Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2024 en Meerjarenraming 2025-2027
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Voorwoord
        1. Blz. 4 Voorwoord
      2. Blz. 5 Leeswijzer
        1. Blz. 6 Leeswijzer
      3. Blz. 7 Begroting in één oogopslag
        1. Blz. 8 Saldo (NS)
        2. Blz. 9 Inkomsten
        3. Blz. 10 Uitgaven
        4. Blz. 11 Infographic
      4. Blz. 12 Programmabegroting
      5. Blz. 13 Programma 1 Bestuur en ondersteuning
        1. Blz. 14 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 15 Doorontwikkeling van de ambtelijke organisatie.
            1. Blz. 16 004 - Op basis van het besluit gaan we over tot implementatie van de nieuwe organisatievorm.
          2. Blz. 17 Samenwerking met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.
            1. Blz. 18 005 - Deze periode zullen we meerdere voorstellen bij de MRDH indienen voor projecten op het gebied van verkeer en vervoer en economisch vestigingsklimaat.
          3. Blz. 19 Contact met omliggende gemeenten over regionale vraagstukken.
            1. Blz. 20 007 - We versterken ons netwerk en onderzoeken de mogelijkheden voor samenwerking met andere gemeenten op basis van de lokale- en regionale vraagstukken.
            2. Blz. 21 008 - Het college nodigt deze periode regelmatig colleges van omliggende gemeenten uit voor een bezoek aan Ridderkerk en we gaan ook op bezoek bij colleges in die gemeenten.
          4. Blz. 22 Optimalisatie van de dienstverlening aan onze inwoners.
            1. Blz. 23 009 - We richten de processen zodanig in zodat inwoners en ondernemers op (aanvragen), meldingen en klachten binnen twee werkdagen een eerste reactie krijgen.
            2. Blz. 24 011 - We gaan de klantreizen in beeld brengen om onze dienstverlening te optimaliseren.
          5. Blz. 25 Digitale dienstverlening en de gemeentelijke website.
            1. Blz. 26 014 - We investeren in digitale toegankelijkheid, zodat onze online communicatie en dienstverlening laagdrempelig is. Daarbij houden we altijd aandacht voor niet of minder digitaal vaardigen.
          6. Blz. 27 Coördinator 'vergunningen en subsidieaanvragen'.
            1. Blz. 28 016 - We stellen een coördinator ‘vergunningen en subsidieaanvragen’ aan.
            2. Blz. 29 017 - We optimaliseren het proces van vergunningaanvragen (APV).
          7. Blz. 30 Participatiebeleid.
            1. Blz. 31 018 - We stellen nieuw participatiebeleid op.
          8. Blz. 32 Participatie-instrumenten.
            1. Blz. 33 019 - We zetten in op bewezen instrumenten zoals buurttenten en straatpraat in de wijken.
          9. Blz. 34 Wijkregie.
            1. Blz. 35 021 - De zichtbaarheid en positionering van de wijkregisseurs wordt verstevigd.
          10. Blz. 36 Datagedreven werken.
            1. Blz. 37 022 - We stellen een visie datagedreven werken op.
          11. Blz. 38 Archivering.
            1. Blz. 39 Aansluiting bij e-Depot
        2. Blz. 40 Wat mag het kosten? (NS)
        3. Blz. 41 Beleidsdocumenten
        4. Blz. 42 Indicatoren
      6. Blz. 43 Programma 2 Veiligheid
        1. Blz. 44 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 45 Veiligheid en veiligheidsgevoel.
            1. Blz. 46 023 - We breiden het aantal boa’s uit van 7 fte naar 9 fte, zodat voor elke wijk een boa beschikbaar is. Een deel van de benodigde middelen komt van de Rijksoverheid.
          2. Blz. 47 Criminaliteit en ongewenst gedrag.
            1. Blz. 48 024 - We gaan met de politie in overleg over de uitbreiding van het aantal wijkagenten en zetten in op een lobby richting het Rijk om het aantal wijkagenten per aantal inwoners te vergroten.
            2. Blz. 49 025 - We zetten in op een stevigere samenwerking met en betere ondersteuning van buurtpreventie in de wijken. Er zal frequenter overleg plaatsvinden tussen buurtpreventie en de veiligheidsregisseur.
          3. Blz. 50 Politie en Ridderkerk.
            1. Blz. 51 027 - De politie heeft het besluit genomen om een nieuw regionaal politiebureau te bouwen in Barendrecht tegen de grens van Ridderkerk aan. Er komt een lokaal steunpunt in Ridderkerk. Wij treden in overleg met de politie over de invulling daarvan.
          4. Blz. 52 Veiligheid en leefbaarheid.
            1. Blz. 53 032 - We zetten in op strengere handhaving en hanteren een ‘lik'-op'-stuk’ beleid en richten ons op verboden middelen, wapens op zak, overlast en overige overtredingen. Het doel voor de komende jaren is om hier actiever en directer op te handhaven.
            2. Blz. 54 033 - We zetten in op het vaker aanwijzen van veiligheidsrisicogebieden waar preventief gefouilleerd kan worden.
          5. Blz. 55 Inzet van vaste en mobiele camera’s.
            1. Blz. 56 035 - We willen meer en vaker gebruik maken van camerabewaking. Hiertoe schaffen we een tweede MCU aan.
          6. Blz. 57 Veilig houden van de ICT-omgeving van de gemeente.
            1. Blz. 58 036 - Om de opmars van digitale criminaliteit een halt toe te roepen, zetten we in op voorlichting over online fraude en cybercriminaliteit aan scholieren, ondernemers en ouderen. Op scholen doen we dit in samenwerking met onder andere bureau Halt.
          7. Blz. 59 Versterken van de voorlichting over mogelijke gevaren.
            1. Blz. 60 038 - We ontwikkelen de WhatsApp-groepen Ridderkerk Veilig door, waarbij we ook inzetten op het informeren over mogelijke gevaren.
          8. Blz. 61 Veiligheidsplan.
            1. Blz. 62 040 - Jaarlijks wordt er in samenwerking met de politie en de boa’s een veiligheidsplan opgesteld. Hierin worden de prioriteiten voor dat jaar benoemd. In dit veiligheidsplan gaan we vanaf 2023 ook aangeven welke thema’s er per wijk spelen.
        2. Blz. 63 Wat mag het kosten? (NS)
        3. Blz. 64 Beleidsdocumenten
        4. Blz. 65 Indicatoren
      7. Blz. 66 Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat
        1. Blz. 67 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 68 Goed openbaar vervoer.
            1. Blz. 69 041 - Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in de vorm van het busconcept R-net wordt de komende jaren ingevoerd.
          2. Blz. 70 Deelmobiliteit en parkeeroverlast.
            1. Blz. 71 044 - We zetten in op meer en gevarieerder deelmobiliteit.
          3. Blz. 72 Verkeersveiligheid van wegen en straten.
            1. Blz. 73 046 - We investeren in goed verlichte oversteekplaatsen.
            2. Blz. 74 047 - We doen onderzoek naar de ontbrekende schakels in de wandel- en fietsroutes en werken dit uit in een plan van aanpak.
            3. Blz. 75 048 - We realiseren een recreatieve fiets- en wandelverbinding tussen De Gorzen en de jachthaven.
            4. Blz. 76 049 - We voeren een quick scan uit naar de mogelijkheid om een tweerichtingenfietspad langs de Populierenlaan te realiseren.
            5. Blz. 77 050 - In samenwerking met de MRDH, de provincie en omliggende gemeenten wordt de verkenning naar/uitwerking van de metropolitane fietsroute Rotterdam-Ridderkerk-Dordrecht voortgezet.
            6. Blz. 78 052 - We realiseren de in de gebiedsvisie Rivieroevers benoemde ontbrekende verbindingen langs het Havenkanaal naar de Jachthaven.
          4. Blz. 79 Snelheid van verkeer.
            1. Blz. 80 053 - We pakken sluiproutes waar mogelijk aan.
            2. Blz. 81 054 - We zetten vaker camerahandhaving in voor verkeersovertredingen.
            3. Blz. 82 055 - We werken het Mobiliteitsplan verder uit.
          5. Blz. 83 Herinrichting centrumring.
            1. Blz. 84 056 - Voor de herinrichting van de centrumring laten we een onderzoek uitvoeren naar het verkeerskundig effect van alle ruimtelijke ontwikkelingen in de invloedsfeer van het centrum op het verkeersnetwerk van het centrum.
          6. Blz. 85 Verkeersafwikkeling bedrijventerrein Nieuwe Reijerwaard.
            1. Blz. 86 057 - Samen met de deelnemers van Dutch Fresh Port (DFP) en de MRDH zetten we een lobby in richting Rijkswaterstaat voor de realisatie voor een directe oprit op de A15/A16.
          7. Blz. 87 Waterbusverbinding met Ridderkerk.
            1. Blz. 88 059 - De veiligheid op de rivieren krijgt de komende jaren extra aandacht. We blijven met Rijkswaterstaat (RWS) in gesprek over de veiligheidssituatie bij het Drierivierenpunt.
            2. Blz. 89 060 - We onderzoeken een mogelijkheid van een tweede opstapplaats voor de waterbus in Bolnes, waarmee de ov-mogelijkheden vanuit Bolnes richting de regio verbeterd kunnen worden.
        2. Blz. 90 Wat mag het kosten? (NS)
        3. Blz. 91 Beleidsdocumenten
        4. Blz. 92 Indicatoren
      8. Blz. 93 Programma 4 Economie
        1. Blz. 94 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 95 Aantrekkelijk vestigingsklimaat voor ondernemers.
            1. Blz. 96 061 - Samen met het bedrijfsleven werken we aan een nieuwe economische visie die aansluit bij de huidige economische ontwikkelingen.
            2. Blz. 97 062 - We onderzoeken leegstaande locaties waar zich tijdelijk innovatieve starters kunnen vestigen. We zijn daarvoor aangesloten bij de Innovation Board en de bijbehorende MKB Deal.
          2. Blz. 98 AGF en Dutch Fresh Port.
            1. Blz. 99 063 - Met focus op het versterken van het AGF-cluster in samenhang met andere (maats.)opgaven, zoals leefbaarheid, bereikbaarheid, circulaire bouw en de e-transitie, maar ook het bevorderen van werkgelegenheid voor mensen afstand tot de arb.markt.
          3. Blz. 100 Tegengaan van verloedering van bedrijventerreinen en (wijk)winkelcentra.
            1. Blz. 101 066 - We zetten in op samenwerkingsverbanden bij (wijk)winkelcentra en bedrijventerreinen om gezamenlijk de openbare ruimte te verbeteren en in te zetten op integrale veiligheid.
            2. Blz. 102 069 - We herzien het plan voor Dillenburgplein inclusief uitvoeringsprogramma.
            3. Blz. 103 070 - We onderzoeken de mogelijkheid voor een ondernemersfonds in Ridderkerk.
          4. Blz. 104 Ondernemers en de Ridderkerkpas.
            1. Blz. 105 073 - Samen met onze uitvoeringspartner gaan we de doelgroep van en het aantal deelnemers aan de Ridderkerkpas vergroten.
        2. Blz. 106 Wat mag het kosten? (NS)
        3. Blz. 107 Beleidsdocumenten
        4. Blz. 108 Indicatoren
      9. Blz. 109 Programma 5 Onderwijs
        1. Blz. 110 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 111 Goed onderwijs in goede gebouwen.
            1. Blz. 112 079 - We stellen een nota onderwijs op, gericht op onder andere brede school, voorschoolse educatie en samenwerking onderwijs en bedrijfsleven.
            2. Blz. 113 081 - Met de inzet van buitenschoolse activiteiten kunnen jeugdigen zich ontplooien en hun talenten ontwikkelen. De kennismaking met cultuur, wetenschap, technologie en sport is belangrijk.
          2. Blz. 114 Veiligheid van kinderen op weg naar en van school.
            1. Blz. 115 082 - We onderzoeken de mogelijkheid om herkenbare schoolzones in te stellen. We brengen in beeld wat dit vraagt van de openbare ruimte en leggen de relatie met mobiliteit.
          3. Blz. 116 Leerachterstanden.
            1. Blz. 117 083 - Wij willen dat kinderen bij de start van het basisonderwijs zo min mogelijk achterstand hebben. We blijven daarom investeren in Voorschoolse Educatie.
          4. Blz. 118 Voorlichtings- en buitenschoolse activiteiten voor kennismaking met verschillende beroepen.
            1. Blz. 119 084 - De Stichting Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven Ridderkerk (SOB) verzorgt in opdracht van de gemeente dat scholen hun leerlingen kennis laten maken met verschillende beroepen door onder andere het organiseren van de beroependag.
            2. Blz. 120 085 - Stageplaatsen zijn voor leerlingen belangrijk voor een goede voorbereiding op hun latere loopbaan. Aan bedrijven en maatschappelijke instellingen vragen we om voldoende stagemogelijkheden aan te bieden.
          5. Blz. 121 Integrale Kindcentra.
            1. Blz. 122 239 - We stimuleren de ontwikkeling van Integrale Kindcentra (IKC).
          6. Blz. 123 Gelden Nationaal Programma Onderwijs.
            1. Blz. 124 087 - We zorgen dat de aansluiting tussen geboortezorg, jeugdgezondheidszorg, voorschoolse educatie en het onderwijs verder wordt verbeterd. Hier zetten we onder andere gelden van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) voor in.
        2. Blz. 125 Wat mag het kosten? (NS)
        3. Blz. 126 Beleidsdocumenten
        4. Blz. 127 Indicatoren
      10. Blz. 128 Programma 6 Sport, cultuur en recreatie
        1. Blz. 129 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 130 Cultuur in Ridderkerk.
            1. Blz. 131 088 - We zetten in op dorpsmarketing onder andere door het optuigen van een evenementenkalender.
            2. Blz. 132 089 - Wij stellen een nieuwe cultuurnota op.
          2. Blz. 133 De Ridderkerkse geschiedenis.
            1. Blz. 134 094 - We starten een onderzoek naar agrarisch erfgoed,
            2. Blz. 135 099 - We stellen een visie op reeds beschreven cultuurhistorisch belangrijke landschapselementen (o.a. dijken, agrarisch landschap) op.
          3. Blz. 136 De begraafplaatsen Rusthof en Vredehof.
            1. Blz. 137 101 - Op verzoek van nabestaanden krijgen de graven van (KNIL-)veteranen een beschermde status. Om dit mogelijk te maken passen we de verordening aan.
          4. Blz. 138 75 jaar Molukkers in Ridderkerk.
            1. Blz. 139 104 - We starten een werkgroep samen met de Molukse gemeenschap om daarvoor een monument te realiseren in Ridderkerk.
          5. Blz. 140 Het wapen van Ridderkerk.
            1. Blz. 141 105 - Er wordt een geschikte en zichtbare plek in de raadzaal uitgezocht voor het portret van onze Koning, het wapen van Ridderkerk en de Nederlandse vlag.
          6. Blz. 142 Opstellen Uitagenda.
            1. Blz. 143 111 - We stellen een uitagenda op die onder andere een plek krijgt op de uitagenda-website, in de Blauwkai en in de gemeenteapp.
          7. Blz. 144 Bevordering van sportbeoefening en meer bewegen.
            1. Blz. 145 113 - We stellen een nota sport en spelen op.
            2. Blz. 146 115 - We breiden de skatebaan uit voor een bredere doelgroep.
          8. Blz. 147 Sportaccommodaties.
            1. Blz. 148 116 - We werken aan een overzichtskaart met (ongeorganiseerde) sportlocaties.
          9. Blz. 149 Speelterreinen, speelvoorzieningen en sporttoestellen.
            1. Blz. 150 117 - We doen onderzoek naar locaties voor extra speelterreinen, speel- en sportvoorzieningen. We (blijven) investeren in een dekkend sport- en beweegaanbod; ook in de buitenruimte.
            2. Blz. 151 118 - Bij het project Binnenrijk zal een buitensportlocatie en grote speelvoorziening worden gerealiseerd als onderdeel van de ontwikkeling van de Driehoek Het Zand.
          10. Blz. 152 Recreatiegebied bij rivier De Noord.
            1. Blz. 153 119 - Sanering van de grond in verband met de ontwikkeling van het gebied bij rivier De Noord.
            2. Blz. 154 120 - Uitbreiden recreatiegebied langs de Noord met een pumptrackbaan en sportvoorzieningen. We hebben in dit gebied aandacht voor het behoud van het industrieel cultureel erfgoed.
            3. Blz. 155 121 - Aanleg van een nieuw verbindend recreatief pad naar de Schans.
          11. Blz. 156 Gezonde leefstijl bij jongeren.
            1. Blz. 157 122 - Onderzoek drempels wegnemen sport voor kinderen 5 tot 18 jaar. In combinatie met onderzoek naar mogelijkheid inzetten Ridderkerkpas.
          12. Blz. 158 Vrijwilligers en verenigingen.
            1. Blz. 159 124 - We zorgen voor een optimale ondersteuning van de vrijwilligers en de sportverenigingen.
          13. Blz. 160 Een groen Ridderkerk.
            1. Blz. 161 126 - We maken een gebiedsvisie voor De Gorzen waarbij ook het gemeentedepot wordt meegenomen. We richten ons op een verdere optimalisering van de inrichting van het park met sportief recreatieve voorzieningen.
          14. Blz. 162 Omheinde hondenlosloopgebieden en ruiterpaden.
            1. Blz. 163 131 - We bieden faciliteiten zoals (omheinde) losloopgebieden. We onderzoeken op welke locaties dit mogelijk en gewenst is.
            2. Blz. 164 132 - We bieden faciliteiten zoals goed onderhouden ruiterpaden. We onderzoeken of de paden nu voldoen aan de vereisten en stellen indien nodig het onderhoud bij.
        2. Blz. 165 Wat mag het kosten? (NS)
        3. Blz. 166 Beleidsdocumenten
        4. Blz. 167 Indicatoren
      11. Blz. 168 Programma 7 Sociaal domein
        1. Blz. 169 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 170 Uitkeringsgerechtigden en een baan.
            1. Blz. 171 143 - Waar geen zicht is op arbeidsparticipatie zullen we, waar mogelijk, inzetten op een tegenprestatie.
            2. Blz. 172 144 - We zetten in op heroriëntering op tegenprestatie en arbeidsverplichtingen van alleenstaande ouders en van inwoners met een zieke partner.
          2. Blz. 173 Een sociale (wijk)werkplaats.
            1. Blz. 174 146 - We onderzoeken of een sociale (wijk)werkplaats voor mensen die zijn aangewezen op bijvoorbeeld sociale activering en/of beschut werk in Ridderkerk haalbaar en uitvoerbaar is.
          3. Blz. 175 Landelijke Hervormingsagenda Jeugd.
            1. Blz. 176 147 - Aan de hand van de landelijke Hervormingsagenda jeugd gaan we zowel met de gemeenten en zorgaanbieders uit de regio als lokaal aan de slag met een verdere optimalisatie van het stelsel van jeugdhulp.
          4. Blz. 177 De weg naar goede zorgvoorzieningen.
            1. Blz. 178 150 - We gaan door met de pilot Praktijkondersteuner Huisarts (POH) GGZ (Geestelijke gezondheidszorg)-Jeugd.
            2. Blz. 179 151 - We continueren de jaarlijkse huisbezoeken.
            3. Blz. 180 152 - We zetten in op het enthousiasmeren voor vrijwilligerswerk.
          5. Blz. 181 Wmo- en leerlingenvervoer.
            1. Blz. 182 154 - Bij de aanbesteding van het doelgroepen- en leerlingenvervoer zetten we in op hoogwaardig en betaalbaar vervoer.
          6. Blz. 183 Zorgwekkend en verward gedrag.
            1. Blz. 184 159 - We onderzoeken de mogelijkheden voor een aansluiting van welzijnsorganisaties op ZorgDomein. ZorgDomein is een digitaal systeem dat zorgverleners helpt met het vinden, kiezen en regelen van zorg.
          7. Blz. 185 Adviesraad Sociaal Domein.
            1. Blz. 186 161 - In overleg met de huidige twee adviesraden komen we tot één betrokken en constructieve adviesraad Sociaal Domein inzake wet Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. .
          8. Blz. 187 Vroegtijdig signaleren van problemen.
            1. Blz. 188 162 - We zetten nader in op ‘Welzijn op Recept’ met als doel dat huisartsen ook volwassenen en oudere mensen meer gaan doorverwijzen naar aanbod in het welzijnsveld.
          9. Blz. 189 Vroegtijdig signaleren van armoede- en schuldenproblematiek.
            1. Blz. 190 167 - We gaan jongeren met financiële problemen helpen, zodat zij een financieel gezonde toekomst tegemoet gaan.
            2. Blz. 191 168 - We starten een pilot gezonde voeding op scholen.
          10. Blz. 192 Eenzaamheid.
            1. Blz. 193 169 - We zetten in op het bestrijden van eenzaamheid.
          11. Blz. 194 Vrijwilligers en mantelzorgers.
            1. Blz. 195 172 - We ondersteunen de vrijwilligers en mantelzorgers.
            2. Blz. 196 173 - We zetten in op het enthousiasmeren voor vrijwilligerswerk.
        2. Blz. 197 Wat mag het kosten? (NS)
        3. Blz. 198 Beleidsdocumenten
        4. Blz. 199 Indicatoren
      12. Blz. 200 Programma 8 Volksgezondheid en milieu
        1. Blz. 201 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 202 De begraafplaatsen 'Rusthof' en 'Vredehof'.
            1. Blz. 203 100 - De begraafplaatsen ‘Rusthof’ en ‘Vredehof’ blijven in beheer bij de gemeente Ridderkerk. We dragen zorg voor goed onderhoud. We stellen hiervoor een beheerplan op.
          2. Blz. 204 Faciliteren van duurzaamheidsinspanningen.
            1. Blz. 205 179 - We onderzoeken de mogelijkheid om een Gemeentelijke VerduurzamingsRegeling (GVR) op te zetten
          3. Blz. 206 Bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard.
            1. Blz. 207 181 - Mochten de drie windmolens op Nieuw Reijerwaard financieel niet haalbaar zijn verzoeken we de provincie om de claim te schrappen, vervolgens stellen we een beleidskader kleinere windmolens op.
          4. Blz. 208 Optimalisatie van het afvalplan.
            1. Blz. 209 185 - We willen de huurders/gebruikers van woningen ontlasten en onderzoeken daartoe de mogelijkheid om de rioolheffing volledig bij eigenaren in rekening te brengen.
            2. Blz. 210 186 - De afvalpas wordt indien mogelijk digitaal beschikbaar voor de mobiele telefoon.
          5. Blz. 211 Grofvuil en het afvalaanbiedstation.
            1. Blz. 212 187 - We onderzoeken de financiële consequenties van het periodiek gratis ophalen van grofvuil.
            2. Blz. 213 188 - Het afvalaanbiedstation wordt ook onder voorwaarden opengesteld voor inwoners met een bedrijf aan huis. De ruimere openingstijden zetten we voort.
          6. Blz. 214 Prettige en schone leefomgeving.
            1. Blz. 215 189 - We reduceren geluidsoverlast door verkeer. We stellen een nieuw Actieplan Geluid 2024 en verder op.
            2. Blz. 216 190 - We zetten waar mogelijk in op verbetering van de luchtkwaliteit en het terugdringen van fijnstof. We stellen een nieuw Actieplan Lucht 2023 en verder op.
            3. Blz. 217 191 - We zetten daar waar het kan in op het verlagen van de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur naar 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom met uitzondering van ontsluitingswegen.
            4. Blz. 218 192 - We stellen een plan van aanpak verminderen geluidsoverlast Rotterdamseweg op.
            5. Blz. 219 193 - We zetten in op het vereenvoudigen van het melden van zwerfafval door middel van QR-codes op de ondergrondse containers.
            6. Blz. 220 Mobiel afvalbrengstation
            7. Blz. 221 196 - We gaan concreet aan de slag met hittestress. We gaan meer inzicht creëren in hittegevoelige plekken; waar zit de hitte, waar is schaduw te vinden en welke plekken zijn koel.
            8. Blz. 222 198 - We werken de gebiedsvisie Rivieroevers verder uit; het uitgangspunt is een gezonde, woon, werk- en leefomgeving (zie ook punt Rivieroevers bij buitenruimte).
          7. Blz. 223 Fijnstofuitstoot en geluidsoverlast rondom de snelwegen.
            1. Blz. 224 201 - Bij de aanpak van het Oosterpark wordt gekeken op welke manier we extra vegetatie kunnen toevoegen om de groenstructuur en biodiversiteit te versterken.
        2. Blz. 225 Wat mag het kosten? (NS)
        3. Blz. 226 Beleidsdocumenten
        4. Blz. 227 Indicatoren
      13. Blz. 228 Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
        1. Blz. 229 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 230 De groene kraag van Ridderkerk.
            1. Blz. 231 128 - Ontwikkelingen binnen de gebiedsvisie Rivieroevers leveren elk hun bijdrage aan het groene raamwerk Oeverpark Rivieroevers. Bij marktinitiatieven vergroenen we de aangrenzende buitenruimte.
            2. Blz. 232 129 - Vanuit de gebiedsvisie Rivieroevers onderzoeken en benutten we de kansen voor de aanleg van getijdennatuur: in combinatie met onderhoudswerkzaamheden en als onderdeel van ontwikkellocaties door marktpartijen.
            3. Blz. 233 130 - De Rivieroevers bereikbaar en beleefbaar maken. Daarvoor zijn meer open plekken aan de rivier nodig. We gaan met het Waterschap in gesprek over aankoop van de leegstaande opslagplaats aan de Ringdijk voor de realisatie v.e. open plek a.h. water
          2. Blz. 234 Het Ridderkerkse woningaanbod.
            1. Blz. 235 212 - We gaan een toetsingskader voor de beeldkwaliteit van het Centrum ontwikkelen.
          3. Blz. 236 Toekomststrategie voor woningaanbod.
            1. Blz. 237 213 - We analyseren per wijk welke verbeteringen noodzakelijk/haalbaar zijn en ontwikkelen instrumentarium om eigenaren van koopwoningen te verleiden hieraan mee te werken. Met woningcorporaties onderzoeken we hoe hun bouwplannen hieraan bijdragen.
          4. Blz. 238 Lokaal woonruimtebemiddelingssysteem.
            1. Blz. 239 214 - We onderzoeken de haalbaarheid van een lokaal woonruimtebemiddelingssysteem.
          5. Blz. 240 Wooninformatie voor Ridderkerkse jongeren.
            1. Blz. 241 216 - Middels een mediacampagne informeren we jongeren tijdig over de mogelijkheden om in te schrijven voor een huur- dan wel koopwoning.
          6. Blz. 242 Zelfbewoningsplicht onder voorwaarden.
            1. Blz. 243 217 - We stellen regelgeving op om ongewenst (ver)huurgedrag te voorkomen en tegelijkertijd wenselijke ontwikkelingen niet te belemmeren.
          7. Blz. 244 Onderzoek tijdelijke woonvoorziening.
            1. Blz. 245 218 - We onderzoeken de wenselijkheid en mogelijke locaties voor tijdelijke woonvoorzieningen.
          8. Blz. 246 Aandacht voor multifunctionele en toekomstbestendige bouw.
            1. Blz. 247 220 - We gaan kaders opstellen over multifunctionele en toekomstbestendige bouw.
          9. Blz. 248 Hoogbouw in Ridderkerk.
            1. Blz. 249 221 - We onderzoeken waar hoogbouw wenselijk is en waar niet en stellen een kaart op waarbij globaal en richtinggevend wordt aangegeven hoe hoog (in bouwlagen) bebouwing mag zijn. Daarbij wordt ook rekening gehouden met reeds vastgesteld beleid.
          10. Blz. 250 Locaties voor woningbouw in de komende jaren.
            1. Blz. 251 028 - Het huidige politiebureau aan de Kievitsweg willen we verwerven om ruimtelijke ontwikkeling op deze locatie mogelijk te maken. Dit doen we in samenhang met de ontwikkeling van de oude Gemini-locatie.
            2. Blz. 252 222 - We actualiseren onze “Omgevingsvisie Ridderkerk 2035” zodat we over een actuele visie beschikken.
            3. Blz. 253 223 - In overleg met de buurt stellen we een gebiedsvisie op voor de herontwikkeling van het oude Gemini College en starten vervolgens een marktconsultatie en een aanbesteding.
            4. Blz. 254 224 - We stellen stedenbouwkundige randvoorwaarden op voor de het gebied PC Hooftpark en omgeving en zullen vervolgens een aanbesteding of marktconsultatie starten.
            5. Blz. 255 225 - We werken de visie rivieroevers uit met een gebiedsfonds en een aanpak en realiseren de ambitie uit de visie. Dit gebeurt in combinatie met markinitiatieven en ook via lopende (onderhoud) werkzaamheden.
            6. Blz. 256 226 - We gaan verder met de uitwerking van de visie grondposities op grond van het beschikbaar gestelde voorbereidingskrediet en vastgestelde Woonvisie en houden rekening met de uitkomsten uit het verkeersonderzoek.
            7. Blz. 257 227 - We stellen een visie op voor het gebied centrum Oost.
            8. Blz. 258 228 - We gaan een Uitvoeringsnota Mobiliteit Slikkerveer opstellen.
          11. Blz. 259 Woonbestemming voor de voormalige Huishoudschool.
            1. Blz. 260 230 - We stellen stedenbouwkundige randvoorwaarden op voor de toegangspoort tot het centrum (gebied Koninginneweg, Huishoudschool, Joriskerk, SLOR).
            2. Blz. 261 232 - We starten op basis van de kaders en randvoorwaarden een aanbesteding of marktconsultatie voor de voormalige Huishoudschool.
          12. Blz. 262 Combinatie van wonen en sporten voor gebied sportpark Bolnes.
            1. Blz. 263 233 - We inventariseren de wensen en behoeften voor sportpark Bolnes, hierbij houden we rekening met de uitkomsten van het verkeersonderzoek.
          13. Blz. 264 Recreatieve invulling met sport en groen.
            1. Blz. 265 238 - We stellen een visie op over de agrarische gronden.
          14. Blz. 266 Accommodaties voor maatschappelijke instellingen.
            1. Blz. 267 242 - Onderzocht wordt hoe de locatie Randweg geschikt gemaakt kan worden om maatschappelijke partners te huisvesten.
          15. Blz. 268 Zwembad De Fakkel.
            1. Blz. 269 244 - We onderzoeken verschillende scenario’s voor de toekomst van recreatiecentrum de Fakkel.
          16. Blz. 270 Ondersteuning bij huur van maatschappelijke voorziening.
            1. Blz. 271 245 - We investeren in nieuwe maatschappelijke voorzieningen voor (sport) verenigingen die draagkrachtig genoeg zijn.
          17. Blz. 272 Kostprijsdekkende huur bij de verhuur van gemeentelijk vastgoed.
            1. Blz. 273 246 - We starten als eerste met het in beeld brengen van kostprijsdekkende huur bij buiten sportaccommodaties. Gevolgd door binnen sportaccommodaties en overig maatschappelijk vastgoed.
        2. Blz. 274 Wat mag het kosten? (NS)
        3. Blz. 275 Beleidsdocumenten
        4. Blz. 276 Indicatoren
      14. Blz. 277 Niet in de programma's opgenomen baten en lasten
        1. Blz. 278 Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)
          1. Blz. 279 Financiële positie van Ridderkerk.
            1. Blz. 280 249 - We gaan het P&C instrumentarium nog eens tegen het licht houden voor verdere optimalisatie.
          2. Blz. 281 Maximaliseren van subsidie inkomsten.
            1. Blz. 282 251 - We stellen een subsidioloog aan.
          3. Blz. 283 Eerlijke verdeling van Rijksmiddelen.
            1. Blz. 284 252 - Wij volgen hiervoor de landelijke ontwikkelingen en steunen organisaties zoals de VNG en de Provincie om de bestuurlijke verhoudingen met het Rijk te blijven benoemen. Gemeenten moeten voldoende middelen krijgen om haar taken te uitvoeren.
        2. Blz. 285 Wat mag het kosten? (NS)
    2. Blz. 286 Paragrafen
      1. Blz. 287 Paragraaf 1 Lokale heffingen
        1. Blz. 288 Inleiding
        2. Blz. 289 Algemene uitgangspunten lokale heffingen
        3. Blz. 290 Overzicht geraamde belastingen en lokale heffingen
        4. Blz. 291 Algemene beleidsontwikkelingen
        5. Blz. 292 Tarieven 2024
        6. Blz. 293 Kwijtscheldingsbeleid
        7. Blz. 294 Woonlasten (lokale lastendruk) Ridderkerk
        8. Blz. 295 Ridderkerk ten opzichte van buurgemeenten
      2. Blz. 296 Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 297 Aanleiding en achtergrond
        2. Blz. 298 Risicoprofiel
        3. Blz. 299 Beschikbare weerstandscapaciteit
        4. Blz. 300 Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit
        5. Blz. 301 Ontwikkeling risicoprofiel
        6. Blz. 302 Kengetallen
      3. Blz. 303 Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 304 Inleiding
        2. Blz. 305 Openbare verlichting
        3. Blz. 306 Civiele kunstwerken
        4. Blz. 307 Openbaar groen, inclusief recreatiegebieden
        5. Blz. 308 Speelvoorzieningen
        6. Blz. 309 Wegen, fiets- en voetpaden (verhardingen)
        7. Blz. 310 Riolering
        8. Blz. 311 Waterhuishouding
        9. Blz. 312 Afvalinzameling
        10. Blz. 313 Haven
        11. Blz. 314 Gebouwen
      4. Blz. 315 Paragraaf 4 Financiering
        1. Blz. 316 Inleiding
        2. Blz. 317 Wettelijke kaders en treasurystatuut
        3. Blz. 318 Rentevisie en rentebeleid
        4. Blz. 319 Renterisicobeheer
        5. Blz. 320 De liquiditeitsplanning en de financieringsbehoefte
        6. Blz. 321 Uitzettingen
        7. Blz. 322 Renteomslag
        8. Blz. 323 Garantstelling
        9. Blz. 324 Kas- en relatiebeheer
      5. Blz. 325 Paragraaf 5 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 326 Paragraaf bedrijfsvoering
        2. Blz. 327 Ambtelijke organisatie
        3. Blz. 328 Bijdrage BAR-organisatie
        4. Blz. 329 Arbeidsmarkt
        5. Blz. 330 Communicatie
        6. Blz. 331 Huisvesting
        7. Blz. 332 Rechtmatigheid
        8. Blz. 333 Datagedreven werken
      6. Blz. 334 Paragraaf 6 Verbonden partijen
        1. Blz. 335 Visie verbonden partijen
        2. Blz. 336 Besteding per verbonden partij
      7. Blz. 337 Paragraaf 7 Grondbeleid
        1. Blz. 338 Doel
        2. Blz. 339 Inleiding
        3. Blz. 340 Visie op het grondbeleid in relatie tot de realisatie van de doelstellingen uit de programma’s
        4. Blz. 341 Financiële risico's
        5. Blz. 342 Prognose en analyse van de grondexploitaties
        6. Blz. 343 Onderbouwing winstneming of verlies
      8. Blz. 344 Paragraaf 8 Openbaarheid
        1. Blz. 345 Inleiding
        2. Blz. 346 Woo contactfunctionaris en Passieve openbaarmaking
        3. Blz. 347 Actieve openbaarmaking
        4. Blz. 348 Informatiehuishouding op orde
    3. Blz. 349 Financiële begroting
      1. Blz. 350 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 351 Overzicht van baten en lasten
        2. Blz. 352 Overzicht van de exploitatie (NS)
        3. Blz. 353 Overzicht van de reservemutaties (NS)
        4. Blz. 354 Overzicht van het saldo (NS)
        5. Blz. 355 Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
        6. Blz. 356 Overzicht van de kosten van overhead
        7. Blz. 357 Bedrag voor de heffing voor de vennootschapsbelasting
        8. Blz. 358 Bedrag voor onvoorzien
      2. Blz. 359 Toelichting op overzicht baten en lasten
        1. Blz. 360 Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
          1. Blz. 361 Gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd
        2. Blz. 362 Samenvatting en analyse op hoofdlijnen
          1. Blz. 363 Toelichtingen
          2. Blz. 364 Samenvatting en analyse op hoofdlijnen
          3. Blz. 365 Personeelslasten
          4. Blz. 366 Programma 1 Bestuur en ondersteuning
          5. Blz. 367 Programma 2 Veiligheid
          6. Blz. 368 Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat
          7. Blz. 369 Programma 4 Economie
          8. Blz. 370 Programma 5 Onderwijs
          9. Blz. 371 Programma 6 Sport, cultuur en recreatie
          10. Blz. 372 Programma 7 Sociaal domein
          11. Blz. 373 0.8 Overige baten en lasten
          12. Blz. 374 Programma 8 Volksgezondheid en milieu
          13. Blz. 375 Programma 9 Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
          14. Blz. 376 Niet in de programma's opgenomen baten en lasten
        3. Blz. 377 Overzicht van incidentele baten en lasten en structurele reservemutaties
          1. Blz. 378 Overzicht van incidentele lasten en baten en structurele reservemutaties
      3. Blz. 379 Financiële positie
        1. Blz. 380 Meerjarenbalans
          1. Blz. 381 Meerjarenbalans
        2. Blz. 382 EMU-saldo
          1. Blz. 383 Schema EMU-saldo
          2. Blz. 384 Toelichting op EMU-saldo
        3. Blz. 385 Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
          1. Blz. 386 Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
        4. Blz. 387 Overzicht investeringen
          1. Blz. 388 Overzicht investeringen
          2. Blz. 389 Toelichting Investeringen
          3. Blz. 390 Overzicht investeringen direct ten laste van de voorziening riolering
        5. Blz. 391 Financiering
          1. Blz. 392 Financiering
        6. Blz. 393 Stand en verloop van de reserves
          1. Blz. 394 Stand en verloop van de reserves
          2. Blz. 395 Mutaties in de algemene reserve (eigen vermogen)
          3. Blz. 396 Mutaties in de reserves per programma
        7. Blz. 397 Stand en verloop van de voorzieningen
          1. Blz. 398 Stand en verloop van de voorzieningen
          2. Blz. 399 Toelichting
        8. Blz. 400 Overzicht van baten en lasten per taakveld
          1. Blz. 401 Bijlage overzicht van baten en lasten per taakveld
    4. Blz. 402 Bijlagen
      1. Blz. 403 Bijlage 1 Overzicht te verstrekken subsidies
        1. Blz. 404 Bijlage 1 Overzicht te verstrekken subsidies
      2. Blz. 405 Bijlage 2 Verloop van reserves en voorzieningen
        1. Blz. 406 Specificatie verloop reserves
        2. Blz. 407 Specificatie verloop voorzieningen
    5. Overzicht
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap