
057 - Samen met de deelnemers van Dutch Fresh Port (DFP) en de MRDH zetten we een lobby in richting Rijkswaterstaat voor de realisatie voor een directe oprit op de A15/A16.
In Dutch Fresh Port verband werken wij samen met andere publieke en private partijen om te komen tot een integraal pakket van maatregelen om de bereikbaarheid te verbeteren. De lobby voor een toerit van de A16 is daar onderdeel van. Daarnaast wordt gewerkt aan: spreiding wegverkeer naar de daluren, aanpak bouwlogistiek, modal shift, verduurzaming en een reeferhub. Partijen zoals Rotterdam, het havenbedrijf en de MRDH zijn er inmiddels van overtuigd dat Dutch Fresh Port een logistieke schakel is in de goederenvervoerscorridors. In 2024 hebben we samen met onze partners verder gewerkt aan een integraal bereikbaarheidsprogramma met als doel om op de agenda te komen van het BO-MIRT (Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport).
DFP heeft in 2024 een belangrijke impuls gekregen om bereikbaarheidsprojecten verder te ontwikkelen. In het BO-MIRT is het Realisatiepact Rotterdam e.o. goedgekeurd. Dit meerjarenprogramma richt zich op het schoon, veilig en betrouwbaar houden van de logistieke sector de komende jaren en biedt DFP de mogelijkheid om werkpakketten op te starten met publieke partners zoals het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Zuid-Holland en het Havenbedrijf Rotterdam. De werkpakketten zijn gericht op verkenningen en studies om te komen tot investeringsbesluiten voor projecten en ambities van DFP. Zoals het verbeteren van de bereikbaarheid van DFP door het verkennen van een mogelijke en toekomstbestendige ontsluiting naar de A16 vanaf DFP, de Reeferhub en de MobilityHUB.