Het jaar 2024 stond in het teken van de start van onze nieuwe Ridderkerkse ambtelijke organisatie. Vanaf 1 januari 2024 stond onze organisatie klaar om de dienstverlening voor onze Ridderkerkse samenleving voort te zetten. Bij een dergelijke majeure operatie is het onvermijdelijk dat zich gedurende het jaar zaken aandienen die om heroverweging of aanpassingen vragen. We zijn er trots op dat onze organisatie nu staat en functioneert. 

Op de huidige arbeidsmarkt is het nog steeds uitdagend om nieuwe vacatures ingevuld te krijgen. Wat het soms lastig maakt alle ambities op het gewenste moment te realiseren. De verwachting is dat dit de komende jaren niet minder uitdagend zal worden.

2024 was ook het jaar dat de Omgevingswet in werking trad. De verwachte extra vergaderdruk waar rekening mee werd gehouden is vooralsnog uitgebleven. In 2024 is welgeteld één BOPA voor advies voorgelegd aan de Raad. Er is ook hard gewerkt aan het plan dat de komende jaren richting moet geven aan de transitie naar een volledig omgevingsplan in 2032. 

Op het gebied van financiën is 2024 een bijzonder jaar gebleken. Ridderkerk sluit het jaar af met een positief resultaat van € 12 miljoen. En dat kan verschillend geduid worden. Enerzijds is het goed dat we het jaar niet met een tekort afsluiten, anderzijds ontvangen we als gemeente middelen om die ook weer aan te wenden voor de Ridderkerkse samenleving. 

Op hoofdlijnen kan het resultaat (dat bijna volledig incidenteel is) als volgt worden geduid:
De waardecreatie Nieuw Reijerwaard draagt in 2024 voor € 4,1 miljoen bij aan het positieve resultaat. Deze waardecreatie komt in de jaarrekening terug in diverse programma’s. Daarnaast is er een incidenteel resultaat van € 1,2 miljoen met betrekking tot de toeslagenaffaire, dat nader wordt toegelicht in programma 7 en schuiven we voor € 2,2 miljoen prestaties door naar 2025. De resterende 4,5 miljoen is hoofdzakelijk toe te schrijven aan ambities die we in 2024 niet hebben kunnen realiseren, mede vanwege de aandacht die de start van onze nieuwe organisatie vereiste en de eerder benoemde krapte op de arbeidsmarkt. Uit de burgerpeiling en het klanttevredenheidsonderzoek kan worden geconcludeerd dat dit niet ten koste is gegaan van de waardering door onze inwoners voor onze dienstverlening.

Tenslotte willen wij onze ambtelijke organisatie hartelijk danken voor het vele werk dat afgelopen jaar met veel inzet en enthousiasme is verzet. 

Burgemeester en wethouders van Ridderkerk