Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VRR) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
13 gemeenten uit het Rijnmond gebied. |
Stemverhouding |
7,7% |
Openbaar belang |
(Brand)veiligheid, vervoer van zieken en ongeval slachtoffers, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing met inbegrip van de multidisciplinaire samenwerking en de Gemeenschappelijke meldkamer. De vorming van veiligheidsregio’s heeft als doelstelling de versterking van de bestuurlijke aansturing van de rampenbestrijding en crisisbeheersing op regionaal en nationaal niveau, alsmede de versterking van de geneeskundige hulpverlening en het regionale beheer van de brandweer. |
Bestuurlijk belang |
Burgemeester is lid van dagelijks bestuur en algemeen bestuur. Bij het nemen van besluiten door het algemeen bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. |
Actuele ontwikkelingen |
Maatschappelijke, bestuurlijke en technologische ontwikkelingen hebben invloed op het werk van de VRR. Zo hebben ze te maken met een toenemende vergrijzing, klimaatverandering, de energietransitie en neemt de concentratie van mensen en bedrijven in dunbevolkte gebieden al jaren af, terwijl het in dichtbevolkte gebieden juist verder toeneemt. Daarbij is hun manier van communiceren, zakendoen en samenwerken compleet veranderd. De economische en maatschappelijke afhankelijkheid leidt tot complexere incidenten en grotere effecten, terwijl risico’s steeds minder worden geaccepteerd in de sterk geïndividualiseerde samenleving. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2024 |
31-12-2024 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
5.763.000 |
381.000 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
115.541.000 |
111.898.000 |
Bijdrage gemeente 2024 |
-3.216.474 |
Resultaat 2024 |
-4.221.000 |
|
Risico’s |
Duurzame piketorganisatie, vakbekwaamheid, vrijwaring van gemeenten niet verzekerbare risico's, personele capaciteit, bouwsteen verplichte karakter, spreiding en beschikbaarheid ambulancezorg, niet of beperkt verzekerbare schade, fiscale risico's, alarmering bevolking, ontwikkeling GHOR. |
|
|
|
|
|
|
|
|
DCMR milieudienst Rijnmond |
Vestigingsplaats Schiedam |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
13 Rijnmondgemeenten en de provincies Zuid-Holland en Zeeland |
Stemverhouding |
1,8% |
Openbaar belang |
Advisering en ondersteuning van gemeentelijke milieutaken. De DCMR heeft een algemene adviestaak met betrekking tot milieu, adviseert ten aanzien van vergunningverlening en handhaving in het kader van de wettelijke taken als gevolg van de Wet Milieubeheer en ondersteunt de gemeente bij de uitvoering van het Besluit Bodemkwaliteit. |
Bestuurlijk belang |
De wethouder Milieu is lid van het algemeen bestuur en oefent in die functie invloed uit op de besluitvorming. |
Actuele ontwikkelingen |
De invoering van de Omgevingswet (nu per 1 januari 2024) vraagt de aandacht. Samen met alle participanten bereidt DCMR zich voor op de naderende wetswijziging, onder andere door inzicht te krijgen in de (milieu)kwaliteit van het gebied op basis van toegankelijke data. De ingezette ontwikkeling naar een datagedreven DCMR wordt in 2024 doorgezet. Het toezicht wordt weer gebiedsgericht georganiseerd, met behulp van steeds meer innovatie rond meldkamer en toezichtinstrumenten. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2024 |
31-12-2024 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
2.903.000 |
2.630.000 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
12.414.000 |
12.414.000 |
Bijdrage gemeente 2024 |
-1.183.211 |
Resultaat 2024 |
0 |
|
Risico’s |
Controle over en sturing op het financieel resultaat. De komst van de Omgevingswet zorgt voor wat onzekerheid in deze. Daarnaast het werven van nieuwe mensen in de huidige moeilijke markt en het behouden van de kennis. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Natuur- en recreatieschap IJsselmonde (NRIJ) |
Vestigingsplaats Schiedam |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Ridderkerk, Zwijndrecht |
Stemverhouding |
14% |
Openbaar belang |
Ontwikkelen en in stand houden van intergemeentelijke buitenstedelijke recreatie en bescherming van natuur en landschap. Beheer, ontwikkeling en onderhoud van recreatieve groengebieden op IJsselmonde en specifiek voor Ridderkerk (Donckse Velden, Oosterpark, Wevershoek, Waalbocht) |
Bestuurlijk belang |
De wethouder Beheer openbare ruimte en een raadslid zijn lid van het algemeen bestuur/dagelijks bestuur. Op deze wijze wordt invloed uitgeoefend op de besluitvorming. |
Actuele ontwikkelingen |
Het is van belang om helderheid te verkrijgen hoe de financiële situatie na 2025 ontwikkelt in relatie tot de Provinciale bijdrage en de bijdrage van de gemeente Rotterdam. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2024 |
31-12-2024 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
3.999.800 |
3.604.800 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
2.757.900 |
2.043.200 |
Bijdrage gemeente 2024 |
-392.979 |
Resultaat 2024 |
0 |
|
Risico’s |
Structurele tekorten op middellange termijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Rotterdam-Rijnmond (GGD-RR) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
13 gemeenten, regio Rijnmond |
Stemverhouding |
7,7% |
Openbaar belang |
Gezamenlijke uitvoering wettelijke verplichtingen van gemeenten in het kader van de Wet Publieke Gezondheid. De doelstelling: een evenwichtig productenaanbod zoveel mogelijk gericht op lokale problematiek. In zijn algemeenheid het verbeteren van de volksgezondheid van de bevolking. |
Bestuurlijk belang |
De gemeente heeft bestuurlijke inbreng als lid van het algemeen bestuur (AB). |
Actuele ontwikkelingen |
Na de ervaringen met de coronacrisis is de GGD-organisatie in 2022 gestart met een traject van GGD 3.0, waarin is gewerkt aan een visie voor de toekomst. In dit traject heeft de GGD drie scenario's uitgewerkt. Uiteindelijk heeft het AB op 29 juni 2023 gekozen voor de minimale variant, waarmee het minimale basistakenpakket in stand wordt gehouden. Dit betekent dat de GGD bepaalde toepassingen uit de coronaorganisatie niet kan behouden, maar wel een stap voorwaarts zet ten opzichte van de GGD van vóór de coronapandemie. Aan ambities die benoemd staan in GGD 3.0 wordt geen invulling gegeven. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2024 |
31-12-2024 |
Aandelenkapitaal |
n.v.t. |
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
n.v.t. |
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2024 |
-483.296 |
Resultaat 2024 |
niet bekend |
|
Risico’s |
In tegenstelling tot andere gemeenschappelijke regelingen zijn op dit moment niet de deelnemende gemeenten risicodragend voor de GGD-RR, maar is dit de gemeente Rotterdam. De GGD-RR is onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Rotterdam en legt verantwoording af aan het college van de gemeente Rotterdam. Hoewel op dit punt momenteel geen veranderingen verwacht worden blijven wij hier alert op. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeugdhulp Rijnmond |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Goeree-Overflakkee, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Voorne aan Zee. |
Stemverhouding |
3% |
Openbaar belang |
De GR heeft tot taak de gemeenschappelijke inkoop van jeugdhulp zodanig vorm te geven dat lokale ambities kunnen worden gerealiseerd. De visie en doelen van de GR zijn daarmee een optelsom van de beleidsvoornemens van de deelnemende gemeenten. |
Doel: |
· Het beschikbaar houden van specialistische zorg en van 24/7 crisisopvang. |
· Het realiseren van schaalvoordelen. |
· Het delen van kennis en expertise. |
Bestuurlijk belang |
De wethouder Jeugd is lid van het algemeen bestuur en oefent op die wijze invloed uit op de besluitvorming. |
Actuele ontwikkelingen |
Er is sprake van stijging van intensieve zorgbehandeling. De oorzaak wordt nader onderzocht. Ook heeft de gemeente te maken met een afwijking in de verwerking van de wets-aanpassing van het woonplaatsbeginsel. Tevens zijn op verzoek van de Tweede Kamer, de lonen in de zorg dit jaar extra verhoogd en is er extra indexatie toegevoegd. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2024 |
31-12-2024 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
0 |
0 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
10.800.000 |
10.800.000 |
Bijdrage gemeente 2023 |
-8.664.192 |
Resultaat 2023 |
0 |
|
Risico’s |
Alle deelnemende gemeenten zijn volledig risicodragend. Het zorgverbruik wordt echter per gemeenten afgewikkeld. In 2021 zijn stappen gezet om de managementinformatie over het zorgverbruik en wachttijden te verbeteren waardoor gedurende het jaar steeds beter inzicht is in het zorgverbruik bijvoorbeeld via dashboards. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuw Reijerwaard (GRNR) |
Vestigingsplaats Ridderkerk |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam |
Stemverhouding |
33,3% |
Openbaar belang |
De gemeenten Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam hebben gezamenlijk de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard op zich genomen. Hiertoe hebben zij per 1 januari 2012 de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) opgericht. |
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur bestaat uit tien leden, de voorzitter inbegrepen. De raden van Ridderkerk en Barendrecht wijzen, uit hun midden en uit wethouders, elk vier leden en twee plaatsvervangend leden aan. De raad van Rotterdam wijst twee leden en twee plaatsvervangende leden aan. Van deze vier leden respectievelijk twee plaatsvervangend leden dienen ten minste twee leden respectievelijk één plaatsvervangend lid deel uit te maken van het college van burgemeester en wethouders. De raad van Rotterdam wijst uit de voorzitter van de raad en uit de wethouders, twee leden en twee plaatsvervangende leden aan. Het voorzitterschap rouleert jaarlijks. |
Actuele ontwikkelingen |
De marktontwikkelingen zijn positief, er is veel interesse vanuit de markt voor uit te geven bedrijfskavels. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2024 |
31-12-2024 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
0 |
0 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
69.891.000 |
3.937.000 |
Bijdrage gemeente 2024 |
0 |
Resultaat 2024 |
0 |
|
Risico’s |
Bij een negatief resultaat bij het afsluiten van de grondexploitatie moet Ridderkerk 1/3 van het negatieve saldo bijdragen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
Vestigingsplaats Den Haag |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
21 gemeenten in Rotterdam Rijnmond en Haaglanden |
Stemverhouding |
3,47% |
Openbaar belang |
Verbetering van het economisch vestigingsklimaat en de bereikbaarheid van de regio. |
Bestuurlijk belang |
De burgemeester is lid van het algemeen bestuur. De wethouder Verkeer is lid van de bestuurscommissie Vervoersautoriteit en het Presidium en de wethouder Regionale economie is lid van de bestuurscommissie Economisch vestigingsklimaat. In die functies oefenen zij invloed uit op de besluitvorming. |
Actuele ontwikkelingen |
Het openbaar vervoer staat onder druk door personeelstekorten en al een tijdje zijn er tekorten voor de financiën. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2024 |
31-12-2024 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
36.669.725 |
44.316.763 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
1.564.260.496 |
1.670.425.206 |
Bijdrage gemeente 2024 |
-141.100 |
Resultaat 2024 |
0 |
|
Risico’s |
Een te kleine risicobuffer binnen een bepaald project, kan leiden tot vertraging of een lagere bijdrage voor andere projecten. Door corona is het aantal reizigers in het OV afgenomen, wat voor de vervoersondernemingen heeft geleid tot minder opbrengsten. In 2023 moeten de structurele gevolgen blijken. De gevolgen kunnen van invloed zijn op de MRDH, omdat zij railvoertuigen en -infrastructuur en bussen financiert. De MRDH heeft voor deze financieringen echter een aantal reserves gevormd. Hiermee vangen zij het risico (gedeeltelijk) op. |
|
|
|
|
|
|
|
|
BAR-organisatie |
Vestigingsplaats Ridderkerk |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk |
Stemverhouding |
33,3% |
Openbaar belang |
Doel van de regeling is het bewerkstelligen van een kwalitatief hoogwaardige en een doelmatige uitvoering door het openbaar lichaam van de door de deelnemende gemeenten opgedragen taken.
· In samenwerking ten behoeve van de drie gemeenten het werkgeverschap en de inkoopfunctie uit te voeren;
· Het doel van de samenwerking is om door het samenvoegen van grote delen van de ambtelijke organisaties de burgers van de drie gemeenten kwalitatief hoogstaande dienstverlening te bieden;
· Er wordt invulling gegeven op de zeven inhoudelijk verbindende thema’s van de drie gemeenten. Deze thema’s zijn:
Duurzaamheid, Veiligheid, Economie, Maatschappij, Voorzieningen, Ruimte en Mobiliteit. |
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur van de BAR-organisatie bestaat uit de colleges van de drie gemeenten (Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk). Het Dagelijks bestuur bestaat uit zes leden (van het algemeen bestuur), twee van elke deelnemende gemeente, te weten één wethouder en de burgemeester, de voorzitter meegerekend. Op deze wijze oefent iedere deelnemende gemeente in gelijke mate invloed uit op de besluitvorming in de BAR-organisatie. |
Actuele ontwikkelingen |
Met ingang van 1 januari 2024 gaan beleid en uitvoering terug naar de gemeenten. De belangrijkste ambitie voor 2024 is te zorgen dat de overgang van taken van de BAR-organisatie naar de gemeenten goed verloopt. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2024 |
31-12-2024 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
0 |
0 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
4.951.700 |
4.717.900 |
Bijdrage gemeente 2024 |
-12.665.300 |
Resultaat 2024 |
0 |
|
Risico’s |
Uitvoering/implementatie van nieuwe wet- en regelgeving, informatiebeveiliging, ver(der)gaande digitalisering van de werkprocessen en dienstverlening. Voldoende en gekwalificeerd personeel om de opdrachten en taken uit te voeren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Beschermd wonen regio Rotterdam |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Ridderkerk en Rotterdam. |
Stemverhouding |
14,3% |
Openbaar belang |
Het bevorderen van het herstel en participatie van mensen met een psychische kwetsbaarheid in de eigen omgeving en er wordt vanwege de aard van de problematiek voor gekozen om voor de doelgroep beschermd wonen gezamenlijk op te trekken in beleid en uitvoering. |
Bestuurlijk belang |
De wethouder Sociaal domein is lid van het algemeen bestuur en oefent op die wijze invloed uit op de besluitvorming. |
Actuele ontwikkelingen |
De wet woonplaatsgbeginsel is uitgesteld. De steefdatum is 1 januari 2025. Door de val van het kabinet is deze datum nog onzeker. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2024 |
31-12-2024 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2024 |
0 |
Resultaat 2024 |
niet bekend |
|
Risico’s |
Geen risico, de huidige situatie blijft gehandhaafd. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling |
Vestigingsplaats Klaaswaal |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
Altena, Alblasserdam, Albrandswaard, Barendrecht, Goeree-Overflakkee, Hoekssche Waard, Hardinxveld-Giessendam, Krimpenerwaard, Lansingerland, Nieuwkoop, Ridderkerk, Voorne aan Zee en Waterschap Hollandse Delta |
Stemverhouding |
5,0% |
Openbaar belang |
Het SVHW houdt zich bezig met de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen, de waardebepaling, in het kader van de wet Waardering onroerende zaken. |
Bestuurlijk belang |
Het Algemeen Bestuur is het hoogste bestuursorgaan van het SVHW. De gemeente is vertegenwoordigd in de Ambtelijke Commissie: 1 lid (accounthouder VP) en het Algemeen Bestuur: 1 lid. |
Actuele ontwikkelingen |
Met ingang van 2024 komt er een nieuwe deelnemer bij. Gemeente Drimmelen heeft om toetreding tot de SVHW gevraagd. Hierop is positief besloten door het Algemeen Bestuur van SVHW. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2024 |
31-12-2024 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
765.000 |
765.000 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
5.931.000 |
5.832.000 |
Bijdrage gemeente 2024 |
-599.000 |
Resultaat 2024 |
0 |
|
Risico’s |
Uittreding van deelnemers waardoor de kosten voor de overgebleven deelnemers kunnen gaan stijgen. Andersom heeft toetreding van nieuwe deelnemers invloed op de kosten die door meedere deelnemers gedragen kunnen worden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Stedin Groep |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Naamloze vennootschap |
Deelnemende partijen |
44 gemeenten |
Stemverhouding |
1,13% |
Openbaar belang |
Stedin Groep (Netwerkbedrijf) draagt zorg voor de gas- en elektriciteitsnetten binnen haar voorzieningsgebied. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat dit maatschappelijk nut heeft. Daarnaast zorgt ze voor financiële opbrengsten (dividend). Door de splitsing van Eneco en Stedin per 31 januari 2017 is geen discussie ontstaan over een verkoop van Stedin. Uiteraard mag je als gemeente je aandelen te koop aanbieden, maar uitsluitend aan publieke partijen en niet aan private partijen. |
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging/stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
Actuele ontwikkelingen |
Om de versnelling van de energietransitie mogelijk te maken, de economische groei te faciliteren en de kwaliteit van het huidige netwerk te borgen, zal Stedin naar verwachting van 2023 tot en met 2030 ruim € 8 miljard nodig hebben om te investeren in de netten. De komende jaren is € 1,8 miljard nodig. Daarover is Stedin in gesprek met huidige en mogelijke nieuwe aandeelhouders zoals het Rijk, provincies en niet-aandeelhoudende gemeenten. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2024 |
31-12-2024 |
Aandelenkapitaal |
3.394.450 |
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Dividend 2024 |
247.800 |
Resultaat 2024 |
niet bekend |
|
Risico’s |
Stedin heeft een laag risicoprofiel als gevolg van een gereguleerde markt. Er is echter sprake van dalende gereguleerde nettarieven waarin de gemaakte kosten niet direct of gedurende een langere periode aan de klant mogen worden doorgerekend. Door een combinatie van toename van het investeringsprogramma met name als gevolg van de energietransitie en de daarmee fors stijgende kosten staat zowel de financiering als de dividenduitkering van Stedin onder druk. |
|
|
|
|
|
|
|
|
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) |
Vestigingsplaats Den Haag |
Naamloze vennootschap |
Deelnemende partijen |
355 gemeenten |
Stemverhouding |
0,16% |
Openbaar belang |
BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Ze verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal van de BNG vanwege dit maatschappelijke belang en dus niet primair uit een oogpunt van geldbelegging. |
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging/stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
Actuele ontwikkelingen |
BNG heeft haar strategie aangescherpt om zich exclusief te richten op de publieke sector. Daarbij ligt de focus op Sustainable Development Goals (SDG’s). |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2024 |
31-12-2024 |
Aandelenkapitaal |
225.500 |
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Dividend 2024 |
154.000 |
Resultaat 2024 |
niet bekend |
|
Risico’s |
Er is sprake van onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten. De BNG heeft voldoende buffers en een AAA-rating. Voor verliesmakende klanten treft de BNG jaarlijks een voorziening. De kredietportefeuille is kwalitatief sterk. |
|
|
|
|
|
|
|
|
N.V. BAR-Afvalbeheer |
Vestigingsplaats Albrandswaard |
Naamloze vennootschap |
Deelnemende partijen |
Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk |
Stemverhouding |
33,3% |
Openbaar belang |
|
Inzameling van de huishoudelijke afvalstoffen op een duurzame manier tegen zo laag mogelijke tarieven. |
Bestuurlijk belang |
De NV BAR-Afvalbeheer is een zelfstandige uitvoeringsorganisatie die werkt binnen de kaders die de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk voor hun eigen gemeente stellen. Het lokale afvalbeleid is de verantwoordelijkheid van de gemeenten.
De colleges van burgemeester en wethouders van de 3 gemeenten zijn aandeelhouder en worden vertegenwoordigd in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder milieu. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
Actuele ontwikkelingen |
Verwerkingsprijzen en opbrengsten grondstoffen fluctueren. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2024 |
31-12-2024 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
300.000 |
300.000 |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
0 |
0 |
Bijdrage gemeente 2024 |
-3.590.000 |
Resultaat 2024 |
0 |
|
Risico’s |
Beperkt. Eigendom van afval en dus risico op extra verwerkingskosten is bij de gemeente gebleven. De NV kent vooral bedrijfsvoeringaangelegenheden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Oasen N.V. |
Vestigingsplaats Gouda |
Naamloze vennootschap |
Deelnemende partijen |
De gemeenten in het voorzieningsgebied |
Stemverhouding |
6,28% |
Openbaar belang |
Oasen draagt zorg voor de watervoorziening binnen het voorzieningsgebied. Oasen maakt drinkwater voor 750.000 mensen en 7.200 bedrijven, in 24 gemeenten waaronder Ridderkerk. Het gaat om totaal zo’n 45 miljard liter drinkwater. Hiervoor worden 7 zuiveringsstations, 9 pompstations en een watertoren gebruikt. Onze gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal omdat het bedrijf nut heeft voor de inwoners van onze gemeente en dus niet uit een oogpunt van geldbelegging. |
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging/stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders door de wethouder Financiën. Als aandeelhouder wordt op deze manier invloed uitgeoefend. |
Actuele ontwikkelingen |
Watertekort en vervuiling van water zijn onderwerpen die actueel en belangrijk zijn. Oasen zoekt actief naar oplossingen om het drinkwater veilig te houden. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2024 |
31-12-2024 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2024 |
0 |
Resultaat 2024 |
niet bekend |
|
Risico’s |
Drinkwater en de tarieven worden steeds meer gereguleerd. Met name de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een grote invloed op de tariefstelling en daarmee op de resultaten. Vervuiling van drinkwater kan zorgen voor andere zuiveringstechnieken en daarmee hogere reinigingskosten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Sport Service Ridderkerk B.V. |
Vestigingsplaats Ridderkerk |
Gemeenschappelijke regeling |
Deelnemende partijen |
Ridderkerk |
Stemverhouding |
100% |
Openbaar belang |
Het exploiteren en coördineren van het sport gerelateerd maatschappelijk vastgoed in Ridderkerk. |
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in het bestuur door de wethouders Sport, Maatschappelijk vastgoed en Financiën. |
Actuele ontwikkelingen |
Renovatie danwel nieuwbouw van het zwembad De Fakkel. Het advies wordt voor de zomer van 2024 verwacht. |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2024 |
31-12-2024 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
niet bekend |
niet bekend |
Bijdrage gemeente 2024 |
-1.946.600 |
Resultaat 2024 |
niet bekend |
|
Risico’s |
SSR heeft nog steeds te maken met zeer hoge gas- en elektriciteitsprijzen voor alle accommodaties, maar vooral voor het zwembad De Fakkel. Onzekerheid over regeling ter compensatie vanuit het Rijk. |
|
Centrum Jeugd & Gezin Rijnmond (CJG) |
Vestigingsplaats Rotterdam |
Stichting |
Deelnemende partijen |
Albrandswaard, Barendrecht, Goeree-Overflakkee, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Voorne aan Zee. |
Stemverhouding |
3,6% |
Openbaar belang |
CJG Rijnmond treedt op als uitvoerder van de wettelijke gemeentelijke taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg. Het CJG is de plek waar ouders en verzorgers, kinderen, jongeren en professionals terecht kunnen voor ondersteuning en advies over opgroeien, opvoeden en gezondheid. |
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordiging in de Raad voor het Publiek Belang |
Actuele ontwikkelingen |
Stabiel |
Financiële positie – Verbonden partij |
Financieel belang – Gemeente |
|
01-01-2024 |
31-12-2024 |
Aandelenkapitaal |
|
Eigen vermogen |
|
|
Leningen/garantstellingen |
|
Vreemd vermogen |
|
|
Bijdrage gemeente 2024 |
-1.790.600 |
Resultaat 2024 |
|
|
Risico’s |
Onverwachte kostenstijgingen door overheidsmaatregelen of verhoging van premies, beperkte beschikbaarheid zorgprofessionals op de arbeidsmarkt, ziekteverzuim, discrepantie tussen toekomstig profiel personeel versus huidig personeelsbestand, onvoldoende informatiebeveiliging, implementatie CJG Next. |