-
Blz. 1
Programmabegroting 2024 en Meerjarenraming 2025-2027
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Voorwoord
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Leeswijzer
-
Blz. 6
Leeswijzer
-
Blz. 7
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 8
Saldo (NS)
-
Blz. 9
Inkomsten
-
Blz. 10
Uitgaven
-
Blz. 11
Infographic
-
Blz. 12
Programmabegroting
-
Blz. 13
Programma 1 Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 14
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 15
Doorontwikkeling van de ambtelijke organisatie.
-
Blz. 16
004 - Op basis van het besluit gaan we over tot implementatie van de nieuwe organisatievorm.
-
Blz. 17
Samenwerking met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.
-
Blz. 18
005 - Deze periode zullen we meerdere voorstellen bij de MRDH indienen voor projecten op het gebied van verkeer en vervoer en economisch vestigingsklimaat.
-
Blz. 19
Contact met omliggende gemeenten over regionale vraagstukken.
-
Blz. 20
007 - We versterken ons netwerk en onderzoeken de mogelijkheden voor samenwerking met andere gemeenten op basis van de lokale- en regionale vraagstukken.
-
Blz. 21
008 - Het college nodigt deze periode regelmatig colleges van omliggende gemeenten uit voor een bezoek aan Ridderkerk en we gaan ook op bezoek bij colleges in die gemeenten.
-
Blz. 22
Optimalisatie van de dienstverlening aan onze inwoners.
-
Blz. 23
009 - We richten de processen zodanig in zodat inwoners en ondernemers op (aanvragen), meldingen en klachten binnen twee werkdagen een eerste reactie krijgen.
-
Blz. 24
011 - We gaan de klantreizen in beeld brengen om onze dienstverlening te optimaliseren.
-
Blz. 25
Digitale dienstverlening en de gemeentelijke website.
-
Blz. 26
014 - We investeren in digitale toegankelijkheid, zodat onze online communicatie en dienstverlening laagdrempelig is. Daarbij houden we altijd aandacht voor niet of minder digitaal vaardigen.
-
Blz. 27
Coördinator 'vergunningen en subsidieaanvragen'.
-
Blz. 28
016 - We stellen een coördinator ‘vergunningen en subsidieaanvragen’ aan.
-
Blz. 29
017 - We optimaliseren het proces van vergunningaanvragen (APV).
-
Blz. 30
Participatiebeleid.
-
Blz. 31
018 - We stellen nieuw participatiebeleid op.
-
Blz. 32
Participatie-instrumenten.
-
Blz. 33
019 - We zetten in op bewezen instrumenten zoals buurttenten en straatpraat in de wijken.
-
Blz. 34
Wijkregie.
-
Blz. 35
021 - De zichtbaarheid en positionering van de wijkregisseurs wordt verstevigd.
-
Blz. 36
Datagedreven werken.
-
Blz. 37
022 - We stellen een visie datagedreven werken op.
-
Blz. 38
Archivering.
-
Blz. 39
Aansluiting bij e-Depot
-
Blz. 40
Wat mag het kosten? (NS)
-
Blz. 41
Beleidsdocumenten
-
Blz. 42
Indicatoren
-
Blz. 43
Programma 2 Veiligheid
-
Blz. 44
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 45
Veiligheid en veiligheidsgevoel.
-
Blz. 46
023 - We breiden het aantal boa’s uit van 7 fte naar 9 fte, zodat voor elke wijk een boa beschikbaar is. Een deel van de benodigde middelen komt van de Rijksoverheid.
-
Blz. 47
Criminaliteit en ongewenst gedrag.
-
Blz. 48
024 - We gaan met de politie in overleg over de uitbreiding van het aantal wijkagenten en zetten in op een lobby richting het Rijk om het aantal wijkagenten per aantal inwoners te vergroten.
-
Blz. 49
025 - We zetten in op een stevigere samenwerking met en betere ondersteuning van buurtpreventie in de wijken. Er zal frequenter overleg plaatsvinden tussen buurtpreventie en de veiligheidsregisseur.
-
Blz. 50
Politie en Ridderkerk.
-
Blz. 51
027 - De politie heeft het besluit genomen om een nieuw regionaal politiebureau te bouwen in Barendrecht tegen de grens van Ridderkerk aan. Er komt een lokaal steunpunt in Ridderkerk. Wij treden in overleg met de politie over de invulling daarvan.
-
Blz. 52
Veiligheid en leefbaarheid.
-
Blz. 53
032 - We zetten in op strengere handhaving en hanteren een ‘lik'-op'-stuk’ beleid en richten ons op verboden middelen, wapens op zak, overlast en overige overtredingen. Het doel voor de komende jaren is om hier actiever en directer op te handhaven.
-
Blz. 54
033 - We zetten in op het vaker aanwijzen van veiligheidsrisicogebieden waar preventief gefouilleerd kan worden.
-
Blz. 55
Inzet van vaste en mobiele camera’s.
-
Blz. 56
035 - We willen meer en vaker gebruik maken van camerabewaking. Hiertoe schaffen we een tweede MCU aan.
-
Blz. 57
Veilig houden van de ICT-omgeving van de gemeente.
-
Blz. 58
036 - Om de opmars van digitale criminaliteit een halt toe te roepen, zetten we in op voorlichting over online fraude en cybercriminaliteit aan scholieren, ondernemers en ouderen. Op scholen doen we dit in samenwerking met onder andere bureau Halt.
-
Blz. 59
Versterken van de voorlichting over mogelijke gevaren.
-
Blz. 60
038 - We ontwikkelen de WhatsApp-groepen Ridderkerk Veilig door, waarbij we ook inzetten op het informeren over mogelijke gevaren.
-
Blz. 61
Veiligheidsplan.
-
Blz. 62
040 - Jaarlijks wordt er in samenwerking met de politie en de boa’s een veiligheidsplan opgesteld. Hierin worden de prioriteiten voor dat jaar benoemd. In dit veiligheidsplan gaan we vanaf 2023 ook aangeven welke thema’s er per wijk spelen.
-
Blz. 63
Wat mag het kosten? (NS)
-
Blz. 64
Beleidsdocumenten
-
Blz. 65
Indicatoren
-
Blz. 66
Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat
-
Blz. 67
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 68
Goed openbaar vervoer.
-
Blz. 69
041 - Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in de vorm van het busconcept R-net wordt de komende jaren ingevoerd.
-
Blz. 70
Deelmobiliteit en parkeeroverlast.
-
Blz. 71
044 - We zetten in op meer en gevarieerder deelmobiliteit.
-
Blz. 72
Verkeersveiligheid van wegen en straten.
-
Blz. 73
046 - We investeren in goed verlichte oversteekplaatsen.
-
Blz. 74
047 - We doen onderzoek naar de ontbrekende schakels in de wandel- en fietsroutes en werken dit uit in een plan van aanpak.
-
Blz. 75
048 - We realiseren een recreatieve fiets- en wandelverbinding tussen De Gorzen en de jachthaven.
-
Blz. 76
049 - We voeren een quick scan uit naar de mogelijkheid om een tweerichtingenfietspad langs de Populierenlaan te realiseren.
-
Blz. 77
050 - In samenwerking met de MRDH, de provincie en omliggende gemeenten wordt de verkenning naar/uitwerking van de metropolitane fietsroute Rotterdam-Ridderkerk-Dordrecht voortgezet.
-
Blz. 78
052 - We realiseren de in de gebiedsvisie Rivieroevers benoemde ontbrekende verbindingen langs het Havenkanaal naar de Jachthaven.
-
Blz. 79
Snelheid van verkeer.
-
Blz. 80
053 - We pakken sluiproutes waar mogelijk aan.
-
Blz. 81
054 - We zetten vaker camerahandhaving in voor verkeersovertredingen.
-
Blz. 82
055 - We werken het Mobiliteitsplan verder uit.
-
Blz. 83
Herinrichting centrumring.
-
Blz. 84
056 - Voor de herinrichting van de centrumring laten we een onderzoek uitvoeren naar het verkeerskundig effect van alle ruimtelijke ontwikkelingen in de invloedsfeer van het centrum op het verkeersnetwerk van het centrum.
-
Blz. 85
Verkeersafwikkeling bedrijventerrein Nieuwe Reijerwaard.
-
Blz. 86
057 - Samen met de deelnemers van Dutch Fresh Port (DFP) en de MRDH zetten we een lobby in richting Rijkswaterstaat voor de realisatie voor een directe oprit op de A15/A16.
-
Blz. 87
Waterbusverbinding met Ridderkerk.
-
Blz. 88
059 - De veiligheid op de rivieren krijgt de komende jaren extra aandacht. We blijven met Rijkswaterstaat (RWS) in gesprek over de veiligheidssituatie bij het Drierivierenpunt.
-
Blz. 89
060 - We onderzoeken een mogelijkheid van een tweede opstapplaats voor de waterbus in Bolnes, waarmee de ov-mogelijkheden vanuit Bolnes richting de regio verbeterd kunnen worden.
-
Blz. 90
Wat mag het kosten? (NS)
-
Blz. 91
Beleidsdocumenten
-
Blz. 92
Indicatoren
-
Blz. 93
Programma 4 Economie
-
Blz. 94
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 95
Aantrekkelijk vestigingsklimaat voor ondernemers.
-
Blz. 96
061 - Samen met het bedrijfsleven werken we aan een nieuwe economische visie die aansluit bij de huidige economische ontwikkelingen.
-
Blz. 97
062 - We onderzoeken leegstaande locaties waar zich tijdelijk innovatieve starters kunnen vestigen. We zijn daarvoor aangesloten bij de Innovation Board en de bijbehorende MKB Deal.
-
Blz. 98
AGF en Dutch Fresh Port.
-
Blz. 99
063 - Met focus op het versterken van het AGF-cluster in samenhang met andere (maats.)opgaven, zoals leefbaarheid, bereikbaarheid, circulaire bouw en de e-transitie, maar ook het bevorderen van werkgelegenheid voor mensen afstand tot de arb.markt.
-
Blz. 100
Tegengaan van verloedering van bedrijventerreinen en (wijk)winkelcentra.
-
Blz. 101
066 - We zetten in op samenwerkingsverbanden bij (wijk)winkelcentra en bedrijventerreinen om gezamenlijk de openbare ruimte te verbeteren en in te zetten op integrale veiligheid.
-
Blz. 102
069 - We herzien het plan voor Dillenburgplein inclusief uitvoeringsprogramma.
-
Blz. 103
070 - We onderzoeken de mogelijkheid voor een ondernemersfonds in Ridderkerk.
-
Blz. 104
Ondernemers en de Ridderkerkpas.
-
Blz. 105
073 - Samen met onze uitvoeringspartner gaan we de doelgroep van en het aantal deelnemers aan de Ridderkerkpas vergroten.
-
Blz. 106
Wat mag het kosten? (NS)
-
Blz. 107
Beleidsdocumenten
-
Blz. 108
Indicatoren
-
Blz. 109
Programma 5 Onderwijs
-
Blz. 110
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 111
Goed onderwijs in goede gebouwen.
-
Blz. 112
079 - We stellen een nota onderwijs op, gericht op onder andere brede school, voorschoolse educatie en samenwerking onderwijs en bedrijfsleven.
-
Blz. 113
081 - Met de inzet van buitenschoolse activiteiten kunnen jeugdigen zich ontplooien en hun talenten ontwikkelen. De kennismaking met cultuur, wetenschap, technologie en sport is belangrijk.
-
Blz. 114
Veiligheid van kinderen op weg naar en van school.
-
Blz. 115
082 - We onderzoeken de mogelijkheid om herkenbare schoolzones in te stellen. We brengen in beeld wat dit vraagt van de openbare ruimte en leggen de relatie met mobiliteit.
-
Blz. 116
Leerachterstanden.
-
Blz. 117
083 - Wij willen dat kinderen bij de start van het basisonderwijs zo min mogelijk achterstand hebben. We blijven daarom investeren in Voorschoolse Educatie.
-
Blz. 118
Voorlichtings- en buitenschoolse activiteiten voor kennismaking met verschillende beroepen.
-
Blz. 119
084 - De Stichting Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven Ridderkerk (SOB) verzorgt in opdracht van de gemeente dat scholen hun leerlingen kennis laten maken met verschillende beroepen door onder andere het organiseren van de beroependag.
-
Blz. 120
085 - Stageplaatsen zijn voor leerlingen belangrijk voor een goede voorbereiding op hun latere loopbaan. Aan bedrijven en maatschappelijke instellingen vragen we om voldoende stagemogelijkheden aan te bieden.
-
Blz. 121
Integrale Kindcentra.
-
Blz. 122
239 - We stimuleren de ontwikkeling van Integrale Kindcentra (IKC).
-
Blz. 123
Gelden Nationaal Programma Onderwijs.
-
Blz. 124
087 - We zorgen dat de aansluiting tussen geboortezorg, jeugdgezondheidszorg, voorschoolse educatie en het onderwijs verder wordt verbeterd. Hier zetten we onder andere gelden van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) voor in.
-
Blz. 125
Wat mag het kosten? (NS)
-
Blz. 126
Beleidsdocumenten
-
Blz. 127
Indicatoren
-
Blz. 128
Programma 6 Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 129
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 130
Cultuur in Ridderkerk.
-
Blz. 131
088 - We zetten in op dorpsmarketing onder andere door het optuigen van een evenementenkalender.
-
Blz. 132
089 - Wij stellen een nieuwe cultuurnota op.
-
Blz. 133
De Ridderkerkse geschiedenis.
-
Blz. 134
094 - We starten een onderzoek naar agrarisch erfgoed,
-
Blz. 135
099 - We stellen een visie op reeds beschreven cultuurhistorisch belangrijke landschapselementen (o.a. dijken, agrarisch landschap) op.
-
Blz. 136
De begraafplaatsen Rusthof en Vredehof.
-
Blz. 137
101 - Op verzoek van nabestaanden krijgen de graven van (KNIL-)veteranen een beschermde status. Om dit mogelijk te maken passen we de verordening aan.
-
Blz. 138
75 jaar Molukkers in Ridderkerk.
-
Blz. 139
104 - We starten een werkgroep samen met de Molukse gemeenschap om daarvoor een monument te realiseren in Ridderkerk.
-
Blz. 140
Het wapen van Ridderkerk.
-
Blz. 141
105 - Er wordt een geschikte en zichtbare plek in de raadzaal uitgezocht voor het portret van onze Koning, het wapen van Ridderkerk en de Nederlandse vlag.
-
Blz. 142
Opstellen Uitagenda.
-
Blz. 143
111 - We stellen een uitagenda op die onder andere een plek krijgt op de uitagenda-website, in de Blauwkai en in de gemeenteapp.
-
Blz. 144
Bevordering van sportbeoefening en meer bewegen.
-
Blz. 145
113 - We stellen een nota sport en spelen op.
-
Blz. 146
115 - We breiden de skatebaan uit voor een bredere doelgroep.
-
Blz. 147
Sportaccommodaties.
-
Blz. 148
116 - We werken aan een overzichtskaart met (ongeorganiseerde) sportlocaties.
-
Blz. 149
Speelterreinen, speelvoorzieningen en sporttoestellen.
-
Blz. 150
117 - We doen onderzoek naar locaties voor extra speelterreinen, speel- en sportvoorzieningen. We (blijven) investeren in een dekkend sport- en beweegaanbod; ook in de buitenruimte.
-
Blz. 151
118 - Bij het project Binnenrijk zal een buitensportlocatie en grote speelvoorziening worden gerealiseerd als onderdeel van de ontwikkeling van de Driehoek Het Zand.
-
Blz. 152
Recreatiegebied bij rivier De Noord.
-
Blz. 153
119 - Sanering van de grond in verband met de ontwikkeling van het gebied bij rivier De Noord.
-
Blz. 154
120 - Uitbreiden recreatiegebied langs de Noord met een pumptrackbaan en sportvoorzieningen. We hebben in dit gebied aandacht voor het behoud van het industrieel cultureel erfgoed.
-
Blz. 155
121 - Aanleg van een nieuw verbindend recreatief pad naar de Schans.
-
Blz. 156
Gezonde leefstijl bij jongeren.
-
Blz. 157
122 - Onderzoek drempels wegnemen sport voor kinderen 5 tot 18 jaar. In combinatie met onderzoek naar mogelijkheid inzetten Ridderkerkpas.
-
Blz. 158
Vrijwilligers en verenigingen.
-
Blz. 159
124 - We zorgen voor een optimale ondersteuning van de vrijwilligers en de sportverenigingen.
-
Blz. 160
Een groen Ridderkerk.
-
Blz. 161
126 - We maken een gebiedsvisie voor De Gorzen waarbij ook het gemeentedepot wordt meegenomen. We richten ons op een verdere optimalisering van de inrichting van het park met sportief recreatieve voorzieningen.
-
Blz. 162
Omheinde hondenlosloopgebieden en ruiterpaden.
-
Blz. 163
131 - We bieden faciliteiten zoals (omheinde) losloopgebieden. We onderzoeken op welke locaties dit mogelijk en gewenst is.
-
Blz. 164
132 - We bieden faciliteiten zoals goed onderhouden ruiterpaden. We onderzoeken of de paden nu voldoen aan de vereisten en stellen indien nodig het onderhoud bij.
-
Blz. 165
Wat mag het kosten? (NS)
-
Blz. 166
Beleidsdocumenten
-
Blz. 167
Indicatoren
-
Blz. 168
Programma 7 Sociaal domein
-
Blz. 169
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 170
Uitkeringsgerechtigden en een baan.
-
Blz. 171
143 - Waar geen zicht is op arbeidsparticipatie zullen we, waar mogelijk, inzetten op een tegenprestatie.
-
Blz. 172
144 - We zetten in op heroriëntering op tegenprestatie en arbeidsverplichtingen van alleenstaande ouders en van inwoners met een zieke partner.
-
Blz. 173
Een sociale (wijk)werkplaats.
-
Blz. 174
146 - We onderzoeken of een sociale (wijk)werkplaats voor mensen die zijn aangewezen op bijvoorbeeld sociale activering en/of beschut werk in Ridderkerk haalbaar en uitvoerbaar is.
-
Blz. 175
Landelijke Hervormingsagenda Jeugd.
-
Blz. 176
147 - Aan de hand van de landelijke Hervormingsagenda jeugd gaan we zowel met de gemeenten en zorgaanbieders uit de regio als lokaal aan de slag met een verdere optimalisatie van het stelsel van jeugdhulp.
-
Blz. 177
De weg naar goede zorgvoorzieningen.
-
Blz. 178
150 - We gaan door met de pilot Praktijkondersteuner Huisarts (POH) GGZ (Geestelijke gezondheidszorg)-Jeugd.
-
Blz. 179
151 - We continueren de jaarlijkse huisbezoeken.
-
Blz. 180
152 - We zetten in op het enthousiasmeren voor vrijwilligerswerk.
-
Blz. 181
Wmo- en leerlingenvervoer.
-
Blz. 182
154 - Bij de aanbesteding van het doelgroepen- en leerlingenvervoer zetten we in op hoogwaardig en betaalbaar vervoer.
-
Blz. 183
Zorgwekkend en verward gedrag.
-
Blz. 184
159 - We onderzoeken de mogelijkheden voor een aansluiting van welzijnsorganisaties op ZorgDomein. ZorgDomein is een digitaal systeem dat zorgverleners helpt met het vinden, kiezen en regelen van zorg.
-
Blz. 185
Adviesraad Sociaal Domein.
-
Blz. 186
161 - In overleg met de huidige twee adviesraden komen we tot één betrokken en constructieve adviesraad Sociaal Domein inzake wet Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. .
-
Blz. 187
Vroegtijdig signaleren van problemen.
-
Blz. 188
162 - We zetten nader in op ‘Welzijn op Recept’ met als doel dat huisartsen ook volwassenen en oudere mensen meer gaan doorverwijzen naar aanbod in het welzijnsveld.
-
Blz. 189
Vroegtijdig signaleren van armoede- en schuldenproblematiek.
-
Blz. 190
167 - We gaan jongeren met financiële problemen helpen, zodat zij een financieel gezonde toekomst tegemoet gaan.
-
Blz. 191
168 - We starten een pilot gezonde voeding op scholen.
-
Blz. 192
Eenzaamheid.
-
Blz. 193
169 - We zetten in op het bestrijden van eenzaamheid.
-
Blz. 194
Vrijwilligers en mantelzorgers.
-
Blz. 195
172 - We ondersteunen de vrijwilligers en mantelzorgers.
-
Blz. 196
173 - We zetten in op het enthousiasmeren voor vrijwilligerswerk.
-
Blz. 197
Wat mag het kosten? (NS)
-
Blz. 198
Beleidsdocumenten
-
Blz. 199
Indicatoren
-
Blz. 200
Programma 8 Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 201
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 202
De begraafplaatsen 'Rusthof' en 'Vredehof'.
-
Blz. 203
100 - De begraafplaatsen ‘Rusthof’ en ‘Vredehof’ blijven in beheer bij de gemeente Ridderkerk. We dragen zorg voor goed onderhoud. We stellen hiervoor een beheerplan op.
-
Blz. 204
Faciliteren van duurzaamheidsinspanningen.
-
Blz. 205
179 - We onderzoeken de mogelijkheid om een Gemeentelijke VerduurzamingsRegeling (GVR) op te zetten
-
Blz. 206
Bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.
-
Blz. 207
181 - Mochten de drie windmolens op Nieuw Reijerwaard financieel niet haalbaar zijn verzoeken we de provincie om de claim te schrappen, vervolgens stellen we een beleidskader kleinere windmolens op.
-
Blz. 208
Optimalisatie van het afvalplan.
-
Blz. 209
185 - We willen de huurders/gebruikers van woningen ontlasten en onderzoeken daartoe de mogelijkheid om de rioolheffing volledig bij eigenaren in rekening te brengen.
-
Blz. 210
186 - De afvalpas wordt indien mogelijk digitaal beschikbaar voor de mobiele telefoon.
-
Blz. 211
Grofvuil en het afvalaanbiedstation.
-
Blz. 212
187 - We onderzoeken de financiële consequenties van het periodiek gratis ophalen van grofvuil.
-
Blz. 213
188 - Het afvalaanbiedstation wordt ook onder voorwaarden opengesteld voor inwoners met een bedrijf aan huis. De ruimere openingstijden zetten we voort.
-
Blz. 214
Prettige en schone leefomgeving.
-
Blz. 215
189 - We reduceren geluidsoverlast door verkeer. We stellen een nieuw Actieplan Geluid 2024 en verder op.
-
Blz. 216
190 - We zetten waar mogelijk in op verbetering van de luchtkwaliteit en het terugdringen van fijnstof. We stellen een nieuw Actieplan Lucht 2023 en verder op.
-
Blz. 217
191 - We zetten daar waar het kan in op het verlagen van de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur naar 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom met uitzondering van ontsluitingswegen.
-
Blz. 218
192 - We stellen een plan van aanpak verminderen geluidsoverlast Rotterdamseweg op.
-
Blz. 219
193 - We zetten in op het vereenvoudigen van het melden van zwerfafval door middel van QR-codes op de ondergrondse containers.
-
Blz. 220
Mobiel afvalbrengstation
-
Blz. 221
196 - We gaan concreet aan de slag met hittestress. We gaan meer inzicht creëren in hittegevoelige plekken; waar zit de hitte, waar is schaduw te vinden en welke plekken zijn koel.
-
Blz. 222
198 - We werken de gebiedsvisie Rivieroevers verder uit; het uitgangspunt is een gezonde, woon, werk- en leefomgeving (zie ook punt Rivieroevers bij buitenruimte).
-
Blz. 223
Fijnstofuitstoot en geluidsoverlast rondom de snelwegen.
-
Blz. 224
201 - Bij de aanpak van het Oosterpark wordt gekeken op welke manier we extra vegetatie kunnen toevoegen om de groenstructuur en biodiversiteit te versterken.
-
Blz. 225
Wat mag het kosten? (NS)
-
Blz. 226
Beleidsdocumenten
-
Blz. 227
Indicatoren
-
Blz. 228
Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
-
Blz. 229
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 230
De groene kraag van Ridderkerk.
-
Blz. 231
128 - Ontwikkelingen binnen de gebiedsvisie Rivieroevers leveren elk hun bijdrage aan het groene raamwerk Oeverpark Rivieroevers. Bij marktinitiatieven vergroenen we de aangrenzende buitenruimte.
-
Blz. 232
129 - Vanuit de gebiedsvisie Rivieroevers onderzoeken en benutten we de kansen voor de aanleg van getijdennatuur: in combinatie met onderhoudswerkzaamheden en als onderdeel van ontwikkellocaties door marktpartijen.
-
Blz. 233
130 - De Rivieroevers bereikbaar en beleefbaar maken. Daarvoor zijn meer open plekken aan de rivier nodig. We gaan met het Waterschap in gesprek over aankoop van de leegstaande opslagplaats aan de Ringdijk voor de realisatie v.e. open plek a.h. water
-
Blz. 234
Het Ridderkerkse woningaanbod.
-
Blz. 235
212 - We gaan een toetsingskader voor de beeldkwaliteit van het Centrum ontwikkelen.
-
Blz. 236
Toekomststrategie voor woningaanbod.
-
Blz. 237
213 - We analyseren per wijk welke verbeteringen noodzakelijk/haalbaar zijn en ontwikkelen instrumentarium om eigenaren van koopwoningen te verleiden hieraan mee te werken. Met woningcorporaties onderzoeken we hoe hun bouwplannen hieraan bijdragen.
-
Blz. 238
Lokaal woonruimtebemiddelingssysteem.
-
Blz. 239
214 - We onderzoeken de haalbaarheid van een lokaal woonruimtebemiddelingssysteem.
-
Blz. 240
Wooninformatie voor Ridderkerkse jongeren.
-
Blz. 241
216 - Middels een mediacampagne informeren we jongeren tijdig over de mogelijkheden om in te schrijven voor een huur- dan wel koopwoning.
-
Blz. 242
Zelfbewoningsplicht onder voorwaarden.
-
Blz. 243
217 - We stellen regelgeving op om ongewenst (ver)huurgedrag te voorkomen en tegelijkertijd wenselijke ontwikkelingen niet te belemmeren.
-
Blz. 244
Onderzoek tijdelijke woonvoorziening.
-
Blz. 245
218 - We onderzoeken de wenselijkheid en mogelijke locaties voor tijdelijke woonvoorzieningen.
-
Blz. 246
Aandacht voor multifunctionele en toekomstbestendige bouw.
-
Blz. 247
220 - We gaan kaders opstellen over multifunctionele en toekomstbestendige bouw.
-
Blz. 248
Hoogbouw in Ridderkerk.
-
Blz. 249
221 - We onderzoeken waar hoogbouw wenselijk is en waar niet en stellen een kaart op waarbij globaal en richtinggevend wordt aangegeven hoe hoog (in bouwlagen) bebouwing mag zijn. Daarbij wordt ook rekening gehouden met reeds vastgesteld beleid.
-
Blz. 250
Locaties voor woningbouw in de komende jaren.
-
Blz. 251
028 - Het huidige politiebureau aan de Kievitsweg willen we verwerven om ruimtelijke ontwikkeling op deze locatie mogelijk te maken. Dit doen we in samenhang met de ontwikkeling van de oude Gemini-locatie.
-
Blz. 252
222 - We actualiseren onze “Omgevingsvisie Ridderkerk 2035” zodat we over een actuele visie beschikken.
-
Blz. 253
223 - In overleg met de buurt stellen we een gebiedsvisie op voor de herontwikkeling van het oude Gemini College en starten vervolgens een marktconsultatie en een aanbesteding.
-
Blz. 254
224 - We stellen stedenbouwkundige randvoorwaarden op voor de het gebied PC Hooftpark en omgeving en zullen vervolgens een aanbesteding of marktconsultatie starten.
-
Blz. 255
225 - We werken de visie rivieroevers uit met een gebiedsfonds en een aanpak en realiseren de ambitie uit de visie. Dit gebeurt in combinatie met markinitiatieven en ook via lopende (onderhoud) werkzaamheden.
-
Blz. 256
226 - We gaan verder met de uitwerking van de visie grondposities op grond van het beschikbaar gestelde voorbereidingskrediet en vastgestelde Woonvisie en houden rekening met de uitkomsten uit het verkeersonderzoek.
-
Blz. 257
227 - We stellen een visie op voor het gebied centrum Oost.
-
Blz. 258
228 - We gaan een Uitvoeringsnota Mobiliteit Slikkerveer opstellen.
-
Blz. 259
Woonbestemming voor de voormalige Huishoudschool.
-
Blz. 260
230 - We stellen stedenbouwkundige randvoorwaarden op voor de toegangspoort tot het centrum (gebied Koninginneweg, Huishoudschool, Joriskerk, SLOR).
-
Blz. 261
232 - We starten op basis van de kaders en randvoorwaarden een aanbesteding of marktconsultatie voor de voormalige Huishoudschool.
-
Blz. 262
Combinatie van wonen en sporten voor gebied sportpark Bolnes.
-
Blz. 263
233 - We inventariseren de wensen en behoeften voor sportpark Bolnes, hierbij houden we rekening met de uitkomsten van het verkeersonderzoek.
-
Blz. 264
Recreatieve invulling met sport en groen.
-
Blz. 265
238 - We stellen een visie op over de agrarische gronden.
-
Blz. 266
Accommodaties voor maatschappelijke instellingen.
-
Blz. 267
242 - Onderzocht wordt hoe de locatie Randweg geschikt gemaakt kan worden om maatschappelijke partners te huisvesten.
-
Blz. 268
Zwembad De Fakkel.
-
Blz. 269
244 - We onderzoeken verschillende scenario’s voor de toekomst van recreatiecentrum de Fakkel.
-
Blz. 270
Ondersteuning bij huur van maatschappelijke voorziening.
-
Blz. 271
245 - We investeren in nieuwe maatschappelijke voorzieningen voor (sport) verenigingen die draagkrachtig genoeg zijn.
-
Blz. 272
Kostprijsdekkende huur bij de verhuur van gemeentelijk vastgoed.
-
Blz. 273
246 - We starten als eerste met het in beeld brengen van kostprijsdekkende huur bij buiten sportaccommodaties. Gevolgd door binnen sportaccommodaties en overig maatschappelijk vastgoed.
-
Blz. 274
Wat mag het kosten? (NS)
-
Blz. 275
Beleidsdocumenten
-
Blz. 276
Indicatoren
-
Blz. 277
Niet in de programma's opgenomen baten en lasten
-
Blz. 278
Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
-
Blz. 279
Financiële positie van Ridderkerk.
-
Blz. 280
249 - We gaan het P&C instrumentarium nog eens tegen het licht houden voor verdere optimalisatie.
-
Blz. 281
Maximaliseren van subsidie inkomsten.
-
Blz. 282
251 - We stellen een subsidioloog aan.
-
Blz. 283
Eerlijke verdeling van Rijksmiddelen.
-
Blz. 284
252 - Wij volgen hiervoor de landelijke ontwikkelingen en steunen organisaties zoals de VNG en de Provincie om de bestuurlijke verhoudingen met het Rijk te blijven benoemen. Gemeenten moeten voldoende middelen krijgen om haar taken te uitvoeren.
-
Blz. 285
Wat mag het kosten? (NS)
-
Blz. 286
Paragrafen
-
Blz. 287
Paragraaf 1 Lokale heffingen
-
Blz. 288
Inleiding
-
Blz. 289
Algemene uitgangspunten lokale heffingen
-
Blz. 290
Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingen
-
Blz. 291
Algemene beleidsontwikkelingen
-
Blz. 292
Tarieven 2024
-
Blz. 293
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 294
Woonlasten (lokale lastendruk) Ridderkerk
-
Blz. 295
Ridderkerk ten opzichte van buurgemeenten
-
Blz. 296
Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 297
Aanleiding en achtergrond
-
Blz. 298
Risicoprofiel
-
Blz. 299
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 300
Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 301
Ontwikkeling risicoprofiel
-
Blz. 302
Kengetallen
-
Blz. 303
Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 304
Inleiding
-
Blz. 305
Openbare verlichting
-
Blz. 306
Civiele kunstwerken
-
Blz. 307
Openbaar groen, inclusief recreatiegebieden
-
Blz. 308
Speelvoorzieningen
-
Blz. 309
Wegen, fiets- en voetpaden (verhardingen)
-
Blz. 310
Riolering
-
Blz. 311
Waterhuishouding
-
Blz. 312
Afvalinzameling
-
Blz. 313
Haven
-
Blz. 314
Gebouwen
-
Blz. 315
Paragraaf 4 Financiering
-
Blz. 316
Inleiding
-
Blz. 317
Wettelijke kaders en treasurystatuut
-
Blz. 318
Rentevisie en rentebeleid
-
Blz. 319
Renterisicobeheer
-
Blz. 320
De liquiditeitsplanning en de financieringsbehoefte
-
Blz. 321
Uitzettingen
-
Blz. 322
Renteomslag
-
Blz. 323
Garantstelling
-
Blz. 324
Kas- en relatiebeheer
-
Blz. 325
Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
-
Blz. 326
Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 327
Ambtelijke organisatie
-
Blz. 328
Bijdrage BAR-organisatie
-
Blz. 329
Arbeidsmarkt
-
Blz. 330
Communicatie
-
Blz. 331
Huisvesting
-
Blz. 332
Rechtmatigheid
-
Blz. 333
Datagedreven werken
-
Blz. 334
Paragraaf 6 Verbonden partijen
-
Blz. 335
Visie verbonden partijen
-
Blz. 336
Besteding per verbonden partij
-
Blz. 337
Paragraaf 7 Grondbeleid
-
Blz. 338
Doel
-
Blz. 339
Inleiding
-
Blz. 340
Visie op het grondbeleid in relatie tot de realisatie van de doelstellingen uit de programma’s
-
Blz. 341
Financiële risico's
-
Blz. 342
Prognose en analyse van de grondexploitaties
-
Blz. 343
Onderbouwing winstneming of verlies
-
Blz. 344
Paragraaf 8 Openbaarheid
-
Blz. 345
Inleiding
-
Blz. 346
Woo contactfunctionaris en Passieve openbaarmaking
-
Blz. 347
Actieve openbaarmaking
-
Blz. 348
Informatiehuishouding op orde
-
Blz. 349
Financiële begroting
-
Blz. 350
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 351
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 352
Overzicht van de exploitatie (NS)
-
Blz. 353
Overzicht van de reservemutaties (NS)
-
Blz. 354
Overzicht van het saldo (NS)
-
Blz. 355
Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 356
Overzicht van de kosten van overhead
-
Blz. 357
Bedrag voor de heffing voor de vennootschapsbelasting
-
Blz. 358
Bedrag voor onvoorzien
-
Blz. 359
Toelichting op overzicht baten en lasten
-
Blz. 360
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
-
Blz. 361
Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
-
Blz. 362
Samenvatting en analyse op hoofdlijnen
-
Blz. 363
Toelichtingen
-
Blz. 364
Samenvatting en analyse op hoofdlijnen
-
Blz. 365
Personeelslasten
-
Blz. 366
Programma 1 Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 367
Programma 2 Veiligheid
-
Blz. 368
Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat
-
Blz. 369
Programma 4 Economie
-
Blz. 370
Programma 5 Onderwijs
-
Blz. 371
Programma 6 Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 372
Programma 7 Sociaal domein
-
Blz. 373
0.8 Overige baten en lasten
-
Blz. 374
Programma 8 Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 375
Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
-
Blz. 376
Niet in de programma's opgenomen baten en lasten
-
Blz. 377
Overzicht van incidentele baten en lasten en structurele reservemutaties
-
Blz. 378
Overzicht van incidentele lasten en baten en structurele reservemutaties
-
Blz. 379
Financiële positie
-
Blz. 380
Meerjarenbalans
-
Blz. 381
Meerjarenbalans
-
Blz. 382
EMU-saldo
-
Blz. 383
Schema EMU-saldo
-
Blz. 384
Toelichting op EMU-saldo
-
Blz. 385
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
-
Blz. 386
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
-
Blz. 387
Overzicht investeringen
-
Blz. 388
Overzicht investeringen
-
Blz. 389
Toelichting Investeringen
-
Blz. 390
Overzicht investeringen direct ten laste van de voorziening riolering
-
Blz. 391
Financiering
-
Blz. 392
Financiering
-
Blz. 393
Stand en verloop van de reserves
-
Blz. 394
Stand en verloop van de reserves
-
Blz. 395
Mutaties in de algemene reserve (eigen vermogen)
-
Blz. 396
Mutaties in de reserves per programma
-
Blz. 397
Stand en verloop van de voorzieningen
-
Blz. 398
Stand en verloop van de voorzieningen
-
Blz. 399
Toelichting
-
Blz. 400
Overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 401
Bijlage overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 402
Bijlagen
-
Blz. 403
Bijlage 1 Overzicht te verstrekken subsidies
-
Blz. 404
Bijlage 1 Overzicht te verstrekken subsidies
-
Blz. 405
Bijlage 2 Verloop van reserves en voorzieningen
-
Blz. 406
Specificatie verloop reserves
-
Blz. 407
Specificatie verloop voorzieningen
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap