Paragraaf 5 Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering

De bedrijfsvoering wordt vanaf 1 januari 2014 door de BAR-organisatie uitgevoerd. Voor een toelichting op de bedrijfsvoering verwijzen wij u naar de jaarrekening 2023 van de BAR-organisatie.
De bijdrage aan de BAR-organisatie voor de bedrijfsvoering wordt getoond in onderstaande tabel. 

Bijdrage Begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil
Bijdrage GR BAR-organisatie -34.913.850 -39.559.050 -39.080.626 478.424

Verdeling van de BAR-bijdrage over de taakvelden

Terug naar navigatie - Verdeling van de BAR-bijdrage over de taakvelden

Van de gehele BAR-bijdrage wordt de bijdrage voor personeelskosten verdeeld over de taakvelden. De overhead wordt niet verdeeld.

Programma/taakveld Primitieve begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil 2023
1 Bestuur en (overheids)participatie
0.1:Bestuur 20.748.700 25.056.450 24.518.814 -537.636
0.2:Burgerzaken -753.500 -1.019.900 -997.999 21.901
Totaal 1 Bestuur en (overheids)participatie 19.995.200 24.036.550 23.520.816 -515.734
2 Veiligheid
1.1:Crisisbeheersing en brandweer -82.700 -44.900 -43.967 933
1.2:Openbare orde en veiligheid -1.089.100 -1.593.400 -1.559.203 34.197
8.3:Wonen en bouwen 0 -566.400 -554.265 12.135
Totaal 2 Veiligheid -1.171.800 -2.204.700 -2.157.435 47.265
3 Verkeer, vervoer en wegen
2.1:Verkeer en vervoer -1.985.700 -2.532.550 -2.478.417 54.133
2.2:Parkeren -84.200 -59.000 -57.746 1.254
2.3:Recreatieve havens -39.300 -600 -619 -19
2.4:Economische havens en waterwegen -41.600 -23.200 -22.758 442
2.5:Openbaar vervoer -6.500 -20.100 -19.716 384
Totaal 3 Verkeer, vervoer en wegen -2.157.300 -2.635.450 -2.579.255 56.195
4 Economische zaken
0.2:Burgerzaken -264.900 -304.700 -298.104 6.596
0.3:Beheer overige gebouwen en gronden -311.900 -713.700 -698.335 15.365
3.1:Economische ontwikkeling -180.600 -143.000 -139.952 3.048
3.3:Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -76.700 -42.800 -41.955 845
3.4:Economische promotie -29.600 0 0 0
8.1:Ruimte en leefomgeving 0 -143.100 -140.099 3.001
Totaal 4 Economische zaken -863.700 -1.347.300 -1.318.444 28.856
5 Onderwijs
4.1:Openbaar basisonderwijs -16.700 -490.000 -479.459 10.541
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingzaken -54.500 -118.600 -116.064 2.536
Totaal 5 Onderwijs -71.200 -608.600 -595.523 13.077
6 Cultuur, sport en groen
5.1:Sportbeleid en activering -37.900 -49.700 -48.612 1.088
5.3:Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -21.800 -76.500 -74.775 1.725
5.4:Musea -16.700 -49.400 -48.302 1.098
5.5:Cultureel erfgoed -83.500 -40.300 -39.323 977
5.6:Media -38.600 -656.600 -642.478 14.122
5.7:Openbaar groen en (openlucht) recreatie -2.105.800 -2.387.700 -2.336.452 51.248
Totaal 6 Cultuur, sport en groen -2.304.300 -3.260.200 -3.189.941 70.259
7 Sociaal domein
2.5:Openbaar vervoer -25.400 -24.700 -24.097 603
4.3:Onderwijsbeleid en leerlingzaken -28.800 -13.100 -12.896 204
6.1:Samenkracht en burgerparticipatie -59.400 -53.400 -52.172 1.228
6.2:Toegang en eerstelijnvoorzieningen -2.062.700 -1.663.100 -1.627.404 35.696
6.3:Inkomensregelingen -176.300 -1.806.300 -1.767.511 38.789
6.4:WSW en Beschut werk -185.800 -314.900 -308.080 6.820
6.5:Arbeidsparticipatie -2.479.300 -794.400 -777.321 17.079
6.6:Maatwerkvoorzieningen (WMO) -755.900 -1.144.300 -1.119.769 24.531
6.71:Maatwerkdienstverlening 18+ -85.200 -180.600 -176.643 3.957
6.72:Maatwerkdienstverlening 18- -215.300 -238.200 -233.150 5.050
6.81:Geëscaleerde zorg 18+ -23.100 -5.400 -5.264 136
6.82:Geëscaleerde zorg 18- -42.100 -21.200 -20.746 454
7.1:Volksgezondheid -36.500 -19.500 -19.099 401
Totaal 7 Sociaal domein -6.175.800 -6.279.100 -6.144.151 134.949
8 Gezondheid en duurzaamheid
1.2:Openbare orde en veiligheid -138.600 -259.400 -253.824 5.576
7.1:Volksgezondheid -2.300 -7.200 -7.064 136
7.2:Riolering -729.800 -1.012.300 -990.654 21.646
7.3:Afval -433.800 -706.900 -691.709 15.191
7.4:Milieubeheer -294.800 -818.100 -800.543 17.557
Totaal 8 Gezondheid en duurzaamheid -1.599.300 -2.803.900 -2.743.794 60.106
9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed
0.3:Beheer overige gebouwen en gronden -597.900 -305.800 -299.286 6.514
3.2:Fysieke bedrijfsinfrastructuur -145.700 -23.000 -22.448 552
4.2:Onderwijshuisvesting -268.800 -265.300 -259.623 5.677
5.2:Sportaccommodaties -414.600 -509.900 -498.965 10.935
7.5:Begraafplaatsen en crematoria -630.000 -992.700 -971.458 21.242
8.1:Ruimte en leefomgeving -1.485.600 -1.447.500 -1.416.555 30.945
8.3:Wonen en bouwen -1.383.700 -692.300 -677.435 14.865
Totaal 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed -4.926.300 -4.236.500 -4.145.771 90.729
Niet in de programma's opgenomen baten en lasten
0.5:Treasury -68.700 -38.300 -37.465 835
0.61:OZB woningen -305.200 -366.800 -358.859 7.941
0.62:OZB niet-woningen -167.700 -141.600 -138.558 3.042
0.63:Parkeerbelasting -16.100 0 0 0
0.64:Belastingen overig -154.700 -114.100 -111.621 2.479
0.8:Overige baten en lasten -13.100 0 0 0
Totaal Niet in de programma's opgenomen baten en lasten -725.500 -660.800 -646.503 14.297
Totaal 0 0 0 0

Rechtmatigheidsverantwoording

Begrotingscriterium

Terug naar navigatie - Begrotingscriterium

Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen.

De begrotingsrechtmatigheid wordt beoordeeld op het niveau waarop de begroting door de raad is geautoriseerd. Volgens de financiële verordening 2024 is dat op programmaniveau. Daarnaast staan er duidelijke en concrete spelregels met betrekking tot het begrotingscriterium.

Programma Begroting na wijziging Rekening 2023 Verschil begroting en rekening Recht- matigheids- oordeel
Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten
1 Bestuur en (overheids)participatie -6.578.800 2.724.400 -6.473.356 2.594.539 105.444 -129.861
2 Veiligheid -5.625.100 2.287.900 -5.469.708 2.897.549 155.392 609.649
3 Verkeer, vervoer en wegen -14.068.450 4.544.100 -12.887.399 3.476.559 1.181.051 -1.067.541
4 Economische zaken -3.316.900 1.445.200 -3.159.964 1.424.956 156.936 -20.244
5 Onderwijs -5.024.700 2.804.100 -4.304.431 2.139.338 720.269 -664.762
6 Cultuur, sport en groen -12.644.100 2.477.100 -12.145.538 2.019.909 498.562 -457.191
7 Sociaal domein -67.564.000 21.488.800 -68.119.184 22.165.635 -555.184 676.835
8 Gezondheid en duurzaamheid -16.182.200 14.848.900 -15.417.827 14.292.781 764.373 -556.119
9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed -23.808.900 12.508.300 -20.749.526 11.926.689 3.059.374 -581.611
Niet in de programma's opgenomen baten en lasten -18.063.600 108.124.950 -17.919.831 109.404.261 143.769 1.279.311
Totaal -172.876.750 173.253.750 -166.646.765 172.342.216 6.229.985 -911.534 0

Bij investeringsprojecten wordt de begrotingsrechtmatigheid beoordeeld op het niveau van het totaal gevoteerde kredietbedrag. Een overschrijding van het jaarbudget, passend binnen het totaalbedrag van het krediet, wordt daarmee als rechtmatig beschouwd.

Programma Investering Begroting na wijziging Rekening 2023 Verschil begroting en rekening Recht- matigheids- oordeel
3 Verkeer, vervoer en (water)wegen HOV RK Voorbereiding totaal 13.600 -425.581 -439.181
Pruimendijk afwaarderen van 50 naar 30 km 103.200 77.210 -25.990
6 Cultuur, sport en groen Aanleg pumptrackbaan -20.000 -54.808 -34.808
Totaal 96.800 -403.179 -499.979 0
Stappenplan berekening rechtmatigheidsverantwoording
Begrotingscriterium
A. Overschrijding lasten programma's 555.184
B. Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten) 499.979
C. Ongeautoriseerde reservemutaties 0
D. Overige afwijkingen die niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid (of te laat aan de raad zijn gemeld) 3.477.329
Totaal begrotingscriterium 4.532.492
Indien totaal + andere rechtmatigheidsfouten > verantwoordingsgrens dan opnemen in de rechtmatigheidsverantwoording
E. Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden (van onderdeel A en B) dat past binnen het vooraf vastgesteld beleid (= acceptabel) 4.532.492
Saldo 0
Toelichten in de rechtmatigheidsverantwoording (en paragraaf bedrijfsvoering) indien groter dan verantwoordingsgrens
Voorwaardencriterium
Inkopen ten onrechte niet Europees aanbesteed
M&O criterium
Geen bevindingen

Voorwaardencriterium

Terug naar navigatie - Voorwaardencriterium

Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.

Ten aanzien van de EU-aanbestedingen wordt na afsluiting van het boekjaar 2023 de EU-scan uitgevoerd. De bevindingen worden vertaald in de rechtmatigheidsverantwoording. In samenspraak met de accountant is de opzet bepaald van de risicoanalyse en de opzet van de rapportage. Uit de eigen bevindingen is naar voren gekomen dat bij het project park Maasdonck vanwege de onvoorzienbaarheid van de gebeurtenissen en de ingeschatte urgentie van de situatie afgeweken is van de Europese aanbestedingsregels. Op grond van de onvoorzienbaarheid en urgentie is dit achteraf gerepareerd door een beroep te doen op artikel 2.32 lid1 sub c. van de Aanbestedingswet 2012.

Uit het rapport van bevindingen van de Verbijzonderde Interne Controle (VIC) en bij de controle ten behoeve van de jaarstukken 2023 zijn geen (financiële) onrechtmatigheden met betrekking tot het voorwaardencriterium ontdekt.

Misbruik en oneigenlijk gebruik-criterium

Terug naar navigatie - Misbruik en oneigenlijk gebruik-criterium

Het misbruik en oneigenlijk gebruik-criterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op het voorkomen, detecteren en corrigeren van misbruik en oneigenlijk gebruik van overheidsgelden en gemeentelijke eigendommen bij financiële beheershandelingen. In 2023 zijn er geen gevallen van fraude bekend geworden.

Toelichting op de geconstateerde afwijkingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de geconstateerde afwijkingen

Programma's

Programma 1 Bestuur en (overheids)particapatie
De baten van programma 1 Bestuur en (overheids)participatie zijn onderschreden met € 129.861. De onderschrijding wordt veroorzaakt door lagere onttrekking (€ 550.035) aan reserves. De lagere onttrekking is te wijten aan doorgeschoven prestaties waardoor de kosten niet in 2023 optreden. Wij kwalificeren de onderschrijding derhalve als rechtmatig.

Programma 3 Verkeer, vervoer en wegen
De baten van programma 3 Verkeer, vervoer en wegen zijn onderschreden met € 1.067.541. De onderschrijding wordt veroorzaakt door de post Aanleg glasvezelnetwerk en door lagere onttrekking aan reserves. Door omstandigheden zijn de werkzaamheden voor de aanleg van het glasvezelnetwerk niet uitgevoerd in 2023, maar worden later uitgevoerd. De gemoeide baten (€ 449.284) komen hierdoor ook later binnen, maar wel volledig. De lagere onttrekking (€ 797.638) aan reserves is te wijten aan doorgeschoven prestaties waardoor de kosten niet in 2023 optreden. Wij kwalificeren de onderschrijdingen derhalve als rechtmatig.

Programma 5 Onderwijs
De baten van programma 5 Onderwijs zijn onderschreden met € 664.762. De oorzaak van de onderschrijding door de posten SiSa voorrangsbeleid uit rijksbijdrage (OAB) en SiSa Nationaal Plan Onderwijs (NPO). Voor beide onderwerpen zijn minder uitgaven gedaan dan verwacht. De gemoeide baten (€ 673.387) zijn hierdoor ook lager in 2023. De regelingen lopen nog door tot en met schooljaar 2024-2025; de ontvangen baten worden dan ook in de komende jaren ingezet. Wij kwalificeren de onderschrijdingen derhalve als rechtmatig.

Programma 6 Cultuur, sport en groen
De baten van programma 6 Cultuur, sport en groen zijn onderschreden met € 457.191. De onderschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere onttrekking (€ 378.545) aan reserves. De lagere onttrekking is te wijten aan doorgeschoven prestaties waardoor de kosten niet in 2023 optreden. Wij kwalificeren de onderschrijding derhalve als rechtmatig.

Programma 7 Sociaal domein
De lasten van programma 7 Sociaal domein zijn overschreden met € 532.291. Onderwerpen die deel uitmaken van de overschrijding zijn SPUK IZA, Wet BUIG uitkeringen, minimabeleid, toeslagenaffaire en Wmo begeleiding.

  • De overschrijding op de SPUK IZA (€ 236.025) wordt gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten als onderdeel van een subsidieregeling bij een andere gemeente. De kostenoverschrijding wordt hiermee als acceptabel beschouwd volgens artikel 12 lid 4 van de Financiële verordening gemeente Ridderkerk 2024.
  • De overschrijding op de Wet BUIG uitkeringen (€ 896.133) betreft een kostenoverschrijding op een openeinderegeling en wordt hiermee als acceptabel beschouwd volgens artikel 12 lid 4 van de Financiële verordening gemeente Ridderkerk 2024.
  • De overschrijding op het minimabeleid (€ 1.457.912) wordt gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten via de algemene uitkering. De kostenoverschrijding wordt hiermee als acceptabel beschouwd volgens artikel 12 lid 4 van de Financiële verordening gemeente Ridderkerk 2024.
  • De overschrijding op de toeslagenaffaire (€ 1.213.335) wordt gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten van het Rijk. De kostenoverschrijding wordt hiermee als acceptabel beschouwd volgens artikel 12 lid 4 van de Financiële verordening gemeente Ridderkerk 2024.
  • De overschrijding op het onderwerp Wmo Begeleiding (€ 125.606) wordt veroorzaakt door tariefstijgingen per 1 oktober 2023. De begrotingsonrechtmatigheid past binnen het bestaande beleid en is daarmee acceptabel volgens artikel 12 lid 4 van de Financiële verordening gemeente Ridderkerk 2024.

Programma 8 Gezondheid en duurzaamheid
De baten van programma 8 Gezondheid en duurzaamheid zijn onderschreden met € 556.119. De onderschrijding komt door een lagere dekking (€ 669.000) uit de voorziening beklemde middelen, vanwege lagere uitgaven. Daarnaast zijn er ook lagere onttrekkingen uit reserves (€ 347.718) door uitgestelde werkzaamheden. Wij kwalificeren de onderschrijding derhalve als rechtmatig.

Programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed
De baten van programma 9 Ruimtelijke ontwikkeling, wonen en maatschappelijk vastgoed zijn onderschreden met € 581.611. De onderschrijding wordt veroorzaakt door lagere onttrekking aan reserves. De lagere onttrekking (€ 856.997) is te wijten aan doorgeschoven prestaties waardoor de kosten niet in 2023 optreden. Wij kwalificeren de onderschrijding derhalve als rechtmatig.

Investeringen

Programma 3 Verkeer, vervoer en wegen
Het investeringskrediet voor de HOV RK Voorbereiding is voor 2023 met € 439.181 overschreden. Echter wanneer alle kredieten voor de HOV worden opgeteld voor 2023 en volgende jaren valt de overschrijding binnen het totaal beschikbaar gestelde krediet en kan volgens de Financiële verordening 2024 als rechtmatig beschouwd worden. 
Het investeringskrediet Pruimendijk afwaarderen van 50 naar 30 km/u is overschreden met € 25.990 doordat de afrekening van de subsidie plaatsvindt bij verantwoording in 2025. De overschrijding valt binnen het totaal beschikbaar gestelde krediet en kan volgens de Financiële verordening 2024 als rechtmatig beschouwd worden.

Programma 6 Sport, cultuur en groen
Het investeringskrediet voor aanleg pumptrackbaan is overschreden met € 34.808. De overschrijding komt door het naar voren halen van werkzaamheden, maar valt geheel binnen het beschikbaar gestelde krediet. Hierdoor kan deze kostenoverschrijding, volgens de Financiële verordening 2024, als rechtmatig worden beschouwd.

Aanbevelingen

Terug naar navigatie - Aanbevelingen

Begrotingscriterium

Binnen de bestaande processen voor het budgetbeheer en de planning en control cyclus is veel aandacht voor de budgetoverschrijdingen. Het doorontwikkelen van de rapportages en het verbeteren van de informatie met prognoses moet bijdragen aan een eerdere signalering van begrotingsonrechtmatigheden door overschrijdingen.

ENSIA

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ridderkerk legt over het jaar 2023 verantwoording af over de stand van zaken op het gebied van informatieveiligheid binnen de gemeentelijke organisatie. Dit gaat op basis van de landelijke en voor gemeenten verplichte Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA) systematiek. Zij leggen verantwoording af aan de gemeenteraad (horizontale verantwoording) en vanuit de ENSIA-coördinator zal dit gebeuren aan de verschillende toezichthouders (verticale verantwoording).

Scope

Terug naar navigatie - Scope

De ENSIA-verantwoording voor het jaar 2023 gaat over onderstaande onderdelen:

  • Implementatie van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) - Zelfevaluatie.
  • Structuur Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen (Suwinet) – Geauditeerde zelfevaluatie.
  • Digitale Persoonsidentificatie (DigiD) – Geauditeerde zelfevaluatie.
  • Basis Registratie Personen (BRP) - Zelfevaluatie.
  • Paspoort Uitvoeringsregeling Nederland (PUN) - Zelfevaluatie.
  • Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) - Zelfevaluatie op datakwaliteit.
  • Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) - Zelfevaluatie op datakwaliteit.
  • Basisregistratie Ondergrond (BRO) - Zelfevaluatie op datakwaliteit.

ENSIA-verantwoording

Terug naar navigatie - ENSIA-verantwoording

Onderstaande tabellen geven per ENSIA-onderdeel de stand van zaken weer. Voor de leesbaarheid is per onderdeel met behulp van kleuren de algemene status weergegeven.

Ruim voldoende tot goed Voldoende Net voldoende Onvoldoende
Het onderdeel is volledig op orde, in control Het onderdeel is globaal op orde, in control Het onderdeel is net niet in control Het onderdeel is niet in control
Mogelijk zijn er minimale verbeterpunten Er zijn enkele verbeterpunten Er zijn meerdere verbeterpunten Er zijn veel verbeterpunten, bijsturing is nodig

Verantwoording over de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO)

Baseline onderdeel Status
Beleid en organisatie
Actueel beleid en organisatie van informatiebeveiliging, bewustwording en (controle op) naleving Ruim voldoende tot goed
Personeel en toegang
Juiste toegang voor medewerkers tot gebouwen, systemen en gegevens Ruim voldoende tot goed
Continuïteit en incidenten
Zorgen voor de continuïteit van onze dienstverlening en opvolging van incidenten Voldoende
Informatiesystemen
Veilige omgang met informatiesystemen en afspraken hierover met onze leveranciers Ruim voldoende tot goed
Databescherming
Veilige omgang met data in onze software Ruim voldoende tot goed

Verantwoording per ENSIA-stelsel

Baseline onderdeel Status
Suwinet
Structuur uitvoeringsorganisatie
Werk en Inkomen Net voldoende
DigID
Digitale Persoonsiden-tificatie Ruim voldoende tot goed
BRP
Basis Registratie Personen Deel 1 bestandscontrole op persoonslijsten Ruim voldoende tot goed
Deel 2 Inhoudelijke controle op de persoonslijsten Ruim voldoende tot goed
Deel 3 Uitvoering van de processen Ruim voldoende tot goed
PUN
Paspoort Uitvoeringsregeling Nederland Ruim voldoende tot goed
BAG
Basisregistratie Adressen en Gebouwen Ruim voldoende tot goed
BGT
Basisregistratie Grootschalige Topografie Ruim voldoende tot goed
BRO
Basisregistratie Ondergrond Ruim voldoende tot goed