Uitgaven

7,73%
€ -12.887.399
7,73% Complete

Inkomsten

2,02%
€ 3.476.559
2,02% Complete

Saldo

165,23%
€ -9.410.840

Programma 3 Verkeer, vervoer en wegen

Uitgaven

7,73%
€ -12.887.399
7,73% Complete

Inkomsten

2,02%
€ 3.476.559
2,02% Complete

Saldo

165,23%
€ -9.410.840

Verkeer en vervoer

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Verkeer, vervoer en mobiliteit

  • We hebben dit jaar deelmobiliteit weer beschikbaar gemaakt in Ridderkerk. Voor deeltweewielers door middel van een vergunning voor elektrische deelfietsen en deelscooters en met MyWheels zijn afgelopen jaar vijf elektrische deelauto's geplaatst in Ridderkerk.
  • Er zijn elf bushaltes toegankelijker gemaakt door deze op te hogen en te voorzien van geleide lijnen.
  • Er zijn 78 laadpalen geplaatst.

Verkeersveiligheid

  • Er zijn gesprekken gevoerd in het kader van veiligheid op OBS de Botter, de Rehobothschool, CBS de Bongerd en CBS de Regenboog.
  • Er is een dubbele as-markering aangebracht op de Benedenrijweg tussen Randweg en de Rijnsingel.
  • Er is onderzoek gedaan naar de rotonde Bilderdijklaan, Jan Luykenstraat en Vondellaan. Werkzaamheden worden gecombineerd met de realisatie van het HOV.
  • Er is een verkeersveiligheidsonderzoek uitgevoerd bij de rotonde Vlietlaan - Donkerslootweg. Op basis van de uitkomsten zijn de borden en de belijning aangepast.
  • Van maandag 11 september tot vrijdag 15 september 2023 was de Schoolbrengweek. Tijdens deze week was extra aandacht voor het veilig lopen en fietsen naar school.
  • Er hebben 64 senioren uit de wijk Oost deelgenomen aan de Opfriscursus Rijvaardigheid Senioren.
  • In de zomermaanden is er via de diverse mediakanalen van de gemeente gecommuniceerd over de ZomerBob en de campagne ‘Scholen zijn weer begonnen’.

Fiets en voetganger

  • Op diverse locaties zijn ingrepen gedaan waarmee de fiets- en voetgangersinfrastructuur is verbeterd.
  • Er is een lijst gemaakt van alle voetgangersoversteekplaatsen op 50 km per uur wegen. En er is geïnventariseerd waar er geel-zwarte kokers geplaatst moeten worden.
  • Er is gewerkt aan de metropolitane fietsroute (MFR); hiervoor zijn de onderzoeken in gang.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Verkeer, vervoer en mobiliteit

  • Wij hebben gewerkt aan de Nota parkeernormen 2024 voor het bepalen van de auto- en fietsparkeervraag bij bouwplannen.
  • Er is camerahandhaving ingezet in de Sint Jorisstraat.
  • Er is gewerkt aan het project 'Hoogwaardig Openbaar Vervoer' (HOV) en hiervoor zijn er aanpassingen en onderzoeken gedaan voor de inrichting.
  • Wij zijn bezig met het ontwerp voor de HOV-verbinding.
  • Wij zijn bezig met het ontwerp voor het verbeteren van het fietsnetwerk langs de Populierenlaan en het viaduct over de A16.
  • De Uitvoeringsnota Mobiliteit Bolnes is in december 2023 voorgelegd aan het college. In februari 2024 neemt de gemeenteraad hier een besluit over.
  • Wij zijn bezig met het ontwerp voor herinrichten van de Erasmuslaan.
  • Wij zijn bezig met het ontwerp voor het verbeteren van het voetgangers- en fietsnetwerk langs de Donkerslootweg.
  • Wij zijn bezig met het uitwerken van de maatregelen van de MFR tussen Rotterdam en Dordrecht.
  • Wij zijn bezig met het verbeteren van de verkeersveiligheid in het kader van de SPUK-regeling (specifieke uitkering) door bijvoorbeeld plateau’s, fietsmarkering en uitritconstructie aan te leggen.
  • Als uitwerking op het mobiliteitsplan en ontwikkelperspectief wordt er gewerkt aan de herinrichting/uitwerkingsopgave voor de centrumring.

Verkeersveiligheid

  • Eind 2023 heeft Mobycon de opdracht gekregen om onderzoek te doen naar de wegcategorisering met daarbij als uitgangspunt 30 kilometer per uur, tenzij. De werkzaamheden zullen medio 2024 worden afgerond.
  • Er is bij het zebrapad op de Rijksstraatweg ledverlichting aangebracht.

Fiets en voetganger
Als gemeente Ridderkerk geloven we in de kracht van de fiets als een integraal onderdeel van onze mobiliteit en als een middel om onze gemeente aantrekkelijker, leefbaarder en toekomstbestendiger te maken. Daarnaast zijn er nog altijd inwoners die niet kunnen fietsen of geen fiets hebben. Daarom willen wij het bezit en veilig gebruik stimuleren.

Openbaar vervoer

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?
  • Het aantal reizigers met de buurtbus stijgt steeds verder. Samen met de RET en MRDH en de buurtbusvereniging is verder gewerkt aan verdere professionalisering van de buurtbus.
    Handhaving van het huidige buslijnennet ondanks de bezuinigingen en personeelstekorten bij de RET.
  • Een toekomstvisie op het personenvervoer over water met mogelijke scenario's die ook als basis dient voor verdere versterking van Waterbus en Driehoeksveer.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?
  • Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) is inmiddels in de voorbereidingsfase. Voor fase 1 (Populierenlaan - Riederborgh) zijn inmiddels schetsontwerpen van de haltes opgesteld en ook voor de volgende fase vinden voorbereidingen plaats.
    In 2023 is het buurtbusnetwerk verder uitgebreid met een snelle spitslijn tussen Ridderkerk Koningsplein en NS-station Barendrecht (lijn 610). Met ingang van 2023 rijdt lijn 608 via halte Van der Valk. Deze wijzigingen zorgen ervoor dat het aantal passagiers verder is toegenomen en er behoefte is aan uitbreiding. Door de raad is een motie ingediend om uitbreiding van buurtbuslijnen vooral richting Oostendam te onderzoeken.
    In de zomermaanden van 2023 is de dienstregeling van de RET gedurende een aantal maanden afgeschaald in verband met personeelstekorten. Sindsdien rijdt lijn 143 helemaal niet meer. De gemeente Ridderkerk heeft tegen de afschaling bij de RET geprotesteerd. Sinds het najaar van 2023 rijdt de RET weer de dienstregeling van voor de zomer. Ook heeft de RET toegezegd de opheffing van lijn 143 ongedaan maken. Op deze manier blijven wij ons inzetten voor een goed en betrouwbaar openbaar vervoer in de gemeente.
  • In 2023 hebben we samen met de andere opdrachtgevers van het Driehoeksveer toekomstscenario's voor het personenvervoer over water onderzocht. Ook is onder gebruikers van het Driehoeksveer een enquête gehouden naar de tevredenheid en het gebruik. De informatie wordt gebruikt voor gesprekken met de exploitant en de Provincie Zuid-Holland voor verder uitbouw van personenvervoer over water. We onderzoeken concreet welke stappen gemaakt moeten worden om realisatie van een waterbushalte in Bolnes mogelijk te maken.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Primitieve begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil 2023
Lasten
2.1:Verkeer en vervoer -8.756.500 -11.462.350 -10.382.383 1.079.967
2.2:Parkeren -276.100 -250.900 -247.929 2.971
2.3:Recreatieve havens -39.300 -600 -619 -19
2.4:Economische havens en waterwegen -619.000 -701.600 -706.133 -4.533
2.5:Openbaar vervoer -348.300 -449.400 -346.736 102.664
Totaal Lasten -10.039.200 -12.864.850 -11.683.799 1.181.051
Baten
2.1:Verkeer en vervoer 1.193.200 1.250.200 875.956 -374.244
2.2:Parkeren 0 0 29.206 29.206
2.4:Economische havens en waterwegen 167.800 167.800 212.173 44.373
2.5:Openbaar vervoer 131.700 185.000 215.762 30.762
Totaal Baten 1.492.700 1.603.000 1.333.097 -269.903
Saldo - Lasten en baten -8.546.500 -11.261.850 -10.350.702 911.148
Stortingen
0.10:Mutaties reserves -1.156.300 -1.203.600 -1.203.600 0
Totaal Stortingen -1.156.300 -1.203.600 -1.203.600 0
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves 1.793.300 2.941.100 2.143.462 -797.638
Totaal Onttrekkingen 1.793.300 2.941.100 2.143.462 -797.638
Saldo - Reserves 637.000 1.737.500 939.862 -797.638

Planmatig onderhoud wegen (voordeel € 206.293)
De gemeentelijke bijdrage voor geluidreducerend asfalt op de Rotterdamseweg tussen Randweg en Rijnsingel (€ 102.000) schuift door naar 2024, omdat de wegbeheerder Waterschap Hollandse Delta dit jaar geen onderhoud heeft uitgevoerd. Eind 2023 geplande onderhoudswerkzaamheden zijn als gevolg van zeer natte weersomstandigheden niet allemaal afgerond en verplaatst naar 2024.De kapitaallasten zijn lager dan begroot als gevolg van het doorschuiven van investeringen van 2022 naar 2023 (bijvoorbeeld voor ontwikkeling Dillenburgplein, ontbrekende schakels fietsnetwerk en aanpak veiligheidsknelpunten).

Aanleg glasvezelnetwerk (nadeel € 455.655)
Wegens vertraging in de planning van KPN en Delta zijn er in 2023 minder gebieden aangesloten. De inkomsten vallen hierdoor lager uit, want de gemeente ontvangt een degeneratievergoeding pas na aanleg.
Deze inkomsten schuiven door naar 2024. De vertraging is ontstaan door capaciteitsproblemen bij de werkvoorbereiding van de aannemers. Vergunningaanvragen bleken vaak niet in orde of incompleet waardoor de realisatie uitgesteld moest worden.

Extra aanpak zwerfafval (voordeel € 32.829)
In 2023 is een incidenteel budget € 24.500 beschikbaar gesteld voor de plaatsing van extra afvalbakken voor hondenpoep. Dit is in 2023 gedeeltelijk gerealiseerd en hiervoor zijn voor een bedrag van € 18.300 kosten gemaakt. Het resterende deel van dit incidentele budget van € 6.200 wordt doorgeschoven naar 2024, zodat het project voltooid kan worden. Het restant bestaat uit lagere algemene kosten.

Civiele kunstwerken (voordeel € 92.103)
In de 2e Tussenrapportage 2023 is aanvullend budget aangevraagd om de fundamentele schade aan de constructie van het Ringdijk viaduct te herstellen. Tijdens de voorbereiding is geconstateerd dat het viaduct asbesthoudend materiaal bevat. Deze constatering heeft het herstel ernstig vertraagd. Het herstel van het viaduct staat nu gepland in het 1e kwartaal van 2024. Het benodigd budget van € 75.000 wordt doorgeschoven naar 2024.

Planmatig onderhoud openbare verlichting (voordeel € 36.845)
De onderschrijding wordt veroorzaakt door lagere energiekosten dan begroot. Bij de begroting is uitgegaan van tarieven van de energieleverancier die achteraf onjuist waren. Door vertraagde facturatie van de energieleverancier is dit niet eerder ontdekt en gemeld.

Verkeersplan en -veiligheid (voordeel € 107.309)
In de 1e Tussenrapportage 2023 hebben we geld aangevraagd voor het aanleggen van een plateau Roggestraat-Tarwestraat. Deze werkzaamheden zijn nog niet uitgevoerd. Om deze reden schuiven we het budget (€ 24.500) door naar 2024.
Voor het onderzoek naar het sluipverkeer in Rijsoord hadden we in 2023 een budget van € 46.000 geraamd. Hiervan is € 10.500 besteed aan de eerste fase van het onderzoek. Het restant van de werkzaamheden zal uitgevoerd worden in 2024. Daarom schuiven we het restant budget (€ 35.500) door naar 2024.
Voor ontbrekende schakels fietsnetwerk wordt € 75.000 doorgeschoven naar 2024. Uit dit budget wordt ook een deel van metropolitane fietsroute betaald (€ 20.000) en de Quickscan tweerichtingenfietspad Populierenlaan.

Onderzoek uitvoeringsagenda verkeersveiligheid (voordeel € 27.862)
In de uitvoeringsagenda verkeersveiligheid is een top 20 van meest risicovolle locaties opgenomen. We hebben budget om jaarlijks drie tot vier locaties te onderzoeken. In 2023 hebben we minder locaties onderzocht, omdat we een aanbestedingstraject hebben doorlopen. Daarmee hebben we één partij de opdracht gegeven om alle locaties van de top 20 te onderzoeken. Hierdoor is een bedrag van € 28.000 minder uitgegeven op dit budget.

Mobiliteitsplan (voordeel € 334.680)
Het mobiliteitsplan bevat werkzaamheden die over meerdere jaren worden uitgevoerd. Van het overgebleven budget schuiven we het restant van het incidentele budget van € 176.600 door naar 2024. Dit bedrag gaan we gebruiken voor de verdere uitwerking van het mobiliteitsplan waarvan een aantal punten zijn opgenomen in het collegeprogramma. Het overschot van € 158.100 is niet uitgegeven, omdat er in 2023 mede door de ontvlechting van de BAR-organisatie te weinig personele capaciteit was.

Oeverconstructies Park Maasdonck (voordeel € 233.144)
De monitoring is gecontinueerd. Er was een inschatting gemaakt welke kosten in 2023 al gemaakt zouden worden voor de onderzoeken en het opstellen van het gebiedsmodel. Dit blijkt lager te zijn dan ingeschat, omdat er voor de verschillende processen ook aanbestedingsprocedures moeten worden doorlopen, waardoor opdrachten pas later worden verstrekt. De verwachting is dat in 2024 deze onderzoeken wel worden uitgevoerd en dat het overgebleven budget dan nodig is. Daarom wordt het restantbudget doorgeschoven naar 2024.

Parkeerbeleid (voordeel € 50.000)
We schuiven het incidentele budget van € 50.000 door naar 2024 om de module Parkeren te herschrijven.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel € 54.133)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel € 13.819)

Parkeren garage Koningsplein (voordeel € 27.727)
De bijdrage aan de exploitatie van de garage is lager dan geraamd. Er zijn geen servicekosten gemaakt.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel € 4.450)

Haven Ridderkerk (voordeel € 35.974)
De vluchtelingenboot zou de haven een week verlaten. In deze week was het baggeren van dit deel van de haven ingepland. De planning is gewijzigd, hierdoor was baggeren niet mogelijk en moest dit verplaatst worden naar 2024. Het gereserveerde budget (€ 50.000) moet doorgeschoven worden naar 2024, evenals de dekking uit de Reserve baggeren haven. In 2023 zijn de huurovereenkomsten bij de haven fiscaal doorgelicht. Gebleken is dat er in de afgelopen jaren ten onrechte btw in aftrek is gebracht. Dit is in 2023 met terugwerkende kracht voor de jaren 2018 tot en met 2022 gecorrigeerd. Dit geeft een nadeel van € 46.150. In 2024 zal nadere aandacht geschonken worden aan het fiscaal optimaliseren van de huurovereenkomsten. In 2022 en 2023 is de indexering niet opgenomen in de begrote inkomsten. In 2023 was de indexering uitzonderlijk hoog (10%). Hierdoor zijn de huurinkomsten hoger uitgevallen dan begroot. In de 1e Tussenrapportage 2024 worden de begrote inkomsten geactualiseerd.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel € 3.867)

Openbaar vervoer (voordeel € 133.727)
Het voordeel is grotendeels te verklaren doordat de post algemene kosten grotendeels niet is benut (€ 50.000). De reden hiervan is dat er naast de uitgaven voor de buurtbus geen voorzieningen voor openbaar vervoer zijn aangelegd. Dit is naar verwachting in 2024 wel het geval. De stelpost niet in te delen lasten voor HOV (€ 48.500) en het bedrag voor het onderzoek naar de tweede opstapplaats Waterbus Bolnes (€ 50.000) is in 2023 niet benut. Beide posten (in totaal dus € 98.500) moeten worden doorgeschoven naar 2024. De stelpost voor HOV is bedoeld voor HOV naar Rotterdam en wordt benut voor het onderzoek naar verbeteren van HOV via de Rotterdamseweg, ter uitvoering van motie 2022-20. Dit onderzoek wordt in 2024 uitgevoerd. Het bedrag voor het onderzoek naar de tweede Waterbushalte in Bolnes is niet in 2023 benut, omdat het onderzoek pas in 2024 is gestart. Dit onderzoek loopt nu.
Aan de inkomstenkant zijn de baten € 31.876 hoger dan verwacht. Dit is te verklaren doordat de subsidie buurtbus over 2022 is geboekt in 2023 (€ 47.302). Daarnaast is de bijdrage van het Waterschap Hollandse Delta niet begroot (€ 8.000).

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel € 301)

Algemene reserve (nadeel € 660.729)

  • Omdat het budget in het kader van het Mobiliteitsplan grotendeels doorschuift naar 2024 is de dekking uit de algemene reserve voor gemaakte kosten ook grotendeels niet nodig (nadeel € 176.600).
  • De lasten inzake oeverconstructies Park Maasdonck zijn lager dan geraamd, waardoor de dekking uit de algemene reserve hiervoor ook lager is (nadeel € 233.144).
  • Omdat de bijdrage aan Waterschap Hollandse Delta voor geluidreducerend asfalt doorschuift naar 2024 schuift ook de dekking uit de algemene reserve hiervoor door (nadeel € 102.000).
  • Voor het onderzoek naar een 2e opstapplaats voor de waterbus in Bolnes zijn in 2023 geen kosten gemaakt. Derhalve is dekking uit de algemene reserve hiervoor ook niet nodig (nadeel € 50.000).
  • Voor het onderzoek bijdrage parkeerbelasting aan ontwikkeling van gebieden zijn in 2023 geen kosten gemaakt. Derhalve is dekking uit de algemene reserve hiervoor ook niet nodig (nadeel € 50.000).
  • Overige (nadeel € 48.985).

Reserve onderhoud en baggeren haven (nadeel € 50.000)
Het baggeren rondom de passantensteiger is in 2023 niet uitgevoerd, waardoor hiervoor ook niet aan de reserve onderhoud en baggeren haven hoeft te worden onttrokken.

Reserve onderhoud verharding (nadeel € 34.300)
Omdat de kosten van groot onderhoud lager zijn dan geraamd, is de dekking uit de reserve onderhoud verharding ook lager.

Afschrijvingsreserve geluidsscherm west A15/A16 (nadeel € 52.300)
Omdat er nog niet wordt afgeschreven op het geluidsscherm west A15/A16 is dekking uit de hiervoor gevormde afschrijvingsreserve ook niet nodig.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel € 309)