Uitgaven

3,88%
€ -6.473.356
3,88% Complete

Inkomsten

1,51%
€ 2.594.539
1,51% Complete

Saldo

68,1%
€ -3.878.816

Programma 1 Bestuur en (overheids)participatie

Uitgaven

3,88%
€ -6.473.356
3,88% Complete

Inkomsten

1,51%
€ 2.594.539
1,51% Complete

Saldo

68,1%
€ -3.878.816

Bestuur

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?

Communicatie
Verbetering van communicatie naar onze inwoners en een doorontwikkeling van onze gemeentelijke kanalen.

Wijkregie
Wij hebben ingezet op het versterken van de sociale cohesie en leefbaarheid in de wijken.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?

Communicatie

  • We hebben een nota communicatie ontwikkeld waarin uiteen is gezet wat onze visie en ambities zijn.
  • We hebben in aanloop naar een nieuwe ambtelijke organisatie een nieuwe huisstijl ontwikkeld. Ook is een plan gemaakt hoe deze verder te implementeren.
  • In De Blauwkai werken we met nieuwe rubrieken. Op sociale media wordt ingezet op meer interactie (van zenden naar gesprek). Communicatie levert ondersteuning aan het webteam om informatie toegankelijk en inzichtelijker te maken, denk aan tijdlijnen op projectpagina’s.
  • In 2023 zijn we gestart met de ontwikkeling van de Uitagenda. In aanloop naar de ontwikkeling van de Uitagenda is er een veldonderzoek geweest onder evenementenorganisatoren, maatschappelijke organisaties en verenigingen. Ook is er een enquête uitgezet onder inwoners.
  • Communicatie leverde een actievere bijdrage aan participatie door onder andere het delen van bijeenkomsten in de wijk en het vaker terugkoppelen van opgehaalde input op bijvoorbeeld enquêtes via onze gemeentelijke kanalen.

Wijkregie

  • Wijkregie heeft het periodieke overleg van de leefbaarheidsteams georganiseerd, voorgezeten en acties afgestemd.
  • In het kader van de leefbaarheid is nadrukkelijk gewerkt met buurttenten en activiteiten in de wijk om in contact te komen met inwoners.
  • Middels de subsidies voor de wijkideeteams heeft de gemeente een bijdrage geleverd aan de activiteiten in de wijk ter versterking van de sociale cohesie.
  • Voor de samenwerking in de leefbaarheidsteams en contacten in de wijken hebben de wijkregisseurs de vinger aan de pols gehouden hoe de leefbaarheid zich ontwikkelde.
  • De wijkregisseurs hebben het college over belangrijke signalen geïnformeerd. Waar nodig is actie ondernomen in afstemming met onze maatschappelijke partners. Dat is ook gebeurd met initiatieven uit de wijk.
  • Wijkregie heeft ingezet op verdere doorontwikkeling van wijkparticipatie en de behoeften van de wijk. Onder andere is de enquête voor het nieuwe participatiebeleid digitaal verspreid en zijn inwoners op verschillende locaties geïnterviewd.

Burgerzaken

Wat hebben we bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt?
  • We hebben stappen gezet in het makkelijker en persoonlijker aanbieden van onze online producten en diensten. Zo zijn we samen met verschillende gemeenten, leveranciers en andere partijen betrokken bij een proefinrichting van een persoonlijke online omgeving, die gericht is op het gebruiksvriendelijker en toegankelijker maken van communicatie en dienstverlening tussen de gemeente en haar inwoners. Daarnaast blijven we uiteraard rekening houden met inwoners die minder digitaal vaardig zijn. Dit doen we enerzijds door onze online dienstverlening toegankelijk aan te bieden. Anderzijds door alternatieve kanalen zoals de balie en telefoon, beschikbaar te houden.
  • Signalen vanuit inwoners, bijvoorbeeld via het klantcontactcentrum, klantvragen, sociale media, klachten en complimenten, hebben we gebruikt om onze dienstverlening nog beter aan te laten sluiten op de behoeften van inwoners.
  • We gebruiken data om onze (online) dienstverlening continu te verbeteren. De prognose van verwachtte bezoekersaantallen heeft ons in staat gesteld voor te bereiden op en aan te passen aan drukke periodes om zo de wachttijden aan de balie zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast hebben we door gebruik van data en aanpassingen in de bezetting de wachttijden bij het klantcontactcentrum omlaag kunnen brengen.
    We zijn meer deskundig en alert op fraudegebied. We werken nog beter met andere afdelingen samen om fraude te signaleren dan wel aan te pakken.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan?
  • We hebben een nieuwe gemeentelijke website gelanceerd. Zowel de vormgeving, inhoud als de techniek van de website zijn vernieuwd en verbeterd. Met deze website is onze online informatievoorziening en digitale dienstverlening nog toegankelijker geworden.
  • Tijdens de bouw van de nieuwe website hebben we inwoners betrokken, zodat we hun feedback direct konden meenemen. Nog steeds kunnen inwoners hun feedback op de website met ons delen.
  • We hebben digitale toegankelijkheid als thema verder geborgd in de organisatie, door middel van trainingen en kennissessies. Ook hebben we een tool aangeschaft die helpt inzicht en overzicht te houden op de toegankelijkheid van onze websites en applicaties.
  • We hebben een integrale aanpak ontwikkeld waarmee we de dienstverlening richting inwoners blijven verbeteren op een eenduidige manier. Hiervoor hebben we klantreizen gekoppeld aan de LEAN-principes voor continue verbeteren. Dit stelt ons in staat de opgehaalde feedback van inwoners te vertalen naar een gestructureerd verbetertraject.
  • We zijn gestart met de voorbereidingen voor het project '1e reactie binnen twee werkdagen'. Hierbij willen we inwoners binnen twee werkdagen kunnen informeren over de status van hun aanvraag of melding, zodat zij weten wat zij wanneer van ons kunnen verwachten.
  • We hebben voorbereidingen getroffen voor een nieuw klanttevredenheidsinstrument. Dit geeft ons in de toekomst actueel inzicht in hoe onze dienstverlening wordt ervaren. En stelt ons in staat onze processen inwonersgericht te optimaliseren.
  • We hebben een training georganiseerd voor de webcaremedewerkers. Hierdoor is hun kennis verbreed én verdiept en zijn zij nog beter in staat op een constructieve manier met inwoners te communiceren. Ook gebruiken we signalen uit de samenleving om onze dienstverlening te verbeteren.
  • We namen deel aan het landelijke project aanpak adreskwaliteit en het interne overleg over ondermijning. Van hieruit wordt er continu en gericht gewerkt aan signalen over identiteit en adresfraude. Hiermee wordt de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze dienstverlening voor de inwoners vergroot.
  • Team Frontoffice Burgerzaken nam deel aan een bewustwordingstraining van de Marechaussee. Een agressietraining is onderdeel geweest van het meer weerbaar maken van de medewerkers op het thema fraude.
  • Ook is er een bezoek geweest aan de rijksrecherche over reisdocumentenstromen. Controles en aanscherping van procedures zijn gebaseerd op de actielijsten uit de zelfevaluatie BRP (Basisregistratie Personen) en waardedocumenten. De beveiligingsfunctionaris heeft onafhankelijk op de reisdocumenten steekproeven uitgevoerd. Het team Backoffice Burgerzaken heeft de cursus 'Training ID en brondocumenten' gevolgd. De apparatuur waarmee we brondocumenten op echtheid controleren is vervangen door de nieuwste versies.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Primitieve begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil 2023
Lasten
0.1:Bestuur -4.140.850 -4.802.600 -4.700.542 102.058
0.2:Burgerzaken -1.255.300 -1.727.700 -1.724.314 3.386
Totaal Lasten -5.396.150 -6.530.300 -6.424.856 105.444
Baten
0.1:Bestuur 739.800 878.100 1.200.181 322.081
0.2:Burgerzaken 510.100 510.100 608.193 98.093
Totaal Baten 1.249.900 1.388.200 1.808.374 420.174
Saldo - Lasten en baten -4.146.250 -5.142.100 -4.616.481 525.619
Stortingen
0.10:Mutaties reserves -48.500 -48.500 -48.500 0
Totaal Stortingen -48.500 -48.500 -48.500 0
Onttrekkingen
0.10:Mutaties reserves 0 1.336.200 786.165 -550.035
Totaal Onttrekkingen 0 1.336.200 786.165 -550.035
Saldo - Reserves -48.500 1.287.700 737.665 -550.035

Bestuur (voordeel € 287.585)
De uitgaven voor wethouderspensioenen ten laste van de voorziening hebben betrekking op pensioenlasten van voormalig bestuurders.
Voor 2023 is door de pensioenverzekeraar de actuariële berekening opgesteld van de pensioenverplichting die de gemeente per eind 2023 heeft jegens haar (gewezen) wethouders en/of gepensioneerden en hun nabestaanden. Uit de contante waarde berekening blijkt dat door de toegepaste rekenrente en door opgenomen indexatie in de waarde-berekeningen extra in de voorziening moet worden gestort.
In de begroting 2023 is rekening gehouden met een toevoeging aan de voorziening wachtgelden voormalig wethouders voor de jaren 2023, 2024 en 2025. In de jaarrekening 2022 is echter reeds een storting voor alle jaren in de voorziening gedaan, waardoor een storting in de voorziening voor 2023 hierdoor niet meer nodig is. De doorrekening van benodigde wachtgelden laat nu zien dat (door het aanvaarden van nieuwe functies door wachtgelders) minder wachtgeld behoeft te worden uitgekeerd, waardoor de voorziening voor een gedeelte kan vrijvallen.

Participatiebudget besturen (voordeel € 80.708)
Het overschot wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat de, in het collegeprogramma (CP), beschikbaar gestelde gelden voor de Uit-agenda van € 39.000 (CP 111) en Inzet dorpsmarketing, onder andere evenementenkalender/Uitagenda van € 25.000 (CP 88) nog niet zijn ingezet. In 2023 is dit project voorbereid en aan het eind van het jaar zijn een projectleider en web-coördinator geworven. Het project wordt in 2024 uitgevoerd. Derhalve schuiven we het totaalbedrag van € 64.000 door naar 2024.

Gemeenteraad (nadeel € 29.025)
De totale begroting is overschreden. Dit komt vooral door overschrijding van de loonkosten voor raadsleden.

Doorbelasting gemeentehuis (voordeel € 44.043)
De toelichting wordt gegeven onder het hoofdstuk Niet in de programma's opgenomen baten en lasten.

Bijdrage BAR uren (voordeel € 540.556)
De BAR-bijdrage inclusief overhead wordt toegelicht onder het hoofdstuk Algemene toelichting.

Verzekeringen bestuur (voordeel € 46.114)
De polis aansprakelijkheidsverzekering is in de tweede helft van 2022 opnieuw aanbesteed. Doordat het schadeverleden van de gemeente ten opzichte van de vorige aanbesteding een stuk beter was, viel de premie voor 2023 een stuk lager uit.

Toerekening BAR-bijdrage naar programma's (nadeel € 537.636)
De toerekening van de BAR-bijdrage naar de programma's wordt toegelicht in de Leeswijzer.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel € 8.206)

Verkiezingen (voordeel € 43.067)
In 2023 waren in maart gecombineerde verkiezingen van de Provinciale Staten en waterschappen en in november vervroegde verkiezingen voor de Tweede Kamer. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer is voor het eerst gekozen voor de methodiek van centrale stemopname, waarbij op de dag na de verkiezingen in De Wissel het telproces is afgerond. Het overschot heeft betrekking op de gecombineerde verkiezingen. Met een bijdrage van het Rijk voor dit verkiezingsmoment waren er ruim voldoende middelen om deze verkiezingen te organiseren. Voor de Tweede Kamer was er geen extra financiële bijdrage vanuit het Rijk. Het oorspronkelijke begrote bedrag ad € 206.000, welke voor 2025 was opgenomen, is middels de 2e Tussenrapportage 2023 naar 2023 gehaald.

Secretarieleges Burgerzaken (voordeel € 70.396)
In 2023 is het aantal aangevraagde reisdocumenten en rijbewijzen hoger dan oorspronkelijk begroot. Hierdoor is de rijksafdracht leges hoger maar ook de inkomsten op gemeenteleges. Dit resulteert in een positief eindsaldo. Aan de hand van het VNG-model verlopen reisdocumenten en een prognose van het RDW worden de aantallen begroot. Een hoger aantal hierop kan diverse oorzaken hebben, bijvoorbeeld het weer vrij kunnen reizen na de coronaperiode en de Brexit waardoor inwoners alleen nog met een paspoort naar Engeland kunnen en niet meer op een identiteitskaart.

Overige verschillen kleiner dan € 25.000 (nadeel € 11.983)

Algemene reserve (nadeel € 550.035)

  • Omdat de werkelijke frictie- en projectkosten van de ontvlechting van de BAR-organisatie lager zijn dan geraamd is ook de benodigde dekking hiervoor uit de algemene reserve lager (nadeel € 347.600).
  • Omdat het BAR-project "Herinrichten processen zodat inwoners en ondernemers binnen twee werkdagen een eerste reactie krijgen" is doorgeschoven naar 2024, kan de dekking uit de algemene reserve hiervoor in 2023 komen te vervallen (nadeel € 75.000).
  • Tevens geldt dit voor het BAR-project Helder schrijven, zodat al onze communicatie aan inwoners in begrijpelijke taal geschreven is (nadeel € 25.000).
  • Met betrekking tot incidentele kosten voor het BAR-project uitbreiden aantal boa 's van zeven naar negen fte's zijn in 2023 geen kosten gemaakt. Er is een extra Boa aangetrokken per 1 januari 2024. Derhalve is dekking uit de algemene reserve hiervoor niet nodig gebleken (nadeel € 30.000).
  • Voor de implementatie van de Omgevingswet zijn minder uitvoeringskosten gemaakt dan begroot. Hierdoor is ook de dekking uit de algemene reserve hiervoor lager (nadeel € 55.480).
  • Overige (nadeel € 16.955).