014 - We investeren in digitale toegankelijkheid, zodat onze online communicatie en dienstverlening laagdrempelig is. Daarbij houden we altijd aandacht voor niet of minder digitaal vaardigen.

In 2024 hebben wij voorbereidingen getroffen voor de implementatie van een persoonlijke digitale omgeving. Daarmee kunnen inwoners aanvragen indienen en volgen. Daarnaast hebben wij als koplopergemeente een vervolg gegeven aan de implementatie van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer. Dat is een wet die inwoners het recht geeft online zaken te doen met hun gemeente. De inwerkingtreding van deze wet is uitgesteld en staat nu voor 2026 gepland.

Om inwoners proactief en laagdrempelig te kunnen informeren is in 2024 de Gemeente Ridderkerk App vernieuwd. Inwoners ontvangen hieruit onder andere bekendmakingen over hun omgeving, werkzaamheden in de gemeente en het laatste gemeentelijke nieuws.

Ook hebben wij actief ingezet op het vergroten van de bewustwording binnen onze organisatie over het belang van digitale toegankelijkheid. Dit hebben wij gedaan door middel van trainingen, workshops en communicatie. Met audits zijn onze websites en apps getoetst, toegankelijkheidsverklaringen en plannen van aanpak gemaakt. Om de digitale toegankelijkheid te borgen, hebben we een nieuw systeem voor domeinbeheer ingericht en een plan van aanpak opgesteld. Zo krijgen wij meer grip op de verschillende websites en apps.