Uitgaven

10,75%
€ -17.919.831
10,75% Complete

Inkomsten

63,48%
€ 109.404.261
63,48% Complete

Saldo

1606,27%
€ 91.484.430

Niet in de programma's opgenomen baten en lasten

Uitgaven

10,75%
€ -17.919.831
10,75% Complete

Inkomsten

63,48%
€ 109.404.261
63,48% Complete

Saldo

1606,27%
€ 91.484.430

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Primitieve begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil 2023
Lasten
0.4:Overhead -15.173.000 -16.218.800 -15.753.262 465.538
0.5:Treasury -247.700 -45.000 -362.229 -317.229
0.61:OZB woningen -357.800 -419.400 -437.817 -18.417
0.62:OZB niet-woningen -167.700 -141.600 -138.558 3.042
0.63:Parkeerbelasting -16.100 0 0 0
0.64:Belastingen overig -250.200 -825.700 -833.938 -8.238
0.8:Overige baten en lasten -119.400 -65.600 -302.428 -236.828
0.9:Vennootschapsbelasting (VpB) -66.000 -347.500 -91.599 255.901
Totaal Lasten -16.397.900 -18.063.600 -17.919.831 143.769
Baten
0.4:Overhead 696.600 710.000 164.340 -545.660
0.5:Treasury 614.100 773.600 780.362 6.762
0.61:OZB woningen 6.162.100 6.463.100 6.480.551 17.451
0.62:OZB niet-woningen 6.531.900 6.531.900 6.988.810 456.910
0.63:Parkeerbelasting 407.200 357.200 333.899 -23.302
0.64:Belastingen overig 81.400 81.400 77.676 -3.724
0.7:Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 85.526.050 89.675.050 92.293.492 2.618.442
0.8:Overige baten en lasten 3.800 3.800 244.763 240.963
Totaal Baten 100.023.150 104.596.050 107.363.892 2.767.842
Saldo - Lasten en baten 83.625.250 86.532.450 89.444.061 2.911.611
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves 2.324.600 3.528.900 2.040.369 -1.488.531
Totaal Onttrekkingen 2.324.600 3.528.900 2.040.369 -1.488.531
Saldo - Reserves 2.324.600 3.528.900 2.040.369 -1.488.531

Juridische zaken (voordeel € 56.596)
Kosten voor juridische bijstand zijn vooraf altijd moeilijk in te schatten. Het begrote bedrag is gebaseerd op voorgaande jaren. In 2023 zijn een aantal zaken waarvoor rechtsbijstand was ingeroepen eerder afgerond dan verwacht.

Overhead vanuit BAR (nadeel € 525.879)
De BAR-bijdrage inclusief overhead wordt toegelicht onder BAR-bijdrage inclusief overhead.

Doorbelasting gemeentehuis (voordeel € 353.243)
De toelichting wordt gegeven onder het hoofdstuk Niet in de programma's opgenomen baten en lasten.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel € 35.919)

Financiering (voordeel € 64.973)
De ontvangen rente op de schatkistrekening wordt per dag berekend op basis van het saldo en de op dat moment geldende dagrente. Dit maakt het lastig om vooraf een inschatting te maken van de te ontvangen rente. De rente is in 2023 gestegen van 1,89% per 1 januari 2023 naar 3,88% per 31 december 2023.

Toerekening rente vanuit Activa (nadeel € 331.507)
Oorzaak van dit nadeel is het verschil van ruim € 5,3 miljoen tussen begrote en werkelijke boekwaarde per 1 januari 2023. Dit is het gevolg van onderuitputting (het doorschuiven van) veel investeringen bij de 2e Tussenrapportage 2022 en Jaarrekening 2022.

Toerekening rente overig (nadeel € 44.779)
Het nadeel wordt voornamelijk veroorzaakt door een hogere rentetoerekening voor het grondbedrijf.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel € 846)

Wet WOZ (nadeel € 26.358)
Er zijn meer proceskostenvergoedingen bezwaar en beroep WOZ toegekend die betrekking hebben op bezwaren en beroepen tegen de WOZ-waarden uit belastingjaar 2022. Deze kosten zijn in 2023 verdubbeld ten opzichte van 2022. Dit heeft geleid tot een extra kosten uitvoering Wet WOZ in 2023.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel € 25.392)

OZB niet-woningen (voordeel € 456.910)
De definitieve totale WOZ-waarde van de niet-woningen blijkt hoger te zijn dan waarvan aanvankelijk bij de begroting is uitgegaan. Het voorgaande leidt tot een extra OZB-opbrengst niet-woningen.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel € 3.041)

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel € 23.302)

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel € 11.962)

Algemene uitkering (voordeel € 2.618.442)
Het voordeel wordt veroorzaakt door de incidentele middelen uit de Decembercirculaire 2023 van het Gemeentefonds die niet meer tijdig in de begroting konden worden bijgeraamd. Het gaat daarbij met name om de incidentele compensatie voor de (restant) uitbetaling Energietoelage van € 2.223.000 en invoeringskosten Omgevingswet van € 229.000. Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de Raadsinformatiebrief Decembercirculaire 2023 gemeentefonds van 19 januari 2024.

Onvoorzien (voordeel € 25.000)
Het is niet nodig geweest het geraamde bedrag in te zetten.

Niet nader te specificeren baten/lasten (nadeel € 41.095)
Nadeel grotendeels als gevolg van herrekening van het BTW-mengpercentage over 2023. Het nadeel is het gevolg van een hogere toerekening aan het taakveld begraven waar btw kostenverhogend is. Dit is van directe invloed op het kostprijsverhogende deel van het algemene mengpercentage.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (voordeel € 20.229)

Heffing Vennootschapsbelasting (voordeel € 255.901)
De positieve afwijking van circa € 256.000 houdt voornamelijk verband met de voorlopige berekening van de vennootschapsbelasting over het jaar 2023. De inschatting van de Vpb-last 2023 bedraagt € 89.000 en is verwerkt in voorliggende jaarrekening. Het ramingsbedrag was € 347.500. Deze was berekend over de volgende VPB-plichtige clusters van activiteiten: grondexploitaties, opbrengst recyclebare reststromen, begraven, energie zonnepanelen en reclameactiviteiten. De afwijking is hoofdzakelijk toe te schrijven aan de vennootschapsbelasting bij de grondexploitaties. De oorspronkelijke raming voor de VPB-last 2023 was gebaseerd op de MPG 2023. Voor de inschatting van de Vpb-last 2023 in voorliggende rekening is de (meest recente) MPG 2024 te worden gehanteerd. De hoofdreden van de afwijking op deze post komt dan ook door de forse belastbare winst 2023 bij grondexploitatie Cornelisland die is verschoven en nu in de boekjaren 2024 en 2025 wordt verwacht. 
De definitieve Vpb aangifte 2022 is medio 2023 bij de Belastingdienst ingediend. De hiermee gepaard gaande aanslag over 2022 is echter nog niet ontvangen.

Algemene reserve (nadeel € 53.820)

  • Voor de implementatie van de omgevingswet zijn minder uitvoeringskosten gemaakt dan begroot. Hierdoor is ook de dekking uit de algemene reserve voor overhead lager (nadeel € 53.820).

Reserve groot onderhoud gebouwen (nadeel € 434.711)
In 2023 waren de kosten voor planmatig onderhoud aan het gemeentehuis lager dan begroot. Daarnaast is de vervanging van de cv-installatie van het dienstgebouw op begraafplaats Vredehof, werkzaamheden aan de dakventilator van de brandweerkazerne en vloerafwerking in Wijkcentrum Slikkerveer en De Fuik een jaar uitgesteld en doorgeschoven van 2023 naar 2024. Opgeteld heeft dit geleid tot een lagere dekking uit de reserve groot onderhoud gebouwen.

Afschrijvingsreserve incidentele en toekomstige investeringen (nadeel € 1.000.000)
Het onderzoek naar het gebruik van deze reserve is afgerond. Vanaf 2024 zal dit leiden tot gewijzigde bestemming van en gewijzigde fasering in onttrekking aan deze reserve. Gevolg is dat hiervoor in 2023 geen onttrekking aan de reserve heeft plaats gevonden.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
29 Demografische druk Waarstaatjegemeente.nl In % 83,1%
De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar
30 Formatie BAR-organisatie Fte per 1.000 inwoners 6,9
31 Bezetting BAR-organisatie Fte per 1.000 inwoners 6,7
32 Apparaatskosten BAR-organisatie In euro 's 633
33 Externe inhuur BAR-organisatie Kosten als % van totale loonsom + totale kosten 0,6%
34 Overhead BAR-organisatie % van totale lasten 46,8%

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Onderstaande onderwerpen worden verdeeld naar verschillende programma's en zijn dus niet specifiek toe te wijzen. De toelichting wordt daarom hieronder weergegeven en verder niet bij de programma's.

Toelichting gemeentehuis

Terug naar navigatie - Toelichting gemeentehuis

In 2023 waren de kosten voor planmatig onderhoud aan het gemeentehuis lager dan begroot. De onderhoudswerkzaamheden zijn doorgeschoven van 2023 naar 2024. Het gaat hierbij om werkzaamheden aan de liftinstallaties, alarminstallatie en regelinstallatie.

Toelichting BAR-bijdrage inclusief overhead

Terug naar navigatie - Toelichting BAR-bijdrage inclusief overhead

BAR-bijdrage inclusief overhead (voordeel € 14.677)
Het saldo bestaat uit enerzijds een voordeel door verrekening van het jaarrekeningresultaat van de BAR-organisatie en het maatwerk en standaardpakket. De verrekening van het jaarrekeningresultaat bestaat uit de teruggave van jaaroverschrijdende projecten en de verrekening van het restantsaldo. Anderzijds een nadeel door lagere dekking uit uren op investeringen en grondexploitaties.

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald. De gemeente mag deze dus vrij besteden, in tegenstelling tot specifieke dekkingsmiddelen.

Algemene dekkingsmiddelen Begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil 2023
Lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is 13.102.500 13.353.500 13.805.205 451.705
Algemene uitkeringen 85.526.050 89.675.050 92.293.492 2.618.442
Dividend 401.800 432.700 432.682 -18
Saldo van de financieringsfunctie 70.900 371.800 60.486 -311.314
Overige algemene dekkingsmiddelen 3.800 3.800 0 -3.800
Totaal 99.105.050 103.836.850 106.591.865 2.755.015

Overzicht overhead

Terug naar navigatie - Overzicht overhead

De overhead bestaat uit alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces (BBV art. 1, lid 1 onderdeel l). In de notitie overhead (2016) van de commissie BBV worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • Directe kosten zoveel mogelijk direct toerekenen aan de betreffende taakvelden.
  • Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren derhalve tot de overhead. Wanneer deze ondersteunende taken worden uitbesteed, behoren de uitbestedingskosten bedrijfsvoering tot de overhead (bijvoorbeeld uitbesteding salarisadministratie).
  • Sturende taken vervult door hiërarchisch leidinggevenden behoren tot de overhead. De bijbehorende loonkosten behoren ondeelbaar tot de overhead.

De positionering van een functie binnen de organisatie heeft geen invloed op de beoordeling of er sprake is van overhead.

Baten en lasten overhead Primitieve begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil 2023
600200 Bestuursondersteuning -163.100 -170.200 -177.754 -7.554
600201 Representaties en overige kosten bestuur -32.900 -32.900 -35.711 -2.811
600205 Kosten voormalig personeel 0 0 -740 -740
600206 Nieuwe organisatie Ridderkerk 0 -40.000 -23.367 16.633
600230 Communicatie en voorlichting -119.700 -151.200 -135.644 15.556
600235 Gemeenteapp -16.500 -16.500 -16.530 -30
600236 Toegankelijkheid websites 0 -30.000 -15.135 14.865
600240 Juridische zaken -153.900 -153.900 -97.304 56.596
600530 Overhead vanuit de BAR -13.169.600 -13.393.200 -13.919.079 -525.879
600562 DoorbelGemeentehuis Koningsplein04 Overhead -820.700 -1.520.900 -1.167.657 353.243

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien

De post onvoorzien is een verplichte post volgens het BBV. Er is geen verplicht bedrag dat hiervoor geraamd moet worden. Gezien onze sterke reservepositie is daarom gekozen voor een bedrag van € 25.000.

Onvoorzien Primitieve begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil 2023
692200 Onvoorzien -25.000 -25.000 0 25.000