De nota Verbonden partijen sluit aan bij de Wet gemeenschappelijke regelingen die per 1 juli 2022 van kracht is en tot doel heeft de democratische legitimatie te versterken. Als de uitvoering van een publieke taak aan een verbonden partij is overgedragen, is het onvermijdelijk dat (volledige) directe invloed/sturing door de gemeente niet langer aan de orde is. Dit omdat de verbonden partij een eigen bestuur heeft waarin meerdere gemeenten zijn vertegenwoordigd. Om de invloed van de gemeente op verbonden partijen te optimaliseren is in de nota een methodiek opgenomen die deze optimalisatie van invloed moet bewerkstelligen. De invloed van het gemeentebestuur op een verbonden partij is het grootst als deze zich richt op de voorkant van de processen van de verbonden partij. De methodiek die kan worden ingezet om de invloed passend te laten zijn bij de situatie bestaat uit: het proces van positiebepaling, een governance-scan, het bepalen van een passend aansturingsscenario en het daarbij passende instrumentarium.
Paragraaf 6 Verbonden partijen
Besteding verbonden partijen
In het volgende overzicht zijn de verbonden partijen opgenomen met de geraamde en gerealiseerde bijdrage van de gemeente, c.q. het te ontvangen en ontvangen dividend.
Verbonden partij | Begroting 2023 na wijziging | Rekening 2023 | Verschil |
Gemeenschappelijke regelingen | |||
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond | -2.936.600 | -2.774.118 | 162.482 |
DCMR Milieudienst Rijnmond | -1.013.200 | -1.013.184 | 16 |
Natuur- en recreatieschap Ijsselmonde incl. Landschapstafel | -378.300 | -361.124 | 17.176 |
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond | -379.900 | -400.554 | -20.654 |
Jeugdhulp Rijnmond | -8.493.300 | -9.103.449 | -610.149 |
Nieuw Reijerwaard | 0 | 0 | 0 |
Metropoolregio Rotterdam Den Haag | -134.500 | -139.088 | -4.588 |
BAR-organisatie | -39.497.150 | -39.555.900 | -58.750 |
Beschermd wonen regio Rotterdam | 0 | 0 | 0 |
Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling | -521.000 | -649.290 | -128.290 |
Vennootschappen en corporaties | |||
Stedin Groep | 209.900 | 209.894 | -6 |
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten | 222.800 | 222.788 | -13 |
N.V. BAR-Afvalbeheer | -3.318.700 | -3.309.053 | 9.647 |
Oasen N.V. | 0 | 0 | 0 |
Sportservice Ridderkerk | -3.701.800 | -3.701.647 | 153 |
Stichtingen en verenigingen | |||
Centrum Jeugd & Gezin Rijnmond | -1.790.600 | -1.706.752 | 83.848 |
Gegevens verbonden partijen
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) | Vestigingsplaats Rotterdam | Gemeenschappelijke regeling | |||||
Deelnemende partijen | 15 gemeenten uit het Rijnmond gebied nemen deel aan de VRR | ||||||
Stemverhouding | 3% | ||||||
Openbaar belang | |||||||
(Brand)veiligheid, vervoer van zieken en ongeval slachtoffers, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing met inbegrip van de multidisciplinaire samenwerking en de Gemeenschappelijke meldkamer. De vorming van veiligheidsregio’s heeft als doelstelling de versterking van de bestuurlijke aansturing van de rampenbestrijding en crisisbeheersing op regionaal en nationaal niveau, alsmede de versterking van de geneeskundige hulpverlening en het regionale beheer van de brandweer. | |||||||
Bestuurlijk belang | |||||||
Burgemeester is lid van dagelijks bestuur en algemeen bestuur. Bij het nemen van besluiten door het algemeen bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. | |||||||
Actuele ontwikkelingen | |||||||
Verschuiving van de klassieke branden, hulpverleningen en ander onheil, naar 'nieuwe crises'. Nieuwe crises vragen om een andere aanpak. Een aanpak vanuit meerdere disciplines, die met spoed samen aan de slag moeten. | |||||||
Financiële positie – Verbonden partij | Financieel belang – Gemeente | ||||||
01-01-2023 | 31-12-2023 | Aandelenkapitaal | |||||
Eigen vermogen | 6.157.000 | Leningen/garantstellingen | |||||
Vreemd vermogen | 107.479.000 | Bijdrage gemeente 2023 | -2.774.118 | ||||
Resultaat 2023 | |||||||
Risico’s | |||||||
De personele capaciteit van de brandweervrijwilligers staat onder druk. Vooral het werven van voldoende vrijwilligers, die overdag beschikbaar zijn, wordt steeds moeilijker. Zeker in kleinere dorpskernen is het lastig om de paraatheid 24 uur per dag, 7 dagen in de week, te garanderen. De VRR heeft als prioriteit om de dekking op niveau te krijgen en te houden en werkt aan andere vormen en manieren van brandweerzorg. Daarnaast wordt jaarlijks onderhandeld met zorgverzekeraars over het budget inzake spreiding en beschikbaarheid van de ambulancezorg. De onderhandelingen gaan o.a. over de te leveren prestaties en vooral het aantal te leveren diensten. Daaraan gerelateerd zijn afspraken over het aantal ambulancevoertuigen en postlocaties. Het risico bestaat, dat de VRR de gemaakte afspraken met de zorgverzekeraars over het te leveren aantal diensten niet kan nakomen. Een oorzaak kan bijvoorbeeld zijn de schaarste aan personeel, door ziekteverzuim of vertrek van medewerkers. Niet geleverde diensten worden in mindering gebracht op het afgesproken budget. De komende jaren blijft dit risico zich voordoen. Tot slot krijgt de VRR steeds meer te maken met extreme premiestijging van verzekeringen. Daarnaast bestaat de kans, dat een aantal risico’s niet meer verzekerbaar blijven. Deze ontwikkeling geldt voor alle veiligheidsregio’s. | |||||||
DCMR milieudienst Rijnmond | Vestigingsplaats Schiedam | Gemeenschappelijke regeling | |||||
Deelnemende partijen | 15 Rijnmondgemeenten en de provincie Zuid-Holland | ||||||
Stemverhouding | 1,8% | ||||||
Openbaar belang | |||||||
Advisering en ondersteuning van gemeentelijke milieutaken. De DCMR heeft een algemene adviestaak met betrekking tot milieu, adviseert ten aanzien van vergunningverlening en handhaving in het kader van de wettelijke taken als gevolg van de Wet Milieubeheer en ondersteunt de gemeente bij de uitvoering van het Besluit Bodemkwaliteit. | |||||||
Bestuurlijk belang | |||||||
De wethouder Milieu is lid van het algemeen bestuur en oefent in die functie invloed uit op de besluitvorming. | |||||||
Actuele ontwikkelingen | |||||||
De invoering van de Omgevingswet is vastgesteld op 1 januari 2024. Dit vraagt steeds om nadenken en anticiperen op kosten, voorbereiding en uitvoering. Samen met alle participanten bereidde DCMR zich voor op de naderende wetswijziging, o.a. door inzicht te krijgen in de (milieu)kwaliteit van het gebied op basis van toegankelijke data. De DCMR ontwikkelt zich steeds meer tot een datagedreven organisatie. Het toezicht wordt weer gebiedsgericht georganiseerd, met behulp van steeds meer innovatie rond meldkamer en toezichtinstrumenten. | |||||||
Financiële positie – Verbonden partij | Financieel belang – Gemeente | ||||||
01-01-2023 | 31-12-2023 | Aandelenkapitaal | |||||
Eigen vermogen | 7.407.000 | 6.814.000 | Leningen/garantstellingen | ||||
Vreemd vermogen | 9.410.000 | 19.615.000 | Bijdrage gemeente 2023 | -1.013.184 | |||
Resultaat 2023 | 607.000 | ||||||
Risico’s | |||||||
Controle over en sturing op het financieel resultaat. De komst van de Omgevingswet zorgt voor wat onzekerheid in deze. | |||||||
Natuur- en recreatieschap IJsselmonde (NRIJ) | Vestigingsplaats Schiedam | Gemeenschappelijke regeling | |||||
Deelnemende partijen | Albrandswaard, Barendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Ridderkerk, Rotterdam, Zwijndrecht en provincie Zuid-Holland | ||||||
Stemverhouding | 14% | ||||||
Openbaar belang | |||||||
Ontwikkelen en in stand houden van intergemeentelijke buitenstedelijke recreatie en bescherming van natuur en landschap. Beheer, ontwikkeling en onderhoud van recreatieve groengebieden op IJsselmonde en specifiek voor Ridderkerk (Donckse Velden, Oosterpark, Wevershoek, Waalbocht) | |||||||
Bestuurlijk belang | |||||||
De wethouder Beheer openbare ruimte en een raadslid zijn lid van het algemeen bestuur/dagelijks bestuur. Op deze wijze wordt invloed uitgeoefend op de besluitvorming. | |||||||
Actuele ontwikkelingen | |||||||
Bezuinigingen vormgegeven in verband met verwachte afname budget naar aanleiding van uittreden PZH en vermindering inbreng Rotterdam. | |||||||
Financiële positie – Verbonden partij | Financieel belang – Gemeente | ||||||
01-01-2023 | 31-12-2023 | Aandelenkapitaal | |||||
Eigen vermogen | 4.403.659 | 4.705.267 | Leningen/garantstellingen | ||||
Vreemd vermogen | 3.045.741 | 3.210.501 | Bijdrage gemeente 2023 | -361.124 | |||
Resultaat 2023 | 241.867 | ||||||
Risico’s | |||||||
Inkomsten na 2025 en 2030 door verminderen/wegvallen van bijdragen van de gemeente Roterdam en PZH. Mogelijk uittreden van gemeente Barendrecht. | |||||||
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD-RR) | Vestigingsplaats Rotterdam | Gemeenschappelijke regeling | |||||
Deelnemende partijen | 15 gemeenten, regio Rijnmond | ||||||
Stemverhouding | 6,7% | ||||||
Openbaar belang | |||||||
Gezamenlijke uitvoering wettelijke verplichtingen van gemeenten in het kader van de Wet Publieke Gezondheid. De doelstelling: een evenwichtig productenaanbod zoveel mogelijk gericht op lokale problematiek. In zijn algemeenheid het verbeteren van de volksgezondheid van de bevolking. | |||||||
Bestuurlijk belang | |||||||
De wethouder Volksgezondheid is lid van het algemeen bestuur en oefent op deze wijze invloed uit op de besluitvorming. | |||||||
Actuele ontwikkelingen | |||||||
De meerkosten voor de meerjarenbegroting 2024-2027 zijn onvermijdbaar om als GGD alle basistaken die bij de GGD belegd zijn conform wet- en regelgeving en geldende kwaliteitskaders uit te kunnen voeren per 2024 en verder. Daarnaast vindt er een indexering plaats. | |||||||
Financiële positie – Verbonden partij | Financieel belang – Gemeente | ||||||
01-01-2023 | 31-12-2023 | Aandelenkapitaal | |||||
Eigen vermogen | Leningen/garantstellingen | ||||||
Vreemd vermogen | Bijdrage gemeente 2023 | -400.554 | |||||
Resultaat 2023 | |||||||
Risico’s | |||||||
In tegenstelling tot andere gemeenschappelijke regelingen zijn op dit moment niet de deelnemende gemeenten risicodragend voor de GGD-RR, maar is dit de gemeente Rotterdam. De GGD-RR is onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Rotterdam en legt verantwoording af aan het college van de gemeente Rotterdam. Hoewel op dit punt momenteel geen veranderingen verwacht worden blijven wij hier alert op. | |||||||
Jeugdhulp Rijnmond | Vestigingsplaats Rotterdam | Gemeenschappelijke regeling | |||||
Deelnemende partijen | Gemeenten: Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westvoorne. | ||||||
Stemverhouding | 3% | ||||||
Openbaar belang | |||||||
De GR heeft tot taak de gemeenschappelijke inkoop van jeugdhulp zodanig vorm te geven dat lokale ambities kunnen worden gerealiseerd. De visie en doelen van de GR zijn daarmee een optelsom van de beleidsvoornemens van de deelnemende gemeenten. | |||||||
Doel: | |||||||
· Het beschikbaar houden van specialistische zorg en van 24/7 crisisopvang. | |||||||
· Het realiseren van schaalvoordelen. | |||||||
· Het delen van kennis en expertise. | |||||||
Bestuurlijk belang | |||||||
De wethouder Jeugd is lid van het algemeen bestuur en oefent op die wijze invloed uit op de besluitvorming. | |||||||
Actuele ontwikkelingen | |||||||
Er is sprake van stijging van intensieve zorgbehandeling. De oorzaak wordt onderzocht en ligt onder andere in de ombouw van gesloten jeugdzorg. Tevens zijn op verzoek van de Tweede Kamer, de lonen in de zorg dit jaar extra verhoogd en extra indexatie toegevoegd. | |||||||
Financiële positie – Verbonden partij | Financieel belang – Gemeente | ||||||
01-01-2023 | 31-12-2023 | Aandelenkapitaal | |||||
Eigen vermogen | 0 | 0 | Leningen/garantstellingen | ||||
Vreemd vermogen | 61.098.000 | 86.447.000 | Bijdrage gemeente 2023 | -9.240.802 | |||
Resultaat 2023 | 0 | ||||||
Risico’s | |||||||
Alle deelnemende gemeenten zijn volledig risicodragend. Het zorgverbruik wordt echter per gemeenten afgewikkeld. In 2022 zijn er stappen gezet om de managementinformatie over het zorgverbruik en wachttijden te verbeteren waardoor gedurende het jaar steeds beter inzicht is in het zorgverbruik. Middels power BI zijn inmiddels diverse dashboards operationeel. Het analyseren en prognosticeren blijft een nadrukkelijk aandachtspunt. | |||||||
Nieuw Reijerwaard (GRNR) | Vestigingsplaats Ridderkerk | Gemeenschappelijke regeling | |||||
Deelnemende partijen | Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam | ||||||
Stemverhouding | 33,3% | ||||||
Openbaar belang | |||||||
De gemeenten Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam hebben gezamenlijk de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard op zich genomen. Hiertoe hebben zij per 1 januari 2012 de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) opgericht. | |||||||
Bestuurlijk belang | |||||||
Het algemeen bestuur bestaat uit tien leden, de voorzitter inbegrepen. De raden van Ridderkerk en Barendrecht wijzen, uit hun midden en uit wethouders, elk vier leden en twee plaatsvervangend leden aan. De raad van Rotterdam wijst twee leden en twee plaatsvervangende leden aan. Van deze vier leden respectievelijk twee plaatsvervangend leden dienen ten minste twee leden respectievelijk één plaatsvervangend lid deel uit te maken van het college van burgemeester en wethouders. De raad van Rotterdam wijst uit de voorzitter van de raad en uit de wethouders, twee leden en twee plaatsvervangende leden aan. Het voorzitterschap rouleert jaarlijks. | |||||||
Actuele ontwikkelingen | |||||||
Zeer positief. In 2023 is meer grond verkocht dan geraamd. De verwachting is dat deze trend zich in 2024 voortzet. | |||||||
Financiële positie – Verbonden partij | Financieel belang – Gemeente | ||||||
01-01-2023 | 31-12-2023 | Aandelenkapitaal | |||||
Eigen vermogen | 0 | 0 | Leningen/garantstellingen | 33% van verlies | |||
Vreemd vermogen | 119.458.000 | 99.420.000 | Bijdrage gemeente 2023 | 0 | |||
Resultaat 2023 | 370.068 | ||||||
Risico’s | |||||||
Hoewel het risico steeds kleiner wordt, is de kans op afnemende interesse in kavels door geopolitieke- en economische ontwikkelingen nog steeds aanwezig. De schaarste in grondstoffen en mankracht hebben een prijsopdrijvend effect, waardoor de bouwkosten verder zullen stijgen. | |||||||
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) | Vestigingsplaats Den Haag | Gemeenschappelijke regeling | |||||
Deelnemende partijen | 23 gemeenten in Rotterdam Rijnmond en Haaglanden | ||||||
Stemverhouding | 3,47% | ||||||
Openbaar belang | |||||||
Verbetering van het economisch vestigingsklimaat en de bereikbaarheid van de regio. | |||||||
Bestuurlijk belang | |||||||
De burgemeester is lid van het algemeen bestuur. De wethouder Verkeer is lid van de bestuurscommissie Vervoersautoriteit en het Presidium en de wethouder Regionale economie is lid van de bestuurscommissie Economisch vestigingsklimaat. In die functies oefenen zij invloed uit op de besluitvorming. | |||||||
Actuele ontwikkelingen | |||||||
De afname van het aantal reizigers door Corona herstelt zich maar langzaam. Verder zijn er problemen met het werven van voldoende personeel voor de ov-vervoerders. Hierdoor kan dienstregeling niet volledig worden uitgevoerd. ov-vervoerders blijven hierdoor zitten met tekorten. Voor MRDH als concessieverlener kan dit leiden tot een kredietrisico. | |||||||
Financiële positie – Verbonden partij | Financieel belang – Gemeente | ||||||
01-01-2023 | 31-12-2023 | Aandelenkapitaal | |||||
Eigen vermogen | 33.843.976 | 33.843.976 | Leningen/garantstellingen | ||||
Vreemd vermogen | 156.595.237 | 156.595.237 | Bijdrage gemeente 2023 | -139.088 | |||
Resultaat 2023 | 0 | ||||||
Risico’s | |||||||
Een te kleine risicobuffer binnen een bepaald project, kan leiden tot vertraging of een lagere bijdrage voor andere projecten. Door Corona is het aantal reizigers in het OV afgenomen, wat voor de vervoersondernemingen op termijn kan leiden tot minder opbrengsten, met indirecte gevolgen voor de MRDH. | |||||||
BAR-organisatie | Vestigingsplaats Ridderkerk | Gemeenschappelijke regeling | |||||
Deelnemende partijen | Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk | ||||||
Stemverhouding | 33,3% | ||||||
Openbaar belang | |||||||
Doel van de regeling is het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en een doelmatige uitvoering door het openbaar lichaam van de door de deelnemende gemeenten opgedragen taken. · In samenwerking ten behoeve van de drie gemeenten het werkgeverschap en de inkoopfunctie uit te voeren; · Het doel van de samenwerking is om door het samenvoegen van grote delen van de ambtelijke organisaties de burgers van de drie gemeenten kwalitatief hoogstaande dienstverlening te bieden; · Er wordt invulling gegeven op de zeven inhoudelijk verbindende thema’s van de drie gemeenten. Deze thema’s zijn: Duurzaamheid, Veiligheid, Economie, Maatschappij, Voorzieningen, Ruimte en Mobiliteit. | |||||||
Bestuurlijk belang | |||||||
Het algemeen bestuur van de BAR-organisatie bestaat uit de colleges van de drie gemeenten (Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk). Het Dagelijks bestuur bestaat uit zes leden (van het algemeen bestuur), twee van elke deelnemende gemeente, te weten één wethouder en de burgemeester, de voorzitter meegerekend. Op deze wijze oefent iedere deelnemende gemeente in gelijke mate invloed uit op de besluitvorming in de BAR-organisatie. | |||||||
Actuele ontwikkelingen | |||||||
De ontvlechting van de BAR-organisatie en de opbouw van de nieuwe organisatie hebben grote impact op de bedrijfsvoering. Ondanks deze organisatieontwikkeling is de organisatie in staat gebleken de dienstverlening op peil te houden waar onder de ondersteuning bij de opvang van Oekraïners en statushouders door de gemeente en verdere afwikkeling van de Toeslagenaffaire en Energietoeslag en niet te vergeten de extra Tweede Kamerverkiezingen. | |||||||
Financiële positie – Verbonden partij | Financieel belang – Gemeente | ||||||
01-01-2023 | 31-12-2023 | Aandelenkapitaal | |||||
Eigen vermogen | 0 | 0 | Leningen/garantstellingen | ||||
Vreemd vermogen | 14.076.700 | 16.299.300 | Bijdrage gemeente 2023 | -39.080.626 | |||
Resultaat 2023 | 1.847.300 | ||||||
Risico’s | |||||||
Continuïteit en rechtmatigheid onder andere als gevolg van het ontvlechtingsproces, ICT risico's gerelateerd aan ICT, achterblijvende ontwikkeling bedrijfsprocessen, aansprakelijkheid als gevolg van handelen door medewerkers, schaarste op de arbeidsmarkt, niet kunnen implementeren en voldoen aan wet- en regelgeving. | |||||||
Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling | Vestigingsplaats Klaaswaal | Gemeenschappelijke regeling | |||||
Deelnemende partijen | Altena, Alblasserdam, Albrandswaard, Barendrecht, Goeree-Overflakkee, Hoeksche Waard, Hardinxveld-Giessendam, Krimpenerwaard, Lansingerland, Nieuwkoop, Ridderkerk, Voorne aan Zee en Waterschap Hollandse Delta | ||||||
Stemverhouding | 5,0% | ||||||
Openbaar belang | |||||||
Het SVHW houdt zich bezig met de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen, de waardebepaling, in het kader van de wet Waardering onroerende zaken. | |||||||
Bestuurlijk belang | |||||||
Het Algemeen Bestuur is het hoogste bestuursorgaan van het SVHW. De gemeente is vertegenwoordigd in de Ambtelijke Commissie: 1 lid (accounthouder VP) en het Algemeen Bestuur: 1 lid. | |||||||
Actuele ontwikkelingen | |||||||
Het landelijk beeld van moeilijk in te vullen vacatures en stijging van aantallen bezwaren door no-cure-no-pay bureaus is ook te merken bij SVHW. | |||||||
Financiële positie – Verbonden partij | Financieel belang – Gemeente | ||||||
01-01-2023 | 31-12-2023 | Aandelenkapitaal | |||||
Eigen vermogen | 847.000 | 765.000 | Leningen/garantstellingen | ||||
Vreemd vermogen | 1.451.000 | 1.357.000 | Bijdrage gemeente 2023 | -649.290 | |||
Resultaat 2024 | 684.000 | ||||||
Risico’s | |||||||
Uittreding van deelnemers en nieuwe ontwikkeling op gebied van de wetgeving kunnen leiden tot stijging van de deelnemersbijdrage voor de overgebleven deelnemers. | |||||||
Stedin Groep | Vestigingsplaats Rotterdam | Naamloze vennootschap | |||||
Deelnemende partijen | 44 gemeenten | ||||||
Stemverhouding | 1,00% | ||||||
Openbaar belang | |||||||
Stedin Groep (Netwerkbedrijf) draagt zorg voor de gas- en elektriciteitsnetten binnen haar voorzieningsgebied. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat dit maatschappelijk nut heeft. Daarnaast zorgt ze voor financiële opbrengsten (dividend). Door de splitsing van Eneco en Stedin per 31 januari 2017 is geen discussie ontstaan over een verkoop van Stedin. De gemeenten mogen uiteraard hun aandelen te koop aanbieden, maar uitsluitend aan publieke partijen en niet aan private partijen. | |||||||
Bestuurlijk belang | |||||||
Vertegenwoordiging/stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. | |||||||
Actuele ontwikkelingen | |||||||
Om de versnelling van de energietransitie mogelijk te maken, de economische groei te faciliteren en de kwaliteit van het huidige netwerk te borgen, zal tot en met 2030 fors geïnvesteerd worden in de netten. | |||||||
Financiële positie – Verbonden partij | Financieel belang – Gemeente | ||||||
01-01-2023 | 31-12-2023 | Aandelenkapitaal | 3.394.450 | ||||
Eigen vermogen | 2.836.000.000 | 3.221.000.000 | Leningen/garantstellingen | ||||
Vreemd vermogen | 4.539.000.000 | 3.334.000.000 | Dividend | 209.894 | |||
Resultaat 2023 | 170.000.000 | ||||||
Risico’s | |||||||
Stedin heeft een laag risicoprofiel als gevolg van een gereguleerde markt. Er is echter sprake van sterk gereguleerde nettarieven waarin de gemaakte kosten niet direct of gedurende een langere periode aan de klant mogen worden doorgerekend. Door toename investeringsvolume, geopolitieke onrust en flink stijgende energieprijzen, stijgen de kosten en staan financiering en dividenduitkering onder druk. | |||||||
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | Vestigingsplaats Den Haag | Naamloze vennootschap | |||||
Deelnemende partijen | 355 gemeenten | ||||||
Stemverhouding | 0,16% | ||||||
Openbaar belang | |||||||
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Ze verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van de BNG vanwege dit maatschappelijke belang en dus niet primair uit een oogpunt van geldbelegging. | |||||||
Bestuurlijk belang | |||||||
Vertegenwoordiging/stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. | |||||||
Actuele ontwikkelingen | |||||||
BNG Bank heeft haar strategie aangescherpt om zich exclusief te richten op de publieke sector. Daarbij ligt de focus op vier Sustainable Development Goals (SDG’s). | |||||||
Financiële positie – Verbonden partij | Financieel belang – Gemeente | ||||||
01-01-2023 | 31-12-2023 | Aandelenkapitaal | 225.500 | ||||
Eigen vermogen | 4.615.000.000 | 4.700.000.000 | Leningen/garantstellingen | ||||
Vreemd vermogen | 107.459.000.000 | 110.819.000.000 | Dividend | 222.788 | |||
Resultaat 2023 | 254.000.000 | ||||||
Risico’s | |||||||
Er is sprake van onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten. De BNG heeft voldoende buffers en een AAA-rating. Voor verliesmakende klanten treft de BNG jaarlijks een voorziening, maar op het totale krediet is het percentage oninbare leningen laag. De kredietportefeuille blijft kwalitatief sterk. | |||||||
N.V. BAR-Afvalbeheer | Vestigingsplaats Albrandswaard | Naamloze vennootschap | |||||
Deelnemende partijen | Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk | ||||||
Stemverhouding | 33,3% | ||||||
Openbaar belang | |||||||
Inzameling van de huishoudelijke afvalstoffen op een duurzame manier tegen zo laag mogelijke tarieven. | |||||||
Bestuurlijk belang | |||||||
De NV BAR-Afvalbeheer is een zelfstandige uitvoeringsorganisatie die werkt binnen de kaders die de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk voor hun eigen gemeente stellen. Het lokale afvalbeleid is de verantwoordelijkheid van de gemeenten. De colleges van burgemeester en wethouders van de drie gemeenten zijn aandeelhouder en worden vertegenwoordigd in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder milieu. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. | |||||||
Actuele ontwikkelingen | |||||||
De verwerkingsprijzen van afval en de opbrengsten van grondstoffen fluctueren. Stijgende prijzen brandstof, energie en materialen. | |||||||
Financiële positie – Verbonden partij | Financieel belang – Gemeente | ||||||
01-01-2023 | 31-12-2023 | Aandelenkapitaal | 100.000 | ||||
Eigen vermogen | 300.000 | 300.000 | Leningen/garantstellingen | ||||
Vreemd vermogen | 0 | Bijdrage gemeente 2023 | -3.309.053 | ||||
Resultaat 2023 | 108.000 | ||||||
Risico’s | |||||||
Risico's zijn beperkt. Het eigendom van het afval en dus risico op extra verwerkingskosten ligt bij de gemeente. De NV kent vooral bedrijfsvoeringaangelegenheden. | |||||||
Oasen N.V. | Vestigingsplaats Gouda | Naamloze vennootschap | |||||
Deelnemende partijen | De gemeenten in het voorzieningsgebied | ||||||
Stemverhouding | 6,28% | ||||||
Openbaar belang | |||||||
Oasen draagt zorg voor de watervoorziening binnen het voorzieningsgebied. Oasen maakt drinkwater voor 750.000 mensen en 7.200 bedrijven, in 24 gemeenten waaronder Ridderkerk. Het gaat om totaal zo’n 45 miljard liter drinkwater. Hiervoor worden zeven zuiveringsstations, negen pompstations en een watertoren gebruikt. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat het bedrijf nut heeft voor de inwoners van onze gemeente en dus niet uit een oogpunt van geldbelegging. | |||||||
Bestuurlijk belang | |||||||
Vertegenwoordiging/stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. | |||||||
Actuele ontwikkelingen | |||||||
Voor drinkwater is sprake van een gebonden klantenmarkt (monopolie) met (streng) gereguleerde tarieven. Er wordt vol ingezet op verbetering en innovatie; robuust en duurzaam om meer circulair met water om te gaan. | |||||||
Financiële positie – Verbonden partij | Financieel belang – Gemeente | ||||||
01-01-2023 | 31-12-2023 | Aandelenkapitaal | |||||
Eigen vermogen | Leningen/garantstellingen | ||||||
Vreemd vermogen | Bijdrage gemeente 2023 | 0 | |||||
Resultaat 2023 | |||||||
Risico’s | |||||||
Drinkwater en de tarieven worden gereguleerd. Met name de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een grote invloed op de tariefstelling en daarmee op de resultaten. Vervuiling van drinkwater kan zorgen voor hogere reinigingskosten. Hierdoor kunnen tijdelijk activiteiten stilvallen, kunnen (lopende) projecten vertragen en in specifieke segmenten kan sprake zijn van vraaguitval. | |||||||
Sport Service Ridderkerk B.V. | Vestigingsplaats Ridderkerk | Besloten vennootschap | |||||
Deelnemende partijen | Ridderkerk | ||||||
Stemverhouding | 100% | ||||||
Openbaar belang | |||||||
Het exploiteren en coördineren van het sport gerelateerd maatschappelijk vastgoed in Ridderkerk. | |||||||
Bestuurlijk belang | |||||||
Vertegenwoordiging in het bestuur door de wethouders Sport, Maatschappelijk vastgoed en Financiën. | |||||||
Actuele ontwikkelingen | |||||||
In 2023 heeft de bv een extra bijdrage ontvangen van € 1.270.000 ontvangen vanwege de sterk gestegen energieprijzen en overige exploitatielasten en loonkosten. | |||||||
Financiële positie – Verbonden partij | Financieel belang – Gemeente | ||||||
01-01-2023 | 31-12-2023 | Aandelenkapitaal | 100 | ||||
Eigen vermogen | Leningen/garantstellingen | ||||||
Vreemd vermogen | Bijdrage gemeente 2023 | -3.701.647 | |||||
Resultaat 2023 | |||||||
Risico’s | |||||||
De verbonden partij heeft geen sluitende begroting op basis van de ingediende begroting en is dus volledig afhankelijk van aanvullende exploitatiebijdragen van de gemeente Ridderkerk. Er zal aan de gemeenteraad voorgesteld gaan worden om een bestemmingsreserve te creëren, waaruit de tekorten voor de komende drie tot vier jaar kunnen worden gedekt. | |||||||
Centrum Jeugd & Gezin Rijnmond (CJG) | Vestigingsplaats Rotterdam | Stichting | |||||
Deelnemende partijen | Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westvoorne. | ||||||
Stemverhouding | 3,6% | ||||||
Openbaar belang | |||||||
CJG Rijnmond treedt op als uitvoerder van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg. Het CJG is de plek waar ouders en verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen voor ondersteuning en advies over opgroeien, opvoeden en gezondheid. | |||||||
Bestuurlijk belang | |||||||
Vertegenwoordiging in de Raad voor het Publiek Belang | |||||||
Actuele ontwikkelingen | |||||||
Stabiel, mits onverwachte kosten stijgingen uitblijven. | |||||||
Financiële positie – Verbonden partij | Financieel belang – Gemeente | ||||||
01-01-2023 | 31-12-2023 | Aandelenkapitaal | |||||
Eigen vermogen | 2.883.772 | 3.167.639 | Leningen/garantstellingen | ||||
Vreemd vermogen | 6.902.276 | 6.902.276 | Bijdrage gemeente 2023 | -1.666.252 | |||
Resultaat 2023 | 283.867 | ||||||
Risico’s | |||||||
Onzekerheid over de kostenstijgingen door inflatie, macro economische ontwikkelingen of overheidsmaatregelen en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. |