Uitgaven

40,88%
€ -68.119.184
40,88% Complete

Inkomsten

12,86%
€ 22.165.635
12,86% Complete

Saldo

806,85%
€ -45.953.549

Programma 7 Sociaal domein

Uitgaven

40,88%
€ -68.119.184
40,88% Complete

Inkomsten

12,86%
€ 22.165.635
12,86% Complete

Saldo

806,85%
€ -45.953.549

Preventie en welzijn

Welzijn

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?
  • Wij hebben ervoor gezorgd dat meer inwoners zich optimaal kunnen ontwikkelen.
  • Wij hebben ingezet op informatievoorziening om inwoners beschikbare voorzieningen in de gemeente eenvoudig te kunnen laten vinden.
  • Wij hebben eind 2023 een eerste evaluatiemoment gehad met Facet Ridderkerk en huisartsen over de pilot Welzijn op recept. Het product Welzijn op Recept is bedoeld om een beroep op medische hulp in de eerstelijnszorg te verkleinen en de samenwerking tussen nullijn (welzijn en gezondheid) met huisartsen te versterken.
  • Wij hebben eerste stappen gezet, samen met de GGD en zorgverzekeraars, op het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). De stip op de horizon is: een gezonde generatie in 2040 met weerbare gezonde mensen die opgroeien, leven, werken en wonen in een gezonde leefomgeving met een sterke sociale basis.
  • Wij hebben inwoners gestimuleerd om voor zichzelf en elkaar te zorgen.
  • Wij hebben inwoners ondersteund bij het verrichten van vrijwilligerswerk.
  • Wij hebben mantelzorgers ondersteund.
  • Wij hebben de landelijke aanpak langer zelfstandig thuis wonen gefaciliteerd in Ridderkerk.
  • Het Sociaal Beheer Ridderkerk is gecontinueerd.
  • Wij hebben ingezet op het borgen van de Coalitie Eén tegen Eenzaamheid en met activiteiten ingezet op het signaleren, het voorkomen én het tegengaan van eenzaamheid.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Facet Ridderkerk en andere maatschappelijke partners zoals stichting Present Ridderkerk en de drie wijkverenigingen hebben uitvoering gegeven aan activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en bewegen voor alle leeftijdsgroepen. Belangrijke doelstellingen waren hierbij onder andere het bevorderen van vitaliteit en voorkomen van problemen.
Facet Ridderkerk leverde volgens de afgesproken productafspraken producten zoals mantelzorgerondersteuning, ondersteuning aan vrijwilligers, de vrijwilligersacademie, ondersteuning ouderen en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, jongerenwerk, servicediensten, formulierenbrigade, preventieve huisbezoeken aan 75-plussers, project Rouwbezoeken, maatjesproject, telefooncirkel, lief en leed straat en de senioren fittest.

Sociaal beheer Ridderkerk
De wijkverenigingen Stichting Wijkactiviteiten Slikkerveer (SWS), WAVO en wijkvereniging Drievliet ’t Zand hebben ook in 2023 een belangrijke rol vervuld voor de inwoners van Ridderkerk. Facet Ridderkerk exploiteert wijkvoorzieningencentrum Bolnes en wijkcentrum West. In en vanuit de wijkvoorzieningencentra vonden tal van activiteiten plaats die aansluiten bij de gemeentelijke beleidsdoelstellingen.

Coalitie Eén tegen Eenzaamheid Ridderkerk
In 2023 zijn de coördinatie-uren uitgebreid van 4 naar 16 uur per week. De coördinatorrol is belegd bij Facet Ridderkerk. De Stuurgroep Aanpak Eenzaamheid met de gemeente, Facet Ridderkerk, Wooncompas, stichting Present en stichting CJG Rijnmond geeft sturing aan de aanpak.

In 2023 vonden diverse activiteiten plaats. Vanuit de coalitie Eén tegen Eenzaamheid Ridderkerk is met activiteiten ook meegedaan aan de Week tegen Eenzaamheid. Ook scholen voor voortgezet onderwijs namen hieraan deel. De Wintercampagne behoorde ook tot het programma.

Volksgezondheid

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de publieke gezondheidszorg zoals vastgelegd in de Wet publieke gezondheid (Wpg). De Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) regio Rotterdam-Rijnmond en Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Rijnmond hebben uitvoering gegeven aan het basistakenpakket. De inzet op preventie en het bieden van lichtere, snelle en gerichte jeugdhulp dichtbij is gecontinueerd.

In 2023 zijn de eerste stappen gezet op het Integraal Zorgakkoord (IZA). Het IZA heeft als doel de zorg voor de toekomst goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Om dit te bereiken zijn afspraken gemaakt tussen het ministerie van VWS en een groot aantal partijen in de zorg. Op 10 oktober 2023 is in dit kader het Actieplan Samenredzaam Ridderkerk 2023 – 2026 vastgesteld.

We hebben ook in 2023 voor bewustwording onder jongeren gezorgd over wat de gevolgen zijn van verslavingen (onder andere alcohol, gamen, drugs). Door de gezondheidscoach op het voortgezet onderwijs en de interventies van Chris en Voorkom krijgen zij handvatten om verslavingen het hoofd te bieden en weten zij de relevante instanties te vinden.

Met de introductie van de zwangerschapsgesprekken hebben we beter zicht gekregen op zwangere vrouwen in Ridderkerk en worden potentiële risico’s eerder gesignaleerd. Hierdoor kan tijdig hulp worden ingezet om een gezonde ontwikkeling van het ongeboren kind te bevorderen en het ontstaan van gezondheids- en ontwikkelingsrisico’s voor het kind te beperken.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

We hebben invulling gegeven aan de zorg voor de publieke gezondheid zoals deze vastgelegd is in de Wet Publieke Gezondheid (WPG). Wij hebben uitvoering gegeven aan de deze wettelijke taken door het inkopen van het basistakenpakket van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) regio Rotterdam-Rijnmond en de Stichting Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Rijnmond.

De pilot POH GGZ-jeugd werd uitgevoerd in huisartsenpraktijken en is per januari 2023 uitgebreid met twee huisartsenpraktijken. In het laatste kwartaal van 2023 werd daar een derde huisartsenpraktijk aan toegevoegd.

Wij hebben de inzet op preventie en het bieden van lichtere, snelle en gerichte jeugdhulp dichtbij voortgezet. Dit geldt ook voor het verzorgen van bewustwording onder jongeren over de gevolgen van verslavingen (onder andere alcohol, gamen, drugs). De inzet van de gezondheidscoach op de middelbare school en de interventies van Chris en Voorkom leverden hier een belangrijke bijdrage om verslavingen te voorkomen en/of aan te pakken.

Basishulp en -ondersteuning

Openbaar vervoer

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Sinds 2019 kunnen AOW-gerechtigden in Ridderkerk gratis reizen met het openbaar vervoer. Het aantal AOW-gerechtigden dat hiervan gebruik maakt is in 2023 lager dan verwacht, waardoor het budget nog niet volledig wordt benut.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Vanaf 2019 is het openbaar vervoer voor AOW-gerechtigde inwoners in Ridderkerk gratis. Een groot aantal inwoners heeft hiervan gebruik gemaakt. Toch is het budget niet volledig benut. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de invloed van corona, waardoor vanaf 2020 minder gebruik werd gemaakt van het openbaar vervoer.

Samenkracht en burgerparticipatie

Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

De wijkteams vormen een stevige basis in de ondersteuning aan inwoners. De wijkteammedewerkers van de Toegang, preventie & ondersteuning en Zorg & veilig bieden gezamenlijk basishulp. Deze medewerkers voeren casusregie, leiden toe naar specialistische jeugdhulp en/of dragen zorg voor een integrale aanpak van de problematiek. De wijkteams zijn als verwijzer en eerstelijnszorg de verbinding tussen de vrij toegankelijke voorzieningen en tweedelijnszorg.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?
  • In het afgelopen jaar heeft de evaluatie van de schoolcontactpersonen plaatsgevonden, deze was positief. De inzet van schoolcontactpersonen binnen het basisonderwijs is voor 2024 geborgd.
  • In 2023 is de samenwerking met de lokale huisartsen voortgezet. Met betrekking tot jeugdigen is de samenwerking versterkt door uitbreiding van de inzet van praktijkondersteuners binnen een aantal huisartspraktijken.
  • In 2023 is de formatie van de lokale toegang van het wijkteam uitgebreid. Vanwege ziekte bij een aantal vaste medewerkers was de formatie in theorie wel op orde, maar in praktijk niet. Met incidentele inhuur hebben we kunnen voorkomen dat er een langere wachtlijst is ontstaan.
  • We hebben ingezet op voldoende formatie bij de backoffice zodat de wachtlijsten bij de administratieve afhandeling van jeugdhulpaanvragen zijn weggewerkt.
  • De wijkteammedewerkers werkten naast huisartsen en het onderwijs ook nauw samen met jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en ouderen- en jongerenwerkers.

Inkomensregelingen

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Ook in 2023 hebben we inwoners met een laag inkomen ondersteund via verschillende inkomensregelingen zoals Meedoen, bijzondere bijstand, Individuele Inkomenstoeslag en een collectieve zorgverzekering. In dit jaar hebben we extra aandacht gegeven aan ondersteuning bij hoge energiekosten. Daarnaast ondersteunen we verschillende initiatieven waar onze inwoners met een laag inkomen terecht kunnen zoals de Voedselbank Ridderkerk, de Social Store en de Kledingbank.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?
  • We hebben een energietoeslag verstrekt aan minima met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm. Als een inwoner een te hoog inkomen had voor energietoeslag is er individueel gekeken naar een tegemoetkoming via de bijzondere bijstand (bij een inkomen tot 150% van de bijstandsnorm).
  • De jaarlijkse overstapronde voor het nieuwe zorgverzekeringsjaar is gecommuniceerd via de Blauwkai en sociale media. Er is een webinar gegeven aan hulpverleners en vrijwilligers die inwoners adviseren over de collectieve zorgverzekering.
  • De website van Ridderkerkpas.nl heeft een nieuwe lay-out gekregen en het lokale aanbod is beter vindbaar voor minima en mantelzorgers. Er zijn in 2023 nieuwe winkels en partijen binnen Ridderkerk aangesloten.
  • Er is een actieplan opgesteld specifiek voor kwetsbare kinderen en kinderen die te maken krijgen met een 'scheiding'.

Arbeids- en begeleide participatie

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?
  • Wij hebben eerste stappen gezet om in het proces van een uitkeringsaanvraag meteen de koppeling met werkinschakeling te maken.
  • Wij hebben meer mogelijkheden gecreëerd voor de doelgroep arbeidsbeperkten door onder andere het opzetten van het leerwerkbedrijf Jong Vermogen.
  • Meer passende instrumenten gericht op arbeidsparticipatie voor inwoners met een lange afstand tot de arbeidsmarkt. Hiervoor zijn samenwerkingen aangegaan met aanbieders die ervaring hebben met deze doelgroep en beschikken over een werkgeversnetwerk om zo arbeidsparticipatie te realiseren.
  • Een betere integrale samenwerkingen tussen de verschillende teams binnen participatie.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?
  • Wij hebben klantmanagers aan de poort ingezet die inwoners direct na de uitkeringsaanvraag spraken en een plan van aanpak, gericht op werk, maakten. De inwoner met arbeidsmogelijkheden werd gekoppeld aan een WSP-accountmanager (Werkgeversservicepunt) die samen met de inwoner keek naar passende vacatures.
  • Wij hebben, samen met de buurgemeenten, het leerwerk bedrijf Jong Vermogen opgezet waar inwoners met een arbeidsbeperking kunnen gaan werken of zich ontwikkelen. Het betreft inwoners met een doelgroepindicatie garantiebaan of beschutwerk. Voor team arbeidsbeperkten hebben wij alle deskundigheid in huis om arbeidsbeperkten goed te kunnen bemiddelen. Wij hebben verschillende segmenten (werk, re-integratie, sociale activering, arbeidsbeperkten en statushouders) waardoor wij de inwoners beter gericht kunnen bedienen.
  • Wij zijn de samenwerking aangegaan met partijen zoals Jelloo, CurrentWerkt en TOM Zorggroep. Deze aanbieders richten zich op inwoners met multiproblematiek, deze doelgroep kan niet makkelijk deelnemen aan de reguliere arbeidsmarkt.
  • Wij hebben regelmatig overleggen op verschillende niveaus om de samenwerking te versterken, kennis te delen en instrumenten te harmoniseren en uitstroom te bevorderen, hiermee zijn we in de regio Rijnmond één van de koplopers op dit gebied.

Maatwerkvoorzieningen (Wmo)

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Met het verstrekken van maatwerkvoorzieningen aan onze inwoners hebben wij bijgedragen aan individuele zelfredzaamheid. Zo kunnen onze inwoners met een beperking zo lang mogelijk thuis wonen en participeren in de samenleving. Hierdoor werken we preventief en beogen we eveneens de behoefte aan intramurale voorzieningen te verkleinen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

In 2023 is de aanbesteding Hulpmiddelen geïmplementeerd. Per 1 maart 2023 zijn de nieuwe contracten ingegaan. Daarnaast hebben we de overeenkomsten met onze aanbieders voor Begeleiding, Huishoudelijke Hulp en onze trapliftleveranciers verlengd met twee jaar. Hiermee is de levering van kwalitatieve maatwerkvoorzieningen gecontinueerd.

Maat- en specialistisch werk

Maatwerkdienstverlening 18+

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Wmo

  • We hebben de ondersteuning van niet-zelfredzame inwoners gecontinueerd.
  • We hebben het vraagafhankelijk vervoer (Wmo collectief vervoer) opnieuw ingekocht.

Schuldhulpverlening

  • Door verschillende vormen van dienstverlening zoals de website van Geldfit, een schuldhulpmaatje en trajecten voor specifieke doelgroepen als jongeren en ondernemers sluiten we onze dienstverlening aan op de inwoners in Ridderkerk en hun verschillende behoeften.
  • Jongeren die deelnemen aan de pilot 'Opkopen schulden' werken aan een perspectiefplan passend bij hun persoonlijke situatie. Hierbij wordt aandacht besteed aan problematiek op verschillende leefgebieden en op stappen die zij kunnen zetten richting een duurzaam schuldenvrije toekomst.
  • We zijn aangesloten op het Landelijk Convenant Vroegsignalering dat als doel heeft om een (meer) problematische schuldensituatie te voorkomen. De inwoners met betalingsachterstanden bij verhuurders, woningcorporaties en nutsbedrijven komen in beeld. Op basis van een aantal criteria wordt gekeken, in samenwerking met het wijkteam, naar een passend hulpaanbod voor de inwoners die dat willen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wmo

  • De overeenkomsten voor Begeleiding, Dagbesteding, Kortdurend Verblijf en Hulp bij het huishouden zijn met de duur van twee jaar verlengd.
  • We hebben via een Open House inkoopprocedure voor het vraagafhankelijk vervoer (Wmo collectief vervoer) het eigen kracht model in werking gesteld, waardoor de inwoner nu uit meerdere vervoerders kan kiezen. Hierdoor stuurt de inwoner zelf op kwaliteit. Daarnaast betalen we niet meer voor de beschikbaarheid van het vervoer, maar maken wij in het nieuwe model gebruik van de vervoerscapaciteit die al bij lokale vervoerders beschikbaar is.
  • De aanbesteding voor de nieuwe contracten Beschermd Woonvoorzieningen is uitgesteld. De nieuwe contracten zullen in 2025 ingaan. De huidige contracten zijn met een jaar verlengd.

Schuldhulpverlening

  • We maken gebruik van de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Door middel van een korte vragenlijst worden inwoners gewezen op lokale aanbieders waar zij terecht kunnen met hun hulpvragen. Inwoners kunnen tevens via Geldfit een ‘potjescheck’ doen om te zien op welke regelingen zij recht hebben. Specifiek voor jongeren zetten we ons met Moneyways in voor financiële educatie op scholen. We werken samen met vrijwillige Schuldhulpmaatjes, die inwoners preventief kunnen helpen met advies en met het op orde brengen van de financiële administratie. We wijzen inwoners op voorliggende voorzieningen om schulden te voorkomen.
  • De preventiemedewerker bij schuldhulpverlening werkte vanaf oktober 2023 intensiever samen met het wijkteam, bijvoorbeeld door samen op huisbezoek te gaan bij het signaleren van betalingsachterstanden. De preventiemedewerker doet een eerste inventarisatie van de schuldensituatie en doet een hulpaanbod. De wijkteammedewerker kijkt naar verschillende leefgebieden en biedt ondersteuning waar nodig. De wijkteammedewerker heeft vaak een meer informeel buurtcontact, wat kan bijdragen aan het bereiken van inwoners met een passend hulpaanbod.
  • We zijn in 2023 van start gegaan met onze nieuwe aanbieder voor schuldhulpverlening: de Kredietbank Nederland. De dossiers bij Plangroep zijn aflopend. De aflosperiode van een minnelijke schuldregeling (Msnp) is vanaf 1 juli 2023 verkort van 36 naar 18 maanden. Hierdoor hebben inwoners sneller perspectief op een duurzame schuldenvrije toekomst.
  • De pilot opkopen schulden jongeren is in 2023 gestart en hiervoor zijn beleidsregels opgesteld. Er zijn 15 jongeren aangemeld voor dit project.
  • Voor ondernemers met schulden blijven we de dienstverlening voortzetten. Schuldhulpverlening aan ondernemers wordt ingekocht bij het Regionaal Bureau Zelfstandigen Rotterdam.

Maatwerkdienstverlening 18-

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Met ingang van 2023 zijn de aanbestede zorgaanbieders van start gegaan met het uitvoeren van de lokale inkoop jeugdhulp. In samenwerking met de zorgaanbieders zorgen we voor een dekkend aanbod van jeugdhulp in Ridderkerk. Naast de zorgaanbieders zijn de huisartsen, scholen, jeugdverpleegkundigen en artsen belangrijke partners. Gezamenlijk hebben we ingezet op vroegtijdig signaleren en ondersteunen om zwaardere problematiek te voorkomen (preventieve aanpak). Een voorbeeld van een preventieve aanpak is een samenwerking in een vroeg stadium tussen de jeugdhulpaanbieders, het onderwijs en het wijkteam.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?
  • We zijn gestart met het nieuwe lokale jeugdhulpaanbod wat gezinsgericht is en aandacht heeft voor alle leefgebieden, inclusief opvoedondersteuning.
  • In een aantal huisartsenpraktijken is de samenwerking met het wijkteam voortgezet door de inzet van de praktijkondersteuner huisarts jeugd-GGZ (POH jeugd-GGZ). Daarnaast heeft er een uitbreiding van inzet praktijkondersteuners plaatsgevonden.
  • Jeugdhulpaanbieders, het onderwijs en het wijkteam werken in een vroeg stadium nauwer met elkaar samen.
  • Wanneer een doorbraak nodig is binnen multidisciplinaire casuïstiek van het wijkteam om zwaardere problematiek te voorkomen, hebben we de doorbraakmethode gehanteerd. De doorbraakmethode wordt gehanteerd binnen het gehele sociaal domein.
  • We hebben een nieuwe aanbesteding gedaan voor het routevervoer. De uitvoering hiervan is ingegaan op 1 augustus 2023.
  • In 2023 hebben we het contractmanagement versterkt. We hebben ingezet op partnership met de zorgaanbieders vanuit de lokale inkoop jeugdhulp door middel van contractgesprekken, ontwikkeltafels en een zorgmarkt.

Geëscaleerde zorg 18+

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?
  • We hebben de ondersteuning van niet-zelfredzame inwoners gecontinueerd.
  • We hebben een overeenstemming bereikt met een nieuwe zorgaanbieder voor de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ) trajecten.
  • De pilot 'Buut Vrij' is voortgezet.
  • De samenwerking met het regionale meldpunt voor slachtoffer mensenhandel is voortgezet.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?
  • De overeenkomsten voor Begeleiding, Dagbesteding, Kortdurend Verblijf en Hulp bij het huishouden zijn met de duur van twee jaar verlengd.
  • We hebben gesprekken gevoerd met de Parnassiagroep, om hen te contracteren voor de OGGZ-trajecten. Gezien de crisisdienst onderdeel is van de Parnassiagroep, kunnen we hierdoor beter inspelen op crisissituaties, risico’s beperken en sneller herstelgericht werken.
  • We hebben opnieuw een subsidie toegekend voor de pilot 'Buut Vrij' en het meldpunt slachtoffers mensenhandel.

Geëscaleerde zorg 18-

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

We hebben ervoor gezorgd dat jeugdigen zo snel mogelijk gepaste ondersteuning en/of passende jeugdhulp kunnen krijgen.
Daarnaast werken we nog meer toe naar nabije en passende jeugdhulp met behulp van de nieuwe aanbesteding lokale jeugdhulp waarvan de uitvoering op 1 januari 2023 is gestart. Regionaal wordt er ook gewerkt aan het wegwerken van de regionale wachtlijsten (specialistische aanbieder). Er is een aandachtfunctionaris werkzaam bij de GRJR die toeziet op de omvang van de wachtlijst. De GRJR houdt ook toezicht op de spreiding van de wachttijden.

In het samenwerkingsverband van de GRJR is er veel aandacht voor de Hervormingsagenda Jeugd besteed in 2023. De Hervormingsagenda bestaat uit een groot pakket aan maatregelen, welke in de komende periode uitgewerkt moeten worden in een implementatieplan. Gelijktijdig is er een 2023 een eerste aanzet gemaakt voor een Regionale BestuursOpdracht Kostenbeheersing (jeugdhulp) (RBOK).
Deze opdracht moet leiden tot kostenbeheersing binnen de (specialistische) jeugdhulp. Op basis van deze bestuursopdracht moeten diverse maatregelen en randvoorwaarden om de kosten te beheersen worden uitgewerkt in 2024.

Via de wijkteams zetten we in op een preventieve aanpak vanuit de wijkteammedewerkers Preventie & Ondersteuning. De Zorg & Veilig medewerkers voeren de intensieve vrijwillige hulpverlening uit. Dit vervangt de dranghulpverlening die voorheen werd uitgevoerd door de Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond (JBRR).
Door het lokaal inbedden van intensieve vrijwillige hulpverlening (IVH) hebben we een betere integrale samenwerking tussen het sociaal domein en het veiligheidsdomein bevordert. Daarmee voorkomen we verslechtering van problematiek binnen het systeem(gezin).

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?
  • Er wordt op regionaal niveau gekeken hoe de samenwerking in de jeugdbeschermingsketen versterkt kan worden in lijn met het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming. Een onderzoeksbureau heeft een impactanalyse van het toekomstscenario uitgewerkt in het derde kwartaal van 2023. De resultaten van deze analyse worden begin 2024 verwacht.
  • Onze rechtstreekse deelname aan de lokale proeftuin Toekomstscenario kind en gezinsbescherming is medio 2023 afgerond. De Gemeente Ridderkerk doet nog steeds mee aan de proeftuin Toekomstscenario maar levert momenteel geen capaciteit. De bevindingen van andere gemeenten op het vlak van ketensamenwerking worden in de loop van 2024 regionaal gedeeld.
  • Naast het monitoren van de gemiddelde wachttijd en de omvang van de wachtlijst, houdt de GRJR ook toezicht op de spreiding van de wachttijden. Met andere woorden, ze analyseren hoelang de meeste jeugdigen moeten wachten voordat ze zorg ontvangen. De regionale gemiddelde wachttijden zijn verminderd van 29 weken naar de norm van 14 weken.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Primitieve begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil 2023
Lasten
7.1-Basishulp en -ondersteuning
2.5:Openbaar vervoer -472.300 -471.600 -246.779 224.821
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie -1.015.211 -4.955.000 -2.941.308 2.013.692
6.2:Toegang en eerstelijnvoorzieningen -4.383.700 -4.195.900 -5.203.177 -1.007.277
6.3:Inkomensregelingen -16.618.300 -21.348.200 -23.578.575 -2.230.375
6.4:WSW en Beschut werk -268.100 -432.200 -381.837 50.363
6.5:Arbeidsparticipatie -3.420.700 -1.890.900 -1.952.671 -61.771
6.6:Maatwerkvoorzieningen (Wmo) -3.462.900 -3.729.700 -3.581.051 148.649
Totaal 7.1-Basishulp en -ondersteuning -29.641.211 -37.023.500 -37.885.398 -861.898
7.2-Preventie en welzijn
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingzaken -463.400 -471.400 -470.215 1.185
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie -4.250.442 -4.395.600 -3.495.071 900.529
7.1:Volksgezondheid -1.386.300 -1.985.800 -1.947.325 38.475
Totaal 7.2-Preventie en welzijn -6.100.142 -6.852.800 -5.912.611 940.189
7.3-Maatwerk/ specialistisch
6.71:Maatwerkdienstverlening 18+ -9.352.700 -9.687.700 -9.352.840 334.860
6.72:Maatwerkdienstverlening 18- -10.867.400 -12.118.000 -12.897.216 -779.216
6.81:Geëscaleerde zorg 18+ -100.600 -82.900 -61.411 21.489
6.82:Geëscaleerde zorg 18- -2.087.300 -1.799.100 -2.009.710 -210.610
Totaal 7.3-Maatwerk/ specialistisch -22.408.000 -23.687.700 -24.321.177 -633.477
Totaal Lasten -58.149.353 -67.564.000 -68.119.186 -555.186
Baten
7.1-Basishulp en -ondersteuning
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie 0 4.175.600 4.150.414 -25.186
6.2:Toegang en eerstelijnvoorzieningen 0 0 1.310.407 1.310.407
6.3:Inkomensregelingen 13.989.600 15.015.500 14.901.093 -114.407
6.5:Arbeidsparticipatie 0 0 64.077 64.077
6.6:Maatwerkvoorzieningen (Wmo) 536.900 536.900 509.051 -27.849
Totaal 7.1-Basishulp en -ondersteuning 14.526.500 19.728.000 20.935.042 1.207.042
7.2-Preventie en welzijn
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie 0 0 1.800 1.800
7.1:Volksgezondheid 0 616.500 578.411 -38.089
Totaal 7.2-Preventie en welzijn 0 616500 580211 -36289
7.3-Maatwerk/ specialistisch
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 30.300 30.300 0 -30.300
6.72:Maatwerkdienstverlening 18- 0 0 127.778 127.728
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 36.000 36.000 36.000 0
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 0 0 34.541 34.541
Totaal 7.3-Maatwerk/ specialistisch 66.300 66.300 198.319 131.969
Totaal Baten 14.592.800 20.410.800 21.713.572 1.302.722
Saldo - Lasten en baten -43.556.553 -47.153.200 -46.405.614 747.536
Onttrekkingen
7.3-Maatwerk/ specialistisch
0.10:Mutaties reserves 371.000 1.078.000 452.112 -625.888
Totaal 7.3-Maatwerk/ specialistisch 371.000 1.078.000 452.112 -625.888
Totaal Onttrekkingen 371.000 1.078.000 452.112 -625.888
Saldo - Reserves 371.000 1.078.000 452.112 -625.888
Saldo Sociaal domein -43.185.553 -46.075.200 -45.953.502 121.648

Openbaar vervoer voor pensioengerechtigden (voordeel € 224.218)
Het voordeel ontstaat doordat er minder pensioengerechtigden gebruik maken van vrij reizen met het openbaar vervoer en dat degene die gebruik maken van het openbaar vervoer dan minder ver reizen met het openbaar vervoer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel € 603)

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel € 1.185)

Vluchtelingen (nadeel € 29.259)
Het verleende subsidiebedrag voor Vluchtelingenwerk is hoger uitgevallen dan begroot door de hoge huisvestingstaakstelling in 2023.

Opvang Oekraïners (voordeel € 2.020.688)
We hebben meer ontvangen vanuit de Rijksregeling voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne, dan dat we hebben uitgegeven.

Door te belasten kosten VRR Vluchtelingen (nadeel € 25.102)
Dit betreft een correctie voor een factuur betrekking hebbende op 2022.

Mantelzorgwaardering o.a. Pluim (voordeel € 82.236)
Bij nader inzien is het volledige budget in 2023 niet nodig geweest, omdat er minder aanvragen waren dan verwacht.

Ouderenwerk (voordeel € 161.175)
Vanuit de SPUK IZA 2023 is incidenteel de Toch Thuis subsidie voor Aafje betaald (2023), aangezien de IZA middelen niet naar 2024 meegenomen konden worden. Dit bedroeg € 89.000. Normaliter wordt deze subsidie uit het budget Ouderenwerk betaald. De overige € 72.175 is in 2023 niet besteed. De verwachting is dat dit een incidenteel overschot is.

Mantelzorg en vrijwilligersbeleid (voordeel € 203.175)
Het positief resultaat ten opzichte van de begroting (onderschrijding) is grotendeels ontstaan doordat een deel van de uitgaven aan Facet is betaald uit de specifieke uitkering GALA (SPUK). Het gaat om de producten: langer gezond (circa € 19.800), ondersteuning aan individuelen en groepen (circa € 102.500), preventieve huisbezoeken 75+ (circa € 11.800), mantelzorgondersteuning (circa € 31.300), regie coalitie één tegen eenzaamheid (circa € 22.300) en welzijn op recept (circa € 17.200).

Wmo algemene voorzieningen (voordeel € 370.800)
In 2023 is er voor € 50.000 subsidie verleend aan Stichting SOL voor het Geheugenpaleis. De overige middelen gaan terug naar de reserve innovatiefonds sociaal domein, aangezien het een structureel budget betreft. Voor 2024 zijn deze middelen nodig, omdat er een innovatiesubsidie van € 150.000 aan Stichting Bram toegekend is. De beschikbare gelden op het budget, bestemd voor innovatiesubsidies, zijn gereserveerd tot en met 2025.

Lokaal Preventief Jeugd (voordeel € 37.738)
Er is minder uitgegeven dan begroot. De uitgaven ten behoeve van de uitvoering voor Kansrijke Start zijn uit de SPUK GALA middelen gedekt, waardoor het incidentele budget van € 24.000 bij nader inzien niet nodig was.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel € 69.384)

Inzet in Wijkteams (voordeel € 267.090)

Het positieve resultaat komt door minder inzet van medewerkers Preventie & Ondersteuning, die vanuit de aanbestede zorgaanbieders geleverd worden. We hebben te maken gehad met fors verzuim door ziekte en zwangerschapsverloven van externe medewerkers. Daarnaast is het lastig om vacatures tijdig en passend in te vullen. Dit wordt veroorzaakt door de krapte op de arbeidsmarkt, wat ook een landelijk probleem is. Om deze redenen is het niet gelukt om het volledige budget uit te nutten.

Er zijn DUVO-middelen Toekomstscenario beschikbaar gesteld van € 26.098. Doordat de middelen eind 2023 beschikbaar zijn gesteld konden deze niet tijdig en doelmatig ingezet worden. Er zijn in het kader van het Toekomstscenario en de nieuwe regiovisie HGKM (huiselijk geweld en kindermishandeling) regionale afspraken gemaakt over het inzetten van ervaringsdeskundigen met deze gelden.

We schuiven het voordelig resultaat door ten gunste van de kostenpost ‘Loonkosten cluster Sociaal Domein’.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel € 35.696)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel € 344)

Wet BUIG uitkeringen (nadeel € 992.003)
Het tekort op het begrote bedrag BUIG is een samenspel van verschillende factoren. De Rijksbijdrage voor de verstrekking van uitkeringen is niet toereikend om het uitkeringsbestand in Ridderkerk te voorzien van een uitkering. Landelijk is het budget voor de verstrekking van uitkeringen ongeveer gelijk gebleven. Dit staat los van de verhoging van het wettelijk minimumloon.
Ook in Ridderkerk is het uitkeringsbestand redelijk gelijk gebleven. Dit is vergelijkbaar met 2022.

Gezien de ambitie van een daling van 10% van het uitkeringsbestand is er ingezet op verschillende ontwikkeltrajecten. Dit zijn vaak langdurige trajecten, gezien de lange afstand tot de arbeidsmarkt van de uitkeringsgerechtigden. Het financieel effect van deze inzet is niet in 2023 waarneembaar. Het financieel beeld over 2023 is vergelijkbaar met het resultaat van het voorafgaande jaar (2022).

Verder is het begrote bedrag voor Loonkostensubsidie niet dekkend gebleken voor alle mensen met een arbeidsbeperking die de gemeente Ridderkerk op deze wijze ondersteund heeft.

Besluit Zelfstandigen (nadeel € 66.098)
Het tekort op het begrote bedrag wordt veroorzaakt doordat er minder is teruggevorderd dan verwacht. In de praktijk is het terugvorderingsproces ingewikkeld. Hierbij moet rekening gehouden worden met de individuele situatie van de inwoner.

Minimabeleid (nadeel € 1.410.351)
Het tekort komt door de uitvoering van de eenmalige energietoeslag 2023. De uitgaven 2023 worden achteraf nog belast met uitvoeringskosten 2023 ter hoogte van € 67.821. De Rijksbijdrage voor dit onderdeel is bekend gemaakt in de decembercirculaire 2023 en bedraagt € 2.223.169 (zie Toelichting 0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds in Niet in de programma's opgenomen baten en lasten) en hiermee wordt het tekort gedekt. Het restant is voor de uitvoering eenmalige energietoeslag 2023 die tot en met 30 juni 2024 doorloopt.

Kwijtscheldingen (nadeel € 40.144)
In 2023 zijn er ten opzichte van 2022 meer kwijtscheldingen toegekend aan belastingplichtigen (zie Kwijtscheldingsbeleid in Paragraaf 1 Lokale heffingen). Dit heeft geleid tot incidentele extra kosten aan kwijtscheldingen.

Schuldhulpverlening (voordeel € 149.969)

  • Voor de pilot 'Opkopen schulden jongeren' is een overschot van € 119.832. De opstart van het project en voorbereidingen duurden langer dan verwacht. Het project is van start gegaan in het tweede deel van 2023. Het overschot dat bedoeld is voor de pilot wordt doorgeschoven naar het volgende jaar.
  • In het Minimabeleid en Plan Schuldhulpverlening Ridderkerk 2021 – 2024 staat een aantal taken omschreven voor schuldhulpverlening en preventie. Onder preventie staan twee taken benoemd, die niet zijn uitgevoerd in het jaar 2023: het project laaggeletterdheid en de Nibud Geldkrant (ook niet uitgegeven in 2022). Deze projecten zijn niet gestart wegens meerdere personeelswisselingen gedurende het jaar.
  • In 2023 zijn niet alle aanvragen schuldhulpverlening afgehandeld. Hierdoor zijn minder trajecten ingezet bij de Kredietbank en vallen de kosten voor schuldhulpverlening lager uit. Vanaf januari 2024 pakken we deze aanvragen op.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel € 38.789)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel € 24.944)

Sociale werkvoorziening (voordeel € 43.543)
De Wet sociale werkvoorziening (WSW) is een sterfhuisconstructie. Dat betekent dat er steeds minder mensen onder deze regeling vallen. Het begrote bedrag wordt afhankelijk van het aantal indicaties afgebouwd.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel € 6.820)

Re-integratieprojecten (nadeel € 26.202)
Het tekort wordt vooral veroorzaakt door eenmalige kosten voor het onderzoek inkomstenvrijlating in 2023 van € 32.400.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel € 28.508)

Wmo/collectief vervoer (voordeel € 86.498)
Het aantal ritten is ten opzichte van 2022 licht gestegen. De verwachting is dat het huidige niveau zich voortzet, waardoor het oude niveau van vóór corona niet bereikt wordt. Dit resulteert in een structureel overschot van € 86.498.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel € 34.302)

Wmo Huishoudelijke verzorging ZIN (voordeel € 228.814)
In de 2e Tussenrapportage 2023 is € 160.000 bijgeraamd in verband met stijgende cliëntaantallen (€ 80.000) en de tariefwijziging per 1 oktober 2023 (€ 80.000). De stijging van de cliëntaantallen is in het laatste kwartaal van 2023 echter afgevlakt, waardoor ook de tariefimpact lager is uitgevallen. Dit is niet de lange termijn verwachting. Daarnaast zijn door toepassing van het HHM protocol (concreter indiceren van uren) de hoogte van de kosten per indicatie gedaald. Aanbieders kunnen uren waarin geen ondersteuning is geleverd daardoor niet declareren.

Wmo Begeleiding (nadeel € 125.606)
Het aantal beschikkingen voor Wmo Begeleiding is nagenoeg hetzelfde gebleven. Het negatieve resultaat van € 125.606 wordt door de tariefstijgingen per 1 oktober 2023 verklaard. Deze tariefstijging werd te laat bekend om mee te nemen in de 2e Tussenrapportage 2023.

Wmo Dagbesteding (voordeel € 163.878)
Bij het vaststellen van de begroting 2023 is rekening gehouden met een grotere impact van de tariefwijziging per 1 oktober 2023. De indexatie was fors, maar deze is te hoog ingeschat. Verder lag de verzilveringsgraad gemiddeld 20% lager dan in 2022. Ook is er een daling te zien in het aantal beschikkingen van circa 10%, wat verklaard kan worden door een hogere uitstroom naar de Wet langdurige zorg (Wlz).

Wmo Huishoudelijke verzorging PGB (voordeel € 53.414)
Het resultaat wordt verklaard door een lichte daling (circa 3%) van het aantal PGB-beschikkingen in 2023. Dit komt doordat, we ter bescherming van kwetsbare inwoners en ter voorkoming van oneigenlijk gebruik, de toetsing aan de poort voor PGB (Persoonsgebonden Budget) hebben verstevigd (op grond van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Ridderkerk 2022).

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel € 15.940)

Lokale Jeugdhulp ZIN (nadeel € 26.076)
In 2023 hebben we te maken gehad met een overgangsjaar bij de lokale inkoop van jeugdhulp waardoor het niet mogelijk was om een goede begroting te maken per productcode. Er zijn in 2023 namelijk meerdere productcodes bijgekomen naar aanleiding van de nieuwe aanbesteding in 2022. Daarnaast werden we in 2023 wettelijk verplicht om met meer en andere taakvelden (en productcodes) te werken.
De mutaties per productcode zijn daarom niet representatief en om die reden rapporteren we over het totale zorgverbruik. Dit is het gecombineerde resultaat van Zorg in Natura (ZIN) en het Persoonsgebonden Budget (PGB).
Vanaf 2024 is de begroting op productniveau nauwkeuriger te maken op basis van het zorgverbruik in 2023. De verwachting is daardoor dat de mutaties die we nu zien per productcode na 2024 niet of nauwelijks zullen voorkomen. Eventuele afwijkingen kunnen dan wel per productcode verantwoord worden.
De verklaring voor het genoemde positieve resultaat heeft te maken met de nieuwe inkoop van jeugdhulp vanaf 1 januari 2023. Sinds deze inkoop werkt de gemeente met een ‘p x q systematiek’ waardoor er ‘niet meer dan nodig’ wordt gedeclareerd door zorgaanbieders. In voorgaande jaren werd er gewerkt met een ‘arrangementen systematiek’ waarin de beschikkingswaarde en de bijbehorende verzilveringsgraad hoger lagen dan nu. De begroting 2023 was daarop afgesteld.

Specialistische jeugdvoorzieningen in natura (nadeel € 630.463)
De oorspronkelijke begroting van de GRJR (juli 2022) was gebaseerd op aannames over vermindering van de inzet van regionaal ingekochte hulp (meer lokaal inzetten in plaats van regionaal). Uit de ontvangen toewijzingen was deze verschuiving naar lokale zorg vrijwel (nog) niet zichtbaar. De ontwerpbegrotingswijziging (april 2023) was een bijstelling, omdat die vermindering minder dan verwacht optrad in de eerste maanden, terwijl die voor de rest van het jaar nog wel werd verwacht. In de eerste bestuursrapportage GRJR (juli 2023) werd al geconcludeerd dat het resultaat voor 2023 lastig te voorspellen is. De eerste bestuursrapportage gaf wel genoeg aanleiding om de definitieve begrotingswijziging (september 2023) op te hogen, maar was nog wel gebaseerd op inschattingen van gemeenten dat de dalende lijn alsnog in zou zetten. In de realisatiecijfers tot en met juli 2023 was te zien dat met name de inzet van B (opname) en E (ambulant) hoger was dan voorzien. De aannames op basis van de eerste rapportage en de inschattingen per gemeente in de gewijzigde begroting komen in de praktijk (nog) niet uit. In november 2023 was de verwachting dat de aangepaste begroting GRJR met € 35 miljoen overschreden zou worden. Dit is te verklaren doordat in de kern de ambities te rooskleurig door vertaald zijn in de begroting en dit wordt gaandeweg het jaar steeds meer zichtbaar in de realisatiecijfers.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel € 5.051)

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel € 21.489)

Specialistische jeugdvoorzieningen in natura (nadeel € 176.523)
Zie voor toelichting Maatwerkdienstverlening 18-.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel € 455)

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel € 387)

Algemene reserve (nadeel € 142.856)

  • Het budget voor Sociale (wijk)werkplaats voor mensen die zijn aangewezen op bijvoorbeeld sociale activering en/of beschut werk, ingevolge het collegeprogramma 2022-2026, is in 2023 niet uitgegeven. Hierdoor is dekking uit de algemene reserve hiervoor ook niet nodig (nadeel € 35.000).
  • De uitvoeringskosten van de rijksregeling eenmalige energietoeslag zijn lager dan geraamd. Hierdoor is ook de dekking uit de algemene reserve hiervoor lager (nadeel € 54.426).
  • Overige (nadeel € 53.430).

Reserve innovatiefonds sociaal domein (nadeel € 483.032)

  • Omdat de uitgaven voor innovatie lager zijn dan geraamd, hoeft er voor dekking hiervan ook minder aan de reserve innovatiefonds sociaal domein te worden onttrokken (nadeel € 363.200).
  • Voor dekking van extra inzet ter voorkoming van problematische schulden is minder uit de reserve nodig dan geraamd (nadeel € 119.832).

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
12 Werkloze jongeren Waarstaatjegemeente.nl % in de leeftijd van 16-22 jaar 1,0% (2021)
13 Kinderen in uitkeringsgezinnen Waarstaatjegemeente.nl % kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen 7,0% (2021)
14 Jongeren met een delict voor de rechter Waarstaatjegemeente.nl % jongeren van 12-21 jaar 1,0% (2021)
15 Jongeren met jeugdhulp Waarstaatjegemeente.nl % jongeren met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar 8,6%
16 Jongeren met jeugdbescherming Waarstaatjegemeente.nl % jongeren met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar 0,8%
17 Jongeren met jeugdreclassering Waarstaatjegemeente.nl % van alle jongeren van 12-23 jaar 0,5%
18 Wmo-cliënten met individuele maatwerkarrangementen Monitor Sociaal Domein Wmo Aantal per 10.000 inwoners 820,0 (2022)
19 Banen Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar 772,3 (2022)
20 Netto arbeidsparticipatie Waarstaatjegemeente.nl % werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking 72,8%
21 Personen met een bijstandsuitkering Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 10.000 inwoners 317,4
22 Personen met lopende re-integratietraject Waarstaatjegemeente.nl Aantal per 10.000 inwoners van 15-64 jaar 172,8