Niet in de programma's opgenomen baten en lasten

Uitgaven
€ -32.360.104
16%
Inkomsten
€ 147.779.263
68%
Saldo
€ 115.419.158

Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Financiële positie van Ridderkerk.

Terug naar navigatie - Financiële positie van Ridderkerk.

De financiële positie van Ridderkerk is op orde. We vinden het belangrijk dat onze financiële positie gezond is. Daar hoort een structureel sluitende begroting bij.

Maximaliseren van subsidie inkomsten.

Terug naar navigatie - Maximaliseren van subsidie inkomsten.

We vinden het belangrijk om gebruik te maken van de subsidies die vanuit Europa, het Rijk en de Provincie beschikbaar zijn. We stellen een subsidioloog aan die zo veel als mogelijk subsidies voor Ridderkerk verwerft.

Eerlijke verdeling van Rijksmiddelen.

Terug naar navigatie - Eerlijke verdeling van Rijksmiddelen.

We zetten ons samen met andere gemeenten in bij het Rijk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) voor eerlijke verdeling van Rijksmiddelen voor onder andere de inzet op jeugdhulp.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie
Primitieve begroting 2024
Begroting 2024 na wijziging
Realisatie 2024
Verschil 2024
Lasten
0.3:Beheer overige gebouwen en gronden
-2.448.000
-2.156.700
-2.189.851
-33.151
0.4:Overhead
-16.775.600
-23.757.800
-23.431.665
326.135
0.5:Treasury
-413.500
-113.400
-438.213
-324.813
0.61:OZB woningen
-365.400
-117.400
-100.956
16.444
0.62:OZB niet-woningen
-130.800
-39.200
-38.669
531
0.64:Belastingen overig
-748.500
-1.339.800
-1.108.580
231.220
0.8:Overige baten en lasten
-6.719.500
-3.929.600
-4.519.401
-589.801
0.9:Vennootschapsbelasting (VpB)
-68.100
-219.100
-6.670
212.430
Totaal Lasten
-27.669.400
-31.673.000
-31.834.004
-161.004
Baten
0.3:Beheer overige gebouwen en gronden
991.300
654.900
797.145
142.245
0.4:Overhead
88.900
631.600
775.126
143.526
0.5:Treasury
627.600
1.204.700
1.332.329
127.629
0.61:OZB woningen
6.748.700
6.773.700
6.770.010
-3.690
0.62:OZB niet-woningen
7.071.100
7.661.100
7.620.020
-41.080
0.63:Parkeerbelasting
407.200
357.200
322.492
-34.708
0.64:Belastingen overig
81.400
81.400
1.673
-79.727
0.7:Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
95.845.000
99.170.000
99.636.609
466.609
0.8:Overige baten en lasten
7.847.600
4.684.600
5.676.348
991.748
Totaal Baten
119.708.800
121.219.200
122.931.752
1.712.552
Saldo - Lasten en baten
92.039.400
89.546.200
91.097.748
1.551.548
Stortingen
0.10:Mutaties reserves
-463.600
-526.100
-526.100
0
Totaal Stortingen
-463.600
-526.100
-526.100
0
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves
2.923.000
25.027.600
24.847.510
-180.090
Totaal Onttrekkingen
2.923.000
25.027.600
24.847.510
-180.090
Saldo - Reserves
2.459.400
24.501.500
24.321.410
-180.090

Toelichting 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

Terug naar navigatie - Toelichting 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Omschrijving
Verschil 2024
0.3:Beheer overige gebouwen en gronden
Lasten
-33.151
Baten
142.245
Totaal 0.3:Beheer overige gebouwen en gronden
109.095

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 109.095)

Toelichting 0.4 Overhead

Terug naar navigatie - Toelichting 0.4 Overhead
Omschrijving
Verschil 2024
0.4:Overhead
Lasten
326.135
Baten
143.526
Totaal 0.4:Overhead
469.660

Gemeentehuis (voordeel € 107.015)
Het meerjarenonderhoudsplan (MJOP) was bij de Programmabegroting 2024 en gedurende het jaar nog in ontwikkeling, waardoor er niet tijdig bij- of afgeraamd kon worden op basis van het MJOP.

Toerekening personeelslasten naar programma's (voordeel € 240.212)
Dit is een wettelijke en budgettair neutrale verdeling van de personeelskosten naar de verschillende taakvelden, zodat per taakveld de totale kosten zichtbaar zijn.

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 122.433)

Toelichting 0.5 Treasury

Terug naar navigatie - Toelichting 0.5 Treasury
Omschrijving
Verschil 2024
0.5:Treasury
Lasten
-324.813
Baten
127.629
Totaal 0.5:Treasury
-197.184

Financiering (voordeel € 222.823)
Over het saldo op de schatkistrekening hebben we meer rente ontvangen dan begroot. Bedrag is gebaseerd op de hoogte van het saldo en de marktrente en vooraf dus lastig in te schatten. Rente voor de kasgeldleningen is lager uitgekomen net als de bankkosten waarin een bedrag was begroot voor de afsluitprovisie voor de nieuw af te sluiten langlopende lening.

Toerekenen rente vanuit Activa (nadeel € 369.528)
Door onderuitputting bij de investeringen, en daardoor lagere boekwaardes, is er in 2024 via de renteomslag minder rente doorberekend aan de diverse taakvelden. Op die taakvelden betekent dat een voordeel waar dit nadeel geheel tegen wegvalt.

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 50.479)

Toelichting 0.61 OZB woningen

Terug naar navigatie - Toelichting 0.61 OZB woningen
Omschrijving
Verschil 2024
0.61:OZB woningen
Lasten
16.444
Baten
-3.690
Totaal 0.61:OZB woningen
12.754

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 12.754)

Toelichting 0.62 OZB niet-woningen

Terug naar navigatie - Toelichting 0.62 OZB niet-woningen
Omschrijving
Verschil 2024
0.62:OZB niet-woningen
Lasten
531
Baten
-41.080
Totaal 0.62:OZB niet-woningen
-40.549

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 40.549)

Toelichting 0.63 Parkeerbelasting

Terug naar navigatie - Toelichting 0.63 Parkeerbelasting
Omschrijving
Verschil 2024
0.63:Parkeerbelasting
Baten
-34.708
Totaal 0.63:Parkeerbelasting
-34.708

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 34.708)

Toelichting 0.64 Belastingen overig

Terug naar navigatie - Toelichting 0.64 Belastingen overig
Omschrijving
Verschil 2024
0.64:Belastingen overig
Lasten
231.220
Baten
-79.727
Totaal 0.64:Belastingen overig
151.493

Lasten heffing en invordering gemeentelijke belastingen (voordeel € 143.461)
In 2024 was er geen aanleiding om een storting te doen in de voorziening dubieuze debiteuren, welke begroot was op € 25.300. Het voorgaande heeft geresulteerd in een positief resultaat.
Op basis van de werkelijke kosten uit de jaarrekening 2023 blijkt dat de exploitatiekosten voor 2024 en daarmee de deelnemersbijdrage SVHW voor 2024 op een te hoog bedrag is berekend. Dit heeft geleid tot een (lagere) bijstelling van de deelnemersbijdrage. Daarnaast heeft een positief bedrijfsresultaat geleid tot uitkering aan alle deelnemers van SVHW in 2024. Het voorgaande heeft geleid tot een positieve lagere deelnemersbijdrage van Ridderkerk voor 2024.

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 8.032)

Toelichting 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

Terug naar navigatie - Toelichting 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds
Omschrijving
Verschil 2024
0.7:Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Baten
466.609
Totaal 0.7:Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
466.609

Algemene uitkering (voordeel € 466.609)
Het voordeel wordt veroorzaakt door extra incidentele middelen uit de Decembercirculaire 2024 die niet meer tijdig in de begroting konden worden bijgeraamd en positieve afrekeningen uit voorgaande boekjaren. Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de Raadsinformatiebrief Decembercirculaire 2024 gemeentefonds van 17 januari 2025.

Toelichting 0.8 Overige baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting 0.8 Overige baten en lasten
Omschrijving
Verschil 2024
0.8:Overige baten en lasten
Lasten
-589.801
Baten
991.748
Totaal 0.8:Overige baten en lasten
401.947

Hulpkostenplaats Personele benodigdheden (nadeel € 119.275)
Het tekort wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de werkkostenregeling (WKR). De berekende vrije ruimte voor de WKR is 1,18% van de totale loonsom en bedroeg over 2024 € 264.486. De totale uitgaven ten laste van de vrije ruimte zijn € 410.726, derhalve een overschrijding van € 146.239. Over dit bedrag is 80% loonheffing ad. € 116.991 verschuldigd.

Cluster Ruimte (voordeel € 514.079)
Binnen cluster Ruimte bestaat een overschot van 5% op de loonkosten. Dit heeft in basis een drietal redenen. Op de eerste plaats zijn nog niet alle vacatures binnen team ROW uitgezet. Het betreft hier voornamelijk nieuwe functies in het kader van de Omgevingswet. Deze functies worden gefaseerd relevant op het moment dat de implementatie van de Omgevingswet binnen de organisatie vordert en zijn dus niet meteen bij de start van de organisatie ingevuld. Nu met de start van het opstellen van het Transitieplan zal dat wel gaan gebeuren.
Op de tweede plaats is er in de 2e Tussenrapportage 2024 een extra bedrag opgenomen van € 195.000 ten behoeve van het inhuren op de functies Toezichthouder Omgevingswet en Vergunningcoördinator Omgevingswet. Het primaire loonkostenbudget bleek hiervoor achteraf toereikend te zijn geweest.
Op de derde plaats is het mogelijk geweest om loonkosten te dekken uit de regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE).

Cluster Sociaal (voordeel € 521.897)
Het voordeel zit voornamelijk in de loonkosten van dit cluster. Dit komt enerzijds doordat het een groot cluster betreft, waarbij natuurlijk verloop altijd enige ruimte creëert tussen het vertrek van medewerkers en de start van hun opvolgers. Anderzijds konden achteraf bepaalde loonkosten worden toegerekend aan specifieke programmamiddelen, zoals SPUK-middelen. Tenslotte is er voorzichtig omgegaan met de inzet van inhuur.

Verdeling personele kosten (nadeel € 1.068.509)
Dit is een wettelijke en budgettair neutrale verdeling van de personeelskosten naar de verschillende taakvelden, zodat per taakveld de totale kosten zichtbaar zijn.

Dubieuze debiteuren (voordeel € 267.623)
Het incidentele voordeel op dubieuze debiteuren betreft de vrijval uit de voorziening dubieuze debiteuren en is het gevolg van efficiënte invorderingsmaatregelen en lagere openstaande vorderingen ultimo dienstjaar 2024.

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (voordeel € 286.132)

Toelichting 0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb)

Terug naar navigatie - Toelichting 0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb)
Omschrijving
Verschil 2024
0.9:Vennootschapsbelasting (VpB)
Lasten
212.430
Totaal 0.9:Vennootschapsbelasting (VpB)
212.430

Heffing Vennootschapsbelasting (voordeel € 212.430)
De positieve afwijking van € 212.430 houdt hoofdzakelijk verband met fluctuerende prognoses bij de grondexploitatie Cornelisland. De inschatting van de Vpb-last 2024 bedraagt nu, inclusief een correctie over 2023, € 6.670. Deze is berekend over de volgende Vpb-plichtige clusters van activiteiten: grondexploitaties, opbrengst recyclebare reststromen afval, rouwcentrum, energie zonnepanelen, reclameactiviteiten en omzetheffing benzinestations. De definitieve Vpb aangifte 2024 is medio 2025 gereed en zal aansluitend worden ingediend bij de Belastingdienst.

Toelichting 0.10 Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Toelichting 0.10 Mutaties reserves
Omschrijving
Verschil 2024
0.10:Mutaties reserves
Stortingen
0
Onttrekkingen
-180.090
Totaal 0.10:Mutaties reserves
-180.090

Reserve vennootschapsbelasting grondexploitaties (nadeel € 151.000)
De doorkijk van de vennootschapsbelasting voor het boekjaar 2024 gaf aan het begin van 2024 voor het cluster grondexploitaties een te verwachten Vpb-last van € 151.000. In december jl. is een nieuwe doorrekening gemaakt van de te verwachten gemeentelijke Vpb-last 2024. Mutaties in de grondexploitatie Cornelisland leveren nu geen Vpb-last op voor dit boekjaar voor het cluster grondexploitaties. Derhalve is de aanwending niet nodig.

Overige verschillen kleiner dan € 100.000 (nadeel € 29.090).

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Onderstaande onderwerpen worden verdeeld naar verschillende programma's en zijn dus niet specifiek toe te wijzen. De toelichting wordt daarom hieronder weergegeven en verder niet bij de programma's.

Toelichting DBP-bijdrage inclusief overhead

Terug naar navigatie - Toelichting DBP-bijdrage inclusief overhead
Omschrijving
Verschil 2024
Lasten
35.626
Baten
0

De BedrijfsvoeringsPartner-bijdrage inclusief overhead (voordeel € 35.626)
Het voordeel kan met name worden verklaard door een voordelige afrekening vanuit de BedrijfsvoeringsPartner van langdurig zieke medewerkers (voordeel € 29.376).

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald. De gemeente mag deze dus vrij besteden, in tegenstelling tot specifieke dekkingsmiddelen.

Algemene dekkingsmiddelen
Primitieve begroting 2024
Begroting 2024 na wijziging
Realisatie 2024
Verschil 2024
Lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is
14.228.300
14.793.300
14.714.469
-78.831
Algemene uitkering
95.845.000
99.170.000
99.636.609
466.609
Dividend
401.800
778.900
778.867
-33
Saldo van de financieringsfunctie
-114.600
450.400
252.277
-198.123
Overige dekkingsmiddelen
3.900
3.900
0
-3.900
Totaal
110.364.400
115.196.500
115.382.222
185.722

Overzicht overhead

Terug naar navigatie - Overzicht overhead

De overhead bestaat uit alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces (BBV art. 1, lid 1 onderdeel l). In de notitie overhead (2016) van de commissie BBV worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • Directe kosten zoveel mogelijk direct toerekenen aan de betreffende taakvelden.
  • Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren derhalve tot de overhead. Wanneer deze ondersteunende taken worden uitbesteed, behoren de uitbestedingskosten bedrijfsvoering tot de overhead (bijvoorbeeld uitbesteding salarisadministratie).
  • Sturende taken vervult door hiërarchisch leidinggevenden behoren tot de overhead. De bijbehorende loonkosten behoren ondeelbaar tot de overhead.

De positionering van een functie binnen de organisatie heeft geen invloed op de beoordeling of er sprake is van overhead.

Baten en lasten overhead
Primitieve begroting 2024
Begroting 2024 na wijziging
Realisatie 2024
Verschil 2024
600200 Bestuursondersteuning
-174.200
0
16
16
600201 Representaties en overige kosten bestuur
-34.000
-34.000
-27.268
6.732
600206 Nieuwe organisatie Ridderkerk
0
0
0
0
600230 Communicatie en voorlichting
-123.500
-142.500
-156.589
-14.089
600235 Gemeenteapp
-16.300
-27.300
-18.652
8.648
600236 Toegankelijkheid websites
-31.000
-21.400
-9.000
12.400
600240 Juridische zaken
-158.800
-178.100
-82.777
95.323
600505 Organisatiekosten
0
-198.000
-190.176
7.824
600530 Overhead vanuit de DBP
-11.400.400
-11.740.800
-11.735.220
5.580
600562 DoorbelGemeentehuis Koningsplein04 Overhead
-1.247.600
-1.124.600
-1.017.585
107.015
90040013 Dummy 04 Overhead PRG13
-3.500.900
-9.659.500
-9.419.288
240.212

Bedrag heffing vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Bedrag heffing vennootschapsbelasting

Vanaf 2016 moeten gemeenten en gemeenschappelijke regelingen vennootschapsbelasting (Vpb) betalen over de winst die met ondernemingsactiviteiten wordt behaald. Dit is een gevolg van de ‘Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen’. De Vpb moet jaarlijks worden bepaald op basis van de fiscale grondslag. Hierin zijn standpunten van de belastingdienst betreffende het wel of niet in aanmerking mogen nemen van baten en lasten voor de fiscale winstbepaling van groot belang.

Lasten vennootschapsbelasting
Primitieve begroting 2024
Begroting 2024 na wijziging
Realisatie 2024
Verschil 2024
0.9:Vennootschapsbelasting (VpB)
-68.100
-219.100
-6.670
212.430

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien

De post onvoorzien is een verplichte post volgens het BBV. Er is geen verplicht bedrag dat hiervoor geraamd moet worden. Gezien onze sterke reservepositie is daarom gekozen voor een bedrag van € 25.000.

Onvoorzien
Primitieve begroting 2024
Begroting 2024 na wijziging
Realisatie 2024
Verschil 2024
692200 Onvoorzien
-25.000
-25.000
0
25.000