Toelichtingen

Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening is opgesteld met inachtneming van de voorschriften zoals opgenomen in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de verordening ex artikel 212 Gemeentewet, waarin door de gemeenteraad op 15 februari 2024 de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie zijn vastgesteld.

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
  • De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vindt plaats op basis van historische kosten.
  • De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico’s die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.
  • Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als baat genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar wordt gesteld.
  • De algemene uitkering gemeentefonds is opgenomen conform de in het jaar 2023 laatst gepubliceerde accresmelding in de decembercirculaire van 2023.
  • De wetgever heeft bepaald dat het vaststellen van de eigen bijdragen in het Sociaal Domein de bevoegdheid is van Centraal Administratie Kantoor en niet die van de gemeente. De gemeente heeft voor deze opbrengst daardoor geen juistheid op persoonsniveau kunnen vaststellen. Over de hoogte en omvang van deze post in de jaarstukken is dan ook geen zekerheid verkregen.
  • Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Door het formele verbod op het opnemen van voorzieningen of schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt. Dit is bijvoorbeeld de ziektekostenpremie voor gepensioneerden en overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken. Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume worden geen voorzieningen getroffen of op een ander wijze een verplichting opgenomen.
  • Doordat de verplichtingen voor wethouderpensioenen wel sterk kunnen fluctueren en dit een periode langer dan vier jaar betreft is voor deze verplichtingen wel een voorziening gevormd.
  • Kosten van geldleningen worden rechtstreeks ten laste van de exploitatie gebracht.
  • Gebeurtenissen die na balansdatum bekend zijn geworden zijn in de jaarrekening verwerkt.

Rechtmatigheidverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidverantwoording

Het normenkader wat is gebruikt voor het voorwaardencriterium is op 7 juli 2023 door de raad vastgesteld. De overige bepalingen die ten grondslag liggen aan de totstandkoming van de rechtmatigheidsverantwoording zijn opgenomen in de kadernota rechtmatigheid 2023 van de commissie BBV van november 2023, de Financiële verordening gemeente Ridderkerk 2024 en de Controleverordening 2023.

Balans

Terug naar navigatie - Balans

Vaste activa

Algemeen
De raad heeft op 16 september 2021 de Nota activabeleid vastgesteld. Het beleid dat hierin beschreven is, is van toepassing op alle investeringen waarvoor vanaf 2021 voor het eerst uitgaven zijn gedaan.
Financiële vaste activa worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Overige vaste activa worden geactiveerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs, verminderd met de afschrijvingen en waardeverminderingen die naar verwachting duurzaam zijn. Er wordt geen rekening gehouden met een eventuele restwaarde.

Investeringen worden geactiveerd vanaf een bedrag van € 25.000 en een minimale gebruiksduur van drie jaar. Investeringen kleiner dan € 25.000 en met een kortere gebruiksduur dan drie jaar worden rechtstreeks ten laste van de exploitatie gebracht.

Bijdragen van derden die in directe relatie met een vast actief staan worden op de aanschafwaarde van dat actief in mindering gebracht; een eventueel restant wordt afgeschreven.
Voor de investeringen waarvoor in 2020 en voorgaande jaren uitgaven zijn gedaan blijft het beleid gelden van de nota van 26 mei 2016.

Afschrijvingen
De afschrijvingen zijn gebaseerd op de verwachte economische levensduur. Nieuwe vaste activa die in 2021 voor het eerst afschrijvingslasten geven, worden afgeschreven volgens de afschrijvingstabel van de Nota activabeleid 2021. De afschrijving van nieuwe vaste activa begint op 1 januari van het jaar volgend op het jaar waarin het actief in gebruik is genomen.

Alle vaste activa worden lineair afgeschreven, uitgezonderd de bouw van het gemeentehuis en de parkeergarage onder het gemeentehuis die annuïtair worden afgeschreven.

Op grond en waardepapieren wordt niet afgeschreven, behalve grond onder activa in de openbare ruimte met maatschappelijk nut die wordt afgeschreven overeenkomstig die activa.

Op vaste activa waarop in 2020 of eerdere jaren al is afgeschreven blijven de oude afschrijvingsregels van toepassing.

Samenvatting afschrijvingstermijnen

Activum Termijn in jaren
Onderzoek- en ontwikkeling 5
Gronden en terreinen 0 - 20
Bedrijfsgebouwen 10 - 50
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken 10 - 60
Vervoermiddelen 5 - 8
Machines, apparaten en installaties 4 - 15
Overige materiële vaste activa 5 - 15

Immateriële vaste activa
De immateriële vaste activa zijn tegen nominale waarde op de balans opgenomen.

Materiële vaste activa met economisch nut
Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is.

Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen in bv’s of nv’s worden gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen.

Vlottende activa

Voorraden
De als onderhanden werken opgenomen bouwgronden zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs dan wel de lagere marktwaarde. Winsten uit grondexploitaties worden alleen genomen indien en voor zover die met voldoende mate van betrouwbaarheid als gerealiseerd aangemerkt kunnen worden. Zolang daar geen sprake van is worden verkregen verkoopopbrengsten op de vervaardigingskosten in mindering gebracht.

Producten die gereed zijn, worden gewaardeerd tegen de kostprijs of tegen de marktwaarde indien de marktwaarde lager is dan de kostprijs. Dat laatste doet zich vooral voor indien voorraden incourant worden.

Vorderingen
Vorderingen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor openstaande vorderingen wordt een voorziening in mindering gebracht op basis van de geschatte inningskansen.

Liquide middelen en overlopende activa
De liquide middelen en overlopende activa worden gewaardeerd tegen nominale waarde.

Vaste passiva

Eigen vermogen
De reserves zijn tegen nominale waarde op de balans opgenomen. De onderhoudsreserves zijn gebaseerd op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud.

Voorzieningen
De voorzieningen zijn tegen nominale waarde op de balans opgenomen. Wanneer voorzieningen tegen contante waarde zijn gewaardeerd is dit bij de toelichting op de desbetreffende voorziening vermeld.

Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen nominale waarde verminderd met gedane aflossingen.

Vlottende passiva

Vlottende schulden en overlopende passiva
Vlottende passiva zijn tegen nominale waarde op de balans vermeld.

Gewaarborgde geldleningen

Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de gewaarborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. De waardering vindt plaats tegen de nominale waarde onder verminderingen van de gedane aflossingen en voor het rentepercentage van de gewaarborgde lening.

Toelichting op de balans per 31 december

Activa

Vaste activa

Terug naar navigatie - Vaste activa

Hieronder een specificatie van de vaste activa, onderverdeeld naar immateriële vaste activa met een maatschappelijk nut, materiële vaste activa met een economisch nut en een maatschappelijk nut en financiële vaste activa.

In de kolom Bijdragen van derden zijn de bedragen van derden opgenomen die direct gerelateerd zijn aan de investering.

Omschrijving Oorspronkelijk bedrag van de uitgaven begin 2023 Investeringen Desinvesteringen Bijdragen van derden Oorspronkelijk bedrag van de uitgaven eind 2023 Totaal van afschrijvingen/aflossingen begin 2023 Afwaarderingen Afschrijvingen Aflossingen Boekwaarde begin 2023 Boekwaarde eind 2023
Kosten onderzoek en ontwikkeling 491.234 574.732 1.065.966 4.941 30.746 486.293 1.030.279
Financieel: Bijdrage aan activa in eigendom van derden 68.067 0 68.067 57.857 568 10.210 9.642
Totaal: Immateriële vaste activa met maatschappelijk nut 559.301 574.732 0 0 1.134.033 62.798 0 31.314 0 496.503 1.039.921
Materieel economisch nut: Gronden en terreinen eigendom 14.909.123 194.134 36.260 15.066.997 3.412.298 445.345 11.496.825 11.209.354
Materieel economisch nut: Gronden en terreinen erfpacht 296.905 15.506.670 15.803.575 256.941 39.964 15.546.634
Materieel economisch nut: Woningen 220.120 220.120 100.932 6.273 119.188 112.915
Materieel economisch nut: Bedrijfsgebouwen 86.618.894 6.448.734 676.302 92.391.326 21.368.329 1.916.738 65.250.565 69.106.259
Materieel economisch nut: Machines, apparaten en installaties 14.311.096 2.661.687 325.489 16.647.294 7.502.370 1.065.769 6.808.726 8.079.155
Materieel economisch nut: Grond-, weg- en waterbouwkundige werken 22.097.970 242.985 22.340.955 8.353.524 536.001 13.744.446 13.451.430
Materieel economisch nut: overig materieel 7.207.754 567.640 48.681 7.726.713 2.487.466 454.551 4.720.288 4.784.696
Totaal: Materiële vaste activa met economisch nut 145.661.862 25.621.850 0 1.086.732 170.196.980 43.481.860 0 4.424.677 0 102.180.002 122.290.443
Materieel maatschappelijk nut: Gronden en terreinen eigendom 1.246.103 6.545 1.252.648 84.389 70.586 1.161.714 1.097.673
Materieel maatschappelijk nut: Machines, apparaten en installaties 1.100.570 711.586 1.812.156 71.655 54.667 1.028.915 1.685.834
Materieel maatschappelijk nut: Grond-, weg- en waterbouwkundige werken 13.981.370 2.324.345 365.321 15.940.394 2.873.069 555.091 11.108.301 12.512.234
Materieel maatschappelijk nut: Overig materieel 5.004.960 850.971 5.855.931 1.289.018 196.183 3.715.942 4.370.730
Totaal: Materiële vaste activa met maatschappelijk nut 21.333.003 3.893.447 0 365.321 24.861.129 4.318.131 0 876.527 0 17.014.872 19.666.471
Financieel: Effecten 2.259.724 2.259.724 0 2.259.724 2.259.724
Financieel: Kapitaalverstrekking aan deelnemingen 1.255.878 1.255.878 1 1.255.877 1.255.877
Financieel: Overige langlopende leningen 2.860.819 1.344.262 275.792 3.929.289 159.363 2.701.456 3.769.926
Totaal: Financiële vaste activa 6.376.421 1.344.262 275.792 0 7.444.891 159.364 0 0 0 6.217.057 7.285.527
Totaal 173.930.587 31.434.291 275.792 1.452.053 203.637.033 48.022.153 0 5.332.518 0 125.908.434 150.282.362

Materiële vaste activa economisch nut met/zonder tariefheffing

Terug naar navigatie - Materiële vaste activa economisch nut met/zonder tariefheffing
Omschrijving Oorspronkelijk bedrag van de uitgaven begin 2023 Investeringen Desinvesteringen Bijdragen van derden Oorspronkelijk bedrag van de uitgaven eind 2023 Totaal van afschrijvingen/aflossingen begin 2023 Afwaarderingen Afschrijvingen Aflossingen Boekwaarde begin 2023 Boekwaarde eind 2023
Materieel economisch nut zonder tariefheffing 121.127.887 9.867.299 1.086.732 129.908.454 35.292.293 3.548.842 85.835.594 91.067.320
Materieel economisch nut met tariefheffing 24.533.975 15.754.551 40.288.526 8.189.567 875.835 16.344.408 31.223.123
Totaal: Materiële vaste activa met economisch nut 145.661.862 25.621.850 0 1.086.732 170.196.980 43.481.860 0 4.424.677 0 102.180.002 122.290.443

Materiële vaste activa maatschappelijk nut voor 2017/vanaf 2017

Terug naar navigatie - Materiële vaste activa maatschappelijk nut voor 2017/vanaf 2017
Omschrijving Oorspronkelijk bedrag van de uitgaven begin 2023 Investeringen Desinvesteringen Bijdragen van derden Oorspronkelijk bedrag van de uitgaven eind 2023 Totaal van afschrijvingen/aflossingen begin 2023 Afwaarderingen Afschrijvingen Aflossingen Boekwaarde begin 2023 Boekwaarde eind 2023
Materieel maatschappelijk nut voor 2017 6.429.548 6.429.548 3.501.544 348.046 2.928.004 2.579.958
Materieel maatschappelijk nut vanaf 2017 14.903.455 3.893.447 365.321 18.431.581 816.587 528.481 14.086.868 17.086.513
Totaal: Materiële vaste activa met maatschappelijk nut 21.333.003 3.893.447 0 365.321 24.861.129 4.318.131 0 876.527 0 17.014.872 19.666.471

Vlottende activa

Voorraden - onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie

Terug naar navigatie - Voorraden - onderhanden werk (incl. bouwgronden in exploitatie)

Dit betreft de boekwaarden van de grondexploitaties Het Zand/Driehoek 't Zand en Cornelisland. Voor de grondexploitatie Cornelisland is een winstneming geboekt van € 2,2 miljoen. Voor grondexploitatie Het Zand/Driehoek 't Zand moet de eerder gevormde verliesvoorziening worden verhoogd. De toevoeging aan de voorziening is € 509.900. De voorziening is daarmee € 673.300.

Specificaties voorraden

Bouwgronden in exploitatie Boekwaarde begin 2023 Investeringen 2023 Opbrengsten 2023 Winstuitname 2023 Boekwaarde eind 2023 Voorziening verlieslatende grexen Balanswaarde eind 2023 Prognose afsluitingsjaar
Cornelisland -5.543.337 -2.018.408 2.203.093 -1.321.836 -1.321.836 2025
Het Zand/Driehoek 't Zand -1.445.348 -1.119.256 1.385.975 -1.712.067 -673.303 -2.385.370 2025
Totaal -6.988.684 -3.137.664 1.385.975 2.203.093 -3.033.903 -673.303 -3.707.205
Prognoses Boekwaarde eind 2023 Resterende kosten Resterende opbrengsten Geraamd eindresultaat
Het Zand/Driehoek 't Zand -1.712.067 -2.401.371 16.000 673.304
Cornelisland -1.321.836 -2.272.852 2.430.000 -1.478.984
Prunuslaan 0 -509.071 910.000 -400.929

Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar

Terug naar navigatie - Uitzettingen

Op de nominale waarden van de vorderingen zijn de voorzieningen voor oninbare vorderingen in mindering gebracht. Hierbij is een onderscheid gemaakt tussen voorzieningen voor oninbaarheid inzake algemene vorderingen, vorderingen sociale zaken en vorderingen met betrekking tot belastingen, rioolheffing en afvalstoffenheffing. De omvang van deze voorzieningen is per balansdatum 31 december 2023 bepaald overeenkomstig de richtlijnen in artikel 17 van de Financiële verordening 2024 gemeente Ridderkerk.

Uitzettingen Saldo eind 2023 Voorziening oninbaarheid Gecorrigeerd saldo eind 2023 Gecorrigeerd saldo eind 2022
RC verhouding met niet financiële instellingen 811.951 811.951 340.086
Uitzettingen in 's Rijksschatkist 3.588.886 3.588.886 12.021.733
Vorderingen op openbare lichamen 18.894.547 18.894.547 17.467.860
Overige vorderingen 2.514.040 771.474 1.742.566 3.996.159
Overige uitzettingen 615.658 615.658 635.109
Totaal 26.425.082 771.474 25.653.608 34.460.947

Toelichting
De vorderingen op openbare lichamen betreffen nog te ontvangen compensabele btw 2023 en diverse vorderingen op ministeries en andere overheden. De BCF-declaratie bedraagt € 15.341.972. Deze wordt op 1 juli 2024 uitgekeerd. De overige debiteuren worden berekend op basis van ouderdom. De stand van de voorziening per 31 december 2023 bedraagt € 771.474. De overige uitzettingen betreffen vorderingen Sociaal Domein.

Rekening courant verhoudingen

Terug naar navigatie - Rekening courant verhoudingen
Rekening courant verhouding met Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Saldo begin 2023 Verstrekken nieuwe leningen Aflossingen Afromen rekening courant Rente baten Beheer kosten Saldo eind 2023
Startersleningen - oud 103.919 64.892 145.000 25.292 2.927 46.176
Startersleningen - nieuw 20.492 703.572 65.502 -975.251 18.853 7.983 368.543
Blijversleningen 60.181 60.251 70 0
Duurzaamheidregelingen 68.988 615.370 145.333 -790.000 13.612 7.252 395.311
Stimuleringsfonds Verzilverlening 86.506 25.320 60.000 926 191 1.921
Totaal 340.086 1.344.262 275.727 -1.500.000 58.753 18.353 811.951

Liquide middelen

Terug naar navigatie - LM

Liquide middelen is een verzamelnaam voor al het geld dat de gemeente heeft. Zowel in de kas als op de bankrekeningen van de gemeente.

Liquide middelen Saldo begin 2023 Saldo eind 2023
Kassaldi 8.666 21.920
Banksaldi 409.126 412.225
Totaal 417.792 434.145

Schatkistbankieren

Terug naar navigatie - Schatkistbankieren

Schatkistbankieren houdt in dat de tegoeden van decentrale overheden worden aangehouden in de Nederlandse schatkist. Het drempelbedrag bepaalt tot welke bedrag de gemeente een positief banksaldo voor het betalingsverkeer op eigen bankrekening mogen aanhouden. Dat drempelbedrag bedraagt 2,0% van het begrotingstotaal (bij een begrotingstotaal tot € 500 miljoen).

Drempelbedrag schatkistbankieren Ridderkerk kwartaal 1 kwartaal 2 kwartaal 3 kwartaal 4
Op dagbasis buiten de Rijks schatkist gehouden middelen 354.847 358.458 382.601 384.054
Drempelbedrag 2.738.500 2.738.500 2.738.500 2.738.500
Ruimte onder drempelbedrag 2.383.653 2.380.042 2.355.899 2.354.446
Overschrijding van het drempelbedrag 0 0 0 0

EMU-saldo

Terug naar navigatie - EMU-saldo

De commissie BBV heeft een gestandaardiseerde berekening opgesteld voor het berekenen van het EMU-saldo. De berekening van het EMU-saldo is geen telling van de bedragen uit onderstaande tabel. De formule voor de berekening is: 1-2+3-4-5.

Omschrijving
Volgens realisatie 2022 Volgens realisatie 2023 Volgens meerjarenraming in begroting 2024
1. Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) 1.460.493 144.637 2.127.600
2. Mutatie (im)materiële vaste activa 12.239.469 23.305.457 35.243.800
3. Mutatie voorzieningen 62.208 670.389 -790.300
4. Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) -2.569.926 3.444.871 163.400
5. Verwachte boekwinst bij verkoop effecten en verwachte boekwinst bij verkoop (im)materiële vaste activa 0 0 0
Berekend EMU-saldo -8.146.842 -25.935.302 -34.069.900

Overlopende activa

Terug naar navigatie - OA
Overlopende activa Saldo begin 2023 Saldo eind 2023
Van Europese en Nederlandse overheden nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel ontvangen van
Het Rijk 178.045 0
Overige Nederlandse overheidslichamen 648.005 759.185
Overige nog te ontvangen bedragen en de vooruitbetaalde bedragen 5.969.000 8.951.037
Totaal 6.795.050 9.710.222

Nog te ontvangen bedragen met bestedingsverplichting

Terug naar navigatie - Nog te ontvangen bedragen met bestedingsverplichting
Van Europese en Nederlandse overheden nog te ontvangen bedragen met bestedingsverplichting Saldo begin 2023 Ontvangsten Naar vooruit ontvangen Nog te ontvangen Saldo eind 2023
Metropool Regio, subsidie buurtbus lijn 601 0 83.874 83.874
Metropool Regio, BDU snelfietsroute F15 165.500 165.500 0
Landschapstafel, bijdrage snelfietsroute F15 100.000 100.000 0
Provincie ZH, bijdrage snelfietsroute F15 323.251 15.000 308.251
Gem. Nissewaard - SPUK IZA 0 236.024 236.024
COA - Asielboot 30.619 30.619
MRDH subsidie bushaltes 28.635 71.782 100.417
Totaal 648.005 280.500 0 391.680 759.185

Overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen

Terug naar navigatie - Overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen

De overige nog te ontvangen bedragen en vooruitbetaalde bedragen kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Overige nog te ontvangen bedragen en de vooruitbetaalde bedragen Saldo begin 2023 Saldo eind 2023
Vooruitbetaalde marktinitiatieven 197.437 93.171
Opvang vluchtelingen Oekraïne 3.649.197 3.882.275
Diverse WABO-leges 620.491 1.646.500
Nedvang 224.791
SPUK Sport 829.432
Toeslagenaffaire 1.213.335
GRJR - raming minder jeugdkosten 288.110 85.000
Afrekening BAR-bijdrage 2023 481.572
Overige overlopende activa 988.974 719.752
Totaal 5.969.000 8.951.037

Passiva

Vaste passiva

Eigen vermogen

Opbouw eigen vermogen

Terug naar navigatie - Eigen vermogen

Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de algemene reserve en de bestemmingsreserves. De bestemmingsreserves zijn verbijzonderd in onderhoudsreserves, afschrijvingsreserves en overige bestemmingsreserves. Het verloop van deze reserves is in het onderstaande overzicht weergegeven.

Omschrijving Saldo begin 2023 Stortingen Onttrekkingen Vrijval Bestemming resultaat 2022 Saldo eind 2023
Algemene reserve 32.758.257 47.300 -3.638.130 6.822.197 35.989.624
Totaal algemene reserve 32.758.257 47.300 -3.638.130 0 6.822.197 35.989.624
Baggeren haven 912.913 32.700 945.613
Verhardingen 4.177.307 1.123.600 -1.601.229 3.699.679
Groot onderhoud sportaccommodaties 1.373.420 250.000 -265.490 1.357.930
Groot onderhoud gebouwen 4.098.052 512.100 -626.489 3.983.663
Totaal onderhoudsreserves 10.561.692 1.918.400 -2.493.208 0 0 9.986.884
Kapitaallasten (herwaardering) 367.865 -37.189 330.676
Uitbreiding Vredehof 99.943 -33.314 66.629
Bouw Voorn 10 - WAC Drievliet 112.417 -11.242 101.175
Begraafplaats Vredehof 105.900 -7.060 98.840
Rouwcentrum 61.310 -15.327 45.983
Herbouw de Piramide 288.720 -12.030 276.690
Ds. Kerstenschool gebouw 410.312 -14.654 395.658
Kunstgrasveld Rijsoord 17.340 -5.780 11.560
Parkeergarage gemeentehuis 2.224.843 -58.384 2.166.459
Jongerencentrum PC Hooftstraat 456.595 -71.526 385.069
Fietsroute Molensteeg, Benedenrijweg, St. Jorisstraat 23.009 -2.876 20.133
Blok- en buurtspeelterreinen 2010, 2011 26.231 -18.750 7.481
Uitbreiding Farelcollege 216.651 -7.471 209.181
Snelfietsroute F15 98.800 98.800
Perm. Lucht-/geluidmeetpunt Nieuw Reijerwaard 63.913 -10.652 53.261
Geluidswal Drievliet 270.035 -15.002 255.033
Bereikbaarheid sportpark Reijerpark 347.420 -19.301 328.119
Geluidsscherm West A15/A16 2.291.300 2.291.300
Incidentele en toekomstige investeringen 22.500.000 22.500.000
Overrente 4.834.672 -887.100 3.947.572
Uitvoering Waalvisie 475.000 475.000
Totaal afschrijvingsreserves 35.292.276 0 -1.227.658 0 0 34.064.617
Beeldende kunst 9.763 5.000 14.763
Innovatiefonds Sociaal domein 1.589.133 -55.168 1.533.965
Ondergronds brengen hoogspanningsleidingen 794.272 794.272
Actualisatie Integraal Accommodatieplan 1.335.915 1.335.915
Vpb grondexploitaties 74.500 207.000 281.500
Groenvisie 685.540 8.700 -322.314 371.926
Werken vanuit ecologie 0 803.500 -75.841 727.659
Warmtevisie (Klimaatgelden) 3.254.222 -100.230 3.153.993
Bodemonderzoek Wooncompas 450.000 450.000
Afbouw dekking GREXEN 473.100 -189.500 283.600
Bestemming afvalstoffenheffing 847.713 -232.000 615.713
Totaal overige bestemmingsreserves 9.514.158 817.200 -975.053 0 207.000 9.563.305
Totaal reserves 88.126.383 2.782.900 -8.334.049 0 7.029.197 89.604.431

Toelichting op de reserves en mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting op de reserves en mutaties

Inleiding

Bestedingsoverzichten
De raad heeft als voorwaarde gesteld dat het (bestedings)doel van een bestemmingsreserve wordt vastgelegd bij de vorming van de reserve en de reserve wordt onderbouwd met een bestedingsplan dat naar zijn aard een incidenteel karakter heeft.

In de toelichting per reserve is informatie opgenomen over:

  • Het doel, aard en reden.
  • De mutaties in het jaar 2023.

Er is geen informatie gegeven over de meerjarenraming van de besteding van reserves. De begroting is hiervoor het aangewezen instrument.

Doorlichting reserves
Het doel van het doorlichten van reserves is om tijdig zicht te krijgen op stille overschotten of stille tekorten. In een aantal gevallen ligt de omvang van een reserve en de wijze waarop deze wordt ingezet vast en zullen er geen ontwikkelingen zijn die dat nog beïnvloeden. In die gevallen kan er geen stil tekort of een stille reserve ontstaan en is een doorlichting niet aan de orde. Ook als een reserve het karakter heeft van een algemeen dekkingsmiddel voor onvoorziene toekomstige gebeurtenissen is het onmogelijk om een doorlichting op te stellen. Waar een doorlichting om genoemde redenen niet aan de orde is, is geen uitgebreide toelichting gegeven.

Afschrijvingsreserves investeringen met economisch nut
In het verleden zijn investeringen met een langdurig en algemeen nut ineens afgeschreven ten laste van de reserves. Om bij de begroting het bestuur een beter inzicht in de lasten en baten van gemeentelijke activiteiten te geven, is in 1992 besloten tot een heractiveringsoperatie. Omdat extra afschrijvingen het inzicht verstoren, zijn extra afschrijvingen teruggedraaid en zijn daartegenover heractiveringsreserves gevormd, tegenwoordige afschrijvingsreserves genoemd.
Ook wanneer van nieuwe investeringen is besloten om deze ten laste van de reserves te brengen, wordt daartoe een afzonderlijke afschrijvingsreserve gevormd.
De onttrekkingen aan een afschrijvingsreserve volgen de afschrijving van het actief waarvoor de reserve is ingesteld.

Op te heffen en te vormen reserves

De volgende reserve wordt eind 2023 opgeheven, het saldo wordt toegevoegd aan de Algemene reserve:

  • Reserve Ondergronds brengen hoogspanningsleiding

Algemene reserve

Terug naar navigatie - Algemene reserve

Doel, aard en reden van deze reserve
De algemene reserve is voor het laatst herzien in de door de raad vastgestelde Nota reserves en voorzieningen 2021-2024.
Daarin staat dat de algemene reserve dient om middelen zonder bestemming achter de hand te hebben die als dekkingsmiddel kunnen worden ingezet. Dit kan gaan om onverwachte tekorten, ruimte voor nieuw beleid en het opvangen van risico’s die zijn beschreven in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing. De raad heeft in 2021 bepaald dat de ondergrens van de Algemene reserve € 20 miljoen blijft.

Mutaties Algemene reserve

Stortingen
Bestemmen jaarresultaat 2022 6.822.197
Restsubsidie MRDH voor buslijnen 608 en 609 47.300
Totaal stortingen 6.869.497
Onttrekkingen
Dekking BAR-bijdrage, frictie- en projectkosten ontvlechting -652.400
Dekking BAR-bijdrage, implementatie nieuwe wet Inburgering -22.400
Dekking BAR-bijdrage, implementatie Omgevingswet -121.200
Dekking BAR-bijdrage, leidraad inrichting openbare ruimte (LIOR) -11.200
Dekking BAR-bijdrage optimaliseren fiscale beheersing -12.600
Dekking BAR-bijdrage uitvoeringskosten einde lening inburgeringplicht (ELIP) -14.000
Dekking uitvoering Mobiliteitsplan -4.320
Dekking verkeerstellingen -40.000
Dekking maatregelen sluipverkeer Rijsoord -10.495
Dekking inventaris museumschool Rijsoord -495.000
Dekking onderzoek bestemming voormalig schoolgebouw Rijksstraatweg 102 -25.000
Dekking toevoeging aan reserve visie op ecologie -685.500
Dekking restantbudget rekenkamer -3.600
Dekking nota communicatie -8.045
Dekking nieuw participatiebeleid -30.000
Dekking oeverconstructie park Maasdonck -391.856
Dekking subsidieregeling cultuur voor iedereen -30.400
Dekking huur en uitvoeringskosten tijdelijke huisvesting De Noord -211.600
Dekking uitvoeringskosten TOZO -61.900
Dekking aanpak eenzaamheid Ridderkerk -8.500
Dekking uitvoeringskosten éénmalige energietoeslag -67.774
Dekking huisvesting, inrichting, ICT, verbouwkosten project leerwerkbedrijf -161.070
Dekking pilot opkopen schulden jongeren -82.700
Dekking plan van aanpak om (duurzame) arbeidsparticipatie van uitkeringsgerechtigden te vergroten -15.000
Dekking opstellen BasisGeluidEmissie en opstellen programma -30.000
Dekking ontwikkelen toetsingskader beeldkwaliteit centrum -4.070
Dekking voor afbouw dividendinkomsten -437.500
Totaal onttrekkingen -3.638.130
Saldo mutaties algemene reserve 3.231.368

Onderhoudsreserves

Reserve Onderhoud en baggeren haven

Terug naar navigatie - Reserve Onderhoud en baggeren haven

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve is ingesteld in 2008. De reserve dient om periodiek de haven te kunnen baggeren. De reserve valt onder programma 3 Verkeer, vervoer en wegen.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
De storting in de reserve bedraagt, conform de begroting 2023, € 32.700.

Reserve Onderhoud verhardingen

Terug naar navigatie - Reserve Onderhoud verhardingen

Doel, aard en reden van deze reserve
Ook deze reserve is ingesteld in 2008. De reserve dient ter egalisatie van de grilligheid van de uitgaven op het gebied van onderhoud en/of vervanging van elementen- en asfaltverhardingen van wegen, straten en pleinen. De omvang wordt berekend in het MJOP. De reserve valt onder programma 3 Verkeer, vervoer en wegen.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
De storting in de reserve is, conform de begroting 2023 na wijziging, € 1.123.600. De onttrekking aan de reserve ter dekking van groot onderhoud aan verhardingen is € 1.601.229.

Reserve Groot onderhoud sportaccommodaties

Terug naar navigatie - Reserve Groot onderhoud sportaccommodaties

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve heeft als doel fluctuaties op te vangen in de begroting groot onderhoud van de sportaccommodaties. De reserve valt onder programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
Conform de raming is € 250.000 in de reserve gestort. Ter dekking van groot onderhoud aan sportaccommodaties wordt € 265.490 aan de reserve onttrokken.

Reserve Groot onderhoud gebouwen

Terug naar navigatie - Reserve Groot onderhoud gebouwen

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve heeft als doel fluctuaties op te vangen in de begroting groot onderhoud van de gebouwen. De reserve valt onder programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
Op grond van de begroting 2023 wordt € 512.100 in de reserve gestort. Ter dekking van groot onderhoud aan diverse gebouwen wordt € 626.489 aan de reserve onttrokken.

Bestemmingsreserves

Reserve Beeldende kunst

Terug naar navigatie - Reserve Beeldende kunst

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve dient voor dekking van de kosten van kunstopdrachten c.q. kunstaankopen.
De reserve wordt inmiddels wegens bezuinigingen niet meer jaarlijks gevoed. Aanwending zal plaatsvinden met de aankoop van een kunstwerk op het Koningsplein na de oplevering van de laatste woningen in het Centrumplan. Daarna wordt de reserve opgeheven. De reserve valt onder programma 6 Cultuur, sport en groen.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
Conform het amendement jaarlijkse storting in de reserve voor aankopen beeldende kunst wordt € 5.000 in de reserve gestort.

Reserve Innovatiefonds Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Reserve Innovatiefonds Sociaal Domein

Doel, aard en reden van deze reserve
Om de leer- en experimenteerruimte te faciliteren is deze reserve bij de begroting 2020 ingesteld. Doordat de samenleving complex is geworden en ook steeds complexe wordt, vraagt ‘mee kunnen doen’ meer van eigen vaardigheden, zelfredzaamheid en regie van de mensen. Binnen het sociaal domein hebben we te maken met de uitdaging om met schaarse financiële middelen en meer burgerkracht sociale vraagstukken adequaat op te lossen. Dit lukt alleen als we een transformatie van het zorg-, ondersteunings- en welzijnssysteem weten te realiseren. De reserve valt onder programma 7 Sociaal domein.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
Ter dekking van de subsidie geheugenpaleis en voor kosten inzake de pilot opkopen schulden van jongeren wordt € 55.168 aan de reserve onttrokken.

Reserve Ondergronds brengen hoogspanningsleidingen

Terug naar navigatie - Reserve Ondergronds brengen hoogspanningsleidingen

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve is ingesteld bij raadsbesluit van 10 september 2015. Doel is de dekking van het aandeel van de gemeente in het ondergronds brengen van een hoogspanningsleiding bij Oostendam. De reserve valt onder programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
Er zijn geen middelen onttrokken of toegevoegd aan deze reserve. De reserve wordt opgeheven.

Reserve Actualisatie integraal accommodatieplan

Terug naar navigatie - Reserve Actualisatie integraal accommodatieplan

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve heeft als doel de kosten te dekken voor het optimaliseren van het maatschappelijk vastgoed van de gemeente Ridderkerk.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
Er zijn geen middelen onttrokken of toegevoegd aan deze reserve.

Reserve Vpb grondexploitaties

Terug naar navigatie - Reserve Vpb grondexploitaties

Doel, aard en reden van deze reserve
Deze reserve is ingesteld bij de 2e Tussenrapportage 2018 en heeft als doel om verwachte vennootschapsbelasting op grondexploitaties te kunnen dekken. De reserve valt buiten de programma's.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
Bij de vaststelling van de jaarrekening 2022 is besloten om uit de resultaatbestemming € 207.000 aan de reserve toe te voegen.

Reserve Groenvisie

Terug naar navigatie - Reserve Groenvisie

Doel, aard en reden van deze reserve
Doel is om het uitvoeringsprogramma Groenvisie uit te voeren dat leidend is in alle projecten en bij het dagelijks beheer en onderhoud van het groen. Jaarlijks worden de resultaten gemonitord door een ecoloog. De reserve valt onder programma 6 Cultuur, sport en groen.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
Conform de begroting 2023 wordt € 8.700 aan de reserve toegevoegd. Ter dekking van kosten voor de Groenvisie wordt € 204.314 aan de reserve onttrokken. Er wordt € 118.000 overgeheveld naar de reserve werken vanuit ecologie. Hiervoor wordt aan de reserve groenvisie onttrokken.

Reserve werken vanuit ecologie

Terug naar navigatie - Reserve werken vanuit ecologie

Doel, aard en reden van deze reserve
Doel van de reserve is om de maatregelen en acties uit het rapport ‘Werken vanuit Ecologie’ uit te voeren. Het rapport is een uitwerking van de in 2020 vastgestelde Groenvisie. Het geeft invulling aan de ambitie “de grote variatie aan samenhangende natuur in onze gemeente zorgt voor een rijke biodiversiteit” dat leidend is in alle projecten en bij het dagelijks beheer en onderhoud van het groen. Eind 2024 en 2026 worden de voortgang en resultaten van de acties uit ‘Werken vanuit ecologie’ geëvalueerd. De reserve valt onder programma 6 Cultuur, sport en groen.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
Conform de 1e tussenrapportage 2023 wordt, door onttrekkingen aan de algemene reserve en de reserve Groenvisie, € 803.500 aan de reserve toegevoegd. Ter dekking van lasten met betrekking tot werken vanuit ecologie wordt € 75.841 aan de reserve onttrokken.

Reserve Warmtevisie (Klimaatgelden)

Terug naar navigatie - Reserve Warmtevisie (Klimaatgelden)

Doel, aard en reden van deze reserve
Doel van de reserve is om uitvoering te geven aan de opdrachten omtrent de klimaatvisie, zodra deze door de raad is vastgesteld. Thema’s daarbij zijn de warmtevisie, klimaatplannen, circulaire economie en voedsel. De reserve valt onder programma 8 Gezondheid en duurzaamheid.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
Ter dekking van uitgekeerde subsidies aan maatschappelijke organisaties met hoge energierekening wordt € 100.230 aan de reserve onttrokken.

Reserve bodemonderzoek Wooncompas

Terug naar navigatie - Reserve bodemonderzoek Wooncompas

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve heeft tot doel om de declaraties te kunnen dekken die voorvloeien uit de aanwezigheid van bodemverontreiniging bij woningen overgedragen aan Wooncompas. De reserve valt onder programma 8 Gezondheid en duurzaamheid.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
Er zijn geen middelen onttrokken of toegevoegd aan deze reserve.

Bestemmingsreserve Afbouw dekking grondexploitaties

Terug naar navigatie - Bestemmingsreserve Afbouw dekking grondexploitaties

Doel, aard en reden van deze reserve
De reserve heeft tot doel om de afbouw van de dekking van de kosten voor grondexploitaties te kunnen dekken. De reserve valt onder programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
Conform de begroting 2023 wordt € 189.500 aan de reserve onttrokken.

Bestemmingsreserve Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Bestemmingsreserve Afvalstoffenheffing

Doel, aard en reden van deze reserve
Het doel van deze reserve is het gefaseerd invoeren van tariefstijgingen tot 2025 als gevolg van sterke kostenstijgingen. De reserve valt onder programma 8 Gezondheid en duurzaamheid.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
Conform de begroting 2023 wordt € 232.000 aan de reserve onttrokken.

Voorzieningen

Opbouw voorzieningen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Methode van waarderen
De voorzieningen zijn voor hun nominale waarde op de balans opgenomen. De in de voorziening onderhoud graven gestorte afkoopsommen zijn gebaseerd op een oneigenlijke annuïteit waarbij de jaarlijkse aanwending groeit met inflatie. De contante waarde hiervan is op de balans opgenomen.

Nota reserves en voorzieningen 2021-2024
De raad heeft op 11 februari 2021 de Nota reserves en voorzieningen 2021-2024 vastgesteld. Bij het opstellen van de balans per ultimo 2022 is het beleid van deze nota toegepast.

Bestedingsoverzichten
In de toelichting per voorziening is informatie opgenomen over:

  • Het doel, aard en reden.
  • De mutaties in het jaar 2023.

Er is geen informatie gegeven over de meerjarenraming van de besteding van voorzieningen. De begroting is hiervoor het aangewezen instrument.

Doorlichten voorzieningen
Het doel van het doorlichten van voorzieningen is om tijdig zicht te krijgen op stille overschotten of stille tekorten. In een aantal gevallen ligt de omvang van een voorziening en de wijze waarop deze wordt ingezet vast en zullen er geen ontwikkelingen zijn die dat nog beïnvloeden. In die gevallen kan er geen stil tekort of een stille reserve ontstaan en is een doorlichting niet aan de orde. In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten is bepaald dat alle voorzieningen toereikend moeten zijn voor de achterliggende verplichtingen. Daarom moeten in principe alle voorzieningen bij de jaarrekening worden doorgelicht.

Op te heffen voorzieningen
De volgende reserve wordt eind 2023 opgeheven, de werkzaamheden zijn uitgevoerd en er is geen saldo op de voorziening.

  • Voorziening inrichting openbaar gebied Windmolen 110
Omschrijving Saldo begin 2023 Stortingen Onttrekkingen Vrijval Bestemming resultaat 2022 Saldo eind 2023
Wethouderspensioenen 2.846.733 491.316 -177.290 3.160.759
Wachtgelden vm wethouders 449.778 -127.131 -137.042 185.606
Afwikkelkosten Centrumplan 32.600 32.600
Inrichting gebied Windmolen 110 20.702 -20.702 0
Totaal voorzieningen voor verplichtingen en risico 's 3.349.814 491.316 -325.122 -137.042 0 3.378.966
Onderhoud graven 10/20 jaar derden 4.218.227 579.566 -665.967 4.131.826
Vervanging riolering 0 924.604 -924.604 0
Beklemde middelen riolering 6.524.948 727.637 7.252.585
Totaal voorzieningen middelen derden met bestedingsverplichting 10.743.175 2.231.807 -1.590.571 0 0 11.384.412
Totaal voorzieningen 14.092.989 2.723.123 -1.915.693 -137.042 0 14.763.377

Overzicht investeringen direct ten laste van de voorziening Riolering

Omschrijving Begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Werkelijke uitgaven 2023 Verschil 2023
Kleine projecten - rioolrenovatie 125.000 125.000 0 125.000
Riolering Blaak 80.000 80.000 -105.969 -25.969
Riolering Bloemenbuurt 400.000 400.000 -340.483 59.517
Riolering West-Centrum 360.000 360.000 -43.774 316.226
Riolering Bolnes 300.000 300.000 -23.368 276.632
Riolering n.t.b. (wegbeheer/ruimtelijke ontwikkeling) 809.700 809.700 -411.011 398.689
Totaal generaal 2.074.700 2.074.700 -924.604 1.150.096

Toelichtingen

Kleine projecten - rioolrenovatie
Op basis van rioolinspecties is geconcludeerd dat een grote rioolrenovatie niet nodig was. Wel zijn kleine reparaties uitgevoerd, maar deze zijn verantwoord op het dagelijks onderhoud.

Riolering Blaak
Tijdens de uitvoering van het werk zijn zaken geconstateerd waardoor het ontwerp aangepast moest worden. Dit is van invloed geweest op de uitvoeringskosten.

Riolering Bloemenbuurt
Fase 1 (Goudsbloemstraat-Oudelandseweg) is bijna volledig uitgevoerd. Enkele werkzaamheden worden opgepakt in fase 2 (Bloemenstraat). De werkzaamheden zijn binnen budget gebleven.

Riolering West-Centrum
In het project West-Centrum is vertraging in de voorbereiding ontstaan. Hier zijn extra onderzoeken uitgevoerd met betrekking tot bodemdaling en klimaatadaptatie. De uitkomsten van deze onderzoeken zijn bepalend voor het definitieve ontwerp. Daarnaast ontstaat er vertraging in de werkzaamheden door de afstemming met en uitvoering door de nutsbedrijven. Er is extra overleg nodig met de bewoners in verband met de parkeerdruk in relatie met het ontwerp. Daarvoor is een klankboard groep opgericht.

Riolering Bolnes
De herstructurering van Rivierenbuurt Zuid (Fase 1) is voorbereid en aanbesteed. Uitvoering vindt plaats in 2024. Aanbesteding heeft laat plaats gevonden in 2023 door afstemming kabels en leidingen. Aannemer zou in december 2023 starten. Ten gevolge van knelpunten met leverantie van materialen is de uitvoering pas gestart in januari 2024.

Riolering n.t.b. (wegbeheer/ruimtelijke ontwikkeling)
Hier vallen verschillende rioolvervangingsprojecten onder, waaronder afwikkeling vervanging Klaas Katerstraat, Westmolendijk, Lagendijk/Rijksstraatweg, Noordenweg, Donkersloot, Donckselaan en Markstraat-Dintelstraat. Diverse projecten hebben vertraging opgelopen ten gevolge van een wijziging in prioritering in relatie tot de ontvlechting van de BAR-organisatie. Desondanks zijn de projecten Donckselaan en Markstraat-Dintelstraat wel voorbereid. De uitvoering vindt plaats in 2024. Het grootste aandeel in dit totaalbedrag betreft de rioolvervanging in de Nikkelstraat.

Algemeen
Ten opzichte van de begroting 2023 (circa € 2,0 miljoen) is slechts circa € 925.000 besteed. Naast de specifiek genoemde argumenten per project hebben het integreren van de ambities uit de groenvisie, klimaatadaptatie, duurzaamheid, bodemdalingsaspecten en ruimtelijke plannen van derden en de ontvlechting van de BAR-organisatie de voortgang in de ambitieuze rioolplanning vertraagd.

Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's

Voorziening wethouderspensioenen

Terug naar navigatie - Voorziening wethouderspensioenen

Doel, aard en reden van deze voorziening
De voorziening is ingesteld bij de jaarrekening 2004.
Deze voorziening dient om toekomstige pensioenuitkeringen (concrete verplichtingen) aan (voormalige) wethouders te verstrekken c.q. om opgebouwde rechten te kunnen betalen wanneer deze worden opgevraagd voordat de pensioengerechtigde leeftijd wordt bereikt. De voorziening valt onder programma 1 Bestuur en (overheids)participatie.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
De uitgaven voor wethouderspensioenen ad € 177.290 ten laste van de voorziening hebben betrekking op pensioenlasten van voormalig bestuurders.
De pensioenoverdracht van een wethouder is in 2023 aan de voorziening toegevoegd. Verder blijkt uit contante waarde berekening, dat door de toegepaste rekenrente en door opgenomen indexatie in de waarde-berekeningen extra in de voorziening moet worden gestort. De totale storting bedraagt € 491.316.

Voorziening wachtgelden vm. wethouders

Terug naar navigatie - Voorziening wachtgelden vm. wethouders

Doel, aard en reden van deze voorziening
Voor het wachtgeld van de wethouders is op basis van het wettelijk kader zoals opgenomen in het BBV, de gemeente verplicht om een voorziening te vormen voor verplichtingen waarvan de omvang per 31 december redelijk in te schatten is. De gerelateerde kosten die in de volgende begrotingsjaren zullen worden gemaakt komen ten laste van deze voorziening. Om die reden is de gemeente verplicht om de kosten van het wachtgeld niet via de exploitatiekosten te nemen maar via een voorziening. De voorziening valt onder programma 1 Bestuur en (overheids)participatie.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
De uitgaven voor voormalig wethouders ten laste van de voorziening bedragen voor 2023 € 127.131. Op grond van de prognose tot en met 2025 voor wachtgeldverplichtingen, kan vooralsnog € 137.042 uit de voorziening vrijvallen.

Voorziening Afwikkelkosten Centrumplan

Terug naar navigatie - Voorziening Afwikkelkosten Centrumplan

Doel, aard en reden van deze voorziening
Er zijn afrondende werkzaamheden in de grondexploitatie van het Centrumplan, waarvoor de benodigde budgetten die hiervoor nodig zijn middels deze voorziening beschikbaar zijn. De voorziening valt onder programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
Er zijn geen middelen onttrokken of toegevoegd aan deze voorziening.

Voorziening Inrichting gebied Windmolen 110

Terug naar navigatie - Voorziening Inrichting gebied Windmolen 110

Doel, aard en reden van deze voorziening
Vorming van de voorziening voor de inrichting van het gebied rond Windmolen 110. De voorziening valt onder programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
De uitgaven ten laste van de voorziening bedragen € 20.702. Hiermee is het volledige bedrag van de voorziening besteed en de voorziening wordt opgeheven.

Voorzieningen voor middelen derden waarvan de bestemming gebonden is

Voorziening Onderhoud graven 10/20 jaar

Terug naar navigatie - Voorziening Onderhoud graven 10/20 jaar

Doel, aard en reden van deze voorziening
De voorziening dient om toekomstige verplichtingen ten aanzien van onderhoud aan graven te kunnen blijven bekostigen. De voorziening valt onder programma 8 Gezondheid en duurzaamheid.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
De storting in de voorziening van € 579.566 bestaat met name uit in 2023 ontvangen afkoopsommen voor toekomstig onderhoud aan graven en de bespaarde rente over het saldo van de voorziening per 1 januari 2023 (contante waarde). De onttrekking aan de voorziening van € 665.967 is ter dekking van de onderhoudslasten van de begraafplaatsen.

Voorziening Vervanging riolering

Terug naar navigatie - Voorziening Vervanging riolering

Doel, aard en reden van deze voorziening
De voorziening is ingesteld bij het GRP-V en dient ter dekking van de vervangingskosten van rioleringen. De dotatie aan de voorziening is afhankelijk van de werkelijke uitgaven. De voorziening valt onder programma 8 Gezondheid en duurzaamheid.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
De storting in de voorziening ad € 924.604 is ter dekking van de uitgaven voor rioolvervangingen.

Voorziening Beklemde middelen riolering

Terug naar navigatie - Voorziening Beklemde middelen riolering

Doel, aard en reden van de voorziening
Doel van deze voorziening is dat door de inzet ervan de tarieven zo laag mogelijk kunnen blijven. In 2018 is het GRP vastgesteld. Daarbij is over een periode van 40 jaar een doorrekening gemaakt van de noodzakelijke onttrekkingen en stortingen aan deze voorziening. De voorziening valt onder programma 8 Gezondheid en duurzaamheid.

Toelichting op de stortingen en onttrekkingen in 2023
Het voordelig resultaat op riolering ad € 727.637 is aan de voorziening beklemde middelen riolering toegevoegd.

Vaste schuld met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer

Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen

Terug naar navigatie - Onderhandse leningen

Onze langlopende leningen vallen onder de noemer Onderhandse leningen.

Overzicht langlopende leningen Saldo begin 2023 Nieuwe leningen Reguliere aflossingen Saldo eind 2023
Langlopende leningen 32.090.894 0 3.753.780 28.337.114

Waarborgsommen

Vlottende passiva

Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar

Overige schulden

Terug naar navigatie - Overige schulden

De openstaande crediteuren ad. € 7.063.129 zijn eind februari 2024 volledig voldaan.

Overige schulden Saldo begin 2023 Saldo eind 2023
Overige kasgeldleningen 22.000.000
Crediteuren (semi) overheid 7.626.745 7.063.129
Totaal 7.626.745 29.063.129

Overlopende passiva

Terug naar navigatie - Overlopende passiva
Overlopende passiva Saldo begin 2023 Saldo eind 2023
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen 6.298.213 6.827.234
Van het Rijk vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting 3.969.930 5.806.875
Van Europese en Nederlandse overheden vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting 1.134.792 870.771
Overige overlopende passiva 47.964 1.391.707
Totaal 11.450.899 14.896.587

Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen

Terug naar navigatie - Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen

De verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, kunnen als volgt gespecificeerd worden.

Specificatie verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen Saldo begin 2023 Saldo eind 2023
VWS - regeling specifieke uitkering stimulering sport 493.767
Diverse aanbieders - inzet in wijkteams 437.705 474.380
BNG - transitorische rente langlopende leningen 431.560 381.430
GR Jeugdhulp Rijnmond 1.052.021
Diverse aanbieders WMO, jeugd en mantelzorg 1.431.970 1.589.058
Vooruitontvangen marktinitiatieven 121.686 273.172
Onderhoud openbare ruimte 447.289 867.670
Sportservice Ridderkerk BV 353.378 511.100
BAR-organisatie 947.477 474.403
Belastingcrediteuren definitieve aanslag afvalstoffenheffingen 444.356
GRNR - OZB 2019 - 2022 518.400
Overige nog te betalen 670.625 1.204.000
Totaal 6.298.213 6.827.234

Van het Rijk vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting

Terug naar navigatie - Van het Rijk vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting
Van het Rijk vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting Saldo begin 2023 Lasten Baten Correctie/ terugbetalen Saldo eind 2023
Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) vanaf 2019 1.624.659 -1.735.746 2.107.180 1.996.093
Inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijs-vertragingen (NPO) 418.781 -252.067 242.795 409.509
Ministerie BZK, specifieke uitkering RRE(W) 325.659 -17.549 308.110
Ministerie Fin, uitkering toeslagenproblematiek 0 -1.217.226 1.809.434 -115.585 476.623
Ministerie SZW, SPUK onderwijsroute -40.242 123.298 4.360 87.416
Ministerie VWS, Regeling sportakkoord 520.464 -26.697 -493.767 0
Ministerie VWS, Preventieakkoord 4.214 -29.095 30.000 5.119
Ministerie VWS, Gezonde leefstijlinterventie 0 13.244 13.244
SPUK Inburgering (SiSa) 295.120 -77.544 516.078 -4.360 729.294
SUVIS21 Rehobothschool Verl.Kerkweg 46.065 -46.065 0
Tijdelijke onderwijshuisvesting Oekraïners 60.000 -28.268 60.000 91.732
SPUK energiearmoede 674.968 -496.363 351.506 530.111
SPUK Nationaal Isolatie Programma (NIP) -11.698 340.829 329.131
SPUK BREED Hoofdthema G/SB -614.802 861.081 246.279
SPUK IDO 0
SPUK BREED Hoofdthema S/B/C -11.989 40.706 28.717
SPUK BREED Hoofdthema OO -7.828 35.696 27.868
SPUK CDOKE -908.560 865.807 68.435 25.682
SPUK MEOZ -567.064 1.069.011 501.947
Totaal 3.969.930 -6.042.738 8.453.421 -573.738 5.806.875

Van Nederlandse overheden vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting

Terug naar navigatie - Van Nederlandse overheden vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting
Van Nederlandse overheden vooruit ontvangen bedragen met bestedingsverplichting Saldo begin 2023 Lasten Baten Naar nog te ontvangen / correctie Saldo eind 2023
Rotterdam - professionaliseren vastgoedmonitor 0 -7.359 10.000 2.641
Metropoolregio - verbeteren verkeersveiligheid 896.914 -147.284 76.500 826.130
SPUK Naleving controle toegangsbewijzen COVID 132.878 -132.878 0
Rotterdam - Project jong vermogen 105.000 -63.000 42.000
Totaal 1.134.792 -350.521 86.500 0 870.771

Overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen

Terug naar navigatie - Overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen
Overige vooruitontvangen bedragen die ten baten van volgende begrotingsjaren komen Saldo begin 2023 Saldo eind 2023
Diverse debiteuren 9.560 383.077
Tussenrekening KBG 18.627 274
Publiekszaken pinbetalingen 3.453 2.842
Parkeerbelastingen 16.324 1.327
OZB 2019 - 2022 verrekening Ridderkerk - GR Nieuw Reijerwaard 999.000
Tussenrekening salarissen 5.187
Totaal 47.964 1.391.707

Overige niet uit de balans blijkende verplichtingen met borgstellingen en garanties

Staat van gewaarborgde geldleningen

Terug naar navigatie - Staat van gewaarborgde geldleningen
Oorspronkelijk bedrag van de geldlening Doel van de geldlening Naam van de geldnemer Nummer raadsbesluit Rentepercentage Restant begin 2023 Totaalbedrag van de aflossing Restant eind 2023 totaal Leningvorm en einddatum
6.150.587 Herfinanciering lening Bouw 81 woningen Mauritshoek Stichting Wooncompas 25-05-1998, nr. 15 5,495 434.400 -434.400 0 annuïtair tot 1-7-2023
299.495 Bouw Sporthal Reijerpark Stichting sporthal Reijerpark 24-02-1998, nr. 986 3,2 93.900 -14.500 79.400 annuïtair tot 1-5-2028
10.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas b.en w. 17-12-2002 5,159 3.409.200 -615.000 2.794.200 annuïtair tot 1-11-2027
10.000.000 Aankoop woningen, winkels en kantoorpand Vlietplein Stichting Wooncompas b.en w. 2-12-2003 4,88 2.050.900 -651.300 1.399.600 annuïtair tot 12-3-2025
10.000.000 Aankoop woningen, winkels en kantoorpand Vlietplein Stichting Wooncompas b.en w. 2-12-2003 5,075 5.428.300 -380.600 5.047.700 annuïtair tot 12-9-2033
10.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas b.en w. 10-5-2005 4,29 10.000.000 0 10.000.000 fixe-lening tot 14-6-2030
10.000.000 Herfinanciering 3 leningen Stichting Wooncompas b.en w. 23-8-2005 3,985 10.000.000 0 10.000.000 fixe-lening tot 2-1-2032
7.500.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas b.en w. 25-4-2006 4,364 7.500.000 0 7.500.000 fixe-lening tot 28-4-2026
7.500.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas b.en w. 25-4-2006 4,414 7.500.000 0 7.500.000 fixe-lening tot 28-4-2036
200.000 bouw clubhuis Korfbal Combinatie Ridderkerk b.en w. 28-2-2017 1,750 146.700 -13.300 133.400 lineair tot 2-1-2038
200.000 bouw clubhuis Korfbal Combinatie Ridderkerk b.en w. 28-2-2017 2,300 173.300 -6.700 166.600 lineair tot 2-1-2048
46.736.700 -2.115.800 44.620.900

Indirecte garantstellingen Waarborgfonds Sociale Woningbouw

Terug naar navigatie - Indirecte garantstellingen Waarborgfonds Sociale Woningbouw
Oorspronkelijk bedrag van de geldlening Doel van de geldlening Naam van de geldnemer Datum ondertekening of storting Rentepercentage Restant begin 2023 Totaalbedrag van de aflossing Restant eind 2023 totaal Maximaal risico schade gemeente 25% Leningvorm
6.155.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 13-11-1997 3,81 2.677.300 -255.000 2.422.300 605.575 Annuïteit
10.797.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 13-11-1997 3,915 4.556.800 -507.500 4.049.300 1.012.325 Annuïteit
7.504.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 13-11-1997 3,25 3.402.800 -328.700 3.074.100 768.525 Annuïteit
3.170.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 13-11-1997 4,86 1.938.500 -104.700 1.833.800 458.425 Annuïteit
4.495.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 8-10-2003 3,10 3.129.900 -108.000 3.021.900 755.475 Annuïteit
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 1-10-2007 4,724 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 1-10-2007 4,708 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 1-7-2008 4,708 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 1-7-2008 4,724 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
10.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 22-1-2008 4,77 10.000.000 0 10.000.000 2.500.000 fixe-lening
10.186.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 18-5-2010 3,77 4.049.300 -443.100 3.606.200 901.550 Annuïteit
10.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 20-12-2010 3,44 10.000.000 0 10.000.000 2.500.000 fixe-lening
10.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 15-8-2012 3,95 10.000.000 0 10.000.000 2.500.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 15-3-2013 3,75 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
7.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 15-3-2013 1,65 7.000.000 0 7.000.000 1.750.000 fixe-lening
7.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 15-3-2013 1,65 7.000.000 0 7.000.000 1.750.000 fixe-lening
4.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 15-5-2016 1,82 4.000.000 0 4.000.000 1.000.000 fixe-lening
4.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 15-5-2015 1,84 4.000.000 0 4.000.000 1.000.000 fixe-lening
4.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 15-5-2016 1,86 4.000.000 0 4.000.000 1.000.000 fixe-lening
4.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 28-9-2016 1,47 4.000.000 0 4.000.000 1.000.000 fixe-lening
2.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 15-5-2017 2,10 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
3.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 30-3-2017 2,04 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 13-4-2017 2,07 2.000.000 0 2.000.000 500.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 27-9-2017 1,76 3.000.000 0 3.000.000 750.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 16-10-2017 1,79 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 14-9-2018 1,80 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
8.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 25-6-2019 1,25 8.000.000 0 8.000.000 2.000.000 fixe-lening
7.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 20-9-2019 0,43 7.000.000 0 7.000.000 1.750.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 28-12-2020 0,27 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
5.000.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas 28-12-2020 0,26 5.000.000 0 5.000.000 1.250.000 fixe-lening
7.512.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Wooncompas >1-8-2021 5.545.000 -63.000 5.482.000 1.370.500 fixe-lening
22.390.000 Bedrijfsfinanciering Stichting Vestia >1-8-2021 3,55 9.000 -9.000 0 0 fixe-lening
160.308.600 -1.819.000 158.489.600 39.622.375

Overzicht van hypotheekgaranties inzake eigenwoningbezit

Terug naar navigatie - Overzicht van hypotheekgaranties inzake eigenwoningbezit
Naam van de geldgever Restant begin 2023 Restant einde 2023 Bedrag opgebouwde waarden 2023 Gewaarborgd eind 2023
ING 332.345 189.330 189.330
Rabobank Eindhoven 12.985 2.878 2.878
Rabobank Ridderkerk 82.192 8.390 8.390
Stater 723.331 553.706 386.012 167.694
Totaal 1.150.853 754.304 386.012 368.292

Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Analyse afwijkingen tussen begroting en jaarstukken

Terug naar navigatie - Analyse

De analyse van de afwijkingen op de baten en lasten vindt u terug in de afzonderlijke programma's. Bij de Staat van investeringen is de analyse van de afwijkingen op de investeringen opgenomen. In de paragraaf Bedrijfsvoering is een samenvatting te vinden van alle afwijkingen groter dan de rapportagegrens wanneer de verantwoordingsgrens is overschreden.

Overzicht aanwending bedrag onvoorzien

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien

Er heeft dit jaar geen mutatie voorgedaan waarvoor het bedrag voor onvoorziene posten is aangesproken.

Onvoorzien Primitieve begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023
692200 Onvoorzien -25.000 -25.000 0

Overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lasten

In het volgend overzicht staan de baten en lasten die naar de aard van de raming (soort of de eigenschap van een begrotingspost) éénmalig zijn en € 50.000 of meer bedragen.

Het overzicht incidentele baten en lasten is gebaseerd op de notitie structurele en incidentele baten en lasten van augustus 2018 en de verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten van de toezichthouders van de twaalf provincies, waarin nieuwe criteria voor het onderscheid in structurele en incidentele mutaties zijn gegeven. Onder incidentele mutaties vallen ook lasten en baten die over een langere periode van jaren lopen, maar wel eindig zijn.

Omschrijving Toelichting eenmalige last of baat Lasten Baten
Programma 1 Bestuur en (overheids)participatie
BAR-bijdrage Frictie- en projectkosten BAR -652.400
Eenmalige lasten kleiner dan € 50.000 -71.226
Eenmalige baten kleiner dan € 50.000
Totaal Programma 1 -723.626 0
Programma 3 Verkeer, vervoer en wegen
Aanleg glasvezelnetwerk Kosten en degeneratie-inkomsten -126.278 595.716
Eenmalige lasten kleiner dan € 50.000
Eenmalige baten kleiner dan € 50.000
Totaal Programma 3 -126.278 595.716
Programma 6 Cultuur, sport en groen
Zwembaden Compensatie energieprijzen Sportservice Ridderkerk 2023 -1.283.335 537.811
Groenvisie Groenvisie -204.314
Eenmalige lasten kleiner dan € 50.000 -61.641
Eenmalige baten kleiner dan € 50.000 74.156
Totaal Programma 6 -1.549.290 611.967
Programma 7 Sociaal domein
Opvang Oekraïners Kosten en vergoeding opvang vluchtelingen uit Oekraïne -765.506 4.053.382
Opvang Oekraïne locatie Wooncompas Kosten opvang vluchtelingen uit Oekraïne -975.289
Toeslagenaffaire Ondersteuning gedupeerden -1.215.267 480.514
Minimabeleid Energietoeslag -1.433.100
Eenmalige lasten kleiner dan € 50.000
Eenmalige baten kleiner dan € 50.000
Totaal Programma 7 -4.389.162 4.533.896
Programma 8 Gezondheid en duurzaamheid
SPUK Verlaging Energierekening Tijdelijke regeling ter verkoming van energiearmoede -496.363 1.026.474
Uitvoering Duurzaamheidsmaatregelen Compensatie energierekening verenigingen en stichtingen -100.230
Eenmalige lasten kleiner dan € 50.000
Eenmalige baten kleiner dan € 50.000
Totaal Programma 8 -596.593 1.026.474
Programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed
Eenmalige lasten kleiner dan € 50.000 -28.268 28.268
Eenmalige baten kleiner dan € 50.000
Totaal Programma 9 -28.268 28.268
Niet in de programma's opgenomen baten en lasten
Algemene uitkering gemeentefonds Energietoeslag 2.223.169
Eenmalige lasten kleiner dan € 50.000 -23.367
Eenmalige baten kleiner dan € 50.000
Totaal Niet in de programma's opgenomen baten en lasten -23.367 2.223.169
Totaal eenmalige lasten en baten programma's -7.436.583 9.019.490
Omschrijving Toelichting eenmalige last of baat Lasten Baten
Algemene reserve Dekking BAR-bijdrage, frictie- en projectkosten ontvlechting 652.400
Algemene reserve Dekking BAR-bijdrage, implementatie omgevingswet 121.200
Algemene reserve Dekking lasten oeverconstructies Park Maasdonck 391.856
Algemene reserve Dekking inventaris museumschool Rijsoord 495.000
Algemene reserve Onttrekking tbv toevoeging reserve werken vanuit ecologie 685.500
Algemene reserve Dekking uitvoeringskosten TOZO 61.900
Algemene reserve Dekking uitvoeringskosten rijksregeling eenmalige energietoeslag 67.774
Algemene reserve Dekking kosten Leerwerkbedrijf 161.070
Algemene reserve Dekking pilot opkopen schulden jongeren 82.700
Algemene reserve Dekking huur en uitvoeringskosten tijdelijke huisvesting obs de Noord 211.600
Algemene reserve Afbouw dividendinkomsten in 8 jaar 437.500
Reserve onderhoud verharding Storting in reserve onderhoud verharding -1.123.600
Reserve onderhoud verharding Onttrekking aan reserve onderhoud verharding ter dekking van planmatig onderhoud 1.601.229
Reserve groot onderhoud sportaccommodaties Storting in reserve groot onderhoud sportaccommodaties -250.000
Reserve groot onderhoud sportaccommodaties Onttrekking aan reserve groot onderhoud sportaccommodaties ter dekking van planmatig onderhoud 265.490
Reserve groot onderhoud gebouwen Storting in reserve groot onderhoud sportaccommodaties -512.100
Reserve groot onderhoud gebouwen Onttrekking aan reserve groot onderhoud gebouwen ter dekking van planmatig onderhoud 626.489
Reserve innovatiefonds sociaal domein Onttrekking aan reserve innovatiefonds sociaal domein ter dekking van innovatiesubsidies en extra inzet ter voorkoming van problematische schulden 55.168
Reserve Groenvisie Overheveling naar reserve werken vanuit ecologie 118.000
Reserve Groenvisie Onttrekking aan reserve Groenvisie ter dekking van uitgaven in het kader van de Groenvisie 204.314
Reserve werken vanuit ecologie Onttrekking aan de reserve werken vanuit ecologie ter dekking van lasten inzake visie op ecologie 75.841
Reserve werken vanuit ecologie Toevoeging aan reserve werken vanuit ecologie door onttrekking aan de reserve Groenvisie -118.000
Reserve werken vanuit ecologie Toevoeging aan reserve werken vanuit ecologie door onttrekking aan de algemene reserve -685.500
Reserve Klimaatgelden Onttrekking aan de reserve klimaatgelden ten behoeve van subsidies voor maatschappelijke organisaties met hoge energierekening 100.230
Reserve afbouw dekking grondexploitaties Onttrekking conform de begroting aan de reserve afbouw dekking grondexploitaties 189.500
Reserve bestemming afvalstoffenheffing Onttrekking conform de begroting aan de reserve bestemming afvalstoffenheffing 232.000
Stortingen in reserves kleiner dan € 50.000 -93.700
Onttrekkingen aan reserves kleiner dan € 50.000 269.630
Totaal reservemutaties -2.782.900 7.106.390
Totaal alle eenmalige lasten en baten -10.219.483 16.125.880
Presentatie van het structureel rekeningsaldo 2023
Saldo lasten en baten 144.303
Saldo stortingen en onttrekkingen aan reserves 5.551.149
Rekeningsaldo na bestemming 5.695.452
Waarvan eenmalige lasten en baten (saldo) 5.906.396
Structureel rekeningsaldo -210.944
Structurele reservemutaties Toelichting Lasten 2023 Baten 2023
Afschrijvingsreserves Totaal onttrekking ter dekking van afschrijvingen 1.227.658
Totaal structurele reservemutaties 0 1.227.658

Toelichting op overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting op overzicht incidentele baten en lasten
  • Programma 1 Bestuur en (overheids)participatie
    We hebben een eenmalige donatie gedaan voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië.
    Het afscheid van de oude en installatie van de nieuwe burgemeester is een specifieke gebeurtenis. Dit feit komt slechts beperkt voor.
    De ontvlechting van de BAR-organisatie en de bijbehorende frictie- en projectkosten worden als incidenteel beschouwd en staat los van de jaarlijkse bijdrage aan de BAR-organisatie.
  • Programma 3 Verkeer, vervoer en wegen
    De aanleg van een glasvezelnetwerk is incidenteel van aard. Hier staan incidentele degeneratie-inkomsten tegenover (vergoeding die een gemeente ontvangt voor graafwerkzaamheden in bestaande bestrating).
  • Programma 6 Cultuur, sport en groen
    Specifieke uitkeringen met een incidenteel karakter zijn ontvangen voor het Sportakkoord, Preventieakkoord en Leefstijlinterventies. De hieraan gerelateerde uitgaven zijn ook incidenteel van aard.
  • Programma 7 Sociaal domein
    Specifieke uitkeringen met een incidenteel karakter zijn ontvangen voor opvang vluchtelingen uit Oekraïne. De hieraan gerelateerde uitgaven zijn ook incidenteel van aard.
  • Programma 8 Gezondheid en duurzaamheid
    Specifieke uitkeringen met een incidenteel karakter zijn ontvangen voor de tijdelijke regeling ter voorkoming van energiearmoede. De hieraan gerelateerde uitgaven zijn ook incidenteel van aard.
    De eigen compensatie voor de energierekening van verenigingen en stichtingen is incidenteel van aard.
  • Programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed
    Specifieke uitkeringen met een incidenteel karakter zijn ontvangen voor opvang vluchtelingen uit Oekraïne. De hieraan gerelateerde uitgaven zijn ook incidenteel van aard.
  • Niet in de programma's opgenomen baten en lasten
    De opbouw van de nieuwe Ridderkerkse organisatie en de ontvlechting van de BAR-organisatie en de bijbehorende frictie- en projectkosten worden als incidenteel beschouwd en staat los van de jaarlijkse bijdrage aan de BAR-organisatie.
    De ontvangst van het Rijk voor de energietoeslag in de algemene uitkering is tijdelijk van aard en daarom opgenomen in dit overzicht.
  • Alle reservemutaties, met uitzondering van de onttrekkingen aan afschrijvingsreserves, moeten als incidentele mutaties worden beschouwd.