
Niet in de programma's opgenomen baten en lasten
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)Financiële positie van Ridderkerk.
Terug naar navigatie - Financiële positie van Ridderkerk.De financiële positie van Ridderkerk is op orde. We vinden het belangrijk dat onze financiële positie gezond is. Daar hoort een structureel sluitende begroting bij.
Maximaliseren van subsidie inkomsten.
Terug naar navigatie - Maximaliseren van subsidie inkomsten.We vinden het belangrijk om gebruik te maken van de subsidies die vanuit Europa, het Rijk en de Provincie beschikbaar zijn. We stellen een subsidioloog aan die zo veel als mogelijk subsidies voor Ridderkerk verwerft.
Eerlijke verdeling van Rijksmiddelen.
Terug naar navigatie - Eerlijke verdeling van Rijksmiddelen.We zetten ons samen met andere gemeenten in bij het Rijk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) voor eerlijke verdeling van Rijksmiddelen voor onder andere de inzet op jeugdhulp.
-
We zetten ons samen met andere gemeenten in bij het Rijk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) voor eerlijke verdeling van Rijksmiddelen voor onder andere de inzet op jeugdhulp.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie |
Primitieve begroting 2024 |
Begroting 2024 na wijziging |
Realisatie 2024 |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||
0.3:Beheer overige gebouwen en gronden |
-2.448.000 |
-2.156.700 |
-2.189.851 |
-33.151 |
|
0.4:Overhead |
-16.775.600 |
-23.757.800 |
-23.431.665 |
326.135 |
|
0.5:Treasury |
-413.500 |
-113.400 |
-438.213 |
-324.813 |
|
0.61:OZB woningen |
-365.400 |
-117.400 |
-100.956 |
16.444 |
|
0.62:OZB niet-woningen |
-130.800 |
-39.200 |
-38.669 |
531 |
|
0.64:Belastingen overig |
-748.500 |
-1.339.800 |
-1.108.580 |
231.220 |
|
0.8:Overige baten en lasten |
-6.719.500 |
-3.929.600 |
-4.519.401 |
-589.801 |
|
0.9:Vennootschapsbelasting (VpB) |
-68.100 |
-219.100 |
-6.670 |
212.430 |
|
Totaal Lasten |
-27.669.400 |
-31.673.000 |
-31.834.004 |
-161.004 |
|
Baten |
|||||
0.3:Beheer overige gebouwen en gronden |
991.300 |
654.900 |
797.145 |
142.245 |
|
0.4:Overhead |
88.900 |
631.600 |
775.126 |
143.526 |
|
0.5:Treasury |
627.600 |
1.204.700 |
1.332.329 |
127.629 |
|
0.61:OZB woningen |
6.748.700 |
6.773.700 |
6.770.010 |
-3.690 |
|
0.62:OZB niet-woningen |
7.071.100 |
7.661.100 |
7.620.020 |
-41.080 |
|
0.63:Parkeerbelasting |
407.200 |
357.200 |
322.492 |
-34.708 |
|
0.64:Belastingen overig |
81.400 |
81.400 |
1.673 |
-79.727 |
|
0.7:Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds |
95.845.000 |
99.170.000 |
99.636.609 |
466.609 |
|
0.8:Overige baten en lasten |
7.847.600 |
4.684.600 |
5.676.348 |
991.748 |
|
Totaal Baten |
119.708.800 |
121.219.200 |
122.931.752 |
1.712.552 |
|
Saldo - Lasten en baten |
92.039.400 |
89.546.200 |
91.097.748 |
1.551.548 |
|
Stortingen |
|||||
0.10:Mutaties reserves |
-463.600 |
-526.100 |
-526.100 |
0 |
|
Totaal Stortingen |
-463.600 |
-526.100 |
-526.100 |
0 |
|
Onttrekkingen |
|||||
0.10:Mutaties reserves |
2.923.000 |
25.027.600 |
24.847.510 |
-180.090 |
|
Totaal Onttrekkingen |
2.923.000 |
25.027.600 |
24.847.510 |
-180.090 |
|
Saldo - Reserves |
2.459.400 |
24.501.500 |
24.321.410 |
-180.090 |
|
Saldo Niet in de programma's opgenomen baten en lasten |
94.498.800 |
114.047.700 |
115.419.158 |
1.371.458 |
Toelichting 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Terug naar navigatie - Toelichting 0.3 Beheer overige gebouwen en grondenOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
0.3:Beheer overige gebouwen en gronden |
||
Lasten |
-33.151 |
|
Baten |
142.245 |
|
Totaal 0.3:Beheer overige gebouwen en gronden |
109.095 |
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 109.095)
Toelichting 0.4 Overhead
Terug naar navigatie - Toelichting 0.4 OverheadOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
0.4:Overhead |
||
Lasten |
326.135 |
|
Baten |
143.526 |
|
Totaal 0.4:Overhead |
469.660 |
Gemeentehuis (voordeel € 107.015)
Het meerjarenonderhoudsplan (MJOP) was bij de Programmabegroting 2024 en gedurende het jaar nog in ontwikkeling, waardoor er niet tijdig bij- of afgeraamd kon worden op basis van het MJOP.
Toerekening personeelslasten naar programma's (voordeel € 240.212)
Dit is een wettelijke en budgettair neutrale verdeling van de personeelskosten naar de verschillende taakvelden, zodat per taakveld de totale kosten zichtbaar zijn.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 122.433)
Toelichting 0.5 Treasury
Terug naar navigatie - Toelichting 0.5 TreasuryOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
0.5:Treasury |
||
Lasten |
-324.813 |
|
Baten |
127.629 |
|
Totaal 0.5:Treasury |
-197.184 |
Financiering (voordeel € 222.823)
Over het saldo op de schatkistrekening hebben we meer rente ontvangen dan begroot. Bedrag is gebaseerd op de hoogte van het saldo en de marktrente en vooraf dus lastig in te schatten. Rente voor de kasgeldleningen is lager uitgekomen net als de bankkosten waarin een bedrag was begroot voor de afsluitprovisie voor de nieuw af te sluiten langlopende lening.
Toerekenen rente vanuit Activa (nadeel € 369.528)
Door onderuitputting bij de investeringen, en daardoor lagere boekwaardes, is er in 2024 via de renteomslag minder rente doorberekend aan de diverse taakvelden. Op die taakvelden betekent dat een voordeel waar dit nadeel geheel tegen wegvalt.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 50.479)
Toelichting 0.61 OZB woningen
Terug naar navigatie - Toelichting 0.61 OZB woningenOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
0.61:OZB woningen |
||
Lasten |
16.444 |
|
Baten |
-3.690 |
|
Totaal 0.61:OZB woningen |
12.754 |
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 12.754)
Toelichting 0.62 OZB niet-woningen
Terug naar navigatie - Toelichting 0.62 OZB niet-woningenOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
0.62:OZB niet-woningen |
||
Lasten |
531 |
|
Baten |
-41.080 |
|
Totaal 0.62:OZB niet-woningen |
-40.549 |
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 40.549)
Toelichting 0.63 Parkeerbelasting
Terug naar navigatie - Toelichting 0.63 ParkeerbelastingOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
0.63:Parkeerbelasting |
||
Baten |
-34.708 |
|
Totaal 0.63:Parkeerbelasting |
-34.708 |
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 34.708)
Toelichting 0.64 Belastingen overig
Terug naar navigatie - Toelichting 0.64 Belastingen overigOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
0.64:Belastingen overig |
||
Lasten |
231.220 |
|
Baten |
-79.727 |
|
Totaal 0.64:Belastingen overig |
151.493 |
Lasten heffing en invordering gemeentelijke belastingen (voordeel € 143.461)
In 2024 was er geen aanleiding om een storting te doen in de voorziening dubieuze debiteuren, welke begroot was op € 25.300. Het voorgaande heeft geresulteerd in een positief resultaat.
Op basis van de werkelijke kosten uit de jaarrekening 2023 blijkt dat de exploitatiekosten voor 2024 en daarmee de deelnemersbijdrage SVHW voor 2024 op een te hoog bedrag is berekend. Dit heeft geleid tot een (lagere) bijstelling van de deelnemersbijdrage. Daarnaast heeft een positief bedrijfsresultaat geleid tot uitkering aan alle deelnemers van SVHW in 2024. Het voorgaande heeft geleid tot een positieve lagere deelnemersbijdrage van Ridderkerk voor 2024.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 8.032)
Toelichting 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds
Terug naar navigatie - Toelichting 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefondsOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
0.7:Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds |
||
Baten |
466.609 |
|
Totaal 0.7:Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds |
466.609 |
Algemene uitkering (voordeel € 466.609)
Het voordeel wordt veroorzaakt door extra incidentele middelen uit de Decembercirculaire 2024 die niet meer tijdig in de begroting konden worden bijgeraamd en positieve afrekeningen uit voorgaande boekjaren. Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de Raadsinformatiebrief Decembercirculaire 2024 gemeentefonds van 17 januari 2025.
Toelichting 0.8 Overige baten en lasten
Terug naar navigatie - Toelichting 0.8 Overige baten en lastenOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
0.8:Overige baten en lasten |
||
Lasten |
-589.801 |
|
Baten |
991.748 |
|
Totaal 0.8:Overige baten en lasten |
401.947 |
Hulpkostenplaats Personele benodigdheden (nadeel € 119.275)
Het tekort wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de werkkostenregeling (WKR). De berekende vrije ruimte voor de WKR is 1,18% van de totale loonsom en bedroeg over 2024 € 264.486. De totale uitgaven ten laste van de vrije ruimte zijn € 410.726, derhalve een overschrijding van € 146.239. Over dit bedrag is 80% loonheffing ad. € 116.991 verschuldigd.
Cluster Ruimte (voordeel € 514.079)
Binnen cluster Ruimte bestaat een overschot van 5% op de loonkosten. Dit heeft in basis een drietal redenen. Op de eerste plaats zijn nog niet alle vacatures binnen team ROW uitgezet. Het betreft hier voornamelijk nieuwe functies in het kader van de Omgevingswet. Deze functies worden gefaseerd relevant op het moment dat de implementatie van de Omgevingswet binnen de organisatie vordert en zijn dus niet meteen bij de start van de organisatie ingevuld. Nu met de start van het opstellen van het Transitieplan zal dat wel gaan gebeuren.
Op de tweede plaats is er in de 2e Tussenrapportage 2024 een extra bedrag opgenomen van € 195.000 ten behoeve van het inhuren op de functies Toezichthouder Omgevingswet en Vergunningcoördinator Omgevingswet. Het primaire loonkostenbudget bleek hiervoor achteraf toereikend te zijn geweest.
Op de derde plaats is het mogelijk geweest om loonkosten te dekken uit de regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE).
Cluster Sociaal (voordeel € 521.897)
Het voordeel zit voornamelijk in de loonkosten van dit cluster. Dit komt enerzijds doordat het een groot cluster betreft, waarbij natuurlijk verloop altijd enige ruimte creëert tussen het vertrek van medewerkers en de start van hun opvolgers. Anderzijds konden achteraf bepaalde loonkosten worden toegerekend aan specifieke programmamiddelen, zoals SPUK-middelen. Tenslotte is er voorzichtig omgegaan met de inzet van inhuur.
Verdeling personele kosten (nadeel € 1.068.509)
Dit is een wettelijke en budgettair neutrale verdeling van de personeelskosten naar de verschillende taakvelden, zodat per taakveld de totale kosten zichtbaar zijn.
Dubieuze debiteuren (voordeel € 267.623)
Het incidentele voordeel op dubieuze debiteuren betreft de vrijval uit de voorziening dubieuze debiteuren en is het gevolg van efficiënte invorderingsmaatregelen en lagere openstaande vorderingen ultimo dienstjaar 2024.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 286.132)
Toelichting 0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb)
Terug naar navigatie - Toelichting 0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb)Omschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
0.9:Vennootschapsbelasting (VpB) |
||
Lasten |
212.430 |
|
Totaal 0.9:Vennootschapsbelasting (VpB) |
212.430 |
Heffing Vennootschapsbelasting (voordeel € 212.430)
De positieve afwijking van € 212.430 houdt hoofdzakelijk verband met fluctuerende prognoses bij de grondexploitatie Cornelisland. De inschatting van de Vpb-last 2024 bedraagt nu, inclusief een correctie over 2023, € 6.670. Deze is berekend over de volgende Vpb-plichtige clusters van activiteiten: grondexploitaties, opbrengst recyclebare reststromen afval, rouwcentrum, energie zonnepanelen, reclameactiviteiten en omzetheffing benzinestations. De definitieve Vpb aangifte 2024 is medio 2025 gereed en zal aansluitend worden ingediend bij de Belastingdienst.
Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Terug naar navigatie - Toelichting 0.10 Mutaties reservesOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
0.10:Mutaties reserves |
||
Stortingen |
0 |
|
Onttrekkingen |
-180.090 |
|
Totaal 0.10:Mutaties reserves |
-180.090 |
Reserve vennootschapsbelasting grondexploitaties (nadeel € 151.000)
De doorkijk van de vennootschapsbelasting voor het boekjaar 2024 gaf aan het begin van 2024 voor het cluster grondexploitaties een te verwachten Vpb-last van € 151.000. In december jl. is een nieuwe doorrekening gemaakt van de te verwachten gemeentelijke Vpb-last 2024. Mutaties in de grondexploitatie Cornelisland leveren nu geen Vpb-last op voor dit boekjaar voor het cluster grondexploitaties. Derhalve is de aanwending niet nodig.
Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 29.090).
Toelichting
Terug naar navigatie - ToelichtingOnderstaande onderwerpen worden verdeeld naar verschillende programma's en zijn dus niet specifiek toe te wijzen. De toelichting wordt daarom hieronder weergegeven en verder niet bij de programma's.
Toelichting DBP-bijdrage inclusief overhead
Terug naar navigatie - Toelichting DBP-bijdrage inclusief overheadOmschrijving |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|
Lasten |
35.626 |
|
Baten |
0 |
|
Totaal DBP-bijdrage |
35.626 |
De BedrijfsvoeringsPartner-bijdrage inclusief overhead (voordeel € 35.626)
Het voordeel kan met name worden verklaard door een voordelige afrekening vanuit de BedrijfsvoeringsPartner van langdurig zieke medewerkers (voordeel € 29.376).
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Overzicht algemene dekkingsmiddelenAlgemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald. De gemeente mag deze dus vrij besteden, in tegenstelling tot specifieke dekkingsmiddelen.
Algemene dekkingsmiddelen |
Primitieve begroting 2024 |
Begroting 2024 na wijziging |
Realisatie 2024 |
Verschil 2024 |
---|---|---|---|---|
Lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is |
14.228.300 |
14.793.300 |
14.714.469 |
-78.831 |
Algemene uitkering |
95.845.000 |
99.170.000 |
99.636.609 |
466.609 |
Dividend |
401.800 |
778.900 |
778.867 |
-33 |
Saldo van de financieringsfunctie |
-114.600 |
450.400 |
252.277 |
-198.123 |
Overige dekkingsmiddelen |
3.900 |
3.900 |
0 |
-3.900 |
Totaal |
110.364.400 |
115.196.500 |
115.382.222 |
185.722 |
Overzicht overhead
Terug naar navigatie - Overzicht overheadDe overhead bestaat uit alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces (BBV art. 1, lid 1 onderdeel l). In de notitie overhead (2016) van de commissie BBV worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- Directe kosten zoveel mogelijk direct toerekenen aan de betreffende taakvelden.
- Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren derhalve tot de overhead. Wanneer deze ondersteunende taken worden uitbesteed, behoren de uitbestedingskosten bedrijfsvoering tot de overhead (bijvoorbeeld uitbesteding salarisadministratie).
- Sturende taken vervult door hiërarchisch leidinggevenden behoren tot de overhead. De bijbehorende loonkosten behoren ondeelbaar tot de overhead.
De positionering van een functie binnen de organisatie heeft geen invloed op de beoordeling of er sprake is van overhead.
Baten en lasten overhead |
Primitieve begroting 2024 |
Begroting 2024 na wijziging |
Realisatie 2024 |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|
600200 Bestuursondersteuning |
-174.200 |
0 |
16 |
16 |
|
600201 Representaties en overige kosten bestuur |
-34.000 |
-34.000 |
-27.268 |
6.732 |
|
600206 Nieuwe organisatie Ridderkerk |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
600230 Communicatie en voorlichting |
-123.500 |
-142.500 |
-156.589 |
-14.089 |
|
600235 Gemeenteapp |
-16.300 |
-27.300 |
-18.652 |
8.648 |
|
600236 Toegankelijkheid websites |
-31.000 |
-21.400 |
-9.000 |
12.400 |
|
600240 Juridische zaken |
-158.800 |
-178.100 |
-82.777 |
95.323 |
|
600505 Organisatiekosten |
0 |
-198.000 |
-190.176 |
7.824 |
|
600530 Overhead vanuit de DBP |
-11.400.400 |
-11.740.800 |
-11.735.220 |
5.580 |
|
600562 DoorbelGemeentehuis Koningsplein04 Overhead |
-1.247.600 |
-1.124.600 |
-1.017.585 |
107.015 |
|
90040013 Dummy 04 Overhead PRG13 |
-3.500.900 |
-9.659.500 |
-9.419.288 |
240.212 |
|
Totaal |
-16.686.700 |
-23.126.200 |
-22.656.540 |
469.660 |
Bedrag heffing vennootschapsbelasting
Terug naar navigatie - Bedrag heffing vennootschapsbelastingVanaf 2016 moeten gemeenten en gemeenschappelijke regelingen vennootschapsbelasting (Vpb) betalen over de winst die met ondernemingsactiviteiten wordt behaald. Dit is een gevolg van de ‘Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen’. De Vpb moet jaarlijks worden bepaald op basis van de fiscale grondslag. Hierin zijn standpunten van de belastingdienst betreffende het wel of niet in aanmerking mogen nemen van baten en lasten voor de fiscale winstbepaling van groot belang.
Lasten vennootschapsbelasting |
Primitieve begroting 2024 |
Begroting 2024 na wijziging |
Realisatie 2024 |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|
0.9:Vennootschapsbelasting (VpB) |
-68.100 |
-219.100 |
-6.670 |
212.430 |
|
Totaal |
-68.100 |
-219.100 |
-6.670 |
212.430 |
Onvoorzien
Terug naar navigatie - OnvoorzienDe post onvoorzien is een verplichte post volgens het BBV. Er is geen verplicht bedrag dat hiervoor geraamd moet worden. Gezien onze sterke reservepositie is daarom gekozen voor een bedrag van € 25.000.
Onvoorzien |
Primitieve begroting 2024 |
Begroting 2024 na wijziging |
Realisatie 2024 |
Verschil 2024 |
|
---|---|---|---|---|---|
692200 Onvoorzien |
-25.000 |
-25.000 |
0 |
25.000 |
|
Totaal |
-25.000 |
-25.000 |
0 |
25.000 |