tussen begroting en jaarstukken

De analyse van de afwijkingen op de baten en lasten vindt u terug in de afzonderlijke programma's. Bij de Staat van investeringen is de analyse van de afwijkingen op de investeringen opgenomen. In de paragraaf Bedrijfsvoering is een samenvatting te vinden van alle afwijkingen groter dan de rapportagegrens wanneer de verantwoordingsgrens is overschreden.

Overzicht aanwending bedrag onvoorzien

Terug naar navigatie - Overzicht aanwending bedrag onvoorzien

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien

Er heeft dit jaar geen incident voorgedaan waarvoor het bedrag voor onvoorziene posten is aangesproken.

Onvoorzien
Primitieve begroting 2024
Begroting 2024 na wijziging
Realisatie 2024
Verschil 2024
692200 Onvoorzien
-25.000
-25.000
0
25.000

Overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lasten

In het volgend overzicht staan de baten en lasten die naar de aard van de raming (soort of de eigenschap van een begrotingspost) éénmalig zijn en € 100.000 of meer bedragen.

Het overzicht incidentele baten en lasten is gebaseerd op de notitie structurele en incidentele baten en lasten van augustus 2018 en de verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten van de toezichthouders van de twaalf provincies, waarin nieuwe criteria voor het onderscheid in structurele en incidentele mutaties zijn gegeven. Onder incidentele mutaties vallen ook lasten en baten die over een langere periode van jaren lopen, maar wel eindig zijn.

Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten
Omschrijving
Toelichting eenmalige last of baat
Lasten
Baten
Programma 1 Bestuur en ondersteuning
Eenmalige lasten kleiner dan € 100.000
-16.370
Eenmalige baten kleiner dan € 100.000
Totaal Programma 1
-16.370
0
Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat
Aanleg glasvezelnetwerk
Kosten en degeneratie-inkomsten
-94.336
870.664
Park Maasdonck
Oevercontructies
-594.075
Totaal Programma 3
-688.411
870.664
Programma 6 Sport, cultuur en recreatie
Zwembaden
Compensatie energieprijzen Sportservice Ridderkerk 2024
-102.495
1.764
Groenvisie
Groenvisie
-237.904
Werken vanuit ecologie
-122.934
Totaal Programma 6
-463.333
1.764
Programma 7 Sociaal domein
Opvang Oekraïners
Kosten en vergoeding opvang vluctelingen Oekraïne
-1.207.699
3.855.909
Minimabeleid
Energietoeslag
-284.197
Totaal Programma 7
-1.491.895
3.855.909
Totaal eenmalige lasten en baten programma's
-2.660.009
4.728.337

Incidentele stortingen en onttrekkingen

Terug naar navigatie - Incidentele stortingen en onttrekkingen
Omschrijving
Toelichting eenmalige strorting of onttrekking
Stortingen
Onttrekingen
Algemene reserve
Storting als gevolg van vrijval reserve Ondergronds brengen hoogspanningsleidingen
-794.272
Algemene reserve
Storting degeneratievergoeding KPN/Delta glasvezel
-489.300
Algemene reserve
Vorming reserve Gebiedsfonds Rivieroevers
3.355.300
Algemene reserve
Vorming reserve oeverconstructies Park Maasdonck
1.490.000
Algemene reserve
Dekking Bedrijfsvoeringspartner frictiekostenbudget
347.600
Algemene reserve
Dekking oeverconstructie park Maasdonck
233.100
Algemene reserve
Dekking sanering grond gebiedsontwikkeling rivier de Noord
190.845
Algemene reserve
Dekking tijdelijke huisvesting en uitvoeringskosten school de Noord
508.000
Algemene reserve
Dekking wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) huishoudelijke hulp ZIN stijging cliëntaantal en tarieven
192.501
Algemene reserve
Dekking project Jong Vermogen (huisvesting, inrichting, ICT, verbouwkosten project leerwerkbedrijf)
143.110
Algemene reserve
Dekking voor afbouw dividendinkomsten
350.000
Reserve onderhoud verharding
Storting in reserve onderhoud verharding
-1.721.700
Reserve onderhoud verharding
Onttrekking aan reserve onderhoud verharding ter dekking van planmatig onderhoud
1.812.749
Reserve groot onderhoud sportaccommodaties
Storting in reserve groot onderhoud sportaccommodaties
-250.000
Reserve groot onderhoud sportaccommodaties
Onttrekking aan reserve groot onderhoud sportaccommodaties ter dekking van planmatig onderhoud
122.989
Reserve groot onderhoud gebouwen
Storting in reserve groot onderhoud gebouwen
-512.100
Reserve groot onderhoud gebouwen
Onttrekking aan reserve groot onderhoud gebouwen ter dekking van planmatig onderhoud
574.709
Reserve ondergronds brengen hoogspanningsleidingen
Vrijval reserve ondergronds brengen hoogspanningsleidingen
794.272
Reserve actualisatie integraal accommodatieplan
Onttrekking aan de reserve actualisatie integraal accommodatieplan ter dekking van sloopkosten en extra afschrijving boekwaarde school de Noord
185.521
Reserve Nieuw Reijerwaard
Storting in de reserve Nieuw Reijerwaard
-283.800
Reserve Groenvisie
Onttrekking aan reserve Groenvisie ter dekking van uitgaven in het kader van de Groenvisie
228.004
Reserve werken vanuit ecologie
Onttrekking aan de reserve werken vanuit ecologie ter dekking van lasten inzake Groene Parel en initiatieven ecologie
115.234
Reserve bodemonderzoek wooncompas
Onttrekking aan de reserve bodemonderzoek wooncompas ter dekking van bodemsaneringen
288.786
Reserve afbouw dekking grondexploitaties
Onttrekking conform de begroting aan de reserve afbouw dekking grondexploitaties
142.100
Reserve oeverconstructies Park Maasdonck
Vorming van de reserve oeverconstructies Park Maasdonck
-1.490.000
Reserve oeverconstructies Park Maasdonck
Onttrekking aan de reserve oeverconstructies Park Maasdonck ter dekking van acties uit de memo oeverconstructies Maasdonck
360.975
Reserve gebiedsfonds rivieroevers
Vorming van de reserve gebiedsfonds rivieroevers
-3.355.300
Reserve Sport Service Ridderkerk
Onttrekking aan de reserve Sport Service Ridderkerk ter dekking van het exploitatietekort van Sport Service Ridderkerk
900.000
Reserve huisvesting Oekraïners
Storting nog te ontvangen baten opvang vluchtelingen in reserve huisvesting Oekraïners
-504.000
Stortingen in reserves kleiner dan € 100.000
-108.900
Onttrekkingen aan reserves kleiner dan € 100.000
470.117
Totaal reservemutaties
-9.509.372
12.805.911

Totaal

Terug naar navigatie - Totaal
Omschrijving
Lasten/Stortingen
Baten/Onttrekkingen
Totaal alle eenmalige lasten, baten, stortingen en onttrekkingen
-12.169.381
17.534.248

Structurele reservemutaties

Terug naar navigatie - Structurele reservemutaties
Omschrijving
Toelichting
Stortingen
Onttrekkingen
Afschrijvingsreserves
Totaal onttrekking ter dekking van afschrijvingen
-22.500.000
23.930.238
Totaal structurele reservemutaties
-22.500.000
23.930.238

Structureel rekeningsaldo

Terug naar navigatie - Structureel rekeningsaldo
Omschrijving
2024
Saldo lasten en baten
7.582.246
Saldo stortingen en onttrekkingen aan reserves
4.726.777
Rekeningsaldo na bestemming
12.309.022
Waarvan eenmalige lasten en baten (saldo)
5.364.867
Structureel rekeningsaldo
6.944.156

Toelichting op overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting op overzicht incidentele baten en lasten
  • Programma 1 Bestuur en ondersteuning
    De verhuizing van de nieuwe burgemeester is een specifieke gebeurtenis. Dit feit komt slechts beperkt voor.
  • Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat
    De aanleg van een glasvezelnetwerk is incidenteel van aard. Hier staan incidentele degeneratie-inkomsten tegenover (vergoeding die een gemeente ontvangt voor graafwerkzaamheden in bestaande bestrating).
    De oeverconstructies moet verzwaard worden om te voorkomen dat de woontoren gaat "schuiven". Dit zijn onverwachte en onvoorziene werkzaamheden.
  • Programma 6 Sport, cultuur, sport en recreatie
    De extra vergoeding ter compensatie van de energieprijzen zijn tijdelijk van aard. Het zwembad wordt vervangen en de compensatie zal aflopen.
    Voor het uitvoeren van de Groenvisie en Werken vanuit ecologie is tijdelijk extra geld beschikbaar gesteld door de raad. Zodra de extra werkzaamheden zijn uitgevoerd, worden de lasten opgenomen onder de structurele lasten.
  • Programma 7 Sociaal domein
    Specifieke uitkeringen met een incidenteel karakter zijn ontvangen voor opvang vluchtelingen uit Oekraïne. De hieraan gerelateerde uitgaven zijn ook incidenteel van aard.
    De kosten voor de afwikkeling van de Energietoeslag zijn incidenteel van karakter en eindigen dit jaar.
  • Alle reservemutaties, met uitzondering van de onttrekkingen aan afschrijvingsreserves, moeten als incidentele mutaties worden beschouwd.