Programma 5 Onderwijs

Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (coalitieakkoord)

Goed onderwijs in goede gebouwen.

Terug naar navigatie - Goed onderwijs in goede gebouwen.

Goed onderwijs in goede gebouwen is essentieel voor de vorming en ontwikkeling van onze jeugd. Zo kunnen de Ridderkerkse kinderen zich voorbereiden op hun toekomst.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Veiligheid van kinderen op weg naar en van school.

Terug naar navigatie - Veiligheid van kinderen op weg naar en van school.

Kinderen moeten op een veilige manier op eigen gelegenheid van en naar school kunnen. Het inrichten van herkenbare schoolzones kunnen hieraan bijdragen.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Leerachterstanden.

Terug naar navigatie - Leerachterstanden.

Door middel van vroegsignalering willen we leerachterstanden voorkomen. Eenmaal opgelopen leerachterstanden en laaggeletterdheid bestrijden we met een gerichte aanpak. Ook bevorderen we de leesvaardigheid van kinderen.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Voorlichtings- en buitenschoolse activiteiten voor kennismaking met verschillende beroepen.

Terug naar navigatie - Voorlichtings- en buitenschoolse activiteiten voor kennismaking met verschillende beroepen.

We faciliteren met voorlichtings- en buitenschoolse activiteiten dat kinderen extra kennis kunnen vergaren. We stimuleren dat scholen hun leerlingen kennis laten maken met verschillende beroepen, bijvoorbeeld tijdens een beroependag voor kinderen en ouders. De onlangs opgerichte Stichting Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven Ridderkerk kan dit verzorgen. Stageplaatsen zijn voor leerlingen belangrijk voor een goede voorbereiding op hun latere loopbaan. Aan bedrijven en maatschappelijke instellingen vragen we om voldoende stagemogelijkheden aan te bieden.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Integrale Kindcentra.

Terug naar navigatie - Integrale Kindcentra.

We stimuleren de ontwikkeling van Integrale Kindcentra. Indien scholen en kinderopvangorganisaties op een locatie willen samenwerken denken we mee over huisvestingsvraagstukken.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Gelden Nationaal Programma Onderwijs.

Terug naar navigatie - Gelden Nationaal Programma Onderwijs.

We blijven de ontwikkeling van IKC stimuleren en blijven het gesprek voeren met de partners over de doorgaande leerlijn en de mogelijke ontwikkelingen hierin.

Wat gaan we daarvoor doen? (collegeprogramma)

Wat mag het kosten? (NS)

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten? (NS)
Exploitatie Begroting 2023 na wijziging OS Begroting 2023 na wijziging NS Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
5 Onderwijs
Lasten -4.460.700 -8.305.000 -5.830.100 -6.229.700 -6.911.600 -6.519.900
Baten 2.335.300 2.335.300 588.600 612.600 662.100 661.800
Saldo - Lasten en baten -2.125.400 -5.969.700 -5.241.500 -5.617.100 -6.249.500 -5.858.100
Onttrekkingen 50.000 50.000 0 0 0 0
Saldo - Reserves 50.000 50.000 0 0 0 0
Totaal 5 Onderwijs -2.075.400 -5.919.700 -5.241.500 -5.617.100 -6.249.500 -5.858.100

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Nr. Omschrijving Bron Toelichting/Eenheid Waarde
37 Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) Waarstaatjegemeente.nl % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs 2,5% (2021)
38 Absoluut verzuim Waarstaatjegemeente.nl Per 1.000 leerplichtige leerlingen 1,6
39 Relatief verzuim Waarstaatjegemeente.nl Per 1.000 leerplichtige leerlingen 27,0
40 Laaggeletterdheid Geletterdheidinzicht Geschatte percentage volwassenen dat laaggeletterd is 12%