Planmatig onderhoud wegen (voordeel € 206.293)
De gemeentelijke bijdrage voor geluidreducerend asfalt op de Rotterdamseweg tussen Randweg en Rijnsingel (€ 102.000) schuift door naar 2024, omdat de wegbeheerder Waterschap Hollandse Delta dit jaar geen onderhoud heeft uitgevoerd. Eind 2023 geplande onderhoudswerkzaamheden zijn als gevolg van zeer natte weersomstandigheden niet allemaal afgerond en verplaatst naar 2024.De kapitaallasten zijn lager dan begroot als gevolg van het doorschuiven van investeringen van 2022 naar 2023 (bijvoorbeeld voor ontwikkeling Dillenburgplein, ontbrekende schakels fietsnetwerk en aanpak veiligheidsknelpunten).
Aanleg glasvezelnetwerk (nadeel € 455.655)
Wegens vertraging in de planning van KPN en Delta zijn er in 2023 minder gebieden aangesloten. De inkomsten vallen hierdoor lager uit, want de gemeente ontvangt een degeneratievergoeding pas na aanleg.
Deze inkomsten schuiven door naar 2024. De vertraging is ontstaan door capaciteitsproblemen bij de werkvoorbereiding van de aannemers. Vergunningaanvragen bleken vaak niet in orde of incompleet waardoor de realisatie uitgesteld moest worden.
Extra aanpak zwerfafval (voordeel € 32.829)
In 2023 is een incidenteel budget € 24.500 beschikbaar gesteld voor de plaatsing van extra afvalbakken voor hondenpoep. Dit is in 2023 gedeeltelijk gerealiseerd en hiervoor zijn voor een bedrag van € 18.300 kosten gemaakt. Het resterende deel van dit incidentele budget van € 6.200 wordt doorgeschoven naar 2024, zodat het project voltooid kan worden. Het restant bestaat uit lagere algemene kosten.
Civiele kunstwerken (voordeel € 92.103)
In de 2e Tussenrapportage 2023 is aanvullend budget aangevraagd om de fundamentele schade aan de constructie van het Ringdijk viaduct te herstellen. Tijdens de voorbereiding is geconstateerd dat het viaduct asbesthoudend materiaal bevat. Deze constatering heeft het herstel ernstig vertraagd. Het herstel van het viaduct staat nu gepland in het 1e kwartaal van 2024. Het benodigd budget van € 75.000 wordt doorgeschoven naar 2024.
Planmatig onderhoud openbare verlichting (voordeel € 36.845)
De onderschrijding wordt veroorzaakt door lagere energiekosten dan begroot. Bij de begroting is uitgegaan van tarieven van de energieleverancier die achteraf onjuist waren. Door vertraagde facturatie van de energieleverancier is dit niet eerder ontdekt en gemeld.
Verkeersplan en -veiligheid (voordeel € 107.309)
In de 1e Tussenrapportage 2023 hebben we geld aangevraagd voor het aanleggen van een plateau Roggestraat-Tarwestraat. Deze werkzaamheden zijn nog niet uitgevoerd. Om deze reden schuiven we het budget (€ 24.500) door naar 2024.
Voor het onderzoek naar het sluipverkeer in Rijsoord hadden we in 2023 een budget van € 46.000 geraamd. Hiervan is € 10.500 besteed aan de eerste fase van het onderzoek. Het restant van de werkzaamheden zal uitgevoerd worden in 2024. Daarom schuiven we het restant budget (€ 35.500) door naar 2024.
Voor ontbrekende schakels fietsnetwerk wordt € 75.000 doorgeschoven naar 2024. Uit dit budget wordt ook een deel van metropolitane fietsroute betaald (€ 20.000) en de Quickscan tweerichtingenfietspad Populierenlaan.
Onderzoek uitvoeringsagenda verkeersveiligheid (voordeel € 27.862)
In de uitvoeringsagenda verkeersveiligheid is een top 20 van meest risicovolle locaties opgenomen. We hebben budget om jaarlijks drie tot vier locaties te onderzoeken. In 2023 hebben we minder locaties onderzocht, omdat we een aanbestedingstraject hebben doorlopen. Daarmee hebben we één partij de opdracht gegeven om alle locaties van de top 20 te onderzoeken. Hierdoor is een bedrag van € 28.000 minder uitgegeven op dit budget.
Mobiliteitsplan (voordeel € 334.680)
Het mobiliteitsplan bevat werkzaamheden die over meerdere jaren worden uitgevoerd. Van het overgebleven budget schuiven we het restant van het incidentele budget van € 176.600 door naar 2024. Dit bedrag gaan we gebruiken voor de verdere uitwerking van het mobiliteitsplan waarvan een aantal punten zijn opgenomen in het collegeprogramma. Het overschot van € 158.100 is niet uitgegeven, omdat er in 2023 mede door de ontvlechting van de BAR-organisatie te weinig personele capaciteit was.
Oeverconstructies Park Maasdonck (voordeel € 233.144)
De monitoring is gecontinueerd. Er was een inschatting gemaakt welke kosten in 2023 al gemaakt zouden worden voor de onderzoeken en het opstellen van het gebiedsmodel. Dit blijkt lager te zijn dan ingeschat, omdat er voor de verschillende processen ook aanbestedingsprocedures moeten worden doorlopen, waardoor opdrachten pas later worden verstrekt. De verwachting is dat in 2024 deze onderzoeken wel worden uitgevoerd en dat het overgebleven budget dan nodig is. Daarom wordt het restantbudget doorgeschoven naar 2024.
Parkeerbeleid (voordeel € 50.000)
We schuiven het incidentele budget van € 50.000 door naar 2024 om de module Parkeren te herschrijven.
Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (voordeel € 54.133)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.
Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel € 13.819)